Zdarzenie lotnicze nr 276/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.139

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 58
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 276/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 września 2006 r., na szybowcu SZD-30 Pirat, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 51, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej "System szkolenia - O2"

oraz do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wykonywał lot na termikę. Po zaniku wznoszenia pod chmurą Cumulus, pilot wytracił wysokość do około 300m nad poziom startu i podjął decyzję o wykonaniu lądowania z prawym kręgiem. Tej decyzji nie zgłosił do kierującego lotami. Podczas manewru do lądowania zauważył inny szybowiec i postanowił wykonać dodatkowe okrążenie w lewo w celu bezpiecznego ominięcia szybowca. W czasie zakrętu szybowiec wleciał w obszar silnego duszenia, wytracił prędkość i wpadł w niezamierzony lewy korkociąg. Po jednej zwitce, pilot wyprowadził szybowiec i z dużym kątem nurkowania zaczepił skrzydłami o wysokie drzewa, po czym kadłub szybowca zderzył się ze zboczem góry. W wyniku kolizji szybowiec uległ zniszczeniu a pilot doznał poważnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- brak ustalonych zasad budowy kręgu nadlotniskowego i prowadzenia łączności radiowej;

- błędna ocena przez pilota sytuacji ruchowej na kręgu nadlotniskowym;

- podjęcie przez pilota nieuzasadnionej decyzji wykonania krążenia na zewnątrz kręgu po zawietrznej stronie otaczających lotnisko wzgórz przed wykonaniem czwartego zakrętu;

- utrata prędkości i niezamierzone wpadnięcie szybowca w korkociąg.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Rygorystycznie przestrzegać zasad lotu po kręgu nadlotniskowym z prowadzeniem łączności radiowej oraz nadzoru kierującego lotami.

4.2. Wypadek omówić we wszystkich aeroklubach i ośrodkach szkolenia szybowcowego, zwracając uwagę na obowiązek zgłaszania zamiaru wejścia w krąg nadlotniskowy oraz prawidłową budowę kręgu nadlotniskowego podczas wykonywania treningowych lotów termicznych z uwzględnieniem prowadzenia obowiązującej korespondencji radiowej.