Zm.: zarządzenie w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej - Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2003.10.27

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 września 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 22
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 22 września 2003 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej - Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594 i Nr 96, poz. 874) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 27 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie powołania państwowej jednostki budżetowej - Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 4, poz. 28) wprowadza się następujące zmiany:
1)
użyte w tytule zarządzenia oraz w § 1 w ust. 1 wyrazy "Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyrazami "Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji";
2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Inspekcja Sanitarna wykonuje zadania wynikające z ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473, Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i 1408, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717), na zasadach i w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie organizacji oraz zasad i trybu wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 192, poz. 1614)";

3)
załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ - PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI.

§  1.
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwana dalej "Inspekcją Sanitarną", jest jednostką organizacyjną podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§  2.
Do zakresu działania Inspekcji Sanitarnej należy realizacja zadań właściwych dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
1)
na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez tego ministra;
2)
na terenie zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu;
4)
na terenie obiektów oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu.
§  3.
W skład Inspekcji Sanitarnej wchodzą:
1)
Główny Inspektor Sanitarny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Głównym Inspektorem";
2)
państwowi inspektorzy sanitarni na obszarze poszczególnych województw, zwani dalej "inspektorami sanitarnymi", oraz podlegli im pracownicy;
3)
Wydział Koordynacji i Nadzoru Sanitarnego;
4)
Wydział Finansów;
5)
Wydział Ogólny;
6)
Zespół Prawny;
7)
Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
8)
Samodzielne Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
§  4.
1.
Główny Inspektor realizuje zadania przewidziane w ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473, Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i 1408, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717), zwanej dalej "ustawą", dla Głównego Inspektora Sanitarnego, a w szczególności:
1)
ustala kierunki działalności Inspekcji Sanitarnej, w tym wydaje roczne wytyczne do działalności Inspekcji Sanitarnej;
2)
określa szczegółowe zasady postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego w zakresie należącym do właściwości Inspekcji Sanitarnej, w szczególności w przypadku zaistnienia sytuacji nadzwyczajnych i klęsk żywiołowych;
3)
rozpatruje odwołania od decyzji inspektorów sanitarnych wydanych w sprawach sanitarnych;
4)
udziela pracownikom Inspekcji Sanitarnej upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych i wydawania decyzji administracyjnych oraz zlecania badań laboratoryjnych stacjom sanitarno-epidemiologicznym i innym uprawnionym podmiotom;
5)
zarządza w uzasadnionych przypadkach kontrole sanitarne w wybranych obiektach;
6)
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szefowi Agencji Wywiadu analizy i oceny stanu sanitarno-higienicznego oraz sytuacji epidemiologicznej, w zakresie ich dotyczącym;
7)
organizuje współpracę z innymi organami państwowymi w sprawach należących do zakresu działania Inspekcji Sanitarnej;
8)
przyznaje pracownikom Inspekcji Sanitarnej dodatek specjalny za wykonywanie sanitarnych czynności kontrolnych.
2.
Główny Inspektor, jako dyrektor jednostki, kieruje Inspekcją Sanitarną i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  5.
1.
Inspektor sanitarny realizuje zadania i posiada kompetencje właściwe dla państwowego powiatowego oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, określone w ustawie, a w szczególności:
1)
prowadzi ewidencję obiektów, o których mowa w § 2, podlegających bieżącemu nadzorowi sanitarnemu i położonych na obszarze województwa oraz aktualizuje dane na arkuszach informacyjnych o tych obiektach;
2)
opracowuje plany kontroli obiektów, o których mowa w § 2, położonych na obszarze województwa, w trybie i na zasadach określonych przez Głównego Inspektora;
3)
organizuje i prowadzi zapobiegawczy nadzór sanitarny;
4)
organizuje i prowadzi bieżący nadzór sanitarny, a w szczególności przeprowadza kontrole sanitarne obiektów i zleca uprawnionym laboratoriom badania próbek w ramach limitu przyznanych środków finansowych;
5)
wykonuje zadania w zakresie zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych;
6)
wydaje decyzje administracyjne, zezwolenia i opinie sanitarne;
7)
organizuje w obiektach podlegających nadzorowi sanitarnemu działalność oświatowo-zdrowotną w celu kształtowania odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych;
8)
kieruje pracą podległych mu pracowników;
9)
sporządza okresowe sprawozdania z realizowanych zadań w zakresie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego.
2.
Zadania i kompetencje, o których mowa w ust. 1, inspektor sanitarny realizuje na obszarze województwa, na które został powołany.
§  6.
Do zadań Wydziału Koordynacji i Nadzoru Sanitarnego należy opracowywanie projektów szczegółowych zasad i trybu realizacji zadań sanitarnych oraz organizowanie i nadzorowanie ich realizacji, a w szczególności:
1)
opracowywanie projektu i wdrażanie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
2)
opracowywanie projektu i wdrażanie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia bieżącego nadzoru sanitarnego;
3)
opracowywanie projektu i wdrażanie szczegółowych zasad i trybu zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych;
4)
opracowywanie projektu i wdrażanie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia działalności oświatowo-zdrowotnej;
5)
przygotowywanie projektów dokumentów określających kierunków działalności Inspekcji Sanitarnej;
6)
przygotowywanie projektów wzorów druków sprawozdawczych z działalności Inspekcji Sanitarnej;
7)
przygotowywanie dla Głównego Inspektora półrocznych i rocznych sprawozdań z działalności Inspekcji Sanitarnej;
8)
prowadzenie kontroli realizacji zadań przez inspektorów sanitarnych i podległych im pracowników;
9)
udział w kompleksowych kontrolach sanitarnych wytypowanych obiektów;
10)
przygotowywanie projektów analiz i ocen stanu sanitarno-higienicznego oraz sytuacji epidemiologicznej obiektów resortu spraw wewnętrznych, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu;
11)
przygotowywanie materiałów szkoleniowych i instruktażowych dla pracowników Inspekcji Sanitarnej;
12)
przygotowywanie opracowań tematycznych z zakresu spraw sanitarnych.
§  7.
1.
Do zadań Wydziału Finansów należy prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości Inspekcji Sanitarnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
1)
opracowywanie pod względem formalno-rachunkowym, w oparciu o wnioski i propozycje osób zajmujących kierownicze stanowiska w Inspekcji Sanitarnej, projektu rocznego planu wydatków budżetowych Inspekcji;
2)
współudział w opracowywaniu rocznego planu zasadniczych zamierzeń Inspekcji Sanitarnej oraz rocznego planu zakupu sprzętu i materiałów;
3)
realizacja czynności mających na celu terminowe ściąganie należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
4)
dokonywanie okresowych analiz wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji Inspekcji Sanitarnej oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie Głównemu Inspektorowi;
5)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów i dowodów księgowych oraz zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji mienia Inspekcji Sanitarnej;
6)
opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania planu wydatków budżetowych Inspekcji Sanitarnej;
7)
przygotowywanie i przedstawianie Głównemu Inspektorowi do zatwierdzenia rocznego planu inwentaryzacji mienia Inspekcji Sanitarnej;
8)
opiniowanie dokumentów powodujących skutki finansowe dla Inspekcji Sanitarnej.
9)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych;
10)
prowadzenie ewidencji finansowej funduszu socjalnego;
11)
przekazywanie do banku dyspozycji finansowych w celu realizacji zobowiązań Inspekcji Sanitarnej wobec kontrahentów;
12)
przygotowywanie przelewów na kontach urzędu skarbowego w celu przekazania dochodów budżetowych;
13)
rozliczanie delegacji służbowych;
14)
porównywanie wydatków z planem finansowym Inspekcji Sanitarnej;
15)
przygotowywanie miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetowych;
16)
przygotowywanie pozostałych sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego, urzędu skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
17)
weryfikowanie, opisywanie i księgowanie rachunków wystawionych dla Inspekcji Sanitarnej przez kontrahentów;
18)
rozliczanie zaliczek stałych i jednorazowych;
19)
prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
20)
naliczanie miesięcznych wypłat wynagrodzeń, zatwierdzanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego;
21)
rozliczanie zwolnień lekarskich, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, macierzyńskich i wychowawczych;
22)
naliczanie składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i Fundusz Pracy;
23)
obliczanie, potrącanie i przekazywanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia zdrowotne;
24)
wydawanie pracownikom zaświadczeń o wysokości zarobków;
25)
przekazywanie do urzędu skarbowego miesięcznej informacji o pobranych i odprowadzonych zaliczkach na podatek od osób fizycznych PIT - 4;
26)
roczne rozliczanie pracowników z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z ich wnioskami;
27)
przygotowywanie dla pracowników odchodzących na emerytury dokumentów związanych z zaopatrzeniem emerytalnym oraz naliczanie odpraw emerytalnych;
28)
sporządzanie przelewów wypłat wynagrodzeń na konta pracowników;
29)
rozliczanie inwentaryzacji mienia Inspekcji Sanitarnej.
2.
Wydziałem Finansów kieruje Główny Księgowy Inspekcji Sanitarnej.
§  8.
Do zadań Wydziału Ogólnego należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem i rozwiązywaniem stosunków pracy z pracownikami Inspekcji Sanitarnej, w tym przygotowywanie wniosków i opinii związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umów o pracę, zmianą stanowisk pracy, prowadzeniem akt osobowych pracowników;
2)
opracowywanie analiz i sprawozdań z zakresu spraw kadrowych;
3)
realizacja czynności związanych ze zgłaszaniem danych dotyczących pracowników Inspekcji Sanitarnej do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz prowadzenie związanej z tym dokumentacji;
4)
przygotowywanie dokumentów związanych z wyróżnianiem i karaniem pracowników Inspekcji Sanitarnej;
5)
opracowywanie i uzgadnianie projektów decyzji wewnętrznych Głównego Inspektora;
6)
realizacja czynności związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach Inspekcji Sanitarnej w Warszawie;
7)
realizacja czynności związanych z planowaniem obronnym;
8)
prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w pomieszczeniach Inspekcji Sanitarnej w Warszawie;
9)
realizacja czynności związanych z obsługą kancelaryjną Inspekcji Sanitarnej;
10)
prowadzenie archiwum wyodrębnionego Inspekcji Sanitarnej, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
11)
realizacja czynności związanych z zabezpieczeniem łączności dla potrzeb Inspekcji Sanitarnej;
12)
realizacja czynności związanych z zapewnieniem funkcjonowania systemu informatycznego dla potrzeb Inspekcji Sanitarnej;
13)
realizacja czynności związanych z zapewnieniem ochrony fizycznej i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń Inspekcji Sanitarnej w Warszawie;
14)
opracowywanie, w oparciu o zapotrzebowania komórek organizacyjnych i stan zapasów magazynowych, potrzeb w zakresie zaopatrzenia Inspekcji Sanitarnej w sprzęt, materiały biurowe i eksploatacyjne oraz środki czystości;
15)
opracowywanie projektu rocznego planu zakupów sprzętu i materiałów;
16)
dokonywanie zakupów sprzętu i materiałów zgodnie z planem zatwierdzonym przez Głównego Inspektora;
17)
prowadzenie magazynu sprzętu i materiałów;
18)
sporządzanie protokołów kasacyjnych;
19)
zabezpieczanie potrzeb transportowych Inspekcji Sanitarnej;
20)
zapewnianie serwisu technicznego i napraw bieżących sprzętu;
21)
opracowywanie projektu rocznego planu zasadniczych zamierzeń Inspekcji Sanitarnej oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań;
22)
przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z premiowaniem pracowników Inspekcji Sanitarnej.
§  9.
Do zadań Zespołu Prawnego należy w szczególności:
1)
realizacja zadań związanych z prowadzeniem prac legislacyjnych w Inspekcji Sanitarnej;
2)
przygotowanie projektów decyzji administracyjnych i postanowień Głównego Inspektora;
3)
opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów umów zawieranych przez Głównego Inspektora;
4)
realizacja zadań związanych z reprezentowaniem Głównego Inspektora przed sądami i urzędami w sprawach będących przedmiotem sporu;
5)
przygotowywanie ocen prawnych skarg i wniosków wpływających do Głównego Inspektora;
6)
opracowywanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych;
7)
przygotowywanie opinii prawnych dla potrzeb pracowników Inspekcji Sanitarnej;
8)
realizacja zadań związanych ze szkoleniem pracowników Inspekcji Sanitarnej w zakresie spraw prawnych;
9)
prowadzenie zbiorów aktów prawnych.
§  10.
Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych odpowiada za ochronę informacji niejawnych w Inspekcji Sanitarnej i realizuje zadania w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz 2003 r. Nr 17, poz. 155) oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
§  11.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie w Inspekcji Sanitarnej kontroli warunków pracy, przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wnioskowanie do Głównego Inspektora o usunięcie nieprawidłowości w tym zakresie;
2)
opracowywanie okresowych i rocznych analiz przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przedstawianie ich Głównemu Inspektorowi;
3)
udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy, opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe;
4)
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby;
5)
prowadzenie szkoleń wstępnych oraz organizowanie szkoleń zbiorowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników Inspekcji Sanitarnej;
6)
przedstawianie Głównemu Inspektorowi wniosków i propozycji w zakresie organizacji metod pracy na stanowiskach, na których występują czynniki niebezpieczne lub szkodliwe dla zdrowia albo warunki uciążliwe oraz doboru właściwych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.
§  12.
Stan etatowy Inspekcji Sanitarnej określa szczegółowy etat ustalany przez Głównego Inspektora na podstawie przydzielonych etatów kalkulacyjnych oraz przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. Nr 97, poz. 454, z 1998 r. Nr 45, poz. 279, z 1999 r. Nr 16, poz. 149 i Nr 50, poz. 514, z 2000 r. Nr 36, poz. 411, z 2001 r. Nr 50, poz. 527, z 2002 r. Nr 109, poz. 963 oraz z 2003 r. Nr 25, poz. 211).
§  13.
Główny Inspektor określa szczegółowe zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych Inspekcji Sanitarnej oraz zakresy obowiązków na stanowiskach pracy.