Zm.: zarządzenie w sprawie instrukcji urządzania lasu.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2009.3.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 lutego 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 9 lutego 2009 r.
w sprawie zmiany zarządzenia nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 kwietnia 2003 roku w sprawie instrukcji urządzania lasu

ZU-7019-3/09

Na podstawie art. 33, ust. 1 i 3, pkt 3 i 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 1991 r., nr 101, poz. 444, z późniejszymi zmianami) oraz § 6 i 8, ust. 1, pkt 1 i 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, a także w związku z § 130, ust. 2 i 3 "Instrukcji urządzania lasu" (Warszawa, 2003), zarządzam, co następuje.

§  1.
1.
Uchylam wytyczne w sprawie prowadzenia konsultacji społecznych planu urządzenia lasu, zamieszone w tomie III "Instrukcji urządzania lasu" (Warszawa, 2003), strony 151-158, "Część III. Konsultowanie planu urządzenia lasu", z zastrzeżeniem, o którym mowa w pkt. 3.
2.
Wprowadzam do stosowania "Wytyczne", stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, w sprawie konsultacji społecznych oraz czynności zmierzających do sporządzenia "Prognozy oddziaływania na środowisko", o której mowa w art. 51 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227), w ramach prac dotyczących sporządzenia planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa.
3.
W okresie przejściowym dla projektów planów urządzenia lasu będących w końcowym opracowaniu, tj. projektów planów urządzenia lasu, dla których wykonano taksację lasu i prace kameralne (projekty planów urządzenia lasu przed II KTG), zachowuje się procedurę konsultacji społecznych w trybie dotychczasowym, obowiązującym przed wejściem niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Wytyczne, o których mowa w § 1, pkt 2, dotyczą sporządzenia projektów planów urządzenia lasu, dla których umowa została zawarta po 15 listopada 2008 roku.
2.
Wytyczne, o których mowa w § 1, pkt 2, stanowią rozdział części III: "Część III. Konsultowanie planu urządzenia lasu", w tomie III "Instrukcji urządzania lasu" (Warszawa, 2003).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wytyczne w sprawie konsultacji społecznych oraz czynności zmierzających do sporządzenia "Prognozy oddziaływania na środowisko", o której mowa w art. 51 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227), w ramach prac dotyczących sporządzenia planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa

W dniu 15 listopada 2008 r. weszła w życie ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, nazywana dalej ustawą o udostępnianiu, która - łącznie z wprowadzonymi w tym samym czasie zmianami w ustawie o ochronie przyrody (art. 33, ust. 3 tej ustawy) - ustanowiła obowiązek i ogólne zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz na obszary Natura 2000, dla wszelkich polityk, strategii, planów i programów, w tym planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa.

Strategiczna ocena oddziaływania planu urządzenia lasu na środowisko to postępowanie w sprawie oddziaływania na środowisko skutków realizacji tego planu, obejmujące następujące działania dyrektora RDLP:

a)
uzgodnienie (jako sporządzającego projekt planu) z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko;
b)
sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko;
c)
uzyskanie od regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego opinii na temat projektu planu urządzenia lasu, wraz z prognozą jego oddziaływania na środowisko;
d)
zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.

I. Postępowanie w sprawie sporządzenia planów urządzenia lasu, dla których umowa na ich sporządzenie została zawarta po 15 listopada 2008 roku, przewiduje się jak niżej.

1. Przed przystąpieniem do zawarcia umowy na sporządzenie planu urządzenia lasu - minimum w terminie 6 miesięcy przed ogłoszeniem zamówienia na jego sporządzenie (a doraźnie dla planów, dla których umowa została zawarta po dniu 15 listopada 2008 roku, z dniem podpisania niniejszego zarządzenia) - dyrektor RDLP występuje z wnioskiem o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania planu urządzenia lasu na środowisko do dyrektora regionalnej dyrekcji ochrony środowiska lub z propozycją odstąpienia od sporządzenia tej prognozy wraz z uzasadnieniem. Z wnioskiem o uzgodnienie zakresu informacji wymaganych w prognozie oddziaływania należy wystąpić również do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Wniosek powinien zawierać elementy, o których mowa w art. 51 i 52, ustawy o udostępnianiu, w tym:

* propozycje zakresu i szczegółowości prognozy oddziaływania planu urządzania lasu na środowisko i obszar Natura 2000 na podstawie danych z Programu Ochrony Przyrody (POP) oraz odpowiednio dla obszaru Natura 2000 według aktualnego Standardowego Formularza Danych (SDF);

* mapę obszarów chronionych wraz z ewentualną lokalizacją - na obszarze Natura 2000 - siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których wyznaczono obszar Natura 2000;

* propozycji monitorowania zadań określonych w decyzji ministra właściwego w sprawach środowiska w sprawie zatwierdzenia planu urządzenia lasu.

2. Po uzyskaniu stosownych uzgodnień, o których mowa w pkt. 1., dyrektor RDLP zwołuje komisję założeń planu (KZP), której zadaniem jest wypracowanie "Założeń do sporządzenia projektu planu urządzenia lasu" wraz z POP i prognozą oddziaływania tego planu na środowisko. W trakcie KZP, na podstawie referatu nadleśniczego oraz koreferatu naczelnika RDLP (właściwego w sprawach urządzania lasu), uwzględniającego stanowiska wydziałów merytorycznych RDLP, ustala się w szczególności wytyczne w sprawach:

* wymienionych w § 126 i 127 części I, IUL, Warszawa, 2003;

* składników prognozy oddziaływania na środowisko na podstawie przyjętych uzgodnień (patrz pkt 1);

* założeń do wykonania mapy przeglądowej na potrzeby projektu prognozy oddziaływania.

Uczestnikami KZP są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP i Zespołu Ochrony Lasu. Z ustaleń i wytycznych z KZP, przewodniczący (dyrektor RDLP lub jego zastępca) sporządza protokół, którego głównym składnikiem są "Założenia do sporządzenia projektu planu urządzenia lasu wraz z prognozą oddziaływania tego planu na środowisko".

3. Niezwłocznie po przyjęciu ustaleń i wytycznych KZP, dyrektor RDLP na podstawie "Założeń....", o których mowa w pkt. 2, zapewnia udział społeczeństwa w postępowaniu poprzez podanie do publicznej wiadomości w BIP RDLP i lokalnej prasie informacji o:

* przystąpieniu do opracowania projektu planu ul;

* możliwościach zapoznania się z "Założeniami ...", o których mowa w pkt. 2 oraz o miejscu ich wyłożenia do wglądu;

* sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie termin ich składania (co najmniej 21 dni);

* właściwości dyrektora RDLP do rozpatrywania uwag i wniosków.

4. Równolegle w BIP właściwej RDLP umieszcza się ogłoszenie o przystąpieniu do zamówienia na sporządzenie projektu planu urządzenia lasu. "Założenia ...", o których mowa w pkt. 2, są składnikiem SIWZ na sporządzenie projektu planu urządzenia lasu.

5. Następuje wyłonienie wykonawcy projektu planu urządzenia lasu wraz z prognozą oceny oddziaływania planu urządzenia lasu na środowisko (nie później niż w 9. roku obowiązującego planu urządzenia lasu).

6. Po wykonaniu przez wykonawcę projektu planu urządzenia lasu prac terenowych i kameralnych oraz zestawień zbiorczych danych inwentaryzacyjnych wraz z ich zobrazowaniem na mapach przeglądowych, prognozy oddziaływania na środowisko, aktualizacji POP - dyrektor RDLP zwołuje Naradę Techniczno-Gospodarczą (NTG), której zadaniem jest:

* ocena i analiza gospodarki przeszłej na podstawie referatu nadleśniczego i koreferatu Inspekcji LP (ILP);

* omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy projektu planu urządzenia lasu;

* ocena projektu planu urządzenia lasu na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego oraz Inspekcji LP;

* akceptacja lub korekta prognozy oddziaływania planu urządzenia lasu na środowisko na podstawie referatu wykonawcy projektu planu.

Uczestnikami NTG są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, DGLP, ILP, ZOL oraz wykonawca projektu planu urządzenia lasu. Z ustaleń Narady Techniczno-Gospodarczej wykonawca projektu planu urządzenia lasu sporządza protokół, który jest zatwierdzany przez przewodniczącego narady (dyrektor RDLP lub jego zastępca). Głównym składnikiem tego protokołu jest "Projekt planu urządzenia lasu", który wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, zgodnie z art. 54 ustawy o udostępnianiu, zostaje przekazany do regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii. Wymienione organy wydają opinię w terminie do 30 dni od daty otrzymania wniosku.

7. Dyrektor RDLP podaje do publicznej wiadomości informacje o możliwościach zapoznania się z "Projektem planu urządzenia lasu" wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, o których mowa w pkt. 6, według procedury opisanej w pkt. 3.

8. Po uzyskaniu opinii oraz uwag i wniosków, o których mowa w pkt. 3, 6 i 7, dyrektor RDLP zwołuje - poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej i w BIP RDLP - Komisję Projektu Planu (KPP), której zadaniem jest omówienie opinii, uwag i wniosków zgłoszonych (patrz pkt. 3, 6 i 7) oraz wstępne sformułowanie uzasadnienia, o którym mowa w art. 42, pkt 2 ustawy o udostępnieniu. Komisja Projektu Planu ma charakter debaty publicznej.

9. Przed skierowaniem projektu planu urządzenia lasu do zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektor RDLP sporządza (patrz art. 55, ust. 3 ustawy o udostępnianiu) pisemne podsumowanie, zawierające uzasadnienie wyboru właściwego wariantu przyjmowanego planu urządzenia lasu, uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa, a także w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

1) ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko, w tym propozycje w sprawie monitoringu, o którym mowa w pkt. 1;

2) opinie regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, o których mowa w pkt. 6;

3) wyniki postępowania dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone.

10. Dyrektor RDLP kieruje, poprzez dyrektora generalnego LP, projekt planu urządzenia lasu wraz z podsumowaniem, o którym mowa w pkt. 9, do zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska.

11. Po zatwierdzeniu, w drodze decyzji, planu urządzenia lasu przez ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektor RDLP:

1) podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu przez ministra właściwego do spraw środowiska i możliwościach zapoznania się z jego treścią oraz uzasadnieniem, o którym mowa w pkt. 8 i posumowaniem, o którym mowa w pkt. 9;

2) przekazuje decyzję o zatwierdzeniu planu urządzenia lasu wraz z podsumowaniem, o którym mowa w pkt. 9, regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska oraz państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu;

3) monitoruje oddziaływanie planu urządzenia lasu na środowisko.

II. Dla projektów planów urządzenia lasu - niezależnie od daty podpisania umowy na ich sporządzenie - które w dniu wejścia w życie niniejszych wytycznych znajdują się w końcowej fazie opracowania (tj. są po wykonaniu prac terenowych i przed zwołaniem II KTG), zachowuje się odpowiednio sposób konsultacji społecznych oraz procedurę zmierzającą do zatwierdzenia projektu planu przez ministra właściwego w sprawach środowiska w dotychczasowym trybie.

III. W związku z przyjętą procedurą, opisaną w części I "Wytycznych", odpowiednio w Instrukcji Urządzania Lasu (Warszawa, 2003) pod pojęciem:

a) "Narada wstępna" oraz "I Komisja Techniczno-Gospodarcza" należy rozumieć "Komisja Założeń Planu",

b) "II Komisja Techniczno-Gospodarcza" należy rozumieć "Narada Techniczno-Gospodarcza",

c) "Projekt planu urządzenia lasu" należy rozumieć "Projekt planu urządzenia lasu" wraz z Programem Ochrony Przyrody oraz Prognozą Oddziaływania na Środowisko.

IV. Dla nadleśnictw, w których odbyły się I Komisje Techniczno-Gospodarcze, w terminie po 15 listopada 2008 roku do dnia wejścia niniejszego zarządzenia, należy uzupełnić odpowiednio działania wymienione w części I wytycznych, w pkt. 1 i 3, w celu uzyskania właściwych dokumentów i ich udostępnieniu społeczeństwu (rozumie się przez to protokoły z I KTG i opinie dyrektora RDOŚ oraz państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego), które należy uzupełnić przed zwołaniem NTG.