Zm.: zarządzenie w sprawie Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2000.1.25

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 sierpnia 2000 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 31 lipca 2000 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778, Nr 110, poz. 1255, oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136 i Nr 48, poz. 550), zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 października 1993 r. w sprawie Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia (Dz. Urz. MZiOS Nr 14, poz. 38, z 1996 r. Nr 10, poz. 30) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
dotychczasowy § 1 oznacza się jako ust. 1,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia otrzymuje z dniem 1 sierpnia 2000 r. nazwę "Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia";

2)
w § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwane dalej Centrum", ma zasięg ogólnopolski i jest podporządkowane Ministrowi Zdrowia";

3)
§ 4 skreśla się;
4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Celem działalności Centrum jest rozwój systemów informacyjnych w obszarze ochrony zdrowia prowadzący do optymalnej alokacji środków, poprawy efektywności zarządzania na wszystkich poziomach oraz poprawy jakości świadczonych usług medycznych";

2. Przedmiotem działalności Centrum jest:

1) projektowanie i monitorowanie funkcjonowania systemów informacyjnych w obszarze ochrony zdrowia,

2) gromadzenie danych pochodzących z różnych systemów, niezbędnych do prowadzenia analiz,

3) wykonywanie analiz z zakresu zarządzania, organizacji, ekonomiki, epidemiologii, demografii i socjologii w obszarze ochrony zdrowia.";

5)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. W realizacji swych zadań Centrum współpracuje z właściwymi organami administracji oraz innymi podmiotami";

6)
w § 7:
a)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "i Opieki Społecznej",
b)
skreśla się ust. 3 i 4
7)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. Centrum prowadzi działalność w oparciu o roczny plan finansowy";

8)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań Centrum określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia."

§  2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Centrum.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2000 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
§  1.
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, zwane dalej "Centrum" jest jednostką budżetową działającą na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778, Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136 i Nr 48, poz. 550).
§  2.
Siedzibą Centrum jest miasto stołeczne Warszawa.
§  3.
Centrum jest powołane dla realizacji zadań związanych z informatyzacją ochrony zdrowia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  4.
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1)
opracowywanie standardów w dziedzinie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia z uwzględnieniem regulacji prawnych i standardów Unii Europejskiej poprzez:
a)
opracowywanie i aktualizację standardów w dziedzinie informatyki medycznej, w tym prowadzenie sekretariatu Normalizacyjnej Komisji Problemowej ds. Informatyki Medycznej,
b)
opracowywanie i aktualizację metod, słowników, klasyfikacji, systematyk, standardów nazewnictwa, definicji podstawowych pojęć stosowanych w informatyce medycznej, organizacji i zarządzaniu oraz ekonomice ochrony zdrowia,
2)
opiniowanie aktów prawnych regulujących funkcjonowanie ochrony zdrowia w zakresie jej informatyzacji oraz przygotowywanie dla Ministra Zdrowia projektów takich aktów prawnych,
3)
monitorowanie zasobów materialnych i kadrowych systemu ochrony zdrowia oraz jego funkcjonowania ze szczególnym uwzględnieniem oceny dostępności do świadczeń zdrowotnych,
4)
koordynacja procesu wdrażania i bieżąca ocena funkcjonowania systemu rejestracji usług medycznych oraz opracowywanie projektów rozwoju i doskonalenia tego systemu,
5)
koordynacja prac dotyczących systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, informatyki medycznej, statystyki publicznej, epidemiologii i demografii realizowanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Zdrowia,
6)
opracowywanie ekspertyz i zaleceń oraz działalności konsultacyjno-usługowej w zakresie będącym przedmiotem działalności Centrum,
7)
prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i wydawniczej dotyczącej przedmiotu działalności Centrum,
8)
uczestnictwo w monitorowaniu realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia,
9)
realizacja bieżących zadań w zakresie będącym przedmiotem działalności Centrum zlecanych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
W realizacji swych zadań Centrum współpracuje przede wszystkim z:
1)
jednostkami organizacyjnymi Ministra Zdrowia,
2)
działającymi przy wojewodach wojewódzkimi ośrodkami metodyczno-organizacyjnymi oraz wojewódzkimi Kasami Chorych,
3)
Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Związkiem Kas Chorych oraz poszczególnymi Kasami Chorych,
4)
Głównym Urzędem Statystycznym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
5)
jednostkami badawczo-rozwojowymi i wyższymi szkołami medycznymi,
6)
stowarzyszeniami, fundacjami i innymi organizacjami zajmującymi się problematyką zbieżną z przedmiotem działalności Centrum,
7)
Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz innymi instytucjami międzynarodowymi i zagranicznymi zajmującymi się problematyką zbieżną z przedmiotem działalności Centrum,
8)
zainteresowanymi zakładami opieki zdrowotnej.
§  6.
1.
Z Dyrektorem Centrum nawiązuje i rozwiązuje umowę o pracę albo nawiązuje i rozwiązuje umowę cywilnoprawną Minister Zdrowia.
2.
Z pozostałymi pracownikami Centrum nawiązuje i rozwiązuje umowę o pracę Dyrektor Centrum.
3.
Dyrektor Centrum zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, a w szczególności jest odpowiedzialny za:
1)
realizację zadań statutowych Centrum oraz zadań zleconych przez Ministra Zdrowia,
2)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników, ustalanie ich wynagrodzeń oraz nawiązywanie i rozwiązywanie umów cywilnoprawnych z osobami współpracującymi,
3)
opracowywanie regulaminu organizacyjnego Centrum oraz czuwanie nad jego realizacją,
4)
opracowanie i stosowanie regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania,
5)
zapewnianie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum,
6)
opracowywanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z ich realizacji,
7)
organizowanie współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Ministra Zdrowia oraz innymi organami administracji publicznej,
8)
zarządzanie majątkiem Centrum oraz nadzorowanie przestrzegania obowiązkowych przepisów, a w szczególności przepisów o zamówieniach publicznych.
§  7.
1.
Dyrektor Centrum tworzy komórki organizacyjne Centrum i powołuje ich kierowników oraz samodzielne stanowiska pracy, niezbędne do realizacji powierzonych zadań.
2.
Szczegółową strukturę organizacyjną Centrum oraz zadania związane z poszczególnymi stanowiskami pracy określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Centrum i zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Zdrowia.
3.
Regulamin organizacyjny obowiązuje po upływie 14 dni od jego zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Zdrowia.
§  8.
1.
Dyrektor Centrum może upoważnić swoich zastępców, kierowników komórek organizacyjnych lub innych pracowników Centrum do podejmowania decyzji w swoim imieniu w określonych przez niego sprawach.
2.
Dyrektor Centrum może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
§  9.
1.
Centrum może zatrudniać pracowników naukowych i naukowo-badawczych w rozumieniu art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170, z 1987 r. Nr 22, poz. 128, z 1988 r. Nr 41, poz. 328 i z 1989 r. Nr 6, poz. 33, Nr 25, poz. 134 i Nr 35, poz. 192), do których stosuje się przepisy dotyczące zatrudniania i wynagradzanie pracowników jednostek badawczo-rozwojowych.
2.
Rozkład czasu pracy oraz wewnętrzny porządek w Centrum określa regulamin pracy.
§  10.
1.
Centrum prowadzi działalność finansową w oparciu o roczny plan finansowy zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
Centrum sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość finansową.
§  11.
Dyrektor Centrum wydaje wewnętrzne zarządzenia i podejmuje decyzje w granicach uregulowanych niniejszym statutem oraz wprowadzonymi na jego podstawie regulaminami.