Zm.: zarządzenie w sprawie systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców oraz w sprawie zmiany zakresu działania i nazwy Instytutu Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1990.5.26

Akt jednorazowy
Wersja od: 5 lipca 1990 r.

ZARZĄDZENIE NR 16
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 czerwca 1990 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców oraz w sprawie zmiany zakresu działania i nazwy Instytutu Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie

Na podstawie art. 34 ust. 4 i art. 36a ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253, z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 197), art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 197) oraz na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178) w związku z art. 214 ust. 3 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 22, poz. 128, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 6, poz. 33, Nr 20, poz. 104, Nr 29, poz. 154, Nr 34, poz. 181, z 1990 r. Nr 14, poz. 86) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 12 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 stycznia 1989 r. w sprawie systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców oraz w sprawie zmiany zakresu działania i nazwy Instytutu Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie (Dz. Urz. MEN Nr 1, poz. 5 i Nr 7, poz. 65) wprowadza się, następujące zmiany:
1)
w § 5:
a)
w ust. 2 wyrazy "radom narodowym stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "kuratorom oświaty i wychowania",
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W celu prowadzenia doradztwa pedagogicznego w zakresie określonego przedmiotu (specjalności), mianowanym nauczycielom w z tytułem zawodowym magistra mogą być powierzane przez kuratora oświaty i wychowania na okres 3 lat zadania doradcy metodycznego zwanego dalej doradcą",

c)
w ust. 5 wyrazy "nauczycieli metodyków" zastępuje się wyrazami "doradców",
d)
ust. 6 i 7 - skreśla się,
2)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Doskonalenie zawodowe nauczycieli organizują i prowadzą:

1) Centrum Doskonalenia Nauczycieli - w formach wymienionych w § 7 pkt 2-5,

2) szkoły wyższe - w formach wymienionych w § 7 pkt 1-5,

3) wojewódzkie ośrodki metodyczne - w formach wymienionych w § 7 pkt 3-6,

4) doradcy - w formach wymienionych w § 7 pkt 7-9,

5) dyrektorzy szkół w porozumieniu z radą pedagogiczną - w formach wymienionych w § 7 pkt 7-9,

6) ośrodki doskonalenia zawodowego innych resortów, inne instytucje, organizacje, osoby prawne i fizyczne - zgodnie ze swoim zakresem działania",

3)
w § 7 oznaczenie ust. 1 oraz ust. 2-7 skreśla się,
4)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Kurator oświaty i wychowania może wskazanej grupie nauczycieli zalecić doskonalenie zawodowe w określonym zakresie.

2. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zalecić nauczycielowi uczestnictwo w określonej formie doskonalenia.

3. Doradca metodyczny albo inny nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły lub wybrany przez zainteresowanego nauczyciela, sprawuje nad tym nauczycielem opiekę w okresie poprzedzającym pierwszą ocenę jego pracy zawodowej.

4. Jeżeli opiekunem, o którym mowa w ust. 3, nie jest doradca, jego zadania określa dyrektor szkoły",

5)
w załączniku Nr 1 do zarządzenia:
a)
w § 3 skreśla się pkt 7,
b)
w § 8 w ust. 1 w pkt 7 wyrazy "oraz wyrażanie opinii o kandydatach na stanowisko dyrektorów wojewódzkich ośrodków metodycznych" skreśla się,
6)
załącznik Nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
7)
załącznik Nr 3 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 2 do niniejszego zarządzenia,
8)
załącznik Nr 4 do zarządzenia skreśla się.
§  2.
1.
Nauczyciele, którzy w dniu wejścia w życie zarządzenia wykonują zadania metodyka, wykonują zadania doradcy nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 1991 r., o ile dana specjalność przewidziana jest w § 5 załącznika Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
2.
Nauczycielom, o którym mowa w ust. 1, będą mogły być powierzone zadania doradcy na okres po 31 sierpnia 1991 r. na zasadach określonych w § 6 załącznika Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1990 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

STATUT

WOJEWÓDZKIEGO OŚRODKA METODYCZNEGO
§  1.
1.
Wojewódzki ośrodek metodyczny, zwany dalej "ośrodkiem", jest placówką oświatową podporządkowaną kuratorowi oświaty i wychowania.
2.
Ośrodek tworzy, przekształca i znosi oraz sprawuje nad nim nadzór kurator oświaty i wychowania.
§  2.
Ośrodek działa na podstawie przepisów:
1)
ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania i aktów wykonawczych,
2)
zarządzenia Nr 12 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 stycznia 1989 r. w sprawie systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców oraz w sprawie zmiany zakresu działania i nazwy Instytutu Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie,
3)
niniejszego statutu.
§  3.
1.
Ośrodek jest placówką wyspecjalizowaną w dziedzinie organizacji i prowadzenia doskonalenia zawodowego nauczycieli, informacji pedagogicznej, koordynacji działalności doradców oraz doradztwa merytoryczno-metodycznego i organizacyjnego.
2.
Ośrodek obejmuje zakresem swego działania nauczycieli i innych pracowników szkoły danego województwa oraz może świadczyć usługi dla nauczycieli z innych województw.
§  4.
1.
Do podstawowych zadań ośrodka należy:
1)
rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli,
2)
organizowanie doskonalenia zatrudnionych na terenie województwa nauczycieli i innych pracowników szkoły,
3)
koordynowanie pracy doradców, udzielania im pomocy,
4)
propagowanie i upowszechnianie nowych metod w dziedzinie nauczania i wychowania,
5)
inspirowanie postępu pedagogicznego i modernizacji szkół; otaczanie tych działań opieką,
6)
organizowanie wymiany doświadczeń między szkołami i nauczycielami prowadzącymi działalność innowacyjną,
7)
pośredniczenie w zakresie doskonalenia nauczycieli między szkołami, nauczycielami a innymi ośrodkami, szkołami wyższymi, zakładami kształcenia nauczycieli i wszystkimi innymi podmiotami prowadzącymi doskonalenie nauczycieli.
2.
Ponadto, jeśli ośrodek posiada odpowiednie warunki - może prowadzić:
1)
doradztwo merytoryczne i metodyczne dla nauczycieli i innych osób prowadzących działalność oświatową,
2)
działalność dydaktyczną w zakresie pedagogiczno-metodycznego i specjalistycznego doskonalenia nauczycieli i innych pracowników szkoły z województwa, kraju oraz środowisk polonijnych,
3)
doradztwo organizacyjne dla szkół państwowych i niepaństwowych oraz organizacji, osób fizycznych i prawnych zainteresowanych działalnością oświatową,
4)
przygotowywanie i opracowywanie materiałów metodycznych i innych pomocnych nauczycielom i szkołom,
5)
działalność wydawniczą związaną z doskonaleniem warsztatu pracy nauczycieli i modernizacją oświaty,
6)
inną działalność wynikającą ze zgłaszanych przez nauczycieli i szkoły potrzeb, a także współdziałać ze szkołami wyższymi i innymi zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych dla studentów (słuchaczy).
§  5.
1.
W ośrodku tworzy się pracownię informacji pedagogicznej, która zbiera od szkół, nauczycieli, władz oświatowych i innych źródeł informacje oraz udostępnia je szkołom, nauczycielom, innym osobom fizycznym i prawnym zainteresowanym działalnością oświatową oraz doskonaleniem pracy szkoły.

Pracownia informacji pedagogicznej ściśle współpracuje z siecią pedagogicznych bibliotek wojewódzkich.

2.
W zależności od potrzeb w ośrodku mogą być tworzone zespoły specjalistyczne lub pracowne, grupujące pracowników ośrodka oraz doradców.
3.
W strukturę ośrodka może być włączana pedagogiczna biblioteka wojewódzka; w tym przypadku ośrodek staje się zakładem zbiorczym.
4.
Strukturę organizacyjną ośrodka ustala na wniosek dyrektora ośrodka kurator oświaty i wychowania.
§  6.
1.
Pracą ośrodka kieruje dyrektor.
2.
Funkcję dyrektora ośrodka powierza kurator oświaty i wychowania na kadencję 3 letnią kandydatowi, wyłonionemu w drodze konkursu.
§  7.
1.
Dla realizacji zadań ośrodka, w ośrodku zatrudnia się nauczycieli konsultantów.
2.
Konsultanci realizują zadania określone w § 4 niniejszego statutu w zakresie ustalonym przez dyrektora ośrodka.
3.
Na stanowiska nauczycieli konsultantów zatrudnia się osoby wyłonione w drodze konkursu.
§  8.
Zasady organizowania konkursów, o których mowa w § 6 ust. 2 i § 7 ust. 3, określa kurator oświaty i wychowania.
§  9.
Obowiązkowy wymiar godzin zajęć, w tym wymiar zajęć dydaktyczno-wychowawczych pracowników wymienionych w § 6 ust. 1 i § 7 ust. 1 oraz zasady ich wynagradzania, w tym zasady przyznawania i wysokość dodatków funkcyjnych i specjalistycznych, regulują odrębne przepisy.
§  10.
Ośrodek może zatrudniać pracowników ekonomiczno-administracyjnych i obsługi na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  11.
W realizacji swoich zadań ośrodek współpracuje ze szkołami wyższymi, zakładami kształcenia nauczycieli, poradniami wychowawczo-zawodowymi, wojewódzkimi ośrodkami politechnicznymi, towarzystwami naukowymi i innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz szkoły i nauczycieli oraz posiadającymi odpowiednie kompetencje osobami fizycznymi, a także z pedagogicznymi bibliotekami wojewódzkimi - o ile nie zostały one włączone w strukturę organizacyjną ośrodka.
§  12.
1.
Ośrodek działa jako samodzielna jednostka budżetowa.
2.
Ośrodek może prowadzić gospodarstwo pomocnicze na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZADANIA, OBOWIĄZKI ORAZ ZASADY ZATRUDNIANIA DORADCÓW

§  1.
1.
Podstawowym zadaniem doradcy jest udzielanie nauczycielom porady i pomocy w zakresie danego przedmiotu (specjalności), w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej i rozwiązywaniu problemów pedagogicznych oraz inicjowanie udziału nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego.
2.
Do zadań doradcy należy w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego w rejonie,
2)
udzielanie nauczycielom pomocy metodycznej i specjalistycznej (przedmiotowej) w formie konsultacji indywidualnych i zbiorowych,
3)
udostępnianie własnego warsztatu pracy w drodze umożliwienia nauczycielom obserwacji prowadzonych przez siebie zajęć oraz ich omawiania,
4)
uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli i wspólne rozwiązywanie problemów metodycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5)
propagowanie i wdrażanie do praktyki szkolnej nowych metod, technik i środków kształcenia,
6)
organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,
7)
rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i doskonalenia pracy szkoły oraz współdziałanie w tym zakresie z wojewódzkim ośrodkiem metodycznym,
8)
udział w opracowywaniu materiałów metodycznych dla potrzeb nauczycieli,
9)
organizowanie konferencji przedmiotowo-metodycznych,
10)
otaczanie szczególną opieką nauczycieli rozpoczynających pracę oraz nauczycieli powracających do pracy w szkole po dłuższej przerwie,
11)
udział w organizowaniu konkursów i olimpiad przedmiotowych.
3.
Doradca prowadzi, w szkole w której jest zatrudniony, wzorcowy gabinet metodyczny (pracownię) lub korzysta z innego gabinetu zapewnionego przez kuratora oświaty i wychowania. Doradca ds. techniki korzysta z pracowni w wojewódzkim ośrodku politechnicznym.
4.
Doradca - na prośbę nauczyciela wizytowanego przez władze szkolne - może być obecny w trakcie wizytacji na prowadzonych przez niego zajęciach.
5.
Doradca wykonuje zadania wg. indywidualnego programu działania dostosowanego do specyfiki przedmiotu (specjalności) i konkretnych warunków pracy oraz uwzględniającego jego szczególne umiejętności i możliwości; program działania i roczne plany pracy przedkłada do akceptacji dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka metodycznego.
§  2.
1.
W celu usprawnienia organizacji pracy doradców i doskonalenia nauczycieli, dyrektor wojewódzkiego ośrodka metodycznego wprowadza na obszarze województwa podział na rejony metodyczne grupujące nauczycieli tych samych (lub pokrewnych) przedmiotów (specjalności).
2.
Doradca, współdziałając z innymi doradcami oraz pracownikami wojewódzkiego ośrodka metodycznego, obejmuje opieką wszystkich nauczycieli w przydzielonym mu rejonie.
3.
Doradcy mogą organizować się w zespoły. W ramach tych zespołów mogą dzielić się pracą i specjalizować się w określonych rodzajach doskonalenia.
4.
Doradcy biorą udział w pracy wojewódzkich ośrodków metodycznych przez uczestniczenie w pracy działających na terenie ośrodka zespołów i pracowni oraz prowadzenie organizowanych prze ośrodek zajęć dydaktycznych .
§  3.
Doradca ma obowiązek dbania o poszerzanie i aktualizację własnej wiedzy droga samokształcenia i udziału w innych formach doskonalenia zawodowego.
§  4.
Wykonywanie nadzoru nad działalnością doradców kurator oświaty i wychowania powierza dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka metodycznego.
§  5.
Zadania doradcy mogą być powierzane w zakresie przedmiotów występujących w planach nauczania oraz następujących specjalności: wychowanie przedszkolne, nauczanie początkowe, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, kształcenie specjalne, opieka nad dzieckiem, praca pedagoga szkolnego, biblioteki szkolne, przedmioty zawodowe i praktyczna nauka zawodu (w układzie branżowym), kształcenie ustawiczne; zadania doradcy w systemie poradnictwa specjalistycznego dla dzieci i młodzieży mogą być powierzane w zakresie specjalności występujących w poradniach.
§  6.
1.
Kurator oświaty i wychowania powierza zadania doradcy nauczycielowi wyłonionemu spośród kandydatów wybranych przez zebranie nauczycieli rejonu metodycznego.
2.
Na wniosek rady pedagogicznej ośrodka dyrektor wojewódzkiego ośrodka metodycznego może wystąpić o cofnięcie nauczycielowi obowiązków doradcy z końcem roku szkolnego.
§  7.
1.
Nauczycielowi, któremu powierzono zadania doradcy, obniża się obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych do wymiaru określonego w ust. 2. Wymiar ten nie może jednak być niższy, niż liczba godzin danego przedmiotu wynikająca z planu nauczania.
2.
Ustala się następujące normy obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych:
Liczba nauczycieli danego przedmiotu (specjalności)Obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych
76-904
61-756
46-608
31-4510
16-3012
3.
W uzasadnionych przypadkach kurator oświaty i wychowania, na wniosek dyrektora wojewódzkiego ośrodka metodycznego, może ustalić obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych doradcy niezależnie od liczby nauczycieli objętych jego opieką.
§  8.
1.
Doradca otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze i dodatki w szkole, w której jest zatrudniony.
2.
Doradca otrzymuje dodatek specjalistyczny, którego wysokość określają odrębne przepisy. Dodatek specjalistyczny przyznaje doradcy kurator oświaty i wychowania na wniosek dyrektora wojewódzkiego ośrodka metodycznego.