Zm.: decyzja w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VIS Maił.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.27

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 kwietnia 2014 r.

DECYZJA Nr 136
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 2 kwietnia 2014 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VIS Mail

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 254 Komendanta Głównego Policji z dnia 3 września 2010 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VIS Mail (Dz. Urz. KGP Nr 10, poz. 62 oraz z 2012 r. poz. 61) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE KORZYSTANIA Z ZASOBÓW SYSTEMU INFORMACYJNEGO SCHENGEN, WIZOWEGO SYSTEMU INFORMACYJNEGO ORAZ VIS MAIL

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Zakres tematyczny oraz system oceniania

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VIS Mail.

2. Katalog zadań, do realizacji których program ma przygotować

Kurs przygotowuje trenerów do przeprowadzenia kursu specjalistycznego dla policjantów z zakresu korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) i Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz zasad funkcjonowania i obsługi SIS, VIS i VIS Mail.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kierowana jest grupa przedstawicieli z Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji, komend miejskich Policji, komend powiatowych/rejonowych Policji, w skład której wchodzą policjanci:

- służby prewencyjnej, w tym realizujący zadania w komórkach właściwych w sprawach: dyżurnych, sztabowych oraz postępowań administracyjnych,

- służby kryminalnej, w tym realizujący zadania w komórce właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy operacyjnej (w tym oficerowie kontaktowi), zajmujący się tematyką SIS, VIS (w tym VIS Mail) i SIRENE.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Czas trwania kursu wynosi 2 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 20 osób.

7. Zakres tematyczny oraz system oceniania

Temat nrCzas realizacji w godz. lekcyjnychSystem oceniania
1. Regulacje dotyczące SIS oraz Biura SIRENE.8Zaliczenie kursu następuje na podstawie wykonanego zadania praktycznego. Uzyskana ocena przyjmuje postać zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
2. Regulacje dotyczące VIS oraz VIS Mail.3
3. Metodyka szkolenia z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz VIS Mail.2
Razem13

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT nr 1: Regulacje dotyczące Systemu Informacyjnego Schengen

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić idee utworzenia strefy Schengen,

- omówić zakres oraz strukturę Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen (KWS) wraz z informacją o zastąpieniu Tytułu IV KWS przez przepisy decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz. Urz. UE L 205 z 07.08.2007) - zwanej dalej "decyzją 533/2007" i rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (Dz. Urz. UE L 381 z 28.12.2006) - zwanego dalej "rozporządzeniem 1987/2006" - od daty wskazanej w procedurze zgodnej z przepisem art. 71 ww. decyzji 533/2007 i art. 55 rozporządzenia 1987/2006,

- wyjaśnić podstawowe terminy wykorzystywane w KWS (dotyczące współpracy policyjnej - Tytuł III KWS), decyzji 533/2007 i rozporządzeniu 1987/2006 z uwzględnieniem prawa krajowego,

- omówić formy współpracy policyjnej wynikające z Tytułu III KWS,

- określić regulacje dotyczące SIS wynikające z decyzji 533/2007 i rozporządzenia 1987/2006,

- wypełniać obowiązki wynikające z decyzji 533/2007 i rozporządzenia 1987/2006,

- zastosować przepisy wynikające z decyzji 533/2007 i rozporządzenia 1987/2006 dotyczące SIS,

- wskazać różnicę pomiędzy SIS 1+ a SIS II (w zakresie kategorii danych wprowadzanych do SIS, możliwości dołączania załączników: zdjęć przedmiotów/osób, odbitek linii papilarnych, ENA, tworzenia odsyłaczy pomiędzy wpisami (linkowanie) i omówić akty prawne regulujące funkcjonowanie SIS II.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Podstawowe zagadnienia dotyczące Układu z Schengen i Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen.

2. Formy międzynarodowej współpracy policyjnej zawartej w Tytule KWS oraz podstawowe terminy wykorzystywane w Tytule III KWS.

1wykład1. Omów założenia i zasady funkcjonowania strefy Schengen.

2. Posługując się KWS omów jej strukturę oraz terminy: granice wewnętrzne, granice zewnętrzne, państwo trzecie, cudzoziemiec, ekstradycja.

Na podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

1) Tytułu III KWS;

2) decyzji Ramowej Rady 2006/960/WSiSW z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej i decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej;

3) przepisów prawa krajowego (ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami państw członkowskich Unii Europejskiej, Dz. U. Nr 230, poz. 1371 i rozporządzenia z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu wymiany informacji między punktem kontaktowym a podmiotami uprawnionymi oraz organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, Dz. U. poz. 505), omów zagadnienia:

- formy współpracy policyjnej,

- wymiana informacji i danych wywiadowczych,

- krajowy punkt kontaktowy.

3. SIS II - regulacje dotyczące SIS zawarte w decyzji 533/2007 i rozporządzeniu 1987/2006.1wykładNa podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

1) decyzji 533/2007;

2) rozporządzenia 1987/2006;

3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1986/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dostępu służb odpowiedzialnych w państwach członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) - zwanego dalej "rozporządzeniem 1986/2006", omów:

- cele SIS,

- kategorie danych wprowadzanych do SIS II,

- strukturę SIS (komponenty: CS - SIS, N. SIS II, SIRENE),

- podstawowe założenia SIS II i różnice pomiędzy SIS 1+ a SIS II m.in. w zakresie kategorii danych wprowadzanych do SIS, możliwości dołączania załączników: zdjęć przedmiotów/osób, odbitek linii papilarnych, ENA, tworzenia odsyłaczy pomiędzy wpisami (linkowanie).

4. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170, z późn. zm.), zwaną dalej "ustawą o udziale RP w SIS i VIS".1wykład dyskusjaNa podstawie ustawy o udziale RP w SIS i VIS wyjaśnij oraz scharakteryzuj poniżej wymienione terminy:

- Krajowy System Informatyczny,

- centralny organ techniczny KSI,

- dostęp pośredni i bezpośredni,

- organy uprawnione do wpisu, w szczególności Policji,

- organy uprawnione do wglądu (sprawdzeń),

- dostęp osób do danych, które ich dotyczą (informacje na temat udostępniania danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen zamieszczone są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Komendanta Głównego Policji www.bip.kgp.policja.gov.pl - w zakładce centralny organ techniczny KSI),

- sposób wyznaczania użytkowników końcowych i osób upoważnionych, na podstawie decyzji nr 320 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 października 2011 r. w sprawie wyznaczenia użytkowników końcowych do dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) oraz wykorzystywania danych i wyznaczania osób upoważnionych do wykorzystywania danych, a także prowadzenia ewidencji tych osób (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 63 oraz z 2013 r. poz. 60).

Omów praktyczne aspekty i przedyskutuj ze słuchaczami ewentualne problemy związane z dotychczasowym dokonywaniem wpisów do SIS.

5. Podstawy prawne regulujące funkcjonowanie Biur SIRENE.

6. Cele i zadania Biur SIRENE.

7. Polskie Biuro SIRENE.

1wykładNa podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

1) Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen - w zakresie art. 25;

2) decyzji 533/2007;

3) rozporządzenia 1987/2006;

4) decyzji wykonawczej Komisji z dnia 26 lutego 2013 r. w sprawie przyjęcia podręcznika SIRENE i innych środków wykonawczych dla Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (notyfikowana jako dokument nr C(2013) 1043), (Dz. Urz. WE L 71/1 z dn. 14.03.2013 r.);

5) ustawy o udziale RP w SIS i VIS

- omów istotę funkcjonowania Biur SIRENE, cele i zadania realizowane przez Biura SIRENE (na podstawie polskiego Biura SIRENE) oraz zagadnienia dotyczące wymiany informacji uzupełniających w ramach SIS - współpraca polskiego Biura SIRENE z innymi krajowymi użytkownikami SIS, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej Policji.

8. Procedury postępowania w związku z dokonywaniem sprawdzeń osób i przedmiotów w SIS.3wykład, ćwiczeniaPosługując się procedurami postępowania w związku z dokonywaniem sprawdzeń osób i przedmiotów w SIS, omów:

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej w celu jej aresztowania i wydania na podstawie europejskiego nakazu aresztowania lub poszukiwanej w celu aresztowania jej i ekstradycji - art. 26 decyzji 533/2007,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS cudzoziemca, w odniesieniu do którego dokonany został wpis w celu odmowy pozwolenia na wjazd lub pobyt na terytorium państw strefy Schengen - art. 24 rozporządzenia 1987/2006,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej jako zaginiona, która powinna być objęta ochroną lub osoby, której miejsce przebywania należy ustalić - art. 32 decyzji 533/2007,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby poszukiwanej w celu ustalenia miejsca pobytu - art. 34 decyzji 533/2007,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS osoby/przedmiotu wprowadzonych do SIS do celów niejawnego nadzoru lub szczególnej kontroli - art. 36 decyzji 533/2007,

- procedurę postępowania w przypadku figurowania w SIS przedmiotu poszukiwanego w celu jego zajęcia lub wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym- art. 38 decyzji 533/2007.

W trakcie wykładu omów procedury dotyczące tożsamości przywłaszczonej i aliasów.

Ćwiczący wypełni:

- Formularz zgłoszenia odnalezienia osoby, której dane znajdują się w SIS (formularz SIS - osoba),

- Oświadczenie osoby poszukiwanej,

- Formularz zgłoszenia odnalezienia przedmiotu, którego dane znajdują się w SIS (formularz SIS - przedmiot).

Omów sposoby postępowania w przypadku dokonania trafienia i konieczności porównania materiałów identyfikacyjnych.

9. Wprowadzanie do SIS wpisu na podstawie art. 36 decyzji 533/2007.1wykład, dyskusjaNa podstawie decyzji nr 294 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 lipca 2013 r. w sprawie dokonywania wpisów danych osób lub przedmiotów do Systemu Informacyjnego Schengen na potrzeby niejawnego nadzorowania lub kontroli w celu ścigania przestępstw oraz zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa publicznego (Dz. Urz. KGP poz. 53), omów:

- niejawne nadzorowanie,

- kontrolę,

- podstawę dokonywania rejestracji w SIS (katalog przestępstw; osoby i przedmioty, które można rejestrować),

- sposób dokonania rejestracji (notatka, karta wpisu danych SIS na potrzeby niejawnego nadzorowania lub kontroli - zgodnie z terminologią stosowaną w przepisach prawa UE: niejawna i szczególna kontrola, potwierdzenie rejestracji),

- tryb oceny potrzeby dalszego przetwarzania danych w SIS,

- sposób usunięcia lub modyfikacji wpisu,

- współpracę Wydziału Administrowania Danymi SIS i VIS Biura Służby Kryminalnej KGP z Biurem Międzynarodowej Współpracy Policji KGP.

Należy zwrócić szczególną uwagę na procedurę gromadzenia informacji na potrzeby niejawnego nadzorowania, w szczególności nieujawniania wobec zainteresowanej osoby faktu prowadzenia tych czynności.

TEMAT nr 2: Regulacje dotyczące VIS

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z VIS z uwzględnieniem prawa krajowego oraz omówić strukturę VIS,

- wskazać podstawy prawne funkcjonowania VIS (w tym wskazać cel, zadania systemu oraz organy uprawnione do dostępu do danych VIS, ze szczególnym uwzględnieniem roli i zadań Policji w omawianym zakresie),

- wskazać zakres danych gromadzonych i przetwarzanych w VIS,

- wyjaśnić podstawowe terminy odnoszące się do kwestii wizowych, które zostały wykorzystane w KWS oraz w prawie krajowym,

- wypełniać obowiązki wynikające z KWS (art. 25 KWS i art. 24 rozporządzenia 1987/2006) oraz przepisów prawa krajowego związane z VIS (w szczególności znajomość postępowania w przypadku uzyskania trafienia na skutek przeglądania danych VIS).

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Funkcjonowanie VIS na podstawie prawa europejskiego.

2. Kontrola legalności pobytu cudzoziemców i jej konsekwencje prawne.

1wykładNa podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:

1) decyzji Rady nr 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS), zwana dalej "decyzją 512/2004";

2) decyzji Rady (WE) nr 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania - zwana dalej "decyzją 633/2008";

3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) - zwane dalej "rozporządzeniem 767/2008".

omów:

- cel VIS,

- warunki dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich do danych zgromadzonych w VIS (tj. z art. 5 decyzji 633/2008),

- kategorie danych rejestrowanych w VIS.

Na podstawie:

1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy), (Dz. Urz. UE L 243/1) ;

2) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 265/2010 z dnia 25 marca 2010 r. zmieniającego konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie (WE) nr 562/2006 w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy długoterminowe (Dz. Urz. UE L 105 z 13.04.2006 r., z późn. zm.);

3) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573, z późn. zm.), omów terminy i następujące zagadnienia:

- wiza,

- wiza jednolita,

- wiza o ograniczonej ważności terytorialnej,

- tranzytowa wiza lotniskowa,

- naklejka wizowa,

- uznawany dokument podróży,

- konsultacje,

- centralny organ wizowy,

- pojęcie obywatela państwa trzeciego,

- pojęcie cudzoziemca,

- kontrola legalności pobytu,

- sprawdzenie w dostępnych systemach informatycznych,

- przesłanki wydania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia terytorium RP/przesłanki wykluczające wydanie ww. decyzji,

- przesłanki wydania decyzji o wydaleniu cudzoziemca z RP/ przesłanki wykluczające wydanie ww. decyzji.

3. Funkcjonowanie VIS w Polsce.1wykładNa podstawie:

1) ustawy o udziale RP w SIS i VIS;

2) decyzji nr 311 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie określenia warunków i sposobów dostępu Policji do danych Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz. Urz. KGP poz. 54) - zwanej dalej "decyzją KGP nr 311";

3) decyzji nr 312 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie trybu postępowania w Policji w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy danymi znajdującymi się w dokumencie a danymi zawartymi w Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. Urz. KGP poz. 55) - zwanej dalej "decyzją KGP nr 312" wyjaśnij wybrane zagadnienia dotyczące funkcjonowania VIS w Policji:

- bezpośredni dostęp umożliwiający wgląd do danych VIS (§ 4-5 decyzji KGP nr 311),

- bezpośredni dostęp w celu dokonywania wpisów danych VIS (art. 5 ustawy o udziale RP w SIS i VIS),

- pośredni dostęp w celu wglądu do danych VIS poprzez centralny punkt dostępu (możliwość kierowania zapytań zgodnie z trybem wskazanym w § 6-12 decyzji KGP nr 311 od dnia 1 września 2013 r.),

- sposób wyznaczania użytkowników końcowych i osób upoważnionych na podstawie decyzji nr 320 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 października 2011 r. w sprawie wyznaczenia użytkowników końcowych do dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) oraz wykorzystywania danych i wyznaczania osób upoważnionych do wykorzystywania danych, a także prowadzenia ewidencji tych osób (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 63 oraz z 2013 r. poz. 60),

- omów tryb postępowania w Policji w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy danymi znajdującymi się w dokumencie a danymi zawartymi w VIS (§ 3-7 decyzji KGP nr 312).

4. VIS Mail.1wykładNa podstawie poniższych aktów prawnych:

1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 w sprawie wizowego systemu informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) - zwanego dalej "rozporządzeniem 767/2008" - art. 16, art. 24 i art. 25;

2) decyzji Komisji z dnia 5 maja 2009 r. w sprawie przyjęcia środków wykonawczych do mechanizmu konsultacji i innych procedur określonych w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) omów:

- pojęcie VIS Mail,

- zadania VIS Mail,

- zakres danych przekazywanych za pośrednictwem VIS Mail.

TEMAT nr 3: Realizacja szkolenia z zakresu korzystania z zasobów Systemu Informacyjnego Schengen, Wizowego Systemu Informacyjnego oraz VIS Mail.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić planowanie i programowanie szkoleniowe, podstawowe metody dydaktyczne oraz zasady opracowania dokumentacji umożliwiające mu samodzielne przygotowanie szkolenia z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz VIS Mail,

- sporządzić dokumentację do przeprowadzenia przedmiotowego szkolenia przeznaczonego dla policjantów i pracowników Policji - stosownie do zakresu zadań.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Metody przeprowadzania szkoleń.

2. Dobór metody do przekazywanych treści.

3. Sporządzenie dokumentacji do przeprowadzenia szkolenia.

2wykład,

pokaz, ćwiczenia

Przedstaw rodzaje metod stosowanych podczas realizacji szkoleń. Wskaż wady i zalety poszczególnych metod. Wspólnie z grupą wypracuj optymalne metody przydatne do realizacji treści z zakresu korzystania z zasobów SIS, VIS oraz VIS Mail. Wykorzystując pokaz multimedialny (foliogramy), wskaż możliwości ich wykorzystania do treści będących przedmiotem szkoleń.

Słuchacze w ramach ćwiczeń sporządzą dokumentację do przeprowadzenia szkolenia.