Zdarzenie lotnicze Nr 238/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.1.20

Akt indywidualny
Wersja od: 29 stycznia 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 60
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 238/06

Wypadek lotniczy na spadochronie L-2 "Kadet", który wydarzył się w dniu 13 sierpnia 2006 r., na którym kobieta, lat 17, wykonywała 4 skok spadochronowy w życiu, klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LBL/8124/238-06/526/06)

Po prawidłowym otwarciu się spadochronu, uczeń-skoczek opadając w kierunku lotniska, ustawiła czaszę "z wiatrem". Będąc nad południową krawędzią lotniska skoczek odwróciła czaszę pod wiatr. Oceniła, że nie uda się jej wylądować w granicach lotniska, ponownie odwróciła czaszę "z wiatrem", tak, aby wylądować poza torami, które przebiegały poza północną krawędzią lotniska. Przed przyziemieniem, uczeń-skoczek ponownie odwróciła czaszę spadochronu "pod wiatr". Przyziemienie nastąpiło w sadzie około 200 m od krawędzi lotniska. Po przyziemieniu, uczeń-skoczek przewróciła się uderzając pośladkami o nierówny teren. Podczas lądowania, skoczek doznała pęknięcia kości miednicy. Uczeń-skoczek zbyt długo przemieszczała się w pozycji "z wiatrem" w plecy, co spowodowało lądowanie za granicą lotniska. W przypadku spadochronu L-2 "Kadet" przy otwarciu czaszy na wysokości 900 m skoczek posiada możliwość zmiany zniesienia liniowego o około 800 m, co przy typowych błędach wykonywanych przez początkujących uczniów-skoczków może skutkować lądowaniem poza lotniskiem. Opadanie z czaszą ustawioną "pod wiatr", z zaciągniętymi kołkami sterowniczymi, świadczy o nieopanowaniu przez nią techniki sterowania spadochronem.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku był upadek ucznia-skoczka po przyziemieniu, co doprowadziło do poważnych obrażeń ciała.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Dla uczniów-skoczków przeprowadzić dodatkowe szkolenie i egzamin z zakresu techniki skoku na spadochronie, ze szczególnym uwzględnieniem sterowania spadochronem i lądowania.

4.2. Skoczkowie spadochronowi - pamiętać o prawidłowym przyjmowaniu pozycji do lądowania - obciążenie wnikające z przyziemienia przyjmować na złączone nogi, lekko napięte, zachowując optymalny kąt spotkania nóg z ziemią, co daje możliwość bezpiecznego zamortyzowania obciążeń dla organizmu skoczka.

4.3. W programach szkolenia instruktorów spadochronowych, w przedmiocie metodyka szkolenia, wprowadzić zagadnienia obejmujące szkolenie przy wykorzystaniu łączności radiowej instruktor - uczeń.

4.4. Podmiotom prowadzącym szkolenie spadochronowe, przypomina się o możliwości stosowania łączności radiowej instruktor - uczeń w początkowym etapie szkolenia, w celu eliminowania błędów sterowania spadochronem.