Zdarzenie lotnicze Nr 475/08.
Dz.Urz.ULC.2009.4.98
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 28
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 lutego 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 475/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot wykonywał dwunasty lot szkolny, w którym miał na celu ćwiczenie wykonywania zakrętów. Po starcie, na wysokości 30 m, na polecenie instruktora uczeń-pilot wykonał skręt w lewo (70-80°), a następnie na wysokości około 20 m otrzymał polecenie wykonania zakrętu w prawo. W tym momencie zwiększona prędkość wiatru spowodowała kilkumetrowy wzrost wysokości lotu, z jednoczesnym 50% bocznym podwinięciem lewej strony skrzydła paralotni. W tej sytuacji instruktor polecił mocne zaciągnięcie prawej sterówki. Uczeń-pilot nie zareagował na komendy instruktora i po wykonaniu ćwierć obrotu w lewo, uderzył w podnóże stoku, doznając poważnych obrażeń ciała. Instruktor podczas zdarzenia był na starcie w odległości około 150 m od miejsca zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- zbędna (odruchowa) reakcja ucznia-pilota na zwiększenie wysokości lotu paralotni, po chwilowym podmuchu wiatru, polegająca na uchwyceniu taśm nośnych rzędu "A" i ich niesymetrycznym ściągnięciu, co doprowadziło do podwinięcia bocznego lewej części skrzydła;
- brak reakcji ucznia-pilota na zaistnienie sytuacji niebezpiecznej, to znaczy na podwinięcie boczne skrzydła.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie ucznia-pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.