Zdarzenie lotnicze nr 653/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.79

Akt indywidualny
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 76
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 653/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 16kwietnia 2016r. na spadochronie Solo 210, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji" oraz

"H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 14 maja 2016 r.

Białystok - lotnisko EPBK. Skoczek spadochronowy (świadectwo kwalifikacji z uprawnieniem klasy wyszkolenia "D") wykonywała swój 1022 skok w życiu, a 15. po 23 latach przerwy i 1. w 2016 r. Skok wykonywała na zadanie SOLO z wysokości 4000 m. Z relacji skoczka wynika, że po opuszczeniu pokładu samolotu skok przebiegał bez zakłóceń. Podczas kontroli wysokości odczytała na wysokościomierzu wskazanie 2000 m i kontynuowała spadanie. Podczas kolejnej kontroli wysokości wysokościomierz nadal wskazywał 2000 m. Skoczek nie była wyposażona w wysokościomierz akustyczny. Po dłuższej chwili i spojrzeniu na ziemię otworzyła spadochron główny. W tym samym czasie nastąpiło zadziałanie automatu VIGIL 2 i otwarcie spadochronu zapasowego. Po wypełnieniu się czaszy zapasowej spadochrony ustawiły się obok siebie (tzw. banan). Skoczek wylądowała w lesie nie doznając żadnych obrażeń ciała. Czasza spadochronu zapasowego uległa uszkodzeniom (rozdarcie jednej z komór).

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwa wzrokowa ocena wysokości poprzez obserwację ziemi w czasie swobodnego spadania.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.