Zdarzenie lotnicze nr 1603/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.433

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 415
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1603/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 sierpnia 2015 r. na śmigłowcu Robinson R 44 Raven II, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie"

oraz "T5 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Twarde przyziemienie śmigłowca objawiło się deformacją owiewek na tylnych podporach płóz. Zauważone zostało po lądowaniu. Podczas samego lądowaniu stwierdzono przyziemienie "twardsze niż standardowo". Zawiadomiono PKBWL, ubezpieczyciela i serwis.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną twardego przyziemienia było zbyt niskie hamowanie aerodynamiczne i zbyt późne przełamanie tzn. wypoziomowanie śmigłowca do przyziemienia.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Komentarz PKBWL:

Zdarzenie nie miałoby miejsca gdyby podejście do lądowania zostało wyhamowane wyżej, a samo przyziemienie nastąpiło na mniejszej prędkości, najlepiej z zawisu.