Zatwierdzenie statutu Instytutu Techniki Budowlanej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiT.2023.4
Akt utracił moc Wersja od: 18 stycznia 2023 r.
ZARZĄDZENIE Nr 4
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się statut Instytutu Techniki Budowlanej, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 czerwca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Techniki Budowlanej (Dz. Urz. MIiB poz. 43).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU TECHNIKI BUDOWLANEJ
STATUT INSTYTUTU TECHNIKI BUDOWLANEJ
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
1.
Instytut Techniki Budowlanej, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym powołanym zarządzeniem Ministra Budownictwa z dnia 29 lipca 1949 r. o utworzeniu Instytutu Techniki Budowlanej (M.P. Nr A-49, poz. 689), zmienionym zarządzeniami Ministra Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Nr 9/0rg z dnia 26 marca 1986 r., Nr 41/0rg z dnia 2 lipca 1986 r. oraz Nr 21/0rg z dnia 15 kwietnia 1987 r.2.
Instytut działa na podstawie:1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U z 2022 r. poz. 498), zwanej dalej "Ustawą" oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych;2)
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2004 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Budownictwa Inżynieryjnego "Hydrobudowa" (Dz. U. Nr 231, poz. 2320);3)
rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Elementów Wyposażenia Budownictwa "Metalplast" (Dz. U. Nr 261, poz. 2193);4)
rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie połączenia Instytutu Techniki Budowlanej i Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej "Instal" (Dz. U. Nr 56, poz. 371);5)
ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.);6)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.2.
Instytut może używać skróconej nazwy "ITB" i anglojęzycznej afiliacji Building Research Institute.3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej "ministrem nadzorującym".4.
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.5.
Instytut może tworzyć oddziały.Rozdział II
Przedmiot i zakres działania Instytutu
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 3.
Instytut prowadzi działalność naukową i techniczną w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport, zarówno w kraju, jak i za granicą.§ 4.
1.
Do podstawowej działalności Instytutu należy:1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych (w tym udział w krajowych i międzynarodowych programach badań naukowych i prac rozwojowych) służących:a)
zapewnieniu należytej jakości techniczno-użytkowej obiektów budowlanych i ochronie interesów ich użytkowników,b)
inspirowaniu i tworzeniu warunków do powstawania efektywnych rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych, metod wykonywania robót budowlanych oraz diagnostyki, w tym monitoringu obiektów budowlanych na wszystkich etapach realizacji i eksploatacji,c)
doskonaleniu dotychczasowych i opracowywaniu nowych metod badań oraz tworzeniu naukowych podstaw i kryteriów oceny wyrobów i obiektów budowlanych,d)
utrzymaniu i modernizacji obiektów budowlanych,e)
opracowywaniu projektów krajowych przepisów budowlanych oraz regulacji Unii Europejskiej z tego zakresu,f)
normalizacji,g)
działalności dotyczącej oceny przydatności wyrobów budowlanych do stosowania w budownictwie oraz w zakresie ekspertyz naukowo-technicznych;2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki w szczególności przez:a)
kreowanie kierunków rozwoju w dziedzinie rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowo- technologicznych budownictwa,b)
tworzenie podstaw naukowych kodyfikacji technicznej w budownictwie,c)
opracowywanie i doskonalenie metod projektowania obiektów budowlanych;3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w szczególności przez:a)
wprowadzanie do praktyki nowoczesnych metod badań i obliczeń,b)
działalność w zakresie inżynierii lądowej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, sprawowanie nadzoru autorskiego i inwestorskiego, obejmująca w szczególności projektowanie inżynierskie związane z wykorzystaniem wyników badań naukowych i wdrożeniowych oraz wykonywanie badań i projektów geotechnicznych, pomiarów geofizycznych, geologicznych, sejsmicznych i geodezyjnych,c)
wprowadzanie nowych rozwiązań projektowych, konstrukcyjnych i materiałowych poprzez:–
przygotowywanie opracowań technicznych takich jak wytyczne, instrukcje, poradniki, oceny techniczne, rekomendacje techniczne,–
monitoring obiektów budowlanych na wszystkich etapach ich realizacji i eksploatacji.2.
Przedmiotem działania Instytutu jest także:1)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności przez:a)
organizację konferencji naukowych i seminariów,b)
publikowanie utworów naukowych i technicznych,c)
współpracę z Polską Akademią Nauk, Polskim Centrum Akredytacji, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, szkołami wyższymi i innymi placówkami naukowymi oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi, samorządami zawodowymi i podmiotami gospodarczymi, a także ich organizacjami,d)
współpracę z zagranicznymi podmiotami i międzynarodowymi organizacjami w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, normalizacji, ocen technicznych, certyfikacji, notyfikacji, akredytacji laboratoriów oraz szkolenia kadr,e)
udział w pracach organizacji międzynarodowych, w tym organizacji wchodzących w skład struktur Unii Europejskiej, wynikający z zadań powierzonych przez administrację rządową oraz z prowadzonej działalności,f)
prowadzenie badań teoretycznych, eksperymentalnych, laboratoryjnych i terenowych, wykonywanie analiz oraz opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;2)
prowadzenie studiów i prac w zakresie jakości obiektów budowlanych, ochrony użytkowników i środowiska, a w szczególności:a)
opracowywanie raportów dotyczących podstaw technicznych budownictwa,b)
monitorowanie w kraju i zagranicą rozwoju nauk związanych z działalnością Instytutu,c)
współpraca z organami administracji publicznej;3)
prowadzenie działalności związanej z wprowadzaniem do obrotu wyrobów budowlanych oraz działalności certyfikacyjnej związanej z normalizacją, w tym:a)
wydawanie ocen technicznych wyrobów budowlanych - zgodnie z przyznanymi uprawnieniami,b)
wydawanie certyfikatów i nadzór nad nimi,c)
udział w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEN i ISO;4)
prowadzenie i rozwijanie:a)
baz danych związanych z pracami prowadzonymi w Instytucie,b)
specjalistycznych portali internetowych;5)
prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym:a)
prowadzenie powszechnie dostępnej biblioteki i czytelni gromadzącej zbiory związane z budownictwem,b)
udostępnianie danych i innych informacji w trybie on-line;6)
prowadzenie działalności w zakresie wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, m.in. poprzez:a)
nabywanie praw autorskich majątkowych do utworów pracowników Instytutu w celu ich upowszechnienia,b)
projektowanie unikatowej aparatury badawczej przez pracowników Instytutu i zapewnienie ochrony projektów;7)
wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw związanych z budownictwem;8)
wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi:a)
aparatury badawczej,b)
urządzeń pomiarowych;9)
prowadzenie walidacji metod badawczych, pomiarowych oraz kalibracji (wzorcowania) aparatury i narzędzi pomiarowych;10)
prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie publikacji wyników prac poprzez wydawanie w formie drukowanej lub elektronicznej:a)
książek, broszur, ulotek, folderów i podobnych wydawnictw,b)
czasopism i pozostałych periodyków,11)
sprzedaż wydawnictw własnych.3.
Instytut może prowadzić także:1)
działalność związaną z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;2)
studia podyplomowe i szkoły doktorskie związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, zgodnie z przyznanymi Instytutowi uprawnieniami;3)
różne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy zawodowe, mające na celu podnoszenie kwalifikacji.4.
Instytut może prowadzić działalność w zakresie gospodarki posiadanymi nieruchomościami, z zachowaniem zasad gospodarki instytutów badawczych, określonych w przepisach Ustawy.5.
Działalność, o której mowa w ust. 4 jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności Instytutu określonej w ust. 1-3.§ 5.
Instytut realizuje swe zadania zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym oraz posiadanymi środkami finansowymi i technicznymi.Rozdział III
Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 6.
1.
Dyrektor Instytutu może powołać:1)
sekretarza naukowego Instytutu;2)
kolegium;3)
nie więcej niż 7 organów opiniodawczo-doradczych.2.
Członków kolegium powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu.3.
Obradom kolegium przewodniczy Dyrektor Instytutu lub jego zastępca.4.
Dyrektor Instytutu określa zadania i tryb działania organów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.§ 7.
1.
Rada Naukowa działała na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.2.
W skład Rady Naukowej wchodzi 40 osób, spełniających warunki określone w Ustawie, w tym:1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 20 osób, w tym posiadający:a)
tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego w liczbie 10 osób,b)
stopień naukowy doktora w liczbie 7 osób,c)
pracownicy naukowi nieposiadający tytułu lub stopnia naukowego oraz pracownicy badawczo-techniczni w liczbie 3 osób;2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 20 osób, powołane przez ministra nadzorującego.3.
W skład Rady Naukowej wchodzą również:1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie;2)
Dyrektor Instytutu, jego zastępcy i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone Ustawą, z prawem głosu w sprawach określonych w Ustawie,- którzy nie są zaliczani do osób, o których liczba została określona w ust. 2.
4.
Pierwsze posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Dyrektor Instytutu.5.
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Naukowej, Rada działa w ograniczonym składzie do czasu jej uzupełnienia.6.
Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę (w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu) osobie niebędącej członkiem Rady.7.
Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, zaś uchwały mogą być podejmowane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.§ 8.
1.
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.2.
Konkurs na stanowisko pracownika naukowego może być ogłoszony po stwierdzeniu potrzeby zatrudnienia nowego pracownika i określeniu szczegółowych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajęcia danego stanowiska pracy.3.
Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje Dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej, na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.4.
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.5.
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, opis stanowiska pracy, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin i miejsce składania dokumentów.6.
Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.7.
Dyrektor Instytutu powołuje, w drodze zarządzenia, komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków, w tym kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony.8.
Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone w konkursie po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją oraz po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami.9.
Na wniosek komisji konkursowej Dyrektor Instytutu może powołać recenzentów posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, także spoza Instytutu, do zaopiniowania dorobku kandydata ubiegającego się w danym postępowaniu konkursowym o stanowisko profesora lub profesora instytutu.10.
Komisja konkursowa rekomenduje Dyrektorowi Instytutu kandydata, co jest warunkiem wszczęcia postępowania zmierzającego do zatrudnienia kandydata, czyli wystąpienia przez Dyrektora Instytutu do Rady Naukowej o zaopiniowanie kwalifikacji kandydata na dane stanowisko naukowe, po zasięgnięciu opinii sekretarza naukowego.11.
W przypadku rekomendacji przez komisję konkursową większej liczby kandydatów niż wynika to z potrzeby zatrudnienia pracowników, decyzję o wyborze kandydata podejmuje Dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii kierownika komórki, w której pracownik ma być zatrudniony oraz właściwego zastępcy dyrektora i sekretarza naukowego.12.
Jeżeli komisja konkursowa nie udzieli rekomendacji żadnemu kandydatowi, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku Dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.13.
Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy Rada Naukowa wyrazi negatywną opinię o kandydacie.§ 9.
1.
W Instytucie działa Komisja Dyscyplinarna pierwszej instancji do spraw pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu, zwana dalej "Komisją Dyscyplinarną", w składzie 7 członków, pochodząca z wyboru.2.
Komisja Dyscyplinarna orzeka w sprawach dyscyplinarnych pracowników, o których mowa w ust. 1, w trzyosobowym składzie orzekającym.3.
Skład orzekający oraz jego przewodniczącego wyznacza przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej, przy czym przynajmniej jeden z jego członków winien być zatrudniony na stanowisku profesora.4.
Dyrektor Instytutu, w drodze zarządzenia, powołuje komisję wyborczą składającą się z co najmniej 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.5.
Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.6.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej, o ile nie jest on członkiem komisji dyscyplinarnej drugiej instancji lub nie pełni funkcji rzecznika dyscyplinarnego.7.
Kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora Instytutu.8.
Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.9.
W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym. Jeżeli wśród tych osób nie ma kandydata zatrudnionego na stanowisku profesora, wówczas w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzi sześciu kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów oraz osoba zatrudniona na stanowisku profesora, która otrzymała największą liczbę głosów w tej grupie.10.
Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.11.
Komisja wydaje komunikat, w którym ogłasza wyniki wyborów.12.
Pierwsze posiedzenie Komisji Dyscyplinarnej zwołuje Dyrektor Instytutu.13.
Komisja Dyscyplinarna na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swoich członków przewodniczącego Komisji Dyscyplinarnej.14.
W przypadku rezygnacji członka Komisji Dyscyplinarnej w Instytucie, śmierci, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z Instytutem, w jego miejsce do końca trwającej kadencji wstępuje kandydat, który uzyskał w wyniku przeprowadzonych wyborów kolejną największą liczbę głosów.Rozdział IV
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 10.
1.
Wszelkie zmiany w Statucie wymagają uchwały Rady Naukowej, opinii zakładowej organizacji związkowej oraz zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.2.
Statut wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).