Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.
Dz.Urz.KGP.2022.237
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 369
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 8 grudnia 2022 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PROWADZENIA ZAJĘĆ Z ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPSTWOM Z NIENAWIŚCI I ICH ZWALCZANIA SPIS TREŚCI
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PROWADZENIA ZAJĘĆ Z ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPSTWOM Z NIENAWIŚCI I ICH ZWALCZANIA SPIS TREŚCI
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie absolwenta do prowadzenia zajęć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.
Na kurs kierowani są:
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Realizacja treści kształcenia | 74 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 76 |
Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie może przekraczać 16 osób.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni, pełnomocnicy ds. ochrony praw człowieka lub inni specjaliści zajmujący się określoną w programie problematyką.
Liczba nauczycieli wynika ze sposobu realizacji zajęć oraz przyjętych założeń do stosowanej metody zgodnie ze wskazówkami do realizacji. Specyfika realizowanych zagadnień i warsztatowa forma realizacji kursu wymaga, aby przerwy między zajęciami były dostosowane przez prowadzącego do dynamiki oraz efektów pracy grupy.
Dopuszczalne jest więc podczas prowadzenia zajęć regulowanie czasu ich trwania w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów nauczania, z zastrzeżeniem rozpoczęcia i zakończenia w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.
Słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubiorze cywilnym.
W celu zapewnienia optymalnych warunków służących kształtowaniu umiejętności dydaktycznych realizowanych w ramach tematu nr 4, grupę szkoleniową należy podzielić na podgrupy. Każdej z podgrup należy zapewnić materiały, pomoce dydaktyczne, techniczne środki kształcenia do realizacji zajęć przydzielonych przez prowadzących. Jest to istotne z uwagi na praktyczne przygotowanie policjanta do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.
Przed rozpoczęciem realizacji tematu prowadzący zajęcia zobowiązany jest do:
Zakres tematyczny zagadnień na kursie oraz czas ich realizacji przedstawia poniższa tabela:
Lp. | Temat | Zagadnienie | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
1. | Wprowadzenie w problematykę przestępstw z nienawiści | 1. Wprowadzenie | 1 |
2. Odkrywanie różnorodności | 2 | ||
3. Podłoże przestępstw z nienawiści | 4 | ||
4. Podstawowe pojęcia przestępstw z nienawiści | 1 | ||
2. | Charakterystyka przestępstw z nienawiści | 1. Aspekty prawne przestępstw z nienawiści | 4 |
2. Elementy wskazujące na przestępstwo z nienawiści - wskaźniki uprzedzeń | 2 | ||
3. Symbolika wykorzystywana w przestępstwach z nienawiści | 2 | ||
4. Skala przestępstw z nienawiści | 1 | ||
3. | Postępowanie Policji wobec przestępstw z nienawiści | 1. Postępowanie z ofiarami | 2 |
2. Doświadczenia przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści | 5 | ||
3. Reakcja na informację o zdarzeniu na tle nienawiści | 1 | ||
4. Wskazówki do realizacji procedur wykrywczych w sprawach o przestępstwa z nienawiści | 2 | ||
5. Społeczne konsekwencje przestępstw z nienawiści | 1 | ||
6. Zapobieganie przestępstwom z nienawiści - community policing | 2 | ||
7. Zajęcia wyjazdowe ukierunkowane na postrzeganie zagrożeń związanych z przestępstwami z nienawiści z perspektywy osób pochodzących z grup mniejszościowych | 8 | ||
4. | Przygotowanie do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania | 1. Wybrane aspekty metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych | 3 |
2. Wybrane kompetencje trenerskie | 4 | ||
3. Lokalne doskonalenie zawodowe dotyczące zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania | 2 | ||
4. Prezentacja kompetencji trenerskich | 8 | ||
5. Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania | 18 | ||
5. | Podsumowanie | 1. Podsumowanie i ewaluacja kursu | 1 |
Ogółem | 74 |
Uczestnicy kursu oceniani są na podstawie zajęć realizowanych w ramach tematu nr 4 "Przygotowanie do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania" zagadnienia nr 5 "Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania". Ocena wystawiana jest z zastosowaniem skali ocen 6-1.
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z przeprowadzonych zajęć w ramach tematu nr 4 zagadnienia nr 5.
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (który stanowi ocena z przeprowadzonych zajęć w ramach tematu nr 4 zagadnienia nr 5).
Nazwa wyposażenia | Liczba na grupę | |
1. | Laptop | 1 |
2. | Flipchart | 1 |
3. | Rzutnik multimedialny | 1 |
4. | Głośniki | 1 zestaw |
5. | Płyty DVD | 16 szt. |
6. | Pisaki do tablic | 10 szt. |
7. | Koperty format A5 | 16 szt. |
8. | Kartki samoprzylepne | 2 opakowania |
9. | Identyfikator | 16 szt. |
10. | Papier do ksero | 200 szt. |
11. | Arkusze papieru do flipchartu | 1 opakowanie |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Wprowadzenie | 1 | wykład, ćwiczenia | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących. 1. Zapoznaj słuchaczy z celami i programem kursu. Omów cele kształcenia określone w programie nauczania. 2. Ustal z uczestnikami kursu zasady współpracy. 3. Zbierz informacje o doświadczeniu zawodowym uczestników i ich oczekiwaniach co do kursu. 4. Przeprowadź przynajmniej jedno ćwiczenie integrujące grupę. |
2. | Odkrywanie różnorodności | 2 | wykład, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Przeprowadź ćwiczenie oceniające poziom świadomości występowania zjawiska dyskryminacji w przestrzeni publicznej. 2. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie różnorodności w oparciu o różne cechy, z którymi identyfikują się członkowie grupy. 3. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie różnorodności w społeczeństwie. 4. Omów pojęcie wielokulturowości i etnocentryzmu. |
3. | Podłoże przestępstw z nienawiści | 4 | pogadanka, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu uświadomienie wpływu uprzedzeń i stereotypów na zachowania i działania ludzi. 2. Na podstawie przeprowadzonych ćwiczeń wypracuj ze słuchaczami definicje pojęć: stereotypy (w tym stereotyp spiskowy), uprzedzenia, dyskryminacja (pośrednia, bezpośrednia, wielokrotna) i pojęcia pokrewne. 3. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu wyjaśnienie, czym jest język równościowy i jego wpływ na dyskryminację i przestępstwa z nienawiści. |
4. | Podstawowe pojęcia przestępstw z nienawiści | 1 | wykład, pogadanka | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Przedstaw pojęcia: przestępstwo z nienawiści, incydent motywowany uprzedzeniami, mowa nienawiści. 2. Poproś uczestników, by opowiedzieli o znanych im przykładach powyższych zjawisk. 3. Bazując na definicjach ODIHR (Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE), wykaż ich uniwersalny charakter. Posługując się przykładami, wyjaśnij różnice istotne dla ich rozpoznawania. Podkreśl różnicę pomiędzy przestępstwem z nienawiści a pozostałymi czynami zabronionymi. 4. Zapytaj uczestników, jakie są ich zdaniem przyczyny, a także konsekwencje, bagatelizowania incydentów motywowanych uprzedzeniami, następnie uzupełnij ich wypowiedzi prezentacją. |
TEMAT NR 2: CHARAKTERYSTYKA PRZESTĘPSTW Z NIENAWIŚCI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Aspekty prawne przestępstw z nienawiści | 4 | wykład, ćwiczenia | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu prawa lub specjalista z instytucji zewnętrznej. 1. Wymień podstawowe regulacje międzynarodowe tworzone w ramach ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej dotyczące problematyki przestępstw z nienawiści: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej, Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Karta praw podstawowych Unii Europejskiej. 2. Przedstaw przepisy karne, których znamiona wskazują na charakter przestępstwa popełnionego "na tle nienawiści": art. 118, 118a, 119, 126a, 126b, 194, 256, 257 kk, art. 55 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, art. 16 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, a także inne przepisy kodeksu karnego które, przy uwzględnieniu motywacji sprawców, stanowią podstawę kwalifikacji czynów na tle nienawiści m. in.: art. 148, 190, 190a, 195, 196, 212, 216, 254, 255, 258, 260, 261, 262, 288 przy uwzględnieniu art. 53 § 2 kk. 3. Wspomnij również o innych instrumentach prawnych pozwalających na podjęcie działań w reakcji na niektóre przestępstwa z nienawiści m.in.: wnioskowanie do prokuratora o objęcie ściganiem z urzędu. |
4. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu analizę zdarzeń pod kątem kwalifikacji prawnej. | ||||
2. | Elementy wskazujące na przestępstwo z nienawiści - wskaźniki uprzedzeń | 2 | wykład, ćwiczenia | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej lub inny ekspert z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej. 1. Przedstaw definicję wskaźników uprzedzeń. 2. Omów poszczególne wskaźniki uprzedzeń. 3. Wyjaśnij pojęcie modus operandi oraz przypomnij, że w każdym działaniu człowieka odzwierciedlają się jego indywidualne cechy. Omów modus operandi sprawców popełniających przestępstwa z nienawiści w cyberprzestrzeni. Wskaż przykłady hate crimes popełnianych w sieci. 4. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu identyfikację wskaźników uprzedzeń w oparciu o przedstawione kazusy. 5. Dokonaj systematyki sprawców przestępstw z nienawiści (poszukujący wrażeń, reaktywny, pełniący misję, broniący terytorium). |
3. | Symbolika wykorzystywana w przestępstwach z nienawiści | 2 | wykład | Zajęcia realizuje specjalista w zakresie symboliki lub dwóch prowadzących. 1. Przedstaw symbole wykorzystywane przez sprawców przestępstw z nienawiści (symbolika werbalna, graficzna, ubiór, precjoza). 2. Przedstaw sygnały, jakie mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z grupą wyznającą i propagującą poglądy rasistowskie. Wskaż i omów cechy charakterystyczne tych grup. 3. Zaakcentuj znaczenie zespołów muzycznych i ich utworów oraz Internetu jako narzędzi do propagowania nienawiści przez takie grupy. 4. Zasygnalizuj, że imprezy masowe i zgromadzenia publiczne często są miejscami, w których dochodzi do przestępstw lub incydentów motywowanych nienawiścią. Wskaż przykłady z takich wydarzeń w Polsce lub na świecie. Omów konsekwencje prawnokarne posługiwania się takimi symbolami na podstawie orzecznictwa. |
4. | Skala przestępstw z nienawiści | 1 | wykład, dyskusja | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Przedstaw rozmiary przestępstw z nienawiści, posługując się danymi z różnych krajów oraz danymi polskimi. 2. Wspólnie ze słuchaczami zinterpretuj przyczyny dysproporcj i między rzeczywistą skalą zj awiska a liczbą przestępstw zarejestrowanych przez instytucje publiczne, przypominając o ciemnej liczbie zdarzeń w Polsce. 3. Omów bariery w zgłaszaniu przestępstw z nienawiści. 4. Przedstaw system gromadzenia danych w polskiej Policji o przestępstwach z nienawiści. |
TEMAT NR 3: POSTĘPOWANIE POLICJI WOBEC PRZESTĘPSTW Z NIENAWIŚCI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji | |
1. | Postępowanie z ofiarami | 2 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących lub psycholog z jednostki szkoleniowej. 1. Przedstaw psychologiczne aspekty doświadczenia przestępstwa z nienawiści. Podkreśl silniejszy, niż w przypadku innych przestępstw, wpływ przestępstw z nienawiści na stan psychiczny pokrzywdzonego. Przedstaw pojęcie wtórnej wiktymizacji. Podaj przykłady, jakie zachowania osób wykonujących czynności służbowe, w tym procesowe, mogą spowodować wtórną wiktymizację. 2. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie perspektywy ofiary. 3. Omów zasady przeprowadzania indywidualnej oceny potrzeb pokrzywdzonego przestępstwem, zwróć uwagę na czynniki mogące mieć istotny wpływ na jego przesłuchanie. Podkreśl znaczenie zasady, że daną ofiarą "zajmuje się" jeden i ten sam funkcjonariusz. 4. Zainicjuj dyskusję na temat tego, jak funkcjonariusz powinien się zachować w kontakcie z ofiarą przestępstwa z nienawiści, w tym z osobami z różnych kręgów kulturowych. Podsumuj dyskusję omawiając podstawowe zasady, których powinien przestrzegać funkcjonariusz. | |
2. | Doświadczenia przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści | 5 | dyskusja | Zajęcia realizują przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz opiekun dydaktyczny kursu. 1. Zaproś przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści, aby przybliżyli charakterystykę swojej grupy. 2. Na podstawie informacji przedstawionych przez zaproszonych gości wypracuj z grupą szkoleniową sposoby rozwiązania problemów, z którymi borykają się grupy narażone na przestępstwa z nienawiści. | |
3. | Reakcja na informację o zdarzeniu na tle nienawiści | 1 | pogadanka | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Przedstaw źródła informacji (zgłoszenie przez ofiarę lub inny podmiot, publikacje, Internet, informacje własne) o czynach motywowanych uprzedzeniami, możliwościach reagowania na te sytuacje oraz obowiązkach policjanta wynikających z przepisów. 2. Przedstaw sytuacje (fotografie, grafiki, napisy, symbole, itp.), które powinny wywołać reakcję ze strony organów ścigania. 3. Omów potencjalne problemy z właściwym reagowaniem na przejawy lub informacje o zdarzeniach na tle nienawiści. | |
4. | Wskazówki do realizacji procedur wykrywczych w sprawach o przestępstwa z nienawiści | 2 | ćwiczenia, analiza przypadku | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej lub inny ekspert z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej. 1. Przeprowadź ćwiczenie oparte na analizie przypadku mające na celu określenie zasad prowadzenia rozpytania/przesłuchania osób, których informacje mogą mieć wpływ na proces wykrywczy. Prowadząc dyskusję, posiłkuj się następującymi pytaniami: - Czy dane zdarzenie ma charakter przestępstwa z nienawiści? - Jakie działania należałoby podjąć w omawianym przypadku? 2. Zwróć uwagę na rzetelne i kompetentne dokumentowanie okoliczności zdarzenia. | |
5. | Społeczne konsekwencje przestępstw z nienawiści | 1 | ćwiczenie | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu ukazanie społecznych konsekwencji przestępstw z nienawiści. | |
6. | Zapobieganie przestępstwom z nienawiści - community policing | 2 | wykład, dyskusja | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Poleć słuchaczom, by opowiedzieli o swoich doświadczeniach, z jakimi organizacjami, grupami, społecznościami obecnymi na ich terenie współpracowali, współpracują lub mogą współpracować w celu identyfikowania, zapobiegania zdarzeniom na tle nienawiści i ich zwalczania; na czym dokładnie polegała ta współpraca, czy była efektywna, a jeśli nie, to jakie są tego przyczyny. 2. Zainicjuj dyskusję na temat możliwych działań Policji w obszarze zapobiegania przestępstwom z nienawiści, ze zwróceniem szczególnej uwagi na: - rozpoznanie osób, miejsc i zdarzeń; - zapewnienie informacji i edukację miejscowej społeczności w zakresie przestępstw i incydentów z nienawiści; - współpracę ze szkołami w celu przygotowania odpowiednich planów zapobiegania i reagowania; - budowę partnerstwa z lokalnymi społecznościami, ich liderami i organizacjami w zakresie procedur informowania o zdarzeniach, procedurach prawnych, prawach ofiar, programach | |
wsparcia dla ofiar oferowanych przez Policję i organizacje pozarządowe; - zapewnienie dostępu do informacji; - współpracę z mediami. 3. Omów różnice kulturowe mogące mieć wpływ na relacje z mniejszościami społecznymi. | |||||
7. | Zajęcia wyjazdowe ukierunkowane na postrzeganie zagrożeń związanych z przestępstwami z nienawiści z perspektywy osób pochodzących z grup mniejszościowych | 8 | dyskusja, wizyta w instytucji zewnętrznej, analiza przypadku | Zajęcia realizuje przedstawiciel wizytowanego podmiotu oraz opiekun dydaktyczny kursu. Wspólnie ze słuchaczami udaj się do muzeum, miejsca kultu religijnego, siedziby organizacji pozarządowej lub instytucji publicznej itp., w której jej przedstawiciel przeprowadzi zajęcia związane z tematyką kursu. |
TEMAT NR 4: PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO LOKALNEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZESTĘPSTWOM Z NIENAWIŚCI I ICH ZWALCZANIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił przeprowadzić zajęcia dla policjantów z jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane aspekty metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych | 3 | wykład | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania. 1. Przedstaw strukturę realizacji zajęć dydaktycznych. Szczególną uwagę zwróć na praktyczny aspekt ich realizacji. 2. Wskaż rodzaje i funkcje środków dydaktycznych. Omów zasady opracowania oraz korzystania z prezentacji multimedialnej w trakcie realizacji zajęć dydaktycznych. 3. Omów najczęściej stosowane metody i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych (np. wykład konwersatoryjny, burza mózgów, studium przypadku, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia). 4. Omów czynniki warunkujące dobór metody nauczania w zależności od cech grupy szkoleniowej. |
2. | Wybrane kompetencje trenerskie | 4 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Omów zasady autoprezentacji. 2. Omów sposoby radzenia sobie ze stresem i emocjami podczas wystąpień publicznych. 3. Omów wybrane elementy komunikacji interpersonalnej w tym techniki aktywnego słuchania, udzielanie informacji zwrotnych. 4. Omów sposoby reagowania na sytuacje trudne występujące podczas kursu m.in. opór, brak zaangażowania uczestników kursu, trudne pytania. |
3. | Lokalne doskonalenie zawodowe dotyczące zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania | 2 | wykład, dyskusja | Zajęcia realizuje dwóch prowadzących. 1. Omów program i zasady prowadzenia lokalnego doskonalenia zawodowego dotyczącego zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania. 2. Omów zasady tworzenia konspektów i pomocy dydaktycznych. |
4. | Prezentacja kompetencji trenerskich | 8 | ćwiczenia | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących. 1. Poleć każdemu słuchaczowi zaprezentowanie wybranej przez siebie tematyki policyjnej uzgodnionej z prowadzącymi. 2. Zapewnij słuchaczom niezbędny czas na przygotowanie się do wystąpienia, jednocześnie wspomagaj ich w zakresie przygotowania metodycznego. 3. Wraz ze słuchaczami przekaż informację zwrotną dotyczącą wystąpień i kompetencji trenerskich. |
5. | Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania | 18 | ćwiczenia | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących. 1. Przydziel uczestnikom kursu tematy z zakresu zapobiegania i zwalczania przestępstw z nienawiści, które zrealizują w formie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem technik aktywizujących. Czas realizacji zajęć dla pojedynczej osoby określają prowadzący kurs. 2. Zapewnij słuchaczom niezbędny czas na przygotowanie się do wystąpienia, jednocześnie wspomagaj ich w zakresie przygotowania merytorycznego oraz metodycznego. 3. Po przeprowadzonych zajęciach ich omówienie odbywa się w następującej kolejności: - uczestnicy kursu dokonują samooceny w zakresie realizowanych zajęć, - grupa szkoleniowa wskazuje mocne i słabe strony obserwowanych zajęć, - prowadzący i nauczyciele policyjni omawiają zajęcia prowadzone przez uczestników kursu. 4. Oceń zajęcia w skali 6-1 w zakresie kompetencji merytorycznych oraz kompetencji metodycznych. |
TEMAT NR 5: PODSUMOWANIE
CELE: Podsumowanie i ewaluacja kursu.
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Podsumowanie i ewaluacja kursu | 1 | dyskusja | Zajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących. 1. Dokonaj podsumowania kursu. 2. Zbierz informacje zwrotne w zakresie stopnia realizacji zakładanych celów kursu. 3. Przeprowadź ankietę ewaluacyjną. |