Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1996.6.41

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 listopada 1996 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 listopada 1996 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej

Na podstawie art. 125 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25, Nr 77, poz. 355, Nr 91, poz. 421 i Nr 105, poz. 509; z 1995 r. Nr 34, poz. 163, Nr 81, poz. 406 oraz z 1996 r. Nr 77, poz. 367) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 1988 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 2, poz. 6, z 1989 r. Nr 4, poz. 23, z 1990 r. Nr 4, poz. 44 i Nr 6, poz. 53, z 1991 r. Nr 3, poz. 17 i Nr 6, poz. 31, z 1995 r. Nr 4, poz. 27 oraz z 1996 r. Nr 3, poz. 19) wprowadza się następującą zmianę:

- po rozdziale 3 "Biurowość w sprawach rejestrowych" dodaje się nowy rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Szczegółowe zasady organizacji pracy i biurowości w wydziałach ksiąg wieczystych

§ 1751. Dla zapewnienia należytej efektywności postępowania sądowego w wydziałach ksiąg wieczystych stosuje się zróżnicowane formy wewnętrznej organizacji i podziału zadań, dostosowane do wielkości i do warunków funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej.

§ 1752. W zależności od potrzeb i warunków pracy w wydziałach ksiąg wieczystych mogą być tworzone sekcje do załatwiania spraw z określonego obszaru (kryterium podziału terytorialnego).

§ 1753. 1. W wydziałach o obsadzie co najmniej 2 sędziów przewodniczący wydziału może tworzyć zespoły składające się z jednego sędziego i wyznaczonych imiennie pracowników administracyjnych; zespoły realizują zadania określone przez przewodniczącego wydziału.

2. Pracą zespołu kieruje sędzia. Pracownicy administracyjni wykonują zadania wynikające z podziału czynności w sprawach powierzonych zespołowi.

§ 1754. 1. Przewodniczący wydziału ksiąg wieczystych zapewnia przyjmowanie interesantów przez wszystkie podległe mu komórki wewnętrzne wydziału co najmniej przez 6 godzin dziennie.

2. W pozostałych godzinach urzędowania sądu, niezbędnych dla uporządkowania materiałów udostępnianych osobom zainteresowanym, przewodniczący wydziału - za zgodą prezesa sądu - może powierzyć czynności związane z przyjmowaniem interesantów tylko jednej wyznaczonej komórce organizacyjnej lub wyznaczonemu pracownikowi.

§ 1755. 1. Rodzaje i sposób prowadzenia podstawowych urządzeń ewidencyjnych w wydziałach ksiąg wieczystych określają odrębne przepisy.

2. Poza podstawowymi urządzeniami ewidencyjnymi, określonymi w przepisach odrębnych, w wydziałach ksiąg wieczystych prowadzi się następujące urządzenia pomocnicze:

- wykaz spraw, w których postępowanie zawieszono,

- kontrolkę akt wysłanych,

- kontrolkę postępowania odwoławczego,

- kontrolkę korespondencji ogólnej.

§ 1756. Przy prowadzeniu dziennika ksiąg wieczystych (dziennik Kw) - poza ustaleniami wynikającymi z przepisów odrębnych - stosuje się następujące zasady rejestracji wniosków:

1)
zawarte w jednym piśmie żądanie dokonania wpisów w różnych działach jednej księgi wieczystej stanowi jeden wniosek (jeden numer w dzienniku Kw); w wypadku gdy analogiczne żądania zawarte są w odrębnych pismach - każde z nich stanowi odrębny wniosek (odrębny numer w dzienniku Kw), mimo iż pisma pochodzą od tej samej osoby i są z tej samej daty;
2)
w wypadku gdy w jednym piśmie zawarte są żądania dokonania wpisów w kilku księgach wieczystych, każde z tych żądań stanowi odrębny wniosek (odrębny numer w dzienniku Kw); żądania analogiczne zawarte w kilku pismach stanowią też odrębne wnioski (odrębne numery w dzienniku Kw);
3)
żądanie dokonania wpisu odłączenia (lub wydzielenia) działki lub lokalu z jednej księgi wieczystej stanowi jeden wniosek (jeden numer w dzienniku Kw), mimo iż w wyniku odłączenia lub wydzielenia urządza się nową księgę wieczystą i dokonuje w niej wpisów nawet we wszystkich działach; w wypadku gdy pismo obejmuje dodatkowo żądanie sprostowania działu I lub dokonania wpisu w innym dziale księgi wieczystej, z której następuje odłączenie (lub wydzielenie), żądanie w tej części stanowi odrębny wniosek (wnioski) rejestrowane oddzielnie;
4)
w wypadku żądania w jednym piśmie dokonania z jednej księgi kilku odłączeń lub wydzieleń i urządzenia nowych ksiąg, rejestruje się każdą z części żądania pod odrębnym numerem dziennika Kw, jako odrębny wniosek; rejestruje się tyle wniosków, ile odłączeń lub wydzieleń obejmuje żądanie;
5)
żądanie w jednym piśmie założenia księgi wieczystej i dokonania w niej wpisów (nawet we wszystkich działach) stanowi jeden wniosek (jeden numer dziennika Kw); w wypadku gdy żądanie dotyczy założenia kilku ksiąg, rejestruje się tyle wniosków (nadaje tyle numerów dziennika Kw), ile ksiąg miałoby być założonych w wypadku pozytywnego załatwienia żądania.

§ 1757. 1. Sprawom, w których wniesione zostały środki odwoławcze od dokonanych wpisów, nadaje się odrębny numer w dzienniku Kw. Środki odwoławcze od tego samego wpisu, wpływające od różnych uczestników postępowania, rejestruje się pod wspólnym numerem nadanym pierwszemu z tych środków.

2. Sprawom, w których wniesiono środki odwoławcze od innych orzeczeń, np. o odmowie wpisu, umorzeniu postępowania, nie nadaje się nowego numeru dziennika Kw.

§ 1758. W rubryce dziennika Kw oznaczonej "nazwisko wnioskodawcy" - poza imieniem i nazwiskiem lub nazwą wnioskodawcy - odnotowuje się liczbę załączonych dokumentów. W wypadku stwierdzenia braku dokumentu powołanego we wniosku należy uczynić o tym stosowną adnotację.

§ 1759. Na piśmie zawierającym wniosek o wpis lub na druku zarządzenia wstępnego, niezwłocznie po dokonaniu wzmianki w księdze wieczystej (art. 45 ustawy o księgach wieczystych i hipotece), sporządza się adnotację wskazującą datę wykonania tej czynności.

§ 17510. W rubryce dziennika Kw zatytułowanej "wyznaczone terminy" wpisuje się informację o czynnościach podejmowanych w toku postępowania w sprawie.

§ 17511. 1. Zakreślenie numeru porządkowego sprawy w dzienniku Kw następuje po dokonaniu wpisu lub wydaniu innego orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie w odniesieniu do wszystkich żądań wniosku. W wypadku gdy treścią postanowienia jest odmowa wpisu, umorzenie postępowania, odrzucenie wniosku oraz zarządzenie o zwrocie wniosku, zakreślenie numeru porządkowego w dzienniku Kw następuje po uprawomocnieniu się postanowienia lub zarządzenia, gdy możliwe jest wykreślenie wzmianki o wniosku.

2. Z chwilą wydania postanowienia o wszczęciu postępowania przynaglającego numer sprawy zakreśla się w dzienniku Kw i sprawę wpisuje się do dziennika postępowania przynaglającego (Pn). Czynność ta nie stanowi podstawy do wykreślenia wzmianki o wniosku w księdze wieczystej.

3. W wypadku usunięcia przeszkody dla dokonania wpisu na skutek postępowania przynaglającego lub wobec ustania przyczyn do jego wszczęcia, sprawę zakreśla się w dzienniku Pn i ponownie wpisuje do dziennika Kw, wskazując jako datę wniosku - datę wpływu pisma do sądu. Dokonując wpisu do księgi wieczystej należy wskazać - obok aktualnego numeru dziennika Kw - w nawiasie również numer poprzedni.

4. W wypadku zawieszenia postępowania numer porządkowy sprawy w dzienniku Kw zakreśla się po upływie 1 miesiąca, jeżeli wcześniej postępowanie nie zostało podjęte. Wzmianki o wniosku nie wykreśla się jednak w księdze wieczystej, mimo zakreślenia jego numeru w dzienniku Kw. Z chwilą podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie, której numer porządkowy już zakreślono, sprawę wpisuje się pod nowy numer dziennika Kw na zasadach ogólnych.

§ 17512. Brak dowodu uiszczenia kosztów sądowych nie stanowi przeszkody do załatwienia wniosku o dokonanie wpisu własności. W takim wypadku koszty zostają ściągnięte w trybie § 45 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

§ 17513. Do dziennika odpisów (Odp.) wpisuje się wnioski o wydanie odpisu z księgi wieczystej, dokumentów znajdujących się w aktach księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz wypisów aktów notarialnych, a także wnioski o wydanie informacji z ksiąg dawnych (zamkniętych).

§ 17514. Wniosek o wydanie odpisu lub informacji - poza ogólnymi wymaganiami przewidzianymi dla pism procesowych - powinien zawierać oznaczenie księgi wieczystej lub wskazanie dokumentu pozwalającego na ustalenie jego treści oraz uzasadnienie potrzeby uzyskania odpisu lub informacji przez zainteresowanego, którego prawa nie są ujawnione w danej księdze wieczystej.

§ 17515. Wydawany odpis z księgi wieczystej powinien zawierać również wpisy nieprawomocne oraz ujawnienie wzmianek o wniosku wpisanych w odpowiednich działach księgi wieczystej.

§ 17516. Numer porządkowy w dzienniku Odp. zakreśla się z chwilą wydania odpisu lub odmowy jego wydania, a także po upływie 30 dni od sporządzenia odpisu, jeśli nie został odebrany i nie było zgłoszone żądanie przesłania go na adres wnioskodawcy.

§ 17517. Do wykazu spraw, w których postępowanie zawieszono, wpisuje się te wnioski lub części wniosków, w których wydane zostało postanowienie o zawieszeniu postępowania; § 125 instrukcji sądowej stosuje się odpowiednio.

§ 17518. Kierownik sekretariatu wydziału ksiąg wieczystych prowadzi kontrolę akt wysłanych na zasadach ogólnych.

§ 17519. W kontrolce postępowania odwoławczego wpisuje się daty wniesienia środka zaskarżenia, numer dziennika Kw, pod którym środek zaskarżenia został wpisany, oraz daty: wysłania akt do sądu II instancji i zwrotu akt, a także adnotację o wyniku rozpoznania sprawy przez sąd II instancji oraz o rozpoznaniu skargi kasacyjnej.

§ 17520. W dzienniku korespondencji ogólnej rejestruje się te pisma, które nie podlegają wpisaniu do żadnego z urządzeń ewidencyjnych, o których mowa w przepisach poprzedzających, a w szczególności: pisma mylnie skierowane, które należy przekazać do innych sądów (wydziałów), oraz pisma o udzielenie informacji i inne pisma, które nie są wnioskami wieczystoksięgowymi".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.