Zdarzenie lotnicze Nr 163/06.
Dz.Urz.ULC.2009.1.29
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 69
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 sierpnia 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 163/06
w grupie przyczynowej "Podwozie i ogumienie - T3".
1. Opis okoliczności wypadku:
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-LSQ/8120/163-06/462/06)
W dniu 8 lipca 2006 r. samolot ATR-72 wykonywał rejs na trasie Warszawa - Poznań. Po wylądowaniu w Poznaniu i wykonywaniu na pasie zawrotu o 180°, załoga usłyszała dwa głośne stuki w rejonie przedniego podwozia. Po skołowaniu z pasa, poinformowano załogę o braku lewego przedniego koła. Innych uszkodzeń samolotu ani obrażeń wśród ludzi nie stwierdzono.
2. Przyczyna wypadku:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku było zmęczeniowe pęknięcie w miejscu inicjacji.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był relatywnie długi czas eksploatacji osi z pęknięciem propagującym w sposób zmęczeniowy.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Dyrektor zarządzający obsługą techniczną EUROLOT - zgłosić zdarzenie do producenta, w celu przeprowadzenia procedury zmiany częstotliwości przeglądów układu mocowania kół pod kątem zmęczeniowym na samolocie ATR-72.
4.2. Właściciele, użytkownicy, zarządzający obsługą techniczną samolotu ATR-72 - do czasu wprowadzenia procedury zmiany częstotliwości przeglądów przez producenta - zwiększyć częstotliwość przeglądów układu mocowania kół pod kątem zmęczeniowym.