Zatwierdzenie statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2023.127

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 2023 r.

DECYZJA
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 18 maja 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości

Na podstawie art. 441 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm. 1 ) ustala się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości uchwalony uchwałą Nr 331/23 senatu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie uchwalenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości.
§  2. 
Uchwała, o której mowa w § 1, stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
§  3. 
Traci moc decyzja Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 326).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

UCHWAŁA NR 331/23 SENATU SZKOŁY WYŻSZEJ WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie uchwalenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 i art. 441 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm. 2 ), uchwala się, co następuje:
§  1. 
Uchwala się statut Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2. 
Z dniem wejścia w życie decyzji Ministra Sprawiedliwości w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości, o którym mowa w § 1, traci moc uchwała nr 186/21 senatu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości z dnia 10 listopada 2021 r. w sprawie uchwalenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uchwała podjęta została w głosowaniu jawnym. 2

Łączna liczba ważnych głosów:. 2

Liczba głosów: "za" 2 "przeciw" 0; "wstrzymujących się" 0.

ZAŁĄCZNIK

STATUT Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości

Spis treści

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

Rozdział 2

Organizacja Uczelni

Rozdział 3

Organy Uczelni

Rozdział 4

Tryb wyborów, powoływania i odwoływania organów Uczelni

Rozdział 5

Pracownicy Uczelni

Rozdział 6

Kształcenie

Rozdział 7

Administracja i gospodarka Uczelni

Rozdział 8

Przepisy porządkowe dotyczące organizowania zgromadzeń

Rozdział 9

Przepisy przejściowe i końcowe

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości, utworzona rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z 20 lipca 2018 r. w sprawie utworzenia Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie (Dz. U. z 2018 r. poz. 1461), zwana dalej "Uczelnią", działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm. 3 ), zwanej dalej "ustawą" oraz postanowień niniejszego statutu.
2. 
Uczelnia jest publiczną uczelnią akademicką służb państwowych, kształcącą i wychowującą funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz osoby cywilne.
3. 
Uczelnia jest jednostką organizacyjną Służby Więziennej działającą na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2470), zwanej dalej "ustawą o SW".
4. 
W zakresie określonym w ustawie, nadzór nad Uczelnią sprawuje Minister Sprawiedliwości.
5. 
Siedzibą Uczelni jest miasto stołeczne Warszawa. Uczelnia może realizować proces dydaktyczny również poza swoją siedzibą z wykorzystaniem infrastruktury Służby Więziennej.
6. 
Użyte w statucie określenia oznaczają:
1)
funkcjonariusz - osobę pełniącą służbę na Uczelni;
2)
nauczyciel akademicki - pracownika lub funkcjonariusza zatrudnionego lub pełniącego służbę na stanowisku dydaktycznym, badawczym lub badawczo-dydaktycznym;
3)
pracownik - osobę zatrudnioną w Uczelni na podstawie stosunku pracy;
4)
pracownik Uczelni - funkcjonariusza, nauczyciela akademickiego lub pracownika niebędącego nauczycielem akademickim;
5)
osoba funkcyjna - osobę sprawującą funkcję kierowniczą w Uczelni, w szczególności prorektora, kanclerza, dyrektora instytutu, dyrektora szkoły doktorskiej lub kierownika działu.
§  2. 
1. 
Uczelnia posługuje się nazwami:
1)
pełną - "Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości";
2)
akronimem - "SWWS".
2. 
W kontaktach zagranicznych Uczelnia używa tłumaczenia nazwy na język angielski "University of Justice" oraz akronimu "UJ".
3. 
Uczelnia posiada herb, godło oraz logo, których wzory oraz opisy określa załącznik do statutu.
4. 
Uczelnia używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Uczelni w otoku "Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości".
5. 
Szczegółowe zasady posługiwania się herbem, godłem i logiem Uczelni oraz zasady używania pieczęci Uczelni ustala Rektor-Komendant w drodze zarządzenia.
§  3. 
1. 
Uczelnia współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami oraz uczestniczy w tworzeniu międzynarodowej przestrzeni szkolnictwa wyższego.
2. 
Uczelnia może być członkiem krajowych oraz zagranicznych instytucji edukacyjnych, naukowych i technicznych.
§  4. 
1. 
W Uczelni odbywają się uroczyste inauguracje roku akademickiego oraz inne okazjonalne uroczystości.
2. 
Podczas uroczystości członkowie senatu, dyrektorzy instytutów i ich zastępcy oraz dyrektor szkoły doktorskiej używają stroju akademickiego, składającego się z togi oraz biretu, których krój i kolor określa przyjęta tradycja. Rektor-Komendant i prorektorzy są ponadto przybrani w insygnia piastowanych funkcji.
3. 
Uczelnia może występować ze sztandarem podczas obchodów świąt państwowych oraz innych uroczystości odbywających się z udziałem przedstawicieli Uczelni.
§  5. 
1. 
Wspólnotę Uczelni tworzą:
1)
pracownicy Uczelni, w tym:
a)
nauczyciele akademiccy,
b)
pracownicy i funkcjonariusze niebędący nauczycielami akademickimi;
2)
studenci;
3)
doktoranci.
2. 
Studenci tworzą samorząd studentów Uczelni.
3. 
Doktoranci tworzą samorząd doktorantów Uczelni.
§  6. 
1. 
Uczelnia stwarza warunki do utrwalania więzi ze swymi absolwentami.
2. 
Uczelnia może monitorować kariery zawodowe swoich absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb służby i rynku pracy.
3. 
Uczelnia troszczy się o zachowanie pamięci o jej zasłużonych funkcjonariuszach, pracownikach, absolwentach i studentach.
4. 
Senat może nadawać imiona osób zasłużonych:
1)
jednostkom organizacyjnym Uczelni na wniosek ich kierowników;
2)
gmachom i audytoriom na wniosek Rektora-Komendanta.
5. 
Senat może podejmować uchwały w przedmiocie umieszczenia na terenie Uczelni pamiątkowych tablic i rzeźb na wniosek Rektora-Komendanta.
6. 
Senat może ustalić inne formy uczczenia pamięci osób zasłużonych.
7. 
Rektor-Komendant może wyróżniać osoby i instytucje, które przyczyniły się do rozwoju Uczelni albo przysporzyły jej dobrego imienia lub chwały poprzez nadawanie medali Uczelni.
8. 
Rektor-Komendant może określić w drodze zarządzenia inne sposoby wyróżniania osób i instytucji, o których mowa w ust. 7.
9. 
Szczegółowe zasady przyznawania medali i wyróżnień, o których mowa w ust. 7 i 8 oraz wzory medali i ich rodzaje określa Rektor-Komendant w drodze zarządzenia.
§  7. 
1. 
Osobie cieszącej się szczególnym szacunkiem w społeczeństwie lub w świecie nauki może być przyznany tytuł doktora honoris causa.
2. 
Z propozycją nadania tytułu doktora honoris causa może wystąpić każdy nauczyciel akademicki Uczelni. Propozycję przedkłada się Rektorowi-Komendantowi w formie pisemnej wraz z informacją o kandydacie i z uzasadnieniem.
3. 
Rektor-Komendant, niezwłocznie po uzyskaniu opinii wszystkich dyrektorów instytutów o proponowanym kandydacie, na najbliższym posiedzeniu senatu przedstawia wniosek o wszczęcie postępowania w przedmiocie nadania tytułu doktora honoris causa.
4. 
Wszczęcie postępowania w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa następuje uchwałą senatu, w której treści powołuje się trzech recenzentów do zaopiniowania kandydatury i uzasadnienia przyznania tytułu doktora honoris causa.
5. 
Uchwałę w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa senat podejmuje po uzyskaniu co najmniej dwóch pozytywnych recenzji.
6. 
Uczelnia może zapraszać osoby posiadające znaczący dorobek naukowy lub dydaktyczny albo szczególnie istotne dla społeczeństwa osiągnięcia w innych dziedzinach życia, w celu realizacji przez te osoby badań naukowych, zajęć dydaktycznych na studiach lub innych formach kształcenia, jak również przeprowadzenia wykładów dla członków społeczności Uczelni. Osobie zaproszonej można nadać status profesora wizytującego.
7. 
Szczegółowe zasady zapraszania osób, o których mowa w ust. 6 oraz przyznawania statusu profesora wizytującego określi senat w drodze uchwały.
§  8. 
1. 
Uczelnia jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Uczelnia podtrzymuje chlubne tradycje wymiaru sprawiedliwości, a także dba o zachowanie i wzbogacanie zarówno własnych tradycji, jak i tradycji narodowych.
3. 
Uczelnia w swojej działalności kieruje się w szczególności zasadami poszanowania:
1)
praw człowieka, jego godności oraz wolności wyrażania przekonań;
2)
demokracji;
3)
prawdy i obowiązku jej głoszenia;
4)
wolności kształcenia i badań naukowych;
5)
praw chroniących własność intelektualną.
4. 
Uczelnia realizuje zadania jednostki organizacyjnej Służby Więziennej na podstawie ustawy o SW.
§  9. 
1. 
Do podstawowych zadań Uczelni należy:
1)
prowadzenie kształcenia na studiach;
2)
prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;
3)
prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)
prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)
kształcenie i promowanie kadr Uczelni;
6)
stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na Uczelnię w celu odbywania kształcenia, udziału w kształceniu oraz prowadzeniu działalności naukowej;
7)
wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;
8)
stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)
upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10)
działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
11)
realizacja zadań na rzecz wymiaru sprawiedliwości i administracji publicznej.
2. 
Uczelnia prowadzi działalność badawczą w dziedzinie nauk społecznych.
§  10. 
1. 
Uczelnia prowadzi kształcenie doktorantów na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Prawa i obowiązki doktorantów reguluje ustawa, statut oraz regulamin szkoły doktorskiej.

Rozdział  2

Organizacja Uczelni

§  11. 
1. 
Jednostkami organizacyjnymi Uczelni są:
1)
jednostki realizujące zadania dydaktyczne, badawcze lub badawczo-dydaktyczne, tj. instytuty oraz zakłady;
2)
jednostki administracyjne wykonujące zadania organizacyjne i administracyjne, tj. działy oraz pododdziały szkolne;
3)
Centralna Biblioteka Więziennictwa;
4)
wydawnictwa;
5)
szkoła doktorska.
2. 
Rektor-Komendant tworzy, przekształca i znosi jednostki organizacyjne Uczelni.
3. 
Kierowników jednostek organizacyjnych Uczelni oraz ich zastępców będących funkcjonariuszami mianuje na stanowisko, powołuje i odwołuje z pełnionej funkcji Rektor- Komendant.
4. 
Kierowników jednostek organizacyjnych Uczelni oraz ich zastępców niebędących funkcjonariuszami zatrudnia, powołuje i odwołuje z pełnionej funkcji Rektor-Komendant.
5. 
Kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 5, powołuje Rektor- Komendant po zasięgnięciu opinii samorządu doktorantów.
6. 
Funkcję kierownika jednostki organizacyjnej Uczelni można łączyć z innymi funkcjami.
§  12. 
1. 
Instytut jest jednostką organizacyjną Uczelni, której zadaniem jest prowadzenie działalności dydaktycznej, badawczej lub badawczo-dydaktycznej. Organami instytutu są dyrektor instytutu oraz rada instytutu.
2. 
Instytutem kieruje dyrektor, który jest przełożonym wszystkich pracowników Uczelni zatrudnionych w komórkach organizacyjnych instytutu.
3. 
Dyrektorem instytutu może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
4. 
Rektor-Komendant w uzasadnionych przypadkach może powołać dyrektora instytutu niespełniającego wymogów określonych w ust. 3.
5. 
Komórkami organizacyjnymi instytutu są: katedry, pracownie i laboratoria.
6. 
Komórki organizacyjne instytutu tworzy, przekształca i likwiduje Rektor-Komendant na wniosek dyrektora instytutu lub z własnej inicjatywy.
7. 
Wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz zakres działania instytutu określa jego regulamin organizacyjny nadany przez Rektora-Komendanta na wniosek dyrektora instytutu.
8. 
Instytuty za zgodą Rektora-Komendanta mogą podejmować wspólne przedsięwzięcia dydaktyczne, badawcze lub badawczo-dydaktyczne, a także usługowe i organizacyjne.
9. 
Instytut może posługiwać się własnymi symbolami graficznymi, w tym herbem, godłem oraz logo. Wzory symboli, o których mowa w zdaniu pierwszym oraz sposób posługiwania się nimi ustala Rektor-Komendant.
§  13. 
1. 
W skład rady instytutu wchodzą:
1)
dyrektor instytutu jako przewodniczący oraz zastępca dyrektora, o ile jest powołany;
2)
nauczyciele akademiccy instytutu posiadający co najmniej stopień naukowy doktora;
3)
maksymalnie dwóch przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich instytutu wskazanych przez dyrektora instytutu.
2. 
Dyrektor instytutu może zapraszać na posiedzenia rady instytutu inne osoby z własnej inicjatywy lub na wniosek rady instytutu.
3. 
Pracami rady instytutu kieruje dyrektor danego instytutu. W razie jego nieobecności, pracami rady instytutu kieruje zastępca dyrektora instytutu lub osoba wskazana przez Rektora- Komendanta.
4. 
Posiedzenia zwyczajne rady instytutu zwołuje dyrektor co najmniej raz na dwa miesiące, z wyjątkiem okresów wolnych od zajęć dydaktycznych. Rektor-Komendant jest uprawniony do zwołania rady instytutu w każdym czasie.
5. 
Rada instytutu może powoływać komisje, w których skład mogą wchodzić pracownicy Uczelni oraz studenci i doktoranci niebędący członkami rady, wskazani przez dyrektora instytutu.
§  14. 
Do zadań rady instytutu należy w szczególności:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działalności instytutu i sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
2)
sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją i właściwym poziomem procesu dydaktycznego oraz jakością kształcenia w instytucie;
3)
sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, badawczą lub badawczo- dydaktyczną instytutu oraz rozwojem badawczym lub dydaktycznym nauczycieli akademickich instytutu;
4)
dokonywanie oceny działalności komórek organizacyjnych instytutu;
5)
realizacja zadań zleconych przez senat lub Rektora-Komendanta.
§  15. 
1. 
Zakład jest jednostką organizacyjną Uczelni odpowiadającą za realizację działalności dydaktycznej.
2. 
Zakładem kieruje kierownik zakładu, który jest przełożonym wszystkich pracowników Uczelni zatrudnionych w zakładzie.
3. 
Kierownikiem zakładu może być nauczyciel akademicki posiadający doświadczenie zawodowe lub dorobek naukowy w zakresie związanym z działalnością zakładu.
4. 
Rektor-Komendant w uzasadnionych przypadkach może powołać kierownika zakładu, niespełniającego wymogów określonych w ust. 3.
5. 
W ramach zakładu Rektor-Komendant może tworzyć zespoły. Pracami zespołu kieruje kierownik lub koordynator powoływany przez Rektora-Komendanta.
§  16. 
1. 
Działem kieruje kierownik działu, który jest przełożonym wszystkich pracowników Uczelni zatrudnionych w dziale.
2. 
W ramach działu Rektor-Komendant może tworzyć zespoły. Pracami zespołu kieruje koordynator powoływany przez Rektora-Komendanta.
§  17. 
1. 
Pododdziały szkolne realizują zadania w odniesieniu do studentów będących funkcjonariuszami w służbie kandydackiej lub funkcjonariuszy delegowanych na szkolenie, studia, studia podyplomowe albo inne formy kształcenia.
2. 
Pododdziałami szkolnymi kieruje dowódca, którego powołuje i odwołuje Rektor- Komendant. Dowódca pododdziałów szkolnych może posiadać swoich zastępców, których powołuje i odwołuje Rektor-Komendant.
3. 
Strukturę organizacyjną oraz zakres działania pododdziałów szkolnych określa regulamin organizacyjny Uczelni nadany przez Rektora-Komendanta.
§  18. 
1. 
Centralna Biblioteka Więziennictwa realizuje zadania związane z odpowiednim doborem, gromadzeniem, opracowywaniem, przechowywaniem i udostępnianiem zbiorów i źródeł informacji niezbędnych w procesie kształcenia studentów oraz działalności dydaktycznej, badawczej lub badawczo-dydaktycznej Uczelni.
2. 
Na system biblioteczno-informacyjny Centralnej Biblioteki Więziennictwa składają się:
1)
drukowane materiały biblioteczne (publikacje zwarte i ciągłe, dokumenty normalizacyjne, materiały audiowizualne);
2)
zinwentaryzowane zbiory elektroniczne;
3)
licencjonowane bazy danych, książek i czasopism;
4)
bazy danych;
5)
katalogi własne i innych bibliotek.
3. 
Do zadań Centralnej Biblioteki Więziennictwa należy w szczególności:
1)
dokumentowanie działalności badawczo-dydaktycznej, badawczej i dydaktycznej Uczelni;
2)
udostępnianie, użyczanie egzemplarzy oraz zwielokrotnianie prac dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych, czasopism i monografii, podręczników i skryptów oraz informacji i materiałów dotyczących działalności Uczelni, w zakresie wyznaczonym w odrębnych przepisach;
3)
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej;
4)
tworzenie własnych baz i systemów informacji we współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Uczelni;
5)
prowadzenie działalności dydaktycznej i instruktażowej;
6)
współdziałanie w pracach badawczych.
4. 
Z zasobów systemu biblioteczno-informacyjnego mogą korzystać studenci na podstawie legitymacji studenckiej, doktoranci na podstawie legitymacji doktoranta, słuchacze studiów podyplomowych, pracownicy Uczelni oraz inne osoby niebędące studentami i pracownikami Uczelni.
5. 
Uczelnia, w związku z funkcjonowaniem systemu biblioteczno-informacyjnego, może przetwarzać niezbędne dane osobowe osób korzystających z tego systemu. Dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z polityką bezpieczeństwa ochrony danych osobowych obowiązującą w Centralnej Bibliotece Więziennictwa.
6. 
Centralna Biblioteka Więziennictwa może pobierać opłaty, w szczególności z tytułu: uszkodzenia, zniszczenia, niezwrócenia materiałów bibliotecznych lub niezwrócenia ich w terminie.
7. 
Wysokość opłat oraz zasady ich pobierania ustala Rektor-Komendant.
8. 
Zasady funkcjonowania i organizacji Centralnej Biblioteki Więziennictwa określa jej regulamin ustalany przez Rektora-Komendanta.
§  19. 
1. 
W Uczelni działa rada biblioteczna i wydawnicza, licząca nie więcej niż osiem osób, jako organ opiniodawczy Rektora-Komendanta.
2. 
W skład rady bibliotecznej i wydawniczej wchodzą;
1)
prorektorzy Uczelni;
2)
przedstawiciele nauczycieli akademickich w liczbie nie większej niż czterech członków, wskazani przez Rektora-Komendanta;
3)
przedstawiciel pracowników Centralnej Biblioteki Więziennictwa wskazany przez ogół pracowników Centralnej Biblioteki Więziennictwa.
3. 
Radę biblioteczną i wydawniczą powołuje Rektor-Komendant i wyznacza jej przewodniczącego spośród członków rady, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
4. 
Do kompetencji rady bibliotecznej i wydawniczej należy w szczególności:
1)
opiniowanie działalności biblioteczno-informacyjnej, zgodnie z potrzebami wynikającymi z działalności dydaktycznej, badawczej lub badawczo-dydaktycznej Uczelni;
2)
opiniowanie planów działalności wydawniczej Uczelni;
3)
opiniowanie regulaminów i instrukcji bibliotecznych;
4)
opiniowanie zasad gromadzenia zbiorów bibliotecznych;
5)
opiniowanie wniosków w sprawach funkcjonowania systemu biblioteczno- informacyjnego;
6)
kształtowanie profilu naukowego publikacji Uczelni, w tym wyrażanie opinii na temat wyboru recenzentów prac naukowych kierowanych do publikacji;
7)
wyrażanie opinii w sprawach związanych z kierunkami działalności oraz rozwojem działalności wydawniczej;
8)
opiniowanie projektu planu rzeczowo-finansowego wydawnictwa oraz projektu planu działalności wydawniczej, a także sprawozdań z ich wykonania.
5. 
Zadania przewodniczącego oraz zasady działania rady bibliotecznej i wydawniczej określa jej regulamin zatwierdzony przez Rektora-Komendanta na wniosek rady.
§  20. 
1. 
W Uczelni działa rada programowa.
2. 
W skład rady programowej wchodzi co najmniej pięciu członków.
3. 
Minister Sprawiedliwości na wniosek Rektora-Komendanta powołuje i odwołuje członków rady programowej Uczelni, której celem jest opieka merytoryczna i programowa nad działalnością Uczelni.
4. 
Członek rady programowej może zostać odwołany z powierzonej mu funkcji z powodu okoliczności od niego niezależnych lub w przypadku zaniedbań w pełnieniu obowiązków.
5. 
Rada programowa spotyka się co najmniej raz w semestrze.
6. 
Koszty dojazdu oraz zakwaterowania członków rady programowej ponosi Uczelnia. Wysokość oraz tryb zwrotu kosztów, o których mowa w zdaniu poprzednim, określają przepisy dotyczące kosztów podróży służbowych pracowników Uczelni.
7. 
Rada programowa jest organem doradczym i opiniodawczym Rektora-Komendanta, promującym i opiniującym projekty związane między innymi z działalnością dydaktyczną, badawczą lub badawczo-dydaktyczną Uczelni w dziedzinie nauk społecznych.
8. 
Przewodniczącym rady programowej jest Rektor-Komendant.
§  21. 
1. 
Uczelnia prowadzi archiwum.
2. 
Działalność archiwum regulują odrębne przepisy.
§  22. 
1. 
W Uczelni funkcjonują wydawnictwa prowadzące działalność wydawniczą i informacyjną. Wydawnictwa wydają między innymi:
1)
czasopisma naukowe;
2)
podręczniki akademickie;
3)
opracowania metodyczne i naukowe;
4)
skrypty i inne pomoce dydaktyczne;
5)
materiały z seminariów, sympozjów oraz konferencji naukowych i szkoleniowych;
6)
materiały informacyjne z zakresu prowadzonej działalności statutowej oraz materiały bibliograficzne.
2. 
Działalność wydawniczą w Uczelni nadzoruje prorektor wskazany przez Rektora- Komendanta.
3. 
Wydawnictwem kieruje kierownik.
4. 
Zakres i formy działania wydawnictw określają regulaminy nadawane przez Rektora- Komendanta, zaopiniowane przez senat.
§  23. 
1. 
Szkoła doktorska jest jednostką organizacyjną Uczelni, do której zadań należy prowadzenie kształcenia doktorantów w co najmniej dwóch dyscyplinach, w których Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych. Organami szkoły doktorskiej są dyrektor szkoły doktorskiej oraz rada szkoły doktorskiej.
2. 
Wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz zakres działania szkoły doktorskiej określa jej regulamin organizacyjny nadawany przez Rektora-Komendanta na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej.
3. 
Szkoła doktorska może posługiwać się własnymi symbolami graficznymi, w tym herbem, godłem oraz logiem. Wzory symboli, o których mowa w zdaniu pierwszym oraz sposób posługiwania się nimi ustala Rektor-Komendant.
4. 
Uczelnia może prowadzić szkołę doktorską wspólnie z innymi uczelniami akademickimi, instytutami Polskiej Akademii Nauk, instytutami badawczymi lub instytutami międzynarodowymi, na zasadach określonych w ustawie.
§  24. 
1. 
Szkołą doktorską kieruje dyrektor, który jest przełożonym wszystkich pracowników Uczelni zatrudnionych w szkole doktorskiej oraz doktorantów.
2. 
Dyrektorem szkoły doktorskiej może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
3. 
Do zadań dyrektora szkoły doktorskiej należy:
1)
opracowywanie projektu regulaminu szkoły doktorskiej;
2)
opracowywanie projektów programów kształcenia w szkole doktorskiej;
3)
wnioskowanie do Rektora-Komendanta o nadanie regulaminu organizacyjnego szkole doktorskiej;
4)
opracowywanie projektu zasad rekrutacji do szkoły doktorskiej;
5)
wnioskowanie do Rektora-Komendanta o ustalenie limitu przyjęć do szkoły doktorskiej;
6)
zapewnianie prawidłowego przebiegu procesów rekrutacji do szkoły doktorskiej;
7)
występowanie o opinię samorządu doktorantów w sprawach określonych w ustawie oraz statucie;
8)
podejmowanie decyzji innych niż decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach doktorantów związanych z przebiegiem kształcenia w szkole doktorskiej;
9)
organizacja opieki promotorskiej;
10)
współpraca z samorządem doktorantów;
11)
zapewnianie prawidłowego działania szkoły doktorskiej oraz wykonywanie innych zdań zleconych przez Rektora-Komendanta.
§  25. 
1. 
W skład rady szkoły doktorskiej wchodzą:
1)
dyrektor szkoły doktorskiej jako przewodniczący oraz zastępca dyrektora, o ile jest powołany;
2)
prorektorzy;
3)
dyrektorzy instytutów prowadzących działalność badawczą lub badawczo-dydaktyczną w dyscyplinach, w których realizowane jest kształcenie w ramach szkoły doktorskiej oraz zastępcy dyrektorów tych instytutów;
4)
nauczyciele akademiccy Uczelni posiadający co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego w jednej z dyscyplin, w której prowadzone jest kształcenie w szkole doktorskiej;
5)
maksymalnie dwóch przedstawicieli samorządu doktorantów, którzy kształcą się w szkole doktorskiej.
2. 
Dyrektor szkoły doktorskiej może zapraszać na posiedzenia rady szkoły doktorskiej inne osoby z własnej inicjatywy lub na wniosek rady szkoły doktorskiej.
3. 
Pracami rady szkoły doktorskiej kieruje dyrektor szkoły doktorskiej. W razie jego nieobecności pracami rady instytutu kieruje zastępca dyrektora szkoły doktorskiej lub osoba wskazana przez Rektora-Komendanta.
4. 
Posiedzenia zwyczajne rady szkoły doktorskiej zwołuje dyrektor co najmniej raz na dwa miesiące, z wyjątkiem okresów wolnych od zajęć dydaktycznych. Rektor-Komendant jest uprawniony do zwołania rady szkoły doktorskiej w każdym czasie.
5. 
Rada szkoły doktorskiej może powoływać komisje, w których skład mogą wchodzić pracownicy Uczelni oraz doktoranci niebędący członkami rady, wskazani przez dyrektora szkoły doktorskiej.
§  26. 
Do zadań rady szkoły doktorskiej należy w szczególności:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działalności szkoły doktorskiej i sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
2)
sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją i właściwym poziomem procesu dydaktycznego oraz jakością kształcenia w szkole doktorskiej;
3)
opiniowanie projektów regulaminu szkoły doktorskiej, programów kształcenia w szkole doktorskiej, a także zasad rekrutacji oraz limitów przyjęć do szkoły doktorskiej;
4)
analizowanie i ocena procesu dydaktycznego w szkole doktorskiej;
5)
przedstawianie dyrektorowi szkoły doktorskiej opinii i rekomendacji w zakresie organizacji kształcenia w szkole doktorskiej;
6)
realizacja zadań zleconych przez senat lub Rektora-Komendanta.
§  27. 
1. 
W przypadku konieczności uzyskania opinii dyrektorów jednostek organizacyjnych Uczelni, samorządu studentów lub samorządu doktorantów, termin na przekazanie opinii wynosi czternaście dni, liczonych od dnia wystąpienia przez odpowiedni organ Uczelni z wnioskiem o opinię. W przypadku bezskutecznego upływu wyżej wskazanego terminu, wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
2. 
W przypadku konieczności uzyskania opinii związku zawodowego działającego w Uczelni, w zakresie procedury jej uzyskania stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854).

Rozdział  3

Organy Uczelni

§  28. 
1. 
Organami kolegialnymi Uczelni są senat i rady dyscyplin naukowych.
2. 
Organem jednoosobowym Uczelni jest Rektor-Komendant.
3. 
Senat wykonuje zadania rady uczelni.
4. 
Funkcji członka organu kolegialnego Uczelni nie można łączyć z funkcją organu jednoosobowego innej uczelni, ze statusem założyciela uczelni niepublicznej będącego osobą fizyczną albo ze statusem członka organu osoby prawnej będącej założycielem uczelni niepublicznej.
5. 
Funkcji organu jednoosobowego nie można łączyć z funkcją kierownika jednostki organizacyjnej Uczelni.
6. 
Udział członków w posiedzeniach organów kolegialnych i wyłonionych przez te organy komisjach jest obowiązkowy.
7. 
Kolegialnym organem do przeprowadzenia wyborów do senatu jest uczelniana komisja wyborcza.
§  29. 
1. 
W skład senatu wchodzą:
1)
profesorowie i profesorowie Uczelni, którzy stanowią nie mniej niż 50% składu senatu;
2)
studenci i doktoranci, którzy stanowią nie mniej niż 20% składu senatu;
3)
nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowiskach innych niż określone w pkt 1

i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, którzy stanowią nie mniej niż 25% składu senatu.

2. 
Liczbę studentów i doktorantów ustala się proporcjonalnie do liczebności obu grup w Uczelni, z tym że każda z grup jest reprezentowana przez co najmniej jednego przedstawiciela.
3. 
W przypadku niespełnienia przez pochodzących z wyboru przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w ust. 1 pkt 1 lub przedstawicieli pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, bądź też przez przedstawicieli studentów i doktorantów udziału procentowego określonego w ust. 1, przedstawicielom tych nauczycieli akademickich, pracowników niebędących nauczycielami akademickimi bądź też studentów i doktorantów przydziela się odpowiednio dodatkowe mandaty, aż do spełnienia wymaganej liczby.
4. 
Rektor-Komendant może zapraszać na posiedzenie senatu inne osoby z własnej inicjatywy lub na wniosek członków senatu. Osoby zaproszone posiadają głos doradczy.
5. 
Członkowie senatu niebędący funkcjonariuszami, podczas podniosłych uroczystości noszą togi.
6. 
Liczbę przedstawicieli wymienionych w ust. 1 ustala Rektor-Komendant.
7. 
Wyboru członków senatu spośród studentów i doktorantów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu studentów i regulaminu samorządu doktorantów.
8. 
Osoby należące do grup, o których mowa w ust. 1, wybierają członków senatu ze swojego grona. Kandydata może zgłosić każdy członek wspólnoty Uczelni. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
9. 
Kadencja senatu trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 września.
10. 
Przewodniczącym senatu jest Rektor-Komendant.
11. 
Senat podejmuje uchwały na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków.
12. 
W posiedzeniach senatu uczestniczy z głosem doradczym przedstawiciel związku zawodowego działającego w Uczelni.
13. 
Wybory członków senatu powinny być przeprowadzone nie później niż do dnia 30 kwietnia w ostatnim roku upływającej kadencji. Postanowienia powyższego nie stosuje się do senatu pierwszej kadencji.
§  30. 
1. 
Do kompetencji senatu działającego jako organ kolegialny Uczelni należą:
1)
uchwalanie statutu;
2)
uchwalanie regulaminu studiów;
3)
uchwalanie strategii uczelni i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji;
4)
przeprowadzanie oceny funkcjonowania uczelni;
5)
formułowanie rekomendacji dla Rektora-Komendanta w zakresie wykonywanych przez niego zadań;
6)
nadawanie stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
7)
przyznawanie wyróżnień obronionych rozpraw doktorskich;
8)
nadawanie tytułu doktora honoris causa;
9)
ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia;
10)
ustalanie zasad rekrutacji do szkoły doktorskiej;
11)
ustalanie programów studiów i studiów podyplomowych;
12)
ustalanie programu kształcenia w szkole doktorskiej;
13)
określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;
14)
wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;
15)
wykonywanie zadań związanych z:
a)
przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej "PRK", do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych,
b)
włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia

- zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226);

16)
monitorowanie zarządzania uczelnią;
17)
zatwierdzanie wzorów dyplomów ukończenia studiów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych;
18)
określanie sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, w szczególności:
a)
sposobu wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego,
b)
zasad ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym oraz zwalniania z tej opłaty,
c)
trybu złożenia rozprawy doktorskiej,
d)
sposobu wyznaczania recenzentów,
e)
sposobu weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK w przypadku osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym,
f)
sposobu weryfikacji spełnienia wymagania, o którym mowa w art. 186 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy, w przypadku publikacji wieloautorskich;
19)
określanie dodatkowych warunków dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej;
20)
uchwalanie regulaminu szkoły doktorskiej;
21)
określanie:
a)
szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego,
b)
zasad ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego,
c)
sposobu wyznaczania członków komisji habilitacyjnej;
22)
powoływanie i odwoływanie Rektora-Komendanta;
23)
rozstrzyganie spraw ze stosunku służbowego Rektora-Komendanta, w szczególności określonych w art. 88, art. 98 i art. 192 ustawy o SW;
24)
wykonywanie innych zadań określonych w niniejszym statucie lub w innych aktach prawnych.
2. 
W ramach monitorowania gospodarki finansowej senat:
1)
zatwierdza plan rzeczowo-finansowy oraz zmiany w planie rzeczowo-finansowym;
2)
zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego;
3)
zatwierdza sprawozdanie finansowe;
4)
wybiera firmę audytorską do przeprowadzenia badania rocznego sprawozdania finansowego Uczelni.
3. 
Do kompetencji senatu poza sprawami zastrzeżonymi w ustawie oraz opisanymi w innych postanowieniach statutu należą:
1)
ocena efektów procesu dydaktycznego;
2)
powoływanie uczelnianej komisji wyborczej;
3)
przedstawianie stanowiska Uczelni w sprawach wymagających wypowiedzi społeczności akademickiej i zajmowanie stanowiska we wszystkich innych sprawach określonych w statucie;
4)
powoływanie członków organów podmiotów trzecich zgodnie z postanowieniami statutów tych podmiotów;
5)
wyrażanie zgody na przyjęcie darowizny, spadku lub zapisu o wartości większej niż równowartość 100.000,00 EUR.
4. 
Senat może zwracać się o wyjaśnienia i informacje do Rektora-Komendanta, osób funkcyjnych oraz wszystkich członków społeczności akademickiej.
5. 
Uchwały senatu są wiążące dla wszystkich członków społeczności Uczelni.
§  31. 
1. 
Senat obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. 
Posiedzenia zwyczajne senatu zwołuje Rektor-Komendant zgodnie z planem posiedzeń senatu, nie rzadziej niż dwa razy w semestrze.
3. 
Posiedzenie nadzwyczajne senatu Rektor-Komendant może zwołać także z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków senatu, w terminie do dwóch tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.
4. 
W przypadku, gdy przedmiotem obrad senatu jest ocena pracy Rektora-Komendanta, obradom przewodniczy prorektor.
5. 
Zwołanie posiedzenia senatu dokonywane jest poprzez wysłanie do wszystkich członków senatu oraz osób stale biorących udział w jego posiedzeniach z głosem doradczym zawiadomień określających termin i miejsce posiedzenia oraz projekt porządku obrad.
6. 
Czynności, o których mowa w ust. 5, powinny zostać wykonane nie później niż na siedem dni przed terminem posiedzenia.
7. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący senatu może zwołać posiedzenie nadzwyczajne tego organu bez zachowania wymagań określonych w ust. 6.
8. 
Projekt porządku obrad posiedzenia zwyczajnego senatu ustala przewodniczący senatu, który jest odpowiedzialny za wprowadzenie we właściwym czasie do projektu porządku obrad spraw, które powinny być rozpatrzone przez senat. Porządek posiedzenia nadzwyczajnego zwołanego na wniosek ustalany jest zgodnie z tym wnioskiem.
9. 
Senat na początku posiedzenia zatwierdza porządek obrad.
10. 
Senat może umieścić w porządku obrad sprawy zgłoszone przez członków tego organu, a nieobjęte projektem porządku obrad, uchwałą podjętą bezwzględną większością głosów.
11. 
Uchwały senatu w sprawach zgłoszonych, nieobjętych projektem porządku obrad, mogą być podejmowane jedynie na zwyczajnych posiedzeniach senatu, o ile na posiedzeniu jest obecna co najmniej połowa statutowej liczby członków.
12. 
Odroczenie obrad senatu nad niewyczerpaną częścią porządku obrad nie jest uważane za ich zakończenie, lecz za przerwę w obradach. Czas trwania tej przerwy określa przewodniczący senatu.
13. 
Poszczególne sprawy są referowane przez tych członków senatu, którzy wnosili o ich umieszczenie w porządku obrad. Pozostałe sprawy referuje przewodniczący senatu lub osoba przez niego wskazana.
§  32. 
1. 
Uchwały senatu, z wyjątkiem przypadków określonych w statucie, są podejmowane w głosowaniu jawnym.
2. 
W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały senatu:
1)
w zakresie spraw wynikających z § 30 ust. 1 pkt 23;
2)
na wniosek przewodniczącego;
3)
na wniosek członka senatu, poparty przez co najmniej połowę członków tego organu obecnych na posiedzeniu.
3. 
Uchwała senatu obejmująca więcej niż jedną decyzję może być głosowana łącznie, jeżeli nikt z obecnych nie zgłosi sprzeciwu.
4. 
Do podjęcia uchwały senatu konieczna jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków tego organu.
5. 
Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.
6. 
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały zwykłą większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby liczba głosów za podjęciem uchwały była większa od liczby głosów przeciwnych, niezależnie od liczby osób, które wstrzymały się od głosu.
7. 
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały bezwzględną większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby za jej podjęciem oddano więcej niż połowę ważnych głosów.
8. 
Rektor-Komendant zawiesza wykonanie uchwały senatu naruszającej przepisy ustawy lub statutu i w terminie czternastu dni od jej podjęcia zwołuje posiedzenie senatu w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Jeżeli senat nie zmieni albo nie uchyli zawieszonej uchwały, Rektor-Komendant przekazuje ją Ministrowi Sprawiedliwości w celu rozpatrzenia w trybie określonym w art. 427 ust. 2 pkt 1 ustawy.
9. 
Rektor-Komendant zawiesza wykonanie uchwały senatu naruszającej ważny interes Uczelni i w terminie czternastu dni od jej podjęcia zwołuje posiedzenie senatu w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Zawieszona uchwała wchodzi w życie, jeżeli senat wypowie się za jej utrzymaniem większością co najmniej 3/4 głosów, w obecności co najmniej 2/3 statutowego składu senatu.
10. 
Senat może podejmować uchwały w trybie obiegowym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeśli jest to niezbędne dla zapewnienia bieżącego funkcjonowania Uczelni lub wymagają tego szczególne okoliczności niecierpiące zwłoki. Przepisy § 31 ust. 2, 5, 6 i § 32 ust. 1-7 stosuje się odpowiednio.
11. 
Sprawy, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 23, senat rozstrzyga w formie pisemnej, podejmując uchwałę.
12. 
Do rozstrzygania spraw, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 23, związanych z udzielaniem urlopów, odbywaniem podróży służbowych oraz badaniami lekarskimi, senat może upoważnić jednego z członków senatu. Upoważnienie udzielone zostaje w formie uchwały. Uchwałę w przedmiocie udzielenia upoważnienia podpisują wszyscy członkowie senatu obecni na posiedzeniu, za wyjątkiem Rektora-Komendanta.
13. 
Członkiem senatu upoważnionym do rozstrzygania spraw wskazanych w ust. 12 nie może być Rektor-Komendant.
14. 
Uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 11 i 12, podejmowane są w głosowaniu tajnym. W głosowaniu nie bierze udziału Rektor-Komendant. Obradom w przedmiocie spraw osobowych Rektora-Komendanta przewodniczy członek senatu o najdłuższym stażu pracy lub służby w Uczelni.
15. 
Od rozstrzygnięcia wydanego przez upoważnionego członka senatu, o którym mowa w ust. 12, Rektorowi-Komendantowi służy wniosek do senatu o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek należy wnieść w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
16. 
Odwołanie upoważnienia, o którym mowa w ust. 12, może nastąpić w każdym czasie z jednoczesnym wskazaniem innej osoby upoważnionej.
§  33. 
1. 
Senat może powoływać komisje.
2. 
Komisje są powoływane do wszechstronnego badania spraw będących przedmiotem ich działalności i przygotowywania dla potrzeb senatu materiałów i informacji przydatnych do podejmowania decyzji przez ten organ. Sprawy do rozpatrzenia kieruje do komisji senat lub przewodniczący senatu. Komisje są niezależne w swej działalności i formułowaniu swych opinii.
3. 
Senat określa skład, zadania i uprawnienia komisji, zatwierdza regulamin komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
4. 
W skład komisji mogą wchodzić poza członkami senatu, także inni pracownicy Uczelni oraz studenci i doktoranci, przy czym przewodniczącym komisji jest członek organu kolegialnego.
5. 
Komisje mogą uchwalić swój regulamin. Regulamin zatwierdza senat.
6. 
Komisja przyjmuje do rozpatrzenia sprawy skierowane do niej przez senat lub jego przewodniczącego.
7. 
W przypadku rozbieżności zdań stanowisko komisji ustala się przez głosowanie.
8. 
Przewodniczący komisji informuje senat o wynikach pracy komisji i przedstawia jej stanowisko.
§  34. 
1. 
Obrady senatu, rad dyscyplin naukowych, rad instytutów, rady szkoły doktorskiej oraz rady programowej są protokołowane.
2. 
Uchwały i protokoły obrad są jawne dla wszystkich członków społeczności akademickiej Uczelni.
3. 
Jawność dokumentów, o których mowa w ust. 2, może być ograniczona ze względu na tajemnicę państwową lub służbową oraz w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
4. 
Tekst jednolity uchwały senatu ogłasza w formie obwieszczenia przewodniczący tego organu.
5. 
Szczegółowy tryb pracy senatu, rad instytutów oraz rady programowej, a także sposób informowania członków o posiedzeniach określa regulamin uchwalany przez senat.
§  35. 
1. 
Rektor-Komendant kieruje działalnością Uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz, a także jest przełożonym wszystkich członków społeczności akademickiej Uczelni.
2. 
Rektor-Komendant podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę, ustawę o SW lub statut do kompetencji innych organów, w szczególności:
1)
zarządza Uczelnią;
2)
zapewnia w Uczelni poszanowanie wolności słowa, nauczania, badań naukowych, ogłaszania ich wyników, a także debaty akademickiej organizowanej przez członków wspólnoty Uczelni z zachowaniem zasad pluralizmu światopoglądowego i przepisów porządkowych Uczelni;
3)
przygotowuje projekt statutu oraz projekt strategii Uczelni;
4)
składa sprawozdanie z realizacji strategii Uczelni;
5)
wykonuje czynności z zakresu prawa pracy;
6)
mianuje na stanowiska oraz powołuje i odwołuje osoby z pełnionych funkcji kierowniczych w Uczelni;
7)
prowadzi politykę kadrową w Uczelni;
8)
tworzy studia na określonym kierunku, poziomie i profilu;
9)
tworzy i przekształca szkołę doktorską;
10)
prowadzi gospodarkę finansową Uczelni;
11)
zapewnia wykonywanie przepisów obowiązujących w Uczelni;
12)
udziela pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności prawnych;
13)
nadaje w drodze zarządzenia regulamin organizacyjny, który określa:
a)
strukturę organizacyjną Uczelni oraz podział zadań w ramach tej struktury,
b)
organizację oraz zasady działania administracji Uczelni;
14)
wprowadza dane do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie wyższym i Nauce POL-on, o których mowa w dziale X ustawy;
15)
powołuje rzeczników dyscyplinarnych Uczelni spośród nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień doktora;
16)
powołuje rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów i doktorantów spośród nauczycieli akademickich Uczelni.
3. 
Do uprawnień Rektora-Komendanta należy także tworzenie jednoosobowej spółki kapitałowej, zwanej dalej "spółką celową", na zasadach określonych w art. 149 ust. 1 ustawy.
4. 
Rektor-Komendant zawiadamia - w terminie miesiąca od dnia zaistnienia niżej wskazanych okoliczności - ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz Ministra Sprawiedliwości oraz Polską Komisję Akredytacyjną, w szczególności o:
1)
rozpoczęciu i zaprzestaniu prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu;
2)
zaprzestaniu spełniania warunków do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu.
5. 
Zadania Rektora-Komendanta jako kierownika jednostki organizacyjnej Służby Więziennej określa ustawa o SW.
6. 
Sprawozdanie z realizacji strategii uczelni Rektor-Komendant przedkłada senatowi w terminie 6 miesięcy od zakończenia ostatniego roku jej obowiązywania.
7. 
Insygniami władzy rektorskiej są:
1)
łańcuch rektorski;
2)
buława.
§  36. 
1. 
Rektor-Komendant kieruje działalnością Uczelni przy pomocy prorektorów.
2. 
W przypadku braku prorektorów ich zadania realizuje Rektor-Komendant.
3. 
Insygnium prorektora jest łańcuch.
4. 
W przypadku nieobecności Rektora-Komendanta jego obowiązki pełni wyznaczony przez niego prorektor lub inna wyznaczona osoba. Osoba pełniąca obowiązki Rektora- Komendanta dokonuje czynności prawnych i prowadzi postępowania administracyjne w zakresie udzielonego odpowiednio pełnomocnictwa lub upoważnienia.
5. 
Rektor-Komendant może w formie pisemnej ustanawiać pełnomocników do wykonywania określonych zadań.
§  37. 
1. 
W Uczelni funkcjonują rady dyscyplin naukowych w liczbie odpowiadającej dyscyplinom, w których Uczelni przyznano kategorię naukową. W pozostałych dyscyplinach naukowych, w których Uczelnia prowadzi kształcenie mogą funkcjonować rady dyscyplin naukowych, powoływane przez senat.
2. 
W skład rady dyscypliny naukowej wchodzą profesorowie i profesorowie Uczelni, będący pracownikami Uczelni, deklarujący przeważającą przynależność do dyscypliny naukowej właściwej dla tej rady.
3. 
Rektor-Komendant wskazuje instytut odpowiedzialny za daną dyscyplinę naukową oraz przewodniczącego rady dyscypliny naukowej.
4. 
Listę osób wchodzących w skład rady dyscypliny naukowej prowadzi jej przewodniczący.
5. 
Przewodniczący rady dyscypliny naukowej wyznacza spośród członków tej rady swojego zastępcę.
6. 
Obsługę administracyjną poszczególnych rad dyscyplin naukowych zapewniają jednostki organizacyjne Uczelni wskazane przez Rektora-Komendanta.
§  38. 
1. 
Do zadań rad dyscyplin naukowych należy:
1)
prowadzenie postępowań w sprawie nadania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
2)
udostępnianie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Uczelni rozprawy doktorskiej będącej pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opisu rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzji;
3)
zamieszczanie na stronie internetowej Uczelni informacji o aktualnych przewodach doktorskich i postępowaniach habilitacyjnych;
4)
udostępnianie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Uczelni wniosku osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego, informacji o składzie komisji habilitacyjnej, recenzji, uchwały zawierającej opinię w sprawie nadania stopnia wraz z uzasadnieniem oraz decyzji o nadaniu stopnia albo odmowie jego nadania;
5)
powoływanie komisji habilitacyjnej;
6)
wyrażanie zgody na przeprowadzanie postępowania habilitacyjnego na wniosek przekazany przez Radę Doskonałości Naukowej;
7)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez senat lub Rektora-Komendanta;
8)
wnioskowanie o przyznanie nagrody lub wyróżnienia dla przedstawicieli danej dyscypliny naukowej;
9)
dbanie o rozwój i dorobek naukowy w ramach danej dyscypliny naukowej.
2. 
W celu realizacji czynności w postepowaniu w sprawie nadania stopnia doktora, rady dyscyplin naukowych mogą powoływać komisje.
3. 
Regulaminy rad dyscyplin naukowych ustala Rektor-Komendant.
§  39. 
1. 
Uchwały rad dyscyplin naukowych podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
2. 
Posiedzenia rady dyscypliny naukowej zwołuje i przewodniczy im przewodniczący rady. Pod nieobecność przewodniczącego rady, jego zadania wykonuje wyznaczony zastępca.
3. 
Uchwała rady dyscypliny naukowej obejmująca więcej niż jedną decyzję może być głosowana łącznie, jeżeli nikt z obecnych nie zgłosi sprzeciwu.
4. 
W kwestiach związanych z organizacją prac rad dyscyplin naukowych, nieuregulowanych w niniejszym paragrafie, § 31 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Tryb wyborów, powoływania i odwoływania organów Uczelni

§  40. 
Powołanie i odwoływanie Rektora-Komendanta i prorektorów regulują przepisy ustawy i ustawy o SW.
§  41. 
1. 
W Uczelni przeprowadza się wybory do senatu.
2. 
Czynne prawo wyborcze przysługuje studentom, doktorantom oraz pracownikom Uczelni.
§  42. 
1. 
Nie później niż do końca stycznia ostatniego roku swojej kadencji senat powołuje uczelnianą komisję wyborczą w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów. Pierwszą uczelnianą komisję wyborczą powołuje Rektor-Komendant.
2. 
Uczelniana komisja wyborcza organizuje i przeprowadza wybory członków senatu, a w razie potrzeby zarządza wybory uzupełniające.
3. 
W skład uczelnianej komisji wyborczej wchodzą następujący przedstawiciele społeczności akademickiej:
1)
trzech przedstawicieli nauczycieli akademickich, z czego dwóch posiadających co najmniej stopień naukowy doktora, zatrudnionych w Uczelni;
2)
przedstawiciel pracowników Uczelni niebędących nauczycielami akademickimi;
3)
przedstawiciel studentów;
4)
przedstawiciel doktorantów.
4. 
Na pierwszym posiedzeniu zwołanym przez Rektora-Komendanta uczelniana komisja wyborcza wybiera swojego przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Przewodniczący uczelnianej komisji wyborczej przewodniczy zebraniom wyborczym.
5. 
Do zadań uczelnianej komisji wyborczej należy organizowanie wyborów, w tym w szczególności:
1)
uchwalenie regulaminu wyborczego ustalającego szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów w Uczelni;
2)
ustalenie terminarza czynności wyborczych;
3)
organizowanie i przeprowadzanie wyborów przedstawicieli do senatu Uczelni;
4)
stwierdzanie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu;
5)
rozstrzyganie wątpliwości związanych z przebiegiem wyborów.
6. 
Dokumentacja z przeprowadzonych wyborów przechowywana jest w sekretariacie Rektora-Komendanta przez 30 dni następujących po dniu stwierdzenia przez komisję wyborczą ważności wyborów. Po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dokumenty dotyczące przeprowadzonych wyborów, z wyjątkiem protokołów z wyborów, zostają przekazane do archiwum Uczelni.
§  43. 
1. 
Kadencja uczelnianej komisji wyborczej rozpoczyna się w dniu powołania przez właściwy senat, a upływa z chwilą powołania nowej komisji wyborczej.
2. 
Uzupełnienie składu komisji wyborczych w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez senat.
3. 
Funkcji członka komisji wyborczej nie można łączyć z zajmowaniem w Uczelni funkcji z wyboru. Osoba kandydująca w wyborach zobowiązana jest do rezygnacji z członkostwa w komisji wyborczej, a na jej miejsce jest powoływana inna osoba.
§  44. 
1. 
W przypadku wygaśnięcia mandatu podczas trwania kadencji senatu Uczelni, przeprowadza się wybory uzupełniające.
2. 
Termin wyborów uzupełniających ustala uczelniana komisja wyborcza.
3. 
Wygaśnięcie mandatu stwierdza Rektor-Komendant.
§  45. 
1. 
Senat powołuje Rektora-Komendanta na pięcioletnią kadencję spośród pracowników lub funkcjonariuszy pełniących służbę na Uczelni, posiadających co najmniej stopień doktora.
2. 
Powołanie Rektora-Komendanta następuje nie wcześniej niż na 9 miesięcy i nie później niż na 4 miesiące przed upływem bieżącej kadencji Rektora-Komendanta.
3. 
Senat powołuje Rektora-Komendanta w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.
4. 
Z wnioskiem o podjęcie uchwały w sprawie powołania Rektora-Komendanta występuje co najmniej dwóch członków senatu, z wyłączeniem kandydata, w terminie przypadającym na co najmniej dwa tygodnie przed terminem posiedzenia senatu zaplanowanego w okresie, o którym mowa w ust. 2.
§  46. 
1. 
Kadencja Rektora wygasa w przypadku:
1)
upływu jego kadencji;
2)
jego śmierci;
3)
złożenia przez niego rezygnacji;
4)
pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby albo rozwiązania przez niego umowy o pracę;
5)
jego odwołania.
2. 
Senat Uczelni odwołuje Rektora przed upływem kadencji, jeżeli:
1)
nie wypełnia on swoich obowiązków na skutek choroby trwającej nieprzerwanie przez okres co najmniej 180 dni w roku kalendarzowym;
2)
został on skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
§  47. 
Rektor-Komendant powołuje i odwołuje prorektorów Uczelni spośród pracowników lub funkcjonariuszy pełniących służbę na Uczelni, posiadających co najmniej stopień doktora.
§  48. 
1. 
Jeżeli mandat członka senatu wygasa podczas trwania jego kadencji, przeprowadza się wybory uzupełniające.
2. 
Mandat członka senatu wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1)
śmierci;
2)
rezygnacji z członkostwa;
3)
niezłożenia oświadczenia lustracyjnego lub informacji lustracyjnej, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 3a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633 oraz z 2022 r. poz. 1459, 1512 i 2463);
4)
ustania zatrudnienia pracownika;
5)
rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia funkcjonariusza do innej niż Uczelnia jednostki organizacyjnej;
6)
ukończenia studiów przez studenta lub doktoranta;
7)
ukarania karą dyscyplinarną;
8)
utraty statusu przedstawiciela grupy, z której członek senatu został wybrany;
9)
zaprzestania spełniania innych wymogów określonych w ustawie.
3. 
Wygaśnięcie członkostwa w senacie stwierdza przewodniczący senatu.
4. 
Skład senatu uzupełnia się w drodze wyborów uzupełniających. Jeżeli do końca kadencji senatu pozostało mniej niż sześć miesięcy, wyborów nie przeprowadza się, chyba że w wyniku wygaśnięcia mandatu senat utracił zdolność podejmowania uchwał.
5. 
Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące wyborów.

Rozdział  5

Pracownicy Uczelni

§  49. 
Zatrudnienie pracownika następuje na podstawie umowy o pracę. Przy zawieraniu umowy o pracę Uczelnię reprezentuje Rektor-Komendant.
§  50. 
Funkcjonariuszy mianuje się na stanowiska, w tym stanowiska nauczycieli akademickich, na zasadach i w trybie określonych w przepisach ustawy o SW, z zachowaniem wymogów określonych w przepisach ustawy.
§  51. 
1. 
Zatrudnienie nauczyciela akademickiego następuje po przeprowadzeniu otwartego konkursu, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie.
2. 
Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje Rektor-Komendant z własnej inicjatywy lub na wniosek prorektora, dyrektora instytutu, kierownika zakładu lub dyrektora szkoły doktorskiej.
3. 
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać w szczególności:
1)
opis stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;
2)
określenie wymagań stawianych kandydatowi, w tym wymagań dotyczących kwalifikacji zawodowych i przebiegu pracy naukowej;
3)
wykaz wymaganych dokumentów;
4)
termin i miejsce składania dokumentów;
5)
określenie terminu rozstrzygnięcia konkursu.
4. 
Komisję konkursową powołuje Rektor-Komendant spośród pracowników Uczelni i wyznacza jej przewodniczącego.
5. 
Komisja konkursowa ocenia złożone przez kandydatów dokumenty pod względem formalnym i merytorycznym, przeprowadza rozmowę konkursową z wybranymi kandydatami spełniającymi wymagania i dokonuje wyboru najlepszego kandydata.
6. 
W przypadku braku kandydatów, niespełnienia przez żadnego z kandydatów wymagań w zakresie posiadanych kwalifikacji lub nieuzyskania przez żadnego z kandydatów wymaganej liczby głosów, Rektor-Komendant ogłasza konkurs ponownie, chyba że ogłoszenie konkursu byłoby bezprzedmiotowe.
7. 
Z przebiegu konkursu komisja konkursowa sporządza protokół i przedstawia go Rektorowi-Komendantowi.
§  52. 
1. 
Nauczycielami akademickimi na poszczególnych stanowiskach mogą być osoby spełniające wymagania i kwalifikacje określone w ustawie.
2. 
Nauczycieli akademickich zatrudnia się na stanowiskach:
1)
profesora;
2)
profesora Uczelni;
3)
adiunkta;
4)
asystenta;
5)
lektora;
6)
instruktora.
3. 
Na stanowisku lektora może być zatrudniona osoba legitymująca się co najmniej tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym i posiadająca predyspozycje do pracy dydaktycznej.
4. 
W uzasadnionych przypadkach Rektor-Komendant może zatrudnić na stanowisku lektora osobę niespełniającą wymogów, o których mowa w ust. 3.
5. 
Na stanowisku instruktora może zostać zatrudniona osoba, która uzyskała co najmniej wykształcenie średnie i posiada predyspozycje do pracy dydaktycznej.
6. 
Nauczycielami akademickimi w Uczelni są funkcjonariusze, którzy według przepisów wydanych na podstawie ustawy o SW zostali mianowani lub powołani na stanowiska:
1)
Rektora-Komendanta;
2)
prorektora;
3)
profesora;
4)
profesora Uczelni;
5)
adiunkta;
6)
starszego wykładowcy;
7)
wykładowcy;
8)
młodszego wykładowcy;
9)
asystenta;
10)
lektora;
11)
starszego instruktora;
12)
instruktora;
13)
młodszego instruktora.
7. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczycielem akademickim może być funkcjonariusz pełniący służbę lub pracownik zatrudniony na innych stanowiskach niż wymienione w ust. 2 i 6, wyróżniający się wysokimi umiejętnościami zawodowymi i predyspozycjami do pracy dydaktycznej lub badawczo-dydaktycznej.
§  53. 
Osobom, o których mowa w § 52 ust. 2, 6 i 7, rodzaj stanowiska, o którym mowa w art. 114 ustawy, wskazuje się w umowie o pracę, a w przypadku funkcjonariuszy - w pisemnych rozstrzygnięciach spraw dotyczących stosunku służbowego.
§  54. 
1. 
Nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie dokonywanej na podstawie przepisów ustawy.
2. 
Nauczyciele akademiccy będący funkcjonariuszami podlegają ponadto opiniowaniu na podstawie przepisów ustawy o SW.
§  55. 
1. 
Funkcjonariuszom mianowanym na stanowiska nauczycieli akademickich przysługują urlopy zgodnie z ustawą o SW.
2. 
Funkcjonariuszom mianowanym na stanowiska nauczycieli akademickich Rektor- Komendant może udzielić urlopów, o których mowa w art. 130 ustawy.
§  56. 
1. 
Pracownicy Uczelni mogą otrzymywać za osiągnięcia w pracy zawodowej nagrody Rektora-Komendanta.
2. 
Funkcjonariuszom nagrody przyznaje się na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy o SW.
3. 
Nagrody przyznaje Rektor-Komendant z własnej inicjatywy lub na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika, zaopiniowany przez właściwego przełożonego jednostki organizacyjnej Uczelni.
§  57. 
1. 
Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za przewinienie dyscyplinarne stanowiące czyn uchybiający obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczyciela akademickiego.
2. 
W sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich orzekają: pochodząca z wyboru i powoływana przez senat pięcioosobowa uczelniana komisja dyscyplinarna do spraw nauczycieli akademickich, komisja dyscyplinarna przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dalej: "RGNiSW" oraz komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
3. 
Trzech członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej wybiera senat.
4. 
Samorząd studentów wybiera spośród studentów jednego członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej. Samorząd doktorantów wybiera spośród doktorantów jednego członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej.
5. 
Senat wybiera spośród członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej przewodniczącego komisji.
6. 
Przewodniczącym może być osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
7. 
Członkami uczelnianej komisji dyscyplinarnej nie mogą być osoby pełniące funkcje: Rektora-Komendanta, prorektorów, kierowników jednostek organizacyjnych Uczelni oraz ich zastępców. Osoby pełniące funkcje organów jednoosobowych uczelni mogą zostać członkami komisji dyscyplinarnej po upływnie czterech lat od zaprzestania pełnienia tych funkcji.
8. 
Kadencja uczelnianej komisji dyscyplinarnej trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji senatu Uczelni.
9. 
Rektor-Komendant może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą senatu, odwołać członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej z pełnienia funkcji w komisji.
10. 
Do wyborów uzupełniających skład uczelnianej komisji dyscyplinarnej w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 3 i 4.
11. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
12. 
Do funkcjonariuszy będących nauczycielami akademickimi w sprawach dyscyplinarnych stosuje się ponadto ustawę o SW.

Rozdział  6

Kształcenie

§  58. 
1. 
Na warunkach określonych w ustawie Uczelnia może prowadzić: studia w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, studia podyplomowe, kształcenie doktorantów i inne formy kształcenia.
2. 
Uczelnia może realizować szkolenia i doskonalenie zawodowe Służby Więziennej.
§  59. 
1. 
Organizację i tok studiów lub studiów podyplomowych oraz prawa i obowiązki studentów i słuchaczy określają odpowiednio regulamin studiów i regulamin studiów podyplomowych, a w przypadku studentów będących funkcjonariuszami w służbie kandydackiej lub słuchaczami delegowanymi na studia podyplomowe, także regulamin pobytu w Uczelni oraz przepisy dotyczące służby, określone w ustawie o SW.
2. 
Organizację kształcenia doktorantów, a w szczególności sposób wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego, sposób dokumentowania przebiegu kształcenia, sposób przeprowadzania oceny śródokresowej, warunki przedłużania terminu złożenia rozprawy doktorskiej, określa regulamin szkoły doktorskiej.
§  60. 
1. 
Uczelnia może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne określone w ustawie.
2. 
Szczegółowe zasady pobierania opłat, o których mowa w ust. 1, w tym tryb i warunki zwalniania - w całości lub w części - z tych opłat studentów i doktorantów, w szczególności osiągających wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej, ustala senat.
3. 
Szczegółowe zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne świadczone w ramach studiów podyplomowych i innych form kształcenia, jak również warunki zwalniania z tych opłat ustala Rektor-Komendant.
§  61. 
1. 
Przyjęcia na studia prowadzone są zgodnie z ustawą oraz uchwałą senatu w sprawie ustalenia warunków i trybu rekrutacji oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji.
2. 
Zasady przeprowadzania rekrutacji do szkoły doktorskiej ustala senat w drodze uchwały.
3. 
Przyjęcia na studia podyplomowe prowadzone są zgodnie z zarządzeniem Rektora- Komendanta w sprawie warunków i trybu rekrutacji oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji.
4. 
Przyjęcia na studia dla kandydatów na funkcjonariuszy Służby Więziennej prowadzone są zgodnie z warunkami i trybem rekrutacji, które na wniosek Rektora-Komendanta ustala Minister Sprawiedliwości.
5. 
Liczbę kandydatów przyjmowanych na dany rok akademicki na studia, studia podyplomowe oraz inne formy kształcenia określa Rektor-Komendant, chyba że ustawa stanowi inaczej.
6. 
Liczbę kandydatów przyjmowanych na dany rok akademicki do szkoły doktorskiej określa Rektor-Komendant na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej.
§  62. 
1. 
Rekrutację na studia, studia podyplomowe lub studia dla funkcjonariuszy w służbie kandydackiej może prowadzić uczelniana komisja rekrutacyjna powoływana przez Rektora-Komendanta.
2. 
Rekrutację do szkoły doktorskiej prowadzi komisja powoływana przez Rektora- Komendanta na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej.
3. 
W skład uczelnianej komisji rekrutacyjnej wchodzą pracownicy Uczelni.
§  63. 
1. 
Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta, a osoba przyjęta do szkoły doktorskiej prawa doktoranta, z chwilą złożenia ślubowania o następującej treści: "Ślubuję uroczyście zdobywać wytrwale wiedzę i umiejętności, dbać o godność i honor społeczności akademickiej, przestrzegać zasad tolerancji oraz współżycia społecznego, postępować zgodnie z regulaminem studiów i innymi przepisami obowiązującymi w Uczelni, postępować zgodnie z zasadami praworządności i humanitaryzmu, darzyć szacunkiem przełożonych oraz pracowników Uczelni, szanować dobre imię Uczelni oraz wzbogacać jej dorobek i tradycje.".
2. 
Studenci przyjęci do służby kandydackiej składają ponadto ślubowanie, którego brzmienie określa ustawa o SW.
§  64. 
1. 
Uczelnia może utworzyć ze środków innych niż otrzymane z budżetu państwa własny fundusz stypendialny na stypendia za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendia naukowe dla pracowników Uczelni. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane niezależnie od stypendiów określonych w ustawie.
2. 
Stypendia za wyniki w nauce dla studentów mogą być przyznawane przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące państwowymi ani samorządowymi osobami prawnymi. Zasady przyznawania stypendiów zatwierdza minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek osoby przyznającej stypendium.
§  65. 
1. 
Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta, student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.
2. 
W sprawach dyscyplinarnych studentów orzekają: komisja dyscyplinarna do spraw studentów oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna do spraw studentów.
3. 
Komisje dyscyplinarne powołuje senat spośród nauczycieli akademickich oraz spośród studentów zgłoszonych przez samorząd studentów.
4. 
Komisję dyscyplinarną do spraw studentów powołuje się w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz z dwóch nauczycieli akademickich i dwóch studentów.
5. 
Odwoławczą komisję dyscyplinarną do spraw studentów powołuje się w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz z dwóch nauczycieli akademickich i dwóch studentów. Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej do spraw studentów i odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw studentów, jak również członkiem organów odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów i doktorantów.
6. 
Kadencja komisji dyscyplinarnych trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji senatu Uczelni.
7. 
Uzupełnienie składu komisji dyscyplinarnych w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez senat. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  66. 
1. 
Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności doktoranta, doktorant ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.
2. 
W sprawach dyscyplinarnych doktorantów orzekają: komisja dyscyplinarna do spraw doktorantów oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna do spraw doktorantów.
3. 
Komisje dyscyplinarne powołuje senat spośród nauczycieli akademickich oraz spośród doktorantów zgłoszonych przez samorząd doktorantów.
4. 
Komisję dyscyplinarną do spraw doktorantów powołuje się w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz z dwóch nauczycieli akademickich i dwóch doktorantów.
5. 
Odwoławczą komisję dyscyplinarną do spraw doktorantów powołuje się w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz z dwóch nauczycieli akademickich i dwóch doktorantów. Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej do spraw doktorantów i odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw doktorantów, jak również członkiem organów odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów i doktorantów.
6. 
Kadencja komisji dyscyplinarnych trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji senatu Uczelni.
7. 
Uzupełnienie składu komisji dyscyplinarnych w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez senat. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  67. 
1. 
Komisja dyscyplinarna do spraw studentów, odwoławcza komisja dyscyplinarna do spraw studentów, komisja dyscyplinarna do spraw doktorantów oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna do spraw doktorantów, na pierwszych posiedzeniach zwołanych przez Rektora- Komendanta, wybierają swoich przewodniczących spośród członków komisji będących nauczycielami akademickimi. Wyboru dokonuje się zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3/5 członków danej komisji dyscyplinarnej.
2. 
Komisje dyscyplinarne do spraw studentów oraz komisje dyscyplinarne do spraw doktorantów orzekają w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki oraz w równej liczbie z nauczycieli akademickich i studentów albo doktorantów.
§  68. 
1. 
Do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawach dyscyplinarnych studentów Rektor-Komendant powołuje rzeczników dyscyplinarnych do spraw studentów.
2. 
Do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawach dyscyplinarnych doktorantów Rektor-Komendant powołuje rzeczników dyscyplinarnych do spraw doktorantów.
3. 
Rzecznicy dyscyplinarni powoływani są spośród nauczycieli akademickich Uczelni na okres kadencji Rektora-Komendanta Uczelni.

Rozdział  7

Administracja i gospodarka Uczelni

§  69. 
1. 
Działalność Uczelni finansowana jest z budżetu państwa na zadania określone ustawowo oraz z przychodów własnych.
2. 
Uczelnia, w ramach posiadanych środków, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo-finansowego, zatwierdzanego przez senat Uczelni zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 4 ) oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106 oraz z 2022 r. poz. 1488).
3. 
Za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego jednostce organizacyjnej Uczelni oraz prowadzenie gospodarki materiałowo-technicznej w jednostce odpowiada jej kierownik.
§  70. 
1. 
Jednostki administracyjne wykonujące zadania gospodarcze lub usługowe Uczelni umożliwiają sprawną realizację zadań Uczelni określonych w niniejszym statucie.
2. 
Działalność jednostek administracyjnych, o których mowa w ust. 1, prowadzona jest zgodnie z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności, przejrzystości i jawności postępowania.
3. 
Organizację i zakres działania jednostek organizacyjnych Uczelni określa regulamin organizacyjny Uczelni nadawany przez Rektora-Komendanta.
§  71. 
1. 
Kanclerz kieruje - w zakresie określonym przez Rektora-Komendanta - administracją i gospodarką Uczelni. Podejmuje decyzje dotyczące mienia Uczelni w zakresie zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych w ustawie, ustawie o SW lub statucie dla organów Uczelni.
2. 
W zakres zwykłego zarządu wchodzą czynności dotyczące mienia, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Uczelni. Zakres ten obejmuje w szczególności czynności związane z bieżącą eksploatacją składników mienia Uczelni i utrzymaniem ich w stanie niepogorszonym oraz z pobieraniem korzyści z tych składników, jak również prowadzenie spraw, które są niezbędne do dokonywania tych czynności.
3. 
Do zadań kanclerza należy w szczególności:
1)
podejmowanie działań zapewniających zachowanie, właściwe wykorzystanie majątku Uczelni oraz jego powiększanie i rozwój;
2)
organizowanie, w porozumieniu z Rektorem-Komendantem, działalności finansowej, administracyjnej, gospodarczej, usługowej i technicznej w celu zapewnienia realizacji podstawowych zadań Uczelni;
3)
organizowanie ochrony i zabezpieczenia mienia, z wyjątkiem zadań, których realizacja należy do prorektora;
4)
określanie zasad dotyczących zarządzania majątkiem Uczelni.
4. 
Kanclerz podlega bezpośrednio Rektorowi-Komendantowi i składa mu roczne sprawozdanie z działalności, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego po tym, za który sporządzane jest sprawozdanie z działalności.
5. 
Kanclerz jest powoływany lub mianowany i odwoływany przez Rektora-Komendanta.
§  72. 
Przychodami Uczelni są w szczególności:
1)
subwencje i dotacje z budżetu państwa;
2)
uzyskane z budżetu państwa środki na naukę;
3)
środki pochodzące z opłat za świadczone przez Uczelnię usługi edukacyjne, w tym studia podyplomowe oraz studia niestacjonarne, pobierane zgodnie z art. 78 ust. 5, art. 79 ust. 1, art. 122 ust. 2 oraz art. 163 ust. 2 i 6 ustawy;
4)
środki z opłat z tytułów, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy;
5)
środki z opłat za korzystanie z infrastruktury badawczej Uczelni;
6)
środki z komercjalizacji;
7)
środki na realizację projektów finansowanych ze środków europejskich.
§  73. 
1. 
Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą, m.in. w zakresie:
1)
wynajmu i użyczania obiektów;
2)
świadczenia usług eksperckich;
3)
działalności sportowo-rekreacyjnej, w tym działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
4)
wytwórczym, usługowym i handlowym.
2. 
Działalność gospodarczą Uczelnia może prowadzić przez wydzielone jednostki organizacyjne Uczelni utworzone przez Rektora-Komendanta, po zasięgnięciu opinii senatu.
3. 
Uczelnia może udostępniać elementy infrastruktury pozostające w jej dyspozycji, w tym nieruchomości oraz ich części, podmiotom trzecim, które prowadzą działalność na rzecz wspólnoty akademickiej Uczelni lub realizują cele w zakresie zbieżnym z zadaniami statutowymi Uczelni.
§  74. 
1. 
Merytoryczny projekt wewnętrznego aktu prawnego przygotowuje jednostka organizacyjna Uczelni, w której zakresie obowiązków znajdują się sprawy wymagające unormowania.
2. 
Projekt przygotowuje jednostka organizacyjna Uczelni z własnej inicjatywy lub na polecenie:
1)
Rektora-Komendanta;
2)
prorektora sprawującego nadzór nad danym obszarem działalności Uczelni;
3)
kanclerza.
3. 
W przypadku przygotowania przez jednostkę organizacyjną Uczelni projektu wewnętrznego aktu prawnego z własnej inicjatywy, jest ona zobowiązana do zgłoszenia tego faktu kierującemu danym pionem - odpowiednio Rektorowi-Komendantowi, prorektorowi lub kanclerzowi, który udziela dalszej dyspozycji w tym zakresie.
4. 
Dział prawny przygotowuje projekty wewnętrznych aktów prawnych:
1)
w sprawach zleconych przez Rektora-Komendanta, prorektora, kanclerza, regulujące obszary nieznajdujące się w zakresie obowiązków żadnej innej jednostki organizacyjnej Uczelni;
2)
z własnej inicjatywy po zaakceptowaniu zgłoszonego wniosku w sprawie wydania lub nowelizacji wewnętrznego aktu prawnego przez Rektora-Komendanta.
5. 
Wszystkie wewnętrzne akty prawne, regulujące lub odnoszące się do spraw związanych z finansami Uczelni, powinny być akceptowane na wniosek jednostki organizacyjnej Uczelni sporządzającej projekt przez głównego księgowego Uczelni.
6. 
Projekty wewnętrznych aktów prawnych przygotowane przez właściwe jednostki organizacyjne Uczelni, po spełnieniu obowiązku wynikającego z ust. 3, podpisuje kierownik tej jednostki i przekazuje zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej do zaopiniowania przez dział prawny.
7. 
Dział prawny opiniuje przekazany przez jednostkę organizacyjną Uczelni projekt wewnętrznego aktu prawnego w zakresie jego zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
8. 
Projekty wewnętrznych aktów prawnych, wymagające opinii lub uzgodnienia ze związkiem zawodowym działającym w Uczelni, właściwa jednostka organizacyjna Uczelni przekazuje do związku zawodowego celem wyrażenia stanowiska. Ewentualne uzgodnienia ze związkiem zawodowym przeprowadza uprawniony do wydania aktu: Rektor-Komendant, prorektor lub kanclerz.
9. 
Dział prawny opracowuje ostateczną wersję wewnętrznego aktu prawnego, nadaje numer aktu oraz wpisuje go do rejestru wewnętrznych aktów prawnych Uczelni i przedkłada do podpisu uprawnionemu do wydania aktu.
10. 
Uchwały senatu, po ich podjęciu podpisuje Rektor-Komendant jako przewodniczący senatu, chyba że co innego wynika z przepisów niniejszego statutu.
11. 
Wewnętrzne akty prawne ogólnouczelniane oraz inne dokumenty, których obowiązek publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej wynika z przepisów ustawy, w szczególności z art. 76a ust. 3, art. 80 ust. 5, art. 110 ust. 5, art. 119 ust. 3, art. 188 ust. 1, art. 222 ust. 1, art. 247 ust. 2, art. 358 ust. 1 i art. 469, niezwłocznie po podpisaniu, przekazywane są do stosownej jednostki organizacyjnej Uczelni, do której obowiązków należy ogłaszanie aktów prawnych w Biuletynie Informacji Publicznej.

Rozdział  8

Przepisy porządkowe dotyczące organizowania zgromadzeń

§  75. 
1. 
Studenci, doktoranci i pracownicy Uczelni mają prawo do organizowania zgromadzeń na terenie Uczelni. Studenci, doktoranci i pracownicy Uczelni organizujący zgromadzenia na terenie Uczelni mają obowiązek zawiadomić o tym Rektora-Komendanta. Na zorganizowanie zgromadzenia w lokalu Uczelni niezbędna jest zgoda Rektora-Komendanta.
2. 
Zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia należy złożyć Rektorowi- Komendantowi na piśmie co najmniej na dwadzieścia cztery godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia. W uzasadnionych przypadkach Rektor-Komendant może przyjąć zawiadomienie w krótszym terminie.
3. 
Zawiadomienie powinno zawierać:
1)
imiona i nazwiska oraz adresy osób (wraz z numerem telefonu kontaktowego w przypadku jego posiadania), które zwołują zgromadzenie bądź są odpowiedzialne za jego przeprowadzenie, w tym przewodniczącego zgromadzenia;
2)
dokładne wskazanie miejsca i terminu (data i godzina rozpoczęcia) zgromadzenia;
3)
cel i program zgromadzenia;
4)
przypuszczalną liczbę osób mogących wziąć udział w zgromadzeniu;
5)
informacje o powziętych środkach ochrony.
4. 
Rektor-Komendant odmawia udzielenia zgody lub zakazuje zorganizowania i przeprowadzenia zgromadzenia, jeżeli cele lub program zgromadzenia naruszają przepisy prawa.
5. 
W zgromadzeniach nie mogą uczestniczyć osoby posiadające przy sobie broń, materiały wybuchowe lub inne niebezpieczne narzędzia, a także osoby znajduj ące się pod wpływem środków psychoaktywnych.
6. 
Organizatorzy zgromadzenia odpowiadają przed organami Uczelni za jego przebieg, w tym za zachowanie porządku i ochronę mienia Uczelni oraz uczestników zgromadzenia.
7. 
Po rozwiązaniu lub zakończeniu zgromadzenia, jego uczestnicy są obowiązani bez nieuzasadnionej zwłoki opuścić miejsce, w którym odbywało się zgromadzenie.
8. 
Rektor-Komendant może delegować na zgromadzenie swego przedstawiciela.
9. 
Przedstawiciel Rektora-Komendanta, po uprzedzeniu organizatorów, ma prawo rozwiązać zgromadzenie, jeżeli przebiega ono z naruszeniem przepisów prawa.

Rozdział  9

Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

§  76. 
1. 
Składy osobowe senatu, rad instytutów, rady programowej, rady bibliotecznej i wydawniczej, komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich, komisji dyscyplinarnej do spraw studentów oraz odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw studentów pozostają niezmienione do końca pierwszej kadencji tych organów.
2. 
Nie ulegają zmianie składy osobowe uczelnianej komisji wyborczej oraz organów przedstawicielskich samorządu studentów, w kadencji trwającej w chwili wejścia w życie niniejszego statutu.
3. 
Przepis § 57 ust. 4 zd. 2 stosuje się począwszy od kadencji uczelnianej komisji dyscyplinarnej, następującej po upływie kadencji trwającej w chwili wejścia w życie niniejszego statutu.
4. 
Przedstawiciela doktorantów, o którym mowa w § 42 ust. 3 pkt 4, w skład uczelnianej komisji wyborczej powołuje się począwszy od kadencji następującej po kadencji trwającej w chwili wejścia w życie niniejszego statutu.
5. 
Rozpoczęcie pierwszych kadencji komisji dyscyplinarnej do spraw doktorantów oraz odwoławczej komisji dyscyplinarnej do spraw doktorantów, o których mowa w § 66 ust. 2, nastąpi z początkiem roku akademickiego, w którym Uczelnia po raz pierwszy prowadzić będzie kształcenie doktorantów w ramach szkoły doktorskiej.
§  77. 
Pierwszego dyrektora szkoły doktorskiej powołuje Rektor-Komendant na okres jednego roku. Obowiązku zasięgnięcia opinii samorządu doktorantów o kandydacie na dyrektora szkoły doktorskiej nie stosuje się.
§  78. 
Dotychczasowe przepisy ogólnouczelniane wydane przez organy Uczelni na podstawie statutu, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 326) pozostają w mocy.
§  79. 
Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia przez Ministra Sprawiedliwości decyzji zatwierdzającej niniejszy statut.

ZAŁĄCZNIK

OPISY I WZORY HERBU, GODŁA ORAZ LOGO SZKOŁY WYŻSZEJ WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI

1) Herb Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości - opis i wzór

Herb Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości składa się tarczy herbowej, na której umieszczono wizerunek słońca, krzyża, róży i odznaki służby w kształcie koła, na której w obramowaniu liści dębowych jest skrzyżowany miecz i pochodnia. Tarczę otacza wieniec. Po prawej i lewej stronie tarczy znajdują się kolumny, a ponad nią gwiazda. Pod tarczą widnieje przedstawienie szarfy z zamieszczoną na niej sentencją w języku łacińskim: "Amor patriae nostra lex".

grafika

2) Godło Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości - opis i wzór

Godło Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości składa się tarczy herbowej, na której umieszczono wizerunek słońca, krzyża, róży i odznaki służby w kształcie koła, na której w obramowaniu liści dębowych jest skrzyżowany miecz i pochodnia.

grafika

3) Logo Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości - opis i wzór

Logo Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości składa się z symbolu graficznego, przedstawiającego ujętą w uproszczonej formie tarczę, stanowiącą godło Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości. Logo Uczelni może być używane wraz ze znajdującym się po prawej stronie logotypem pełnej nazwy Uczelni oraz jej akronimem.

grafika

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117, 1459 i 2185.
2 Zmiany tekstu jednolitego przedmiotowej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682,807,1010,1079,1117,1459 i 2185.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117, 1459 i 2185.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414.