Zmiana decyzji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1998.5.124

Akt indywidualny
Wersja od: 10 czerwca 1998 r.

UCHWAŁA Nr 215
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 16 kwietnia 1998 r.
w sprawie zmiany decyzji

Na podstawie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.) oraz art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się zgody Domowi Maklerskiemu Banku Śląskiego SA z siedzibą w Katowicach na rozszerzenie zakresu zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej o doradztwo w zakresie obrotu papierami wartościowymi.
§  2.
Zmienia się decyzję Nr KPW-4021-5/97 z dnia 23 maja 1997 r. zezwalającą Domowi Maklerskiemu Banku Śląskiego SA na prowadzenie przedsiębiorstwa maklerskiego w taki sposób, że w pkt. I dodaje się ppkt 5 w brzmieniu: "doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi".
§  3.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi w oparciu o regulamin świadczenia usług doradztwa.
§  4.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi w oparciu o warunki określone w "Regulaminie kontroli przepływu i uniemożliwienia wykorzystania informacji poufnych oraz zasad prowadzenia działalności na rachunkach inwestycyjnych w Domu Maklerskim Banku Śląskiego SA w Katowicach i Punktach Obsługi Klientów", stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§  5.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA zobowiązany jest zatrudniać przy czynnościach związanych z prowadzeniem działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONTROLI PRZEPŁYWU I UNIEMOŻLIWIENIA WYKORZYSTANIA INFORMACJI POUFNYCH ORAZ ZASADY PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI NA RACHUNKACH INWESTYCYJNYCH W DOMU MAKLERSKIM BANKU ŚLĄSKIEGO SPÓŁKA AKCYJNA W KATOWICACH I PUNKTACH OBSŁUGI KLIENTÓW

NAZWA ROZDZIAŁU

I. Informacja poufna

II. Funkcjonowanie komórek organizacyjnych DM BSK SA - ograniczenie dostępu

III. Zasady postępowania z informacją poufną - Procedury "chińskich murów"

IV. Lista Obserwacyjna

V. Lista Restrykcyjna

VI. Zasady kontroli przepływu informacji poufnych w ramach działalności polegającej na doradztwie w zakresie obrotu papierami wartościowymi

VII. Wymagania dotyczące rachunków inwestycyjnych oraz zasady nabywania i zbywania papierów wartościowych przez pracowników

VIII. Sankcje za nieprzestrzeganie niniejszego Regulaminu

IX. Postanowienia końcowe

I.

INFORMACJA POUFNA

1.
Regulamin niniejszy obowiązuje wszystkie osoby zatrudnione w Domu Maklerskim Banku Śląskiego Spółka Akcyjna w Katowicach, zwanym dalej DM BSK SA oraz osoby wykonujące czynności w Punktach Obsługi Klientów, zwanych dalej POK.
2.
Regulamin niniejszy określa procedury przepływu informacji poufnych w DM BSK SA, zasady mające na celu zapobieżenie wykorzystaniu tych informacji oraz nadaje uprawnienia do kontroli przestrzegania tych procedur.
3.
Inspektor Nadzoru lub osoba przez niego pisemnie upoważniona posiada nieograniczony dostęp do wszelkich informacji dotyczących rachunków inwestycyjnych pracowników oraz transakcji na nich zawieranych.
4.
Inspektor Nadzoru lub osoba przez niego pisemnie upoważniona ma prawo dostępu do informacji dotyczących zleceń i transakcji zawieranych przez DM BSK SA na rachunek własny oraz do informacji dotyczących przedmiotu analiz wykonywanych w DM BSK SA.
5.1.
Osoby zatrudnione oraz pracujące w DM BSK SA na podstawie oddelegowania, umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz pracownicy innych jednostek wykonujących usługi na rzecz DM BSK SA składają pisemne oświadczenia o zachowaniu tajemnicy, nieujawnianiu i niewykorzystywaniu dostępnych im informacji poufnych.
5.2.
Osoby wymienione w punkcie 5.1. nie mogą wykorzystywać informacji poufnych w celach innych niż wykonywanie obowiązków służbowych oraz zabiegać w nieuzasadnionych przypadkach o ich uzyskanie. Osoby te nie mogą rekomendować kupna/sprzedaży papierów wartościowych bez posiadania stosownych uprawnień.
6.
Przez "ujawnienie" informacji poufnej rozumie się zachowanie polegające zarówno na jej świadomym udostępnieniu osobom nie upoważnionym, jak również pozostawieniu, na skutek zaniedbania, nie zabezpieczonej informacji w miejscu do tego nie przeznaczonym.
7.
Za "informację poufną" uważa się informację dotyczącą emitenta lub papieru wartościowego, która nie została podana do publicznej wiadomości, a która po ujawnieniu mogłaby w istotny sposób wpłynąć na cenę papieru wartościowego.

Informacją poufną, w rozumieniu niniejszego Regulaminu są też informacje dotyczące obrotu papierami wartościowymi objęte tajemnicą zawodową, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes uczestników publicznego obrotu.

W szczególności za informacje takie uważa się:

- treść zleceń i transakcji zawieranych przez DM BSK SA na rachunek klientów,

- treść zleceń i i transakcji zawieranych przez DM BSK SA na rachunek własny,

- dane dotyczące łącznej struktury zleceń,

- dane o rachunkach klientów tj. dane osobowe, podpis klienta, stany, obroty i historie rachunków,

- dane o zleceniach zakupu i umorzenia jednostek uczestnictwa,

- dane o planowanych inwestycjach własnych DM BSK SA,

- informacje dotyczące przebiegu i rozliczenia subskrypcji na rynku pierwotnym,

- zlecenia i transakcje zawierane na rynku pozagiełdowym,

- informacje dotyczące obrotu papierami wartościowymi nie dopuszczonymi do publicznego obrotu,

- informacje o przedmiocie, metodach i technikach analiz dotyczących rynku kapitałowego wykonywanych w DM BSK SA,

- informacje o planowanych emisjach, planowanych zmianach kapitału Spółek, projektach uchwał walnych zgromadzeń Spółek, zarządów i innych organów Spółek, o ile nie zostały podane do publicznej wiadomości,

- informacje o przebiegu i wynikach przeprowadzanych analiz ekonomiczno-finansowych i prawnych Spółek, o ile nie zostały podane do publicznej wiadomości,

- treść analiz sporządzanych przez Wydział Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz.

8.
Z wyjątkiem okoliczności określonych w Rozdziale III niniejszego Regulaminu, zakazane jest ujawnianie komukolwiek informacji poufnych.

II.

FUNKCJONOWANIE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH DM BSK SA

Strefy dostępu

9.
Ze względu na konieczność ograniczenia i kontroli przepływu informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi DM BSK SA, zostały one zakwalifikowane do następujących stref:
a)
strefy ograniczonego dostępu,
b)
strefy otwartej.
10.
Prezes Zarządu DM BSK SA ustala w drodze zarządzenia, które komórki organizacyjne DM BSK SA zostają zakwalifikowane do danej strefy dostępu.
11.1.
Wykaz komórek organizacyjnych DM BSK SA zakwalifikowanych do strefy ograniczonego dostępu stanowi Załącznik 1 do niniejszego Regulaminu.
11.2.
Przebywanie w komórkach organizacyjnych zakwalifikowanych do strefy ograniczonego dostępu osób innych niż ich pracownicy, możliwe jest w uzasadnionych przypadkach jedynie za wiedzą kierownika danej komórki organizacyjnej DM BSK SA.
12.1.
Strefę otwartą stanowią:
a)
komórki organizacyjne DM BSK SA nie prowadzące bezpośredniej obsługi klientów, w których charakter wykonywanej pracy wymaga współpracy i kontaktów z pracownikami innych komórek lub klientami DM BSK SA. Wykaz komórek zakwalifikowanych do strefy otwartej stanowi załącznik 2 niniejszego Regulaminu,
b)
pomieszczenia ogólnodostępne, związane z obsługą klientów. Wykaz pomieszczeń zakwalifikowanych do strefy otwartej stanowi załącznik 3 niniejszego Regulaminu.
12.2.
Przebywanie osób nie będących pracownikami DM BSK SA w strefie otwartej, o której mowa w pkt. 12.1.a) dopuszczalne jest wyłącznie w obecności pracownika komórki z tej strefy.
13.
Indywidualny dostęp do poszczególnych komórek organizacyjnych określa Prezes Zarządu DM BSK SA, na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika, po zasięgnięciu opinii Inspektora Nadzoru.

III.

ZASADY POSTĘPOWANIA Z INFORMACJĄ POUFNĄ

Procedury "chińskich murów"

14.
"Chińskie mury" w kontekście niniejszego Regulaminu rozumiane są jako bariery fizyczne i proceduralne, mające na celu uniemożliwienie nieuzasadnionego przepływu informacji poufnych pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi DM BSK SA lub poza obszar DM BSK SA.

Procedury "chińskich murów" określają zasady kontroli przepływu tych informacji między komórkami organizacyjnymi, w przypadku gdy udostępnienie informacji staje się konieczne i uzasadnione.

15.
Informacje poufne dostępne w danej strefie nie mogą być z zasady przekazywane poza jej obszar. W przypadku konieczności przekazania takich informacji z danej komórki organizacyjnej DM BSK SA, muszą być przestrzegane następujące reguły:

- Kierownik komórki organizacyjnej, do której informacja poufna będzie przekazana, występuje do Inspektora Nadzoru z pisemnym wnioskiem proponując osobę, której informacja ta zostanie udzielona;

- zakres ujawnienia informacji poufnych jest ograniczony do zakresu koniecznego do wykonywania obowiązków służbowych;

- osoba nabywająca stosowne informacje może je wykorzystywać wyłącznie w celu wykonywania obowiązków służbowych;

- Inspektor Nadzoru prowadzi wykaz pracowników uprawnionych do dostępu do informacji poufnych, odrębnie dla danej komórki.

16.
Procedura, o której mowa w pkt. 15 nie ma zastosowania do sytuacji, kiedy przepływ informacji jest uzasadniony w związku z prowadzeniem bieżącej działalności operacyjnej DM BSK SA.
17.1.
Zabrania się pracownikom prowadzenia rozmów na temat informacji poufnych w obecności osób nie uprawnionych bądź poza macierzystymi komórkami organizacyjnymi.
17.2.
Osoba oddelegowana czasowo do pracy poza swoją macierzystą komórką organizacyjną:
a)
pracuje w okresie oddelegowania tylko i wyłącznie w komórce do której została skierowana,
b)
jest informowana przez Inspektora Nadzoru, że będzie w posiadaniu konkretnych informacji poufnych i zostanie zarejestrowana w odpowiednim wykazie oraz o ograniczeniach z tego faktu wynikających,
c)
powraca do pracy w macierzystej komórce po decyzji Prezesa Zarządu DM BSK SA i opinii Inspektora Nadzoru wraz z podaniem okresu, w jakim zbywanie i nabywanie papierów wartościowych jest jej zakazane,
d)
informuje po zakończeniu oddelegowania Inspektora Nadzoru o ewentualnym nabyciu innych informacji poufnych w tym okresie.
18.
Dokumenty zawierające informacje poufne należy przechowywać w zamkniętych szafach, a niepotrzebne kopie niszczyć w niszczarkach.
19.
Informacje poufne umieszczone na magnetycznych nośnikach informacji, winny być zabezpieczone za pomocą hasła lub w inny sposób zapobiegający przed dostępem osób nie uprawnionych.

IV.

LISTA OBSERWACYJNA

20.
Lista Obserwacyjna jest poufnym wykazem papierów wartościowych, którą tworzy się w celu obserwacji działalności inwestycyjnej pracowników na ich rachunkach papierów wartościowych oraz inwestycji własnych DM BSK SA.
21.
Lista Obserwacyjna jest prowadzona przez Inspektora Nadzoru. Wzór dokumentu "Lista Obserwacyjna" stanowi załącznik 4 niniejszego Regulaminu.
22.
Inspektor Nadzoru w wyniku decyzji Prezesa Zarządu DM BSK SA wprowadza - na czas określony - na Listę Obserwacyjną papier wartościowy:
a)
w stosunku do którego zachodzi podejrzenie zaistnienia nieuzasadnionego przepływu informacji poufnej z naruszeniem zasad określonych w niniejszym Regulaminie,
b)
w przypadku którego DM BSK SA pośredniczy w nabyciu znacznych pakietów akcji lub zawarciu transakcji pozasesyjnej o dużej wartości,
c)
w przypadku którego DM BSK SA uzyskał informacje poufne dotyczące danego emitenta lub papieru wartościowego.
23.
Informacja o wpisaniu danego papieru wartościowego na Listę Obserwacyjną może być znana wyłącznie: Prezesowi Zarządu DM BSK SA, Wiceprezesowi, Dyrektorom Pionów oraz Inspektorowi Nadzoru.
24.
W przypadkach zdarzeń mogących świadczyć o wykorzystaniu informacji poufnych przy podejmowaniu własnych decyzji inwestycyjnych przez pracowników, Inspektor Nadzoru zobowiązany jest do zbadania przyczyn nieprawidłowości w obiegu informacji oraz złożenia stosownych wniosków do Prezesa Zarządu DM BSK SA w celu ich usunięcia.
25.
Papiery wartościowe zostają skreślone z Listy Obserwacyjnej po upływie czasu na jaki zostały wprowadzone lub w wyniku decyzji Prezesa Zarządu DM BSK SA na wniosek Inspektora Nadzoru.

V.

LISTA RESTRYKCYJNA

26.
Inspektor Nadzoru prowadzi Listę Restrykcyjną, określającą papiery wartościowe, których nabywanie i zbywanie jest zakazane w określonym czasie dla wszystkich pracowników oraz w działalności inwestycyjnej na rachunek własny DM BSK SA. Wzór dokumentu "Lista Restrykcyjna" stanowi załącznik 5 niniejszego Regulaminu. Treść Listy Restrykcyjnej stanowi informację poufną w rozumieniu niniejszego Regulaminu.
27.
Inspektor Nadzoru w wyniku decyzji Prezesa Zarządu DM BSK SA wprowadza - na czas określony - na Listę Restrykcyjną papiery wartościowe, których dotyczy zakaz obrotu, w przypadkach gdy:
a)
DM BSK SA pełni funkcję oferującego/sponsora emisji w ofercie publicznej - od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy i przez okres co najmniej 30 dni po zakończeniu oferty.
b)
DM BSK SA uczestniczy w konsorcjum oferującym papiery wartościowe w publicznym obrocie - od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy i przez okres co najmniej 30 dni po zakończeniu oferty.
c)
DM BSK SA pełni funkcję Specjalisty - od momentu rozpoczęcia negocjacji do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania z Emitentem umowy.
d)
DM BSK SA prowadzi obrót akcjami spółek wniesionych do NFI, jak również udostępnia akcje osobom uprawnionym - od momentu rozpoczęcia tych czynności do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania umowy.
e)
DM BSK SA pełni funkcję podmiotu organizującego rynek (market-maker'a) na rynku pozagiełdowym - od momentu rozpoczęcia negocjacji do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania umowy.
f)
DM BSK SA prowadzi obrót akcjami i obligacjami nie dopuszczonymi do publicznego obrotu - od momentu rozpoczęcia obrotu do czasu wygaśnięcia lub rozwiązania umowy.
28.1.
Inspektor Nadzoru pisemnie przekazuje informacje o umieszczeniu papieru wartościowego na Liście Restrykcyjnej do komórek organizacyjnych DM BSK SA w momencie wpisu na tę Listę danego papieru wartościowego. Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są za poinformowanie o tym fakcie podległych pracowników, którzy potwierdzają swoim podpisem przyjęcie tej informacji do wiadomości.
28.2.
Pracownik może zbyć papier wartościowy wprowadzony na Listę Restrykcyjną, z zastrzeżeniem pkt. 50 lub pkt. 65, jeżeli przyczyną były zdarzenia, o których mowa w pkt. 27c) i e) w ciągu 6 sesji od dnia wpisania go na tę Listę.
29.
W przypadku pełnienia przez DM BSK SA funkcji oferującego lub uczestnictwa w konsorcjum oferującym papiery wartościowe, gdy dana oferta nie jest pierwszą ofertą publiczną, na Listę Restrykcyjną wpisane zostają papiery wartościowe tego samego Emitenta, będące już w publicznym obrocie.

Wpisanie papierów wartościowych na Listę Restrykcyjną w tym przypadku następuje nie później niż:

a)
drugiego dnia przed datą rozpoczęcia oferty, przez okres co najmniej 30 dni po jej zakończeniu - w przypadku oferty związanej z prawem poboru,
b)
siódmego dnia przed datą rozpoczęcia oferty, przez okres co najmniej 30 dni po jej zakończeniu - w przypadku ofert z wyłączeniem prawa poboru.
30.
Ograniczenia w nabywaniu papierów wartościowych umieszczonych na Liście Restrykcyjnej nie dotyczą sytuacji, gdy oferta udostępniona jest na zasadach prawa poboru i pracownik posiadał na swoim rachunku inwestycyjnym nabyte wcześniej akcje tej spółki.
31.
Obligacje Skarbu Państwa nie podlegają wpisowi na Listę Restrykcyjną.
32.
Dom Maklerski Banku Śląskiego Spółka Akcyjna w Katowicach w ramach działalności dealerskiej (rozumianej jako nabywanie lub zbywanie papierów wartościowych w imieniu i na rachunek własny w sposób inny niż wykonywanie zadań Specjalisty bądź pełnienia funkcji podmiotu organizującego rynek w regulowanym obrocie pozagiełdowym), nie może dokonywać zakupu lub sprzedaży papierów wartościowych w następujących przypadkach:
a)
pełnienia przez DM BSK SA wobec danego papieru funkcji Specjalisty w obrocie giełdowym od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy,
b)
pełnienia przez DM BSK SA wobec danego papieru wartościowego funkcji podmiotu organizującego rynek w regulowanym obrocie pozagiełdowym od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy,
c)
prowadzenia czynności dla danej spółki związanych z gwarantowaniem emisji od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy,
d)
pełnienia przez DM BSK SA funkcji oferującego/sponsora emisji w ofercie publicznej od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy,
e)
uczestniczenia przez DM BSK SA w konsorcjum oferującym papiery wartościowe w publicznym obrocie od momentu podania do publicznej wiadomości faktu podpisania umowy,
f)
pełnienia przez DM BSK SA funkcji oferującego lub uczestnictwa w konsorcjum oferującym papiery wartościowe, gdy dana oferta nie jest pierwszą ofertą publiczną tego samego Emitenta:

– od drugiego dnia przed datą rozpoczęcia oferty, w przypadku oferty związanej z prawem poboru,

– od siódmego dnia przed datą rozpoczęcia oferty, w przypadku ofert z wyłączeniem prawa poboru.

33.
W przypadkach określonych w pkt. 32 papiery wartościowe zostają wprowadzone na Listę Restrykcyjną, z zaznaczeniem, że ograniczenia w nabywaniu i zbywaniu dotyczą działalności inwestycyjnej DM BSK SA na rachunek własny. Wykreślenie z Listy Restrykcyjnej następuje w przypadkach:

- jeżeli przyczyną były zdarzenia, o których mowa w pkt. 32 a) b) - w dniu wygaśnięcia umowy o pełnienie funkcji Specjalisty lub funkcji podmiotu organizującego rynek,

- jeżeli przyczyną były zdarzenia, o których mowa w pkt. 32 c) - po zakończeniu czynności gwarancyjnych wobec danej spółki,

- jeżeli przyczyną były zdarzenia, o których mowa w pkt. 32 d) e) f) - po co najmniej 30 dniach po zakończeniu oferty.

34.
Ograniczenia wynikające z umieszczenia papierów wartościowych na Liście Restrykcyjnej nie dotyczą DM BSK SA w przypadku:

- pełnienia funkcji Specjalisty na rynku giełdowym lub podmiotu organizującego rynek (market-maker'a) na rynku pozagiełdowym,

- oferowania papierów wartościowych na zasadach prawa poboru i posiadania przez DM BSK SA na rachunku własnym nabytych wcześniej akcji tej spółki.

VI.

ZASADY KONTROLI PRZEPŁYWU INFORMACJI POUFNYCH W RAMACH DZIAŁALNOŚCI POLEGAJĄCEJ NA DORADZTWIE W ZAKRESIE OBROTU PAPIERAMI WARTOŚCIOWYMI

35.
Działalność doradcza w zakresie obrotu papierami wartościowymi prowadzona jest w Wydziale Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz, wyodrębnionym w DM BSK SA pod względem fizycznym, proceduralnym i organizacyjnym. Dostęp do pomieszczeń Wydziału Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz posiadają wyłącznie jego pracownicy lub inne osoby wyznaczone przez Zarząd DM BSK SA.
36.
Dokumenty związane z działalnością Wydziału, w tym dotyczące "informacji poufnych", przechowuje się zgodnie z zasadami niniejszego Regulaminu, w następujący sposób:
a)
dokumenty w formie fizycznej przechowuje się w zamkniętych szafach,
b)
dokumenty w postaci plików komputerowych zabezpieczonych hasłem identyfikacyjnym, dostępne są wyłącznie pracownikom Wydziału.
37.
Za "informacje poufne" w ramach działalności doradczej uważa się w szczególności:
a)
analizy, opracowania i biuletyny zawierające rekomendacje udostępniane klientom w ramach świadczonych usług doradczych,
b)
treści analiz przygotowywanych na indywidualne zlecenie klientów.
38.
Analizy, o których mowa w pkt. 37 mogą być oferowane klientom za pośrednictwem wyznaczonych przez Zarząd DM BSK SA maklerów papierów wartościowych, którzy na podstawie tych analiz mogą udzielać rekomendacji.
39.1.
Wydział Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz nie może - w ramach świadczenia usług doradczych - rekomendować papierów wartościowych, dla których DM BSK SA pełni funkcję oferującego w ofercie publicznej przez okres trwania oferty oraz 30 dni po jej zakończeniu.
39.2.
Wydział Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz może - w ramach świadczonych usług doradczych - rekomendować papiery wartościowe, dla których DM BSK SA pełni funkcje:

- Specjalisty lub podmiotu organizującego rynek,

- członka konsorcjum oferującego.

39.3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 oraz ust. 2 informacja o pełnionej funkcji musi być zamieszczona w treści rekomendacji lub analizy.
40.
Naczelnik Wydziału Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz przekazuje Inspektorowi Nadzoru DM BSK SA w cyklu miesięcznym wykaz papierów wartościowych będących przedmiotem rekomendacji zawartych w analizach:

- sporządzonych (z podaniem daty zakończenia prac nad dokumentem),

- udostępnionych klientom (z podaniem daty udostępnienia),

- w trakcie opracowywania.

41.
Inspektor Nadzoru prowadzi, na zasadach rozdziału IV (Lista Obserwacyjna), odrębny wykaz papierów wartościowych, będących przedmiotem rekomendacji w ramach świadczonych usług doradczych, w celu monitorowania zleceń składanych przez pracowników DM BSK SA, w szczególności zaś zleceń składanych przez pracowników Wydziału Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz oraz maklerów papierów wartościowych, wymienionych w pkt. 38.

VII.

WYMAGANIA DOTYCZĄCE RACHUNKÓW INWESTYCYJNYCH ORAZ ZASADY NABYWANIA I ZBYWANIA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH PRZEZ PRACOWNIKÓW

Prowadzenie Rachunku Papierów Wartościowych i Rachunku Pieniężnego

42.
Pracownik DM BSK SA nie może posiadać rachunku inwestycyjnego w innym biurze maklerskim niż DM BSK SA.
43.
Pracownik DM BSK SA nie może posiadać pełnomocnictwa do dysponowania aktywami innych osób, z wyjątkiem pełnomocnictwa wynikającego z obowiązków zawodowych maklera lub doradcy inwestycyjnego, określonego w odrębnych przepisach.
44.
Postanowienie pkt. 43 nie dotyczy pełnomocnictwa na rachunku osoby bliskiej. Dla potrzeb określenia osoby bliskiej stosuje się ogólnie obowiązujące przepisy prawa. Rachunek osoby bliskiej, na którym pracownik jest upełnomocniony może być prowadzony w innym biurze maklerskim. W uzasadnionym przypadku Inspektor Nadzoru może zwrócić się do pracownika będącego pełnomocnikiem o przedstawienie historii danego rachunku. Zaleca się pracownikom, aby rachunki osób bliskich, na których są lub będą pełnomocnikami były prowadzone w DM BSK SA.
45.
Pracownik DM BSK SA może na swoim rachunku inwestycyjnym udzielić pełnomocnictwa innym osobom. Ustanowiony pełnomocnik podlega tym samym, co pracownik DM BSK SA ograniczeniom.
46.
Pracownicy nowo przyjęci posiadający rachunek poza Domem Maklerskim BSK SA, zobowiązani są w ciągu 3 dni od rozpoczęcia pracy w DM BSK SA poinformować o tym fakcie Inspektora Nadzoru, a następnie zamknąć taki rachunek w ciągu 30 dni. W uzasadnionych przypadkach Prezes Zarządu DM BSK SA na wniosek pracownika może zezwolić na dłuższy okres likwidacji takiego rachunku.
47.
Pracownicy zobowiązani są w ciągu 3 dni pisemnie poinformować Inspektora Nadzoru o wystąpieniu następującego zdarzenia:
a)
otwarciu, przeniesieniu lub zamknięciu rachunku inwestycyjnego,
b)
ustanowieniu lub odwołaniu pełnomocnika na swoim rachunku inwestycyjnym,
c)
uzyskaniu od osoby bliskiej pełnomocnictwa do dysponowania aktywami na jej rachunku inwestycyjnym bądź odwołaniu takiego pełnomocnictwa.
48.
Inspektor Nadzoru prowadzi i aktualizuje rejestr rachunków pracowników, ich pełnomocnictw na rachunkach osób bliskich oraz rejestr zleceń i transakcji giełdowych pracowników.

Zasady składania zleceń przez pracowników na GPW SA oraz w regulowanym obrocie pozagiełdowym

49.
Pracownik DM BSK SA może składać zlecenia lub odwołania zleceń najpóźniej do godz. 17.00 dnia poprzedzającego sesję giełdową lub obrót na CTO, na których zlecenia lub odwołania zleceń mają być realizowane. Prezes Zarządu DM BSK SA może, w drodze zarządzenia, dokonać zmiany terminów składania lub odwołania zleceń przez pracowników.
50.
Pracownik zobowiązany jest przetrzymać każdy nabyty papier wartościowy przez co najmniej 10 sesji od dnia zakupu lub przez co najmniej 10 kolejnych dni, w których odbywa się obrót na CTO, od dnia zawarcia transakcji w regulowanym obrocie pozagiełdowym.
51.
Pracownik nie może bezpośrednio dokonywać żadnych operacji związanych z obsługą swojego rachunku inwestycyjnego lub rachunków inwestycyjnych osób bliskich, na których występuje jako pełnomocnik, w przypadku gdy rachunek umiejscowiony jest w DM BSK SA. Nie dotyczy to sytuacji, gdy pracownik wykonuje standardowe operacje na rachunkach inwestycyjnych wynikających z zakresu obowiązków służbowych, które nie pozwalają na wyodrębnienie konkretnego rachunku z przetwarzanych przez pracownika danych (np. weryfikacja zleceń, rozliczenie sesji, księgowanie praw z papierów wartościowych itd.).
52.
Pracownik nie może składać zleceń lub zawierać transakcji na rachunek własny, kierując się zleceniami klientów. Jeżeli posiada informacje o zleceniach klientów, które mogą mieć wpływ na cenę papieru wartościowego, nie może składać zleceń na własny rachunek dotyczących tego papieru wartościowego, do czasu zrealizowania zleceń klientów.

Zasady składania zleceń przez pracowników na rynku pierwotnym

53.
Pracownik może składać zapisy na papiery wartościowe oferowane w publicznym obrocie pierwotnym na ogólnych zasadach określonych w prospekcie emisyjnym, z wyjątkiem gdy papiery wartościowe znajdują się na Liście Restrykcyjnej DM BSK SA.
54.
W przypadku nabycia papierów wartościowych wprowadzanych do obrotu w trybie publicznej sprzedaży lub ofercie publicznej oraz w regulowanym obrocie pozagiełdowym, pracownik może złożyć zlecenia sprzedaży tych papierów wartościowych począwszy od czwartej sesji giełdowej, po rozpoczęciu notowania tych papierów wartościowych na giełdzie lub od czwartego dnia po rozpoczęciu obrotu tymi papierami wartościowymi na CTO.
55.
Postanowienie określone w pkt. 54 nie dotyczy nabywania obligacji Skarbu Państwa emitowanych na rynku pierwotnym.

Ograniczenia w działalności inwestycyjnej na rachunkach papierów wartościowych pracowników poszczególnych komórek DM BSK SA

56.
Pracownicy Pionu Inwestycyjnego nie mogą na własny rachunek inwestycyjny nabywać lub zbywać papierów wartościowych dopuszczonych lub nie dopuszczonych do publicznego obrotu. W uzasadnionych przypadkach, gdy nabycie ma na celu skorzystanie z ulg podatkowych lub następuje w drodze darowizny, spadku Prezes Zarządu DM BSK SA na pisemny wniosek pracownika może zezwolić na odstąpienie od niniejszej zasady.
57.
Pracownicy Wydziału Klientów Korporacyjnych, pracownicy Wydziału Ewidencji i Rozliczeń Papierów Wartościowych, pracownicy Wydziału Transferów Pieniężnych oraz pracownicy Zespołu Maklerów Giełdowych upoważnieni do dostępu do informacji poufnych związanych z oferowaniem usług zarządzania ING BSK Asset Management, mogą składać zlecenia kupna lub sprzedaży danego papieru wartościowego z częstotliwością nie mniejszą niż 15 sesji. Imienne wykazy pracowników, których dotyczy niniejsza zasada prowadzi Inspektor Nadzoru.
58.
Pracownicy Wydziału Analiz sporządzający analizy ekonomiczne przy wykorzystaniu informacji nie podanych do publicznej wiadomości, nie mogą nabywać lub zbywać na własny rachunek inwestycyjny papierów wartościowych, które są przedmiotem analizy, od momentu rozpoczęcia prac analitycznych i przez okres co najmniej 15 sesji po zakończeniu prac związanych z daną analizą.
59.1.
Pracownicy Wydziału Doradztwa Inwestycyjnego i Analiz nie mogą na własny rachunek zawierać transakcji dotyczących papierów wartościowych będących przedmiotem sporządzanych analiz w trakcie ich opracowywania oraz przez okres 10 kolejnych sesji po zakończeniu analiz lub 10 kolejnych sesji po ich udostępnieniu klientom.
59.2.
Maklerzy papierów wartościowych wykonujący czynności określone w pkt. 38 nie mogą zawierać transakcji dotyczących papierów wartościowych, będących przedmiotem oferowanych analiz, przez okres 10 kolejnych sesji po dniu ich sporządzenia lub 10 kolejnych sesji po udostępnieniu klientom.
59.3.
Wobec osób określonych w ust. 1 oraz ust. 2 naruszających ww. reguły, sankcje określone w pkt. 62 stosuje się odpowiednio.
60.
Pracownicy Pionu Rynku Pierwotnego nie mogą, bez uprzedniej zgody Prezesa Zarządu DM BSK SA zaopiniowanej przez Inspektora Nadzoru, dokonywać transakcji na papierach wartościowych Emitenta, dla którego DM BSK SA wykonuje usługi lub wykonywał je w ciągu ostatnich 30 dni.

Zasady dotyczące innej działalności inwestycyjnej pracowników

61.
Pracownicy mogą nabywać jednostki uczestnictwa w funduszach powierniczych bez stosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu.

VIII.

SANKCJE ZA NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZEGO REGULAMINU

62.
W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania przez pracownika postanowień regulaminu, na wniosek Inspektora Nadzoru Prezes Zarządu DM BSK SA może zastosować następujące kary:
a)
upomnienie lub nagana,
b)
pozbawienie prawa do nagrody lub premii,
c)
wypowiedzenie warunków pracy,
d)
rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia.

IX.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

63.
Każdy pracownik jest zobowiązany do złożenia Inspektorowi Nadzoru corocznie, w terminie do 31 stycznia, oświadczenia o przyjęciu do wiadomości postanowień niniejszego Regulaminu oraz oświadczenia o przestrzeganiu Regulaminu w roku poprzednim.
64.
Każdy nowo przyjęty pracownik w dniu rozpoczęcia pracy jest zobowiązany do złożenia Inspektorowi Nadzoru oświadczenia o przyjęciu do wiadomości postanowień niniejszego Regulaminu i zobowiązania do jego przestrzegania.
65.
W uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek pracownika Prezes Zarządu DM BSK SA, po zasięgnięciu opinii Inspektora Nadzoru, może wyrazić zgodę na zbycie papierów wartościowych przez pracowników przed upływem terminów określonych w pkt. 50, 57, 58 oraz pkt. 59.1-59.2.
66.
Zakres informacji poufnych udzielanych instytucjom kontrolnym (KPW, KDPW, UKS itp.) ustala Prezes Zarządu DM BSK SA zgodnie z kompetencjami tych organów i przepisami prawa.
67.
Wszystkie regulacje, z zastrzeżeniem pkt. 68, zawarte w niniejszym Regulaminie dotyczą również Inspektora Nadzoru. Funkcję kontrolną wobec Inspektora Nadzoru pełni Prezes Zarządu DM BSK SA.
68.1.
Inspektor Nadzoru zobowiązany jest przetrzymywać papiery wartościowe przez co najmniej 20 sesji od dnia ich zakupu. Niniejsza zasada dotyczy również pracowników Inspektoratu Nadzoru, o których mowa w pkt. 3 oraz pkt. 4 niniejszego Regulaminu.
68.2.
W uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek pracowników wymienionych w pkt. 68. 1. Prezes Zarządu DM BSK SA może wyrazić zgodę na zbycie papierów wartościowych przez pracowników przed upływem 20 sesji.