Dziennik resortowy

Dz.Urz.ULC.2007.6.33

| Akt indywidualny
Wersja od: 15 listopada 2007 r.

KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 31 maja 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 31/06

Poważny incydent lotniczy na samolocie Embraer 170, który wydarzył się 21 lutego 2006 r., klasyfikuję do kategorii:
Czynnik techniczny

w grupie przyczynowej "Układy sterowania T-4"

1. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego.

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8120/031-06/330/06)

W dniu 21 lutego 2006 r. samolot typu EMBRAERERJ-170 wykonywał rejs na trasie Rzym Fiumicino - Warszawa Okęcie. Podczas startu samolotu, w fazie wznoszenia, podczas chowania klap z pozycji Det1 do pozycji Det0 na ekranie EICAS (Engine Indication and Crew Alerting System) pojawił się komunikat "FLAP FAIL". Zgodnie z listą procedur (checklist) załoga podjęła trzy próby wypuszczenia i schowania klap - usterka nie ustąpiła. Kapitan podjął decyzję o przerwaniu rejsu i powrocie na lotnisko Fiumicino. Załoga samolotu nie deklarowała lądowania awaryjnego i nie zgłaszała priorytetu do lądowania. Samolot wylądował prawidłowo i zakołował na stanowisko postojowe.

Po lądowaniu obsługa techniczna stwierdziła zerwanie dwóch drążków popychaczy dźwigni kątowej klap wewnętrznych. Po naprawie w FCO samolot powrócił lotem technicznym do WAW w dniu 22 lutego 2006 r. o godzinie 21:00.

Na podstawie analizy wcześniejszych wpisów w bazie danych MERLIN stwierdzono, że na tym samolocie w dniu 15 lutego 2006 r. wystąpiły lekkie wibracje podwozia po lądowaniu.

2. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego.

Przyczyną poważnego incydentu lotniczego był niesprawny tłumik drgań Shimmy lewego głównego podwozia. Drgania lewego podwozia doprowadziły do wyboczeniowego zerwania drążków od dźwigni kątowej popychaczy klap wewnętrznych, co było przyczyną pojawienia się na EICAS komunikatu "FLAP FAIL".

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Sprawdzić wprowadzenie modyfikacji przez użytkownika na wszystkich samolotach EMBRAER-170 zgodnie z Biuletynem Serwisowym SB170-32-0021 i SB170-27-0014 wydanym przez firmę EMBRAER.

4.2. Sprawdzić przygotowanie i wdrożenie biuletynu informacyjnego dla personelu latającego działu floty EMBRAER-170.

4.3. Wykorzystać protokół z badania poważnego incydentu w okresowych szkoleniach personelu lotniczego floty EMBRAER-170.