Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.237

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 grudnia 2022 r.

DECYZJA Nr 369
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 8 grudnia 2022 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
W decyzji nr 6 Komendanta Głównego Policji z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania (Dz. Urz. KGP poz. 5) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2. 
Kurs specjalistyczny w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania, rozpoczęty i niezakończony przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, kontynuuje się na podstawie programu obowiązującego w dniu jego rozpoczęcia.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE PROWADZENIA ZAJĘĆ Z ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPSTWOM Z NIENAWIŚCI I ICH ZWALCZANIA SPIS TREŚCI

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu
2.
Cel kursu
3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4.
System prowadzenia kursu
5.
Czas trwania kursu
6.
Liczebność grupy szkoleniowej
7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
9.
Forma zakończenia kursu
10.
Lista wyposażenia dydaktycznego

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie prowadzenia zajęć z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie absolwenta do prowadzenia zajęć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego z zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są:

1)
pełnomocnicy komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji ds. ochrony praw człowieka, pełnomocnicy komendantów jednostek szkoleniowych ds. ochrony praw człowieka, pełnomocnik komendanta CBŚP ds. ochrony praw człowieka oraz pełnomocnik komendanta CBZC ds. ochrony praw człowieka;
2)
przedstawiciele KGP/KWP/KSP/CBŚP/CBZC/KMP/KRP/KPP w służbie stałej, którzy są przewidziani do realizacji doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania;
3)
nauczyciele policyjni jednostek szkoleniowych realizujący problematykę z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i ochrony praw człowieka.
4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Realizacja treści kształcenia74
Zakończenie kursu1
Ogółem76

Kurs trwa 10 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących rozkładu czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie może przekraczać 16 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni, pełnomocnicy ds. ochrony praw człowieka lub inni specjaliści zajmujący się określoną w programie problematyką.

Liczba nauczycieli wynika ze sposobu realizacji zajęć oraz przyjętych założeń do stosowanej metody zgodnie ze wskazówkami do realizacji. Specyfika realizowanych zagadnień i warsztatowa forma realizacji kursu wymaga, aby przerwy między zajęciami były dostosowane przez prowadzącego do dynamiki oraz efektów pracy grupy.

Dopuszczalne jest więc podczas prowadzenia zajęć regulowanie czasu ich trwania w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów nauczania, z zastrzeżeniem rozpoczęcia i zakończenia w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.

Słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubiorze cywilnym.

W celu zapewnienia optymalnych warunków służących kształtowaniu umiejętności dydaktycznych realizowanych w ramach tematu nr 4, grupę szkoleniową należy podzielić na podgrupy. Każdej z podgrup należy zapewnić materiały, pomoce dydaktyczne, techniczne środki kształcenia do realizacji zajęć przydzielonych przez prowadzących. Jest to istotne z uwagi na praktyczne przygotowanie policjanta do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.

Przed rozpoczęciem realizacji tematu prowadzący zajęcia zobowiązany jest do:

-
określenia literatury,
-
omówienia zasad i sposobu oceniania oraz zaliczenia kursu,
-
zapewnienia niezbędnych środków dydaktycznych do przeprowadzenia zajęć określonych w temacie nr 4.
8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania

Zakres tematyczny zagadnień na kursie oraz czas ich realizacji przedstawia poniższa tabela:

Lp.TematZagadnienieCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
1.Wprowadzenie w problematykę przestępstw z nienawiści1. Wprowadzenie1
2. Odkrywanie różnorodności2
3. Podłoże przestępstw z nienawiści4
4. Podstawowe pojęcia przestępstw z nienawiści1
2.Charakterystyka przestępstw z nienawiści1. Aspekty prawne przestępstw z nienawiści4
2. Elementy wskazujące na przestępstwo z nienawiści - wskaźniki uprzedzeń2
3. Symbolika wykorzystywana w przestępstwach z nienawiści2
4. Skala przestępstw z nienawiści1
3.Postępowanie Policji wobec przestępstw z nienawiści1. Postępowanie z ofiarami2
2. Doświadczenia przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści5
3. Reakcja na informację o zdarzeniu na tle nienawiści1
4. Wskazówki do realizacji procedur wykrywczych w sprawach o przestępstwa z nienawiści2
5. Społeczne konsekwencje przestępstw z nienawiści1
6. Zapobieganie przestępstwom z nienawiści - community policing2
7. Zajęcia wyjazdowe ukierunkowane na postrzeganie zagrożeń związanych

z przestępstwami z nienawiści

z perspektywy osób pochodzących z grup mniejszościowych

8
4.Przygotowanie do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania1. Wybrane aspekty metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych3
2. Wybrane kompetencje trenerskie4
3. Lokalne doskonalenie zawodowe dotyczące zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania2
4. Prezentacja kompetencji trenerskich8
5. Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania18
5.Podsumowanie1. Podsumowanie i ewaluacja kursu1
Ogółem74

Uczestnicy kursu oceniani są na podstawie zajęć realizowanych w ramach tematu nr 4 "Przygotowanie do prowadzenia doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania" zagadnienia nr 5 "Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania". Ocena wystawiana jest z zastosowaniem skali ocen 6-1.

9.
Forma zakończenia kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z przeprowadzonych zajęć w ramach tematu nr 4 zagadnienia nr 5.

Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (który stanowi ocena z przeprowadzonych zajęć w ramach tematu nr 4 zagadnienia nr 5).

10.
Lista wyposażenia dydaktycznego
Nazwa wyposażeniaLiczba na grupę
1.Laptop1
2.Flipchart1
3.Rzutnik multimedialny1
4.Głośniki1 zestaw
5.Płyty DVD16 szt.
6.Pisaki do tablic10 szt.
7.Koperty format A516 szt.
8.Kartki samoprzylepne2 opakowania
9.Identyfikator16 szt.
10.Papier do ksero200 szt.
11.Arkusze papieru do flipchartu1 opakowanie

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ PRZESTĘPSTW Z NIENAWIŚCI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wyjaśnić istotę: stereotypów, uprzedzeń, dyskryminacji,
-
określić podstawowe cechy przestępstwa z nienawiści, incydentu motywowanego uprzedzeniami, mowy nienawiści.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Wprowadzenie1wykład, ćwiczeniaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących.

1. Zapoznaj słuchaczy z celami i programem kursu. Omów cele kształcenia określone w programie nauczania.

2. Ustal z uczestnikami kursu zasady współpracy.

3. Zbierz informacje o doświadczeniu zawodowym uczestników i ich oczekiwaniach co do kursu.

4. Przeprowadź przynajmniej jedno ćwiczenie integrujące grupę.

2.Odkrywanie różnorodności2wykład, ćwiczeniaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Przeprowadź ćwiczenie oceniające poziom świadomości występowania zjawiska dyskryminacji w przestrzeni publicznej.

2. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie różnorodności w oparciu o różne cechy, z którymi identyfikują się członkowie grupy.

3. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie różnorodności w społeczeństwie.

4. Omów pojęcie wielokulturowości i etnocentryzmu.

3.Podłoże przestępstw z nienawiści4pogadanka, ćwiczeniaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu uświadomienie wpływu uprzedzeń i stereotypów na zachowania i działania ludzi.

2. Na podstawie przeprowadzonych ćwiczeń wypracuj ze słuchaczami definicje pojęć: stereotypy (w tym stereotyp spiskowy), uprzedzenia, dyskryminacja (pośrednia, bezpośrednia, wielokrotna) i pojęcia pokrewne.

3. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu wyjaśnienie, czym jest język równościowy i jego wpływ na dyskryminację i przestępstwa z nienawiści.

4.Podstawowe pojęcia przestępstw z nienawiści1wykład, pogadankaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Przedstaw pojęcia: przestępstwo z nienawiści, incydent motywowany uprzedzeniami, mowa nienawiści.

2. Poproś uczestników, by opowiedzieli o znanych im przykładach powyższych zjawisk.

3. Bazując na definicjach ODIHR (Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE), wykaż ich uniwersalny charakter. Posługując się przykładami, wyjaśnij różnice istotne dla ich rozpoznawania. Podkreśl różnicę pomiędzy przestępstwem z nienawiści a pozostałymi czynami zabronionymi.

4. Zapytaj uczestników, jakie są ich zdaniem przyczyny, a także konsekwencje, bagatelizowania incydentów motywowanych uprzedzeniami, następnie uzupełnij ich wypowiedzi prezentacją.

TEMAT NR 2: CHARAKTERYSTYKA PRZESTĘPSTW Z NIENAWIŚCI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wymienić podstawowe regulacje międzynarodowe dotyczące przestępstw z nienawiści,
-
omówić podstawowe regulacje prawne dotyczące przestępstw z nienawiści,
-
wymienić i scharakteryzować elementy wskazujące na przestępstwo z nienawiści,
-
omówić sposób działania sprawców przestępstw z nienawiści z uwzględnieniem motywów, doboru ofiary i miejsca działania,
-
scharakteryzować sprawców przestępstw z nienawiści,
-
wyjaśnić znaczenie symboli mowy nienawiści,
-
omówić skalę przestępstw z nienawiści,
-
wskazać systemy gromadzenia danych o zdarzeniach na tle nienawiści.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Aspekty prawne przestępstw z nienawiści4wykład, ćwiczeniaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu prawa lub specjalista z instytucji zewnętrznej.

1. Wymień podstawowe regulacje międzynarodowe tworzone w ramach ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej dotyczące problematyki przestępstw z nienawiści: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej, Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Karta praw podstawowych Unii Europejskiej.

2. Przedstaw przepisy karne, których znamiona wskazują na charakter przestępstwa popełnionego "na tle nienawiści": art. 118, 118a, 119, 126a, 126b, 194, 256, 257 kk, art. 55 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, art. 16 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, a także inne przepisy kodeksu karnego które, przy uwzględnieniu motywacji sprawców, stanowią podstawę kwalifikacji czynów na tle nienawiści m. in.: art. 148, 190, 190a, 195, 196, 212, 216, 254, 255, 258, 260, 261, 262, 288 przy uwzględnieniu art. 53 § 2 kk.

3. Wspomnij również o innych instrumentach prawnych pozwalających na podjęcie działań w reakcji na niektóre przestępstwa z nienawiści m.in.: wnioskowanie do prokuratora o objęcie ściganiem z urzędu.

4. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu analizę zdarzeń pod kątem kwalifikacji prawnej.
2.Elementy wskazujące na przestępstwo z nienawiści - wskaźniki uprzedzeń2wykład, ćwiczeniaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej lub inny ekspert z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej.

1. Przedstaw definicję wskaźników uprzedzeń.

2. Omów poszczególne wskaźniki uprzedzeń.

3. Wyjaśnij pojęcie modus operandi oraz przypomnij, że w każdym działaniu człowieka odzwierciedlają się jego indywidualne cechy. Omów modus operandi sprawców popełniających przestępstwa z nienawiści w cyberprzestrzeni. Wskaż przykłady hate crimes popełnianych w sieci.

4. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu identyfikację wskaźników uprzedzeń w oparciu o przedstawione kazusy.

5. Dokonaj systematyki sprawców przestępstw z nienawiści (poszukujący wrażeń, reaktywny, pełniący misję, broniący terytorium).

3.Symbolika wykorzystywana w przestępstwach z nienawiści2wykładZajęcia realizuje specjalista w zakresie symboliki lub dwóch prowadzących.

1. Przedstaw symbole wykorzystywane przez sprawców przestępstw z nienawiści (symbolika werbalna, graficzna, ubiór, precjoza).

2. Przedstaw sygnały, jakie mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z grupą wyznającą i propagującą poglądy rasistowskie. Wskaż i omów cechy charakterystyczne tych grup.

3. Zaakcentuj znaczenie zespołów muzycznych i ich utworów oraz Internetu jako narzędzi do propagowania nienawiści przez takie grupy.

4. Zasygnalizuj, że imprezy masowe i zgromadzenia publiczne często są miejscami, w których dochodzi do przestępstw lub incydentów motywowanych nienawiścią. Wskaż przykłady z takich wydarzeń w Polsce lub na świecie. Omów konsekwencje prawnokarne posługiwania się takimi symbolami na podstawie orzecznictwa.

4.Skala przestępstw z nienawiści1wykład, dyskusjaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Przedstaw rozmiary przestępstw z nienawiści, posługując się danymi z różnych krajów oraz danymi polskimi.

2. Wspólnie ze słuchaczami zinterpretuj przyczyny dysproporcj i między rzeczywistą skalą zj awiska a liczbą przestępstw zarejestrowanych przez instytucje publiczne, przypominając o ciemnej liczbie zdarzeń w Polsce.

3. Omów bariery w zgłaszaniu przestępstw z nienawiści.

4. Przedstaw system gromadzenia danych w polskiej Policji o przestępstwach z nienawiści.

TEMAT NR 3: POSTĘPOWANIE POLICJI WOBEC PRZESTĘPSTW Z NIENAWIŚCI

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
opisać wpływ przestępstwa z nienawiści na ofiary w aspekcie poznawczym i wtórnej wiktymizacji,
-
wymienić wpływ przestępstwa z nienawiści na grupę, do której należy ofiara,
-
scharakteryzować zasady postępowania z ofiarami przestępstw z nienawiści,
-
wskazać okoliczności obligujące policjanta do podjęcia działań w aspekcie zdarzenia na tle nienawiści,
-
omówić zalecenia istotne dla efektywnej realizacji procedur wykrywczych w sprawach o przestępstwa z nienawiści,
-
omówić zasady tworzenia dobrej współpracy z podmiotami zewnętrznymi,
-
wyjaśnić społeczne konsekwencje przestępstw z nienawiści,
-
opisać charakterystykę wybranej mniejszości społecznej, działalność wybranej organizacji pozarządowej lub instytucji publicznej.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Postępowanie z ofiarami2wykład, dyskusja, ćwiczeniaZajęcia realizuje dwóch prowadzących lub psycholog z jednostki szkoleniowej.

1. Przedstaw psychologiczne aspekty doświadczenia przestępstwa z nienawiści. Podkreśl silniejszy, niż w przypadku innych przestępstw, wpływ przestępstw z nienawiści na stan psychiczny pokrzywdzonego. Przedstaw pojęcie wtórnej wiktymizacji. Podaj przykłady, jakie zachowania osób wykonujących czynności służbowe, w tym procesowe, mogą spowodować wtórną wiktymizację.

2. Przeprowadź ćwiczenie mające na celu pokazanie perspektywy ofiary.

3. Omów zasady przeprowadzania indywidualnej oceny potrzeb pokrzywdzonego przestępstwem, zwróć uwagę na czynniki mogące mieć istotny wpływ na jego przesłuchanie. Podkreśl znaczenie zasady, że daną ofiarą "zajmuje się" jeden i ten sam funkcjonariusz.

4. Zainicjuj dyskusję na temat tego, jak funkcjonariusz powinien się zachować w kontakcie z ofiarą przestępstwa z nienawiści, w tym z osobami z różnych kręgów kulturowych. Podsumuj dyskusję omawiając podstawowe zasady, których powinien przestrzegać funkcjonariusz.

2.Doświadczenia przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści5dyskusjaZajęcia realizują przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz opiekun dydaktyczny kursu.

1. Zaproś przedstawicieli grup narażonych na przestępstwa z nienawiści, aby przybliżyli charakterystykę swojej grupy.

2. Na podstawie informacji przedstawionych przez zaproszonych gości wypracuj z grupą szkoleniową sposoby rozwiązania problemów, z którymi borykają się grupy narażone na przestępstwa z nienawiści.

3.Reakcja na informację o zdarzeniu na tle nienawiści1pogadankaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Przedstaw źródła informacji (zgłoszenie przez ofiarę lub inny podmiot, publikacje, Internet, informacje własne) o czynach motywowanych uprzedzeniami, możliwościach reagowania na te sytuacje oraz obowiązkach policjanta wynikających z przepisów.

2. Przedstaw sytuacje (fotografie, grafiki, napisy, symbole, itp.), które powinny wywołać reakcję ze strony organów ścigania.

3. Omów potencjalne problemy z właściwym reagowaniem na przejawy lub informacje o zdarzeniach na tle nienawiści.

4.Wskazówki do realizacji procedur wykrywczych w sprawach o przestępstwa z nienawiści2ćwiczenia, analiza przypadkuZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej lub inny ekspert z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej.

1. Przeprowadź ćwiczenie oparte na analizie przypadku mające na celu określenie zasad prowadzenia rozpytania/przesłuchania osób, których informacje mogą mieć wpływ na proces wykrywczy. Prowadząc dyskusję, posiłkuj się następującymi pytaniami:

- Czy dane zdarzenie ma charakter przestępstwa z nienawiści?

- Jakie działania należałoby podjąć w omawianym przypadku?

2. Zwróć uwagę na rzetelne i kompetentne dokumentowanie okoliczności zdarzenia.

5.Społeczne konsekwencje przestępstw z nienawiści1ćwiczenieZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

Przeprowadź ćwiczenie mające na celu ukazanie społecznych konsekwencji przestępstw z nienawiści.

6.Zapobieganie przestępstwom z nienawiści - community policing2wykład, dyskusjaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Poleć słuchaczom, by opowiedzieli o swoich doświadczeniach, z jakimi organizacjami, grupami, społecznościami obecnymi na ich terenie współpracowali, współpracują lub mogą współpracować w celu identyfikowania, zapobiegania zdarzeniom na tle nienawiści i ich zwalczania; na czym dokładnie polegała ta współpraca, czy była efektywna, a jeśli nie, to jakie są tego przyczyny.

2. Zainicjuj dyskusję na temat możliwych działań Policji w obszarze zapobiegania przestępstwom z nienawiści, ze zwróceniem szczególnej uwagi na:

- rozpoznanie osób, miejsc i zdarzeń;

- zapewnienie informacji i edukację miejscowej społeczności w zakresie przestępstw i incydentów z nienawiści;

- współpracę ze szkołami w celu przygotowania odpowiednich planów zapobiegania i reagowania;

- budowę partnerstwa z lokalnymi społecznościami, ich liderami i organizacjami w zakresie procedur informowania o zdarzeniach, procedurach prawnych, prawach ofiar, programach

wsparcia dla ofiar oferowanych przez Policję i organizacje pozarządowe;

- zapewnienie dostępu do informacji;

- współpracę z mediami.

3. Omów różnice kulturowe mogące mieć wpływ na relacje z mniejszościami społecznymi.

7.Zajęcia wyjazdowe ukierunkowane na postrzeganie zagrożeń związanych z przestępstwami z nienawiści z perspektywy osób pochodzących z grup mniejszościowych8dyskusja, wizyta w instytucji zewnętrznej, analiza przypadkuZajęcia realizuje przedstawiciel wizytowanego podmiotu oraz opiekun dydaktyczny kursu.

Wspólnie ze słuchaczami udaj się do muzeum, miejsca kultu religijnego, siedziby organizacji pozarządowej lub instytucji publicznej itp., w której jej przedstawiciel przeprowadzi zajęcia związane z tematyką kursu.

TEMAT NR 4: PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO LOKALNEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZESTĘPSTWOM Z NIENAWIŚCI I ICH ZWALCZANIA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił przeprowadzić zajęcia dla policjantów z jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Wybrane aspekty metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych3wykładZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania.

1. Przedstaw strukturę realizacji zajęć dydaktycznych. Szczególną uwagę zwróć na praktyczny aspekt ich realizacji.

2. Wskaż rodzaje i funkcje środków dydaktycznych. Omów zasady opracowania oraz korzystania z prezentacji multimedialnej w trakcie realizacji zajęć dydaktycznych.

3. Omów najczęściej stosowane metody i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych (np. wykład konwersatoryjny, burza mózgów, studium przypadku, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia).

4. Omów czynniki warunkujące dobór metody nauczania w zależności od cech grupy szkoleniowej.

2.Wybrane kompetencje trenerskie4wykład, dyskusja, ćwiczeniaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Omów zasady autoprezentacji.

2. Omów sposoby radzenia sobie ze stresem i emocjami podczas wystąpień publicznych.

3. Omów wybrane elementy komunikacji interpersonalnej w tym techniki aktywnego słuchania, udzielanie informacji zwrotnych.

4. Omów sposoby reagowania na sytuacje trudne występujące podczas kursu m.in. opór, brak zaangażowania uczestników kursu, trudne pytania.

3.Lokalne doskonalenie zawodowe dotyczące zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania2wykład, dyskusjaZajęcia realizuje dwóch prowadzących.

1. Omów program i zasady prowadzenia lokalnego doskonalenia zawodowego dotyczącego zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania.

2. Omów zasady tworzenia konspektów i pomocy dydaktycznych.

4.Prezentacja kompetencji trenerskich8ćwiczeniaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących.

1. Poleć każdemu słuchaczowi zaprezentowanie wybranej przez siebie tematyki policyjnej uzgodnionej z prowadzącymi.

2. Zapewnij słuchaczom niezbędny czas na przygotowanie się do wystąpienia, jednocześnie wspomagaj ich w zakresie przygotowania metodycznego.

3. Wraz ze słuchaczami przekaż informację zwrotną dotyczącą wystąpień i kompetencji trenerskich.

5.Realizacja zajęć dydaktycznych z zakresu zapobiegania przestępstwom z nienawiści i ich zwalczania18ćwiczeniaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących.

1. Przydziel uczestnikom kursu tematy z zakresu zapobiegania i zwalczania przestępstw z nienawiści, które zrealizują w formie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem technik aktywizujących. Czas realizacji zajęć dla pojedynczej osoby określają prowadzący kurs.

2. Zapewnij słuchaczom niezbędny czas na przygotowanie się do wystąpienia, jednocześnie wspomagaj ich w zakresie przygotowania merytorycznego oraz metodycznego.

3. Po przeprowadzonych zajęciach ich omówienie odbywa się w następującej kolejności: - uczestnicy kursu dokonują samooceny w zakresie realizowanych zajęć, - grupa szkoleniowa wskazuje mocne i słabe strony obserwowanych zajęć, - prowadzący i nauczyciele policyjni omawiają zajęcia prowadzone przez uczestników kursu.

4. Oceń zajęcia w skali 6-1 w zakresie kompetencji merytorycznych oraz kompetencji metodycznych.

TEMAT NR 5: PODSUMOWANIE

CELE: Podsumowanie i ewaluacja kursu.

Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Podsumowanie i ewaluacja kursu1dyskusjaZajęcia realizuje nauczyciel policyjny z zakresu metodyki nauczania i dwóch prowadzących.

1. Dokonaj podsumowania kursu.

2. Zbierz informacje zwrotne w zakresie stopnia realizacji zakładanych celów kursu.

3. Przeprowadź ankietę ewaluacyjną.