Zestaw dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1992.3.16

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1994 r.

ZARZĄDZENIE NR 18
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 czerwca 1992 r.
w sprawie zestawu dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113)
zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przez podręcznik szkolny należy rozumieć książkę dla ucznia wraz z materiałami towarzyszącymi (np. kasetą), zawierającą treści kształcenia dostosowane do nauczania określonego przedmiotu (przedmiotów) w szkole.
2.
Przez środek dydaktyczny należy rozumieć:
1)
książkę pomocniczą, wspomagającą nauczanie, przydatną do ćwiczenia określonych umiejętności (np. zbiór zadań), albo poszerzającą wiedzę z wybranego działu programu,
2) 1
inne przedmioty, przyrządy i urządzenia przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym: tablice demonstracyjne, portrety, teki tematyczne, przezrocza, foliogramy, fazogramy, fotogramy, mapy, programy komputerowe, modele, okazy, nagrania magnetofonowe, płyty gramofonowe, filmy i nagrania video, środki manipulacyjne i montażowe, gry dydaktyczne, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia przystosowane do celów dydaktycznych.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o książce bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć podręcznik szkolny lub książkę pomocniczą.
§  2.
Tworzy się:
1)
zestaw dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników szkolnych,
2)
zestaw zalecanych książek pomocniczych,
3)
zestaw innych zalecanych środków dydaktycznych.
§  3.
Zestawy, o których mowa w § 2, lub wyodrębnione ich części, są ogłaszane odrębnie.
§  4.
1.
Nauczyciel wskazuje uczniom obowiązujący ich podręcznik szkolny spośród podręczników zamieszczonych w zestawie, o którym mowa w § 2 pkt 1.
2.
W procesie dydaktycznym mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne umieszczone w zestawach, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3, lub nie zamieszczone w tych zestawach. Środki dydaktyczne nie umieszczone w tych zestawach mogą być wykorzystywane, jeśli treści w nich zawarte nie są sprzeczne z wartościami i zasadami przyjętymi za podstawę kształcenia i wychowania, a stosowanie środków dydaktycznych nie zagraża bezpieczeństwu uczniów.
§  5.
1.
Warunkiem wpisania książki lub innego środka dydaktycznego do odpowiedniego zestawu jest uzyskanie pozytywnych opinii ― recenzji kwalifikacyjnych rzeczoznawcσw.
2. 2
Listę rzeczoznawców w zakresie podręczników szkolnych, książek pomocniczych i innych środków dydaktycznych do przedmiotów ogólnokształcących ustala Minister Edukacji Narodowej.
2a. 3
Rzeczoznawców w zakresie podręczników szkolnych, książek pomocniczych i innych środków dydaktycznych do przedmiotów zawodowych wyznacza Pracownia Programów Kształcenia Zawodowego w Instytucie Badań Edukacyjnych w uwzględnieniu z przewodniczącymi komisji programowej dla zawodu (grupy zawodów). Koszty recenzji kwalifikacyjnych ponosi osoba ubiegająca się o wpisanie książki lub innego środka dydaktycznego do odpowiedniego zestawu.
3.
Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w ust. 2 dokonuje autor, wydawca, producent lub inna osoba ubiegająca się o wpisanie książki lub innego środka dydaktycznego do odpowiedniego zestawu. Osoba ta ponosi koszty recenzji kwalifikacyjnych.
§  6.
1.
Książkę lub inny środek dydaktyczny wpisuje się do odpowiedniego zestawu na wniosek osoby zainteresowanej. Wniosek musi określać, dla jakiego przedmiotu, poziomu nauczania i typu szkoły przeznaczona jest książka lub inny środek dydaktyczny, oraz rok wydania (produkcji).
2.
Do wniosku załącza się opinie ? recenzje kwalifikacyjne rzeczoznawców, o których mowa w § 5 ust.1.
3.
W przypadku podręcznika wymagane są:
1) 4
trzy recenzje zawierające ocenę merytorycznej zawartości książki, dwie z nich muszą zawierać także ocenę jej przydatności dydaktycznej dla danego poziomu kształcenia, a w przypadku książki do przedmiotu zawodowego również ocenę przydatności w nauczaniu zawodu (grupy zawodów),
2)
recenzja zawierająca ocenę poprawności językowej książki.
4.
W przypadku książki pomocniczej wymagane są:
1) 5
dwie recenzje zawierające ocenę jej zawartości merytorycznej i przydatności dydaktycznej dla danego poziomu kształcenia, a w przypadku książki do przedmiotu zawodowego również ocenę przydatności w nauczaniu zawodu (grupy zawodów),
2)
recenzja zawierająca ocenę poprawności językowej książki.
5.
W przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką, wymagane są dwie opinie (recenzje), oceniające:
1)
przydatność dydaktyczną dla wskazanego poziomu kształcenia,
2)
poprawność merytoryczną,
3)
stopień bezpieczeństwa, jakość techniczną oraz estetykę wykonania.
§  7.
1.
Wpisanie książki do odpowiedniego zestawu może nastąpić przed ukończeniem cyklu wydawniczego, na etapie przygotowania redakcyjnego i dotyczy danego wydania oraz kolejnych, nie zmienionych edycji.
2.
Wpisanie środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą do zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 3, może nastąpić po przedstawieniu gotowego wyrobu, który ma być zalecanym środkiem dydaktycznym. Wzorzec zalecanego środka dydaktycznego producent przechowuje.
3.
W przypadku wprowadzenia zmian do kolejnego wydania książki (kolejnej serii produkcyjnej środka dydaktycznego) wpisanie do odpowiedniego zestawu może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w § 5 i § 6. Jeżeli zmiany są nieznaczne, Minister Edukacji Narodowej może ograniczyć liczbę wymaganych opinii rzeczoznawców.
§  8.
1.
Wydawca podręcznika wpisanego do zestawu, o którym mowa w § 2, pkt 1, zamieszcza w książce adnotację:

"Książka dopuszczona do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i wpisana do zestawu podręczników do nauczania .......... na poziomie ..........

Numer w zestawie ..........".

2.
Wydawca książki pomocniczej wpisanej do zestawu, o którym mowa w § 2, pkt 2, zamieszcza w książce adnotację:

"Książka zalecana przez Ministra Edukacji Narodowej do użytku szkolnego i wpisana do zestawu książek pomocniczych do nauki .......... na poziomie ..........

Numer w zestawie ..........".

3.
Producent innych środków dydaktycznych wpisanych do zestawu, o którym mowa w § 2, pkt 3, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację:

"Środek dydaktyczny zalecany przez Ministra Edukacji Narodowej do nauczania .......... na poziomie ..........

Numer w zestawie ..........".

§  9.
W szkole mogą być stosowane eksperymentalnie podręczniki nie zamieszczone w zestawie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, jeśli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
§  10.
Książki i inne środki dydaktyczne dopuszczone do użytku szkolnego przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, mogą być umieszczone w zestawach, o których mowa w § 2, z pominięciem trybu postępowania, określonego w § 5 i § 6.
§  11.
1.
Książka, lub inny środek dydaktyczny, który utraci aktualność lub przydatność dydaktyczną, podlega skreśleniu z odpowiedniego zestawu.
2.
Skreślenia, o którym mowa w ust. 1 dokonuje się na podstawie dwóch opinii rzeczoznawców (recenzji dyskwalifikujących). Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w § 5, ust. 2 dokonuje i koszty recenzji dyskwalifikujących ponosi Ministerstwo Edukacji Narodowej.
3.
Skreślenie podręcznika z zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 1, oznacza wycofanie podręcznika z użytku szkolnego i utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 8 ust. 1.
4.
Skreślenie środka dydaktycznego z zestawu, o którym mowa w § 2 pkt 2, 3, oznacza utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 8 ust. 2 i ust. 3.
§  12.
Na wniosek autora (właściciela praw autorskich) lub innej osoby, na której wniosek książka lub inny środek dydaktyczny został wpisany do odpowiedniego zestawu, Minister Edukacji Narodowej może skreślić z zestawu książkę lub inny środek dydaktyczny. W takim przypadku skreślenie może nastąpić z pominięciem procedury opisanej w § 11.
§  13. 6
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
książek pomocniczych dla nauczycieli,
2)
czasopism.
§  14.
Zamieszczanie przez wydawnictwa informacji w książkach, że należą one do spisu lektur szkolnych, nie podlega zatwierdzaniu przez Ministerstwo. Informacje te powinny być zgodne z wykazem lektur zamieszczonym w obowiązujących programach języka polskiego i opatrzone numerem odpowiedniego programu.
§  15.
Tracą moc:
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
1)
Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 9 stycznia 1984 r. (Nr IW 2­ES/114/2514-4/84) w sprawie dopuszczenia do użytku w szkołach i innych placówkach oświatowo­wychowawczych, pomocy naukowych, mebli i sprzętu szkolnego (Dz. Urz. MOiW nr 1, poz. 2),
2)
Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24 kwietnia 1985 r. (Nr IW 2­ES/1443/2514-20/85) w sprawie wykazu wyposażenia szkół podstawowych specjalnych w pomoce naukowe i sprzęt (Dz. Urz. MOiW nr 7-8, poz. 24),
3)
Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 13 sierpnia 1986 r. (Nr IW 2­WH/2035/6220-4/86) w sprawie norm wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne przedszkoli i szkół (Dz. Urz. MOiW nr 10-11, poz. 59).
1 § 1 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.
2 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.
3 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.
4 § 6 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.
5 § 6 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.
6 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 9 maja 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.3.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 1994 r.