Zm.: zarządzenie w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2006.4.40

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 31/2006
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 28 grudnia 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 170, poz. 1217) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 12/2006 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 lipca 2006 r. w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. Urz. MNiSzW Nr 2, poz. 20) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5 ust. 1 po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:

"8a) Departament Spraw Europejskich (DSE);";

2)
w § 22 w ust. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) opracowywania zasad podziału oraz projektów rocznych planów dotacji podmiotowych dla uczelni publicznych i niepublicznych w obszarze działalności dydaktycznej;";

3)
w § 23:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) promocji i popularyzacji nauki w kraju i za granicą (we współpracy z właściwymi departamentami);",

b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) promocji i popularyzacji szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą (we współpracy z właściwymi departamentami);";

4)
po § 25 dodaje się § 25a w brzmieniu:

"§ 25a. Do zakresu działania Departamentu Spraw Europejskich (DSE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej (UE), w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w posiedzeniach Rady do Spraw Konkurencyjności, Rady do Spraw Edukacji, Młodzieży i Kultury oraz Komitetu programu działań w zakresie uczenia się przez całe życie;

2) koordynacji, we współpracy z właściwymi departamentami i innymi ministerstwami, prac związanych z posiedzeniami Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;

3) koordynacji współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej i z właściwymi ministerstwami w zakresie wypracowania instrukcji dla polskich przedstawicieli na posiedzenia grup roboczych, komitetów, COREPER i Rady UE;

4) koordynacji przepływu dokumentów Komisji Europejskiej, Rady UE i Parlamentu Europejskiego; obsługi systemu Europejskiej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P);

5) opiniowania, we współpracy z departamentami i innymi ministerstwami, projektów aktów prawnych dostosowujących prawo polskie do prawa wspólnotowego w obszarach nauki i szkolnictwa wyższego, a także monitorowania wdrażania aktów prawa wspólnotowego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego oraz realizacji zobowiązań wynikających z postanowień Rady UE w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;

6) współpracy z innymi ministerstwami w zakresie opiniowania dokumentów związanych ze sprawami UE dotyczącymi nauki i szkolnictwa wyższego;

7) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) w związku z realizacją programu działań w zakresie uczenia się przez całe życie;

8) obsługi udziału członków kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach sejmowej Komisji do spraw UE w sprawach dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego;

9) dofinansowania działań Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE oraz sieci punktów kontaktowych;

10) obsługi działania Interdyscyplinarnego Zespołu do Spraw Współpracy z Zagranicą;

11) koordynacji działań wynikających z programów współpracy UE z krajami trzecimi;

12) koordynacji udziału Polski w europejskich platformach technologicznych oraz udziału Ministerstwa i polskich jednostek naukowych w projektach ERA-NET, ERA-NET+ oraz programach opartych na art. 169 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

13) współpracy we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i rozwoju;

14) udziału w pracach Grupy Wyszehradzkiej w obszarze badań i rozwoju w odniesieniu do polityki naukowej UE;

15) wspierania udziału polskich jednostek naukowych w programach badawczych UE;

16) rozpatrywania wniosków o dofinansowanie uczestnictwa polskich jednostek naukowych w projektach realizowanych w ramach programów badawczych UE;

17) udziału w pracach nad projektami aktów prawnych dotyczących programów badawczych UE.";

5)
w § 26:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) współpracy z Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów oraz Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie spraw dotyczących określania składu oraz wyborów do tej Komisji;",

b)
po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:

"16a) realizacji zadań wynikających z przepisów o fundacjach w stosunku do fundacji, dla których minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego pełni funkcję ministra właściwego;";

6)
w § 28 uchyla się pkt 7;
7)
§ 31 otrzymuje brzmienie:

"§ 31. Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej (DWM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) projektowania - we współpracy z właściwymi departamentami - polityki w zakresie współpracy międzynarodowej oraz propozycji priorytetowych kierunków współpracy międzynarodowej w zakresie nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;

2) współpracy oraz obsługi współpracy z organizacjami, programami i inicjatywami międzynarodowymi w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej, innowacyjnej i w obszarze szkolnictwa wyższego, w tym składek strony polskiej do tych organizacji;

3) wniosków o finansowanie projektów badawczych specjalnych (PBS) i wniosków o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo w programach międzynarodowych (PM) oraz międzynarodowych sieci naukowych (MSN) i specjalnych programów badawczych, współudziału w ocenie efektów uczestnictwa polskich zespołów w projektach realizowanych w ramach międzynarodowych programów badawczych, w tym w ocenie wykorzystania środków finansowych przyznawanych na te cele;

4) przygotowywania projektów umów międzynarodowych i programów lub protokołów wykonawczych do tych umów, a także opiniowania projektów umów międzynarodowych, projektów programów lub protokołów wykonawczych do tych umów opracowywanych z inicjatywy innych organów administracji rządowej;

5) koordynowania realizacji umów i porozumień międzynarodowych dotyczących współpracy naukowej i naukowo-technicznej oraz współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego; inicjowania zawierania nowych lub zmiany obowiązujących umów i porozumień, a także programów lub protokołów wykonawczych do tych umów; obsługi lub udziału w posiedzeniach komisji międzyrządowych powołanych na podstawie umów międzynarodowych dotyczących współpracy w zakresie nauki i techniki oraz szkolnictwa wyższego;

6) prowadzenia obsługi formalnej tematów zgłaszanych do programów lub protokołów wykonawczych do umów międzynarodowych;

7) współdziałania z polskimi przedstawicielstwami dyplomatycznymi oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi innych ministerstw i urzędów centralnych w zakresie międzynarodowej współpracy naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej oraz współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego;

8) określania:

a) warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,

b) form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi;

9) określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia, w szczególności:

a) zasad i trybu uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych,

b) zasad i trybu nostryfikacji stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki uzyskanych za granicą w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych;

10) koordynowania spraw związanych z funkcjonowaniem ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym udział w pracach Komitetu do spraw Drugiego Ogólnego Systemu Uznawania Kształcenia i Szkolenia Zawodowego;

11) upowszechniania języka polskiego jako obcego, w tym:

a) współdziałania z partnerami zagranicznymi we wprowadzaniu języka i kultury polskiej do programów nauczania zagranicznych ośrodków akademickich,

b) kierowania polskich pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowiska lektorów i wykładowców języka i literatury polskiej w zagranicznych ośrodkach akademickich,

c) wyposażania w pomoce dydaktyczne zagranicznych ośrodków akademickich,

d) organizacji wakacyjnych kursów języka i kultury polskiej dla studentów lektoratów i wydziałów polonistyki zagranicznych ośrodków akademickich,

e) organizacji i udziału w pracach Zespołu do Spraw Kształcenia i Kwalifikowania Lektorów Języka Polskiego jako Obcego w Zagranicznych Ośrodkach Akademickich,

f) współpracy z Państwową Komisją Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;

12) koordynowania zatrudniania w szkołach wyższych nauczycieli niebędących obywatelami polskimi;

13) informacji o współpracy z zagranicą szkół wyższych;

14) obsługi wyjazdów zagranicznych i spraw paszportowo-wizowych w zakresie działalności Ministerstwa;

15) przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych i ryczałtów lektorom języka polskiego;

16) realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz udzielania informacji innym departamentom w tych sprawach;

17) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie.";

8)
w § 34 w ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) obsługi organizacyjnej prac Rady Nauki i jej organów;";

9)
uchyla się § 38.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.