Zmiana i uzupełnienie decyzji w sprawie sposobu wykorzystania środków funduszu leśnego na prace związane z naprawą uszkodzeń powstałych w wyniku klęski suszy w uprawach leśnych założonych w okresie wiosny 2006 r. w ramach działania 5. Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - stosownie do art. 58, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach.
B.I.LP.2007.11.83
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 95
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 4 października 2007 r.
w sprawie zmiany i uzupełnienia decyzji nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 10 maja 2007 r. w sprawie sposobu wykorzystania środków funduszu leśnego na prace związane z naprawą uszkodzeń powstałych w wyniku klęski suszy w uprawach leśnych założonych w okresie wiosny 2006 r. w ramach działania 5. Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - stosownie do art. 58, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach1
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2 - w wykonaniu obowiązku dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w art. 56, ust. 2 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach3 - postanawiam, co następuje.
"§ 5. W wypadku, w którym beneficjent naprawił szkody we własnym zakresie oraz posiada fakturę zakupu sadzonek (faktura), które zużył do naprawy szkód będących przedmiotem niniejszej decyzji, może się ubiegać o sfinansowanie prac związanych z usuwaniem skutków klęski suszy - z zachowaniem następującej procedury:
1) ubiegający się o pomoc składa na ręce właściwego nadleśniczego wniosek wraz z oryginałem faktury;
2) właściwy nadleśniczy, po ocenie rzetelności oraz kompletności wniosku, zachowuje oryginał faktury do momentu, o którym mowa w ppkt.7;
3) właściwy nadleśniczy uznaje fakturę do wysokości kwoty w niej zawartej, jednak nie większej niż ustalana według zasad, o których mowa w § 2, ust. 4;
4) nadleśniczowie sporządzają noty obciążające fundusz leśny, dołączając do nich poświadczone o zgodności z oryginałem kopie faktur, opisanych pod względem merytorycznym;
5) po wystawieniu oraz przesłaniu - za pośrednictwem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - not, o których mowa w ppkt. 3, w nadleśnictwie następuje zapis księgowy (Wn 249 - RDLP ® Ma 249 - poszczególni beneficjenci);
6) po wpływie do nadleśnictwa - za pośrednictwem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - środków funduszu leśnego, nadleśnictwo ewidencjonuje tę operację zapisem (Wn 131 ® Ma 249 - RDLP), po czym środki te przekazuje beneficjentom przy zapisie księgowym (Wn 249 - beneficjenci ® Ma 131);
7) po przekazaniu środków beneficjentowi, nadleśniczy wydaje mu oryginał faktury po uprzednim opatrzeniu jej adnotacją: "sfinansowano z dotacji funduszu leśnego na kwotę .........".
"§ 8. Po udzieleniu pomocy, o której mowa w § 5, lub wykonaniu zadania udostępnienia sadzonek, właściwy nadleśniczy wydaje beneficjentowi zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie. Przykładowo wypełnione zaświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie stanowi załącznik nr 3 do decyzji".
"§ 9. Dokumentacja, związana z udzielaniem pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, obejmuje:
1) dokumentację finansową, na którą składają się:
a) faktury z trzecimi egzemplarzami protokołu, o których mowa w § 3, ust. 1;
b) noty wraz z kopiami faktur, o których mowa w § 5, pkt. 4;
c) noty zbiorcze, sporządzane w celu obciążenia funduszu leśnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych na podstawie dowodów, o których mowa w drugim i trzecim tiret;
2) dokumentację sprawozdawczą, na którą składają się:
a) informacje o pomocy de minimis sporządzane w formie pliku numerycznego "xls." w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych na podstawie kopii zaświadczeń, o których mowa w § 8, przesyłane do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po wydaniu beneficjentowi zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, obejmujące:
- dzień udzielenia pomocy beneficjentowi,
- firmę lub imię i nazwisko beneficjenta pomocy,
- NIP beneficjenta,
- adres zamieszkania beneficjenta,
- wartość otrzymanej pomocy brutto (w złotych oraz euro),
b) comiesięczne pisemne zestawienia tabelaryczne danych zawartych w informacjach, o których mowa w pierwszym tiret, sporządzane w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych i przesyłane do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych wraz z kopiami wydanych beneficjentom zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
"§ 10
1. Dokumentacja, o której mowa w § 9, jest przesyłana przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (centrum).
2. Do zadań centrum należy prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej na podstawie niniejszej decyzji3, w tym w szczególności:
1) sprawdzanie dokumentacji finansowej i sprawozdawczej, o których mowa w § 9, pod względem zgodności danych;
2) przedkładanie dokumentacji finansowej do Wydziału Księgowości w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w celu realizacji zobowiązań funduszu leśnego;
3) przedkładanie w imieniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych sprawozdań z udzielonej pomocy de minimis do właściwych organów państwowych:
"Identyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania budżetu LP (innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej). Promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym. Katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne. Pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przygotowywaniu programów i wniosków o przyznanie środków na realizację zadań oraz prowadzeniu rozliczeń. Prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków funduszu leśnego do udzielania pomocy publicznej".
"d) na rzecz zadań przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym - w części przeznaczonej na udzielanie pomocy publicznej oraz w części dotyczącej wydatkowania, przypadających Lasom Państwowym, środków pieniężnych, pochodzących z:
- aukcji na uprawnienia do emisji8,
- zbywania jednostek pochłaniania9
(zadanie Sekcji Akumulacji Węgla oraz Sekcji Budżetów Zewnętrznych)".
1 W art. 56, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (tj. Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435; nr 157, poz. 1315; nr 167, poz. 1399; nr 175, poz. 1460 i 1462 oraz z 2006 r.: nr 227, poz. 1658; nr 245, poz. 1775, a także z 2007 r.: nr 59, poz. 405; nr 64, poz. 427) określono, że środki funduszu leśnego, o którym mowa w art. 57, ust. 1 i 2, przeznacza się na zalesianie gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa, realizację zadrzewień na tych gruntach i inne prace związane z usuwaniem skutków klęsk i prowadzeniem gospodarki w lasach niepaństwowych oraz na cele określone w ust. 2, pkt 2 i 6 w lasach znajdujących się w zarządzie parków narodowych, a także na cele określone w art. 13a, ust. 1.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.
3 W art. 56, ust. 2 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach (tj. Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435; nr 157, poz. 1315; nr 167, poz. 1399; nr 175, poz. 1460 i 1462 oraz z 2006 r.: nr 227, poz. 1658; nr 245, poz. 1775; a także z 2007 r.: nr 59, poz. 405; nr 64, poz. 427) określono, że środkami funduszu leśnego dysponuje dyrektor generalny Lasów Państwowych.
ANEKS
(tekst ujednolicony decyzji nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 10 maja 2007 r.)
DECYZJA NR 43
dyrektora generalnego Lasów Państwowych
z 10 maja 2007 r.
W SPRAWIE SPOSOBU WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW FUNDUSZU LEŚNEGO NA PRACE ZWIĄZANE Z NAPRAWĄ USZKODZEŃ POWSTAŁYCH W WYNIKU KLĘSKI SUSZY W UPRAWACH LEŚNYCH ZAŁOŻONYCH W OKRSIE WIOSNY 2006 R. W RAMACH DZIAŁANIA 5. PLANU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (PROW) - STOSOWNIE DO ART. 58, UST. 3 USTAWY Z 28 WRZEŚNIA 1991 ROKU O LASACH
ZG/PP-PROW/1 -6/2007
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - w wykonaniu obowiązku dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w art. 56, ust. 2 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach postanawiam, co następuje.
– dzień udzielenia pomocy beneficjentowi,
– firmę lub imię i nazwisko beneficjenta pomocy,
– NIP beneficjenta,
– adres zamieszkania beneficjenta,
– wartość otrzymanej pomocy brutto (w złotych oraz euro);
______
1 Zgodnie z § 1, ust. 2 umowy nr DGzp-2915A-4/07z 5 marca 2007 r. wyłonienie tej grupy należy do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2 Zakres spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej na podstawie niniejszej decyzji określa ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2004 r., nr 123, poz. 1291, z późn. zm.).