Zm.: Zarządzenie w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przedsięwzięciach wspólnych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2012.6.76

Akt jednorazowy
Wersja od: 25 kwietnia 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 40
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 25 kwietnia 2012 r.
w sprawie zmiany Zarządzenia nr 44 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przedsięwzięciach wspólnych

ZI-0110-5/2012

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz.U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) oraz w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządza się, co następuje:

§  1.
W załączniku do zarządzenia, stanowiącym "Wytyczne w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych" wprowadza się zmiany:
1.
W rozdziale I. Wstęp - pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie: "Niniejsze uregulowania mają na celu określenie sposobów postępowania przy podejmowaniu decyzji o uczestnictwie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych, zwanych dalej przedsięwzięciami, mających związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych".
2.
W rozdziale II. Istota przedsięwzięcia wspólnego - pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wydatków zaliczonych przez jednostkę do kosztów działalności na partycypację w przebudowie, rozbudowie lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych (np. mostów, przepustów itp.),".

3.
W rozdziale III. Kryteria uczestnictwa - pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) realizowane przedsięwzięcie ma związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych".

4.
W rozdziale V. Warunki przystąpienia do realizacji przedsięwzięć wspólnych:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) decyzję o przystąpieniu do przedsięwzięcia podejmuje właściwy kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych";

b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w przypadku przedsięwzięć wymagających zaangażowania środków pieniężnych Lasów Państwowych w wysokości przekraczającej kwotę 500 tys. zł konieczne jest uzyskanie zgody kierownika jednostki nadzorującej";

c)
skreśla się pkt 7;
d)
końcowe zdanie rozdziału otrzymuje brzmienie: "Przykładowy wzór umowy zawiera "Informator w sprawie realizacji inwestycji i remontów budowlanych w Lasach Państwowych".
5.
W rozdziale VI. Źródła finansowania - ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Źródła finansowania mogą być następujące:

a) własne środki jednostki,

b) środki ze scentralizowanej na szczeblu RDLP amortyzacji,

c) środki uzyskane od innych uczestników realizacji umowy".

6.
W rozdziale VII. Postanowienia końcowe - ust. 2 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) wydatki wynikłe z udziału w partycypacji przebudowy, rozbudowy lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych stanowią dla jednostki organizacyjnej LP koszty związane z realizacją zadania".

§  2.
Jednolity tekst "Wytycznych w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych" stanowi załącznik do zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE

w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych

I.

 Wstęp

Niniejsze uregulowania mają na celu określenie sposobów postępowania przy podejmowaniu decyzji o uczestnictwie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych, zwanych dalej przedsięwzięciami, mającymi związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych.

Udział w ww. inicjatywach obok korzyści ekonomicznych i rzeczowych powinien uwzględniać również kształtowanie korzystnego wizerunku organizacji Lasów Państwowych.

II.

 Istota przedsięwzięcia wspólnego

Przez przedsięwzięcie wspólne należy rozumieć realizację zadania wykonywanego i finansowanego przez jedną lub więcej stron (podmiotów) na warunkach określonych umową, dotyczącego:

1) ponoszenia nakładów na środki trwałe w budowie (rzeczowe aktywa trwałe),

2) wydatków zaliczonych przez jednostkę do kosztów działalności na partycypację w przebudowie, rozbudowie lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych (np. mostów, przepustów itp.).

III.

 Kryteria uczestnictwa

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą uczestniczyć w realizacji przedsięwzięć z zachowaniem następujących kryteriów:

1) realizowane przedsięwzięcie ma związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych,

2) Lasy Państwowe są zainteresowane efektami uzyskanymi w wyniku realizacji przedsięwzięć, które mają być przedmiotem udziału.

IV.

 Przedmioty wspólnych przedsięwzięć

Przedmiotem przedsięwzięć wspólnych, z wyjątkiem tych, które wynikają ze szczególnych przepisów prawa, mogą być te przedsięwzięcia, które spełniają kryteria przedstawione powyżej, niezależnie od ich charakteru i źródeł finansowania.

Dotyczy to w szczególności zadań w zakresie:

1) budownictwa drogowego;

2) budowli, np.: mostów, przepustów, urządzeń melioracyjnych;

3) zbiorników retencyjnych i ppoż.;

4) wodociągów, kanalizacji i gazyfikacji;

5) oczyszczalni ścieków i innych obiektów związanych z ochroną środowiska;

6) dostrzegalni ppoż.;

7) linii telekomunikacyjnych;

8) obiektów rekreacyjnych, turystycznych i edukacyjnych.

Wyspecyfikowane powyżej zadania nie stanowią katalogu zamkniętego. Przystąpienie do innych przedsięwzięć o charakterze wspólnym wymaga spełnienia kryteriów wymienionych w rozdziale III.

V.

 Warunki przystąpienia do realizacji przedsięwzięć wspólnych

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą uczestniczyć w przedsięwzięciach po spełnieniu następujących warunków:

1) mają zabezpieczoną płynność finansową gwarantującą realizację zadania;

2) mogą przystąpić do budowlanych przedsięwzięć zlokalizowanych na terenach nie będących w zarządzie LP w formie wniesienia udziałów (nakładów), przy zachowaniu kryteriów wymienionych w rozdz. III;

3) nakłady na budowlane przedsięwzięcia zlokalizowane na gruntach pozostających w zarządzie LP mogą być realizowane pod warunkiem przekazania uzyskanych efektów rzeczowych na stan jednostki organizacyjnej LP uczestniczącej w realizacji przedsięwzięcia;

4) decyzję o przystąpieniu do przedsięwzięcia podejmuje właściwy kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych;

5) w przypadku przedsięwzięć wymagających zaangażowania środków pieniężnych Lasów Państwowych w wysokości przekraczającej kwotę 500 tys. zł konieczne jest uzyskanie zgody kierownika jednostki nadzorującej;

6) uczestnictwo w przedsięwzięciu wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej pomiędzy uczestnikami procesu realizacyjnego. Z zawartej umowy powinny wynikać jednoznacznie: kolejność świadczeń i obowiązki poszczególnych stron umowy, w tym również wynikające z prawa zamówień publicznych, udział współuczestników w finansowaniu zadania, skutki prawne uczestniczenia w przedsięwzięciu oraz efekty, które będą udziałem każdej ze stron umowy;

7) mają prawo wglądu w prace przygotowawcze i projektowe zamierzonego przedsięwzięcia na etapie przedumownym oraz na wszystkich etapach realizacji.

Przykładowy wzór umowy zawiera "Informator w sprawie realizacji inwestycji i remontów budowlanych w Lasach Państwowych".

VI.

 Źródła finansowania

1. Źródła finansowania mogą być następujące:

a) własne środki jednostki,

b) środki ze scentralizowanej na szczeblu RDLP amortyzacji,

c) środki uzyskane od innych uczestników realizacji umowy.

VII.

 Postanowienia końcowe

1. Uczestnicy przedsięwzięcia mogą brać udział w odbiorach cząstkowych i odbiorze końcowym realizowanego zadania.

2. Podstawa do ewidencji rozliczenia efektów przedsięwzięcia powinna wynikać jednoznacznie z zawartej umowy stron o udziale w jego finansowaniu.

W zależności od ustaleń umownych, z zastrzeżeniem punktu V.3. załącznika, korzyści z udziału w przedsięwzięciu oraz jego efekty formalnoprawne po jego zakończeniu mogą być następujące:

a) każda jednostka biorąca udział w finansowaniu przedsięwzięcia staje się właścicielem określonej w umowie części środka trwałego;

b) właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w jego finansowaniu, natomiast pozostałe jednostki nabywają prawa majątkowe do wykorzystywania efektu przedsięwzięcia przez okres i na warunkach określonych umową;

c) właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w przedsięwzięciu, natomiast pozostałym jednostkom zapewnia się korzystanie ze środka trwałego w określonym czasie i na określonych warunkach, traktując ich udział w finansowaniu przedsięwzięcia jako przedpłatę na koszty utrzymania i eksploatacji środka trwałego, z którego będą korzystać;

d) wydatki wynikłe z udziału w partycypacji przebudowy, rozbudowy lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych stanowią dla jednostki organizacyjnej LP koszty związane z realizacją zdania.