Zasady wynagradzania pracowników transportu samochodowego, zatrudnionych w kolumnach transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1989.3.14

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1989 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 22 lutego 1989 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego, zatrudnionych w kolumnach transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego

Na podstawie § 24 uchwały Nr 60 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1974 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej (Monitor Polski Nr 9, poz. 66, z 1978 r. Nr 15, poz. 51, z 1982 r. Nr 11, poz. 79 i z 1985 r. Nr 22, poz. 165) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w kolumnach transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej oraz do kierowców pojazdów samochodowych, ich pomocników i pracowników zaplecza technicznego, zatrudnionych w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego.
2.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do pracowników transportu samochodowego zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych resortu zdrowia i opieki społecznej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. o zasadach tworzenia zakładowych systemów wynagradzania (Dz. U. Nr 5, poz. 25, z 1987 r. Nr 33, poz. 181 i z 1988 r. Nr 20, poz. 134) oraz do pracowników transportu samochodowego zatrudnionych w innych jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej i w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "najniższym wynagrodzeniu" rozumie się przez to obowiązujące w danym roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, ogłoszone na podstawie § 1 ust. 2 uchwały Nr 16 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1987 r. w sprawie zasad podwyższania najniższego wynagrodzenia w uspołecznionych zakładach pracy (Monitor Polski Nr 8, poz. 64).
§  3.
Ustala się:
1)
tabelę zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników, stanowiącą załącznik Nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych pracowników zaplecza technicznego, radiołączności i obsługi, stanowiącą załącznik Nr 2 do zarządzenia,
3)
tabelę godzinowych stawek wynagrodzeń zasadniczych, stanowiącą załącznik Nr 3 do zarządzenia,
4)
tabelę stanowisk, kategorii zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych pracowników wynagradzanych miesięcznie, stanowiących załącznik Nr 4 do zarządzenia,
5)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych, stanowiącą załącznik Nr 5 do zarządzenia,
6)
zasady zaliczania jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej do kategorii zakładów, stanowiące załącznik Nr 6 do zarządzenia.
§  4.
1.
Pracownikom kierującym pracą komórki organizacyjnej przysługuje dodatek funkcyjny.
2.
Wysokość dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach określona jest w tabeli, stanowiącej załącznik Nr 7 do zarządzenia.
3.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje, jeżeli komórka organizacyjna zatrudnia mniej niż 3 osoby.
§  5.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za staż pracy po przepracowaniu co najmniej trzech lat.
2.
Procentowy wymiar dodatku za staż pracy ustala się odrębnie dla poprzednich okresów zatrudnienia i dla okresów zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego, uwzględniając pełne lata pracy.
3.
Podstawę wymiaru dodatku za staż pracy stanowi:
a)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego – 1% najniższego wynagrodzenia za rok pracy, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia,
b)
za okres zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego – 1,5% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego za rok pracy w danej kolumnie.
4.
Do okresu wymaganego do uzyskania dodatku za staż pracy zalicza się okres zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady z wyłączeniem okresów zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym umowa o pracę:
1)
wygasła na skutek porzucenia pracy przez pracownika,
2)
została rozwiązana przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
5.
Do stażu pracy wlicza się także na podstawie odrębnych przepisów inne okresy przed podjęciem pracy w danej kolumnie.
6.
Dodatek za staż pracy wypłaca się w okresach miesięcznych. Dodatek za staż pracy nie przysługuje za miesiąc, w którym pracownik opuścił bez usprawiedliwienia co najmniej 1 dzień pracy. Kierownik zakładu pracy może pozbawić pracownika częściowo lub całkowicie prawa do otrzymania dodatku za staż pracy za ubiegły miesiąc w razie naruszenia przez pracownika dyscypliny pracy oraz za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  6.
1.
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań, prac lub czynności.
2.
Zasady premiowania ustala kierownik zakładu pracy z udziałem przedstawicieli załogi.
3.
Premię dla kierowników zakładu pracy ustala kierownik jednostki nadrzędnej, kierując się oceną pracy i realizacją zadań przez dany zakład.
§  7.
1.
Kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom przysługują dodatki za wykonanie czynności dodatkowych, nie wchodzących w zakres ich normalnych obowiązków służbowych.
2.
Zasady zlecania kierowcom i ich pomocnikom czynności dodatkowych oraz stawki dodatków za te czynności określają załączniki Nr 8 i 9 do zarządzenia.
§  8.
1.
Za każdą godzinę pracy wykonywanej w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych przysługuje dodatek wypłacany miesięcznie, w wysokości:
a)
5% najniższego wynagrodzenia przy pierwszym stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
b)
10% najniższego wynagrodzenia przy drugim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
c)
15% najniższego wynagrodzenia przy trzecim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości oraz szczególnego niebezpieczeństwa.
2.
Rodzaje prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych, których wykonywanie uprawnia do dodatku, o którym mowa w ust. 1, określone są w załączniku Nr 10 do zarządzenia.
3.
Kierownik zakładu pracy przyznaje dodatek, o którym mowa w ust. 1 i ustala jego wysokość.
§  9.
1.
Za pracę na drugiej zmianie pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 40% najniższego wynagrodzenia. Powyższy dodatek nie przysługuje na wydłużonej pierwszej zmianie.
2.
Za pracę na trzeciej zmianie i w porze nocnej pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 80% najniższego wynagrodzenia.
§  10.
1.
Kierowcom wykonującym obsługę codzienną pojazdu i czynności zdawczo-odbiorcze, czas zużyty na wykonywanie tych czynności jest zaliczany do ich czasu pracy, jednakże w wysokości nie przekraczającej normy obsługi ustalonej dla danego pojazdu.
2.
Normy czasu pracy na wykonanie obsługi codziennej pojazdów samochodowych ustala kierownik zakładu.
§  11.
1.
Za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą, kierowcom i ich pomocnikom przysługuje dodatek w wysokości:
Lp.Rodzaj przyczepyWysokość dodatku w zł/godz. za każdą przyczepę
1Przyczepa ciężarowa o ładowności 3,0 do 3,5 t8,00–18,00
2Przyczepa ciężarowa o ładowności 3,5 do 5,0 t włącznie9,00–22,00
3Przyczepa ciężarowa o ładowności powyżej 5,0 t11,00–24,00
4Przyczepa autobusowa12,00–26,00
2.
Dodatki, o których mowa w ust. 1, nie przysługują za prowadzenie ciągników rolniczych z jedną przyczepą.
3.
Pomocnicy kierowców otrzymują dodatki, o których mowa w ust. 1, w wysokości 50% stawek przysługujących kierowcom, z którymi współpracują.
§  12.
1.
W okresie przestoju pojazdu samochodowego z przyczyn niezależnych od kierowcy, kierowcom i ich pomocnikom – o ile nie zostali skierowani do pracy zastępczej – przysługuje wynagrodzenie według stawki osobistego zaszeregowania tych pracowników.
2.
Zakład pracy może na czas przestoju pojazdu z przyczyn technicznych skierować kierowcę i jego pomocnika do innej pracy, odpowiadającej w zasadzie ich kwalifikacjom, za wykonanie której przysługuje wynagrodzenie przewidziane za tę pracę, nie niższe jednak niż wynikające ze stawki osobistego zaszeregowania tych pracowników.
§  13.
1.
Brygadziście, kierującemu pracą brygady, złożonej co najmniej z 5 pracowników, a w wyjątkowych przypadkach z 3 pracowników łącznie z brygadzistą i pracującemu wspólnie z pozostałymi członkami brygady, przysługuje dodatek w wysokości od 5% do 15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, wynikającej z osobistego zaszeregowania.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników.
§  14.
1.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy wyrażą na to zgodę mogą otrzymywać wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, premia, dodatki za godziny nadliczbowe i nocne), z uwzględnieniem liczby godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca, w przypadku gdy faktyczny czas pracy tych kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętej do ustalenia wynagrodzenia ryczałtowego.
2.
Kwota wynagrodzenia ryczałtowego powinna być ustalona w oparciu o godzinowe stawki wynagrodzeń zasadniczych określone w załączniku Nr 3 do zarządzenia, w kategoriach zaszeregowania kierowcy samochodu osobowego.
§  15.
W ramach planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych może być tworzony fundusz nagród w wysokości do 0,5% tego funduszu, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia.
§  16.
1.
Za długoletnią pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe. Okres zatrudnienia wymagany do nabycia uprawnień do nagrody jubileuszowej wynosi 15 lat. Uprawnienia do kolejnych nagród jubileuszowych nabywa się po każdym następnym 5-letnim okresie pracy.
2.
Wysokość nagrody jubileuszowej po 15 latach pracy wynosi 150% podstawy jej wymiaru i zwiększa się po następnym 5-letnim okresie pracy o 50% podstawy wymiaru, a począwszy od 25 lat pracy – o 100% tej podstawy.
3.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagród jubileuszowych oraz zasady ich wypłacania określają powszechnie obowiązujące przepisy.
4.
Procentowy wymiar nagrody jubileuszowej ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego oraz okresu zatrudnienia w danej kolumnie.
5.
Podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej stanowi:
a)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego – najniższe wynagrodzenie obowiązujące w dniu nabycia prawa do nagrody,
b)
za okres zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat – otrzymywane wynagrodzenie zasadnicze.
§  17.
1.
Pracownikowi przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką. Minimalny okres zatrudnienia wymagany do nabycia uprawnień do odprawy pieniężnej wynosi 10 lat.
2.
Wysokość odprawy pieniężnej po 10 latach pracy wynosi 100% podstawy jej wymiaru i zwiększa się po każdym następnym 5-letnim okresie pracy o 50%, a począwszy od 25 lat pracy – o 100% podstawy wymiaru.
3.
Przy ustalaniu okresów pracy i innych okresów uprawniających do odprawy pieniężnej oraz zasad jej wypłacania stosuje się odpowiednio przepis § 16 ust. 3.
4.
Procentowy wymiar odprawy pieniężnej ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danej kolumnie transportu sanitarnego oraz okresu zatrudnienia w danej kolumnie.
5.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru odprawy pieniężnej stosuje się odpowiednio przepis § 16 ust. 5.
§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 grudnia 1985 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego, zatrudnionych w kolumnach transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej oraz w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego (Dz. Urz. MZiOS z 1986 r. Nr 1, poz. 1, z 1987 r. Nr 6, poz. 37 i Nr 8, poz. 51 oraz z 1988 r. Nr 6, poz. 37).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Tabela zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników

Lp.WyszczególnienieKategoria zaszeregowaniaWymogi kwalifikacyjne
wykształceniepraktyka
1Kierowcy prowadzący stale:IX–XIpodstawowe i kurs przysposobienia zawodowego (kurs na prawo jazdy) lub zasadnicze zawodowe o profilu kierowca-mechanik samochodowy i odpowiednie prawo jazdy3 lata
1) ambulanse rtg,

stomatologiczne,

krwiodawstwa i

ruchome laboratoria

2) pojazdy służące do

przewozu materiałów

wybuchowych,

radioaktywnych,

łatwopalnych,

żrących, trujących

3) samochody

uprzywilejowane w

ruchu drogowym

(karetki pogotowia

ratunkowego i

reanimacyjne)

VIII–X–"–3 lata
4) autobusy i

samochody ciężarowe

przystosowane do

przewozu osób

powyżej 15 miejsc

siedzących

5) samochody ciężarowe

o dopuszczalnym

ciężarze całkowitym

powyżej 3,5 tony do

13 ton

VII–IX–"–3 lata
6) autobusy i

samochody ciężarowe

przystosowane do

przewozu osób do 15

miejsc siedzących

7) samochody serwisu

technicznego

8) samochody sanitarne

przeznaczone do

obsługi służb

medycznych i

sanitarnych

VII–VIII–"–1 rok
9) samochody ciężarowe

o dopuszczalnym

ciężarze całkowitym

do 3,5 tony

10) ciągniki rolnicze w transporcie drogowymVI–VII–"–1 rok
11) samochody osoboweV–VI1 rok
2Pomocnik kierowcy pojazdu samochodowegoIII–Vpodstawowe + kurs przysposobienia zawodowego6 mies.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Tabela zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych pracowników zaplecza technicznego, radiołączności i obsługi

Lp.StanowiskoKategoria zaszeregowaniaWymogi kwalifikacyjne
wykształceniepraktyka
1Elektryk samochodowy, lakiernik, blacharz-spawacz, mechanik samochodowyVIII–IXŚrednie zawodowe4–5 lat
Zasadnicze zawodowe6–7 lat
2Technik radiołączności, tokarz, elektryk sieciowy, ślusarz narzędziowyVIII–XŚrednie zawodowe4–5 lat
Zasadnicze zawodowe6–7 lat
3Hydraulik, kowal, stolarzVII–IXZasadnicze zawodowe2–3 lata
4Tapicer, wydawca magazynowy z odpowiedzialnością materialną, palacz c.o.VI–VIIIZasadnicze zawodowe2–3 lata
V–VIII
5Pomocnik mechanika samochodowegoVI–VIIZasadnicze zawodowe
6Robotnik gospodarczy, magazynowy, pomocnik palacza c.o.IV–VI
7Portier, dozorca, sprzątaczka, gotowacz napoiIII–IV
8GoniecII–III
Wyjaśnienia:

1. Czas pracy i sposób rozliczania czasu pracy pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu określają odrębne przepisy.

2. Zasady wynagradzania pracowników straży przemysłowej określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Tabela godzinowych stawek wynagrodzeń zasadniczych

Kategoria zaszeregowaniaStawka w zł/godz.
I100–135
II115–150
III130–170
IV145–190
V160–210
VI180–240
VII200–270
VIII220–300
IX240–330
X260–360
XI280–390

ZAŁĄCZNIK Nr 4

Tabela stanowisk, kategorii zaszeregowania i wymogów kwalifikacyjnych pracowników wynagradzanych miesięcznie.

Lp.StanowiskoKategoria zaszeregowaniaWymogi kwalifikacyjne
wykształceniepraktyka
1Dyrektor WKTSXVIII–XXIwyższe8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
2Zastępca dyrektora WKTSXVI–XIX–"––"–
3Główny księgowy WKTSXVI–XVIII–"––"–
4Główny specjalista WKTS, kierownik gospodarstwa pomocniczego, dyrektor RKTSXIV–XVI–"–7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
radca prawnyokreślone odrębnymi przepisami
Główny księgowy RKTS, z-ca dyrektora RKTS, kierownik RKTS, kierownik Wojewódzkiej Stacji Obsługiwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie6 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
5Z-ca głównego księgowego WKTS, gł. księgowy gospodarstwa pomocniczego, kierownik WKTSXIII–XIVwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
6Z-ca kierownika działu WKTS, st. specjalista, kierownik działu RKTS, z-ca kierownika WSO, z-ca kierownika gospodarstwa pomocniczegoXII–XIIIwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
7St. mistrz, kierownik zespołu magazynówX–XIIIśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne6–7 lat
8Kierownik sekcji, specjalista, diagnostaIX–XIIwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie6–7 lat
Mistrz, st. dyspozytorśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne6–7 lat
dyspozytor, kierownik garaży, kierownik magazynu4–5 lat
9St. inspektor, st. kontroler techniczny, rewidentIX–XIśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne6–7 lat
10St. księgowy, st. magazynier, inspektor, kontroler technicznyVIII–X–"–6–7 lat
11Magazynier, księgowy, kasjerVII–IX–"–2 lata
12St. referent, sekretarka, maszynistkaVII–VIIIśrednie lub zasadnicze zawodowe2 lata
13Referent, kontystka, telefonistkaV–VIIśrednie lub zasadnicze zawodoweukończony staż
14Stażysta z wyższym wykształceniemVIII–IX
15Stażysta ze średnim wykształceniemIV–VI
Wyjaśnienie:

1. Przy ustalaniu kategorii zaszeregowania mistrza (st. mistrza) należy uwzględnić postanowienia zawarte w załączniku do uchwały Nr 258 Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1982 r. w sprawie statusu mistrza w państwowym zakładzie pracy (Mon. Pol. Nr 32, poz. 277).

2. Pracownik zatrudniony w KTS przed wejściem w życie zarządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku tylko w tym przypadku, jeżeli był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami.

ZAŁĄCZNIK Nr 5

Tabela miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych

I17.800–23.000
II21.000–26.000
III23.000–29.000
IV25.000–32.000
V27.000–35.000
VI29.000–39.000
VII31.000–43.000
VIII33.000–47.000
IX35.000–51.000
X37.000–55.000
XI40.000–59.000
XII43.000–63.000
XIII46.000–67.000
XIV49.000–71.000
XV52.000–74.000
XVI55.000–77.000
XVII58.000–80.000
XVIII61.000–83.000
XIX64.000–86.000
XX67.000–89.000
XXI70.000–92.000

ZAŁĄCZNIK Nr 6

Zasady zaliczania jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej do kategorii zakładów

Podział jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej, na poszczególne kategorie zakładów dokonuje się w celu odpowiedniego ustalenia wysokości dodatków funkcyjnych dla niektórych stanowisk kierowniczych.

Zaliczenie KTS do odpowiedniej kategorii zakładu zależy od rozmiaru zatrudnienia wg określonego niżej kryterium:

w WKTS:

dla I kategorii zakładu – powyżej 400 pracowników

dla II kategorii zakładu – do 400 pracowników

w RKTS:

dla I kategorii zakładu – powyżej 70 pracowników

dla II kategorii zakładu – do 70 pracowników

ZAŁĄCZNIK Nr 7

Tabela dodatków funkcyjnych

Lp.StanowiskoStawka miesięczna
Kategoria zakładu
III
1Dyrektor WKTSod 16.000 do 37.000od 12.000 do 30.000
2Z-ca dyrektora WKTSod 14.000 do 31.000od 10.000 do 24.000
Główny księgowy WKTS
3Główny specjalista WKTSod 10.000 do 21.000od 8.000 do 18.000
Kierownik gospodarstwa pomocniczego
4Dyrektor RKTSod 12.000 do 25.000od 8.000 do 18.000
5Z-ca dyrektora RKTSod 9.000 do 18.000od 6.000 do 12.000
Kierownik RKTS
Główny księgowy RKTS
6Z-ca Głównego Księgowego WKTSod 5.000 do 11.000
Kierownik działu
Kierownik WSO
Główny księgowy gospodarstwa pomocniczego
7Z-ca kierownika działuod 4.500 do 10.500
Z-ca kierownika WSO
Kierownik sekcji
Kierownik zespołu magazynów
8Kierownik magazynuod 4.000 do 10.000
Kierownik garaży
St. dyspozytor
St. magazynier
St. mistrz
9Dyspozytorod 2.500 do 9.500
Magazynier
Mistrz

ZAŁĄCZNIK Nr 8

Zasady zlecania kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom czynności dodatkowych oraz wynagradzania za te czynności

1.
Kierowcom i pomocnikom kierowców z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, w uzasadnionych ekonomicznie przypadkach, mogą być w czasie ich pracy powierzone czynności dodatkowe, nie wchodzące w zakres ich normalnych obowiązków.
2.
Za uzasadnione ekonomicznie należy uznać w szczególności te przypadki, w których powierzanie kierowcom i pomocnikom kierowców dodatkowych czynności eliminuje potrzebę zatrudnienia innych osób dla wykonania tych czynności lub powoduje lepsze wykorzystanie taboru i urządzeń przeładunkowych.
3.
Czynności dodatkowe mogą być zlecane kierowcom i pomocnikom kierowców za ich zgodą, po odpowiednim przeszkoleniu, pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa ruchu i pracy przy zapewnieniu warunków organizacyjno-technicznych oraz dokumentacyjno-kontrolnych.
4.
Za wykonywanie czynności dodatkowych kierowcom i pomocnikom kierowców przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości ustalonej dla poszczególnych rodzajów i zakresów czynności, określone w tabeli dodatków.
5.
W przypadku powierzenia kierowcom wykonywania szeregu rodzajów czynności dodatkowych, z tytułu których przysługuje im odrębne wynagrodzenie, łączna suma tego wynagrodzenia nie może przekroczyć 14.200 zł miesięcznie dla jednego pracownika.
6.
Powierzenie wykonywania czynności dodatkowych powinno być uwzględnione w umowie o pracę, określającej powierzone czynności dodatkowe i wysokości dodatków za te czynności.

ZAŁĄCZNIK Nr 9

Tabela dodatków za wykonywanie czynności dodatkowych przez kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników

Lp.Rodzaj dodatkowych czynnościZakres wykonywania dodatkowych czynnościStawka dodatku miesięczna
1Czynności noszowego w samochodzie sanitarnymprzenoszenie chorych, transport krwido 9.200
2Czynności sanitariusza w samochodzie sanitarnymdo 5.000
3Za stały, czynny współudział przy za- i wyładunku na samochodach ciężarowych i dostawczychdo 5.000
4Wykonywanie czynności spedycyjnych w ograniczonym zakresie (łącznie z przyjęciem odpowiedzialności materialnej za przewożony ładunek) na samochodach sanitarnych obsługujących lecznictwotransport leków, materiałów do badań, protez itp.do 7.000
5Wykonywanie czynności ładowacza (za- i wyładunek) na samochodach ciężarowych i dostawczych)do 6.000
6Załatwianie czynności spedycyjnych łącznie z przyjęciem odpowiedzialności za konwojowanie przewożonych ładunków na samochodach ciężarowych i dostawczych. Przyjęcie odpowiedzialności i obsługa samochodu dodatkowego.odbiór i zdanie ładunku, załatwienie formalności dokumentacyjnych, nadzór nad dodatkowym samochodemdo 10.000
7Wykonywanie czynności spedycyjnych i stały czynny współudział przy za- i wyładunku na samochodach ciężarowych i dostawczych lub jednoosobowe wykonanie wszystkich czynności spedycyjnych (za- i wyładunek), rozliczanie towarowe, odpowiedzialność materialna itp. na samochodach ciężarowych i dostawczychodbiór i zdanie ładunku, załatwienie formalności dokumentacyjnych, nadzór nad ładunkiem, pomoc przy za- i wyładunkudo 14.200
8Wykonywanie czynności operatorów dźwigów, koparek itp. (z wyjątkiem wywrotek)uruchamianie agregatów, nadzór nad ich pracą, wykonywanie czynności operatora, wykonywanie czynności serwisowychdo 14.200
9Obsługa urządzeń pojazdów specjalnych nie związanych z prowadzeniem i obsługą tych pojazdów (laboratoria, ambulatoria, warsztaty naprawcze, pogotowia techniczne)przygotowywanie urządzeń do pracy, ich uruchamianie, nadzór nad ich uruchamianiem, nadzór nad ich pracą, wyłączanie, wykonywanie przeglądu technicznego urządzeńdo 7.000
10Wykonywanie czynności konduktora w komunikacji autobusowejkontrola biletów, odprawa podróżnych, sprzedaż biletów, rozliczanie kasy konduktorskiej itp.do 7.000

ZAŁĄCZNIK Nr 10

Rodzaje prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych

1.
Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2)
w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3)
w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25° lub poniżej 10°,
4)
w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub w bezpośrednim kontakcie z wodą,
5)
w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone np. spawanie, hartowanie,
6)
w warunkach narażenia na wibrację ogólną,
7)
w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,
8)
przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2.
Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie pyłów, wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
2)
w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
3)
w warunkach narażenia na hałas,
4)
w obniżonym lub podwyższonym ciśnieniu wynikającym z procesu technologicznego,
5)
w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych,
6)
w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2000 kcal dla mężczyzn i 1200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała,
7)
w warunkach narażenia na działanie hormonów i antybiotyków powodujących zaburzenia czynności fizjologicznych organizmu oraz innych czynników o analogicznym jak te hormony i antybiotyki działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy.
3.
Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz szczególnego niebezpieczeństwa zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
2)
w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia,
3)
na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,
4)
związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem i transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,
5)
wewnątrz zbiorników, aparatów, kanałów, studni itp., których wykonywanie wymaga specjalnego zezwolenia,
6)
przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,
7)
związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem,
8)
w kontakcie z materiałem zakaźnym albo chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
9)
w kontakcie z ludźmi chorymi na choroby psychiczne lub upośledzonymi w znacznym stopniu,
10)
w kontakcie ze skazanymi, zatrudnionymi w przywięziennych zakładach pracy,
11)
pod ziemią lub pod wodą.

Prace określone w pkt 1 ppkt 1 i 2 oraz w pkt 2 ppkt 1–3 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających dodatkowe wynagrodzenie, jeżeli w środowisku pracy przekraczane są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia określone odrębnymi przepisami lub inne obowiązujące normy higieniczno-sanitarne.

Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w powołanych wyżej punktach, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.