Zmiana nazwy i podporządkowania Ośrodka Transportu Leśnego w Jarocinie oraz zakresu i zasad jego działania.
B.I.LP.2001.2.10
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 79
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 22 grudnia 2000 r.
w sprawie zmiany nazwy i podporządkowania Ośrodka Transportu Leśnego w Jarocinie oraz zakresu i zasad jego działania.
Na podstawie art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity: Dz. U. nr 56 z 2000 r., poz. 679) w związku z § 6 i § 8, ust. 1, pkt 7 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 roku, zarządzam, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
DECYZJA
DECYZJA
z dnia 22 grudnia 2000 roku
w sprawie mienia i przedmiotów mienia przekazywanego do Ośrodka Techniki Leśnej w Jarocinie
Na podstawie Zarządzenia nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 26.10.1999 roku w sprawie szczegółowego sposobu postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (znak: G-2111-05 p. 342), w związku z Zarządzeniem nr 79 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 22.12.2000 roku w sprawie zmiany nazwy i podporządkowania Ośrodka Techniki Leśnej w Jarocinie, ustalam, co następuje:
1. | Składniki majątkowe | Prawa majątkowe i uprawnienia niemajątkowe | Uwagi dot. korzystania z mienia składników majątkowych i praw niemajątkowych (oraz inne uwagi) |
Prawo do prowadzenia działalności administracyjnej (polegającej na zarządzaniu mieniem i przedmiotami mienia Skarbu Państwa przekazanymi Ośrodkowi Techniki Leśnej do zarządu) | W ramach działalności administracyjnej dyrektor Ośrodka Techniki Leśnej może podejmować wszelkie dozwolone z mocy przepisów prawa oraz uregulowań wewnątrzbranżowych czynności prawne i faktyczne w zakresie zadaniowym wymienionym w załączniku nr 2 do Zarządzenia nr 79 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 22.12.2000 r., znak ZW-015-1-2000, które okażą się niezbędne do sprawnego działania Ośrodka Techniki Leśnej i realizacji jego zadań | ||
Prawo do wykonywania działalności dodatkowej na rzecz jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych | W ramach działalności dodatkowej dyrektor OTL może podejmować wszelkie czynności prawne i faktyczne w zakresie zadaniowym wymienionym w zał. nr 2 do zarządzenia nr 79 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 22.12.2000 r., znak ZW-015-1-2000, które okażą się niezbędne do wykonywania konkretnych zadań OTL ujmowanych w jego planie finansowo-gospodarczym bądź zadań z ogólnej i celowych rezerw planu finans.-gosp. LP albo ze środków pozaplanowych - z uwzględnieniem kryteriów legalności, gospodarności, celowości i rzetelności | ||
Prawo do wykonywania działalności poza gospodarką leśną | W ramach działalności poza gospodarką leśną dyrektor Ośrodka Techniki Leśnej może podejmować wszelkie czynności prawne i faktyczne w zakresie zadaniowym wymienionym w załączniku nr 2 do Zarządzenia nr 79 dyrektora generalnego LP z dnia 22.12.2000 r., znak ZW-015-1-2000, które okażą się niezbędne do realizacji zadań zawartych w planie finansowo-gospodarczym OTL z uwzględnieniem kryteriów legalności, celowości, gospodarności i rzetelności | ||
Składniki majątkowe (majątek trwały i obrotowy) w posiadaniu Ośrodka Transportu Leśnego wg stanu na dzień 31.12.2000 r. | Składniki majątkowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w sposób i w zakresie niezbędnym dla sprawnego zarządzania Ośrodkiem Techniki Leśnej i realizacji zadań planowych, a także zadań z rezerwy ogólnej i celowych planu finans.-gosp. LP bądź zadań pozaplanowych. Dyrektor Ośrodka Techniki Leśnej uzyskuje prawo wykonywania zarządu tymi składnikami majątkowymi, w tym prawo do ich zbywania po okresie planowanej eksploatacji lub stwierdzeniu braku przydatności do realizowanych obecnie lub/i planowanych na przyszłość zadań. Składniki majątkowe powinny być należycie ubezpieczone i chronione. Przy korzystaniu, podnajmowaniu, wynajmowaniu, zamianie, wypożyczaniu i zbywaniu składników majątkowych należy kierować się kryterium legalności, celowości, gospodarności i rzetelności |
W stosunku do pozostałego majątku trwałego i obrotowego OTL staje się jego zarządcą.
Załącznik Nr 1
Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych
Warszawa
DK-0110-57/2000
Stosownie do pisma Pana Dyrektora z dnia 23 grudnia 1999 r., zn. spr.: ZW-014-3/99, powołana przeze mnie komisja, z udziałem Dyrektorów zakładów Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym mających siedziby na terenie tut. Dyrekcji, dokonała przeglądu dokumentów ilustrujących aktualny status formalnoprawny tych zakładów, tj. Ośrodka Transportu Leśnego w Jarocinie oraz Zespołu Składnic Lasów Państwowych w Ostrowie Wlkp., stwierdzając, co następuje:
A. Akty prawne dotyczące powołania zakładów:
- Zarządzenie nr 30 dyrektora naczelnego Lasów Państwowych z dnia 24 X 1963 r. w sprawie zasad organizacji Ośrodka Transportu Leśnego;
- Zarządzenie nr 406 Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 19 XII 1958 r. w sprawie organizacji składnic spedycyjnych i manipulacyjno-spedycyjnych;
- pismo okólne Naczelnego Zarządu Lasów Państwowych z dnia 7 VIII 1959 r., zn. spr.: E-2-003/96, w sprawie likwidacji rejonów Lasów Państwowych i usamodzielnienia nadleśnictw;
- Zarządzenie nr 1 dyrektora naczelnego Lasów Państwowych z dnia 13 stycznia 1970 r. w sprawie zmiany siedziby Ośrodka Transportu Leśnego w Gnieźnie - na Jarocin.
B. Ustawa o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z późniejszymi zmianami) - art. 32, ust. 2, pkt 4 oraz art. 75, ust. 3.
C. Statut Lasów Państwowych wprowadzony Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 V 1994 r. - § 27-29.
Analizując arkusz klasyfikacji działalności wykonywanej przez Ośrodek Transportu Leśnego w Jarocinie, stwierdzam, że zajmuje się on obecnie głównie produkcją urządzeń i maszyn dla gospodarki leśnej, propagowaniem postępu technicznego w tej dziedzinie oraz handlem.
W związku z tym nasuwają się następujące wnioski:
A. Z uwagi na charakter i zakres świadczonych usług OTL kwalifikowałby się do zaliczenia go do zakładów o zasięgu krajowym. Ułatwiłoby to pozyskanie środków z funduszy centralnych, zarówno własnych jak i obcych, pozwoliłoby na odpowiednią dystrybucję produkcji OTL na szczeblu DGLP oraz spowodowałoby lepsze wykorzystanie możliwości kreowania rozwoju techniki leśnej i skutecznego promowania wyrobów własnych.
B. W związku z trwająca od 1990 r. restrukturyzacją zakładu, a szczególnie likwidacją z dniem 30.06.1992 r. transportu technologicznego i gospodarczego, nastąpiła zmiana charakteru działalności OTL. Stąd celowa byłaby zmiana jego nazwy na Centrum Techniki Leśnej (CTL), która to nazwa będzie oddawać lepiej profil działalności tego zakładu LP.
C. W wyniku podejmowanych działań restrukturyzacyjnych część majątku OTL stała się zbędna dla dalszej działalności zakładu. Celem zapewnienia jego prawidłowego funkcjonowania w przyszłości, opierając się na przesłankach ekonomicznych, należałoby ten majątek wyłączyć z zarządu dyrektora OTL/CTL.
Reasumując, przesyłam projekt zarządzenia regulującego podstawy prawne działania Centrum Techniki Leśnej z prośbą o decyzję co do usytuowania tego zakładu, która umożliwi ostateczne określenie zasad funkcjonowania jednostki.
Ponadto informuję, że dla zespołu Składnic Lasów Państwowych w Ostrowie Wlkp. opracowano projekt zarządzenia określającego zasady funkcjonowania wraz z załącznikami, tj. decyzją w sprawie mienia, klasyfikacją uprawianej działalności oraz schematem organizacyjnym.
Poznań, dnia 9 marca 2000 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
KLASYFIKACJA UPRAWIANEJ DZIAŁALNOŚCI OTL
KLASYFIKACJA UPRAWIANEJ DZIAŁALNOŚCI OTL
Tabela nr 1 do zał. nr 2
Kierunek działalności - grupa czynności w podziale zasadniczym | Kierunek działalności - grupa czynności w podziale II rzędu | Kierunek działalności - grupa czynności w podziale III rzędu | Kierunek działalności - grupa czynności w podziale IV rzędu |
Inwentaryzowanie ustalanie i monitorowanie stanu ilościowego oraz jakościowego mienia pozostającego w zarządzie Ośrodka lub innej dyspozycji tej jedn. org. | |||
Inwentaryzacja wartościowo-ilościowa majątku trwałego | |||
Okresowa inwentaryzacja majątku trwałego, zapasów w magazynach, wyposażenia w użyciu | |||
Okresowa inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych | |||
Inwentaryzowanie informatycznych programów użytkowych eksploatowanych w OTL | |||
Inwentaryzowanie pozostałych wartości niematerialnych i prawnych | |||
Okresowa inwentaryzacja składników majątku finansowego | |||
Inne zadania w zakresie inwentaryzacji wartościowo-ilościowej majątku trwałego | |||
Inwentaryzacja ilościowo-wartościowa majątku obrotowego OTL | |||
Inwentaryzowanie wartości pieniężnych | |||
Inwentaryzowanie sald w rozrachunkach zewnętrznych | |||
Inwentaryzacja sald w rozrachunkach wewnętrznych | |||
Inne zadania w zakresie inwentaryzacji wartościowo-ilościowej majątku obrotowego | |||
Ustalanie potrzeb w zakresie prac remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych OTL | |||
Prowadzenie notatnika spostrzeżeń | |||
Okresowe oględziny nieruchomości i przeglądy środków ruchomych | |||
Inne prace w zakresie ustalania potrzeb dotyczących prac remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych | |||
Taksacja szkód OTL | |||
Taksacja szkód powstałych w majątku nieruchomym na skutek zdarzeń losowych OTL | |||
Taksacja szkód powstałych w majątku ruchomym na skutek zdarzeń losowych OTL | |||
Inne prace związane z taksacją szkód OTL | |||
Obmiary robót i prac wykonanych w OTL | |||
Obmiar i odbiórka robót inwestycyjnych | |||
Obmiar i odbiór innych robót, dostaw i usług | |||
Pozostałe prace w zakresie obmiaru i odbioru prac wykonanych | |||
Zarządzanie danymi | |||
Gromadzenie danych | |||
Przetwarzanie danych | |||
Kolportowanie danych | |||
Archiwizowanie danych | |||
Analizy strategiczne; prognozowanie i programowanie działalności OTL | |||
Ekonomiczna ocena planowanych przedsięwzięć | |||
Ocena przedsięwzięć organizacyjnych | |||
Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych | |||
Ocena przedsięwzięć organizacyjnych | |||
Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych | |||
Planowanie w trybie rocznych planów finansowo-gospodarczych OTL | |||
Sporządzanie planu finansowo-gospodarczego | |||
Pozyskiwanie bieżących środków finansowych na prowadzenie działalności OTL - gospodarowanie wierzytelnościami | |||
Pozyskiwanie środków z działalności dodatkowej | |||
Pozyskiwanie środków ze sprzedaży działalności poza gospodarką leśną | |||
Pozyskiwanie środków z działalności administracyjnej | |||
Pozyskiwanie środków na działalność bieżącą finansowaną z budżetów pomocowych - staraniem własnym OTL | |||
Pozyskiwanie środków funduszu leśnego na inne zadania z zakresu propagowania techniki leśnej | |||
Pozyskiwanie środków na działalność rozwojową OTL z budżetów pomocowych staraniem własnym | |||
Pozyskiwanie środków funduszu leśnego na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności OTL | |||
Pozyskiwanie środków z rezerwy ogólnej funduszu leśnego na działalność bieżącą OTL | |||
Pozyskiwanie środków z rezerw celowych na działalność o charakterze inwestycyjnym OTL | |||
Gromadzenie środków zwiększających stan funduszu świadczeń socjalnych OTL | |||
Wykonywanie wszelkiej innej działalności mającej za przedmiot gospodarowanie wierzytelnościami OTL | |||
Kształtowanie warunków prowadzenia działalności statutowej OTL | |||
Ustalanie i wprowadzanie systemu informacyjnego w zakresie działalności OTL | |||
Praktyczna nauka zawodu na potrzeby kształtowania kadry OTL | |||
Pozyskiwanie kadry OTL | |||
Racjonalizacja zatrudnienia i wynagradzania pracowników w OTL | |||
Zaopatrzenie materiałowe oraz wyposażanie w przedmioty długotrwałego użytku i środki trwałe (gospodarka zaopatrzeniowo-magazynowa) | |||
Ubezpieczenie, ochrona i dochodzenie mienia w zarządzie OTL (w tym ochrona wartości pieniężnych) | |||
Alokacja mienia i jego przedmiotów w obrębie OTL | |||
Kształtowanie warunków bytowych i socjalnych oraz warunków bhp w OTL | |||
Działalność finansowa z z.f.ś.s | |||
Pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych | |||
Działalność finansowana w ciężar kosztów bieżących - działalność bytowa | |||
Gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi | |||
Gospodarowanie infrastrukturą bytową | |||
Gospodarowanie infrastrukturą ogólnogospodarczą | |||
Świadczenia dla pracowników wynikające z PUZP i innych przepisów prawa pracy | |||
Pozostała działalność kształtująca warunki socjalno-bytowe pracowników | |||
Zapewnianie bezpieczeństwa i higieny pracy | |||
Racjonalizacja uzbrojenia Ośrodka w majątek trwały | |||
Prowadzenie działalności inwestycyjnej | |||
Zakupy dóbr gotowych | |||
Wytwarzanie składników majątkowych | |||
Zakupy innych nieruchomości | |||
Prowadzenie wszelkiej innej działalności inwestycyjnej | |||
Pozyskiwanie, w obrocie wewnętrznym, mienia związanego z majątkiem trwałym i przedmiotów tego mienia | |||
Gospodarowanie nieruchomościami związanymi z gospodarką leśną w celu ukształtowania właściwych warunków prowadzenia działalności OTL | |||
Gospodarowanie majątkiem trwałym - ruchomościami związanymi z gospodarką leśną - w celu ukształtowania właściwych warunków prowadzenia działalności OTL | |||
Gospodarowanie nieruchomościami nie związanymi z gospodarką leśną - stosownie do przepisów prawa | |||
Pozyskiwanie i ustalanie warunków działania kontrahentów OTL: odbiorców, dostawców, usługodawców, sponsorów, donatorów itp. | |||
Utrzymanie OTL jako zorganizowanej części mienia Skarbu Państwa w zdolności do funkcjonowania i realizowania zadań statutowych (w tym regulowanie zobowiązań) | |||
Zużycie materiałów i energii | |||
Działalność reklamowa związana z reprezentacją | |||
Regulowanie opłat i podatków | |||
Wynagrodzenia usług obcych | |||
Wynagrodzenia pracowników OTL | |||
Regulowanie wszelkich pochodnych od wynagrodzeń | |||
Delegowanie pracowników do wykonania zadań poza siedzibę jednostki | |||
Rezerwowanie środków na reprodukcję prostą mienia i przedmiotów mienia w zarządzie OTL przez odkładanie amortyzacji od praw i składników majątkowych | |||
Zaciąganie i regulowanie przez OTL zobowiązań wewnątrzbranżowych, gdzie indziej nie wymienionych | |||
Regulowanie zobowiązań wewnątrzbranżowych z B.O., gdzie indziej nie ujętych | |||
Zaciąganie i regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów | |||
W ciężar działalności administracyjnej | |||
W ciężar działalności dodatkowej | |||
W ciężar działalności poza gospodarką leśną | |||
Regulowanie zobowiązań z B.O. | |||
Prowadzenie wszelkiej innej działalności mającej za przedmiot zarządzanie zobowiązaniami dotyczącymi utrzymania struktury organizacyjnej OTL w sprawności funkcjonalnej | |||
Prowadzenie wszelkiej innej działalności mającej za przedmiot utrzymanie struktury organizacyjnej OTL w sprawności funkcjonalnej | |||
Bieżące kierowanie OTL | |||
Bieżące kierowanie działalnością administracyjną | |||
Bieżące kierowanie działalnością poza gospodarką leśną | |||
Bieżące kierowanie działalnością dodatkową | |||
Bieżące kierowanie działalnością dodatkową - produkcyjną związaną z gospodarką leśną | |||
Bieżące kierowanie działalnością dodatkową - zasadniczą usługową związaną z gospodarką leśną | |||
Bieżące kierowanie działalnością dodatkową - lokacyjną | |||
Zarządzanie chwilowymi nadwyżkami finansowymi | |||
Bieżące kierowanie pozostałą działalnością dodatkową - operacyjną | |||
Bieżące kierowanie działalnością dodatkową o charakterze działalności bytowej | |||
Bieżące kierowanie działalnością OTL poza gospodarką leśną | |||
Wszelka inna działalność mająca za przedmiot bieżące kierowanie OTL | |||
Zarządzanie nadwyżką finansową OTL | |||
Działalność kontrolingowa | |||
Bieżące analizowanie sytuacji finansowej OTL otoczenia OTL | |||
Ustalanie możliwości OTL w przedmiocie działalności rozwojowej | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych związanych z odpisami amortyzacyjnymi | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych związanych z odpisami z wyniku finansowego | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych ze środków na działalność rozwojową otrzymanych ze scentralizowanej amortyzacji | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych ze środków na działalność rozwojową otrzymanych z funduszu leśnego Lasów Państwowych | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych ze środków na działalność ze scentralizowanych środków pomocowych | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych ze środków na działalność rozwojową ze środków pomocowych pozyskanych z regionalnych dyrekcji LP | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych ze środków na działalność rozwojową ze środków pomocowych pozyskanych staraniem własnym OTL | |||
Ustalanie możliwości inwestycyjnych z innych tytułów | |||
Inne analizy sytuacji finansowej | |||
Bieżące analizowanie postępu wykonawstwa zadań planowych | |||
Bieżące analizowanie bezpieczeństwa i higieny pracy w OTL | |||
Kontroling spraw w toku | |||
Inne przedsięwzięcia kontrolingowe w OTL | |||
Kontrola wynikowa działalności OTL | |||
Kontrola sprawowana przez Inspekcję Lasów Państwowych zinstytucjonalizowaną | |||
Kontrola sprawowana przez wyspecjalizowane komórki w regionalnych dyrekcjach LP | |||
Kontrola wewnętrzna w OTL | |||
Wszelka inna działalność związana z kontrolowaniem funkcjonowania OTL | |||
Pozostała działalność administracyjna i bytowa, gdzie indziej nie scharakteryzowana | |||
Prowadzenie przez OTL działalności dodatkowej, w tym na rzecz jednostek organizacyjnych LP - zadania zgodne z planem finansowo-gospodarczym OTL, decyzjami o zadaniach z rezerwy ogólnej lub rezerw celowych w planie finansowo-gospodarczym OTL bądź decyzjami o wykonaniu zadań z ponadplanowych środków finansowych | |||
Prowadzenie przez OTL działalności poza gospodarką leśną - zgodnie z planem finansowo-gospodarczym OTL, decyzjami w przedmiocie zadań uruchamianych z rezerwy ogólnej i rezerw celowych planu finansowo-gospodarczego LP lub uruchamianych ze środków ponadplanowych |
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................