Zdarzenie lotnicze Nr 475/08.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.98

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 28
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 lutego 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 475/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 lipca 2008 r. na paralotni Apco Santana 30, pilotowanej przez uczeń-pilota, lat 27, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot wykonywał dwunasty lot szkolny, w którym miał na celu ćwiczenie wykonywania zakrętów. Po starcie, na wysokości 30 m, na polecenie instruktora uczeń-pilot wykonał skręt w lewo (70-80°), a następnie na wysokości około 20 m otrzymał polecenie wykonania zakrętu w prawo. W tym momencie zwiększona prędkość wiatru spowodowała kilkumetrowy wzrost wysokości lotu, z jednoczesnym 50% bocznym podwinięciem lewej strony skrzydła paralotni. W tej sytuacji instruktor polecił mocne zaciągnięcie prawej sterówki. Uczeń-pilot nie zareagował na komendy instruktora i po wykonaniu ćwierć obrotu w lewo, uderzył w podnóże stoku, doznając poważnych obrażeń ciała. Instruktor podczas zdarzenia był na starcie w odległości około 150 m od miejsca zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- zbędna (odruchowa) reakcja ucznia-pilota na zwiększenie wysokości lotu paralotni, po chwilowym podmuchu wiatru, polegająca na uchwyceniu taśm nośnych rzędu "A" i ich niesymetrycznym ściągnięciu, co doprowadziło do podwinięcia bocznego lewej części skrzydła;

- brak reakcji ucznia-pilota na zaistnienie sytuacji niebezpiecznej, to znaczy na podwinięcie boczne skrzydła.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie ucznia-pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.