Zm.: zarządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania w Straży Granicznej "Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2006.6.50

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 sierpnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 47
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 8 sierpnia 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania w Straży Granicznej "Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej"

Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia Nr 37 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania w Straży Granicznej "Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej" (załącznik do zarządzenia został pominięty) * wprowadza się następujące zmiany:
1)
w DZIALE A:
a)
w Podrozdziale 00- 02-01 skreśla się pkt 8;
b)
w Podrozdziale 00-02-02 tytuł i zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"00-02-02 REJESTRACJA ZMIAN, UZUPEŁNIEŃ I POPRAWEK Z DATAMI WPROWADZENIA I DATAMI WAŻNOŚCI Wszelkie zmiany, uzupełnienia i poprawki w Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa SG są wprowadzane zarządzeniem Komendanta Głównego Straży Granicznej. Zmiany te powinny być niezwłocznie zarejestrowane w arkuszu zmian oraz w stopce strony, na której dokonano zmiany, z podaniem numeru zmiany, daty wprowadzenia i terminem jej obowiązywania.";

c)
w Podrozdziale 00-02-07 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zmiany, uzupełnienia i poprawki przesyła Użytkownikowi Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa SG Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";

d)
w Podrozdziale 01-03-01 w części "Odpowiada za:" po pkt 12 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

"13. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";

e)
w Podrozdziale 01-03-02 w części "Odpowiada za:" po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

"10. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";

f)
w Podrozdziale 01-03-08 w części "Odpowiada za:" po pkt 7 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";

g)
w Podrozdziale 01-03-18:

– zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Podlega Zastępcy Komendanta Oddziału ds. logistycznych, wykonuje jego polecenia i decyzje oraz składa meldunki i sprawozdania z wykonanych zadań. Jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy i pracowników Wydziału Lotniczego. Kieruje Wydziałem Lotniczym przy pomocy zastępcy naczelnika, kierowników sekcji lotniczej i technicznej. W wyjątkowych uzasadnionych przypadkach nie musi być pilotem.",

– w części "Jest odpowiedzialny za:" po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";

h)
w Podrozdziale 01-04-01 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dowódca statku powietrznego obowiązany jest do stosowania wytycznych zawartych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

i)
w Podrozdziale 01-04-02:

– tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-04-02 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO PRZED LOTEM";

– pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Dowódca statku powietrznego w przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek braku lub nieprawidłowości w funkcjonowaniu przyrządów lub wyposażenia postępuje zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

j)
w Podrozdziale 01-04-03 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-04-03 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO W CZASIE KOŁOWANIA DO STARTU ORAZ W CZASIE STARTU STATKU POWIETRZNEGO";

k)
w Podrozdziale 01-04-04 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-04-04 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO W CZASIE WZNOSZENIA I LOTU POZIOMEGO";

l)
w Podrozdziale 01-04-05 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-04-05 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO PODCZAS PODEJŚCIA DO LĄDOWANIA, LĄDOWANIA I PO WYLĄDOWANIU ";

m)
w Podrozdziale 01-05-02 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-05-02 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI DRUGIEGO PILOTA";

n)
w Podrozdziale 01-05-03 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-05-03 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI MECHANIKA POKŁADOWEGO";

o)
w Podrozdziale 01-05-04 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-05-04 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI OPERATORA SYSTEMÓW OBSERWACJI LOTNICZEJ (SOL) ";

p)
w Podrozdziale 01-05-05 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-05-05 PODSTAWOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE CAŁE J ZAŁOGI";

q)
w Podrozdziale 01-05-06 tytuł otrzymuje brzmienie:

"01-05-06 TABELE PODSTAWOWYCH CZYNNOŚCI ZAŁOGI STATKU POWIETRZNEGO";

r)
w Podrozdziale 02-01-03 w pkt I. ppkt 1. otrzymuje brzmienie:

"1. Okresy ważności licencji i uprawnień do nich wpisywanych personelu lotniczego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

s)
w Podrozdziale 02-01-03 w pkt I. ppkt 2. otrzymuje brzmienie:

"2. Od orzeczenia Centrów Medycyny Lotniczej uprawnionych do przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich przysługuje badanemu prawo odwołania się do Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w orzeczeniu.";

t)
w Podrozdziale 02-01-03 w pkt III. w ppkt 1. tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- osobami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";

u)
w Podrozdziale 02-01-04 w pkt 1. tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- Naczelnika Wydziału Lotniczego OSG z zastrzeżeniem Podrozdziału 01-03-18:";

v)
w Podrozdziale 02-01-05 w pkt 1. w ppkt 1. zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Dla wykonania każdej operacji lotniczej niezbędne jest w szczególności wypełnienie i opracowanie następujących dokumentów:";

w)
w Podrozdziale 02-01-05 w pkt II. w ppkt 1. zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Naczelnik WL OSG przeprowadza kontrolę i analizę dokumentów, w tym w szczególności:";

x)
w Podrozdziale 02-01-05 w pkt II. w ppkt 3. zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Zastępca Naczelnika WL OSG (Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG) prowadzi bieżącą kontrolę i analizę dokumentów nadzorujących eksploatację i obsługę statków powietrznych, w tym w szczególności:";

y)
w Podrozdziale 02-03-00 w pkt II. w ppkt 2. otrzymuje brzmienie:

"2. Program BL zawiera wskazówki dotyczące badania wypadków i poważnych incydentów lotniczych, określa system bezpieczeństwa lotów, wykrywania i przeciwdziałania zagrożeniom, komunikacji z załogami lotniczymi, szkolenia, procedury powiadamiania i meldowania o wypadkach i poważnych incydentach lotniczych oraz zasady prowadzenia ich ewidencji.";

z)
w Podrozdziale 02-03-02 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organy właściwe do przeprowadzania badań wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych w związku z działalnością lotnictwa Straży Granicznej są określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

aa) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Refundację kosztów poniesionych przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego w związku z badaniem wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych w Lotnictwie Straży Granicznej regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ab) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wydziały Lotnicze OSG powołują w swojej strukturze rozkazem Komendanta Oddziału SG Nieetatowy Zespół Bezpieczeństwa Lotów celem prowadzenia przedsięwzięć organizacyjnych i profilaktycznych ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa lotniczego. NZBL w swojej działalności zajmuje się przygotowaniem informacji o wypadkach, poważnych incydentach i incydentach lotniczych mających miejsce w Wydziale Lotniczym OSG oraz analizą wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych u innych użytkowników sprzętu lotniczego.";

ac) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Inspektor Bezpieczeństwa Lotów WL OSG inicjuje i prowadzi działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa lotów. Ustalenia dotyczące wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych po określeniu przyczyny ich powstania muszą być natychmiast przekazane personelowi w formie pisemnej w trybie wyżej określonym. Odpowiada on za właściwe przygotowanie i obieg dokumentów dotyczących działalności określonej w Podrozdziale 02-03-01, jak również w Podrozdziale 02-03-02, zgodnie z właściwością.";

ad) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 5:

- zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Badanie wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych:",

- tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- Badanie poważnych incydentów lotniczych i wypadków lotniczych LSPP MSWiA prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ae) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 6 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- SDO Komendy Głównej SG o wypadku powiadamia:

- Komendanta Głównego Straży Granicznej;

- Dyżurną Służbę Operacyjną MSWiA;

- Starszego Dyżurnego Operacyjnego Pionu Działań Bieżących COP;

- Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";

af) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 6 po tiret piąte dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Policję i Prokuraturę powiadamiają organy określone w pkt 1, jeżeli w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego zaistnieje podejrzenie, że został on spowodowany czynem przestępczym.";

ag) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 7 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- powyższe ustalenia nie dotyczą wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych na terenie lotnisk posiadających własne lotniskowe służby ratownicze i organy kontroli ruchu lotniczego;";

ah) w Podrozdziale 02-04-00 w pkt 10 wykreśla się tiret piąte i szóste;

ai) w Podrozdziale 05-01-01 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. wymagania dotyczące licencji, kwalifikacji, kompetencji, form szkolenia, kontroli i inne, dotyczące personelu zaangażowanego w operacje lotnicze nie mogą być inne niż zawarte:

- w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze;

- w obowiązujących zatwierdzonych programach szkolenia, kontroli i treningu wymienionych w Dziale D Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej.";

aj) w Podrozdziale 05-02-02 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Zatrudniony w lotnictwie Straży Granicznej dowódca statku powietrznego musi posiadać niezbędne kwalifikacje, doświadczenie, uprawnienia wynikające z licencji pilota zawodowego śmigłowcowego lub samolotowego oraz praktykę w celu wykonywania zadań operacyjnych stosownych do typu statku powietrznego. Wymagania związane z uzyskaniem i potwierdzeniem w licencji lub innych dokumentach jego kwalifikacji określone zostały w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ak) w Podrozdziale 05-02-02 skreśla się pkt 13;

al) Rozdział 05-05-00 otrzymuje brzmienie:

"05-05-00 INNY PERSONEL OPERACYJNY

Inny personel operacyjny: obsługi technicznej, nadzoru operacyjnego oraz nie licencjonowany personel obsługi naziemnej musi spełniać wymagania kwalifikacji oraz kontroli określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

am) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadkach budzących uzasadnione wątpliwości instytucjami rozstrzygającymi o sprawności psychofizycznej członka personelu lotniczego są uprawnione centra medycyny zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

an) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Dla uzyskania i przedłużenia ważności licencji lotniczych określonych grup personelu lotniczego wymagane jest uzyskanie pozytywnego orzeczenia zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ao) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Ważność orzeczenia o zdolności psychofizycznej do wykonywania określonych czynności lotniczych samoistnie ulega przerwaniu i wymaga poddania się powtórnemu badaniu w przypadkach określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ap) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Ważność orzeczenia o zdolności psychofizycznej może być ograniczona przez lekarza orzecznika w czasie i w odniesieniu do członka personelu lotniczego mogą być nałożone indywidualne dodatkowe warunki lub ograniczenia medyczne (np. obowiązek wykonywania lotów w szkłach korekcyjnych, wykonywania lotów w załodze wieloosobowej itp.).";

aq) Podrozdział 06-01-02 otrzymuje brzmienie:

"06-01-02 PRZEPISY MEDYCZNE

Ograniczenia medyczne dotyczące wykonywania czynności lotniczych regulują przepisy medycyny lotniczej.";

ar) w Podrozdziale 07-01-00 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych jest określony w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

as) w Podrozdziale 07-01-00 skreśla się pkt od 2 do 5;

at) w Podrozdziale 07-01-00 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Członek personelu latającego wykonujący loty w lotnictwie Straży Granicznej nie może przekroczyć norm czynności lotniczych określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

au) w Podrozdziale 07-01-00 skreśla się pkt 9;

av) Podrozdział 07-02-00 otrzymuje brzmienie:

"07-02-00 ODSTĘPSTWA OD OGRANICZEŃ CZASU LOTU ORAZ CZASU WYKONYWANIA CZYNNOŚCI LOTNICZYCH PERSONELU LATAJĄCEGO

Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

aw) Podrozdział 08-01-03 otrzymuje brzmienie:

"08-01-03 PROCEDURA USTALANIA MINIMALNYCH WYSOKOŚCI DLA LOTÓW VFR

Procedury ustalania minimalnych wysokości dla lotów VFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ax) Podrozdział 08-01-04 otrzymuje brzmienie:

"08-01-04 PROCEDURA USTALANIA MINIMALNYCH WYSOKOŚCI, POZIOMÓW DLA LOTÓW IFR

Procedury ustalania minimalnych wysokości, poziomów dla lotów IFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ay) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Statki powietrzne lotnictwa Straży Granicznej w zależności od wykonywanej operacji lotniczej wykonują loty z miejsc startów i lądowań określonych w przepisach ustawy Prawo lotnicze.";

az) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Minima operacyjne lądowisk, które obowiązują przy ich tworzeniu dla potrzeb lotnictwa SG są określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ba) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Wyposażenie lądowiska określone jest w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bb) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Ograniczenia dotyczące ochrony przeciwpożarowej określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bc) w Podrozdziale 08-01-07 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minima trasowe w lotach VFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bd) w Podrozdziale 08-01-07 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Graniczne minima trasowe, które obowiązują w lotnictwie SG określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

be) w Podrozdziale 08-01-10 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Kryteria, których dowódca statku powietrznego jest zobowiązany przestrzegać obliczając przed startem wymaganą ilość paliwa niezbędną do bezpiecznego wykonania lotu, określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bf) w Podrozdziale 08-01-11 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Zasady użycia mas standardowych lub rzeczywistych określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bg) Podrozdział 08-01-12 otrzymuje brzmienie:

"08-01-12 PLAN LOTU

Zasady sporządzania Planu lotu określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bh) w Podrozdziale 08-01-15 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-01-15 WYKAZ PODSTAWOWYCH DOKUMENTÓW, DRUKÓW ORAZ DODATKOWYCH INFORMACJI WYMAGANYCH NA POKŁADZIE STATKU POWIETRZNEGO";

bi) w Podrozdziale 08-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-02-00 PODSTAWOWE INSTRUKCJE OBSŁUGI NAZIEMNEJ";

bj) w Podrozdziale 08-03-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-00 PODSTAWOWE PROCEDURY W LOCIE";

bk) w Podrozdziale 08-03-01 pkt II otrzymuje brzmienie:

"II. Zasady wykonywania lotów według przepisów VFR (loty z widocznością) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bl) w Podrozdziale 08-03-01 pkt III otrzymuje brzmienie:

"III. Zasady wykonywania lotów według przepisów IFR (loty według wskazań przyrządów) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bm) w Podrozdziale 08-03-02 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-02 PODSTAWOWE PROCEDURY NAWIGACYJNE";

bn) w Podrozdziale 08-03-03 tytuł i zdanie wstępne otrzymują brzmienie:

"08-03-03 PROCEDURY NASTAWIANIA WYSOKOŚCIOMIERZY

Procedury nastawiania wysokościomierzy określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bo) w Podrozdziale 08-03-04 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-04 PODSTAWOWE PROCEDURY SYSTEMÓW OSTRZEGANIA O WYSOKOŚCI";

bp) w Podrozdziale 08-03-05 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-05 PODSTAWOWE PROCEDURY SYSTEMU OSTRZEGANIA O NIEBEZPIECZNYM ZBLIŻANIU DO ZIEMI (GPWS) ";

bq) w Podrozdziale 08-03-06 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-06 PODSTAWOWE ZASADY I PROCEDURY UŻYCIA SYSTEMÓW OSTRZEGANIA PRZED KOLIZJĄ TCAS/ACAS";

br) w Podrozdziale 08-03-07 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-07 ZASADY I PROCEDURY ZARZĄDZANIA ZUŻYCIEM PALIWA PODCZAS LOTU";

bs) w Podrozdziale 08-03-08 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-08 NIESPRZYJAJĄCE I POTENCJALNIE NIEBEZPIECZNE WARUNKI ATMOSFERYCZNE - ZASADY PODSTAWOWE";

bt) w Podrozdziale 08-03-09 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dla zapobieżenia przypadku wejścia statku powietrznego w zasięg tego zjawiska należy przestrzegać zasad określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bu) w Podrozdziale 08-03-14 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zabrania się członkowi personelu latającego wykonywania jakichkolwiek czynności lotniczych wynikających z posiadanych przez niego licencji w przypadkach występowania ograniczeń medycznych określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

bv) w Podrozdziale 08-03-15 tytuł otrzymuje brzmienie:

"08-03-15 PODSTAWOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA W KABINIE PASAŻERSKIEJ";

bw) Podrozdział 08-07-05 skreśla się;

bx) Podrozdział 08-08-00 otrzymuje brzmienie:

"08-08-00 WYMAGANIA DOTYCZĄCE KORZYSTANIA Z TLENU

Załogi statków powietrznych lotnictwa SG wyposażonych w instalacje tlenowe zobowiązane są do ich wykorzystywania zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

by) w Podrozdziale 09-01-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"09-01-00 PODSTAWOWE INFORMACJE, INSTRUKCJE I OGÓLNE WYTYCZNE DOTYCZĄCE PRZEWOZU LOTNICZEGO MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH";

bz) w Podrozdziale 10-01-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"10-01-00 PODSTAWOWE INSTRUKCJE I WYTYCZNE W SPRAWIE PROGRAMU OCHRONY";

ca) w Podrozdziale 10-01-01 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Tematykę ochrony lotnictwa Straży Granicznej przed atakami terroru i sabotażu regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cb) w Podrozdziale 10-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"10-02-00 OPIS PODSTAWOWYCH ŚRODKÓW ZAPOBIEGAWCZYCH I SZKOLENIA";

cc) w Podrozdziale 11-01-00 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zakres kwalifikacji i definicji, wzory dokumentów i formularzy oraz procedury, uprawnienia (kompetencje) Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego w lotnictwie Straży Granicznej regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cd) Podrozdział 11-01-01 otrzymuje brzmienie:

"11-01-01 DEFINICJE PODSTAWOWYCH TERMINÓW DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA LOTÓW

Definicje znajdują się w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze oraz Instrukcji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.";

ce) w Podrozdziale 11-01-02 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Odpowiedzialność osób eksploatujących statki powietrzne za szkody spowodowane ruchem tych statków określają przepisy ustawy Prawo lotnicze.";

cf) Podrozdział 12-01-00 otrzymuje brzmienie:

"12-01-00 ZASADY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ (VFR) I LOTÓW WG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW (IFR)

Zasady wykonywania lotów z widocznością (VFR) i lotów wg wskazań przyrządów (IFR) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cg) w Podrozdziale 12-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"12-02-00 TERYTORIALNE ZASTOSOWANIE PODSTAWOWYCH ZASAD WYKONYWANIA LOTÓW";

ch) Podrozdział 12-02-03 otrzymuje brzmienie:

"12-02-03 KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO

Zasady działania organu Kontroli Ruchu Lotniczego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ci) Podrozdział 12-02-04 otrzymuje brzmienie:

"12-02-04 REJONY I SŁUŻBY INFORMACJI

Rejony i Służby Informacji Lotniczej oraz zasady ich funkcjonowania określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cj) Podrozdział 12-02-05 otrzymuje brzmienie:

"12-02-05 PRZESTRZEŃ POWIETRZNA KONTROLOWANA

Zasady wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej kontrolowanej określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ck) Podrozdział 12-02-06 otrzymuje brzmienie:

"12-02-06 ZEZWOLENIE NA WYKONANIE LOTU

Zasady uzyskiwania zgody na wykonanie lotu określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cl) w Podrozdziale 12-02-07 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zasady uzyskiwania zezwoleń organów kontroli ruchu lotniczego oraz zakresy działania tych organów określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cm) w Podrozdziale 12-03-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"12-03-00 PODSTAWOWE PROCEDURY ŁĄCZNOŚCI";

cn) Podrozdział 12-04-00 otrzymuje brzmienie:

"12-04-00 INFORMACJE I INSTRUKCJE DOTYCZĄCE PRZECHWYTYWANIA CYWILNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH

Informacje i instrukcje dotyczące przechwytywania cywilnych statków powietrznych zawarte są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

co) w Podrozdziale 12-05-00 po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7. Szczegóły dotyczące prowadzenia nasłuchu radiowego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cp) Podrozdział 12-06-00 otrzymuje brzmienie:

"12-06-00 SYGNAŁY NIEBEZPIECZEŃSTWA I NAGLĄCE

Informacje i instrukcje dotyczące sygnałów niebezpieczeństwa i naglących zawarte są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cq) Podrozdział 12-09-00 otrzymuje brzmienie:

"12-09-00 PODSTAWOWE SYGNAŁY OPTYCZNE STOSOWANE DLA KOMUNIKACJI ZE STATKIEM POWIETRZNYM

Podstawowe sygnały optyczne stosowane dla komunikacji ze statkiem powietrznym określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

cr) w Podrozdziale 12-10-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"12-10-00 PODSTAWOWE PROCEDURY DLA PILOTÓW OBSERWUJĄCYCH WYPADEK LUB OTRZYMUJĄCYCH WIADOMOŚĆ O ZAGROŻENIU BEZPIECZEŃSTWA";

cs) Podrozdział 12-11-00 otrzymuje brzmienie:

"12-11-00 ZNAKI OPTYCZNE ZIEMIA-POWIETRZE UŻYWANE PRZEZ ROZBITKÓW, OPIS I UŻYCIE POMOCY SYGNAŁOWYCH

Kody wizualnej sygnalizacji ziemia - powietrze stosowane przez rozbitków i jednostki ratownicze określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";

ct) w Podrozdziale 12-12-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"12-12-00 PODSTAWOWE SYGNAŁY O ZAGROŻENIU BEZPIECZEŃSTWA I PILNOŚCI";

cu) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organizacja obsługi technicznej w Lotnictwie SG zapewnia utrzymanie zdatności do lotu statków powietrznych użytkowanych przez Oddziały Straży Granicznej wraz z dodatkowym wyposażeniem i oprzyrządowaniem zgodnie z wymogami przepisów ustawy Prawo lotnicze.";

cv) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Każdy statek powietrzny użytkowany w Lotnictwie SG objęty jest systemem obsługi technicznej w celu zapewnienia ciągłej realizacji czynności obsługowych według dokumentacji technicznej producenta sprzętu lotniczego zatwierdzonych przez Państwową Władzę Lotniczą.";

cw) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

10. Schemat organizacyjny

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

cx) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Naczelnik WL OSG odpowiada za realizację obsług technicznych na statkach powietrznych w OSG.";

cy) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Zastępca Naczelnika WL OSG odpowiada za zabezpieczenie materiałowe i wyznaczenie miejsca realizacji obsług technicznych.";

cz) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 9 skreśla się;

da) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. mechanik lotniczy skierowany wraz ze statkiem powietrznym z Oddziału SG do innego Wydziału Lotniczego OSG powinien posiadać pełne uprawnienia do realizowania obsługi statku powietrznego w zakresie przygotowania statku powietrznego do lotu i zabezpieczenia po locie. Szczegółowe zasady przekazywania statku powietrznego celem realizacji określonych obsług technicznych opisane zostały w podrozdziale 13-08-07 niniejszej instrukcji.";

db) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15. Czynności z obsługi technicznej WL OSG należy realizować tylko w oparciu o dokumentację producenta sprzętu lotniczego zatwierdzoną przez Państwowy Nadzór Lotniczy.";

dc) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 17 otrzymuje brzmienie:

"17. Obsługa techniczna na statkach powietrznych może zostać wyłącznie rozszerzona o dodatkowe czynności na podstawie zalecenia opracowanego przez WTLiM BTiZ KGSG i wprowadzonego przez Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego zgodnie z zasadami podanymi w podrozdziale 13-10-00 niniejszej instrukcji.";

dd) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 9 w lit. a tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- realizowania poleceń producenta sprzętu lotniczego zatwierdzonych przez Państwowy Nadzór Lotniczy i zaleceń WTLiM BTiZ KGSG wprowadzonych przez Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego.";

de) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 9 w lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) potwierdzenie wykonania czynności z prac okresowych realizowanych na statkach powietrznych przez personel WL OSG jest dokumentowane adnotacją uprawnionej osoby wykonującej w "Karcie obsługi okresowej" według wzoru nr 3 przedstawionego na str. 7 podrozdziału 13-02-00 niniejszej instrukcji;";

df) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) każda niesprawność wykryta na statku powinna zostać zgłoszona Kierownikowi Sekcji Technicznej WL OSG oraz Naczelnikowi WTLiM BTiZ KGSG zgodnie z pkt 3. podrozdziału 13-05-00 niniejszej instrukcji;";

dg) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. c tiret piąte otrzymuje brzmienie:

"- Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG;";

dh) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. c tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"- mechanik obsługi WL OSG, któremu statek powietrzny został przydzielony (do realizacji obsług technicznych);";

di) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. d tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG.";

dj) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21:

- lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) w Lotnictwie SG przyjęto sposób opisu wykonywanych obsług zgodnie z wymaganiami w obowiązujących w tym zakresie przepisach określonych w aktach wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze. W szczególności postanowiono, że:

- zagrożenie bezpieczeństwa lotu musi być zgłoszone (najszybciej jak to jest możliwe) do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego oraz potwierdzone w formie pisemnej do Naczelnika WTLiM BTiZ KGSG według wzoru nr 4 przedstawionego na str. 8 podrozdziału 13-02-00;";

- skreśla się lit. f,

- lit. h otrzymuje brzmienie:

"h) za przygotowanie informacji o wystąpieniu uszkodzenia odpowiedzialny jest Kierownik Sekcji Technicznej Wydziału Lotniczego OSG. Naczelnik WL OSG przesyła do WTLiM BTiZ KGSG szczegółową informację na temat uszkodzenia."

- skreśla się lit. i;

dk) Podrozdział 13-02-01 otrzymuje brzmienie:

13-02-01 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA Mi-2 REALIZOWANEJ PRZEZ SG

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja ObsługiW okresie do 5 h;Płatowiec Mi2Mechanika/ dokumentacji
Technicznej PłatowiecPo każdych

50 + 10/ -5 h;

Płatowiec Mi2poświadczenia obsługi statku pokładowej

śmigłowca

Po każdych

100 +20/ -10 h;

Płatowiec Mi2powietrznego

i/lub serwis

b/ archiwum
Po każdychPłatowiec Mi2techniczny WSK dokumentacji
300 +60/ -30 h;Płatowiec Mi2Świdnik S.A. Kierownika
Po 500 + 100/-50 h;Płatowiec Mi2 Sekcji
Po 750 + 100/-50 h;Płatowiec Mi2 Technicznej WL
Po 1.000 - 100 h; OSG
Instrukcja Eksploatacji i ObsługiPo każdych

25 +5/-5 h;

Silnik GTD-350Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

Technicznej Silnika GTD-350Po każdych

50 +5/-5 h;

Silnik GTD-350obsługi statku powietrznego śmigłowca
Po każdych

100 +10/-10 h;

Silnik GTD-350i/lub serwis WSK PZL Rzeszówb/ archiwum

dokumentacji

BiuletynPo każdych

250 +10/-10 h;

Silnik GTD-350S.A. Kierownika

Sekcji

nr. E-1698/93

Biuletyn

Po każdych

1.000 h;

Silnik GTD-350 Technicznej WL

OSG

nr. E-16102.011Przedłużenie resursu silnika i transmisji Silnik GTD-350 Zespoły transmisji
do 10 lat;Mi-2Serwis WSK PZL Rzeszów S.A./ Władza Lotnicza Serwis WSK PZL Rzeszów S.A. /Władza Lotnicza
Instrukcja Obsługi Technicznej OsprzętPo każdych

50 +10/-5 h;

Osprzęt Mi-2Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

po każdych

100 +20/-10 h;

Osprzęt Mi-2obsługi statku powietrznego śmigłowca
po każdych

300 +60/ -30 h;

Osprzęt Mi-2i/lub serwis techniczny WSKb/ archiwum

dokumentacji

po każdych

600 +60/ -30 h;

Osprzęt Mi-2Świdnik S.A. Prace zlecone Kierownika

Sekcji

po każdych

1.000 - 100 h;

Osprzęt Mi-2Laboratorium Osprzętu WSK Technicznej WL

OSG

Prace międzyokresoweŚwidnik S.A.
Po 500 +10/-10 h;Osprzęt Mi-2
Po 750 +10/-10 h;Osprzęt Mi-2
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec1. Przygotowanie

wstępne

Płatowiec Mi-2Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

2. Przygotowanie

przedlotowe

Płatowiec Mi-2obsługi statku powietrznego śmigłowca

b/ archiwum

3. Przygotowanie

do powtórnego lotu

Płatowiec Mi-2Upoważniony pilot dokumentacji

Kierownika

4. Czynności po

zakończeniu lotów

Płatowiec Mi-2 Sekcji

Technicznej WL

OSG

Instrukcja

Eksploatacji i Obsługi Technicznej Silnika

1. Przygotowanie

silnika do lotu

Silnik GTD-350Mechanik poświadczenia obsług i statku a/ dokumentacji

pokładowej

śmigłowca

GTD-3502. Rozruch

i sprawdzenie

pracy silnika

Silnik GTD-350powietrznego i/lub serwis WSK upoważniony pilotb/ archiwum

dokumentacji

Kierownika

3. Eksploatacja

silnika na ziemi

i w locie

Silnik GTD-350 Sekcji

Technicznej WL

OSG

Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt1. Przygotowanie

wstępne

Osprzęt Mi-2Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

2. Przygotowanie

przedlotowe

Osprzęt Mi-2obsługi statku powietrznego śmigłowca
3. Przygotowanie do

powtórnego lotu

Osprzęt Mi-2Upoważniony pilotb/ archiwum

dokumentacji

4. Przegląd polotowyOsprzęt Mi-2 Kierownika Sekcji

Technicznej WL

OSG

Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec1. Napełnianie

instalacji

śmigłowca

Płatowiec Mi-2Mechanik poświadczenia obsługi statkua/ dokumentacji

pokładowej

śmigłowca

2. Obsługa sezonowaPłatowiec Mi-2powietrznego
3. Regulacja

sterowania

śmigłowcem

Płatowiec Mi-2i/lub serwis WSK PZL Świdnik S.Ab/ archiwum

dokumentacji

Kierownika

4. Obsługa zespołów

i instalacji

śmigłowca

Płatowiec Mi-2 Sekcji

Technicznej WL

OSG

5. Holowanie

śmigłowca

Płatowiec Mi-2
Instrukcja

Eksploatacji i Obsługi

1. Czynności

awaryjne

Silnik GTD-350Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

Technicznej Silnika GTD-3502. Wykrywanie

i usuwanie usterek

Silnik GTD-350obsługi statku powietrznego śmigłowca
3. Zamiana zespołów

i agregatów

Silnik GTD-350i/lub serwis WSK PZL Rzeszówb/ archiwum

dokumentacji

4. Regulacja układu

paliwowego i

smarowania

Silnik GTD-350 Kierownika Sekcji

Technicznej W

OSG

5. Zabudowa,

wybudowa silnika,

rozkonserwowanie

i inne

Silnik GTD-350
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt1. Włączanie,

sprawdzanie

działania osprzętu

Osprzęt Mi-2Mechanik poświadczenia obsługi statkua/ dokumentacji

pokładowej

śmigłowca

2. Obsługa techniczna

śmigłowca z

podwójnym

sterowaniem

Osprzęt Mi-2powietrznego i/lub serwis WSK PZL Świdnik S.Ab/ archiwum

dokumentacji

Kierownika Sekcji

3. Obsługa wersji

śmigłowca

Osprzęt Mi-2 Technicznej WL

OSG

4. Przebudowa

śmigłowca

Osprzęt Mi-2

dl) Podrozdział 13-02-02 otrzymuje brzmienie:

"13-02-02 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA PZLW-3 "Sokół" REALIZOWANYCH PRZEZ SG

Zasady organizacji obsługi technicznej dotyczące PZL W-3 "Sokół" odbiegają od przyjętego sposobu opisu i sposobu realizacji obsługi przyjętego dla śmigłowców Mi-2;

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec1. Obsługa

alarmowa

Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

2. Obsługa wstępnaobsługi statku śmigłowca
Silnik turbinowy PZL-10W dok. Nr 19.0.208 3. Obsługa

przedlotowa

powietrznego lub/i serwis WSK b/ archiwum
Instrukcja Obsługi Technicznej4. Obsługa

startowa

PZL Świdnik S.A., WSK PZL dokumentacji

Kierownika Sekcji

Zespół Napędowy5. Obsługa polotowaPłatowiec i zespół Rzeszów S.A.; Technicznej WL
6. Przegląd okresowy

D1

napędowy śmigłowca W-3 "Sokół" OSG
7. Przegląd okresowy

D2

8. Prace okresowe po

każdych:

100 +10/ -10 h;
300 + 10/ -10 h;
600 +10/ -10 h;
1.000 +10/ -10 h;
Dokumentacja producentów 1.500 +10/ -10 h;
oraz w archiwum producenta sprzętu
9. Obsługi specjalneProducent pod nadzorem
10. Obsługi podczas

postoju

Władzy Lotniczej
11. Obsługi sezonowe
Instrukcja Obsługi Technicznej1. Obsługa alarmowaMechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

T: 5,6,72. Obsługa wstępnaobsługi statku powietrznego śmigłowca
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt 3. Obsługa

przedlotowa

lub/i serwis WSK PZL Świdnik S.A.b/ archiwum

dokumentacji

oraz Urządzenia 4. Obsługa startowa Kierownika
Radioelektroniczne5. Obsługa polotowa Sekcji
6. Przegląd okresowy

D1

Technicznej WL

OSG

7. Przegląd okresowy

D2

8. Prace okresowe po

każdych:

100 +10/ -10 h;
300 +10/ -10 h;
600 +10/ 10 h;
1.000 +10/ -10 h;
1.500 +10/ -10 h;
9. Obsługi specjalne
10. Obsługi podczas

postoju

11. Obsługi sezonowe

dm) Podrozdział 13-02-03 otrzymuje brzmienie:

"13-02-03 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA PZL Kania REALIZOWANYCH W SG

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj prac okresowych, obsługi bieżącej, prac i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec1. W okresie do

pierwszych 5 godz.

lotu;

Płatowiec

PZL Kania

Mechanik poświadczenia obsługi statkua/ dokumentacji

pokładowej

śmigłowca

2. Po każdych

100 ±10 godz.;

powietrznego i/lub serwis

WSK PZL

b/ archiwum

dokumentacji

3. Po każdych

500 ± 10 godz.;

Świdnik S.A Kierownika Sekcji

Technicznej WL

4. 4. Po każdych

1.000 ± 10 godz.;

OSG
Instrukcja1. Prace obsługoweZespół napędowyMechanika/ dokumentacji
Użytkowania i po każdych:poświadczenia pokładowej
Obsługi Technicznej - 100 godz.;obsługi statku śmigłowca
Silnika - 200 godz.;powietrznego b/ archiwum
Allison 250-C20 - 300 godz.;i/lub dokumentacji
- 500 godz. lub po

12 miesiącach;

autoryzowany serwis Allison Kierownika

Sekcji

- 600 godz.;Engine Comp. Technicznej WL
- 1.000 godz.; OSG
- 1.500 godz.;
- 1.750 godz.;
Instrukcja Obsługi

Technicznej

1. Po pierwszym

locie;

Przekładnia

PG-2

Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

Przekładnia Główna

PG-2

2. Po każdych

50 godz.;

obsługi statku powietrznego śmigłowca
3. Po każdych

100 godz.;

i/lub Service WSK PZL Rzeszów S.A.b/ archiwum

dokumentacji

Kierownika Sekcji

Technicznej WL

OSG

Instrukcja Obsługi Technicznej ERNO1. Po pierwszych

5 godz. lotu;

ERNO

PZL Kania

Mechanik poświadczeniaa/ dokumentacji

pokładowej

2. Po każdych:obsługi statku śmigłowca
- 50 ± 5 godz.;powietrznegob/ archiwum
- 100 ± 10 godz.;i/lub serwis dokumentacji
- 300 ± 30 godz.;WSK PZL

Świdnik

Kierownika Sekcji

Technicznej WL

OSG

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj prac okresowych, obsługi bieżącej, prac i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec1. Smarowanie

węzłów ś-ca po

każdych:

Płatowiec

PZL Kania

Mechanik poświadczenia obsługi statkua/ dokumentacji

pokładowej

śmigłowca

- 25 ± 5 godz.;powietrznego
Instrukcja - 50 ± 5 godz.;b/ archiwum
Użytkowania i

Obsługi Technicznej

- 100 ± 5 godz.;Płatowiec dokumentacji

Kierownika

Silnika1. Przegląd:PZL Kania; Sekcji
Allison 250-C20- kontrolny;Zespół napędowy; Technicznej WL
Instrukcja Obsługi- przedlotowy;ERNO OSG
Technicznej ERNO- startowy;PZL Kania
- polotowy;
2. Obsługa sezonowa

dn) Podrozdział 13-02-04 otrzymuje brzmienie:

"13-02-04 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH SAMOLOTU PZL-104 MF(M) "WILGA 2000" REALIZOWANYCH PRZEZ SG"

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu PZL-104MF(M)

"WILGA 2000" wraz z

Przegląd przed dniem lotnymPłatowiec, silnik, osprzęt, URE samolotu

PZL-104MF(M)

Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznegoa/ dokumentacji

pokładowej

samolotu

aktualnymi biuletynami"WILGA 2000"pilot posiadający Techniczne Uprawnienieb/ archiwum

dokumentacji

Kierownika Sekcji

Przegląd 25 godzinny,Mechanik Technicznej WL
przegląd 50 godzinny,poświadczenia OSG
przegląd 100 godzinnyobsługi statku powietrznego
Przegląd 400 godzinny,Mechanik poświadczenia
przegląd roczny,obsługi statku powietrznego lub certyfikowany serwis
Przegląd głównyCertyfikowany serwis lub zakład produkcyjny

do) Podrozdział 13-02-05 otrzymuje brzmienie:

"13-02-05 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH SAMOLOTU PZL M20 "MEWA" z silnikami Continental REALIZOWANYCH PRZEZ SG"

Dokument wzorcowy lub proceduraRodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnychRodzaj sprzętu na którym prace są wykonywaneWykonujący i potwierdzający wykonanie pracUdokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:)
Instrukcja utrzymania ciągłej zdatności do lotu samolotu PZL M20 "MEWA" zPrzegląd przedlotowyPłatowiec, silnik, osprzęt, UREMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego,a/ dokumentacji

pokładowej

samolotu

silnikami Continental

Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu

pilot posiadający Techniczne Uprawnienieb/ archiwum

dokumentacji

Kierownika Sekcji

PZL M20 "MEWA"Przegląd 25 godzinny,Mechanik Technicznej WL
z silnikami ContinentalPrzegląd 50 godzinny,poświadczenia OSG
Przegląd 100 godzinnyobsługi statku
powietrznego
Przegląd 500 godzinnyMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego lub certyfikowany
Przegląd 1.000 godzinnyMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego lub certyfikowany serwis
Przegląd głównyCertyfikowany serwis lub zakład produkcyjny
Instrukcja utrzymania ciągłej zdatności do lotu samolotu PZL

M20 "MEWA"

Przegląd specjalny

po lądowaniu twardym lub przekroczeniem ciężaru do lądowania

PłatowiecMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznegoa/ dokumentacji

pokładowej

samolotu

z silnikami Continentalb/ archiwum

dokumentacji

Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu PZL M20 "MEWA"

z silnikami Continental

Przegląd specjalny

po locie i powietrzu o silnej turbulencji

PłatowiecMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego Szefa

Technicznego

WL OSG

Przegląd specjalny -

nadobroty silnika, nagle zatrzymania, utrata oleju, przegrzanie silnika i uderzenie pioruna

SilnikMechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego Certyfikowany serwis silnika

dp) Rozdział 13-03-00 otrzymuje brzmienie:

"13-03-00 PODSTAWOWE ZASADY DOPUSZCZENIA STATKU POWIETRZNEGO DO LOTU";

13-03-01 STATEK POWIETRZNY BĘDĄCY W DYŻURZE LOTNICZYM

1. Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG na podstawie decyzji Komendanta Oddziału o rozpoczęciu dyżurów lotniczych w OSG podaje numer statku powietrznego oraz ustala personel techniczny niezbędny do utrzymania statku powietrznego w gotowości do lotu.

2. Statek powietrzny na którym realizowany jest dyżur lotniczy w OSG powinien posiadać zapas resursu liczony (do równego zakresu prac) jednak nie mniejszy niż maksymalna długotrwałość lotu.

3. Zakres czynności obsługowych potrzebny do przygotowania statku powietrznego do dyżuru lotniczego jest taki sam jak dla czynności obsługowych potrzebnych do przygotowania statku powietrznego do lotu po raz pierwszy w danym dniu.

4. Obsługa techniczna statku powietrznego przygotowanego do dyżuru lotniczego jest ważna przez 24 godziny.

5. Obsługa techniczna powinna zostać zakończona 30 minut przed rozpoczęciem dyżuru.

6. Mechanik lotniczy wyznaczony do pełnienia dyżuru lotniczego ma obowiązek uczestniczenia w przygotowaniu statku powietrznego do dyżuru lotniczego.

7. Czynności z obsługi technicznej niezbędne do odtwarzania gotowości statku powietrznego (do następnego lotu) są identyczne jak dla czynności z obsługi w celu przygotowania statku powietrznego do powtórnego lotu.

8. Należy przedsięwziąć wszelkie środki zapewniające ciągłość dyżurowania.

UWAGA:

Zabrania się wykonywania jakichkolwiek czynności obsługowych (poza bezpośrednim przygotowaniem do lotu) na statku powietrznym będącym w dyżurze lotniczym.

9. Nikomu bez zgody mechanika lotniczego będącego w dyżurze nie wolno wchodzić na pokład statku powietrznego.

13-03-02 STATEK POWIETRZNY WYZNACZONY DO LOTU W TRYBIE DORAŹNYM

Przygotowywanie każdego statku powietrznego do lotu w trybie doraźnym opiera się na zrealizowaniu czynności z obsługi technicznej określonych przez producenta danego statku powietrznego jako niezbędne do wykonania przed pierwszym lotem wdanym dniu lotnym.";

dq) Tytuł Rozdziału 13-04-00 otrzymuje brzmienie:

"13-04-00 ZASADY NADAWANIA PILOTOWI ZGODY DO DOPUSZCZENIA STATKU POWIETRZNEGO DO LOTU";

dr) w Podrozdziale 13-04-01 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pilotowi nie posiadającemu licencji mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego może zostać udzielona zgoda do wykonywania przeglądów przedlotowych i dopuszczenia statku powietrznego do lotu pod warunkiem, że został przeszkolony w zakresie wykonywanych obsług w zatwierdzonej organizacji obsługowej lub ośrodku szkolenia. Kwalifikacje pilota sprawdzane są okresowo (co 12 miesięcy) przez zatwierdzoną organizację obsługową lub ośrodek szkolenia. Zgodę wydaje Zastępca Dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";

ds) w Rozdziale 13-05-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"13-05-00 PODSTAWOWE ZASADY POSTĘPOWANIA ZAŁOGI LOTNICZEJ W RAZIE STWIERDZENIA NIESPRAWNOŚCI Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH";

dt) w Rozdziale 13-07-00 tytuł otrzymuje brzmienie:

"13-07-00 OPRACOWANE PUNKTY STAŁE REALIZOWANE NA STATKACH POWIETRZNYCH W RAMACH PRZEGLĄDU (OBSŁUGI TECHNICZNEJ)";

du) w Podrozdziale 13-08-01 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zapas bieżący lotniczych rzeczowych środków materiałowych utrzymuje się dla każdego statku powietrznego zgodnie z Zarządzeniem Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

dv) w Podrozdziale 13-08-01 pkt 2 skreśla się;

dw) Podrozdział 13-08-02 otrzymuje brzmienie:

"13-08-02 PLANOWANIE REMONTU I ORGANIZACJA WYKONYWANIA OBSŁUG

1. Wydział Techniki Lotniczej i Morskiej BTiZ KGSG (WTLiM BTiZ KGSG) sporządza plany realizacji remontów statków powietrznych.

2. Planowanie obsług okresowych, specjalnych i sezonowych w WL OSG obejmuje plan obsług na każdy rok kalendarzowy z rozbiciem na kwartały.

3. Wydziały Lotnicze OSG sporządzają propozycję terminów realizacji obsług okresowych, sezonowych i specjalnych, które przesyłane są do WTLiM BTiZ KGSG.

4. Plan realizacji obsług okresowych, sezonowych i specjalnych akceptuje Szef Techniki Lotniczej Naczelnik WTLiM BTiZ KGSG.

5. Organizacja prac obsługowych wykonywanych na sprzęcie lotniczym musi zapewniać efektywne wykorzystanie środków naprawczych przez specjalistów lotniczych w poszczególnych specjalnościach, jak również pełną kontrolę prac wykonywanych na statku powietrznym, z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, zasad BHP oraz ogólnych zasad obsługi sprzętu lotniczego.

6. Po zakończeniu prac kierownicy sekcji technicznych sprawdzają adnotację o wykonanych pracach do książek pokładowych (silnika) oraz metryk i atestów agregatów i wyposażenia pokładowego statków powietrznych.";

dx) w Podrozdziale 13-08-04 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Remont główny wykonuje się w celu odnowienia resursu sprzętu lotniczego, po zużyciu resursu do pierwszego (kolejnego) remontu głównego lub resursu międzyremontowego, ustalonego w biuletynach producenta, względnie z powodu uszkodzenia (nadmiernego zużycia) zasadniczych elementów konstrukcji lub instalacji pokładowych statków powietrznych. Komendant Oddziału SG kieruje sprzęt lotniczy do remontu głównego na podstawie protokołu technicznego sporządzonego przez Naczelnika Wydziału Lotniczego.";

dy) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Ewidencję niesprawności sprzętu lotniczego prowadzi się w Wydziałach Lotniczych OSG oraz WTLiM BTiZ KGSG.";

dz) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Analizę bieżącą prowadzi się w Wydziałach Lotniczych w celu ustalenia przyczyn powstania każdej wykrytej niesprawności przyrządu, agregatu lub instalacji statku powietrznego i zastosowania przedsięwzięć profilaktycznych, zapobiegających ich powstawaniu.";

ea) w Podrozdziale 13-08-05 w pkt 13 tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- oceny wyników pracy Wydziałów Lotniczych i efektywności stosowanych przedsięwzięć w zakresie zabezpieczenia niezawodności statków powietrznych,";

eb) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 16 otrzymuje brzmienie:

"16. Do badania niesprawności mogą być skierowane inne osoby. Zgodę w tej sprawie wydaje Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";

ec) w Podrozdziale 13-08-06 tytuł otrzymuje brzmienie:

"13-08-06 MODERNIZACJA SPRZĘTU LOTNICZEGO - wg biuletynów producenta";

ed) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Modernizacja sprzętu lotniczego oraz usuwanie wad fabrycznych i remontowych odbywa się w oparciu o zalecenia producenta sprzętu lotniczego. Modernizację wykonują zakładowe grupy serwisowe lub personel lotniczy Straży Granicznej.";

ee) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Za jakość prac przewidzianych w biuletynach, wykonanych przez licencjonowanych mechaników Lotnictwa SG odpowiadają osoby, którym zlecono ich wykonanie. Adnotację o wykonaniu prac zgodnie z biuletynem do książki pokładowej (metryki przyrządu, agregatu) wpisuje wykonujący i Kierownik Sekcji Technicznej Wydziału Lotniczego OSG.";

ef) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Ewidencję wykonania prac przewidzianych w biuletynach na każdy statek powietrzny prowadzą Kierownicy Sekcji Technicznych WL OSG. O wykonaniu prac na statkach powietrznych przewidzianych w biuletynie, Naczelnicy Wydziałów Lotniczych informują Naczelnika WTLiM BTiZ KGSG.";

eg) Podrozdział 13-08-07 otrzymuje brzmienie:

"13-08-07 ZASADY PRZEKAZYWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH POMIĘDZY ODDZIAŁAMI STRAŻY GRANICZNEJ

Przekazywanie statków powietrznych pomiędzy Oddziałami Straży Granicznej realizowane jest zgodnie z Zarządzeniem Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

eh) Podrozdział 13-08-08 otrzymuje brzmienie:

"13-08-08 ODBIÓR I PRZEKAZYWANIE SPRZĘTU LOTNICZEGO, ODBIÓR ORAZ PRZELOT STATKÓW POWIETRZNYCH Z ZAKŁADÓW PRODUKCYJNYCH I REMONTOWYCH

Odbiór i przekazywanie sprzętu lotniczego, odbiór oraz przelot statków powietrznych z zakładów produkcyjnych i remontowych odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

ei) Podrozdział 13-08-09 otrzymuje brzmienie:

"13-08-09 EWIDENCJA SPRZĘTU LOTNICZEGO

Ewidencja sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

ej) Podrozdział 13-08-10 otrzymuje brzmienie:

"13-08-10 KASOWANIE SPRZĘTU LOTNICZEGO

Kasowanie sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

ek) Podrozdział 13-08-11 otrzymuje brzmienie:

"13-08-11 DEMONTAŻ I WYKORZYSTANIE SKASOWANEGO SPRZĘTU LOTNICZEGO

Demontaż i wykorzystanie skasowanego sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

el) Podrozdział 13-08-12 otrzymuje brzmienie:

"13-08-12 POBIERANIE, ZDAWANIE I SPISYWANE LOTNICZYCH ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH ORAZ CZĘŚCI ZAPASOWYCH W OSG

Pobieranie, zdawanie i spisywanie lotniczych środków materiałowych oraz części zapasowych w OSG odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";

em) w Rozdziale 13-10-00 pkt 1 skreśla się;

en) w Rozdziale 13-10-00 w pkt 3 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- Dyrektywę Zdatności (AD);";

eo) w Rozdziale 13-10-00 w pkt 3 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- propozycje do realizacji dodatkowych czynności z obsługi technicznej oraz wprowadzenia dodatkowych ograniczeń eksploatacyjnych w użytkowaniu sprzętu lotniczego, opracowanych przez specjalistów Wydziału Techniki Lotniczej i Morskiej BTiZ KGSG i przedkładanych do akceptacji Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownikowi Odpowiedzialnemu.";

ep) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 1/11 lp. 15 otrzymuje brzmienie:

15.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnymDz. U. Nr 224, poz. 2282 z 2004 r.

eq) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 18 otrzymuje brzmienie:

18.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznychDz. U. Nr 262, poz. 2609 z 2004 r.

er) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 34 otrzymuje brzmienie:

34.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie zakazów lotów dla statków powietrznych nie spełniających wymogów ochrony środowiska w zakresie ochrony przed hałasemDz. U. Nr 140, poz. 1486 z 2004 r. z późniejszymi zmianami

es) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 35 otrzymuje brzmienie:

35.Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiąceDz. U. Nr 183, poz. 1793 z 2003 r. z późniejszymi zmianami

et) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 1/11 w kolumnie UWAGI w lp. 4, 11 i 12 wykreśla się skróty PL-1, PL-2 i PL-11;

2)
w DZIALE D:
a)
w części 1 podrozdział 1.3 otrzymuje brzmienie:

"1.3 PRZEZNACZENIE I ZAWARTOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI INSTRUKCJI SZKOLENIA PERSONELU

CZĘŚĆ 1. ZASADY OGÓLNE

Zawiera oświadczenia o spełnieniu wymogów Państwowej Władzy Lotniczej odnośnie zakresu szkolenia personelu lotniczego Lotnictwa SG oraz określa zasady wprowadzania zmian do Instrukcji Szkolenia Personelu.

CZĘŚĆ 2. ORGANIZACJA SZKOLENIA PERSONELU OPERACYJNEGO

Zawiera odniesienie się do wymogów wobec personelu operacyjnego Lotnictwa SG.

CZĘŚĆ 3. ORGANIZACJA SZKOLENIA PERSONELU TECHNICZNEGO LOTNICTWA STRAŻY GRANICZNEJ

Zawiera odniesienie się do wymogów wobec personelu technicznego Lotnictwa SG.

b)
w części 2 w podrozdziale 2.1.1. pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Standardowe potrzeby szkoleniowe wynikają z przepisów aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze odnoszących się do podtrzymania kwalifikacji lotniczych.";

c)
w części 2 w podrozdziale 2.1.3. pkt 5. otrzymuje brzmienie:

"5. Piloci Lotnictwa SG podlegają:

- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT) - raz w roku:

- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika odpowiedzialnego;

- zakres Kontroli Wiadomości Teoretycznych obejmuje następujące przedmioty:

LP.PRZEDMIOT
1.Prawo lotnicze
2.Przepisy wykonywania lotów
3.Aerodynamika i mechanika lotu
4.Meteorologia
5.Nawigacja i radionawigacja
6.Budowa i eksploatacja płatowca (samolotu lub śmigłowca)
7.Budowa i eksploatacja silników lotniczych (samolotu lub śmigłowca)
8.Osprzęt pokładowy (samolotu lub śmigłowca)
9.Wyposażenie elektryczne (samolotu lub śmigłowca)
10.Wyposażenie radiowe i radionawigacyjne (samolotu lub śmigłowca)
11.Sytuacje awaryjne w locie
12.Zasady pilotowania statku powietrznego
13.Procedura i frazeologia radiotelefoniczna
14.Ratownictwo lotnicze
15.Bezpieczeństwo i Higiena Lotów
16.Metodyka szkolenia lotniczego (dot. instruktorów)
17.Metodyka kierowania lotami (dot. Instruktorów)

- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokołu KWT oraz do "Książki Lotów Pilota Samolotowego (Śmigłowcowego)" w rozdziale VIII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego lub Szefa personelu latającego;

- Kontroli Techniki Pilotażu (KTP) zasadniczej, niezależnej od kontroli doraźnej, dokonywanej wg następujących zasad:

- raz w roku na każdym typie statku powietrznego, na którym pilot wykonuje loty w odniesieniu do pilotów wykonujących loty na statkach powietrznych Lotnictwa SG;

- przeprowadzenie KTP dla pilota, zarządza Szef personelu latającego na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji lotniczej WL OSG, indywidualnie dla każdego pilota, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;

- osobą przeprowadzającą KTP jest pilot-instruktor za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa personelu latającego;

- zakres Kontroli Techniki Pilotażu VFR pilotów śmigłowcowych obejmuje:

LP.ELEMENTY LOTU
1.Przygotowanie do lotu
2.Start
3.Lot po kręgu
4.Obliczenie do lądowania
5.Lądowanie
6.Lądowanie z wyłączonym silnikiem
7.Imitacja autorotacji
8.Lądowanie i start z terenu przygodnego
9.Pilotaż w strefie
10.Pilotaż według przyrządów
11.Przelot nawigacyjny z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych
12.Podejście do lądowania z wykorzystaniem środków radionawigacyjnych
13.Czynności w sytuacjach awaryjnych
14.Frazeologia lotnicza
15.Eksploatacja sprzętu
16.Lot z fotela instruktora (dla instruktorów)

- zakres Kontroli Techniki Pilotażu VFR pilotów samolotowych obejmuje:

LP.ELEMENTY LOTU
1.Przygotowanie do lotu
2.Kołowanie i start
3.Lot po kręgu
4.Odejście na drugi krąg
5.Obliczenie do lądowania
6.Lądowanie
7.Pilotaż w strefie
8.Pilotaż według przyrządów
9.Przelot nawigacyjny z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych
10.Lądowanie i start z terenu przygodnego (ograniczonego)
11.Imitacja lądowania z wyłączonym silnikiem
12.Podejście do lądowania z wykorzystaniem środków radionawigacyjnych
13.Czynności w sytuacjach awaryjnych
14.Frazeologia lotnicza
15.Eksploatacja sprzętu
16.Lot z fotela instruktora (dla instruktorów)

- zakres Kontroli Techniki Pilotażu IR oraz ME pilotów samolotowych regulują przepisy licencjonowania personelu lotniczego;

- wyniki KTP wpisywane są do protokołu KTP oraz do "Książki Lotów Pilota Samolotowego (Śmigłowcowego)" w rozdziale IX z określoną datą ważności przez wyznaczonego pilota-instruktora. Wpis dla pilotów WL OSG potwierdza Naczelnik Wydziału, natomiast dla Naczelnika i Kierownika sekcji lotniczej WL oraz pilotów WOL Szef personelu latającego. Naczelnikowi WOL - Szefowi personelu latającego potwierdza Zastępca Dyrektora BTIZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";

d)
w części 2 w podrozdziale 2.1.3 pkt 6. otrzymuje brzmienie:

"6. Mechanicy pokładowi Lotnictwa SG podlegają:

- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT), przeprowadzanej raz w roku:

- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;

- zakres Kontroli Wiadomości Teoretycznych obejmuje następujące przedmioty:

LP.PRZEDMIOT
1.Budowa i eksploatacja płatowca
2.Budowa i eksploatacja silnika
3.Przyrządy pokładowe
4.Wyposażenie elektryczne
5.Urządzenia radiowe i radionawigacyjne
6.Budowa i eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego
7.Szczególne przypadki w locie
8.Prawo Lotnicze i przepisy lotnicze
9.BHP, BiHL, przepisy przeciwpożarowe

- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokołu KWT oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa personelu latającego lub Szefa techniki lotniczej lub wyznaczonego przez niego funkcjonariusza WTLiM BTiZ KGSG;

- Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) obejmującej:

LP.ZAKRES CZYNNOŚCI
1.Przygotowanie do lotu
2.Eksploatacja statku powietrznego w powietrzu
3.Działanie podczas sytuacji awaryjnych w czasie lotu
4.Eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego
5.Ograniczenia eksploatacyjne statku powietrznego i wyposażenia dodatkowego
6.Czynności na pokładzie i współpraca w załodze podczas lotu
7.Czynności po zakończeniu lotu

- przeprowadzenie Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) dla mechanika pokładowego, zarządza Szef techniki lotniczej na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji technicznej WL OSG, indywidualnie dla każdego mechanika, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;

- osobami przeprowadzającymi KCP są egzaminatorzy za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa techniki lotniczej;

- wyniki KCP wpisywane są do protokołu KCP oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) przez wyznaczonego instruktora i potwierdzone podpisem Kierownika sekcji technicznej WL OSG.";

e)
w części 2 w podrozdziale 2.1.3 pkt 7. otrzymuje brzmienie:

"7. Operatorzy pokładowych systemów obserwacji lotniczej podlegają:

- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT), przeprowadzanej raz w roku:

- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;

- zakres KWT obejmuje następujące przedmioty:

LP.PRZEDMIOT
1.Korespondencja radiotelefoniczna
2.Topografia i praca na mapie
3.Podstawy termowizji i prowadzenia obserwacji
4.Prawo lotnicze i przepisy lotnicze
5.Szczególne przypadki w locie
6.Budowa statku powietrznego
7.Budowa i eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego
8.Użytkowanie systemów pokładowych
9.BHP, BiHL, przepisy przeciwpożarowe

- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokółu KWT oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa personelu latającego lub Szefa techniki lotniczej lub wyznaczonego przez niego funkcjonariusza WTLiM BTiZ KGSG;

- Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) obejmującej:

LP.ZAKRES CZYNNOŚCI
1.Przygotowanie do lotu
2.Użytkowanie systemów obserwacji lotniczej
3.Prowadzenie korespondencji radiotelefonicznej
4.Utrzymywanie orientacji geograficznej
5.Czynności na pokładzie i współpraca w załodze podczas lotu
6.Czynności po zakończeniu lotu

- przeprowadzenie KCP dla operatora pokładowych systemów obserwacji lotniczej, zarządza Szef techniczny (merytoryczny przełożony operatorów SOL) na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji lotniczej WL OSG, indywidualnie dla każdego operatora, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;

- osobami przeprowadzającymi KCP są egzaminatorzy za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa techniki lotniczej w uzgodnieniu z Szefem personelu latającego;

- wyniki KCP wpisywane są do protokołu KCP oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) przez wyznaczonego instruktora i potwierdzone podpisem Kierownika sekcji lotniczej WL OSG.

UWAGA:

KTR KWT i KCP w Lotnictwie SG nie przedłuża się.";

f)
w części 2 w podrozdziale 2.2 pkt 1. otrzymuje brzmienie:

"1. Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny jest odpowiedzialny za:

- wnioskowanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej o przeprowadzenie sesji szkoleniowo-egzaminacyjnych, Kontroli Wiadomości Teoretycznych;

- wyrażanie zgody na wniosek Szefa personelu latającego i Szefa techniki lotniczej dla instruktorów i egzaminatorów do przeprowadzenia wymaganych Kontroli Techniki Pilotażu, Kontroli Czynności Praktycznych.";

g)
w części 2 w podrozdziale 2.2 pkt 2. tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- terminowe występowanie do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego o wnioskowanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej o powołanie komisji do przeprowadzenia sesji szkoleniowo-egzaminacyjnej, Kontroli Wiadomości Teoretycznych;";

h)
w części 2 w podrozdziale 2.2 pkt 3. tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- terminowe występowanie z wnioskiem do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego o udzielenie zgody egzaminatorom do przeprowadzania KCP;";

i)
w części 3 w podrozdziale 3.1.3 pkt 1. tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";

j)
w części 3 w podrozdziale 3.1.3 pkt 2. tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- osobami przeprowadzającymi KUP jest Szef techniki lotniczej, Szef naziemnego personelu technicznego, starsi specjaliści WTLiM BTiZ KGSG oraz osoby posiadające odpowiednie uprawnienia za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";

k)
w części 3 w podrozdziale 3.1.3 pkt 2. tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- wyniki egzaminów wpisywane są do protokółu KUP oraz do "Książki Mechanika Obsługi" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa techniki lotniczej, Szefa naziemnego personelu technicznego, Szefa Technicznego lub starszych specjalistów WTLiM BTiZ KGSG oraz osoby posiadające odpowiednie uprawnienia za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

* "Tymczasowa Instrukcja Operacyjna Lotnictwa Straży Granicznej" stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 37 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 14 lipca 2006 r. znajduje się do wglądu w Kancelarii Jawnej Biura Prawnego KGSG.