Zdarzenie lotnicze Nr 221/09.
Dz.Urz.ULC.2010.1.11
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 115
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 221/09
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "Poważna awaria silnika - T1",
oraz do kategorii: "Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot przygotował samolot do lotu po trasie. Po zabraniu na pokład samolotu pasażera, pokołował na miejsce startu, którym była nieczynna droga kołowania a obecnie częściowo droga gminna. Po kilkuminutowym oczekiwaniu pilot wystartował. Na wysokości kilkudziesięciu metrów, będąc w fazie wznoszenia, pilot wykonał zakręt w prawo. W trakcie zakrętu samolot został aerodynamicznie przeciągnięty, wpadł w lewy korkociąg i zderzył się z ziemią. Pilot odniósł poważne, a pasażer lekkie obrażenia ciała. Samolot w trakcie zderzenia z ziemią uległ zniszczeniu.
Zdaniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "PKBWL", decyzja o wykonaniu zakrętu na tak małej wysokości mogła być spowodowana postępującym spadkiem mocy silnika. Prawdopodobnie, pilot, widząc przed sobą przeszkody, chciał uniknąć czołowego zderzenia z drzewami i krzakami oraz wykonać zakręt o 180°, aby wylądować na nieużytkach po południowej stronie pasa startu. Wykonując ten manewr pilot nie zabezpieczył się w prędkość postępową niezbędną do wykonania zakrętu, doprowadził do przekroczenia krytycznych kątów natarcia i korkociągu.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL uznała, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- stopniowa utrata mocy niecertyfikowanego silnika podczas fazy wznoszenia po starcie lub nawet całkowite przerwanie pracy w trakcie zakrętu. Przyczyny niesprawności silnika nie ustalono;
- przeciągnięcie samolotu w zakręcie na małej wysokości, w fazie wznoszenia po starcie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie proponuje zaleceń profilaktycznych.
Komentarz: PKBWL przypomina pilotom wykonującym loty na samolotach wyposażonych w niecertyfikowane zespoły napędowe o konieczności uwzględniania tego faktu przy planowaniu miejsca startu i trasy lotu.