Zm.: zarządzenie w sprawie zmiany przedmiotu i zakresu działania oraz nazwy Instytutu Polityki Naukowej, Postępu Technicznego i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.5.38

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 lipca 1989 r.

ZARZĄDZENIE NR 39
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 czerwca 1989 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zmiany przedmiotu i zakresu działania oraz nazwy Instytutu Polityki Naukowej, Postępu Technicznego i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 6 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170, z 1987 r. Nr 22, poz. 128 i z 1988 r. Nr 41, poz. 328)
zarządza się, co następuje:
§  1.
W statucie Instytutu Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 7 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 1987 r. w sprawie zmiany przedmiotu i zakresu działania oraz nazwy Instytutu Polityki Naukowej, Postępu Technicznego i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSzW Nr 3, poz. 15)

wprowadza się następujące zmiany:

1)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. 1. Podstawowym zadaniem instytutu jest tworzenie naukowych podstaw do podejmowania decyzji w sferze polityki naukowej i szkolnictwa wyższego.

2. Do zadań Instytutu należy w szczególności:

1) prowadzenie badań dotyczących:

– w odniesieniu do polityki naukowej:

a) ustalania kierunków i tempa rozwoju działalności naukowo-badawczej i rozwojowej,

b) kształtowania wielkości, struktury i rozmieszczenia potencjału badawczo-rozwojowego kraju,

c) usprawniania systemu organizacji, planowania, finansowania i zarządzania działalnością naukowo-badawczą i rozwojową w kraju,

d) doskonalenia systemu stymulacji rozwoju nauki,

e) tworzenia warunków sprawnego wdrażania i upowszechniania w gospodarce narodowej innowacji naukowych,

f) oceny społecznej i ekonomicznej efektywności działalności naukowo-badawczej i rozwojowej,

g) materialnych warunków rozwoju nauki,

h) podstawowych trendów rozwoju nauki na świecie;

– w odniesieniu do szkolnictwa wyższego:

a) ustalania rozmiarów i struktury kształcenia jako funkcji przewidywanego zapotrzebowania gospodarki i kultury narodowej na kadry wysoko kwalifikowanych specjalistów,

b) kształtowania wielkości, struktury i rozmieszczenia potencjału szkolnictwa wyższego,

c) usprawniania i modernizacji systemu organizacji i zarządzania szkolnictwem wyższym,

d) doskonalenia systemu doboru kandydatów na studia i ich kształcenia, w tym również kształcenia kadr naukowych,

e) doskonalenia metod dydaktycznych i oddziaływania wychowawczego szkoły wyższej,

f) oceny społecznej i ekonomicznej efektywności szkolnictwa wyższego, w tym również kształcenia na studiach zagranicznych,

g) warunków społecznych i ekonomicznych studentów i kandydatów na studia oraz systemu pomocy materialnej dla studentów,

h) oceny wykorzystywania kwalifikacji absolwentów szkół wyższych,

i) materialnych warunków rozwoju szkolnictwa wyższego,

j) podstawowych trendów rozwoju szkolnictwa wyższego na świecie.

2) opracowywanie na podstawie prowadzonych badań dla potrzeb Ministra Edukacji Narodowej:

a) prognoz rozwoju nauki,

b) analiz porównawczych w zakresie rozwoju nauki oraz kształcenia kadr naukowych i kadr na poziomie wyższym, w tym także analiz porównawczych systemów szkolnictwa wyższego, dyplomów i nadawanych stopni naukowych na świecie,

c) ocen i ekspertyz w zakresie podstawowych problemów rozwoju nauki oraz kształcenia kadr naukowych i kadr na poziomie wyższym,

d) propozycji kierunków polityki naukowej i kształcenia kadr,

e) zasad polityki w dziedzinie doskonalenia kadr naukowych na studiach zagranicznych,

f) innych prac wynikających z zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej".

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. W ramach swego zakresu działania Instytut:

1) wykonuje prace naukowo-badawcze i rozwojowe,

2) inicjuje i koordynuje prace naukowo-badawcze i rozwojowe prowadzone w szkołach wyższych oraz jednostkach badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej,

3) gromadzi, opracowuje i udostępnia dokumentację i informację naukową,

4) upowszechnia wyniki prac naukowo-badawczych i rozwojowych, między innymi przez wydawanie publikacji oraz organizowanie sesji naukowych, konferencji i odczytów,

5) inicjuje i współdziała w wykorzystywaniu w praktyce wyników prac naukowo-badawczych i rozwojowych,

6) prowadzi kształcenie i doskonalenie kadr specjalistów".

§  2.
Użyte w różnych przypadkach wyrazy "Minister Nauki i Szkodnictwa Wyższego" zastępuje się użytymi w tych samych przypadkach wyrazami "Minister Edukacji Narodowej".
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.