Zm.: zarządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania w Straży Granicznej "Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej".
Dz.Urz.KGSG.2006.6.50
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 47
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 8 sierpnia 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania w Straży Granicznej "Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej"
"00-02-02 REJESTRACJA ZMIAN, UZUPEŁNIEŃ I POPRAWEK Z DATAMI WPROWADZENIA I DATAMI WAŻNOŚCI Wszelkie zmiany, uzupełnienia i poprawki w Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa SG są wprowadzane zarządzeniem Komendanta Głównego Straży Granicznej. Zmiany te powinny być niezwłocznie zarejestrowane w arkuszu zmian oraz w stopce strony, na której dokonano zmiany, z podaniem numeru zmiany, daty wprowadzenia i terminem jej obowiązywania.";
"1. Zmiany, uzupełnienia i poprawki przesyła Użytkownikowi Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa SG Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";
"13. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";
"10. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";
"8. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";
– zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"Podlega Zastępcy Komendanta Oddziału ds. logistycznych, wykonuje jego polecenia i decyzje oraz składa meldunki i sprawozdania z wykonanych zadań. Jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy i pracowników Wydziału Lotniczego. Kieruje Wydziałem Lotniczym przy pomocy zastępcy naczelnika, kierowników sekcji lotniczej i technicznej. W wyjątkowych uzasadnionych przypadkach nie musi być pilotem.",
– w części "Jest odpowiedzialny za:" po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7. Śledzenie zmian prawnych i informowanie o tych zmianach podwładnych.";
"2. Dowódca statku powietrznego obowiązany jest do stosowania wytycznych zawartych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
– tytuł otrzymuje brzmienie:
"01-04-02 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO PRZED LOTEM";
– pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Dowódca statku powietrznego w przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek braku lub nieprawidłowości w funkcjonowaniu przyrządów lub wyposażenia postępuje zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
"01-04-03 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO W CZASIE KOŁOWANIA DO STARTU ORAZ W CZASIE STARTU STATKU POWIETRZNEGO";
"01-04-04 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO W CZASIE WZNOSZENIA I LOTU POZIOMEGO";
"01-04-05 PODSTAWOWE OBOWIĄZKI DOWÓDCY STATKU POWIETRZNEGO PODCZAS PODEJŚCIA DO LĄDOWANIA, LĄDOWANIA I PO WYLĄDOWANIU ";
"01-05-02 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI DRUGIEGO PILOTA";
"01-05-03 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI MECHANIKA POKŁADOWEGO";
"01-05-04 PODSTAWOWE PRAWA I OBOWIĄZKI OPERATORA SYSTEMÓW OBSERWACJI LOTNICZEJ (SOL) ";
"01-05-05 PODSTAWOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE CAŁE J ZAŁOGI";
"01-05-06 TABELE PODSTAWOWYCH CZYNNOŚCI ZAŁOGI STATKU POWIETRZNEGO";
"1. Okresy ważności licencji i uprawnień do nich wpisywanych personelu lotniczego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
"2. Od orzeczenia Centrów Medycyny Lotniczej uprawnionych do przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich przysługuje badanemu prawo odwołania się do Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w orzeczeniu.";
"- osobami upoważnionymi do przeprowadzania kontroli KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";
"- Naczelnika Wydziału Lotniczego OSG z zastrzeżeniem Podrozdziału 01-03-18:";
"Dla wykonania każdej operacji lotniczej niezbędne jest w szczególności wypełnienie i opracowanie następujących dokumentów:";
"Naczelnik WL OSG przeprowadza kontrolę i analizę dokumentów, w tym w szczególności:";
"Zastępca Naczelnika WL OSG (Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG) prowadzi bieżącą kontrolę i analizę dokumentów nadzorujących eksploatację i obsługę statków powietrznych, w tym w szczególności:";
"2. Program BL zawiera wskazówki dotyczące badania wypadków i poważnych incydentów lotniczych, określa system bezpieczeństwa lotów, wykrywania i przeciwdziałania zagrożeniom, komunikacji z załogami lotniczymi, szkolenia, procedury powiadamiania i meldowania o wypadkach i poważnych incydentach lotniczych oraz zasady prowadzenia ich ewidencji.";
"1. Organy właściwe do przeprowadzania badań wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych w związku z działalnością lotnictwa Straży Granicznej są określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
aa) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Refundację kosztów poniesionych przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego w związku z badaniem wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych w Lotnictwie Straży Granicznej regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ab) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Wydziały Lotnicze OSG powołują w swojej strukturze rozkazem Komendanta Oddziału SG Nieetatowy Zespół Bezpieczeństwa Lotów celem prowadzenia przedsięwzięć organizacyjnych i profilaktycznych ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa lotniczego. NZBL w swojej działalności zajmuje się przygotowaniem informacji o wypadkach, poważnych incydentach i incydentach lotniczych mających miejsce w Wydziale Lotniczym OSG oraz analizą wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych u innych użytkowników sprzętu lotniczego.";
ac) w Podrozdziale 02-03-02 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Inspektor Bezpieczeństwa Lotów WL OSG inicjuje i prowadzi działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa lotów. Ustalenia dotyczące wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych po określeniu przyczyny ich powstania muszą być natychmiast przekazane personelowi w formie pisemnej w trybie wyżej określonym. Odpowiada on za właściwe przygotowanie i obieg dokumentów dotyczących działalności określonej w Podrozdziale 02-03-01, jak również w Podrozdziale 02-03-02, zgodnie z właściwością.";
ad) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 5:
- zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"Badanie wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych:",
- tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- Badanie poważnych incydentów lotniczych i wypadków lotniczych LSPP MSWiA prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ae) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 6 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- SDO Komendy Głównej SG o wypadku powiadamia:
- Komendanta Głównego Straży Granicznej;
- Dyżurną Służbę Operacyjną MSWiA;
- Starszego Dyżurnego Operacyjnego Pionu Działań Bieżących COP;
- Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";
af) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 6 po tiret piąte dodaje się zdanie w brzmieniu:
"Policję i Prokuraturę powiadamiają organy określone w pkt 1, jeżeli w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego zaistnieje podejrzenie, że został on spowodowany czynem przestępczym.";
ag) w Podrozdziale 02-03-02 w pkt 7 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- powyższe ustalenia nie dotyczą wypadków, poważnych incydentów i incydentów lotniczych zaistniałych na terenie lotnisk posiadających własne lotniskowe służby ratownicze i organy kontroli ruchu lotniczego;";
ah) w Podrozdziale 02-04-00 w pkt 10 wykreśla się tiret piąte i szóste;
ai) w Podrozdziale 05-01-01 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. wymagania dotyczące licencji, kwalifikacji, kompetencji, form szkolenia, kontroli i inne, dotyczące personelu zaangażowanego w operacje lotnicze nie mogą być inne niż zawarte:
- w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze;
- w obowiązujących zatwierdzonych programach szkolenia, kontroli i treningu wymienionych w Dziale D Tymczasowej Instrukcji Operacyjnej Lotnictwa Straży Granicznej.";
aj) w Podrozdziale 05-02-02 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Zatrudniony w lotnictwie Straży Granicznej dowódca statku powietrznego musi posiadać niezbędne kwalifikacje, doświadczenie, uprawnienia wynikające z licencji pilota zawodowego śmigłowcowego lub samolotowego oraz praktykę w celu wykonywania zadań operacyjnych stosownych do typu statku powietrznego. Wymagania związane z uzyskaniem i potwierdzeniem w licencji lub innych dokumentach jego kwalifikacji określone zostały w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ak) w Podrozdziale 05-02-02 skreśla się pkt 13;
al) Rozdział 05-05-00 otrzymuje brzmienie:
"05-05-00 INNY PERSONEL OPERACYJNY
Inny personel operacyjny: obsługi technicznej, nadzoru operacyjnego oraz nie licencjonowany personel obsługi naziemnej musi spełniać wymagania kwalifikacji oraz kontroli określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
am) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4. W przypadkach budzących uzasadnione wątpliwości instytucjami rozstrzygającymi o sprawności psychofizycznej członka personelu lotniczego są uprawnione centra medycyny zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
an) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Dla uzyskania i przedłużenia ważności licencji lotniczych określonych grup personelu lotniczego wymagane jest uzyskanie pozytywnego orzeczenia zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ao) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8. Ważność orzeczenia o zdolności psychofizycznej do wykonywania określonych czynności lotniczych samoistnie ulega przerwaniu i wymaga poddania się powtórnemu badaniu w przypadkach określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ap) w Podrozdziale 06-01-01 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Ważność orzeczenia o zdolności psychofizycznej może być ograniczona przez lekarza orzecznika w czasie i w odniesieniu do członka personelu lotniczego mogą być nałożone indywidualne dodatkowe warunki lub ograniczenia medyczne (np. obowiązek wykonywania lotów w szkłach korekcyjnych, wykonywania lotów w załodze wieloosobowej itp.).";
aq) Podrozdział 06-01-02 otrzymuje brzmienie:
"06-01-02 PRZEPISY MEDYCZNE
Ograniczenia medyczne dotyczące wykonywania czynności lotniczych regulują przepisy medycyny lotniczej.";
ar) w Podrozdziale 07-01-00 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych jest określony w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
as) w Podrozdziale 07-01-00 skreśla się pkt od 2 do 5;
at) w Podrozdziale 07-01-00 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8. Członek personelu latającego wykonujący loty w lotnictwie Straży Granicznej nie może przekroczyć norm czynności lotniczych określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
au) w Podrozdziale 07-01-00 skreśla się pkt 9;
av) Podrozdział 07-02-00 otrzymuje brzmienie:
"07-02-00 ODSTĘPSTWA OD OGRANICZEŃ CZASU LOTU ORAZ CZASU WYKONYWANIA CZYNNOŚCI LOTNICZYCH PERSONELU LATAJĄCEGO
Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
aw) Podrozdział 08-01-03 otrzymuje brzmienie:
"08-01-03 PROCEDURA USTALANIA MINIMALNYCH WYSOKOŚCI DLA LOTÓW VFR
Procedury ustalania minimalnych wysokości dla lotów VFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ax) Podrozdział 08-01-04 otrzymuje brzmienie:
"08-01-04 PROCEDURA USTALANIA MINIMALNYCH WYSOKOŚCI, POZIOMÓW DLA LOTÓW IFR
Procedury ustalania minimalnych wysokości, poziomów dla lotów IFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ay) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8. Statki powietrzne lotnictwa Straży Granicznej w zależności od wykonywanej operacji lotniczej wykonują loty z miejsc startów i lądowań określonych w przepisach ustawy Prawo lotnicze.";
az) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10. Minima operacyjne lądowisk, które obowiązują przy ich tworzeniu dla potrzeb lotnictwa SG są określone w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ba) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 13 otrzymuje brzmienie:
"13. Wyposażenie lądowiska określone jest w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bb) w Podrozdziale 08-01-06 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
"14. Ograniczenia dotyczące ochrony przeciwpożarowej określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bc) w Podrozdziale 08-01-07 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Minima trasowe w lotach VFR określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bd) w Podrozdziale 08-01-07 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Graniczne minima trasowe, które obowiązują w lotnictwie SG określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
be) w Podrozdziale 08-01-10 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Kryteria, których dowódca statku powietrznego jest zobowiązany przestrzegać obliczając przed startem wymaganą ilość paliwa niezbędną do bezpiecznego wykonania lotu, określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bf) w Podrozdziale 08-01-11 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Zasady użycia mas standardowych lub rzeczywistych określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bg) Podrozdział 08-01-12 otrzymuje brzmienie:
"08-01-12 PLAN LOTU
Zasady sporządzania Planu lotu określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bh) w Podrozdziale 08-01-15 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-01-15 WYKAZ PODSTAWOWYCH DOKUMENTÓW, DRUKÓW ORAZ DODATKOWYCH INFORMACJI WYMAGANYCH NA POKŁADZIE STATKU POWIETRZNEGO";
bi) w Podrozdziale 08-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-02-00 PODSTAWOWE INSTRUKCJE OBSŁUGI NAZIEMNEJ";
bj) w Podrozdziale 08-03-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-00 PODSTAWOWE PROCEDURY W LOCIE";
bk) w Podrozdziale 08-03-01 pkt II otrzymuje brzmienie:
"II. Zasady wykonywania lotów według przepisów VFR (loty z widocznością) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bl) w Podrozdziale 08-03-01 pkt III otrzymuje brzmienie:
"III. Zasady wykonywania lotów według przepisów IFR (loty według wskazań przyrządów) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bm) w Podrozdziale 08-03-02 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-02 PODSTAWOWE PROCEDURY NAWIGACYJNE";
bn) w Podrozdziale 08-03-03 tytuł i zdanie wstępne otrzymują brzmienie:
"08-03-03 PROCEDURY NASTAWIANIA WYSOKOŚCIOMIERZY
Procedury nastawiania wysokościomierzy określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bo) w Podrozdziale 08-03-04 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-04 PODSTAWOWE PROCEDURY SYSTEMÓW OSTRZEGANIA O WYSOKOŚCI";
bp) w Podrozdziale 08-03-05 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-05 PODSTAWOWE PROCEDURY SYSTEMU OSTRZEGANIA O NIEBEZPIECZNYM ZBLIŻANIU DO ZIEMI (GPWS) ";
bq) w Podrozdziale 08-03-06 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-06 PODSTAWOWE ZASADY I PROCEDURY UŻYCIA SYSTEMÓW OSTRZEGANIA PRZED KOLIZJĄ TCAS/ACAS";
br) w Podrozdziale 08-03-07 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-07 ZASADY I PROCEDURY ZARZĄDZANIA ZUŻYCIEM PALIWA PODCZAS LOTU";
bs) w Podrozdziale 08-03-08 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-08 NIESPRZYJAJĄCE I POTENCJALNIE NIEBEZPIECZNE WARUNKI ATMOSFERYCZNE - ZASADY PODSTAWOWE";
bt) w Podrozdziale 08-03-09 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Dla zapobieżenia przypadku wejścia statku powietrznego w zasięg tego zjawiska należy przestrzegać zasad określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bu) w Podrozdziale 08-03-14 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Zabrania się członkowi personelu latającego wykonywania jakichkolwiek czynności lotniczych wynikających z posiadanych przez niego licencji w przypadkach występowania ograniczeń medycznych określonych w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
bv) w Podrozdziale 08-03-15 tytuł otrzymuje brzmienie:
"08-03-15 PODSTAWOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA W KABINIE PASAŻERSKIEJ";
bw) Podrozdział 08-07-05 skreśla się;
bx) Podrozdział 08-08-00 otrzymuje brzmienie:
"08-08-00 WYMAGANIA DOTYCZĄCE KORZYSTANIA Z TLENU
Załogi statków powietrznych lotnictwa SG wyposażonych w instalacje tlenowe zobowiązane są do ich wykorzystywania zgodnie z przepisami aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
by) w Podrozdziale 09-01-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"09-01-00 PODSTAWOWE INFORMACJE, INSTRUKCJE I OGÓLNE WYTYCZNE DOTYCZĄCE PRZEWOZU LOTNICZEGO MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH";
bz) w Podrozdziale 10-01-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"10-01-00 PODSTAWOWE INSTRUKCJE I WYTYCZNE W SPRAWIE PROGRAMU OCHRONY";
ca) w Podrozdziale 10-01-01 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Tematykę ochrony lotnictwa Straży Granicznej przed atakami terroru i sabotażu regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cb) w Podrozdziale 10-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"10-02-00 OPIS PODSTAWOWYCH ŚRODKÓW ZAPOBIEGAWCZYCH I SZKOLENIA";
cc) w Podrozdziale 11-01-00 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Zakres kwalifikacji i definicji, wzory dokumentów i formularzy oraz procedury, uprawnienia (kompetencje) Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego w lotnictwie Straży Granicznej regulują przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cd) Podrozdział 11-01-01 otrzymuje brzmienie:
"11-01-01 DEFINICJE PODSTAWOWYCH TERMINÓW DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA LOTÓW
Definicje znajdują się w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze oraz Instrukcji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.";
ce) w Podrozdziale 11-01-02 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Odpowiedzialność osób eksploatujących statki powietrzne za szkody spowodowane ruchem tych statków określają przepisy ustawy Prawo lotnicze.";
cf) Podrozdział 12-01-00 otrzymuje brzmienie:
"12-01-00 ZASADY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ (VFR) I LOTÓW WG WSKAZAŃ PRZYRZĄDÓW (IFR)
Zasady wykonywania lotów z widocznością (VFR) i lotów wg wskazań przyrządów (IFR) określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cg) w Podrozdziale 12-02-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"12-02-00 TERYTORIALNE ZASTOSOWANIE PODSTAWOWYCH ZASAD WYKONYWANIA LOTÓW";
ch) Podrozdział 12-02-03 otrzymuje brzmienie:
"12-02-03 KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Zasady działania organu Kontroli Ruchu Lotniczego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ci) Podrozdział 12-02-04 otrzymuje brzmienie:
"12-02-04 REJONY I SŁUŻBY INFORMACJI
Rejony i Służby Informacji Lotniczej oraz zasady ich funkcjonowania określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cj) Podrozdział 12-02-05 otrzymuje brzmienie:
"12-02-05 PRZESTRZEŃ POWIETRZNA KONTROLOWANA
Zasady wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej kontrolowanej określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ck) Podrozdział 12-02-06 otrzymuje brzmienie:
"12-02-06 ZEZWOLENIE NA WYKONANIE LOTU
Zasady uzyskiwania zgody na wykonanie lotu określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cl) w Podrozdziale 12-02-07 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Zasady uzyskiwania zezwoleń organów kontroli ruchu lotniczego oraz zakresy działania tych organów określają przepisy aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cm) w Podrozdziale 12-03-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"12-03-00 PODSTAWOWE PROCEDURY ŁĄCZNOŚCI";
cn) Podrozdział 12-04-00 otrzymuje brzmienie:
"12-04-00 INFORMACJE I INSTRUKCJE DOTYCZĄCE PRZECHWYTYWANIA CYWILNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH
Informacje i instrukcje dotyczące przechwytywania cywilnych statków powietrznych zawarte są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
co) w Podrozdziale 12-05-00 po pkt 6 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7. Szczegóły dotyczące prowadzenia nasłuchu radiowego określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cp) Podrozdział 12-06-00 otrzymuje brzmienie:
"12-06-00 SYGNAŁY NIEBEZPIECZEŃSTWA I NAGLĄCE
Informacje i instrukcje dotyczące sygnałów niebezpieczeństwa i naglących zawarte są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cq) Podrozdział 12-09-00 otrzymuje brzmienie:
"12-09-00 PODSTAWOWE SYGNAŁY OPTYCZNE STOSOWANE DLA KOMUNIKACJI ZE STATKIEM POWIETRZNYM
Podstawowe sygnały optyczne stosowane dla komunikacji ze statkiem powietrznym określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
cr) w Podrozdziale 12-10-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"12-10-00 PODSTAWOWE PROCEDURY DLA PILOTÓW OBSERWUJĄCYCH WYPADEK LUB OTRZYMUJĄCYCH WIADOMOŚĆ O ZAGROŻENIU BEZPIECZEŃSTWA";
cs) Podrozdział 12-11-00 otrzymuje brzmienie:
"12-11-00 ZNAKI OPTYCZNE ZIEMIA-POWIETRZE UŻYWANE PRZEZ ROZBITKÓW, OPIS I UŻYCIE POMOCY SYGNAŁOWYCH
Kody wizualnej sygnalizacji ziemia - powietrze stosowane przez rozbitków i jednostki ratownicze określone są w przepisach aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze.";
ct) w Podrozdziale 12-12-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"12-12-00 PODSTAWOWE SYGNAŁY O ZAGROŻENIU BEZPIECZEŃSTWA I PILNOŚCI";
cu) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Organizacja obsługi technicznej w Lotnictwie SG zapewnia utrzymanie zdatności do lotu statków powietrznych użytkowanych przez Oddziały Straży Granicznej wraz z dodatkowym wyposażeniem i oprzyrządowaniem zgodnie z wymogami przepisów ustawy Prawo lotnicze.";
cv) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Każdy statek powietrzny użytkowany w Lotnictwie SG objęty jest systemem obsługi technicznej w celu zapewnienia ciągłej realizacji czynności obsługowych według dokumentacji technicznej producenta sprzętu lotniczego zatwierdzonych przez Państwową Władzę Lotniczą.";
cw) w Podrozdziale 13-01-00 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
10. Schemat organizacyjny
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
cx) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Naczelnik WL OSG odpowiada za realizację obsług technicznych na statkach powietrznych w OSG.";
cy) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Zastępca Naczelnika WL OSG odpowiada za zabezpieczenie materiałowe i wyznaczenie miejsca realizacji obsług technicznych.";
cz) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 9 skreśla się;
da) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10. mechanik lotniczy skierowany wraz ze statkiem powietrznym z Oddziału SG do innego Wydziału Lotniczego OSG powinien posiadać pełne uprawnienia do realizowania obsługi statku powietrznego w zakresie przygotowania statku powietrznego do lotu i zabezpieczenia po locie. Szczegółowe zasady przekazywania statku powietrznego celem realizacji określonych obsług technicznych opisane zostały w podrozdziale 13-08-07 niniejszej instrukcji.";
db) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 15 otrzymuje brzmienie:
"15. Czynności z obsługi technicznej WL OSG należy realizować tylko w oparciu o dokumentację producenta sprzętu lotniczego zatwierdzoną przez Państwowy Nadzór Lotniczy.";
dc) w Podrozdziale 13-02-00 pkt 17 otrzymuje brzmienie:
"17. Obsługa techniczna na statkach powietrznych może zostać wyłącznie rozszerzona o dodatkowe czynności na podstawie zalecenia opracowanego przez WTLiM BTiZ KGSG i wprowadzonego przez Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego zgodnie z zasadami podanymi w podrozdziale 13-10-00 niniejszej instrukcji.";
dd) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 9 w lit. a tiret drugie otrzymuje brzmienie:
"- realizowania poleceń producenta sprzętu lotniczego zatwierdzonych przez Państwowy Nadzór Lotniczy i zaleceń WTLiM BTiZ KGSG wprowadzonych przez Zastępcę Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego.";
de) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 9 w lit. d otrzymuje brzmienie:
"d) potwierdzenie wykonania czynności z prac okresowych realizowanych na statkach powietrznych przez personel WL OSG jest dokumentowane adnotacją uprawnionej osoby wykonującej w "Karcie obsługi okresowej" według wzoru nr 3 przedstawionego na str. 7 podrozdziału 13-02-00 niniejszej instrukcji;";
df) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 lit. b otrzymuje brzmienie:
"b) każda niesprawność wykryta na statku powinna zostać zgłoszona Kierownikowi Sekcji Technicznej WL OSG oraz Naczelnikowi WTLiM BTiZ KGSG zgodnie z pkt 3. podrozdziału 13-05-00 niniejszej instrukcji;";
dg) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. c tiret piąte otrzymuje brzmienie:
"- Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG;";
dh) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. c tiret szóste otrzymuje brzmienie:
"- mechanik obsługi WL OSG, któremu statek powietrzny został przydzielony (do realizacji obsług technicznych);";
di) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21 w lit. d tiret czwarte otrzymuje brzmienie:
"- Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG.";
dj) w Podrozdziale 13-02-00 w pkt 21:
- lit. e otrzymuje brzmienie:
"e) w Lotnictwie SG przyjęto sposób opisu wykonywanych obsług zgodnie z wymaganiami w obowiązujących w tym zakresie przepisach określonych w aktach wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze. W szczególności postanowiono, że:
- zagrożenie bezpieczeństwa lotu musi być zgłoszone (najszybciej jak to jest możliwe) do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego oraz potwierdzone w formie pisemnej do Naczelnika WTLiM BTiZ KGSG według wzoru nr 4 przedstawionego na str. 8 podrozdziału 13-02-00;";
- skreśla się lit. f,
- lit. h otrzymuje brzmienie:
"h) za przygotowanie informacji o wystąpieniu uszkodzenia odpowiedzialny jest Kierownik Sekcji Technicznej Wydziału Lotniczego OSG. Naczelnik WL OSG przesyła do WTLiM BTiZ KGSG szczegółową informację na temat uszkodzenia."
- skreśla się lit. i;
dk) Podrozdział 13-02-01 otrzymuje brzmienie:
13-02-01 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA Mi-2 REALIZOWANEJ PRZEZ SG
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja Obsługi | W okresie do 5 h; | Płatowiec Mi2 | Mechanik | a/ dokumentacji |
Technicznej Płatowiec | Po każdych 50 + 10/ -5 h; | Płatowiec Mi2 | poświadczenia obsługi statku | pokładowej śmigłowca |
Po każdych 100 +20/ -10 h; | Płatowiec Mi2 | powietrznego i/lub serwis | b/ archiwum | |
Po każdych | Płatowiec Mi2 | techniczny WSK | dokumentacji | |
300 +60/ -30 h; | Płatowiec Mi2 | Świdnik S.A. | Kierownika | |
Po 500 + 100/-50 h; | Płatowiec Mi2 | Sekcji | ||
Po 750 + 100/-50 h; | Płatowiec Mi2 | Technicznej WL | ||
Po 1.000 - 100 h; | OSG | |||
Instrukcja Eksploatacji i Obsługi | Po każdych 25 +5/-5 h; | Silnik GTD-350 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
Technicznej Silnika GTD-350 | Po każdych 50 +5/-5 h; | Silnik GTD-350 | obsługi statku powietrznego | śmigłowca |
Po każdych 100 +10/-10 h; | Silnik GTD-350 | i/lub serwis WSK PZL Rzeszów | b/ archiwum dokumentacji | |
Biuletyn | Po każdych 250 +10/-10 h; | Silnik GTD-350 | S.A. | Kierownika Sekcji |
nr. E-1698/93 Biuletyn | Po każdych 1.000 h; | Silnik GTD-350 | Technicznej WL OSG | |
nr. E-16102.011 | Przedłużenie resursu silnika i transmisji | Silnik GTD-350 Zespoły transmisji | ||
do 10 lat; | Mi-2 | Serwis WSK PZL Rzeszów S.A./ Władza Lotnicza Serwis WSK PZL Rzeszów S.A. /Władza Lotnicza | ||
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt | Po każdych 50 +10/-5 h; | Osprzęt Mi-2 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
po każdych 100 +20/-10 h; | Osprzęt Mi-2 | obsługi statku powietrznego | śmigłowca | |
po każdych 300 +60/ -30 h; | Osprzęt Mi-2 | i/lub serwis techniczny WSK | b/ archiwum dokumentacji | |
po każdych 600 +60/ -30 h; | Osprzęt Mi-2 | Świdnik S.A. Prace zlecone | Kierownika Sekcji | |
po każdych 1.000 - 100 h; | Osprzęt Mi-2 | Laboratorium Osprzętu WSK | Technicznej WL OSG | |
Prace międzyokresowe | Świdnik S.A. | |||
Po 500 +10/-10 h; | Osprzęt Mi-2 | |||
Po 750 +10/-10 h; | Osprzęt Mi-2 | |||
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec | 1. Przygotowanie wstępne | Płatowiec Mi-2 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
2. Przygotowanie przedlotowe | Płatowiec Mi-2 | obsługi statku powietrznego | śmigłowca b/ archiwum | |
3. Przygotowanie do powtórnego lotu | Płatowiec Mi-2 | Upoważniony pilot | dokumentacji Kierownika | |
4. Czynności po zakończeniu lotów | Płatowiec Mi-2 | Sekcji Technicznej WL OSG | ||
Instrukcja Eksploatacji i Obsługi Technicznej Silnika | 1. Przygotowanie silnika do lotu | Silnik GTD-350 | Mechanik poświadczenia obsług i statku | a/ dokumentacji pokładowej śmigłowca |
GTD-350 | 2. Rozruch i sprawdzenie pracy silnika | Silnik GTD-350 | powietrznego i/lub serwis WSK upoważniony pilot | b/ archiwum dokumentacji Kierownika |
3. Eksploatacja silnika na ziemi i w locie | Silnik GTD-350 | Sekcji Technicznej WL OSG | ||
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt | 1. Przygotowanie wstępne | Osprzęt Mi-2 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
2. Przygotowanie przedlotowe | Osprzęt Mi-2 | obsługi statku powietrznego | śmigłowca | |
3. Przygotowanie do powtórnego lotu | Osprzęt Mi-2 | Upoważniony pilot | b/ archiwum dokumentacji | |
4. Przegląd polotowy | Osprzęt Mi-2 | Kierownika Sekcji Technicznej WL OSG | ||
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec | 1. Napełnianie instalacji śmigłowca | Płatowiec Mi-2 | Mechanik poświadczenia obsługi statku | a/ dokumentacji pokładowej śmigłowca |
2. Obsługa sezonowa | Płatowiec Mi-2 | powietrznego | ||
3. Regulacja sterowania śmigłowcem | Płatowiec Mi-2 | i/lub serwis WSK PZL Świdnik S.A | b/ archiwum dokumentacji Kierownika | |
4. Obsługa zespołów i instalacji śmigłowca | Płatowiec Mi-2 | Sekcji Technicznej WL OSG | ||
5. Holowanie śmigłowca | Płatowiec Mi-2 | |||
Instrukcja Eksploatacji i Obsługi | 1. Czynności awaryjne | Silnik GTD-350 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
Technicznej Silnika GTD-350 | 2. Wykrywanie i usuwanie usterek | Silnik GTD-350 | obsługi statku powietrznego | śmigłowca |
3. Zamiana zespołów i agregatów | Silnik GTD-350 | i/lub serwis WSK PZL Rzeszów | b/ archiwum dokumentacji | |
4. Regulacja układu paliwowego i smarowania | Silnik GTD-350 | Kierownika Sekcji Technicznej W OSG | ||
5. Zabudowa, wybudowa silnika, rozkonserwowanie i inne | Silnik GTD-350 | |||
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt | 1. Włączanie, sprawdzanie działania osprzętu | Osprzęt Mi-2 | Mechanik poświadczenia obsługi statku | a/ dokumentacji pokładowej śmigłowca |
2. Obsługa techniczna śmigłowca z podwójnym sterowaniem | Osprzęt Mi-2 | powietrznego i/lub serwis WSK PZL Świdnik S.A | b/ archiwum dokumentacji Kierownika Sekcji | |
3. Obsługa wersji śmigłowca | Osprzęt Mi-2 | Technicznej WL OSG | ||
4. Przebudowa śmigłowca | Osprzęt Mi-2 |
dl) Podrozdział 13-02-02 otrzymuje brzmienie:
"13-02-02 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA PZLW-3 "Sokół" REALIZOWANYCH PRZEZ SG
Zasady organizacji obsługi technicznej dotyczące PZL W-3 "Sokół" odbiegają od przyjętego sposobu opisu i sposobu realizacji obsługi przyjętego dla śmigłowców Mi-2;
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec | 1. Obsługa alarmowa | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej | |
2. Obsługa wstępna | obsługi statku | śmigłowca | ||
Silnik turbinowy PZL-10W dok. Nr 19.0.208 | 3. Obsługa przedlotowa | powietrznego lub/i serwis WSK | b/ archiwum | |
Instrukcja Obsługi Technicznej | 4. Obsługa startowa | PZL Świdnik S.A., WSK PZL | dokumentacji Kierownika Sekcji | |
Zespół Napędowy | 5. Obsługa polotowa | Płatowiec i zespół | Rzeszów S.A.; | Technicznej WL |
6. Przegląd okresowy D1 | napędowy śmigłowca W-3 "Sokół" | OSG | ||
7. Przegląd okresowy D2 | ||||
8. Prace okresowe po każdych: | ||||
100 +10/ -10 h; | ||||
300 + 10/ -10 h; | ||||
600 +10/ -10 h; | ||||
1.000 +10/ -10 h; | ||||
Dokumentacja producentów | 1.500 +10/ -10 h; | |||
oraz w archiwum producenta sprzętu | ||||
9. Obsługi specjalne | Producent pod nadzorem | |||
10. Obsługi podczas postoju | Władzy Lotniczej | |||
11. Obsługi sezonowe | ||||
Instrukcja Obsługi Technicznej | 1. Obsługa alarmowa | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej | |
T: 5,6,7 | 2. Obsługa wstępna | obsługi statku powietrznego | śmigłowca | |
Instrukcja Obsługi Technicznej Osprzęt | 3. Obsługa przedlotowa | lub/i serwis WSK PZL Świdnik S.A. | b/ archiwum dokumentacji | |
oraz Urządzenia | 4. Obsługa startowa | Kierownika | ||
Radioelektroniczne | 5. Obsługa polotowa | Sekcji | ||
6. Przegląd okresowy D1 | Technicznej WL OSG | |||
7. Przegląd okresowy D2 | ||||
8. Prace okresowe po każdych: | ||||
100 +10/ -10 h; | ||||
300 +10/ -10 h; | ||||
600 +10/ 10 h; | ||||
1.000 +10/ -10 h; | ||||
1.500 +10/ -10 h; | ||||
9. Obsługi specjalne | ||||
10. Obsługi podczas postoju | ||||
11. Obsługi sezonowe |
dm) Podrozdział 13-02-03 otrzymuje brzmienie:
"13-02-03 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH ŚMIGŁOWCA PZL Kania REALIZOWANYCH W SG
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj prac okresowych, obsługi bieżącej, prac i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec | 1. W okresie do pierwszych 5 godz. lotu; | Płatowiec PZL Kania | Mechanik poświadczenia obsługi statku | a/ dokumentacji pokładowej śmigłowca |
2. Po każdych 100 ±10 godz.; | powietrznego i/lub serwis WSK PZL | b/ archiwum dokumentacji | ||
3. Po każdych 500 ± 10 godz.; | Świdnik S.A | Kierownika Sekcji Technicznej WL | ||
4. 4. Po każdych 1.000 ± 10 godz.; | OSG | |||
Instrukcja | 1. Prace obsługowe | Zespół napędowy | Mechanik | a/ dokumentacji |
Użytkowania i | po każdych: | poświadczenia | pokładowej | |
Obsługi Technicznej | - 100 godz.; | obsługi statku | śmigłowca | |
Silnika | - 200 godz.; | powietrznego | b/ archiwum | |
Allison 250-C20 | - 300 godz.; | i/lub | dokumentacji | |
- 500 godz. lub po 12 miesiącach; | autoryzowany serwis Allison | Kierownika Sekcji | ||
- 600 godz.; | Engine Comp. | Technicznej WL | ||
- 1.000 godz.; | OSG | |||
- 1.500 godz.; | ||||
- 1.750 godz.; | ||||
Instrukcja Obsługi Technicznej | 1. Po pierwszym locie; | Przekładnia PG-2 | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
Przekładnia Główna PG-2 | 2. Po każdych 50 godz.; | obsługi statku powietrznego | śmigłowca | |
3. Po każdych 100 godz.; | i/lub Service WSK PZL Rzeszów S.A. | b/ archiwum dokumentacji Kierownika Sekcji Technicznej WL OSG | ||
Instrukcja Obsługi Technicznej ERNO | 1. Po pierwszych 5 godz. lotu; | ERNO PZL Kania | Mechanik poświadczenia | a/ dokumentacji pokładowej |
2. Po każdych: | obsługi statku | śmigłowca | ||
- 50 ± 5 godz.; | powietrznego | b/ archiwum | ||
- 100 ± 10 godz.; | i/lub serwis | dokumentacji | ||
- 300 ± 30 godz.; | WSK PZL Świdnik | Kierownika Sekcji Technicznej WL OSG | ||
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj prac okresowych, obsługi bieżącej, prac i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowiec | 1. Smarowanie węzłów ś-ca po każdych: | Płatowiec PZL Kania | Mechanik poświadczenia obsługi statku | a/ dokumentacji pokładowej śmigłowca |
- 25 ± 5 godz.; | powietrznego | |||
Instrukcja | - 50 ± 5 godz.; | b/ archiwum | ||
Użytkowania i Obsługi Technicznej | - 100 ± 5 godz.; | Płatowiec | dokumentacji Kierownika | |
Silnika | 1. Przegląd: | PZL Kania; | Sekcji | |
Allison 250-C20 | - kontrolny; | Zespół napędowy; | Technicznej WL | |
Instrukcja Obsługi | - przedlotowy; | ERNO | OSG | |
Technicznej ERNO | - startowy; | PZL Kania | ||
- polotowy; | ||||
2. Obsługa sezonowa |
dn) Podrozdział 13-02-04 otrzymuje brzmienie:
"13-02-04 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH SAMOLOTU PZL-104 MF(M) "WILGA 2000" REALIZOWANYCH PRZEZ SG"
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu PZL-104MF(M) "WILGA 2000" wraz z | Przegląd przed dniem lotnym | Płatowiec, silnik, osprzęt, URE samolotu PZL-104MF(M) | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego | a/ dokumentacji pokładowej samolotu |
aktualnymi biuletynami | "WILGA 2000" | pilot posiadający Techniczne Uprawnienie | b/ archiwum dokumentacji Kierownika Sekcji | |
Przegląd 25 godzinny, | Mechanik | Technicznej WL | ||
przegląd 50 godzinny, | poświadczenia | OSG | ||
przegląd 100 godzinny | obsługi statku powietrznego | |||
Przegląd 400 godzinny, | Mechanik poświadczenia | |||
przegląd roczny, | obsługi statku powietrznego lub certyfikowany serwis | |||
Przegląd główny | Certyfikowany serwis lub zakład produkcyjny |
do) Podrozdział 13-02-05 otrzymuje brzmienie:
"13-02-05 ZASADY ORGANIZACJI OBSŁUGI OKRESOWEJ, BIEŻĄCEJ I PRZEGLĄDÓW SPECJALNYCH SAMOLOTU PZL M20 "MEWA" z silnikami Continental REALIZOWANYCH PRZEZ SG"
Dokument wzorcowy lub procedura | Rodzaj obsług okresowych bieżących i przeglądów specjalnych | Rodzaj sprzętu na którym prace są wykonywane | Wykonujący i potwierdzający wykonanie prac | Udokumentowanie wykonywanych prac (identyfikacja zapisu możliwa w:) |
Instrukcja utrzymania ciągłej zdatności do lotu samolotu PZL M20 "MEWA" z | Przegląd przedlotowy | Płatowiec, silnik, osprzęt, URE | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego, | a/ dokumentacji pokładowej samolotu |
silnikami Continental Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu | pilot posiadający Techniczne Uprawnienie | b/ archiwum dokumentacji Kierownika Sekcji | ||
PZL M20 "MEWA" | Przegląd 25 godzinny, | Mechanik | Technicznej WL | |
z silnikami Continental | Przegląd 50 godzinny, | poświadczenia | OSG | |
Przegląd 100 godzinny | obsługi statku | |||
powietrznego | ||||
Przegląd 500 godzinny | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego lub certyfikowany | |||
Przegląd 1.000 godzinny | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego lub certyfikowany serwis | |||
Przegląd główny | Certyfikowany serwis lub zakład produkcyjny | |||
Instrukcja utrzymania ciągłej zdatności do lotu samolotu PZL M20 "MEWA" | Przegląd specjalny po lądowaniu twardym lub przekroczeniem ciężaru do lądowania | Płatowiec | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego | a/ dokumentacji pokładowej samolotu |
z silnikami Continental | b/ archiwum dokumentacji | |||
Instrukcja Obsługi Technicznej samolotu PZL M20 "MEWA" z silnikami Continental | Przegląd specjalny po locie i powietrzu o silnej turbulencji | Płatowiec | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego | Szefa Technicznego WL OSG |
Przegląd specjalny - nadobroty silnika, nagle zatrzymania, utrata oleju, przegrzanie silnika i uderzenie pioruna | Silnik | Mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego Certyfikowany serwis silnika |
dp) Rozdział 13-03-00 otrzymuje brzmienie:
"13-03-00 PODSTAWOWE ZASADY DOPUSZCZENIA STATKU POWIETRZNEGO DO LOTU";
13-03-01 STATEK POWIETRZNY BĘDĄCY W DYŻURZE LOTNICZYM
1. Kierownik Sekcji Technicznej WL OSG na podstawie decyzji Komendanta Oddziału o rozpoczęciu dyżurów lotniczych w OSG podaje numer statku powietrznego oraz ustala personel techniczny niezbędny do utrzymania statku powietrznego w gotowości do lotu.
2. Statek powietrzny na którym realizowany jest dyżur lotniczy w OSG powinien posiadać zapas resursu liczony (do równego zakresu prac) jednak nie mniejszy niż maksymalna długotrwałość lotu.
3. Zakres czynności obsługowych potrzebny do przygotowania statku powietrznego do dyżuru lotniczego jest taki sam jak dla czynności obsługowych potrzebnych do przygotowania statku powietrznego do lotu po raz pierwszy w danym dniu.
4. Obsługa techniczna statku powietrznego przygotowanego do dyżuru lotniczego jest ważna przez 24 godziny.
5. Obsługa techniczna powinna zostać zakończona 30 minut przed rozpoczęciem dyżuru.
6. Mechanik lotniczy wyznaczony do pełnienia dyżuru lotniczego ma obowiązek uczestniczenia w przygotowaniu statku powietrznego do dyżuru lotniczego.
7. Czynności z obsługi technicznej niezbędne do odtwarzania gotowości statku powietrznego (do następnego lotu) są identyczne jak dla czynności z obsługi w celu przygotowania statku powietrznego do powtórnego lotu.
8. Należy przedsięwziąć wszelkie środki zapewniające ciągłość dyżurowania.
UWAGA:
Zabrania się wykonywania jakichkolwiek czynności obsługowych (poza bezpośrednim przygotowaniem do lotu) na statku powietrznym będącym w dyżurze lotniczym.
9. Nikomu bez zgody mechanika lotniczego będącego w dyżurze nie wolno wchodzić na pokład statku powietrznego.
13-03-02 STATEK POWIETRZNY WYZNACZONY DO LOTU W TRYBIE DORAŹNYM
Przygotowywanie każdego statku powietrznego do lotu w trybie doraźnym opiera się na zrealizowaniu czynności z obsługi technicznej określonych przez producenta danego statku powietrznego jako niezbędne do wykonania przed pierwszym lotem wdanym dniu lotnym.";
dq) Tytuł Rozdziału 13-04-00 otrzymuje brzmienie:
"13-04-00 ZASADY NADAWANIA PILOTOWI ZGODY DO DOPUSZCZENIA STATKU POWIETRZNEGO DO LOTU";
dr) w Podrozdziale 13-04-01 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Pilotowi nie posiadającemu licencji mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego może zostać udzielona zgoda do wykonywania przeglądów przedlotowych i dopuszczenia statku powietrznego do lotu pod warunkiem, że został przeszkolony w zakresie wykonywanych obsług w zatwierdzonej organizacji obsługowej lub ośrodku szkolenia. Kwalifikacje pilota sprawdzane są okresowo (co 12 miesięcy) przez zatwierdzoną organizację obsługową lub ośrodek szkolenia. Zgodę wydaje Zastępca Dyrektora Biura Techniki i Zaopatrzenia KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";
ds) w Rozdziale 13-05-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"13-05-00 PODSTAWOWE ZASADY POSTĘPOWANIA ZAŁOGI LOTNICZEJ W RAZIE STWIERDZENIA NIESPRAWNOŚCI Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH";
dt) w Rozdziale 13-07-00 tytuł otrzymuje brzmienie:
"13-07-00 OPRACOWANE PUNKTY STAŁE REALIZOWANE NA STATKACH POWIETRZNYCH W RAMACH PRZEGLĄDU (OBSŁUGI TECHNICZNEJ)";
du) w Podrozdziale 13-08-01 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Zapas bieżący lotniczych rzeczowych środków materiałowych utrzymuje się dla każdego statku powietrznego zgodnie z Zarządzeniem Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
dv) w Podrozdziale 13-08-01 pkt 2 skreśla się;
dw) Podrozdział 13-08-02 otrzymuje brzmienie:
"13-08-02 PLANOWANIE REMONTU I ORGANIZACJA WYKONYWANIA OBSŁUG
1. Wydział Techniki Lotniczej i Morskiej BTiZ KGSG (WTLiM BTiZ KGSG) sporządza plany realizacji remontów statków powietrznych.
2. Planowanie obsług okresowych, specjalnych i sezonowych w WL OSG obejmuje plan obsług na każdy rok kalendarzowy z rozbiciem na kwartały.
3. Wydziały Lotnicze OSG sporządzają propozycję terminów realizacji obsług okresowych, sezonowych i specjalnych, które przesyłane są do WTLiM BTiZ KGSG.
4. Plan realizacji obsług okresowych, sezonowych i specjalnych akceptuje Szef Techniki Lotniczej Naczelnik WTLiM BTiZ KGSG.
5. Organizacja prac obsługowych wykonywanych na sprzęcie lotniczym musi zapewniać efektywne wykorzystanie środków naprawczych przez specjalistów lotniczych w poszczególnych specjalnościach, jak również pełną kontrolę prac wykonywanych na statku powietrznym, z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, zasad BHP oraz ogólnych zasad obsługi sprzętu lotniczego.
6. Po zakończeniu prac kierownicy sekcji technicznych sprawdzają adnotację o wykonanych pracach do książek pokładowych (silnika) oraz metryk i atestów agregatów i wyposażenia pokładowego statków powietrznych.";
dx) w Podrozdziale 13-08-04 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Remont główny wykonuje się w celu odnowienia resursu sprzętu lotniczego, po zużyciu resursu do pierwszego (kolejnego) remontu głównego lub resursu międzyremontowego, ustalonego w biuletynach producenta, względnie z powodu uszkodzenia (nadmiernego zużycia) zasadniczych elementów konstrukcji lub instalacji pokładowych statków powietrznych. Komendant Oddziału SG kieruje sprzęt lotniczy do remontu głównego na podstawie protokołu technicznego sporządzonego przez Naczelnika Wydziału Lotniczego.";
dy) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Ewidencję niesprawności sprzętu lotniczego prowadzi się w Wydziałach Lotniczych OSG oraz WTLiM BTiZ KGSG.";
dz) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12. Analizę bieżącą prowadzi się w Wydziałach Lotniczych w celu ustalenia przyczyn powstania każdej wykrytej niesprawności przyrządu, agregatu lub instalacji statku powietrznego i zastosowania przedsięwzięć profilaktycznych, zapobiegających ich powstawaniu.";
ea) w Podrozdziale 13-08-05 w pkt 13 tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
"- oceny wyników pracy Wydziałów Lotniczych i efektywności stosowanych przedsięwzięć w zakresie zabezpieczenia niezawodności statków powietrznych,";
eb) w Podrozdziale 13-08-05 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
"16. Do badania niesprawności mogą być skierowane inne osoby. Zgodę w tej sprawie wydaje Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";
ec) w Podrozdziale 13-08-06 tytuł otrzymuje brzmienie:
"13-08-06 MODERNIZACJA SPRZĘTU LOTNICZEGO - wg biuletynów producenta";
ed) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Modernizacja sprzętu lotniczego oraz usuwanie wad fabrycznych i remontowych odbywa się w oparciu o zalecenia producenta sprzętu lotniczego. Modernizację wykonują zakładowe grupy serwisowe lub personel lotniczy Straży Granicznej.";
ee) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Za jakość prac przewidzianych w biuletynach, wykonanych przez licencjonowanych mechaników Lotnictwa SG odpowiadają osoby, którym zlecono ich wykonanie. Adnotację o wykonaniu prac zgodnie z biuletynem do książki pokładowej (metryki przyrządu, agregatu) wpisuje wykonujący i Kierownik Sekcji Technicznej Wydziału Lotniczego OSG.";
ef) w Podrozdziale 13-08-06 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Ewidencję wykonania prac przewidzianych w biuletynach na każdy statek powietrzny prowadzą Kierownicy Sekcji Technicznych WL OSG. O wykonaniu prac na statkach powietrznych przewidzianych w biuletynie, Naczelnicy Wydziałów Lotniczych informują Naczelnika WTLiM BTiZ KGSG.";
eg) Podrozdział 13-08-07 otrzymuje brzmienie:
"13-08-07 ZASADY PRZEKAZYWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH POMIĘDZY ODDZIAŁAMI STRAŻY GRANICZNEJ
Przekazywanie statków powietrznych pomiędzy Oddziałami Straży Granicznej realizowane jest zgodnie z Zarządzeniem Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
eh) Podrozdział 13-08-08 otrzymuje brzmienie:
"13-08-08 ODBIÓR I PRZEKAZYWANIE SPRZĘTU LOTNICZEGO, ODBIÓR ORAZ PRZELOT STATKÓW POWIETRZNYCH Z ZAKŁADÓW PRODUKCYJNYCH I REMONTOWYCH
Odbiór i przekazywanie sprzętu lotniczego, odbiór oraz przelot statków powietrznych z zakładów produkcyjnych i remontowych odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
ei) Podrozdział 13-08-09 otrzymuje brzmienie:
"13-08-09 EWIDENCJA SPRZĘTU LOTNICZEGO
Ewidencja sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
ej) Podrozdział 13-08-10 otrzymuje brzmienie:
"13-08-10 KASOWANIE SPRZĘTU LOTNICZEGO
Kasowanie sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
ek) Podrozdział 13-08-11 otrzymuje brzmienie:
"13-08-11 DEMONTAŻ I WYKORZYSTANIE SKASOWANEGO SPRZĘTU LOTNICZEGO
Demontaż i wykorzystanie skasowanego sprzętu lotniczego odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
el) Podrozdział 13-08-12 otrzymuje brzmienie:
"13-08-12 POBIERANIE, ZDAWANIE I SPISYWANE LOTNICZYCH ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH ORAZ CZĘŚCI ZAPASOWYCH W OSG
Pobieranie, zdawanie i spisywanie lotniczych środków materiałowych oraz części zapasowych w OSG odbywa się na zasadach określonych w Zarządzeniu Nr 5 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 07.01.2004 r. w sprawie określania zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.";
em) w Rozdziale 13-10-00 pkt 1 skreśla się;
en) w Rozdziale 13-10-00 w pkt 3 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- Dyrektywę Zdatności (AD);";
eo) w Rozdziale 13-10-00 w pkt 3 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:
"- propozycje do realizacji dodatkowych czynności z obsługi technicznej oraz wprowadzenia dodatkowych ograniczeń eksploatacyjnych w użytkowaniu sprzętu lotniczego, opracowanych przez specjalistów Wydziału Techniki Lotniczej i Morskiej BTiZ KGSG i przedkładanych do akceptacji Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownikowi Odpowiedzialnemu.";
ep) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 1/11 lp. 15 otrzymuje brzmienie:
15. | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym | Dz. U. Nr 224, poz. 2282 z 2004 r. |
eq) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 18 otrzymuje brzmienie:
18. | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych | Dz. U. Nr 262, poz. 2609 z 2004 r. |
er) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 34 otrzymuje brzmienie:
34. | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie zakazów lotów dla statków powietrznych nie spełniających wymogów ochrony środowiska w zakresie ochrony przed hałasem | Dz. U. Nr 140, poz. 1486 z 2004 r. z późniejszymi zmianami |
es) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 2/11 lp. 35 otrzymuje brzmienie:
35. | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące | Dz. U. Nr 183, poz. 1793 z 2003 r. z późniejszymi zmianami |
et) w Podrozdziale 14-08-00 w tabeli na str. 1/11 w kolumnie UWAGI w lp. 4, 11 i 12 wykreśla się skróty PL-1, PL-2 i PL-11;
"1.3 PRZEZNACZENIE I ZAWARTOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI INSTRUKCJI SZKOLENIA PERSONELU
CZĘŚĆ 1. ZASADY OGÓLNE
Zawiera oświadczenia o spełnieniu wymogów Państwowej Władzy Lotniczej odnośnie zakresu szkolenia personelu lotniczego Lotnictwa SG oraz określa zasady wprowadzania zmian do Instrukcji Szkolenia Personelu.
CZĘŚĆ 2. ORGANIZACJA SZKOLENIA PERSONELU OPERACYJNEGO
Zawiera odniesienie się do wymogów wobec personelu operacyjnego Lotnictwa SG.
CZĘŚĆ 3. ORGANIZACJA SZKOLENIA PERSONELU TECHNICZNEGO LOTNICTWA STRAŻY GRANICZNEJ
Zawiera odniesienie się do wymogów wobec personelu technicznego Lotnictwa SG.
"2. Standardowe potrzeby szkoleniowe wynikają z przepisów aktów wykonawczych do ustawy Prawo lotnicze odnoszących się do podtrzymania kwalifikacji lotniczych.";
"5. Piloci Lotnictwa SG podlegają:
- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT) - raz w roku:
- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika odpowiedzialnego;
- zakres Kontroli Wiadomości Teoretycznych obejmuje następujące przedmioty:
LP. | PRZEDMIOT |
1. | Prawo lotnicze |
2. | Przepisy wykonywania lotów |
3. | Aerodynamika i mechanika lotu |
4. | Meteorologia |
5. | Nawigacja i radionawigacja |
6. | Budowa i eksploatacja płatowca (samolotu lub śmigłowca) |
7. | Budowa i eksploatacja silników lotniczych (samolotu lub śmigłowca) |
8. | Osprzęt pokładowy (samolotu lub śmigłowca) |
9. | Wyposażenie elektryczne (samolotu lub śmigłowca) |
10. | Wyposażenie radiowe i radionawigacyjne (samolotu lub śmigłowca) |
11. | Sytuacje awaryjne w locie |
12. | Zasady pilotowania statku powietrznego |
13. | Procedura i frazeologia radiotelefoniczna |
14. | Ratownictwo lotnicze |
15. | Bezpieczeństwo i Higiena Lotów |
16. | Metodyka szkolenia lotniczego (dot. instruktorów) |
17. | Metodyka kierowania lotami (dot. Instruktorów) |
- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokołu KWT oraz do "Książki Lotów Pilota Samolotowego (Śmigłowcowego)" w rozdziale VIII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego lub Szefa personelu latającego;
- Kontroli Techniki Pilotażu (KTP) zasadniczej, niezależnej od kontroli doraźnej, dokonywanej wg następujących zasad:
- raz w roku na każdym typie statku powietrznego, na którym pilot wykonuje loty w odniesieniu do pilotów wykonujących loty na statkach powietrznych Lotnictwa SG;
- przeprowadzenie KTP dla pilota, zarządza Szef personelu latającego na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji lotniczej WL OSG, indywidualnie dla każdego pilota, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;
- osobą przeprowadzającą KTP jest pilot-instruktor za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa personelu latającego;
- zakres Kontroli Techniki Pilotażu VFR pilotów śmigłowcowych obejmuje:
LP. | ELEMENTY LOTU |
1. | Przygotowanie do lotu |
2. | Start |
3. | Lot po kręgu |
4. | Obliczenie do lądowania |
5. | Lądowanie |
6. | Lądowanie z wyłączonym silnikiem |
7. | Imitacja autorotacji |
8. | Lądowanie i start z terenu przygodnego |
9. | Pilotaż w strefie |
10. | Pilotaż według przyrządów |
11. | Przelot nawigacyjny z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych |
12. | Podejście do lądowania z wykorzystaniem środków radionawigacyjnych |
13. | Czynności w sytuacjach awaryjnych |
14. | Frazeologia lotnicza |
15. | Eksploatacja sprzętu |
16. | Lot z fotela instruktora (dla instruktorów) |
- zakres Kontroli Techniki Pilotażu VFR pilotów samolotowych obejmuje:
LP. | ELEMENTY LOTU |
1. | Przygotowanie do lotu |
2. | Kołowanie i start |
3. | Lot po kręgu |
4. | Odejście na drugi krąg |
5. | Obliczenie do lądowania |
6. | Lądowanie |
7. | Pilotaż w strefie |
8. | Pilotaż według przyrządów |
9. | Przelot nawigacyjny z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych |
10. | Lądowanie i start z terenu przygodnego (ograniczonego) |
11. | Imitacja lądowania z wyłączonym silnikiem |
12. | Podejście do lądowania z wykorzystaniem środków radionawigacyjnych |
13. | Czynności w sytuacjach awaryjnych |
14. | Frazeologia lotnicza |
15. | Eksploatacja sprzętu |
16. | Lot z fotela instruktora (dla instruktorów) |
- zakres Kontroli Techniki Pilotażu IR oraz ME pilotów samolotowych regulują przepisy licencjonowania personelu lotniczego;
- wyniki KTP wpisywane są do protokołu KTP oraz do "Książki Lotów Pilota Samolotowego (Śmigłowcowego)" w rozdziale IX z określoną datą ważności przez wyznaczonego pilota-instruktora. Wpis dla pilotów WL OSG potwierdza Naczelnik Wydziału, natomiast dla Naczelnika i Kierownika sekcji lotniczej WL oraz pilotów WOL Szef personelu latającego. Naczelnikowi WOL - Szefowi personelu latającego potwierdza Zastępca Dyrektora BTIZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny.";
"6. Mechanicy pokładowi Lotnictwa SG podlegają:
- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT), przeprowadzanej raz w roku:
- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;
- zakres Kontroli Wiadomości Teoretycznych obejmuje następujące przedmioty:
LP. | PRZEDMIOT |
1. | Budowa i eksploatacja płatowca |
2. | Budowa i eksploatacja silnika |
3. | Przyrządy pokładowe |
4. | Wyposażenie elektryczne |
5. | Urządzenia radiowe i radionawigacyjne |
6. | Budowa i eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego |
7. | Szczególne przypadki w locie |
8. | Prawo Lotnicze i przepisy lotnicze |
9. | BHP, BiHL, przepisy przeciwpożarowe |
- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokołu KWT oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa personelu latającego lub Szefa techniki lotniczej lub wyznaczonego przez niego funkcjonariusza WTLiM BTiZ KGSG;
- Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) obejmującej:
LP. | ZAKRES CZYNNOŚCI |
1. | Przygotowanie do lotu |
2. | Eksploatacja statku powietrznego w powietrzu |
3. | Działanie podczas sytuacji awaryjnych w czasie lotu |
4. | Eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego |
5. | Ograniczenia eksploatacyjne statku powietrznego i wyposażenia dodatkowego |
6. | Czynności na pokładzie i współpraca w załodze podczas lotu |
7. | Czynności po zakończeniu lotu |
- przeprowadzenie Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) dla mechanika pokładowego, zarządza Szef techniki lotniczej na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji technicznej WL OSG, indywidualnie dla każdego mechanika, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;
- osobami przeprowadzającymi KCP są egzaminatorzy za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa techniki lotniczej;
- wyniki KCP wpisywane są do protokołu KCP oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) przez wyznaczonego instruktora i potwierdzone podpisem Kierownika sekcji technicznej WL OSG.";
"7. Operatorzy pokładowych systemów obserwacji lotniczej podlegają:
- Kontroli Wiadomości Teoretycznych (KWT), przeprowadzanej raz w roku:
- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;
- zakres KWT obejmuje następujące przedmioty:
LP. | PRZEDMIOT |
1. | Korespondencja radiotelefoniczna |
2. | Topografia i praca na mapie |
3. | Podstawy termowizji i prowadzenia obserwacji |
4. | Prawo lotnicze i przepisy lotnicze |
5. | Szczególne przypadki w locie |
6. | Budowa statku powietrznego |
7. | Budowa i eksploatacja dodatkowego wyposażenia statku powietrznego |
8. | Użytkowanie systemów pokładowych |
9. | BHP, BiHL, przepisy przeciwpożarowe |
- wyniki egzaminów KWT wpisywane są do protokółu KWT oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa personelu latającego lub Szefa techniki lotniczej lub wyznaczonego przez niego funkcjonariusza WTLiM BTiZ KGSG;
- Kontroli Czynności Praktycznych (KCP) obejmującej:
LP. | ZAKRES CZYNNOŚCI |
1. | Przygotowanie do lotu |
2. | Użytkowanie systemów obserwacji lotniczej |
3. | Prowadzenie korespondencji radiotelefonicznej |
4. | Utrzymywanie orientacji geograficznej |
5. | Czynności na pokładzie i współpraca w załodze podczas lotu |
6. | Czynności po zakończeniu lotu |
- przeprowadzenie KCP dla operatora pokładowych systemów obserwacji lotniczej, zarządza Szef techniczny (merytoryczny przełożony operatorów SOL) na wniosek Naczelnika lub Kierownika sekcji lotniczej WL OSG, indywidualnie dla każdego operatora, w terminie wynikającym z upływu ważności poprzedniej kontroli lub gdy zaistniały podstawy do przeprowadzenia kontroli doraźnej;
- osobami przeprowadzającymi KCP są egzaminatorzy za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego na wniosek Szefa techniki lotniczej w uzgodnieniu z Szefem personelu latającego;
- wyniki KCP wpisywane są do protokołu KCP oraz do "Książki Członka Załogi Statku Powietrznego" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) przez wyznaczonego instruktora i potwierdzone podpisem Kierownika sekcji lotniczej WL OSG.
UWAGA:
KTR KWT i KCP w Lotnictwie SG nie przedłuża się.";
"1. Zastępca Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownik Odpowiedzialny jest odpowiedzialny za:
- wnioskowanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej o przeprowadzenie sesji szkoleniowo-egzaminacyjnych, Kontroli Wiadomości Teoretycznych;
- wyrażanie zgody na wniosek Szefa personelu latającego i Szefa techniki lotniczej dla instruktorów i egzaminatorów do przeprowadzenia wymaganych Kontroli Techniki Pilotażu, Kontroli Czynności Praktycznych.";
"- terminowe występowanie do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego o wnioskowanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej o powołanie komisji do przeprowadzenia sesji szkoleniowo-egzaminacyjnej, Kontroli Wiadomości Teoretycznych;";
"- terminowe występowanie z wnioskiem do Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego o udzielenie zgody egzaminatorom do przeprowadzania KCP;";
"- osobami przeprowadzającymi KWT jest komisja powołana przez Komendanta Głównego Straży Granicznej na wniosek Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";
"- osobami przeprowadzającymi KUP jest Szef techniki lotniczej, Szef naziemnego personelu technicznego, starsi specjaliści WTLiM BTiZ KGSG oraz osoby posiadające odpowiednie uprawnienia za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego;";
"- wyniki egzaminów wpisywane są do protokółu KUP oraz do "Książki Mechanika Obsługi" w rozdziale VII z określoną datą ważności (maksymalnie 12 m-cy) i potwierdzone podpisem Szefa techniki lotniczej, Szefa naziemnego personelu technicznego, Szefa Technicznego lub starszych specjalistów WTLiM BTiZ KGSG oraz osoby posiadające odpowiednie uprawnienia za zgodą Zastępcy Dyrektora BTiZ KGSG - Kierownika Odpowiedzialnego".
* "Tymczasowa Instrukcja Operacyjna Lotnictwa Straży Granicznej" stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 37 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 14 lipca 2006 r. znajduje się do wglądu w Kancelarii Jawnej Biura Prawnego KGSG.