Zatwierdzenie statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2023.31

Akt utracił moc
Wersja od: 15 czerwca 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 18
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 14 czerwca 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Do postępowań dyscyplinarnych wszczętych i niekończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy zarządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
Obecni członkowie Rady Naukowej Instytutu oraz Komisji Dyscyplinarnej nadal pełnią swoje dotychczasowe funkcje.
§  4. 
W przypadku konkursów mających na celu wyłonienie nowych pracowników Instytutu, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§  5. 
Traci moc zarządzenie Nr 21 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 maja 2017 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 34 oraz z 2022 r. poz. 15).
§  7. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT Instytutu Badawczego Dróg i Mostów

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, zwany dalej "Instytutem", jest instytutem badawczym utworzonym zarządzeniem nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M.P. z 1974 r. poz. 12).
2. 
Instytut działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498), zwanej dalej "ustawą";
2)
ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742);
3)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Instytut posiada osobowość prawną.
2. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. 
Instytut może używać skróconej nazwy "IBDiM" i anglojęzycznej Road and Bridge Research Institute.
4. 
Instytut ma prawo do używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. 
Instytut może tworzyć filie i oddziały.
6. 
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu, zwany dalej "ministrem nadzorującym".

Rozdział  2

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§  3. 
1. 
Instytut prowadzi działalność naukową, techniczną i ekonomiczną w dziedzinie nauk inżynieryjno- technicznych, w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport, zarówno w kraju, jak i za granicą.
2. 
Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez udział w krajowych i międzynarodowych programach;
2)
przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, a w szczególności opracowywanie wzorców i standardów, wytycznych, zaleceń, procedur i instrukcji;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
3. 
Zakres działania Instytutu obejmuje następujące obszary:
1)
zasady projektowania, wykonywania oraz utrzymania dróg i nawierzchni lotniskowych, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko, a także dostępności dla wszystkich użytkowników;
2)
zasady projektowania, wykonywania oraz utrzymania drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko, a także dostępności dla wszystkich użytkowników;
3)
technologie dotyczące budowy, przebudowy i utrzymania dróg, nawierzchni lotniskowych, drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów z recyklingu i odpadowych, w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym;
4)
materiały, wyroby, konstrukcje i systemy do stosowania w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem jak najmniejszego wpływu na środowisko i strat korozyjnych;
5)
stan techniczny dróg, nawierzchni lotniskowych, drogowych obiektów inżynierskich, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz obiektów budowlanych metra;
6)
inżynieria ruchu drogowego;
7)
bezpieczeństwo ruchu drogowego;
8)
systemy zarządzania infrastrukturą transportową;
9)
telematyka dotycząca infrastruktury transportowej;
10)
konstrukcje hydrotechniczne, melioracyjne, geotechniczne i energetyczne;
11)
elementy wyposażenia i urządzenia obce w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów technologicznych;
12)
mechanizacja oraz organizacja robót budowlanych;
13)
analizy ekonomiczne.
4. 
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1)
upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez ich publikowanie, organizowanie konferencji, seminariów i wykładów oraz prowadzenie biblioteki;
2)
wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3)
opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju infrastruktury drogowej, kolejowej, tramwajowej, metra i infrastruktury komunalnej, w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a w szczególności z uwzględnieniem wyników współpracy w projektach krajowych i międzynarodowych;
4)
prowadzić działalność związaną z wprowadzeniem do obrotu wyrobów budowlanych w zakresie posiadanych uprawnień oraz działalność normalizacyjną;
5)
prowadzić działalność certyfikacyjną, w tym wydawać certyfikaty i prowadzić nadzór nad nimi;
6)
prowadzić i rozwijać bazy danych o transporcie, ruchu drogowym i infrastrukturze transportowej;
7)
prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
8)
projektować i wytwarzać, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
9)
prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz sprzedaż wydawnictw własnych;
10)
wykonywać zadania zlecane przez ministra nadzorującego.
5. 
Instytut może prowadzić także:
1)
postępowania w sprawie nadania stopnia doktora i stopnia doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;
2)
kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych, związane z prowadzonym przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, w zakresie posiadanych uprawnień;
3)
inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające, mające na celu zapewnienie kadry technicznej o odpowiednich kwalifikacjach.
6. 
Instytut może prowadzić również inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1)
wykonywania zadań szczególnie ważnych dla rozwoju gospodarki, planowania i realizacji polityki państwa w zakresie infrastruktury transportowej, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa publicznego, ochrony dziedzictwa narodowego, ochrony środowiska lub poprawy jakości życia obywateli, dotyczących:
a)
opracowywania i opiniowania wzorców i standardów w zakresie infrastruktury i bezpieczeństwa transportu, w tym weryfikacja założeń projektowych ważnych inwestycji infrastruktury transportowej,
b)
monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof lub awarii budowlanych;
2)
zobowiązań międzynarodowych;
3)
gospodarki posiadanymi nieruchomościami i urządzeniami.

Rozdział  3

Organizacja Instytutu

§  4. 
Dyrektor Instytutu może powołać:
1)
sekretarza naukowego Instytutu;
2)
2 kolegia;
3)
organ opiniodawczo-doradczy;
4)
pełnomocników oraz komisje do realizacji określonych zadań, ustalając przedmiot i zakres zadania oraz okres ich umocowania.
§  5. 
1. 
Rada Naukowa Instytutu liczy 26 członków i są to:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 13 osób;
2)
osoby spoza Instytutu w liczbie 13 osób.
2. 
Liczba należnych miejsc w Radzie Naukowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1:
1)
dla pracowników naukowych Instytutu posiadających tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok licząc od dnia rozpoczęcia procedury powoływania Rady, wynosi nie więcej niż 8. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów.
2)
dla pracowników naukowych Instytutu nieposiadających tytułu naukowego lub stopnia doktora habilitowanego wynosi co najmniej 3. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów.
3)
dla pracowników badawczo-technicznych Instytutu wynosi 2. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymały kolejno największą liczbę głosów.
3. 
Regulamin wyborów do Rady Naukowej ustanawia dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
4. 
W przypadku rezygnacji, śmierci, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy - a w przypadku osób posiadających tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego, także zmniejszenie zatrudnienia poniżej pełnego etatu - do końca kadencji w miejsce członka wstępuje kandydat, który uzyskał w wyborach kolejną największą liczbę głosów.
5. 
W skład Rady Naukowej wchodzą również:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z prawem głosu w sprawach określnych w ustawie;
2)
dyrektor Instytutu i jego zastępcy, jeżeli spełniają wymagania określone w ustawie, z prawem głosu w sprawach określonych w ustawie

- którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 1.

6. 
Funkcja sekretarza Rady Naukowej może być powierzona przez Radę, w porozumieniu z dyrektorem Instytutu, osobie niebędącej członkiem Rady.
7. 
Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.
§  6. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. 
Konkurs ogłasza dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3. 
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin i miejsce składania dokumentów.
4. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
5. 
Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków, w tym kierownika komórki, w której kandydat ma być zatrudniony.
6. 
Komisja konkursowa po zapoznaniu się ze złożonymi dokumentami oraz po przeprowadzeniu rozmów z kandydatami rekomenduje dyrektorowi Instytutu zwycięzcę konkursu.
7. 
W przypadku rekomendacji przez komisję konkursową większej liczby kandydatów niż wynika to z potrzeby zatrudnienia, decyzję o wyborze kandydata podejmuje dyrektor Instytutu.
8. 
Jeżeli komisja konkursowa nie udzieli rekomendacji żadnemu kandydatowi, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty i w takim przypadku dyrektor Instytutu można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa Komisja Dyscyplinarna, która wszczyna postępowanie dyscyplinarne na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego, w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo- technicznych Instytutu.
2. 
Komisja Dyscyplinarna, składająca się z trzech członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1)
dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2)
czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu lub badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3)
bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu lub badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;
4)
kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu;
5)
komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6)
głosowanie jest tajne; w skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7)
komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu;
8)
dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów;
9)
w przypadku rezygnacji, śmierci, rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, do końca kadencji w miejsce członka wstępuje kandydat, który uzyskał w wyborach kolejną największą liczbę głosów.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  8. 
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra nadzorującego.
1 Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937)