Zm.: zarządzenie w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1997.19.79

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 kwietnia 1997 r.

ZARZĄDZENIE NR 40
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 lipca 1997 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetu gmin.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591, Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601, Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 22 Ministra Finansów z dnia 29 marca 1996 r. w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz. 38) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 2 po wyrazie "Departamentu" skreśla się wyrazy "do Spraw",
2)
załącznik do zarządzenia nr 1 i 2 otrzymują brzmienie jak "załączniki nr 1 i 2" do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze poczynając od II kwartału 1997 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

MINISTERSTWO FINANSÓW

ul. Świętokrzyska 12,

00-916 Warszawa

Sprawozdanie

z wykonania budżetu gminy za okres

od dnia 1 stycznia do końca kwartału ... 199... r.

Adresat: Ministerstwo Finansów Departament Finansów Samorządu Terytorialnego
Nazwa i adres jednostki sprawozdawczejPrzed wypełnieniem
Nazwa gminy

Typ gminy

Nazwa województwa

przeczytać instrukcję
I. DOCHODY, WYDATKI, WYNIK
WyszczególnieniePlan wg uchwały Rady Gminy (po zmianach)WykonanieSkutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczySkutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechań poboru obliczone za okres sprawozdawczy (bez ulg i zwolnień ustawowych)
w pełnych złotych bez znaku po przecinku
123456
A. DOCHODY OGÓŁEM

(A1+A11+A15+A20+A21)

A
A1. RAZEM DOCHODY WŁASNE

(A2+A3+A4+A5+A6+A7+A8+A9+A10)

A1
z tego:
A2. podatek rolnyA2
A3. podatek od

nieruchomości

A3
A4. podatek leśnyA4
A5. podatek od środków

transportowych

A5x
A6. podatki opłacane w

formie karty

podatkowej od

działalności

gospodarczej osób

fizycznych

A6x
A7. podatek od spadków i

darowizn

A7x
A8. opłata skarbowaA8x
A9. opłata eksploatacyjnaA9x
A10. pozostałe dochodyA10
A11. udziały w podatkach

stanowiących dochód

budżetu państwa

(A12+A13+A14)

A11xx
z tego:
A12. udziały we wpływach

z podatku

dochodowego od osób

prawnych i jednostek

organizacyjnych, nie

posiadających

osobowości prawnej

A12xx
A13. udziały we wpływach

z podatku

dochodowego od osób

fizycznych

A13xx
A14. udziały we wpływach

z podatku

dochodowego od osób

fizycznych dla

miast, o których

mowa w art. 1 ustawy

z dnia 24 listopada

1995 r. o zakresie

działania niektórych

miast oraz miejskich

strefach usług

publicznych.

A14xx
A15. dotacje celowe

(A16+A17+A19)

A15xx
z tego:

A16. na zadania własne

gminy

A16xx
A17. na zadania zlecone

gminom

A17xx
w tym:

A18. dotacje na zadania

zlecone dla miast, o

których mowa w art.

1 ustawy z dnia 24

listopada 1995 r. o

zakresie działania

niektórych miast

oraz miejskich

strefach usług

publicznych

A18xx
A19. na zadania

powierzone

A19xx
A20. środki na

dofinansowanie zadań

gmin ze źródeł

pozabudżetowych

A20xx
A21. subwencja ogólnaA21xx
B. WYDATKI OGÓŁEM (B1+B3)Bxx
z tego:
B1. majątkoweB1xx
w tym:
B2. inwestycyjneB2xx
B3. bieżące (B4+B6+B7)B3xx
z tego:
B4. wynagrodzeniaB4xx
w tym:
B5. wynagrodzenia osoboweB5xx
B6. pochodne od

wynagrodzeń

B6xx
B7. pozostałe wydatkiB7xx
C. WYNIK +/- (A-B)Cxx
D. ŹRÓDŁA SFINANSOWANIA DEFICYTU BUDŻETOWEGO (D1+D2+D3+D4+D5)Dxx
z tego:
D1. kredyt bankowyD1xx
D2. pożyczkaD2xx
D3. nadwyżka budżetowa z

lat ubiegłych

D3xx
D4. papiery wartościoweD4xx
D5. inneD5xx
Dane uzupełniająceE. przypadające do spłaty zobowiązania:

E1 - w roku bieżącym ............... w pełnych

złotych bez znaku po przecinku

(wypełnia się wyłącznie na koniec II kwartału)

E2 - w latach następnych ............... w pełnych

złotych bez znaku po przecinku

(wypełnia się wyłącznie na koniec II kwartału)

.............. ................ ................

Główny księgowy rok miesiąc dzień Kierownik jednostki

(Nr telefonu)

ZAŁĄCZNIK Nr 2

INSTRUKCJA

w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin.
§  1.
Sprawozdania kwartalne, o których mowa w § 1 ust. 1 zarządzenia, zwane dalej sprawozdaniami, sporządzane są według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Sprawozdania sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych bez znaku po przecinku).
2.
Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniu składa się odręcznie.
3.
Sprawozdania powinny być sporządzane rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i rachunkowym.
§  3.
1.
Dane w sprawozdaniach wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
2.
W kolumnie "Plan według uchwały rady gminy" wykazuje się dane, planowane w kwotach wynikających z planu po ewentualnych zmianach.
3.
Wykazane przez gminy w sprawozdaniach kwoty dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa na zadania zlecone i powierzone gminie oraz na zadania własne gminy, powinny być zgodne z danymi o dotacjach przekazanych przez dysponentów części budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
W sprawozdaniach za IV kwartał gminy wykazują wysokość otrzymanych dotacji po potrąceniu zwrotów dokonanych do dnia 20 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
5.
Subwencja ogólna wykazana w sprawozdaniach powinna być zgodna z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o wysokości kwoty subwencji ustalonej dla gminy.
6.
W kolumnie 4 sprawozdania "Wykonanie", w części A - "Dochody" - należy wykazać wszystkie wpływy za dany okres sprawozdawczy, łącznie z wpływami "w drodze", tj. z uwzględnieniem § 3 ust. 3 oraz § 4.
7.
Nadwyżka budżetowa, kredyt i pożyczka nie mogą być ujmowane po stronie dochodów budżetu gminy, natomiast mogą stanowić jedno ze źródeł sfinansowania niedoboru budżetowego w danym roku. Spłata kredytów i pożyczek nie jest wydatkiem budżetu.
§  4.
1.
W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za I, III i IV kwartał, w rubryce "Wykonanie", dane dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywane na rzecz budżetu gminy powinny być zgodne z danymi wykazywanymi z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe dla danej gminy sprawozdaniach jednostkowych Rb-25 o podatkowych i niepodatkowych dochodach budżetowych, w rubryce "Wykonanie od początku roku".
2.
W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za II kwartał w rubryce "Wykonanie" dane, dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu gminy, powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe sprawozdaniach jednostkowych RB-27 w rubryce "Wykonanie", a dane dotyczące udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy, stanowiących dochodów budżetu państwa - zgodne z danymi wykazywanymi w rubryce "Należności" sprawozdań sporządzanych dla danej gminy przez urzędy skarbowe.
3.
Dane ze sprawozdań z rubryki 4 "Wykonanie", dotyczące dochodów z tytułu udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki właściwych budżetów gmin, powinny być zgodne z przelewami otrzymanymi z rachunku centralnego - łącznie z przelewem otrzymanym w miesiącu następnym po upływie okresu sprawozdawczego - za okres, którego sprawozdanie dotyczy.
§  5.
1.
W części B - "Wydatki" - przez wydatki majątkowe rozumie się wydatki inwestycyjne oraz udziały w spółkach.
2.
W pozycji "Wynagrodzenia" należy wykazać dane o wydatkach z tytułu wynagrodzeń objętych §§ od 11 do 17 klasyfikacji budżetowej.
3.
W pozycji "Pochodne od wynagrodzeń" należy wykazać składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na Fundusz Pracy (tj. §§ 41 i 42 klasyfikacji budżetowej).
§  6.
W kolumnie 5 sprawozdania "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy" powinny być wykazane kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie gmina uzyskała stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy.

W przypadku zastosowania przez gminę obniżenia górnej stawki, np. w podatku od nieruchomości, różnica pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy, przemnożona przez podstawę opodatkowania powinna być wykazana w kolumnie 5 sprawozdania narastająco, tj. odpowiednio: w sprawozdaniu za I kwartał - skutki dotyczące I kwartału, w sprawozdaniu za II kwartał - skutki dotyczące I i II kwartału, w sprawozdaniu za III kwartał - skutki dotyczące I, II i III kwartału, zaś w sprawozdaniu za IV kwartał powinny być wykazane skutki całoroczne.

§  7.
1.
W kolumnie 6 sprawozdania "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń..." powinny być wykazane kwoty dotyczące skutków udzielonych przez gminę za okres sprawozdawczy; ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy (bez ulg i zwolnień ustawowych). Wykazywane w tej rubryce skutki ulg winny wynikać z decyzji właściwych organów gminy, w zakresie zarówno bieżących jak i zaległych należności, z zastrzeżeniem ust. 2. Wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów.
2.
W kolumnie 6 nie należy wykazywać skutków finansowych, wynikających z zawartej ugody w bankowym postępowaniu ugodowym, a także w wyniku decyzji podjętych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze jako organu II instancji.