Zdarzenie lotnicze nr 727/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.47

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 727/2016

Na podstawie Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 kwietnia 2016 r. na szybowcu DG-800S, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H1 - Postępowanie umyślne".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 31 maja 2016 r.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną.

W dniu 20.04.2016 r. w ramach rozgrywanych międzynarodowych zawodów szybowcowych FCC Gliding pilot wykonywał lot na dziewiątą konkurencję. Około godziny 12:00 zaczęły zanikać noszenia termiczne. Kiedy szybowiec znalazł się w rejonie Witowa k. Zakopanego pilot próbował znaleźć noszenia na zboczu. Kiedy mu się to nie udało, wykonał manewr do lądowania na wcześniej wybranej łące. Przelatując nad nią stwierdził, że w niektórych miejscach jest ona nierówna, w związku z tym postanowił wylądować równolegle do szosy, na równej powierzchni. Po przyziemieniu w końcowej fazie dobiegu szybowiec zderzył się z drewnianym ogrodzeniem. W wyniku zderzenia szybowiec został uszkodzony, a ogrodzenie na długości około 30 m zostało zniszczone. Pilot wyjaśnił, że wydawało mu się, że zatrzyma się przed płotem, a nie chciał kończyć dobiegu na nierównościach. Pilota przebadano na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu z wynikiem 0,00 mg/l. Pilot w obecności policji uregulował należność za wyrządzone szkody z właścicielką ogrodzenia.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwa ocena długości dobiegu szybowca.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.