Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.
Dz.Urz.MS.1996.6.41
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 listopada 1996 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej
- po rozdziale 3 "Biurowość w sprawach rejestrowych" dodaje się nowy rozdział 3a w brzmieniu:
"Rozdział 3a
Szczegółowe zasady organizacji pracy i biurowości w wydziałach ksiąg wieczystych
§ 1751. Dla zapewnienia należytej efektywności postępowania sądowego w wydziałach ksiąg wieczystych stosuje się zróżnicowane formy wewnętrznej organizacji i podziału zadań, dostosowane do wielkości i do warunków funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej.
§ 1752. W zależności od potrzeb i warunków pracy w wydziałach ksiąg wieczystych mogą być tworzone sekcje do załatwiania spraw z określonego obszaru (kryterium podziału terytorialnego).
§ 1753. 1. W wydziałach o obsadzie co najmniej 2 sędziów przewodniczący wydziału może tworzyć zespoły składające się z jednego sędziego i wyznaczonych imiennie pracowników administracyjnych; zespoły realizują zadania określone przez przewodniczącego wydziału.
2. Pracą zespołu kieruje sędzia. Pracownicy administracyjni wykonują zadania wynikające z podziału czynności w sprawach powierzonych zespołowi.
§ 1754. 1. Przewodniczący wydziału ksiąg wieczystych zapewnia przyjmowanie interesantów przez wszystkie podległe mu komórki wewnętrzne wydziału co najmniej przez 6 godzin dziennie.
2. W pozostałych godzinach urzędowania sądu, niezbędnych dla uporządkowania materiałów udostępnianych osobom zainteresowanym, przewodniczący wydziału - za zgodą prezesa sądu - może powierzyć czynności związane z przyjmowaniem interesantów tylko jednej wyznaczonej komórce organizacyjnej lub wyznaczonemu pracownikowi.
§ 1755. 1. Rodzaje i sposób prowadzenia podstawowych urządzeń ewidencyjnych w wydziałach ksiąg wieczystych określają odrębne przepisy.
2. Poza podstawowymi urządzeniami ewidencyjnymi, określonymi w przepisach odrębnych, w wydziałach ksiąg wieczystych prowadzi się następujące urządzenia pomocnicze:
- wykaz spraw, w których postępowanie zawieszono,
- kontrolkę akt wysłanych,
- kontrolkę postępowania odwoławczego,
- kontrolkę korespondencji ogólnej.
§ 1756. Przy prowadzeniu dziennika ksiąg wieczystych (dziennik Kw) - poza ustaleniami wynikającymi z przepisów odrębnych - stosuje się następujące zasady rejestracji wniosków:
§ 1757. 1. Sprawom, w których wniesione zostały środki odwoławcze od dokonanych wpisów, nadaje się odrębny numer w dzienniku Kw. Środki odwoławcze od tego samego wpisu, wpływające od różnych uczestników postępowania, rejestruje się pod wspólnym numerem nadanym pierwszemu z tych środków.
2. Sprawom, w których wniesiono środki odwoławcze od innych orzeczeń, np. o odmowie wpisu, umorzeniu postępowania, nie nadaje się nowego numeru dziennika Kw.
§ 1758. W rubryce dziennika Kw oznaczonej "nazwisko wnioskodawcy" - poza imieniem i nazwiskiem lub nazwą wnioskodawcy - odnotowuje się liczbę załączonych dokumentów. W wypadku stwierdzenia braku dokumentu powołanego we wniosku należy uczynić o tym stosowną adnotację.
§ 1759. Na piśmie zawierającym wniosek o wpis lub na druku zarządzenia wstępnego, niezwłocznie po dokonaniu wzmianki w księdze wieczystej (art. 45 ustawy o księgach wieczystych i hipotece), sporządza się adnotację wskazującą datę wykonania tej czynności.
§ 17510. W rubryce dziennika Kw zatytułowanej "wyznaczone terminy" wpisuje się informację o czynnościach podejmowanych w toku postępowania w sprawie.
§ 17511. 1. Zakreślenie numeru porządkowego sprawy w dzienniku Kw następuje po dokonaniu wpisu lub wydaniu innego orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie w odniesieniu do wszystkich żądań wniosku. W wypadku gdy treścią postanowienia jest odmowa wpisu, umorzenie postępowania, odrzucenie wniosku oraz zarządzenie o zwrocie wniosku, zakreślenie numeru porządkowego w dzienniku Kw następuje po uprawomocnieniu się postanowienia lub zarządzenia, gdy możliwe jest wykreślenie wzmianki o wniosku.
2. Z chwilą wydania postanowienia o wszczęciu postępowania przynaglającego numer sprawy zakreśla się w dzienniku Kw i sprawę wpisuje się do dziennika postępowania przynaglającego (Pn). Czynność ta nie stanowi podstawy do wykreślenia wzmianki o wniosku w księdze wieczystej.
3. W wypadku usunięcia przeszkody dla dokonania wpisu na skutek postępowania przynaglającego lub wobec ustania przyczyn do jego wszczęcia, sprawę zakreśla się w dzienniku Pn i ponownie wpisuje do dziennika Kw, wskazując jako datę wniosku - datę wpływu pisma do sądu. Dokonując wpisu do księgi wieczystej należy wskazać - obok aktualnego numeru dziennika Kw - w nawiasie również numer poprzedni.
4. W wypadku zawieszenia postępowania numer porządkowy sprawy w dzienniku Kw zakreśla się po upływie 1 miesiąca, jeżeli wcześniej postępowanie nie zostało podjęte. Wzmianki o wniosku nie wykreśla się jednak w księdze wieczystej, mimo zakreślenia jego numeru w dzienniku Kw. Z chwilą podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie, której numer porządkowy już zakreślono, sprawę wpisuje się pod nowy numer dziennika Kw na zasadach ogólnych.
§ 17512. Brak dowodu uiszczenia kosztów sądowych nie stanowi przeszkody do załatwienia wniosku o dokonanie wpisu własności. W takim wypadku koszty zostają ściągnięte w trybie § 45 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece.
§ 17513. Do dziennika odpisów (Odp.) wpisuje się wnioski o wydanie odpisu z księgi wieczystej, dokumentów znajdujących się w aktach księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz wypisów aktów notarialnych, a także wnioski o wydanie informacji z ksiąg dawnych (zamkniętych).
§ 17514. Wniosek o wydanie odpisu lub informacji - poza ogólnymi wymaganiami przewidzianymi dla pism procesowych - powinien zawierać oznaczenie księgi wieczystej lub wskazanie dokumentu pozwalającego na ustalenie jego treści oraz uzasadnienie potrzeby uzyskania odpisu lub informacji przez zainteresowanego, którego prawa nie są ujawnione w danej księdze wieczystej.
§ 17515. Wydawany odpis z księgi wieczystej powinien zawierać również wpisy nieprawomocne oraz ujawnienie wzmianek o wniosku wpisanych w odpowiednich działach księgi wieczystej.
§ 17516. Numer porządkowy w dzienniku Odp. zakreśla się z chwilą wydania odpisu lub odmowy jego wydania, a także po upływie 30 dni od sporządzenia odpisu, jeśli nie został odebrany i nie było zgłoszone żądanie przesłania go na adres wnioskodawcy.
§ 17517. Do wykazu spraw, w których postępowanie zawieszono, wpisuje się te wnioski lub części wniosków, w których wydane zostało postanowienie o zawieszeniu postępowania; § 125 instrukcji sądowej stosuje się odpowiednio.
§ 17518. Kierownik sekretariatu wydziału ksiąg wieczystych prowadzi kontrolę akt wysłanych na zasadach ogólnych.
§ 17519. W kontrolce postępowania odwoławczego wpisuje się daty wniesienia środka zaskarżenia, numer dziennika Kw, pod którym środek zaskarżenia został wpisany, oraz daty: wysłania akt do sądu II instancji i zwrotu akt, a także adnotację o wyniku rozpoznania sprawy przez sąd II instancji oraz o rozpoznaniu skargi kasacyjnej.
§ 17520. W dzienniku korespondencji ogólnej rejestruje się te pisma, które nie podlegają wpisaniu do żadnego z urządzeń ewidencyjnych, o których mowa w przepisach poprzedzających, a w szczególności: pisma mylnie skierowane, które należy przekazać do innych sądów (wydziałów), oraz pisma o udzielenie informacji i inne pisma, które nie są wnioskami wieczystoksięgowymi".