Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1989.4.23

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 października 1989 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 8 września 1989 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej

Na podstawie art. 132 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 31, poz. 137 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 33, poz. 175) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 1988 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 2, poz. 6) w tytule I Dziale II - "Biurowość w sprawach sądowych (instrukcja sądowa)" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w rozdziale 2 - "Biurowość w sprawach cywilnych", w oddziale 2 - "Wykazy i inne urządzenia ewidencyjne" skreśla się pododdział 4 - "Wykaz Ns - p" (przepisy § 118);
2)
po rozdziale 2 - "Biurowość w sprawach cywilnych" dodaje się nowy rozdział 2a - "Biurowość w sprawach gospodarczych" w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Biurowość w sprawach gospodarczych

Oddział 1

Urządzenia ewidencyjne - przepisy ogólne

§ 1461. W sądzie wojewódzkim, w którym utworzony został wydział (wydziały) gospodarcze prowadzi się repertoria:

- "GC" - dla wszczętych przed tym sądem spraw gospodarczych rozpoznawanych w procesie na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

- "GNs" - dla spraw wszczętych przed tym sądem w trybie postępowania nieprocesowego, a w szczególności dla spraw o rozstrzygnięcie sporu między radą pracowniczą przedsiębiorstwa a dyrektorem przedsiębiorstwa, organami przedsiębiorstwa a organem założycielskim przedsiębiorstwa oraz organami przedsiębiorstwa a organem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem;

- "GCo" - dla innych spraw rozpoznawanych według przepisów o procesie, a w szczególności spraw: o wyznaczenie sądu, wyłączenie sędziego i odtworzenie akt,

- "Gr" - dla spraw gospodarczych i rejestrowych przedstawionych z rewizjami od orzeczeń sądów rejonowych,

- "Gz" - dla spraw gospodarczych i rejestrowych przedstawionych z zażaleniami na postanowienia i zarządzenia wydane w postępowaniu przed sądami rejonowymi.

§ 1462.1. W sądzie rejonowym, w którym utworzony został wydział (wydziały) gospodarcze prowadzi się repertoria:

- "GC" - dla wszczętych przed tym sądem spraw gospodarczych rozpoznawanych w procesie na skutek pozwu lub skargi o uchylenie wyroku sądu polubownego,

- "GNs" - dla wszczętych przed tym sądem spraw gospodarczych rozpoznawanych w trybie postępowania nieprocesowego,

- "Ng" - dla spraw wszczętych przed tym sądem w postępowaniu nakazowym i upominawczym,

- "GCo" - dla innych spraw rozpoznawanych według przepisów o procesie i o sądzie polubownym, a w szczególności: spraw o odtworzenie akt, spraw podlegających rozpoznaniu w postępowaniu zabezpieczającym i egzekucyjnym oraz spraw o wyłączenie sędziego.

2. W sądzie, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się ponadto wykaz "GCps" dla spraw cywilnej pomocy sądowej w sprawach gospodarczych.

§ 1463. W wydziałach gospodarczych sądów wojewódzkich i rejonowych dla spraw z zakresu postępowania rejestrowego prowadzi się ponadto - obok rejestrów powierzonych sądom - urządzenia ewidencyjne określone w rozdziale 3 niniejszego działu.

Oddział 2

Repertoria i wykazy

§ 1464. Do repertoriów i wykazów prowadzonych w wydziałach gospodarczych sądów wojewódzkich i rejonowych stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2 - Biurowość w sprawach cywilnych z zachowaniem przepisów poniższych.

§ 146Sprawy gospodarcze podlegające wpisaniu do repertoriów oznacza się symbolami przewidzianymi w wykazie, który stanowi załącznik do zarządzenia, stosując przy tym zasady ustalone w przepisach § 81 i 82.

§ 1466. W rubryce "Oznaczenie stron" repertorium "Gr" i odpowiednio w rubryce "Nazwisko i imię powoda (pozwanego)" w repertorium "GC" wpisuje się w odniesieniu do podmiotu gospodarczego będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko tej osoby oraz skrótowe określenie prowadzonej przez nią działalności (np. Jan Kowalski - zakład szewski) a w odniesieniu do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej - pełną ich nazwę, a ponadto w przypadku jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej a stanowiącej własność osoby prawnej lub fizycznej, również oznaczenie właściciela (firmy). Nie wpisuje się przedstawicieli ustawowych ani pełnomocników stron.

§ 1467. 1. W rubryce "Oznaczenie przedmiotu sporu" repertorium "GC" należy zwięźle określić rodzaj dochodzonego roszczenia. Jeżeli pozew obejmuje kilka roszczeń należy osobno określić każde z nich, oznaczając ich kolejność małymi literami alfabetu, np.:

"a) o zaniechanie naruszenia środowiska,

b) o odszkodowanie zł ...,

c) o przywrócenie do stanu poprzedniego."

2. W wypadku zmiany powództwa w toku postępowania należy odpowiednio zmienić lub uzupełnić oznaczenie przedmiotu sporu.

§ 1468. W wypadku wydania wyroku na posiedzeniu niejawnym, w rubrykach: "Wyrok zaoczny" repertorium "GC" należy wpisać obok danych, o których mowa w § 90, również adnotację: "na posiedzeniu niejawnym".

§ 1469. Wpisując w repertorium "GNs" sądu wojewódzkiego sprawę z zakresu przepisów ustawy o przedsiębiorstwie państwowym lub o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego należy wpisać w rubryce "Uwagi" czerwonym kolorem skrótową adnotację: "sprawa z ustawy o p.p." lub "sprawa z ustawy o s.z.p.p.".

§ 14610. Numer porządkowy sprawy wpisanej do repertorium "Ng" zakreśla się - poza przypadkami określonymi w § 99 - także w wypadku przekazania sprawy właściwemu rzeczowo do rozpoznania sprawy w trybie zwykłym sądowi wojewódzkiemu. Datę przekazania wpisuje się w rubryce "Uwagi".

§ 14611. 1. W wypadku zawieszenia postępowania w sprawie gospodarczej, numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium po upływie 1 miesiąca od dnia zawieszenia postępowania.

2. Przed zakreśleniem numeru porządkowego sprawy należy sprawdzić, czy nie ustała przyczyna, z powodu której postępowanie zawieszono.

§ 14612. 1. Do zakreślania numerów spraw w repertoriach i wykazach stosuje się przepisy § 64 oraz § 119-123.

2. W wypadku wydania wyroku na posiedzeniu niejawnym zakreśla się w repertorium numer porządkowy sprawy, czyniąc jednocześnie w rubryce "Uwagi" adnotację o wysłaniu stronom odpisów tego wyroku.

§ 14613. Informację o wydaniu wyroku na posiedzeniu niejawnym zamieszcza się w części wstępnej orzeczenia.

Oddział 3

Inne czynności biurowe

§ 14614. 1. Do skorowidza alfabetyczno-numerowego prowadzonego w wydziale gospodarczym wpisuje się pod odpowiednimi literami alfabetu oznaczenia stron. W odniesieniu do podmiotu gospodarczego będącego osobą fizyczną wpisuje się nazwisko i imię tej osoby, a ponadto - gdy prowadzona przez tę osobę działalność jest wyodrębniona organizacyjnie - dodatkowo - pod inną właściwą literą alfabetu - również nazwę tej wyodrębnionej jednostki (np. pod literą "C" wpisać należy "Carpatia" - Zakład krawiecki - niezależnie od wpisania pod właściwą literą skorowidza nazwiska osoby fizycznej występującej w charakterze strony).

2. Wpisywania do skorowidza alfabetyczno-numerowego oznaczeń osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej należy dokonywać pod literami alfabetu odpowiednimi dla nazwy własnej danego podmiotu (np. pod literą "B" - przedsiębiorstwo państwowe "Budopol"). W razie braku nazwy własnej, wpisu do skorowidza należy dokonać pod literą alfabetu odpowiednią dla określenia formy organizacyjnej podmiotu, wynikającej z jego nazwy (np. pod literą "S" - Handlowo-Usługowa Spółdzielnia Inwalidów). W wypadku jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, a stanowiącej własność osoby prawnej lub fizycznej, pod właściwą literą alfabetu wpisuje się również nazwisko (firmę) właściciela, np. pod literą "S" nazwisko A. Smith, który jest właścicielem przedsiębiorstwa zagranicznego "Polosmith".

§ 14615. 1. W celu bieżącej kontroli sprawności postępowania w sprawach przekazanych biegłym w celu wydania opinii, w wydziałach gospodarczych sądów wojewódzkich i rejonowych prowadzi się kontrolkę "Wab".

2. Kierownik sekretariatu przegląda kontrolkę w odstępach dwutygodniowych i wysyła w miarę potrzeby ponaglenia oraz zawiadamia przewodniczącego wydziału o tym, że mimo ponaglenia akta nie zostały przez biegłego zwrócone.

§ 14616. 1. W kontrolce "Wab" wpisuje się w szczególności datę wysłania akt do biegłego i jego nazwisko, ustalony termin złożenia opinii, daty wysłanych ponagleń, informację o ukaraniu grzywną oraz datę zwrotu akt przez biegłego z zaznaczeniem, czy akta zostały zwrócone z opinią.

2. W kontrolce wpisuje się również informacje dotyczące realizacji rachunków złożonych przez biegłych; datę postanowienia o przyznaniu wynagrodzenia oraz datę skierowania rachunku do oddziału finansowego ze wskazaniem, czy wynagrodzenie biegłego płatne jest ze Skarbu Państwa ("S.P."), czy z zaliczek wpłaconych przez stronę ("poz. dep.").

§ 14617. W skierowanym do strony wezwaniu o usunięcie braków formalnych pisma należy zamieścić pełny tekst zarządzenia przewodniczącego wydziału ze wskazaniem terminu wykonania i pouczeniem o skutkach niewykonania zarządzenia. Jeżeli ze względu na rozmiar zarządzenia, treści jego nie da się zamieścić w formularzu wezwania, należy do wezwania dołączyć odpis zarządzenia i powołać się na nie w tekście wezwania.

§ 14618. 1. W celu ułatwienia kontroli spraw, w których postępowanie zostało zawieszone, należy - równocześnie z wpisaniem we właściwej rubryce repertorium daty zawieszenia - umieścić na marginesie z prawej strony repertorium oznaczenie "Zaw.".

2. Sprawy, o których mowa w ust. 1, należy ewidencjonować w wykazie spraw zawieszonych. W wykazie tym odnotowuje się sygnatury spraw i daty postanowień o zawieszeniu postępowania oraz przyczyny zawieszenia. Sprawy, w których zawieszone postępowanie podlega podjęciu z urzędu, należy oznaczyć skrótem "podj. post. z urzędu".

3. W wypadku podjęcia zawieszonego postępowania oraz w wypadku umorzenia zawieszonego postępowania, należy przekreślić w repertorium oznaczenie "Zaw.". Sygnaturę tej sprawy przekreśla się również w wykazie, o którym mowa w ust. 2.

§ 14619. W wypadku podjęcia postępowania po zakreśleniu numeru porządkowego sprawy w repertorium, należy sprawę wpisać ponownie do właściwego repertorium, stosując przepis § 61 ust. 2.

§ 14620. Akta spraw gospodarczych, w których postępowanie zostało zawieszone w instancji rewizyjnej przechowuje sąd II instancji. Sąd ten zawiadamia o fakcie zawieszenia postępowania sąd I instancji.

§ 14621. Do czynności związanych z dokonywaniem ogłoszeń dotyczących postępowania w sprawach gospodarczych (np. o ustanowieniu kuratora - art. 143 i 144 k.p.c. stosuje się przepisy § 132 i 133".;

3)
rozdział 3 - "Biurowość w sprawach rejestrowych" otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 3

Biurowość w sprawach rejestrowych"

Oddział 1

Rejestry i urządzenia ewidencyjne

Pododdział 1

Przepisy ogólne

§ 147. 1. W wydziałach cywilnych i gospodarczych sądów wojewódzkich oraz w wydziałach gospodarczych sądów rejonowych, którym powierzono prowadzenie rejestrów (w sądach rejestrowych) prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne:

1)
wykazy "Ns-Rej. ...",
2)
wykaz "U",
3)
księgi pomocnicze,
4)
zbiory wokand,
5)
skorowidze alfabetyczno-numerowe.

2. W sądzie rejonowym, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się ponadto wykaz "Ukł."

§ 148. 1. Wykazy "Ns-Rej. ..." są przeznaczone do wpisywania wniosków o dokonanie rejestracji przedsiębiorstwa albo organizacji społecznej, zawodowej lub gospodarczej oraz wszelkich wniosków o dokonanie dalszych wpisów do rejestrów, wszczynających postępowanie w sprawach rejestrowych.

2. Do wykazów "Ns-Rej. ..." wpisuje się również sprawy, w których postępowanie zostało wszczęte z urzędu. W tych sprawach wpisu dokonuje się po wydaniu pierwszego postanowienia (zarządzenia) w sprawie, umieszczając w rubryce "Oznaczenie wnioskodawcy" wyrazy "z urzędu".

3. Dla każdego rejestru prowadzi się odrębny wykaz "Ns-Rej. ..." oznaczony odpowiednim skrótem literowym.

§ 149. 1. W wydziałach cywilnych sądów wojewódzkich prowadzi się wykazy:

- "Ns-Rej. ZZ" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestracji związków zawodowych,

- "Ns-Rej. St" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru stowarzyszeń

- "Ns-Rej. IRz" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru izb rzemieślniczych.

2. W wydziałach gospodarczych sądów rejonowych prowadzi się wykazy:

- "Ns-Rej. PP" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru przedsiębiorstw państwowych,

- "Ns-Rej. PZ" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru przedsiębiorstw zagranicznych,

- "Ns-Rej. RKR" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru społeczno-zawodowych organizacji rolników,

- "Ns-Rej. BR" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru jednostek badawczo-rozwojowych,

- "Ns-Rej. S" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru spółdzielni,

- "Ns-Rej. H" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru handlowego,

- "Ns-Rej. CRz" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru cechów rzemieślniczych,

- "Ns-Rej. IG" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru izb gospodarczych,

- "Ns-Rej. SPG" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru jednostek samorządu zawodowego podmiotów gospodarczych.

3. W Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Pragi prowadzi się na podstawie przepisów szczególnych wykaz "Ns-Rej. F" - dla spraw rejestrowych z zakresu rejestru fundacji.

§ 150. 1. W wypadku, gdy wniosek wpisywany do wykazu "Ns-Rej. ..." dotyczy organizacji już zarejestrowanej, w rubryce 10 należy odnotować - przy wpisywaniu sprawy do wykazu - numer rejestru, pod którym figuruje dana organizacja. W wypadku, gdy sprawa dotyczy organizacji jeszcze nie zarejestrowanej - rubrykę tę należy wypełnić niezwłocznie po dokonaniu wpisu do rejestru.

2. W rubryce, o której mowa w ust. 1, w wykazie "Ns-Rej. H" wpisuje się dodatkowo skrótowe określenie formy organizacyjnej podmiotu, którego sprawa dotyczy np. "spółka z o.o.", "przeds. mieszane", "przeds. międzynarodowe", "przeds. zagraniczne", "spółka z udziałem zagranicznym" (zorganizowana jako spółka z o.o.), "wspólne jednostki badawczo-rozwojowe".

§ 151. 1. Wykaz "U" prowadzi się w wydziałach gospodarczych dla spraw upadłościowych; w sądzie wojewódzkim prowadzi się wykaz "U" dla spraw upadłościowych przedsiębiorstw państwowych.

2. Wykaz "Ukł" prowadzi się w wydziałach gospodarczych dla spraw układowych.

§ 152. W rubrykach wykazu dotyczącego sędziego - komisarza, syndyka i nadzorcy sądowego odnotowuje się zmiany tych osób, przekreślając jednocześnie wpisy poprzednie.

§ 153. W wykazie "U" rubryka "Inne załatwienie wniosku o ogłoszenie upadłości" jest przeznaczona na zamieszczenie informacji o odrzuceniu wniosku oraz o przekazaniu sprawy sądowi właściwemu.

§ 154. W rubryce "Uwagi" wykazów "U" i "Ukł" należy w szczególności wpisywać wzmianki o:

- wydaniu zarządzenia tymczasowego,

- łącznym rozpoznaniu wniosków o ogłoszenie upadłości i otwarcie postępowania układowego,

- wniesieniu zażalenia na postanowienie sądu lub sędziego - komisarza.

§ 155. 1. W wypadku uchylenia układu w postępowaniu upadłościowym, wznowienie postępowania należy wpisać do wykazu jako nową sprawę.

2. Przepis § 61 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 156. 1. W sądzie rejonowym, któremu powierzone zostało prowadzenie rejestru organizacji rolniczych (RKR) prowadzi się ponadto wykaz "Kas-r" dla rejestracji wniosków o rozstrzygnięcie sporu, w którym stroną są organizacje rolnicze, przez kolegium arbitrażu społecznego, na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.

2. W wykazie "Kas-r" wpisuje się zwięzłe informacje o czynnościach związanych ze zorganizowaniem kolegium arbitrażu społecznego dla rozstrzygnięcia sporu, którego wniosek dotyczy - stosownie do przepisów Regulaminu postępowania przed Kolegium arbitrażu społecznego - oraz o wyniku posiedzenia Kolegium. W wypadku wydania orzeczenia przez Kolegium, należy odnotować jego treść i datę wydania, a także datę doręczenia stronom odpisów orzeczenia z uzasadnieniem.

§ 157. 1. Zbiory wokand dotyczących spraw z postępowania rejestrowego prowadzi się na zasadach określonych w przepisach ogólnych, zawartych w rozdziale 1 niniejszego działu.

2. Przewodniczący wydziału może zarządzić - stosownie do potrzeb - prowadzenie skorowidza alfabetyczno-numerowego i kontrolek pomocniczych dla czynności w sprawach rejestrowych.

Pododdział 2

Przepisy dotyczące rejestrów

§ 158. 1. Rejestry prowadzi się w formularzach książkowych o trwałej oprawie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2. Stosownie do zasad określonych w przepisach szczególnych, rejestry przedsiębiorstw państwowych, przedsiębiorstw zagranicznych i jednostek badawczo-rozwojowych prowadzi się w pojedynczych księgach rejestrowych zakładanych dla każdego z rejestrowanych podmiotów.

§ 159. 1. Wzór i sposób prowadzenia rejestrów powierzonych sądom rejonowym określają odrębne przepisy.

2. Wpisy do rejestrów dokonywane są przez sekretarza sądowego pod nadzorem sędziego.

3. Wszelkich wpisów do rejestrów dokonuje się szczególnie starannie, pismem czytelnym i bez skreśleń. Omyłki podkreśla się czerwonym kolorem, wpisując tekst prawidłowy i opatrując go podpisem sekretarza.

§ 160. 1. W rejestrze prowadzonym w formularzu książkowym, przy dokonywaniu pierwszego wpisu, rezerwuje się odpowiednią liczbę kart umożliwiającą dokonywanie dalszych wpisów w sposób czytelny i przejrzysty.

2. Jeżeli rejestr prowadzony w formularzu książkowym składa się z paru działów, dla każdego działu prowadzi się odrębną księgę. W obrębie poszczególnych działów każdy tom oznacza się kolejną cyfrą rzymską.

§ 161. 1. Postanowienie o dokonaniu pierwszego wpisu do rejestru wykonuje się bezzwłocznie po jego wydaniu, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2. Zasadę tę stosuje się przy dokonywaniu dalszych wpisów.

§ 162. 1. Każdą zmianę lub wykreślenie wpisu w rejestrze oznacza się kolejnym numerem i umieszcza w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniany lub wykreślany. Wpisy poprzednie należy podkreślić poziomą linią przebiegającą przez wszystkie rubryki rejestru.

2. Dokonanie nowego wpisu nie jest możliwe, jeżeli w tej samej rubryce figuruje wpis poprzedni o treści sprzecznej, co do którego nie wydano postanowienia o wykreśleniu.

3. Jeżeli zmiany, które zaszły we wpisie danej organizacji są tak liczne, że zamieszczenie kolejnych zmian powodowałyby znaczne zmniejszenie przejrzystości zapisów w rejestrze prowadzonych w formularzu książkowym, należy przenieść wszystkie obowiązujące wpisy pod nowy numer rejestru i zaznaczyć to przeniesienie w rubryce "Uwagi" przy poprzednim i nowym wpisie. O przeniesieniu wpisu pod nowy numer rejestru zawiadamia się organizację, której wpis dotyczy.

§ 163. W przypadku wykreślenia organizacji z rejestru należy podkreślić poziomą linią wszystkie wpisy i wskazać przyczynę wykreślenia w rubryce "Uwagi".

Pododdział 3

Przepisy szczególne dotyczące rejestrów "PP", "PZ" i "BR"

§ 164. 1. Księgę rejestrową dla przedsiębiorstwa państwowego zakłada się niezwłocznie po wydaniu przez sąd postanowienia o wpisaniu tego przedsiębiorstwa do rejestru.

2. Na obwolucie księgi rejestrowej przedsiębiorstwa państwowego oraz na karcie Działu I umieszcza się numer księgi rejestrowej wynikający z wykazu ksiąg rejestrowych.

§ 165. 1. Księgą pomocniczą w stosunku do rejestru "PP" jest wykaz ksiąg rejestrowych przedsiębiorstw państwowych.

2. Jednocześnie z zarejestrowaniem przedsiębiorstwa państwowego należy wpisać to przedsiębiorstwo do wykazu ksiąg rejestrowych.

3. Numer porządkowy wykazu ksiąg rejestrowych odpowiada numerowi porządkowemu rejestru "PP" i stanowi podstawę do oznaczenia numeru księgi rejestrowej (rubryka 1 wykazu).

§ 166. 1. Rubryki 2-4 wykazu są przeznaczone do wpisywania dodatkowych numerów pomocniczych, które umożliwiają posiadanie bieżącej informacji o stanie rejestru, a w szczególności o liczbie przedsiębiorstw utworzonych przez różne rodzaje organów założycielskich.

2. Przy dokonywaniu nowego wpisu do wykazu - niezależnie od wypełnienia rubryki 1 przeznaczonej do wpisywania numeracji ciągłej poszczególnych ksiąg rejestrowych stanowiących rejestr "PP" - należy również wypełnić odpowiednio jedną z rubryk 2, 3 lub 4, w zależności od tego, jakie przedsiębiorstwo jest wpisywane do rejestru.

§ 167. Rubryki 5 i 6 wykazu ksiąg rejestrowych są przeznaczone na zamieszczenie nazwy i siedziby przedsiębiorstwa oraz na uwagi.

§ 168. Przepisy § 164 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do prowadzenia ksiąg rejestrowych przedsiębiorstw zagranicznych oraz jednostek badawczo-rozwojowych.

§ 169. 1. Księgą pomocniczą w stosunku do rejestru "PZ" jest wykaz ksiąg rejestrowych przedsiębiorstw zagranicznych.

2. Jednocześnie z zarejestrowaniem przedsiębiorstwa zagranicznego należy wpisać to przedsiębiorstwo do wykazu ksiąg rejestrowych.

§ 170. 1. Wykaz ksiąg rejestrowych przedsiębiorstw zagranicznych zawiera następujące rubryki:

1)
numer porządkowy rejestru,
2)
nazwa przedsiębiorstwa i siedziba,
3)
uwagi.

2. Numer porządkowy wykazu ksiąg rejestrowych odpowiada numerowi porządkowemu rejestru "PZ" i stanowi podstawę oznaczenia numeru księgi rejestrowej (rubryka 1 wykazu).

§ 171. 1. Księgą pomocniczą w stosunku do rejestru "BR" jest wykaz ksiąg rejestrowych jednostek badawczo-rozwojowych.

2. Jednocześnie z zarejestrowaniem jednostki badawczo-rozwojowej należy wpisać tę jednostkę do wykazu ksiąg rejestrowych.

3. Do prowadzenia wykazu ksiąg rejestrowych jednostek badawczo-rozwojowych stosuje się odpowiednio przepisy § 170 ust. 1 i 2.

Oddział 2

Inne czynności biurowe

§ 172. 1. Akta postępowania rejestrowego zakłada się dla każdego wniosku podlegającego wpisowi do wykazu "Ns-Rej. ..." i oznacza sygnaturą zgodną z numerem tego wykazu. Akta te mogą być umieszczane w prowizorycznych okładkach.

2. Na okładce akt dotyczących postępowania o dokonanie dalszego wpisu do rejestru umieszcza się ponadto numer odpowiedniego rejestru, pod którym dana organizacja w rejestrze figuruje. Akta dotyczące postępowania o dokonanie pierwszego wpisu opatruje się tym numerem niezwłocznie po dokonaniu wpisu do rejestru.

3. Po zakończeniu postępowania rejestrowego akta tego postępowania dołącza się do zbiorczych akt rejestrowych danej organizacji wraz z wszelkimi dokumentami stanowiącymi podstawę dokonania wpisów do rejestru.

§ 173. 1. Dla każdej organizacji wpisanej do rejestru prowadzi się jedne zbiorcze akta rejestrowe obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań we wszystkich sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze dotyczących danej organizacji.

2. Zbiorcze akta rejestrowe obejmują również dokumenty (informacje, zawiadomienia) dotyczące danego podmiotu a nie stanowiące podstawy wszczęcia postępowania rejestrowego, a także akta innych postępowań dotyczących tego podmiotu, jeżeli przewidują to przepisy szczególne.

§ 174. 1. Akta rejestrowe przechowuje się w sekretariatach ułożone według kolejności numerów rejestru.

2. Akta postępowania o dokonanie wpisu do rejestru przechowuje się oddzielnie aż do momentu zakończenia tego postępowania. Ułożone są one według kolejności sygnatur "Ns-Rej. ...".

§ 175. 1. W zaświadczeniu zamieszczanym przez sąd rejestrowy na przedstawionym sądowi inwentarzu i bilansie wymienia się: datę zaświadczenia, nazwę sądu, określenie podmiotu składającego inwentarz i bilans, datę przedstawienia inwentarza i bilansu oraz datę ich sporządzenia.

2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, podpisuje kierownik sekretariatu i umieszcza na nim pieczęć urzędową sądu";

4)
w rozdziale 6 - "Biurowość w sprawach karnych:"
a)
§ 282 otrzymuje brzmienie:

"§ 282. Numer porządkowy sprawy zakreśla się w repertorium po wydaniu wyroku oraz po uprawomocnieniu się postanowienia o przekazaniu sprawy według właściwości innemu sądowi lub postanowienia o przekazaniu sprawy w celu uzupełnienia postępowania przygotowawczego albo po uprawomocnieniu się innego rozstrzygnięcia kończącego postępowanie w danej instancji.";

b)
w § 300 ust. 2 pkt 1 i pkt 10 otrzymują brzmienie:

"1) rozpoznawanych przez sąd zażaleń na postanowienia prokuratora, wniosków prokuratora o przedłużenie tymczasowego aresztowania oraz zażaleń na zatrzymanie,",

"10) odszkodowania za niesłuszne skazanie, aresztowanie lub zatrzymanie.";

c)
w § 300 ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy: "zatrz. - zażalenie na zatrzymanie".
§  2.
Załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 1988 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Spraw. Nr 2, poz. 6) zawierający wykaz spraw cywilnych podlegających symbolizacji uzupełnia się wykazem spraw gospodarczych podlegających symbolizacji, stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  3.
W okresie przejściowym do czynności związanych z przejmowaniem akt i urządzeń ewidencyjnych z wydziałów cywilnych oraz ze zniesionych komisji arbitrażowych stosuje się następujące zasady:
1)
przyjmowane przez wydziały gospodarcze sądów powszechnych z komisji arbitrażowych sprawy gospodarcze, w których postępowanie nie zostało prawomocnie zakończone wpisuje się na zasadach ogólnych instrukcji sądowej do właściwych repertoriów i wykazów, odnotowując w odpowiednich rubrykach wszelkie informacje o biegu postępowania w sprawie, a w rubryce "Uwagi" sygnaturę akt postępowania arbitrażowego;
2)
sprawy, w których nie zostały rozpoznane środki odwoławcze od orzeczeń okręgowych komisji arbitrażowych i w których trwa postępowanie międzyinstancyjne, przed przekazaniem ich Sądowi Najwyższemu podlegają wpisaniu do repertorium "GC";
3)
sprawy przekazane przez Sąd Najwyższy do ponownego rozpoznania po uchyleniu orzeczenia okręgowych komisji arbitrażowych wpisuje się do repertorium "GC" na zasadach ogólnych;
4)
akta nie zakończonych w sądach spraw cywilnych, które na mocy ustawy z dnia 24 maja 1989 r. o rozpoznawaniu przez sądy spraw gospodarczych (Dz. U. Nr 33, poz. 175) stały się sprawami gospodarczymi - pozostają w wydziałach cywilnych aż do ich prawomocnego zakończenia. W wypadku uchylenia orzeczenia przez sąd rewizyjny i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania, akta tej sprawy zostają przekazane do właściwego wydziału gospodarczego;
5)
rejestry, akta i urządzenia ewidencyjne dotyczące spraw rejestrowych podlegają przekazaniu w całości do właściwych wydziałów gospodarczych i prowadzone są dalej bez zmiany dotychczasowej numeracji, poza uaktualnieniem w sygnaturach akt cyfry rzymskiej określającej oznaczenie wydziału. Wpisy do rejestrów, wykazów i pomocniczych urządzeń ewidencyjnych dokonywane są w wydziałach gospodarczych z zachowaniem ciągłości numeracji dotychczasowej.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 1989 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ SPRAW GOSPODARCZYCH PODLEGAJĄCYCH SYMBOLIZACJI

Sąd wojewódzki i rejonowy

WYDZIAŁ GOSPODARCZY

Repertorium "GC" sprawy o:

- opróżnienie lokalu mieszkalnego lub użytkowego 610

- wydanie nieruchomości 611

- ochronę naturalnego środowiska człowieka 6132

- roszczenia związane z rękojmią i gwarancją (dotyczy wszystkich

rodzajów umów) 618

- roszczenia związane z umowami o usługi (o dzieło, zlecenia, umowy nie

nazwane) z wyłączeniem spraw o symbolu 618 620

- roszczenia z umowy dostawy łącznie ze sporami przedumownymi na

tle tej umowy z wyłączeniem spraw o symbolu 618 623

- roszczenia z umowy sprzedaży, z wyłączeniem spraw o symbolu 618 625

- roszczenia z umowy o roboty budowlane i inwestycyjne, z

wyłączeniem spraw o symbolu 618 i 631 630

- roszczenia dotyczące prac projektowych 631

- roszczenia z umowy o przewóz i o spedycję, z wyłączeniem spraw

o symbolach 634 i 635 633

- roszczenia dotyczące sporów na tle szkód i braków ilościowych w

przesyłkach 634

- spory na tle nienależytego wykorzystania środków transportu 635

- roszczenia z umowy rachunku bankowego 638

- roszczenia z umowy agencyjnej i umów nie nazwanych podobnych

do agencyjnej 639

- spory na tle ubezpieczeń majątkowych 640

- spory na tle przepisów o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym

w gospodarce narodowej 650

Repertorium "Ng" - sprawy z postępowania nakazowego oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi dla spraw z rep. "GC".

Repertorium "GCo" - sprawy wpisywane do tego repertorium oznacza się odpowiednimi symbolami ustalonymi w wykazie spraw cywilnych podlegających symbolizacji, wpisywanych do repertorium "Co" wydziałów sądów wojewódzkich i rejonowych.

Objaśnienia

1. Sprawy przekazane do rozpoznania sądowi wojewódzkiemu w trybie art. 18 k.p.c., oznacza się dodatkowo przez uzupełnienie ich symboli cyfrowych adnotacją 18 k.p.c.

2. Symbolem "613" oznacza się wyłącznie sprawy, w których przyczyną powstania szkody lub powstania roszczenia było naruszenie przez podmiot gospodarczy jakiegokolwiek elementu naturalnego środowiska człowieka, tj.: powietrza, wody, gleby, flory, fauny itp.