Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia zasad rachunkowości dla jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ABW.2010.3.23

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 lipca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
z dnia 24 września 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia zasad rachunkowości dla jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.1)) w związku z § 14 ust. 2 i § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 47 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 2 listopada 2005 r. w sprawie ustalenia zasad rachunkowości dla jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz. Urz. ABW Nr 4, poz. 64 z późn. zm.2)) wprowadza się, następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 2:

– pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) sprawozdanie Rb-28UE - sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu środków europejskich oraz Rb-28 Programy - miesięczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa w zakresie programów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu UE

– w zależności od źródła pomocy finansowej realizowanej ze środków Unii Europejskiej;",

– uchyla się pkt 3,

– pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) deklaracje: PIT-4R - Deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz PIT-8AR - Deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego obowiązuje trzycyfrowy symbol kont syntetycznych. W przypadku ewidencji operacji związanych z projektami dotyczącymi pomocy finansowej ze środków Unii Europejskiej, prawo wymaga zapewnienia oddzielnego systemu księgowego albo odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z projektami funduszy Unii Europejskiej.

W tym celu dla potrzeb ewidencjonowania tych wydatków stosuje się konta syntetyczne wymienione w załączniku do zarządzenia wraz z opisem przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń oraz wyodrębnione konta analityczne służące wyłącznie do obsługi tych projektów (wyodrębnienie kont na poziomie analitycznym) umożliwiające ponadto podział wydatków kwalifikowanych w podziale na odpowiednie kategorie wydatków wynikające z zatwierdzonego budżetu projektu. Wyodrębnienie to obowiązuje dla wszystkich zespołów kont, na których dokonywana jest ewidencja operacji związanych z projektami. Wykaz kont analitycznych służących do ewidencjonowania poszczególnych operacji związanych z projektami powinien zostać wyodrębniony ze struktury kont analitycznych i zatwierdzony przez kierownika komórki finansowej prowadzącego księgowość tych wydatków.";

2)
w § 3:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ewidencję i rozliczenie kosztów prowadzi się według rodzajów na kontach zespołu 4 "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie". Klasyfikacja paragrafów wydatków jest czterocyfrowa, z tym, że:

1) dla oznaczenia wydatków ponoszonych w trakcie realizacji tych przedsięwzięć w ramach programów finansowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej, w tym ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - ostatnią cyfrą jest 1;

2) dla oznaczenia wydatków ponoszonych w trakcie realizacji tych przedsięwzięć w ramach programów finansowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej, co do których strona polska podjęła zobowiązanie, że będą one również przez nią finansowane. Źródłem finansowania tych wydatków mogą być np. środki pochodzące z budżetu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - ostatnią cyfrą jest 2.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Odpisy umorzeniowe i amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane są jednorazowo za okres całego roku. W przypadku zakupu środka trwałego (nowego lub używanego) ze środków Unii Europejskiej podlega on amortyzacji na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, z tym, że do kosztów bezpośrednich kwalifikowanych do finansowania zalicza się jedynie część amortyzacji odpowiadającej okresowi realizacji projektu wynikającego z umowy w sprawie przyznania dotacji.

Odpisy amortyzacyjne stanowią wydatek kwalifikowany, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1) odpisy amortyzacyjne dotyczą aktywów, które są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywane do jego wdrożenia;

2) zakup aktywów nie był wcześniej finansowany ze środków wspólnotowych lub krajowych otrzymanych na realizacje projektu finansowanego z udziałem środków wspólnotowych (wymagane jest złożenie odpowiedniego oświadczenia na etapie rozliczania projektu);

3) wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W przypadku, gdy aktywa są wykorzystywane także w innych celach niż realizacja projektu, kwalifikowana jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania tych aktywów w ramach realizacji projektu.

Beneficjent przechowuje sposób wyliczenia amortyzacji rozliczanej w ramach projektu wraz z dokumentacją księgową. Wyliczenie to powinno uwzględniać czas lub zakres wykorzystywania sprzętu i wysokość odpisów amortyzacyjnych w danym miesiącu.

Dokumentami potwierdzającymi wysokość odpisów amortyzacyjnych są tabele amortyzacyjne środków trwałych lub inne dokumenty wskazujące ich wysokość.";

3)
w § 5 po ust. 3 dodaje się ust. 4 - 8 w brzmieniu:

"4. Dla operacji finansowanych ze środów Unii Europejskiej podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe dotyczące kosztów kwalifikowanych faktycznie poniesionych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, bezpośrednio związanych z realizacją działania i bezpośrednio do nich zaliczone, które odpowiadają następującym kryteriom:

1) zostały faktycznie poniesione w okresie trwania działania, z wyjątkiem kosztów związanych ze sprawozdaniami końcowymi i sprawozdaniami z audytu zewnętrznego;

2) mają bezpośredni związek z przedmiotem umowy i są przewidziane w dołączonym do umowy całkowitym budżecie szacunkowym działania;

3) są niezbędne dla realizacji działania będącego przedmiotem umowy;

4) są możliwe do identyfikacji i sprawdzenia, ze szczególnym uwzględnieniem rejestracji w zapisach księgowych zgodnie z obowiązującymi zasadami księgowości;

5) są zgodne z odrębnymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, w szczególności z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;

6) są jawne, racjonalne i efektywne tj. nie są zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych oraz spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami.

Dla wszystkich operacji związanych z danym projektem należy ustalić wyodrębniony kod księgowy w postaci liter UE, który będzie zastosowany przy oznaczaniu dokumentów, ich rejestracji i ewidencji. Ma to ułatwić sporządzanie zestawień w różnych układach w określonym przedziale czasowym, w którym występują operacje związane z realizacją danego projektu poprzez identyfikowanie wszystkich operacji związanych z projektem. Odrębna ewidencja wymagana jest dla wszystkich operacji związanych z realizacją danego projektu, a więc zarówno dla środków pieniężnych, rozrachunków, kosztów, przychodów i podatków.

5. Niezależnie od bezpośrednich kosztów kwalifikowanych działania mogą być także finansowane koszty pośrednie działania kwalifikujące się do finansowania, które zgodnie z warunkami umowy nie mogą być określone jako koszty specyficzne działania związane z jego realizacją i bezpośrednio do nich zaliczone. W takim przypadku, aby takie koszty zostały zaewidencjonowane w systemie księgowości, muszą zostać potwierdzone jako poniesione w związku z kosztami bezpośrednimi działania kwalifikowa nymi do finansowania. Mogą nie zawierać kosztów bezpośrednich działania kwalifikowanego do finansowania. Szczegółowe zasady rozliczania kosztów pośrednich związanych z realizacją działania określają warunki umowy.

6. Pod pojęciem wydatku faktycznie poniesionego należy rozumieć wydatek poniesiony w znaczeniu kasowym tj. jako rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego, powodujący faktyczny przepływ środków pieniężnych od beneficjenta lub partnera (w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie) do innego podmiotu. Wyjątki od powyższej reguły stanowią:

1) wkład niepieniężny;

2) wydatki rozliczane ryczałtem tj. koszty bezpośrednio rozliczane w oparciu o stawki jednostkowe i kwoty ryczałtowe oraz koszty pośrednie rozliczone ryczałtem;

3) koszty amortyzacji;

4) odpisy dokonywane na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;

5) rozliczenia dokonywane na podstawie wewnętrznej noty obciążeniowej.

Wydatek kwalifikowany polegający na wniesieniu wkładu niepieniężnego uważa się za poniesiony, jeżeli wkład został faktycznie wniesiony, tj. istnieje udokumentowane potwierdzenie jego wykorzystania w ramach projektu. Dowodem poniesienia wydatku jest opłacona faktura lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty. W przypadku płatności gotówkowej, wystarczającym dowodem jest faktura lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej ze wskazaniem, że zapłacono gotówką. Dokumenty poświadczające wysokość wkładu niepieniężnego, amortyzacji lub wkładu w postaci dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią, powinny pozwalać na identyfikację sposobu wyliczenia tego wkładu oraz wyraźnie wskazywać jego wysokość.

7. Za datę poniesienia wydatku przyjmuje się:

1) w przypadku wydatków pieniężnych:

a) dokonanych przelewem lub obciążeniową kartą płatniczą - datę obciążenia rachunku bankowego podmiotu ponoszącego wydatek,

b) dokonanych kartą kredytową lub podobnym instrumentem płatniczym o odroczonej płatności - datę transakcji skutkującej obciążeniem rachunku karty kredytowej lub podobnego instrumentu,

c) dokonanych gotówką - datę faktycznego dokonania płatności;

2) w przypadku wkładu niepieniężnego - datę faktycznego wniesienia wkładu.

8. Opis dowodu księgowego dokumentujący wydatek finansowy ze środków Unii Europejskiej, niezależnie od spełnienia wymogów określonych w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w zakresie dokonania kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej oraz nanoszeniu dekretacji i numeru ewidencji księgowej musi ponadto zawierać:

1) informację, że wydatek jest współfinansowany z dotacji unijnej i środków budżetu państwa;

2) nazwę i numer projektu;

3) numer i datę umowy o dotację;

4) rodzaj i numer kategorii wydatku;

5) opis związku wydatku z projektem;

6) kwotę wydatku kwalifikowanego;

7) opis, że projekt jest realizowany zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych;

8) podpis koordynatora (kierownika) projektu lub innej upoważnionej do tego osoby.";

4)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem, jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego mają obowiązek stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Do operacji gospodarczych dotyczących otrzymania i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej i ich ewidencjonowania w urządzeniach księgowych stosuje się zasady określone w niniejszym zarządzeniu.";

5)
w załączniku do zarządzenia:
a)
W części I - Postanowienia ogólne, w tytule 2 "WYKAZ KONT SYNTETYCZNYCH DLA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO":

– w Zespole 1 - Środki Pieniężne i Rachunki Bankowe" po koncie 135 - "Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia" dodaje się dodatkowe konta:

137 - "Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi",

138 - "Rachunek środków europejskich",

– w Zespole 2 - "Rozrachunki i Roszczenia" po koncie 226 - "Długoterminowe należności budżetowe" wprowadza się dodatkowe konta:

227 - "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich",

228 - "Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegajacych zwrotowi",

230 - "Rozliczenia z budżetem środków europejskich",

– w Zespole 9 - "Plan Finansowy, Zaangażowanie Dochodów Własnych i Wydatków Budżetowych" wprowadza się dodatkowe konta pozabilansowe:

970 - "Płatności ze środków europejskich",

975 - "Wydatki strukturalne",

982 - "Plan wydatków środków europejskich",

983 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego",

984 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat",

b)
W części II - w tytule 1 "KOMENTARZ DO PLANU KONT":

– treść nowego konta bilansowego 137 - "Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" otrzymuje brzmienie:

"137 - Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi - konto 137 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi innych niż środki europejskie.

Na koncie 137 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Na stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływ tych środków na rachunek bankowy, a na stronie Ma wypływ tych środków.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 137 powinna umożliwić ustalenie stanu środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.",

– treść nowego konta bilansowego 138 - "Rachunek środków europejskich" otrzymuje brzmienie:

"138 - "Rachunek środków europejskich - konto 138 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach bankowych, związanych z realizacją programów i projektów finansowanych ze środków europejskich.

Na koncie 138 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Na stronie Wn konta 138 ujmuje się w szczególności wpływy środków pieniężnych w korespondencji z kontem 227, a na stronie Ma ujmuje się w szczególności wypłaty środków pieniężnych na realizację programów i projektów finansowanych z tych środków.

Ewidencja szczegółowa do konta 138 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego i powinna zapewniać możliwości ustalenia stanu poszczególnych środków pieniężnych według źródeł ich pochodzenia. Ewidencja ta powinna umożliwiać również ustalenie stanu tych środków odpowiednio w podziale na programy lub projekty.",

– nazwa dotychczasowego konta 224 - "Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych" otrzymuje nazwę: "Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich". Treść tego konta otrzymuje brzmienie:

"224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich - konto 224 służy do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych, a także do ewidencji rozliczenia przez instytucje zarządzające i pośredniczące płatności z budżetu środków europejskich.

Na stronie Wn konta 224 ujmuje się w szczególności:

1. Wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący, w korespondencji z kontem 130.

2. Wartość płatności dokonanych na rzecz beneficjentów przez Bank Gospodarstwa Krajowego, w korespondencji z kontami 227 lub 230.

Na stronie Ma konta 224 ujmuje się w szczególności:

1. Wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810.

2. Wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone, w korespondencji z kontami 810 lub 230.

3. Wartość dotacji zwróconych w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 130. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji oraz zaliczek z tytułu płatności z budżetu środków europejskich według jednostek oraz przeznaczenia tych środków. Rozliczone i przypisane do zwrotu dotacje, które organ dotujący zalicza do dochodów budżetowych, są ujmowane na koncie 221.",

– treść nowego konta bilansowego 227 - "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich" otrzymuje brzmienie:

"227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich - konto 227 służy do ewidencji i rozliczeń wydatków z budżetu środków europejskich, ujętych w planie wydatków środków europejskich.

Na stronie Wn konta 227 ujmuje się w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienie wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.

Na stronie Ma konta 227 ujmuje się w szczególności:

1. Wpływ środków europejskich otrzymanych na pokrycie wydatków w związku z realizacją programów i projektów finansowanych z tych środków, w korespondencji z kontem 138.

2. Przeksięgowanie kwoty uregulowanego zobowiązania wobec wykonawcy (odbiorcy) na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy (odbiorcy), w korespondencji z kontami zespołu 2.

3. W instytucji koordynującej, zarządzającej lub pośredniczącej - wartość płatności dokonanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz beneficjentów z tytułu wydatków ujętych w planach finansowych tych instytucji, w korespondencji z kontem 224.",

– treść nowego konta bilansowego 228 - "Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi" otrzymuje brzmienie:

"228 - Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi - konto 228 służy do ewidencji i rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, innych niż środki europejskie.

Na stronie Wn konta 228 ujmuje się w szczególności:

1. Okresowe lub roczne przeniesienia zrealizowanych wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w korespondencji z kontem 800.

2. Przekazywanie środków na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi innym jednostkom, w korespondencji z kontem 137.

Na stronie Ma konta 228 ujmuje się w szczególności wpływ środków otrzymanych na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi lub przeznaczonych dla innych jednostek, w korespondencji z kontem 137.

Ewidencja szczegółowa prowadzona dla konta 228 powinna umożliwić ustalenie stanu rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.",

– treść nowego konta bilansowego 230 - "Rozliczenia z budżetem środków europejskich" otrzymuje brzmienie:

"230 - Rozliczenia z budżetem środków europejskich - konto 230 służy do ewidencji operacji związanych z decyzjami lub umowami o dofinansowanie zawieranymi przez instytucję koordynującą, zarządzającą lub pośredniczącą z beneficjentami realizującymi projekty finansowane z budżetu środków europejskich. Na koncie 230 dokonuje się zapisów księgowych w sytuacji, gdy wydatki na realizację projektów nie są ujęte w planach finansowych tych instytucji.

Na stronie Wn konta 230 ujmuje się w szczególności wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone,

w korespondencji z kontem 224.

Na stronie Ma konta 230 ujmuje się w szczególności wartość płatności dokonanych na rzecz beneficjentów przez Bank Gospodarstwa Krajowego, w korespondencji z kontem 224.",

– w opisie do konta 800 - "Fundusz jednostki" do zakresu zdarzeń ewidencjonowanych na stronie Ma dodaje się zdanie w brzmieniu: "Okresowe lub roczne przeniesienie zrealizowanych wydatków środków europejskich.".

W typowych zapisach konta 800 - "Fundusz jednostki" na stronie Ma dodaje się zdanie

w brzmieniu: "Przeksięgowanie pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych wydatków środków europejskich. Konto przeciwstawne 227.",

– nazwa konta bilansowego 810 otrzymuje nazwę: "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje".

W opisie zdarzeń ewidencjonowanych na koncie 810 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone".

Opis księgowań na stronie Wn konta 810 otrzymuje brzmienie: "Na stronie Wn konta 810 ujmuje się wartość dotacji przekazanych z budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone, wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone oraz równowartość wydatków dokonanych przez jednostki budżetowe ze środków budżetu na finansowanie inwestycji.",

– treść nowego konta pozabilansowego 970 - "Płatności ze środków europejskich" otrzymuje brzmienie:

"970 - Płatności ze środków europejskich - konto 970 służy do ewidencji płatności dokonywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków europejskich dysponenta z rachunku Ministra Finansów.

Na stronie Wn konta 970 ujmuje się wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty do Banku Gospodarstwa Krajowego celem realizacji wydatku ze środków europejskich.

Na stronie Ma konta 970 ujmuje się na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (odbiorcy), równowartość zrealizowanych płatności.

Konto 970 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty oczekujących na realizację przez Bank Gospodarstwa Krajowego.",

– treść nowego konta pozabilansowego 975 - "Wydatki strukturalne" otrzymuje brzmienie:

"975 - Wydatki strukturalne - konto 975 służy do ewidencji wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Na stronie Wn konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych według klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Na stronie Ma konta 975 ujmuje się wartość wydatków strukturalnych.",

– treść nowego konta pozabilansowego 982 - "Plan wydatków środków europejskich" otrzymuje brzmienie:

"982 - Plan wydatków środków europejskich - konto 982 służy do ewidencji planu wydatków środków europejskich dysponenta środków budżetowych.

Na stronie Wn konta 982 ujmuje się plan wydatków środków europejskich oraz jego zmiany.

Na stronie Ma konta 982 ujmuje się w szczególności:

1. Równowartość zrealizowanych wydatków środków europejskich.

2. Wartość planu niezrealizowanego i wygasłego.

Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej.",

– treść nowego konta pozabilansowego 983 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego" otrzymuje brzmienie:

"983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego - konto 983 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich ujętych na dany rok budżetowy.

Na stronie Wn konta 983 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym.

Na stronie Ma konta 983 ujmuje się zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikającej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w roku bieżącym.

Na koniec roku konto 983 nie wykazuje salda.",

– treść nowego konta pozabilansowego 984 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat" otrzymuje brzmienie:

"984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat - konto 984 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetu środków europejskich przyszłych lat.

Na stronie Wn konta 984 ujmuje się równowartość zaangażowanych wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego jednostki przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.

Na stronie Ma konta 984 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków środków europejskich lat przyszłych.

Na koniec roku konto 984 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 31 lipca 2010 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. ABW z 2006 r. Nr 4, poz. 71, z 2008 r. Nr 4, poz. 100 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 6