Zasady wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wycofywania sprzętu wojskowego.
Dz.Urz.MON.2021.269
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 186/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 grudnia 2021 r.
w sprawie zasad wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wycofywania sprzętu wojskowego
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
ROZDZIAŁ 2
Wprowadzanie sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych
Wprowadzanie sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych
ROZDZIAŁ 3
Zezwolenie na czasową eksploatację SpW
Zezwolenie na czasową eksploatację SpW
ROZDZIAŁ 4
Badania eksploatacyjno-wojskowe sprzętu wojskowego
Badania eksploatacyjno-wojskowe sprzętu wojskowego
ROZDZIAŁ 5
Wycofywanie sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych
Wycofywanie sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych
ROZDZIAŁ 6
Ochrona danych, zasady obiegu, publikowania dokumentacji SpW oraz archiwizacji
Ochrona danych, zasady obiegu, publikowania dokumentacji SpW oraz archiwizacji
ROZDZIAŁ 7
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 4
Procedura wprowadzenia sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych
Procedura wprowadzenia sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych
2. Projekt rozkazu lub polecenia, o których mowa w § 8 ust. 2 decyzji oraz załączane do nich dokumenty, opracowuje się i uzgadnia w sposób uwzględniający poziom złożoności SpW oraz podległość pod właściwe instytucje eksperckie jego zespołów/podzespołów/części oraz jego oprogramowania.
3. Projekt rozkazu lub polecenia w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych opracowuje instytucja ekspercka przy udziale organu logistycznego, według wzoru stanowiącego odpowiednio załącznik Nr 1a lub 1b do niniejszej procedury oraz wypełnia zgodnie z dołączoną do wzorów dokumentów instrukcją.
4. Do projektu rozkazu (polecenia), bez względu na sposób pozyskania SpW, załącza się następujące dokumenty, wykonane w formie papierowej:
1) kartę katalogową;
2) harmonogram wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego eksploatację;
3) certyfikat klasyfikacyjny dla SpW (dotyczy tylko środków bojowych), wraz z kartą oceny materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa;
4) sprawozdanie Wojskowego Dozoru Technicznego (WDT) z uzgodnienia dokumentacji urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (tylko wówczas jeżeli takie urządzenia występują, a przepisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 272), wymagają uzgodnienia dokumentacji);
5) wniosek o akceptację odstąpienia od dołączenia dokumentów, zaakceptowany przez Szefa IWsp SZ (dotyczy wyłącznie SpW, o którym mowa w pkt 8 niniejszej procedury);
6) wykaz instytucji uzgadniających;
7) inne dokumenty, które instytucja ekspercka uzna za konieczne, stanowiące uzupełnienie informacji zawartych w dokumentach wymienionych w ppkt 1-4.
5. Dopuszcza się wprowadzenie kilku typów nowego SpW lub jego odmian, jednym rozkazem lub poleceniem, gdy przypisane są one do jednej grupy sprzętowej instytucji eksperckiej. Zasadę jednego dokumentu wprowadzającego można stosować także przy wprowadzaniu SpW złożonego, bez względu na przypisanie jego zespołów i podzespołów do grupy sprzętowej. Załączane do takich rozkazów (poleceń) dokumenty wymienione w pkt 4, mogą być opracowane łącznie lub oddzielnie dla każdego typu SpW i jego odmian.
6. Dla SpW, którego zespoły/podzespoły/części oraz jego oprogramowanie pozostają w gestii innych instytucji eksperckich, właściwa instytucja ekspercka uzgadnia z tymi instytucjami sposób przygotowania przez nie dokumentów wymienionych w pkt 4, które po opracowaniu załącza do projektu rozkazu (polecenia).
7. Numer indeksowy SpW i SpPU, o których mowa w § 5 ust. 2 decyzji, nadają lub zmieniają:
1) ZL-P4, wg Znowelizowanego Indeksu Materiałowego WP/68 (IM-WP/68) -
na wniosek opracowany według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1c do niniejszej procedury, składany przez instytucję ekspercką;
2) IWsp SZ, wg Jednolitego Indeksu Materiałowego (JIM) - na wniosek złożony w systemie informatycznym JIM, składany przez instytucję ekspercką;
3) WCNJiK, wg Systemu kodyfikacyjnego NATO (NCS - NATO Codification System) - na wniosek instytucji eksperckiej, przypisuje oznaczenie NSN (numer magazynowy NATO).
8. W razie ograniczonego dostępu do pełnej dokumentacji i braku możliwości jej skompletowania, w odniesieniu do SpW określonego w § 9 ust. 4 decyzji, dopuszcza się, po wcześniejszej akceptacji Szefa IWsp SZ, odstąpienie od załączania do rozkazu (polecenia) dokumentów wymienionych w pkt 4 niniejszej procedury, za wyjątkiem: karty katalogowej, certyfikatu klasyfikacyjnego dla SpW wraz z kartą oceny materiału wybuchowego oraz wykazu instytucji uzgadniających. Przygotowany w tej sprawie wniosek o akceptację odstąpienia, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1d do niniejszej procedury, instytucja ekspercka przedstawia do akceptacji przed opracowaniem pozostałych dokumentów. Wniosek, z wyjaśnieniem w uzasadnieniu, może być przygotowany jako zbiorczy dokument załączany do rozkazu (polecenia) wprowadzającego kilka typów SpW lub jego odmian.
9. Karta katalogowa jest zasadniczym dokumentem opisującym SpW. Kartę katalogową opracowuje lub aktualizuje, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1e do niniejszej procedury:
1) instytucja ekspercka - dla SpW z zastrzeżeniem ppkt 2;
2) właściwa jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej - w zakresie SpW, dla którego była prowadzona praca rozwojowa na podstawie odrębnych przepisów.
10. Kartę katalogową:
1) opracowuje się w niżej wymienionych przypadkach, oznaczając ją w nagłówku odpowiednim symbolem literowym i opisem:
a) KN - wprowadzenie nowego (zmodernizowanego) SpW do Sił Zbrojnych,
b) KE - wprowadzenie SpW będącego w eksploatacji w Sił Zbrojnych,
c) KO - opis SpW, bez wprowadzania do Sił Zbrojnych;
2) aktualizuje się w niżej wymienionych przypadkach, niewynikających z modernizacji SpW, oznaczając ją w nagłówku symbolem literowym KA i opisem - aktualizacja karty katalogowej:
a) zmian w SpW, które zgodnie z § 9 ust. 6 decyzji powodują konieczność dokonania zmian w rozkazie/poleceniu wprowadzającym SpW,
b) innych zmian w SpW powodujących konieczność dokonania korekty lub uzupełnienia opisu SpW.
11. Części opisowe karty katalogowej (A do D) wypełniane są przez organ opracowujący wg instrukcji zamieszczonej w załączniku Nr 1e. Jeżeli, ze względu na brak danych do wypełnienia części A, C lub D karty, nie jest możliwe wypełnienie niektórych pól, należy dokonać wpisu "brak danych" a informację o terminie ich uzupełnienia zamieścić w pkt 37 karty.
12. Wypełnienie części B karty katalogowej jest obowiązkowe przed przedstawieniem dokumentacji wprowadzającej SpW do podpisu uprawnionej osobie funkcyjnej. Zawiera ona, w zależności od sposobu pozyskania SpW, informacje o dokumentach potwierdzających zgodność pozyskanego SpW z umową oraz oświadczenia o pozytywnych wynikach badań.
13. W uzasadnionych sytuacjach, podyktowanych względami obronności i bezpieczeństwa państwa, wypełnienie niektórych pól, szczególnie części B i C karty katalogowej, można ograniczyć do wpisu o treści "nie dotyczy".
14. W celu zapewnienia zgodności dokumentacji opisującej SpW z budową funkcjonalną zespołów/podzespołów/części oraz jego oprogramowaniem, karty katalogowe mogą być opracowane oddzielnie dla każdego z nich, stanowiąc załączniki do rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia SpW złożonego. Ustaleń w tej sprawie dokonuje instytucja ekspercka, w trybie określonym w § 4 ust. 4 decyzji oraz uwzględniając § 9 ust. 1 decyzji.
15. Organ opracowujący (aktualizujący) kartę katalogową, o którym mowa w pkt 9 niniejszej procedury, uzgadnia dokument z następującymi stałymi uczestnikami uzgadniania: organem logistycznym, szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, ZL-P4, WCM. Ponadto w uzgodnieniach uczestniczą: Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 (ZOiU-P1) - jeżeli wprowadzany SpW posiada obsadę etatową, WCNJiK - jeśli instytucja ekspercka planuje kodyfikację SpW lub SpW ma przydzielony NSN, WBZC - w przypadku urządzeń radiowych lub zestawów w których urządzenia takie występują, DKWOC - w przypadku zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny, WDT - w przypadku urządzeń/zespołów podlegających dozorowi technicznemu, WIGE - w przypadku urządzeń/zespołów, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym. Uczestników należy określić w pkt 38 karty katalogowej a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 25 niniejszej procedury.
16. Harmonogram wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego eksploatację, opracowuje instytucja ekspercka z udziałem organu logistycznego, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1f do niniejszej procedury.
17. Zadania i terminy realizacji zaplanowanych przedsięwzięć powinny być skorelowane z właściwym CPR. Harmonogram jest podstawą do opracowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne szczegółowych planów precyzujących zadania dla podległych jednostek organizacyjnych. Wyciągi z tych planów, są podstawą dla użytkowników SpW do realizacji zamierzeń związanych z eksploatacją SpW. Harmonogram zatwierdza uprawniona osoba funkcyjna, określona w § 8 ust. 1.
18. W przypadku wprowadzania jednym rozkazem (poleceniem) SpW złożonego lub kilku typów (odmian) SpW, dopuszcza się ujęcie zaplanowanych zadań i procesów wspierających dla tego SpW i jego otoczenia, w jednym zbiorczym harmonogramie wprowadzania. Muszą być przy tym zachowane wymagania dla harmonogramu określone w pkt 16, uwzględniające instytucje eksperckie SpW złożonego oraz udział innych instytucji eksperckich i organów logistycznych.
19. Organ opracowujący harmonogram wprowadzania uzgadnia dokument z następującymi stałymi uczestnikami: organem logistycznym, szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, Zarząd Planowania Rzeczowego - P8, ZL-P4. Ponadto w uzgodnieniach uczestniczy WCM - jeżeli w harmonogramie ujęto przedsięwzięcia związane z przystosowaniem bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań SpW. Uczestników należy określić w części B harmonogramu wprowadzania a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 25 niniejszej procedury.
20. Certyfikat klasyfikacyjny dla SpW i kartę oceny materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa wydają jednostki organizacyjne upoważnione przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Dokumenty te załącza się do projektu rozkazu (polecenia) w przypadku wprowadzania do Sił Zbrojnych śb, także tych które wprowadzane są jednym rozkazem/poleceniem wraz z nowym SpW (dla którego naliczono sprzętową jednostką ognia), stosując odpowiednio pkt 5, 6 i 14 niniejszej procedury.
21. Dla urządzeń podlegających zgodnie z odrębnymi przepisami jednej z form dozoru technicznego, sprawozdanie z uzgodnienia dokumentacji technicznej SpW, sporządzane jest przez właściwą delegaturę WDT.
22. Uzgodnienie projektu dokumentacji SpW w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych należy przeprowadzić po akceptacji wniosków w sprawie nadania numerów indeksowych SpW, opracowaniu i przesłaniu dokumentów opracowanych przez inne instytucje eksperckie oraz po akceptacji wniosku o odstąpienie od załączania dokumentów - w przypadku występowania z takim wnioskiem. Dokumenty SpW wymagające podpisania przez instytucję ekspercką lub innego wykonawcę, muszą być podpisane przed wysłaniem do uzgodnień.
23. Uzgodnienia realizowane są, w pierwszej kolejności z organem logistycznym i innymi instytucjami eksperckimi, a następnie z pozostałymi uczestnikami wprowadzania SpW, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW do uzgodnienia.
24. Do uzgodnień należy kierować całość wymaganej dokumentacji SpW, uwzględniając uczestników, zgodnie z pkt 15 i 19 niniejszej procedury.
25. Wykaz instytucji uzgadniających przygotowany przez organ opracowujący dokumentację SpW, według wzoru w załączniku Nr 8 do decyzji, jest dokumentem potwierdzającym fakt przekazania do uzgodnień kompletnego projektu dokumentacji SpW. Wykaz zawiera instytucje wymienione w pkt 15 i 19. Podpisaniu podlega dokumentacja SpW, która uzyskała pozytywne oceny wszystkich instytucji uzgadniających.
ZAŁĄCZNIK Nr 4 6
Procedura badań eksploatacyjno-wojskowych
Procedura badań eksploatacyjno-wojskowych
2. W razie potrzeby przeprowadzenia wybranych fragmentów programu badań eksploatacyjno-wojskowych we współdziałaniu z kilkoma pododdziałami, należy badania te zorganizować w ramach ćwiczeń programowych, bądź zaplanować odrębne ćwiczenia doświadczalne.
3. Oddział (pododdział) wojskowy, realizujący badania eksploatacyjno-wojskowe nie podlega kontroli i inspekcji, jeżeli poddawany badaniom SpW w zasadniczy sposób wpływa na jego zdolność i gotowość bojową.
4. Dla oddziałów (pododdziałów), które realizują badania eksploatacyjno-wojskowe, można w razie potrzeby określić stosowne ograniczenia w realizacji obowiązujących programów szkolenia, udziału w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych oraz utrzymania stanów gotowości bojowej. Ustalenia umieszcza się w programie badań.
5. Oddział (pododdział), o którym mowa w pkt 3, podlega zagranicznym inspekcjom i wizytom oceniającym, prowadzonym na podstawie postanowień międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych. SpW, będący na etapie badań eksploatacyjno-wojskowych, spełniający kryteria SpW konwencjonalnego, może być przedmiotem sprawdzenia w ograniczonym zakresie w rozumieniu zasad wynikających z międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych.
6. Instytucja ekspercka, w celu nadzoru nad realizacją badań eksploatacyjno-wojskowych oraz oceny uzyskanych wyników powołuje komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele instytucji eksperckiej wiodącej, przedstawiciele innych instytucji eksperckich (w przypadku złożonego SpW), organu logistycznego, właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, WCM. Do komisji, w zależności od potrzeb, mogą być włączeni przedstawiciele WDT, WIGE oraz innych komórek i jednostek organizacyjnych. Komisji przewodniczy przedstawiciel instytucji eksperckiej, a spośród członków komisji wybiera się zastępcę przewodniczącego komisji i sekretarza. Decyzję o powołaniu członków ww. komisji ujmuje się w rozkazie, o którym jest mowa w pkt 1.
7. W celu realizacji bezpośrednich sprawdzeń w ramach badań eksploatacyjno-wojskowych, dowódca wytypowanej przez instytucję ekspercką jednostki wojskowej lub ośrodka szkolenia, powołuje rozkazem dziennym zespół badawczy. Do składu zespołu badawczego powoływane są osoby funkcyjne, które posiadają stosowne uprawnienia i zostały przeszkolone w zakresie budowy i eksploatacji SpW poddanego badaniom - potwierdzone odpowiednimi dokumentami. Na przewodniczącego zespołu badawczego powołuje się dowódcę pododdziału (osobę funkcyjną) z jednostki wojskowej, na bazie której będą realizowane badania.
8. Komisja, o której mowa w pkt 6, opracowuje program i metodyki badań eksploatacyjno- wojskowych. Program badań podlega uzgodnieniu z organem logistycznym, a następnie zatwierdzeniu przez instytucję ekspercką. Program powinien precyzować:
1) obiekt badań;
2) cel badań;
3) zakres badań i metodyki badań;
4) harmonogram badań;
5) skład komisji prowadzącej badania;
6) skład zespołu badawczego realizującego sprawdzenia według metodyk;
7) termin i miejsce przeprowadzenia badań;
8) sposób opracowania wyników badań;
9) inne niezbędne dane wynikające ze specyfiki badanego SpW.
9. Komisja nadzorująca realizację badań eksploatacyjno-wojskowych może w razie potrzeby, zlecić zespołowi badawczemu wykonanie dodatkowych badań nieprzewidzianych w programie, uzgadniając wcześniej z instytucją ekspercką ich zakres i wynikające z tego potrzeby finansowe. Badania te powinny zostać ujęte w aneksie do programu i metodyk badań eksploatacyjno-wojskowych.
10. Przewodniczący komisji prowadzącej badania może, w uzgodnieniu z instytucją ekspercką, powołać ekspertów w sytuacjach spornych i wymagających dodatkowej wiedzy specjalistycznej.
11. Zespół badawczy realizuje poszczególne sprawdzenia zgodnie z metodykami badań eksploatacyjno-wojskowych oraz wytycznymi otrzymywanymi od członków komisji nadzorującej badania.
12. Siły i środki oraz potrzeby finansowe niezbędne do przeprowadzenia badań eksploatacyjno- wojskowych określa instytucja ekspercka właściwa dla SpW podlegającego badaniom. Planowane potrzeby finansowe na badania eksploatacyjno-wojskowe instytucja ekspercka zgłasza w trybie określonym dla planowania budżetowego, celem ujęcia w budżecie właściwego dysponenta środków budżetowych.
13. Dopuszcza się wstrzymanie, przerwanie, odstąpienie, ograniczenie zakresu lub zawieszenie badań eksploatacyjno-wojskowych decyzją przewodniczącego komisji o której mowa w pkt 6, na pisemny wniosek przewodniczącego zespołu badawczego, o którym mowa w pkt 7. Podstawą może być:
1) konieczność zmian konfiguracyjnych, wymiany podzespołów, naprawy przez okres dłuższy niż 2 miesiące;
2) zaistnienie warunków grożących zniszczeniu badanego SpW, bezpieczeństwu obsługi lub naruszających przyjęty tryb wykonywania badań;
3) zaistnienie innych obiektywnych warunków uniemożliwiających kontynuację badań.
14. Wstrzymanie, przerwanie, odstąpienie, ograniczenie zakresu lub zawieszenie badań należy udokumentować protokołem. Protokół sporządza komisja, o której mowa w pkt 6. Podlega on uzgodnieniu z przewodniczącym zespołu badawczego i zatwierdzeniu przez instytucję ekspercką. W protokole ujmuje się:
1) termin wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;
2) przyczyny wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;
3) propozycje w zakresie kontynuacji badań eksploatacyjno-wojskowych po ustaniu przyczyny wstrzymania;
4) zakres sprawdzeń wykonanych do terminu wstrzymania badań i sposób opracowania zebranych wyników;
5) podpisy członków komisji.
15. Przewodniczący komisji o której mowa w pkt 6, przedstawia do kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej pełniącej funkcję instytucji eksperckiej, protokół dotyczący przerwania, odstąpienia, ograniczenia zakresu lub zawieszenia badań eksploatacyjno-wojskowych celem akceptacji wniosków i rekomendacji zawartych w protokole oraz umieszczenie w rozkazie dziennym komórki, jednostki organizacyjnej, pełniącej funkcję instytucji eksperckiej, informacji o podjętej decyzji.
16. Badania eksploatacyjno-wojskowe wznawia się po otrzymaniu pisemnego wniosku od przewodniczącego zespołu badawczego informującego komisję o ustaniu przyczyny wstrzymania badań.
17. Kontynuację badań eksploatacyjno-wojskowych powierza się komisji i zespołowi badawczemu, o których mowa w pkt 6 i 7, na podstawie zaktualizowanego programu badań.
18. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych sporządzane są następujące dokumenty przez:
1) zespół badawczy, o którym mowa w pkt 7:
a) sprawozdanie z badań, w którym ujmuje:
- tytuł,
- wykaz zrealizowanych metodyk,
- propozycje zaleceń do bojowego wykorzystania SpW,
- propozycje do programów szkolenia,
- wnioski z realizacji badań,
- wykaz uszkodzeń powstałych w czasie badań,
- załączniki stanowiące informacje z realizacji poszczególnych metodyk;
b) informacje z realizacji poszczególnych metodyk, zawierające:
- numer i nazwę,
- opis sposobu realizacji,
- termin i miejsce realizacji,
- warunki realizacji,
- ocenę przeprowadzenia,
- opis poszczególnych uszkodzeń powstałych w trakcie realizacji,
- inne dane, wg potrzeb, które mają wpływ na całokształt przebiegu badań;
2) komisja, o której mowa w pkt 6 - protokół końcowy z badań eksploatacyjno- wojskowych (opracowany na podstawie sprawozdania zespołu badawczego), który zatwierdza instytucja ekspercka. Protokół powinien zawierać:
a) tytuł;
b) wstęp zawierający odniesienia do dokumentów normatywnych na podstawie których realizowano badania eksploatacyjno-wojskowe;
c) opis obiektu badań;
d) wyniki badań w odniesieniu do poszczególnych metodyk;
e) uwagi i zalecenia komisji;
f) wnioski;
g) zakończenie;
h) załączniki.
19. Protokół, o którym mowa w pkt 18 ppkt 2, stanowi podstawę do sformułowania przez instytucję ekspercką orzeczenia o wynikach badań, które umieszcza w pkt 22 karty katalogowej (załącznik Nr 1e do procedury wprowadzenia), zgodnie z instrukcją opracowania karty.
20. Data wydania orzeczenia o wynikach badań, stanowi termin zakończenia badań eksploatacyjno-wojskowych.
21. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych instytucja ekspercka, na wniosek komisji prowadzącej badania, określa sposób dalszego wykorzystania SpW, będącego obiektem badań.
ZAŁĄCZNIK Nr 5 7
Procedura wycofania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych
Procedura wycofania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych
2. Wniosek o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych należy opracować według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5a do niniejszej procedury oraz wypełnić zgodnie z dołączoną do wzoru instrukcją. Przy opracowaniu i uzgadnianiu wniosku należy uwzględnić poziom złożoności SpW oraz podległość pod różne instytucje eksperckie jego zespołów/podzespołów/części oraz oprogramowania.
3. Jeden wniosek może dotyczyć jednego lub kilku typów (odmian) SpW, danej grupy SpW instytucji eksperckiej, z zachowaniem poniższych zasad uzgadniania.
4. Instytucja ekspercka wnioskująca o wycofanie SpW opracowany i podpisany wniosek uzgadnia z następującymi uczestnikami:
1) właściwą instytucją ekspercką - w przypadku złożonego SpW zawierającego zespoły/podzespoły/części oraz oprogramowanie innych instytucji eksperckich;
2) właściwą komórką Sztabu Generalnego WP, której szefowi powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;
3) IWsp SZ i ZOiU-P1 - w przypadku gdy SpW będzie wycofywany rozkazem, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 1 decyzji;
4) Zarządem Planowania i Programowania Rozwoju SZ - P5 (ZPiPRSZ-P
5) oraz ZL-P4.
5. Uzgodnienie wniosku o wycofanie SpW następuje w pierwszej kolejności z innymi instytucjami eksperckimi oraz IWsp SZ (w przypadkach określonych w pkt 4 niniejszej procedury), a następnie z pozostałymi uczestnikami, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW do uzgodnienia. Po uzgodnieniu wniosku instytucja ekspercka przesyła jego oryginał do akceptacji przez osobę określoną w § 16 ust. 1 decyzji.
6. Zaakceptowany wniosek o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych jest podstawą do opracowania projektu rozkazu lub polecenia w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych, o których mowa w § 18 ust. 2 decyzji.
7. Projekt rozkazu lub polecenia w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych opracowuje instytucja ekspercka przy udziale organu logistycznego, według wzoru stanowiącego odpowiednio załącznik 5b lub 5c do niniejszej procedury oraz wypełnia zgodnie z dołączoną do wzorów dokumentów instrukcją.
8. Do projektu rozkazu (polecenia) załącza się następujące dokumenty wykonane w formie dokumentu papierowego:
1) wniosek o wycofanie SpW zaakceptowany przez Ministra Obrony Narodowej lub osobę przez niego upoważnioną;
2) harmonogram wycofania SpW z Sił Zbrojnych;
3) wykaz instytucji uzgadniających;
4) inne dokumenty, które instytucja ekspercka uzna za konieczne, stanowiące uzupełnienie informacji zawartych w dokumentach wymienionych w ppkt 1-2.
9. Projekt rozkazu lub polecenia oraz załączane do nich dokumenty, o których mowa w pkt 8, opracowuje się w sposób uwzględniający poziom złożoności wycofywanego SpW oraz podległość pod różne instytucje eksperckie jego zespołów /podzespołów/części oraz oprogramowania.
10. Harmonogram wycofania SpW z Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego wycofanie, opracowuje instytucja ekspercka z udziałem organu logistycznego, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5d do niniejszej procedury.
11. Zadania i terminy realizacji zaplanowanych przedsięwzięć powinny być skorelowane z planami eksploatacji SpW. Harmonogram jest podstawą do opracowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne szczegółowych planów precyzujących zadania dla podległych jednostek organizacyjnych. Wyciągi z tych planów są podstawą dla użytkowników SpW do realizacji zamierzeń związanych z jego wycofaniem z eksploatacji. Harmonogram zatwierdza uprawniona osoba funkcyjna, określona w § 18 ust. 1.
12. Organ opracowujący harmonogram wycofania uzgadnia dokument z organem logistycznym oraz właściwą komórką Sztabu Generalnego WP. Uczestników uzgadniania należy określić w części B harmonogramu wycofania, a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 17 niniejszej procedury.
13. Uzgodnienie projektu dokumentacji SpW w sprawie jego wycofania z Sił Zbrojnych należy przeprowadzić po akceptacji wniosku w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych. Dokumenty wymagające podpisania przez instytucję ekspercką lub innego wykonawcę, muszą być podpisane przed wysłaniem do uzgodnień.
14. Projekt rozkazu (polecenia) wraz z załącznikami podlega uzgodnieniu z następującymi stałymi uczestnikami: organem logistycznym, właściwą komórką Sztabu Generalnego WP, Zarząd Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych (ZPiPRSZ-P5), ZL-P4. Ponadto w uzgadnianiu uczestniczą: właściwa instytucja ekspercka - w przypadku wycofywania SpW złożonego zawierającego zespoły/ podzespoły/ części oraz oprogramowanie innych instytucji eksperckich, IWsp SZ i ZOiU-P1 - w przypadku gdy SpW będzie wycofany rozkazem, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 1, WCNJiK - w przypadku gdy wycofywany SpW ma przydzielony NSN, WBZC - w przypadku urządzeń radiowych lub zestawów w których urządzenia takie występują, DKWOC - w przypadku zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny, WIGE - w przypadku urządzeń/zespołów, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym. Uzgodnienia należy potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 17 niniejszej procedury.
15. Uzgodnienia realizowane są w pierwszej kolejności z organem logistycznym i innymi instytucjami eksperckimi, a następnie z pozostałymi uczestnikami wycofywania SpW, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW.
16. Do uzgodnień należy kierować całość wymaganej dokumentacji SpW, zgodnie z pkt 12 i 14 niniejszej procedury.
17. Wykaz instytucji uzgadniających, przygotowany przez organ opracowujący dokumentację SpW, według wzoru załącznika Nr 8 do decyzji, jest dokumentem potwierdzającym fakt przekazania do uzgodnień kompletnego projektu dokumentacji SpW. Wykaz zawiera stałych uczestników uzgadniania oraz uczestniczących w zależności od potrzeby oceny projektu. Podpisaniu i publikacji może podlegać dokumentacja SpW, która uzyskała pozytywne oceny uczestników uzgadniania.