Zdarzenie lotnicze nr 1690/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.431

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 413
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1690/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 sierpnia 2015 r. na samolocie Samolot Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E3 - Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie lądowania z kierunkiem podejścia 25 DS lotniska EPKK załoga zauważyła stado ptaków w rejonie drogi startowej. Lądowanie przebiegło normalnie, lecz kapitan, podejrzewając możliwość zderzenia z ptakiem, po lądowaniu skontaktował się z MCC oraz dokonał wpisu w EDP-1. Przegląd samolotu wykazał uderzenie ptaka w silnik nr 2. Naruszone zostały trzy łopaty wentylatora (nr 31, 32, 33). Na podstawie AMM 72-31-02 samolot dopuszczono do lotu technicznego do bazy w EPKT celem naprawy uszkodzeń. Uszkodzone łopaty wymieniono i dokonano smarowania, przeprowadzono nowy mapping silnika. Z wynikiem pomyślnym wykonano test silnika po naprawie według AMM 71-00- 00-735-013-C00 i samolot dopuszczono do dalszej eksploatacji bez ograniczeń.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Obecność ptaka na torze lotu samolotu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.