Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji.
Dz.Urz.KGP.2014.128
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 67
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 9 października 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji
"10) punktów kontaktowych i informacyjnych funkcjonujących w KGP na podstawie odrębnych przepisów.";
"1. Dyrektorzy biur, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-12, określą w drodze decyzji:",
"4. Decyzje dyrektorów biur, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, 3 i 7, podlegają publikacji w ograniczonym zakresie.";
"1) nadzorowanie, koordynowanie i wspieranie działań prowadzonych przez jednostki organizacyjne Policji w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych;",
"2) nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć wspierających zwalczanie cyberprzestępczości oraz współdziałanie w tym zakresie z komórką organizacyjną Centralnego Biura Śledczego Policji właściwą do zwalczania cyberprzestępczości;",
"9) wykonywanie obowiązków w zakresie konsultacji wizowych, wynikających z przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 463 i 1004);",
"12) wykonywanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 5-8 i 10;";
"1) podejmowanie czynności dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych, w tym prowadzenie operacji specjalnych;";
"6) koordynowanie międzynarodowej współpracy Policji realizowanej w KGP, Centralnym Biurze Śledczym Policji, komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji;",
"9) monitorowanie funkcjonujących w KGP punktów, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 10 oraz punktów kontaktowych usytuowanych w Centralnym Biurze Śledczym Policji i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, a także prowadzenie wykazu tych punktów.";
"14) prowadzenie postępowań i innych czynności w zakresie: pozwoleń na broń, licencji detektywa, wpisów na Listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej i Listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, wydawania opinii o przedsiębiorcach w sprawach z zakresu usług ochrony osób i mienia, nabywania i przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz wykonywania działalności w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;";
"8a) obsługa Centralnego Biura Śledczego Policji i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji w ramach funkcjonowania Stacji Szyfrów KGP;";
"1. Gabinet Komendanta Głównego Policji realizuje zadania umożliwiające Komendantowi Głównemu Policji zarządzanie Policją i kierowanie KGP poprzez planowanie strategiczne, wykonywanie kontroli zarządczej, zapewnienie warunków do zarządzania organizacją i zasobami ludzkimi w Policji, ochronę informacji niejawnych, nadzorowanie przetwarzania danych osobowych oraz obsługę prawną, a także podejmuje działania na rzecz utrzymania pozytywnego wizerunku Policji, właściwego kształtowania kultury organizacyjnej oraz usprawnienia komunikacji wewnętrznej.",
"3) organizowanie i prowadzenie badań opinii oraz diagnozowanie potrzeb z zakresu badań naukowych lub prac rozwojowych na potrzeby Komendanta Głównego Policji i koordynowanie działań w tym zakresie;",
"9) zapewnienie ochrony informacji niejawnych i systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne oraz nadzór nad zabezpieczeniem danych osobowych w KGP;",
"13) prowadzenie kancelarii jawnej i tajnej w KGP oraz obsługa Centralnego Biura Śledczego Policji w zakresie niejawnej korespondencji międzynarodowej, a także niejawnej korespondencji przyjmowanej i przekazywanej poczcie specjalnej;",
"14a) prowadzenie działalności archiwalnej na rzecz Centralnego Biura Śledczego Policji i Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zgodnie z przepisami w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji;",
"1. Biuro Finansów realizuje zadania wynikające z funkcji dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz dysponenta trzeciego stopnia w zakresie pobierania dochodów i wykonywania wydatków ujętych w planie finansowym KGP, w tym dochodów i wydatków związanych z funkcjonowaniem komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji oraz Zarządu I Centralnego Biura Śledczego Policji, z wyłączeniem w zakresie wydatków rzeczowych i majątkowych komórek organizacyjnych Zarządu I Centralnego Biura Śledczego Policji, znajdujących się na obszarze działania komend wojewódzkich Policji.",
"5) pozyskiwanie dla Policji funduszy pomocowych ze źródeł krajowych i zagranicznych na wniosek biur KGP oraz Centralnego Biura Śledczego Policji;",
"7) prowadzenie obsługi finansowej i rachunkowości KGP, komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji, z wyłączeniem obsługi w zakresie wydatków rzeczowych i majątkowych komórek organizacyjnych Zarządu I Centralnego Biura Śledczego Policji, znajdujących się na obszarze działania komend wojewódzkich Policji;
8) prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników KGP i Centralnego Biura Śledczego Policji oraz Funduszu Socjalnego dla osób uprawnionych do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego;",
"10) koordynowanie i monitorowanie postępowań wyjaśniających w zakresie szkód wyrządzonych w mieniu Skarbu Państwa znajdującym się w zarządzie KGP;";
"1. Biuro Logistyki Policji realizuje zadania związane z koordynowaniem i nadzorowaniem działalności inwestycyjno-remontowej, spraw mieszkaniowych oraz gospodarki materiałowo-technicznej w zakresie kwatermistrzowskim, transportu, uzbrojenia i techniki policyjnej, w tym zaopatrywanie jednostek organizacyjnych Policji i biur KGP w sprzęt i materiały.",
"4) przygotowywanie i prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych w obiektach KGP oraz sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad ich realizacją, a także gospodarowanie nieruchomościami KGP;
5) zapewnienie obsługi materiałowej, technicznej i transportowej dla KGP oraz komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji;",
"5a) zapewnienie obsługi administracyjnej dla KGP oraz komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się w obiektach KGP;",
"8) wykonywanie zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej w obiektach KGP oraz gospodarowanie sprzętem ochrony przeciwpożarowej, a także koordynowanie działań z tego zakresu w jednostkach organizacyjnych Policji i podmiotach nadzorowanych przez Komendanta Głównego Policji;";
"7) realizowanie zadań w zakresie obsługi przesyłek jawnych Policji i podmiotów zewnętrznych na podstawie zawartych umów i porozumień oraz materiałów zawierających informacje niejawne;",
"9) wyposażanie KGP oraz komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji w sprzęt teleinformatyczny i zapewnianie jego sprawności;
10) obsługa techniczna sprzętu teleinformatycznego użytkowników końcowych w KGP oraz w komórkach organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji, znajdujących się na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji;",
"14) zaopatrywanie komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Policji w sprzęt, materiały, usługi oraz oprogramowanie, zgodnie z właściwością rzeczową biura, w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami.";
"6) obsługa prasowo-informacyjna zdarzeń o znaczeniu ogólnopolskim we współpracy z rzecznikiem prasowym Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, rzecznikami prasowymi komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji oraz oficerami prasowymi komend powiatowych (miejskich, rejonowych) Policji;";
ZAŁĄCZNIK
SCHEMAT ORGANIZACYJNY KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SCHEMAT ORGANIZACYJNY KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Centralne Biuro Śledcze KGP, zajmujące się problematyką przestępczości zorganizowanej, stanowiło wewnętrzną komórkę organizacyjną Komendy Głównej Policji, jednak charakter realizowanych zadań, specyfika organizacyjna, a przede wszystkim stale i dynamicznie przekształcająca się przestępczość zorganizowana wymagają utworzenia bardziej elastycznych rozwiązań organizacyjnych w Policji, pozwalających na skuteczniejszą walkę z tym groźnym zjawiskiem.
Przygotowując się do wyodrębnienia Centralnego Biura Śledczego ze struktur Komendy Głównej Policji w kwietniu 2013 r. przeprowadzono reformę organizacyjno-kadrową, w wyniku której dokonano wzmocnienia etatowego oraz ujednolicenia struktur organizacyjnych komórek terenowych Centralnego Biura Śledczego KGP, jak również utworzono na poziomie centralnym nowe komórki organizacyjne, którym przypisano zadania ukierunkowane na realizację zadań samodzielnej jednostki organizacyjnej Policji. Tym samym spełniono jedno z podstawowych założeń reformy organizacyjnej KGP - stopniowego dostosowywania Centralnego Biura Śledczego KGP do struktury organizacyjnej przyszłej jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Biura Śledczego Policji.
Utworzenie nowej jednostki organizacyjnej Policji implikuje konieczność dokonania zmian w zadaniach poszczególnych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, celem dostosowania zadań regulaminowych do nowych uwarunkowań prawnych oraz określenia zakresów zadań realizowanych na rzecz Centralnego Biura Śledczego Policji. Dokonano modyfikacji zadań realizowanych w: Biurze Służby Kryminalnej, Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji, Głównym Sztabie Policji, Gabinecie Komendanta Głównego Policji, Biurze Finansów, Biurze Logistyki Policji, Biurze Łączności i Informatyki oraz Zespole Prasowym.
Ponadto, wykonywane dotychczas przez Centralne Biuro Śledcze KGP zadania biura centralnego, o którym mowa w art. 12 Konwencji Międzynarodowej o zwalczaniu fałszowania pieniędzy, podpisanej w Genewie dnia 20 kwietnia 1929 r. wraz z protokołem oraz protokół fakultatywny podpisany tegoż dnia w Genewie (Dz. U. z 1934 r. Nr 102, poz. 919) przypisano do realizacji w Biurze Służby Kryminalnej.
Zmiana dotycząca § 16 ust. 1 pkt 1 polega na doprecyzowaniu brzmienia zadania realizowanego przez Biuro Służby Kryminalnej KGP w obszarze koordynowania, nadzorowania i wspierania działań w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych. Nadanie nowego brzmienia przepisu z uwzględnieniem w jego treści pojęcia jednostek organizacyjnych Policji oznacza, że wskazane w pkt 1 funkcje Biuro Służby Kryminalnej KGP realizowało będzie w odniesieniu do wszystkich jednostek organizacyjnych Policji w tym również Centralnego Biura Śledczego Policji w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych.
Uzupełnienie katalogu zadań Biura Spraw Wewnętrznych o zadania związane z prowadzeniem operacji specjalnych, podyktowane jest koniecznością zapewnienia właściwej realizacji czynności w sprawach z zakresu merytorycznego tej komórki organizacyjnej KGP.
Zmiany dotyczące § 22 ust. 1 oraz nadania nowego brzmienia w ust. 2 w pkt 3 i 9, związane są z koniecznością uzupełnienia brzmienia przepisu w zakresie zdań realizowanych w Gabinecie Komendanta Głównego Policji a dotychczas nie ujętych w regulaminie oraz doprecyzowania brzmienia przepisu w odniesieniu do nadzoru nad zabezpieczeniem danych osobowych w KGP.
Zmiana określona w § 1 pkt 8 dotycząca § 19 ust. 2 pkt 14 regulaminu, związana jest z wejściem w życie ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 829). Przedmiotowa ustawa nowelizuje między innymi ustawę o ochronie osób i mienia, znosząc licencje pracowników ochrony i zabezpieczenia technicznego, w związku z czym zachodzi konieczność dostosowania treści zadań regulaminowych do obowiązujących przepisów.
Podsumowując, przedmiotowy projekt zarządzenia Komendanta Głównego Policji w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji, stanowi odzwierciedlenie nowego zorganizowania komendy, będącego rezultatem zakończenia procesu zmian reorganizacyjnych, efektem których jest powołanie nowej jednostki organizacyjnej Policji - Centralnego Biura Śledczego Policji.
Wejście w życie regulaminu nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.