Zmiana zarządzenia w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
Dz.Urz.WUG.2019.95
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 41
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 20 grudnia 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego
"§ 2. Użyte w instrukcji kancelaryjnej określenia oraz skróty oznaczają:
1) "akceptacja" - wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną dla sposobu załatwienia sprawy lub aprobatę treści pisma przez osobę uprawnioną;
2) "akta sprawy" - dokumentację, w szczególności tekstową, fotograficzną, rysunkową, dźwiękową, filmową, multimedialną, zawierającą informacje potrzebne przy rozpatrywaniu danej sprawy oraz odzwierciedlającą przebieg jej załatwiania i rozstrzygania;
3) "archiwista" - pracownika lub pracowników realizujących zadania archiwum zakładowego;
4) "archiwum zakładowe" - archiwum zakładowe urzędu górniczego;
5) "czynności kancelaryjne" - czynności związane z obiegiem dokumentów od ich wpływu do urzędu górniczego lub powstania w toku działalności urzędów górniczych do przekazania akt do archiwum zakładowego;
6) "dekretacja" - adnotację zawierającą wskazanie osoby lub komórki, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje co do terminu i sposobu załatwienia sprawy;
7) "ESP" - elektroniczną skrzynkę podawczą w rozumieniu art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294);
8) "ESROD" - elektroniczny system rejestracji i obiegu dokumentów;
9) "informatyczny nośnik danych" - informatyczny nośnik danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, na którym zapisano dokumentację w postaci elektronicznej;
10) "kancelaria" - stanowisko albo stanowiska pracy w urzędzie górniczym, wykonujące czynności związane z odbieraniem, rozdzielaniem oraz wysyłaniem przesyłek;
11) "kierujący komórką" - dyrektora komórki, zastępcę dyrektora komórki, naczelnika komórki oraz osobę wykonującą czynności w ramach stanowiska, które podlega bezpośrednio osobie kierownictwa WUG albo nad którym bezpośredni nadzór merytoryczny sprawuje osoba kierownictwa WUG;
12) "kierujący urzędem górniczym" - osobę kierownictwa WUG, dyrektora lub zastępcę dyrektora urzędu górniczego;
13) "komórka" - komórkę organizacyjną w WUG, samodzielny wydział w WUG oraz stanowisko, które podlega bezpośrednio osobie kierownictwa WUG albo nad którym bezpośredni nadzór merytoryczny sprawuje osoba kierownictwa WUG;
14) "komórka merytoryczna":
a) komórkę, OUG lub SUG, do których zadań należy prowadzenie i ostateczne załatwienie danej sprawy i która w związku z tym zakłada sprawę i gromadzi całość akt sprawy lub grupuje dokumentację nietworzącą akt sprawy,
b) w przypadku akt spraw związanych z działalnością stałych lub doraźnych kolegialnych organów doradczych i opiniodawczych, powoływanych przez Prezesa WUG oraz zespołów do wykonywania zadań wykraczających poza zakres zadań komórek WUG, tworzonych przez Prezesa WUG - komórkę obsługującą ich prace;
15) "osoba kierownictwa WUG" - Prezesa WUG, Wiceprezesów WUG lub Dyrektora Generalnego WUG;
16) "OUG" - okręgowy urząd górniczy;
17) "pieczęć wpływu" - odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany przez kancelarię na przesyłkach wpływających w postaci papierowej, zawierający co najmniej nazwę urzędu górniczego, datę wpływu, a także miejsce na umieszczanie numeru z rejestru przesyłek wpływających i ewentualnie informacji o liczbie załączników;
18) "pismo" - wyrażoną tekstem informację, stanowiącą odrębną całość znaczeniową, niezależnie od sposobu jej utrwalenia, w szczególności pismo przewodnie, notatkę, protokół, decyzję, postanowienie;
19) "podpis elektroniczny" - podpis elektroniczny identyfikujący jego posiadacza w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
20) "prowadzący sprawę" - osobę załatwiającą merytorycznie daną sprawę, a także realizującą w tym zakresie przewidziane dla niej w instrukcji kancelaryjnej czynności kancelaryjne, w szczególności zakładającą sprawy, przygotowującą projekty pism w sprawie, dbającą o terminowość załatwienia sprawy i kompletującą akta sprawy;
21) "przesyłka" - dokumentację, w dowolnej formie, otrzymaną lub wysyłaną przez urzędy górnicze, w każdy możliwy sposób, w tym dokumenty elektroniczne przesyłane za pośrednictwem ESP oraz za pośrednictwem skrzynki poczty elektronicznej;
22) "rejestr" - narzędzie służące do ewidencjonowania pojedynczych przesyłek lub pism pod kątem ich typu lub rodzaju;
23) "rejestr przesyłek wpływających" - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek otrzymywanych przez urząd górniczy;
24) "rejestr przesyłek wychodzących" - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek wysyłanych lub wydawanych przez urząd górniczy;
25) "sekretariat" - stanowisko albo stanowiska pracy w komórce, OUG lub SUG, których zakres zadań obejmuje wykonywanie czynności kancelaryjnych, także niewymienionych w pkt 20;
26) "skład informatycznych nośników danych" - uporządkowany zbiór informatycznych nośników danych, na których jest zapisana dokumentacja w postaci elektronicznej;
27) "skrzynka poczty elektronicznej" - każdą ze skrzynek poczty elektronicznej w urzędzie górniczym;
28) "spis spraw" - formularz w postaci papierowej albo spis elektroniczny, służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej spraw, w obrębie klasy określonej w wykazie akt w roku kalendarzowym, w danej komórce merytorycznej;
29) "sprawa" - zdarzenie lub stan rzeczy, w tym z zakresu postępowania administracyjnego, wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych lub przyjęcia do wiadomości;
30) "SUG" - Specjalistyczny Urząd Górniczy;
31) "środki komunikacji elektronicznej" - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość, przy wykorzystaniu transmisji danych, w szczególności: elektroniczna skrzynka podawcza (ESP), poczta elektroniczna, SMS i MMS;
32) "teczka aktowa" - materiał biurowy do przechowywania dokumentacji w postaci nieelektronicznej, w szczególności teczka wiązana, skoroszyt lub segregator;
33) "UPO" - urzędowe poświadczenie odbioru w rozumieniu art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
34) "urząd górniczy" - OUG, SUG lub WUG;
35) "WUG" - Wyższy Urząd Górniczy;
36) "wykaz akt" - jednolity rzeczowy wykaz akt urzędów górniczych.
§ 3. 1. Przepisy dotyczące komórek oraz komórek merytorycznych stosuje się odpowiednio do wydziałów w komórkach oraz komórkach merytorycznych.
2. Przepisy dotyczące kierujących komórkami oraz komórkami merytorycznymi stosuje się odpowiednio do:
1) naczelników wydziałów w komórkach oraz komórkach merytorycznych;
2) osób upoważnionych albo wyznaczonych do wykonywania ich zadań.
3. Przepisy dotyczące dyrektorów komórek stosuje się odpowiednio do naczelników komórek.",
"2a) prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;",
"§ 14. Komórki właściwe do obsługi kancelaryjno-biurowej komórek, w których nie utworzono sekretariatów, określa regulamin organizacyjny WUG.",
"2) dokumencie, w szczególności piśmie przewodnim, petycji, skardze lub wniosku;",
"2. Opis umieszczony na okładce teczki aktowej składa się z następujących elementów:
1) pełnej nazwy urzędu górniczego oraz pełnej nazwy komórki albo zespołu pracowników OUG lub SUG, w których zgromadzono dokumentację - na środku u góry;
2) części znaku sprawy, składającej się z symbolu literowego komórki, OUG albo SUG, zgodnego z oznaczeniem wprowadzonym przez regulamin organizacyjny WUG albo regulamin organizacyjny OUG oraz SUG oraz symbolu klasyfikacyjnego (liczbowego) przewidzianego w wykazie akt, a w przypadku, o którym mowa w § 40 ust. 5, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw z danej klasy w wykazie akt w osobny zbiór - po lewej stronie pod nazwą komórki albo zespołu pracowników OUG lub SUG;
3) kategorii archiwalnej zgodnej z wykazem akt, z podaniem przy kategorii B również okresu przechowywania dokumentacji - po prawej stronie pod nazwą komórki albo zespołu pracowników OUG lub SUG;
4) tytułu teczki aktowej, złożonego z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt oraz informacji o rodzaju dokumentacji występującej w teczce - na środku;
5) rocznych dat skrajnych, na które składają się rok najwcześniejszego i najpóźniejszego pisma w teczce aktowej, bez uwzględniania dat załączników do poszczególnych pism - pod tytułem;
6) numeru tomu, jeżeli akta spraw przyporządkowane do tego samego symbolu klasyfikacyjnego (liczbowego) z wykazu akt w danym roku obejmują kilka teczek - pod rocznymi datami skrajnymi.",
"§ 79a. Egzemplarz upoważnienia albo pełnomocnictwa przeznaczony dla osoby, która je otrzymała, podlega przekazaniu do archiwum zakładowego:
1) w ramach sprawy w oryginale, jeśli upoważnienie albo pełnomocnictwo dotyczyło tylko tej sprawy;
2) w ramach poszczególnych spraw w uwierzytelnionej kopii, jeśli upoważnienie albo pełnomocnictwo nie dotyczyło tylko jednej sprawy.",
"Przez uporządkowanie materiałów archiwalnych oraz dokumentacji o kategorii archiwalnej wyższej niż B20 rozumie się:",
"Przez uporządkowanie dokumentacji o kategorii archiwalnej B20 oraz niższej rozumie się:",
"2) dla każdej pozycji spisu:
a) liczbę porządkową,
b) część znaku sprawy, to jest oznaczenie komórki merytorycznej oraz symbol klasyfikacyjny (liczbowy) z wykazu akt, a w przypadku wydzielenia grupy spraw z danej klasy w wykazie akt w osobny zbiór, dodatkowo numer sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw,
c) tytuł teczki złożony z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt oraz informacji o rodzaju dokumentacji (na przykład: pisma, faktury, wnioski, skargi, noty księgowe, umowy, opinie, notatki) występującej w teczce,
d) w przypadku materiałów archiwalnych - dodatkowo tematy poszczególnych spraw,
e) roczne daty skrajne, na które składają się rok najwcześniejszego i rok najpóźniejszego pisma w teczce aktowej, bez uwzględniania dat załączników do poszczególnych pism,
f) liczbę tomów jednej teczki aktowej przekazanych w ramach danej pozycji spisu,
g) oznaczenie kategorii archiwalnej,
h) miejsce przechowywania akt w archiwum zakładowym,
i) datę zniszczenia, przekazania na makulaturę lub przekazania do archiwum państwowego.",
"5. Elementy, o których mowa w ust. 4 pkt 1 lit. d oraz e, a także pkt 2 lit. h oraz i, wypełnia archiwista.",
"§ 87. Nadzór i kontrolę wykonywania czynności kancelaryjnych przez pracowników urzędów górniczych sprawują:
1) w WUG:
a) Prezes WUG - w odniesieniu do osób wykonujących czynności w ramach stanowiska, które podlega bezpośrednio osobie kierownictwa WUG albo nad którym bezpośredni nadzór merytoryczny sprawuje osoba kierownictwa WUG,
b) kierujący komórkami, naczelnicy wydziałów w tych komórkach, osoby ich zastępujące oraz osoby wyznaczone albo upoważnione do wykonywania zadań kierujących komórkami - w odniesieniu do pracowników tych komórek;
2) w OUG oraz SUG - kierujący tymi urzędami.";
"§ 2. Użyte w niniejszej instrukcji określenia oraz skróty oznaczają:
1) "archiwista" - pracownika lub pracowników realizujących zadania archiwum zakładowego;
2) "archiwum zakładowe" - archiwum zakładowe urzędu górniczego;
3) "informatyczny nośnik danych" - informatyczny nośnik danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), na którym zapisano dokumentację w postaci elektronicznej;
4) "kierujący komórką" - dyrektora komórki, zastępcę dyrektora komórki, naczelnika komórki oraz osobę wykonującą czynności w ramach stanowiska, które podlega bezpośrednio osobie kierownictwa WUG albo nad którym bezpośredni nadzór merytoryczny sprawuje osoba kierownictwa WUG;
5) "kierujący urzędem górniczym" - osobę kierownictwa WUG, dyrektora lub zastępcę dyrektora urzędu górniczego;
6) "komórka" - komórkę organizacyjną w WUG, samodzielny wydział w WUG albo stanowisko, które podlega bezpośrednio osobie kierownictwa WUG albo nad którym bezpośredni nadzór merytoryczny sprawuje osoba kierownictwa WUG;
7) "komórka merytoryczna":
a) komórkę, OUG lub SUG, do których zadań należało prowadzenie i ostateczne załatwienie danej sprawy i która w związku z tym założyła sprawę i zgromadziła całość akt sprawy lub zgrupowała dokumentację nietworzącą akt sprawy,
b) w przypadku akt spraw związanych z działalnością stałych lub doraźnych kolegialnych organów doradczych i opiniodawczych, powoływanych przez Prezesa WUG oraz zespołów do wykonywania zadań wykraczających poza zakres zadań komórek, tworzonych przez Prezesa WUG - komórkę obsługującą ich prace;
8) "osoba kierownictwa WUG" - Prezesa WUG, Wiceprezesów WUG lub Dyrektora Generalnego WUG;
9) "OUG" - okręgowy urząd górniczy;
10) "SUG" - Specjalistyczny Urząd Górniczy;
11) "teczka aktowa" - materiał biurowy do przechowywania dokumentacji w postaci nieelektronicznej, w szczególności teczka wiązana, skoroszyt lub segregator;
12) "urząd górniczy" - OUG, SUG lub WUG;
13) "WUG" - Wyższy Urząd Górniczy;
14) "wykaz akt" - jednolity rzeczowy wykaz akt urzędów górniczych.",
"4. Wymagania określone w ust. 2 uważa się za spełnione, jeśli dla urzędu górniczego został opracowany oraz wdrożony system zarządzania bezpieczeństwem informacji, w którym określono wymagania bezpieczeństwa zgodnie z Polskimi Normami PN-ISO/IEC 27001 oraz PN-ISO/IEC 27002.",
"2. Zakres przydzielanych archiwiście środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego jest określany:
1) dla archiwistów zatrudnionych w WUG - na podstawie przepisów Regulaminu pracy WUG;
2) dla archiwistów zatrudnionych w OUG oraz SUG - na podstawie przepisów Regulaminu pracy OUG oraz SUG.",
"4) kierujący urzędem górniczym - według właściwości;",
"§ 22. Teczki aktowe przechowywane w archiwum zakładowym układa się:
1) według podziału na poszczególne komórki merytoryczne albo zespoły pracowników OUG lub SUG, lub
2) w sposób ciągły, według wykazu spisów zdawczo-odbiorczych
- pozostawiając miejsce na nowe roczniki akt.",
"2) przekazywanie dokumentacji innym osobom albo komórkom bez wiedzy archiwisty;",
"§ 35. Do udostępnienia dokumentacji jest wymagana pisemna zgoda:
1) w przypadku archiwum zakładowego WUG:
a) kierującego komórką prowadzącą archiwum zakładowe WUG, po porozumieniu się z kierującym komórką merytoryczną, w której akta powstały - w każdym przypadku,
b) administratora danych osobowych - jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe,
c) Prezesa WUG - jeżeli udostępnienie dokumentacji następuje przez jej wypożyczenie osobom trzecim;
2) w przypadku archiwum zakładowego OUG oraz SUG, także w przypadku gdy udostępnienie dokumentacji następuje przez jej wypożyczenie osobom trzecim:
a) kierującego tym urzędem górniczym oraz
b) administratora danych osobowych - jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe.",
"h) jeżeli udostępniane akta zawierają dane osobowe:
– treść upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, wydanego osobie, której są udostępniane te akta, na czas dostępu do akt,
– zobowiązanie osoby, której mają być udostępnione te akta, o zachowaniu w poufności tych danych oraz o nieprzekazywaniu osobom trzecim tych akt oraz danych osobowych w nich zawartych.",
"2. Zgodę, o której mowa w ust. 1, pozostawia się w aktach archiwum zakładowego razem ze spisem dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie.".
ZAŁĄCZNIK
JEDNOLITY RZECZOWY WYKAZ AKT URZĘDÓW GÓRNICZYCH
JEDNOLITY RZECZOWY WYKAZ AKT URZĘDÓW GÓRNICZYCH
TYTUŁY KLAS I i II RZĘDU
TYTUŁY KLAS I i II RZĘDU
00 Organy kolegialne
01 Organizacja
02 Akty normatywne. Pomoc prawna
03 Strategie, programy, planowanie, sprawozdawczość i analizy
04 Informatyka
05 Skargi, wnioski i petycje
06 Współdziałanie z innymi podmiotami
07 Kontrole i nadzór
08 Zarządzanie ryzykiem i audyt wewnętrzny
1 SPRAWY KADROWE
10 Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych w urzędach górniczych
11 Nawiązywanie, przebieg i rozwiązywanie stosunku pracy oraz innych form zatrudnienia w urzędach górniczych
12 Ewidencja osobowa pracowników urzędów górniczych
13 Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędach górniczych
14 Szkolenie i doskonalenie osób zatrudnionych w urzędach górniczych
15 Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracowników urzędów górniczych
16 Działalność socjalna
17 Ubezpieczenia osobowe pracowników urzędów górniczych i opieka zdrowotna nad tymi pracownikami
2 ŚRODKI RZECZOWE
20 Podstawowe zasady gospodarowania środkami rzeczowymi
21 Inwestycje i remonty
22 Administracja nieruchomości
23 Gospodarka narzędziami i materiałami
24 Postępowania w sprawie wydatków publicznych
25 Gospodarka środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi
26 Transport i łączność
27 Ochrona obiektów i mienia urzędów górniczych
28 Sprawy obronne oraz zarządzanie kryzysowe
3 FINANSE. KSIĘGOWOŚĆ
30 Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu finansów publicznych i rachunkowości
31 Planowanie i realizacja budżetu
32 Rachunkowość, księgowość, obsługa kasowa
33 Rozliczenia płac i składek ZUS
34 Fundusze specjalne
35 Inwentaryzacja
4 OBIEKTY ZAKŁADU GÓRNICZEGO. WYROBY STOSOWANE W RUCHU ZAKŁADU GÓRNICZEGO
40 Dokumentacja dotycząca oddawania do ruchu obiektów, maszyn i urządzeń zakładu górniczego
41 Dokumentacja dotycząca dopuszczania wyrobów do stosowania w zakładach górniczych
42 Dokumentacja dotycząca użytkowania obiektów zakładu górniczego oraz stosowania wyrobów w ruchu zakładu górniczego
43 Dokumentacja dotycząca transportu poziomego i pochyłego w wyrobiskach o nachyleniu do 45°
44 Dokumentacja dotycząca transportu pionowego i pochyłego w wyrobiskach o nachyleniu większym niż 45°
45 Dokumentacja dotycząca użytkowania szybów i szybików
46 Dokumentacja dotycząca środków strzałowych, sprzętu strzałowego, składów materiałów wybuchowych oraz robót strzałowych
47 Dokumentacja dotycząca systemu nadzoru rynku
5 MIERNICTWO GÓRNICZE. BUDOWNICTWO. OCHRONA ŚRODOWISKA. GOSPODARKA ZŁOŻEM
50 Miernictwo górnicze
51 Ochrona terenów górniczych i pogórniczych
52 Obiekty budowlane zakładu górniczego
53 Ochrona środowiska
54 Geologia górnicza i gospodarka zasobami
6 OCHRONA ZDROWIA. BEZPIECZEŃSTWO I WARUNKI PRACY W ZAKŁADACH GÓRNICZYCH
60 Kwalifikacje i szkolenie załóg górniczych
61 Ochrona zdrowia osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego
62 Warunki środowiska pracy w zakładach górniczych
63 Promieniowanie jonizujące w zakładach górniczych
64 Zarządzanie bezpieczeństwem w zakładach górniczych
65 Wypadkowość w zakładach górniczych
7 ROBOTY GEOLOGICZNE. GÓRNICTWO. RATOWNICTWO GÓRNICZE
70 Dokumentacja dotycząca robót geologicznych
71 Dokumentacja dotycząca robót górniczych
72 Dokumentacja dotycząca wentylacji oraz pożarów podziemnych
73 Dokumentacja dotycząca likwidacji oraz restrukturyzacji zakładów górniczych
74 Dokumentacja dotycząca ratownictwa górniczego
8 ZAGROŻENIA GÓRNICZE
80 Dokumentacja związana z zagrożeniem gazowym i wyrzutowym
81 Dokumentacja związana z zagrożeniem zawałowym, opadem lub obrywaniem się skał
82 Dokumentacja związana z zagrożeniem sejsmicznym
83 Dokumentacja związana z zagrożeniem osuwiskowym
84 Dokumentacja związana z zagrożeniem klimatycznym
85 Dokumentacja związana z zagrożeniem pyłowym
86 Dokumentacja związana z zagrożeniem pożarowym
87 Dokumentacja związana z zagrożeniem wodnym
9 NADZÓR I KONTROLA NAD RUCHEM ZAKŁADU GÓRNICZEGO. DZIAŁALNOŚĆ PREWENCYJNA
90 Ogólny nadzór nad stanem bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych
91 Nadzór i kontrola nad podmiotami objętymi właściwością organów nadzoru górniczego
92 Nadzór w zakresie dokumentacji prowadzenia ruchu zakładu górniczego
93 Nadzór w zakresie czynności wykonywanych w ruchu zakładu górniczego
94 Nadzór w zakresie rozwiązań stosowanych w ruchu zakładu górniczego