Zdarzenie lotnicze nr 1281/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.100

Akt indywidualny
Wersja od: 21 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1281/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "H4 - Czynnik ludzki".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie "szkolny"/II-6. Po zakończeniu zadania wykonywanego podczas swobodnego spadania, za pomocą miękkiego pilocika umieszczonego pod pokrowcem przystąpił do otwarcia spadochronu głównego. Pierwsza (wg opisu ucznia skoczka) i kolejne próby wyciągnięcia pilocika nie powiodły się, ponieważ wystąpiła sytuacja tzw. "zgubionego uchwytu". Skoczek przystąpił do procedury awaryjnej - bez wyczepienia zamków barkowych otworzył spadochron zapasowy. Wylądował na użytkowej części lądowiska. Podczas oględzin spadochronu stwierdzono, że pilocik jest na swoim miejscu i bez problemu można go wyciągnąć z kieszeni pod pokrowcem. Uczeń nie potrafił wytłumaczyć, dlaczego pomimo wykonania 43 skoków nie potrafił zlokalizować uchwytu pilocika.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Przypomniano, że otwieranie spadochronu głównego za pomocą miękkiego spadochronu wyciągającego (pilocika) polega na uchwyceniu tulei (kulki) zamocowanej na wierzchołku spadochronu, wyciągnięcie z kieszeni, wyprostowaniu ręki i puszczeniu poza obrysem ciała skoczka. Należy to robić zdecydowanie i jednym ruchem. W przypadku wystąpienia sytuacji "zgubionego uchwytu", przed przystąpieniem do otwarcia spadochronu zapasowego, powinno się wyczepić zamki taśm nośnych spadochronu głównego.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezlokalizowanie, z nieustalonej przyczyny, uchwytu pilocika otwierającego spadochron główny.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.