Zasady ustalania oraz wypłacania dotacji budżetowych dla państwowych i spółdzielczych jednostek gospodarki rolnej w 1989 r.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1989.5.11

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1989 r.

ZARZĄDZENIE Nr 32
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 kwietnia 1989 r.
w sprawie zasad ustalania oraz wypłacania dotacji budżetowych dla państwowych i spółdzielczych jednostek gospodarki rolnej w 1989 r.

Na podstawie art. 6 ustawy budżetowej na 1989 r. z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz. U. Nr 7, poz. 45) i art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 19 poz. 131 i Nr 41, poz. 325 oraz z 1989 r. Nr 6, poz. 31) oraz w związku z art. 4 ust. 6 i art. 11 ust. 4 ustawy o cenach z dnia 26 lutego 1982 r. (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195) i z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 27, poz. 132) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przez użyte w zarządzeniu określenie:
1)
"przedsiębiorstwa" - rozumie się przez to przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 3, poz. 10) zaliczone według Klasyfikacji Gospodarki Narodowej GUS do działu - Rolnictwo, gałęzi 40-42 "gospodarka rolnicza" oraz do branży 438 "obsługa rolnictwa pozostała" i inne jednostki stosujące w 1988 r. na podstawie odrębnych przepisów zasady finansowe państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i państwowych gospodarstw rolnych,
2)
"spółdzielnie" - rozumie się przez to spółdzielnie produkcji rolnej i ich związki, spółdzielnie kółek rolniczych (usług rolniczych), o których mowa w art. 138-180 i 240-257 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 39, poz. 176, z 1986 r. Nr 39, poz. 192, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 oraz z 1989 r. Nr 3, poz. 12 i Nr 6, poz. 33) oraz prowadzące działalność gospodarczą organizacje społeczno-zawodowe rolników, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217),
3)
"jednostki" - rozumie się przez to przedsiębiorstwa i spółdzielnie, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  2.
1.
Jednostkom świadczącym usługi rolnicze w zakresie chemicznej ochrony roślin oraz wapnowania gleb przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie części kosztów tych usług, powiększonych o odpowiedni zysk. Wysokość stawek dotacji określa część I załącznika nr 1 do zarządzenia.
2.
Stawki dotacji, o których mowa w ust. 1 przysługują jednostce pod warunkiem, że odbiorcą danej usługi jest osoba fizyczna posiadająca użytki rolne o powierzchni powyżej 0,5 ha.
§  3.
1.
Jednostkom pozyskującym wapno nawozowe ze źródeł lokalnych lub produkującym wapno nawozowe we własnych zakładach przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie różnicy między uzasadnionym kosztem pozysku lub produkcji wapna sprzedanego do wysiewu, powiększonym o zysk w wysokości 15% tego kosztu a obowiązującą urzędową ceną zbytu tego wapna.
2.
Przy ustalaniu stawek dotacji jednostki powiększają zysk o 5 punktów, z tym że równowartość zwiększonej z tego tytułu stawki przekazują na scentralizowany fundusz rozwoju właściwego centralnego (krajowego) związku tych jednostek z przeznaczeniem na budowę kopalń wapna nawozowego lub na rozwój innych źródeł jego pozysku; właściwy związek może wyrazić zgodę na przekazywanie powyższej równowartości na fundusz gromadzony w Krajowym Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.
3.
Przez pozyskiwanie wapna ze źródeł lokalnych rozumie się pozysk wapna z kopalni kredy jeziornej, z hałd przemysłowych wapna posodowego, pocelulozowego, poflotacyjnego, poazotniakowego, dekarbonizacyjnego i z popiołów podymnicowych, z wyjątkiem wapna z odstojników cukrowni.
4.
Stawki dotacji do 1 tony sprzedanego wapna, zatwierdza po uprzednim ich zweryfikowaniu właściwa izba skarbowa w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia kalkulacji przez jednostkę.
§  4.
1.
Jednostkom transportującym wapno nawozowe ze źródeł lokalnych pozysku wapna i z odstojników cukrowni do miejsca jego wyładunku u odbiorców (uspołecznionych i nie uspołecznionych gospodarstw rolnych) przysługuje dotacja na pokrycie kosztów transportu tego wapna w przeliczeniu na tonokilometr. Stawki dotacji określa część II załącznika nr 1 do zarządzenia.
2.
Dotacja przysługuje również jednostkom transportującym wapno na składowisko wiejskie. Dotacja podlega zwrotowi na rachunek dochodu budżetu centralnego właściwego urzędu skarbowego, jeżeli dostarczone na składowisko wapno nawozowe nie zostało sprzedane odbiorcom, o których mowa w ust. 1 w okresie 2 lat od daty jego składowania.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1 i 2 przysługują tylko wówczas, jeżeli transport wapna dokonywany jest najkrótszą drogą.
4.
Maksymalna odległość dotowanego transportu wapna wynosi:
1)
50 km - dla wapna nawozowego transportowanego z odstojników cukrowni,
2)
100 km - dla wapna nawozowego pozyskiwanego ze źródeł lokalnych.
5.
Za zgodą terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego w sprawach rolnictwa, odległość określona w ust. 4 pkt 2 może być przedłużona do 120 km.
§  5.
1.
Jednostki pobierające dotacje z tytułu pozysku wapna nawozowego ze źródeł lokalnych i z tytułu jego transportu z odstojników cukrowni, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 i 2 są obowiązane do posiadania zgodnych z Polską Normą atestów jakościowych każdej partii sprzedanego wapna. Wilgotność wapna transportowanego z odstojników cukrowni nie może być wyższa niż 40%.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1 potwierdzają wilgotność transportowanego wapna na dokumentach przewozowych.
§  6.
1.
Dotacje, o których mowa w § 2 - 4 przysługują również jednostkom organizacyjnym spółdzielczości "Samopomoc Chłopska" z uwzględnieniem § 5.
2.
Jednostki organizacyjne spółdzielczości "Samopomoc Chłopska" rozliczają dotacje, o których mowa w ust. 1 według zasad i w trybie ustalonym dla rozliczania dotacji przedmiotowych w ciężar wydatków budżetowych Centralnego Związku Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" § 53 - "różne dotacje dla przedsiębiorstw".
§  7.
Jednostkom zajmującym się obrotem przemysłowymi nawozami wapniowymi przysługuje dotacja na pokrycie marży uzupełniającej na zasadach przewidzianych dla jednostek zajmujących się dystrybucją przemysłowych nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, z zastrzeżeniem § 10.
§  8.
1.
Jednostkom produkującym standardowe mieszanki i koncentraty paszowe, na które obowiązują ceny urzędowe i które odpowiadają wymogom określonym w normach branżowych wraz z dopuszczalnymi odchyleniami przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między łącznymi kosztami ich produkcji powiększonymi o odpowiednią kwotę zysku a ich łączną wartością obliczoną według cen zbytu.
2.
Kwotę zysku oraz zasady obliczania kosztów produkcji mieszanek i koncentratów, o których mowa w ust. 1 zawiera załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Przy sprzedaży standardowych mieszanek i koncentratów paszowych, o których mowa w ust. 1 odbiorcom z pominięciem jednostek handlowych, uzyskana marża detaliczna pomniejszona o prowizję należną jednostkom zajmującym się dystrybucją artykułów paszowych w formie tranzytu, obniża odpowiednio należną producentowi kwotę dotacji.
4.
Łączna kwota dotacji obliczona według zasad, o których mowa w ust. 1 nie może być wyższa od sumy dotacji obliczonej według stawek dotacji przedmiotowych obowiązujących w przemyśle paszowym, pomniejszonej o obniżkę składki na ubezpieczenia społeczne oraz o ulgi w podatku od płac zatrudnionych w tej produkcji.
5.
W razie przeznaczenia przez jednostkę standardowych mieszanek, o których mowa w ust. 1 na potrzeby własnej hodowli drobiu lub ich sprzedaży z przeznaczeniem dla drobiu - dotacja nie przysługuje.
§  9.
1.
Jednostkom produkującym przetwory produktów rolniczych przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między przeciętnym kosztem ich produkcji a ceną ich zbytu, na zasadach obowiązujących w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego, z zastrzeżeniem § 10.
2.
Jednostkom zajmującym się obrotem wełną owczą niepraną (SWW: 4251-51) przysługuje dotacja przy sprzedaży tej wełny na zasadach obowiązujących w przedsiębiorstwach prowadzących obrót wełną z zastrzeżeniem § 10.
§  10.
Dotacje, o których mowa w § 7 i 9 pomniejsza się o obniżkę składek na ubezpieczenia społeczne członków spółdzielni i pracowników jednostek oraz o ulgi w podatku od płac zatrudnionych w tych działach produkcji.
§  11.
1.
Jednostkom prowadzącym żłobki i przedszkola przysługuje dotacja budżetowa na częściowe sfinansowanie ich kosztów.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1 przysługuje w wysokości ustalonej na podstawie obowiązujących normatywów planowanych kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych, nie wyższych jednak od kosztów faktycznie poniesionych, pomniejszonej o należną odpłatność osób korzystających z tych urządzeń, nie niższą jednak niż obowiązującą w socjalnych placówkach ogólnodostępnych oraz o ewentualne dotacje otrzymane z innych źródeł.
3.
Do kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych zalicza się:
1)
wynagrodzenia pracowników placówek socjalnych wraz z obciążeniami; przy ustalaniu tych wynagrodzeń mają zastosowanie przepisy obowiązujące w placówkach państwowych tego samego typu,
2)
zakup przedmiotów nietrwałych związanych z ich wyposażeniem,
3)
koszty remontów i konserwacji obiektów socjalnych,
4)
koszty zużycia materiałów produkcji własnej i obcej związanych z ich utrzymaniem oraz koszty energii (oświetlenie, ogrzewanie itp.),
5)
koszty zakupionych produktów żywnościowych oraz równowartość zużycia produktów własnych w granicach ustalonych norm budżetowych na żywienie.
§  12.
Jednostkom przysługuje dotacja na sfinansowanie kosztów ekwiwalentu pieniężnego wypłacanego uczniom, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 1985 r. w sprawie zasad organizowania i finansowania praktycznej nauki zawodu oraz ponoszenia kosztów kształcenia przez zakłady pracy zatrudniające absolwentów szkół zawodowych (Dz. U. Nr 52, poz. 268).
§  13.
1.
Jednostkom posiadającym w administracji pałace inne obiekty zabytkowe przysługuje dotacja na dofinansowanie kosztów ich remontów.
2.
Wniosek o przyznanie dotacji sporządza jednostka i po zaopiniowaniu przez wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz po sprawdzeniu przez izbę skarbową prawidłowości skalkulowanych kosztów i możliwości wykonawstwa (przerobu) na dany rok odpowiednio do centralnego (krajowego) związku lub do organu założycielskiego. Jeżeli organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, zbiorcze zestawienie wniosków przedsiębiorstw w sprawie dotacji organ ten przesyła do Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3.
Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej w ramach ogólnej kwoty dotacji ustalonej we właściwej części budżetu na dany rok określa kwotę dotacji dla poszczególnych organów założycielskich przedsiębiorstw i dla Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, które dokonują podziału tych kwot na poszczególne jednostki. Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych dokonuje podziału kwot dotacji dla spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych) i organizacji społeczno-zawodowych rolników.
§  14.
1.
Nowo powstałym po dniu 31 grudnia 1986 r. spółdzielniom przysługuje dotacja na dofinansowanie zakładowego budownictwa mieszkaniowego, nie więcej jednak niż trzech mieszkań dla zatrudnionej w spółdzielniach kadry specjalistów inżynieryjno-technicznych posiadających kwalifikacje w zakresie produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji rolnictwa - w wysokości 80% kosztów budowy tych mieszkań, o powierzchni użytkowej jednego mieszkania nie przekraczającej 70 metrów kwadratowych. Nie uważa się za nowo powstałe spółdzielni utworzonych w tym okresie w wyniku podziału jednostki.
2.
Liczba mieszkań, których budowa jest dofinansowywana z dotacji wynosi:
1)
jedno mieszkanie dla specjalisty produkcji roślinnej, w razie prowadzenia przez spółdzielnie wyłącznie produkcji roślinnej co najmniej na 100 ha użytków rolnych lub posiadającej 50 ha, jeżeli spółdzielnia prowadzi produkcję ogrodniczą,
2)
dwa mieszkania dla specjalistów produkcji roślinnej i zwierzęcej w razie prowadzenia obok produkcji roślinnej, o której mowa w pkt 1 podstawowej produkcji zwierzęcej (bydło, trzoda chlewna, owce) w liczbie przekraczającej 60 sztuk zwierząt w przeliczeniu na "sztuki duże",
3)
trzy mieszkania dla specjalistów produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji w razie prowadzenia działalności gospodarczej w rozmiarach, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz posiadania co najmniej pięciu zestawów traktorowo-maszynowych,
4)
jedno mieszkanie dla specjalisty z zakresu mechanizacji rolnictwa, jeżeli spółdzielnia posiada co najmniej 5 zestawów traktorowo-maszynowych i świadczy mechanizacyjne usługi rolnicze a nie prowadzi produkcji rolnej lub prowadzi taką produkcję w rozmiarach mniejszych niż określoną w pkt 1 i 2.
3.
Spółdzielniom dotacja przysługuje jednorazowo z dniem rozpoczęcia budowy budynku mieszkalnego potwierdzonej przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego i po stwierdzeniu przez właściwą izbę skarbową, że spółdzielnia spełnia wymagania do otrzymania dotacji, o których mowa w ust. 1 i 2.
4.
Dotacja podlega zwrotowi do budżetu państwa w razie likwidacji spółdzielni, sprzedaży mieszkania wybudowanego przy udziale dotacji, przydzielenia mieszkań innym osobom niż wymienionym w ust. 2 lub niezakończenia budowy budynków mieszkalnych w okresie 3 lat od daty otrzymania dotacji.
§  15.
1.
Wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego otrzymują dotacje na pokrycie części kosztów prac doświadczalnych, wdrożeniowych, upowszechnieniowych i szkoleniowych.
2.
Dotacja przysługuje w wysokości stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami a dochodami planowanymi. Dotacja nie może być wyższa od kwoty wynikającej z kosztów i dochodów planowanych w zakresie działalności doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechniania wiedzy rolniczej, prowadzonej na podstawie rocznych planów zatwierdzonych w obowiązującym trybie przez organ założycielski.
3.
Do kosztów, o których mowa w ust. 1 zalicza się:
1)
wynagrodzenia służby doradztwa specjalistycznego pracowników ośrodków szkoleniowych oraz pozostałych pracowników zatrudnionych w pracy doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechniania wiedzy rolniczej - łącznie z obciążeniami. Do obciążeń zalicza się również odpisy w ciężar kosztów na zakładowe fundusze: socjalny i mieszkaniowy oraz roczny fundusz nagród.
2)
wynagrodzenia wykładowców, opiekunów, kierowników punktów konsultacyjnych szkoleń rolniczych i komisji egzaminacyjnych,
3)
wynagrodzenia za prace związane z przygotowaniem i edycją wydawnictw nieperiodycznych, materiałów instruktażowych i szkoleniowych,
4)
koszty diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju,
5)
koszty nasion, sadzeniaków, nawozów, środków ochrony roślin i pasz, zużytych na prowadzenie prac doświadczalnych, wdrożeniowych i upowszechnienia nowych technologii,
6)
koszty zużytych materiałów podstawowych, pomocniczych i paliwa,
7)
koszty zakupu pomocy technicznych i dydaktycznych nie stanowiących środków trwałych oraz pozostałych przedmiotów nietrwałych służących do prowadzenia doświadczeń, wdrożeń, prac upowszechnieniowych i szkoleniowych,
8)
koszty zakupu wyposażenia dla ośrodków szkoleniowych i internatów, w tym również dla stołówek prowadzonych w ośrodkach szkoleniowych,
9)
koszty produktów żywnościowych zużytych na wyżywienie kursantów uprawnionych do korzystania z bezpłatnego wyżywienia w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, nie więcej jednak niż równowartość 40% diety przysługującej pracownikom uspołecznionych zakładów pracy z tytułu podróży służbowych, w przeliczeniu na jednego uprawnionego kursanta,
10)
koszty remontów, konserwacji i wyposażenia obiektów,
11)
koszty usług materialnych i niematerialnych,
12)
inne koszty bezpośrednie, w tym ekwiwalent za utracone korzyści na skutek przeznaczenia gruntów na cele doświadczalne i wdrożeniowe. Ekwiwalent ten ustala się w wysokości wynikającej z osiągniętego zysku w roku poprzednim na hektar użytków rolnych, będących w użytkowaniu przedsiębiorstwa,
13)
amortyzację środków trwałych użytkowanych w ramach działalności doświadczalnej i wdrożeniowej, upowszechniania wiedzy rolniczej i szkoleniowej,
14)
narzut kosztów ogólnogospodarczych.
4.
Do kosztów, o których mowa w ust. 1 nie zalicza się wydatków związanych z prowadzeniem kursów przygotowujących do zdobycia uprawnień w zakresie prowadzenia ciągników rolniczych.
5.
Dotacje, o których mowa w ust. 1 nie obejmują kosztów i dochodów związanych z prowadzeniem szkoleń na zlecenie jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  16.
1.
Państwowe stada ogierów otrzymują dotacje na sfinansowanie normatywnych kosztów utrzymania ogierów w wysokości:
1)
równowartości 175 q żyta rocznie, średnio na 1 ogiera,
2)
równowartości 194 q żyta rocznie, średnio na 1 ogiera przygotowywanego do prób dzielności w zakładzie treningowym.
§  17.
1.
Państwowe stada ogierów otrzymują dotacje na pokrycie kosztów hodowli koni, z wyjątkiem koni czystej krwi arabskiej.
2.
Liczbę stad koni i stawki dotacji, o której mowa w ust. 1 zawiera część I załącznika nr 3 do zarządzenia.
§  18.
1.
Przedsiębiorstwom przysługuje dotacja na pokrycie kosztów utrzymania zachowawczych stad zwierząt gospodarskich i stad stanowiących rezerwę genetyczną.
2.
Liczbę zachowawczych stad zwierząt gospodarskich i stad stanowiących rezerwę genetyczną oraz stawki dotacji, o której mowa w ust. 1 zawiera część II załącznika nr 3 do zarządzenia.
§  19.
1.
Przedsiębiorstwa otrzymują dotacje na częściowe pokrycie kosztów budowy i modernizacji domów mieszkalnych oraz hoteli robotniczych dla załóg przedsiębiorstw.
2.
Wysokość dotacji dla poszczególnych przedsiębiorstw jest określana przez organ założycielski w ramach kwoty określonej na ten cel w odpowiedniej części budżetu centralnego lub terenowego.
§  20.
1.
Podstawą przyznania dotacji jest zestawienie należnych dotacji sporządzone przez jednostki według wzoru określonego w załączniku nr 4 do zarządzenia, przedkładane:
1)
terenowym organom administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, w odniesieniu do dotacji rozliczanych z budżetem terenowym,
2)
izbom skarbowym, w odniesieniu do dotacji rozliczanych z budżetem centralnym.
2.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego i izby skarbowe po dokonaniu akceptacji zestawienia należnych dotacji przekazują je do właściwego banku w celu ich realizacji.
3.
Właściwy bank otwiera odrębny nieoprocentowany rachunek, na który są przekazywane środki na wypłacanie dotacji w ramach otwartego na ten cel kredytu budżetowego.
4.
Właściwy bank przekazuje z rachunku dotacje jednostkom na podstawie zestawień należnych dotacji.
5.
Organizacje rolników, o których mowa w art. 3 pkt 3 i 5 ustawy wymienionej w § 1 pkt 2 prowadzące działalność gospodarczą pobierają dotacje z rachunku wydatków budżetowych właściwej izby skarbowej.
6.
Dotacje są przekazywane w terminie 7 dni po złożeniu zestawienia należnych dotacji.
§  21.
1.
Dotacje są przekazywane jednostkom:
1)
jednorazowo w pełnej wysokości na cele określone w § 13, 14 i 19,
2)
miesięcznie w wysokości:
a)
wynikającej z zestawienia należnych dotacji na cele określone w § 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 i 12,
b)
1/12 rocznej kwoty dotacji na cele określone w § 11, 15, 16, 17 i 18.
2.
Ostateczne rozliczenie należnych jednostkom dotacji za okresy roczne jest dokonywane na dany rok na podstawie rocznych zestawień należnych dotacji, zweryfikowanych łącznie z rocznym sprawozdaniem finansowym jednostki.
3.
W razie stwierdzenia nadmiernie pobranych dotacji budżetowych kwoty przekraczające wysokość należnych dotacji podlegają zwrotowi na rachunek budżetowy:
1)
wydatków właściwego budżetu centralnego lub terenowego, jeżeli zwrot nastąpił w tym samym roku, w którym dotacja została udzielona,
2)
dochodów budżetu centralnego lub terenowych we właściwym urzędzie skarbowym, jeżeli zwrot nastąpił po roku, w którym dotacja została udzielona, z tym że łącznie z kwotami nadebranych dotacji zwrotowi podlegają odsetki od tych kwot, w wysokości określonej odrębnymi przepisami za okres od dnia nieuzasadnionego pobrania dotacji do dnia ich zwrotu.
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r., z tym że dotacje pobrane w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 kwietnia 1989 r. na cele objęte dotowaniem w 1988 r., a które nie są objęte niniejszym zarządzeniem - nie podlegają zwrotowi.

Załączniki

Załącznik Nr 1

I. Stawki dotacji budżetowych do usług rolniczych

WyszczególnienieStawka dotacji w zł/l ha lub zł/l godz.
Chemiczna ochrona roślin:2.000
z wyjątkiem
upraw sadowniczych i ogrodniczych
Wapnowanie gleb w miejscowościach:
1) o przewadze gleb kwaśnych i

bardzo kwaśnych

2.200
2) pozostałych1.500

W miejscowościach, o których mowa w § 1 uchwały nr 4 Rady Ministrów z dnia 21 stycznia 1985 r. w sprawie aktywizacji gospodarczej i społecznej oraz rozwoju rolnictwa na terenach górskich i górzystych (Monitor Polski Nr 2, poz. 11) stawki dotacji powiększa się o 10%. Dotację pomniejsza się o tyle procent o ile procent odpłatność pobierana od rolnika za 1 ha lub za 1 godzinę danej usługi jest niższa od różnicy pomiędzy kwotą 4.000 zł (w miejscowościach górskich i górzystych 4.400 zł) a stawką dotacji.

II. Stawki dotacji budżetowych za transport 1 tony wapna nawozowego wynoszą:

1)
za pierwszy km - 970 zł/t
2)
za każdy rozpoczęty następny km - 100 zł/t.

Do celów dotacyjnych uwzględnia się odległość rzeczywistą transportowanego wapna (§ 4 zarządzenia).

Załącznik Nr 2

Zasady ustalania kosztów produkcji oraz zysku przy naliczaniu dotacji do mieszanek i koncentratów.

Do łącznych kosztów produkcji standardowych mieszanek pasz treściwych zalicza się:

1)
wartość zużytych do produkcji mieszanek:
a)
własnych zbóż i śrut zbożowych - według urzędowych cen skupu zbóż, przy czym jakość zbóż powinna być udokumentowana atestem jakościowym zgodnie z normą branżową. W wypadku braku atestu jakościowego przyjmuje się cenę skupu obowiązującą dla zbóż o jakości podstawowej, to jest odpowiadającej drugiemu stopniowi czystości i wilgotności od 16 do 17%,
b)
kukurydzy z produkcji własnej - według urzędowej ceny skupu pszenicy o jakości podstawowej, powiększonej o 20%,
c)
zbóż i śrut zbożowych nabytych od producentów rolnych - według cen zakupu, jeżeli ceny te są niższe od urzędowych cen skupu zbóż lub według urzędowych cen skupu zbóż, jeżeli ceny zakupu są wyższe od tych cen,
d)
kukurydzy nabytej od producentów rolnych - po cenie zakupu, nie wyższej jednak niż określona dla nasion z produkcji własnej,
e)
zbóż i śrut zbożowych, nabytych od państwowych zakładów zbożowych lub od innych uspołecznionych jednostek - według urzędowych cen zakupu,
f)
suszu roślin zielonych i okopowych z produkcji własnej - według poniższych zasad:
Lp.WyszczególnienieWartość
123
1.Susz z zielonek
1) klasa ekstra1,1 krotna średniej arytmetycznej cen skupu

5 zbóż o jakości podstawowej

(żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa

i pszenżyta).

2) klasa I1,0 krotna - " -
3) klasa II0,9 krotna - " -
4) klasa III0,8 krotna - " -
5) pozaklasowy0,7 krotna - " -
2.Susz z kukurydzy
1) klasa Iwartość, taka jak susz z zielonek w klasie II
2) klasa IIwartość, taka jak susz z zielonek w klasie III
3) pozaklasowywartość, taka jak susz z zielonek pozaklasowy
3.Susz ziemniaczany
1) klasa I6,5 krotna cena skupu ziemniaków

przemysłowych o zawartości skrobi 15%, *)

2) klasa IIwartość, taka jak w pkt 1 minus 10% tej wartości *)
3) klasa IIIwartość, taka jak w pkt 1 minus 15% tej wartości *)
4.Płatki ziemniaczane7,5 krotna cena ziemniaków jak w Lp. 3, pkt 1 *)
5.Susz buraczany7,0 krotna urzędowa cena skupu buraków cukrowych łącznie z dodatkiem za transport i rozładunek
6.Susz ze zbóż,

strączkowych i

oleistych w dojrzałości mleczno-woskowej

wartość, jak w Lp. 1

*) przez cenę ziemniaków przemysłowych rozumie się 2.500 zł/q oraz dodatek za transport i rozładunek w wysokości określonej w obowiązującym cenniku dla buraków cukrowych za tego rodzaju czynności.

g)
suszu roślin zielonych i okopowych - nabytych od innych producentów rolnych według cen zakupu, nie wyższych jednak niż stosowanych do suszu z produkcji własnej,
h)
nasion roślin strączkowych z produkcji własnej - według poniższych zasad:
Lp.WyszczególnienieWartość
123
1.Bobik i wyka2,3 krotna średniej arytmetycznej cen

skupu 5 zbóż o jakości

podstawowej (żyta, pszenicy,

jęczmienia, owsa i pszenżyta).

2.Groch2,2 krotna - " -
3.Peluszka2,2 krotna średniej arytmetycznej cen

skupu 5 zbóż o jakości

podstawowej (żyta, pszenicy,

jęczmienia, owsa i pszenżyta).

4.Łubin żółty3,1 krotna - " -
5.Łubin wąskolistny pastewny3,0 krotna - " -
i)
nasion roślin strączkowych:

– nabytych od jednostek handlowych - według cen zakupu nie wyższych jednak niż ceny skupu, powiększone o należne tym jednostkom marże handlowe, przy czym gdy zakup następuje od przedsiębiorstw nasiennych - według cen nie wyższych od obowiązujących na materiał niekwalifikowany,

– nabytych od innych producentów rolnych według cen zakupu, nie wyższych jednak niż stosowanych do nasion z produkcji własnej,

j)
komponentów, na które obowiązują ceny urzędowe - według urzędowych cen zakupu,
k)
pozostałych komponentów nabytych od jednostek uspołecznionych - według cen zakupu, nie wyższych jednak od płaconych przez państwowy przemysł paszowy,
l)
importowanych superkoncentratów paszowych - po cenach zakupu, przy stosowaniu ich w produkcji w ilości do 10% udziału tych koncentratów w mieszankach. W razie przekroczenia tego udziału - kosztu nadwyżki superkoncentratu ponad 10% nie przyjmuje się do naliczenia dotacji.

Uwaga: we wszystkich przypadkach, w których jest mowa o urzędowych cenach skupu rozumie się przez to:

- urzędowe ceny skupu - do 16 kwietnia 1989 r.

- minimalne urzędowe ceny skupu - od 17 kwietnia 1989 r.

2)
koszty pozasurowcowe, które obejmują również dosuszanie, śrutowanie i transport - ustalone według poniższych zasad:
Lp.Wyszczególnieniekoszty pozasurowcowezysk
1234
1.mieszanki sypkie i koncentraty paszowe13.0002.100 **)
2.mieszanki granulowane13.5002.100 **)

**) uwaga: w przypadku, gdy jednostka uiszcza podatek dochodowy od osiągniętego dochodu (zysku), stawkę zysku powiększa się o 1.400 zł.

Załącznik nr 3

I. Liczba stad oraz liczba koni poszczególnych ras, których koszty hodowli pokrywane są z budżetu państwa.

1. Konie rasy pełnej krwi angielskiej:

1) POHZ Chojnów etat klaczy 55

2) SK Iwno " " 70

3) SK Kozienice " " 50

4) SK Moszna " " 60

5) SK Rzeczna " " 60

6) SK Skrzydłów " " 45

7) SK Strzegom " " 80

8) SK Żołędnica " " 50

9) KHZ Stubno " " 40

10) SK Krasne " " 40

2. Konie rasy wielkopolskiej:

1) SK Bielin Nowy etat klaczy 40

2) SK Dobrzyniewo " " 20

3) SK Kadyny " " 80

4) SK Liski " " 160

5) SK Mieczownica " " 40

6) SK Nowa Wioska " " 90

7) SK Nowielice " " 100

8) SK Pępowo " " 100

9) SK Plękity " " 90

10) SK Posadowo " " 130

11) SK Racot " " 130

12) SK Rzeczna " " 80

13) SK Żołędnica " " 40

3. Konie rasy małopolskiej:

1) SK Janów Podlaski etat klaczy 40

2) SK Moszna " " 30

3) SK Pruchna " " 50

4) SK Prudnik " " 50

5) KHZ Stubno " " 60

6) SK Trzebienice " " 40

7) SK Walewice " " 100

4. Konie rasy śląskiej:

1) SK Strzegom etat klaczy 45

2) SK Strzelce Opolskie " " 65

5. Konie ras zimnokrwistych:

1) SK Bielin etat klaczy 40

2) SK Nowe Jankowice " " 115.

II. Liczba stad oraz liczba stawek dotacji (stada zachowawcze i rezerwy genetycznej).

1. Stada stanowiące rezerwę genetyczną:

1)
bydła rasy mięsnej charolais:
a)
Państwowe Przedsiębiorstwo Hodowlane w Ścinawce (woj. wałbrzyskie) - 10 krów stada podstawowego,
b)
Zakład Doświadczalny PAN w Popielnie (woj. suwalskie) - 60 krów stada podstawowego oraz 50 krów linii mięsnej wprowadzonej w oparciu o rasy: czarno-białą, charolais i hereford;
2)
bydła ras mlecznych:
a)
polskiej czerwonej: Kombinat Rolno-Przemysłowy "Igloopol" i POHZ Tylicz (woj. nowosądeckie),
b)
simentalskiej: Zakład Doświadczalny Instytutu Zootechniki Rymanów (woj. krośnieńskie); w liczbie wynikającej z metodyki opracowanej i realizowanej przez Centralną Stację Hodowli Zwierząt, nie więcej jednak niż: 300 krów w Kombinacie Rolno-Przemysłowym "Igloopol", 100 krów w POHZ Tylicz i 150 krów w ZDIZ Rymanów,
3)
owiec fińskich.

Zootechniczny Zakład Doświadczalny w Kołudzie Wielkiej (woj. bydgoskie) - do 100 sztuk matek,

4)
owiec ras mięsnych:

- rasa Berichonne du Cher - Państwowy Ośrodek Hodowli Zarodowej w Chojnowie (woj. legnickie) do 320 sztuk matek,

- rasa Berichonne du Cher - Akademia Rolnicza w Lublinie RZD Uhrusk (woj. chełmskie) - do 60 sztuk matek,

5)
drobiu:
a)
Państwowe Gospodarstwo Ogrodnicze w Szczytnie (woj. siedleckie) - 2.160 sztuk kur Leghorn H 22 i 2.160 sztuk kur Zielononóżka Z 11,
b)
Akademia Rolnicza w Lublinie - Zakład Doświadczalny w Felinie (woj. lubelskie) - 2.160 sztuk kur Zielononóżka,
c)
Instytut Zootechniki - Zootechniczny Zakład Doświadczalny Rossocha (woj. skierniewickie) - 2.160 sztuk kur Rhode Island Red RD 2,
d)
SGGW-AR - Rolniczy Zakład Doświadczalny Brwinów (woj. warszawskie) - 2.160 sztuk kur mięsnych Biała Brwinowska i 2.160 sztuk kur nieśnych Rhode Island Red.
e)
POHZ w Ełku, gospodarstwo Ruska Wieś (woj. suwalskie) - 2.160 sztuk kur Leghorn L 66,
f)
Stadnina Koni Iwno, gospodarstwo Gwiazwo (woj. poznańskie) - 2.160 sztuk kur Rhode Island Red R 88,
g)
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Rolniczy Zakład Doświadczalny w Jurczycach (woj. krakowskie) - 650 sztuk kaczek rodu P 11 i 650 sztuk kaczek rodu P 22,
h)
Akademia Rolnicza w Krakowie - Rolniczy Zakład Doświadczalny w Ostrowie Szlacheckim (woj. tarnowskie) - 650 sztuk gęsi zatorskiej ZD 1.

2. Stada zachowawcze:

1)
bydła rasy polskiej czerwonej:
a)
WOPR Nawojowa, Gospodarstwo Hańczowa (woj. nowosądeckie) - 100 sztuk krów,
b)
Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu - 110 sztuk krów,
c)
POHZ w Ełku (woj. suwalskie) - 90 sztuk krów;
2)
trzody chlewnej rasy złotnickiej pstrej:
a)
PGR Manieczki (woj. poznańskie) - 50 sztuk loch,
b)
PGR Żelazno (woj olsztyńskie) - 120 sztuk loch,
c)
PGR Chwaliszewo (woj. bydgoskie) - 90 sztuk loch,
d)
Zakład Doświadczalny PAN w Popielnie (woj. suwalskie) - 40 sztuk loch.
3)
koników polskich:
a)
Zakład Doświadczalny PAN w Popielnie (woj. suwalskie) - do 60 sztuk,
b)
Państwowe Stado Ogierów w Sierakowie Wlkp. (woj. poznańskie) - do 40 sztuk,
c)
Stadnina Koni Racot (woj. leszczyńskie) - do 60 sztuk,
d)
Stadnina Koni Dobrzyniewo (woj. pilskie) - do 40 sztuk,
e)
Kombinat PGR Manieczki (woj. poznańskie) - do 30 sztuk
4)
hucułów:
a)
Stadnina Koni w Siarach (woj. nowosądeckie) - do 100 sztuk
b)
Instytut Zootechniki - ZZD w Odrzechowej k/Rymanowa (woj. krośnieńskie) - do 30 sztuk,

Uwaga: podane w pkt 3 i 4 liczby koników polskich i hucułów dotyczą łącznie: klaczy rocznych, dwuletnich, trzyletnich i klaczy matek a w ZD PAN w Popielnie - również ogierów używanych do rozpłodu w stadzie stajennym.

5)
owiec rasy wrzosówka:
a)
Zootechniczny Zakład Doświadczalny Czechnica (woj. wrocławskie) - do 250 sztuk matek,
b)
PGR Krynki (woj. białostockie) - do 170 sztuk matek,
c)
SGGW-AR Rolniczy Zakład Doświadczalny w Żelaznej (woj. skierniewickie) - do 180 sztuk matek,
d)
Romiński Kombinat Rolny (woj. suwalskie) - do 790 sztuk matek,
e)
PGR Kuźnica Białostocka (woj. białostockie) - do 200 sztuk matek,
f)
Zootechniczny Zakład Doświadczalny Siejnik (woj. suwalskie) - do 150 sztuk matek,
6)
owiec rasy świniarka:

PGR Piekoszów (woj. kieleckie) - do 70 sztuk matek

7)
drobiu:
a)
Akademia Rolnicza w Lublinie - Zakład Doświadczalny w Felinie (woj. lubelskie) - 550 sztuk kur Polbar,
b)
Państwowe Gospodarstwo Ogrodnicze w Szczytnie (woj. siedleckie) po 550 sztuk kur mięsnych rodów: R 11, R 44, R 55, R 77, R 88, S 66, Polbar i Żółtonóżka Ż 33,
c)
Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN w Jastrzębcu - 550 sztuk kur Biała Brwinowska,
d)
Akademia Rolniczo-Techniczna w Olsztynie - ferma drobiu w Starym Dworze - 200 sztuk gęsi biłgorajskiej i 200 sztuk indyków Białe Szerokopierśne.

Uwaga: Średniowieczny stan ewidencyjny zwierząt ustala się jako:

- sumę stanów dziennych sztuk dorosłych (samców i samic) utrzymywanych w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, podzieloną przez 365 - w odniesieniu do drobiu;

- sumę stanów owiec matek na ostatni dzień każdego kwartału podzieloną przez 4 - w odniesieniu do owiec;

- sumę stanów pierwszego dnia każdego miesiąca i na dzień kończący okres obrachunkowy podzieloną przez 13 - w odniesieniu do pozostałych zwierząt;

Należne dotacje, o których mowa w § 17 i 18 zarządzenia, przedsiębiorstwa rozliczają bezpośrednio z budżetem właściwego organu założycielskiego w trybie określonym zarządzeniem. Warunkiem naliczenia dotacji jest prowadzenie stad zwierząt zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz opracowaną i realizowaną przez Centralną Stację Hodowli Zwierząt - metodyką. W razie prowadzenia stad zwierząt niezgodnie z metodyką dotacja nie przysługuje. Do stwierdzenia zgodności metodycznej jest uprawniona Centralna Stacja Hodowli Zwierząt lub jednostki organizacyjne przez nią upoważnione.

Przy naliczaniu dotacji na pokrycie normatywnych kosztów utrzymania zwierząt przyjmuje się średnioroczny stan ewidencyjny tych zwierząt, lecz nie wyższy od liczby określonej w niniejszym załączniku. Podstawą objęcia dotacją koni w przedsiębiorstwach prowadzących hodowlę koni oraz stad zachowawczych jest protokół kwalifikacji klaczy, ogierów do Zakładów Treningowych i Państwowych Stad Ogierów, roczniaków do Państwowych Torów Wyścigów Konnych oraz odsadzonych źrebiąt - potwierdzony przez zespół Hodowli Koni Spółki "Polhoz".

W przypadku Zakładu Doświadczalnego PAN w Popielnie - protokół kwalifikacji zwierząt zatwierdza Centralna Stacja Hodowli Zwierząt.

3. Roczne stawki budżetowe do obliczania dotacji budżetowej na pokrycie kosztów utrzymania stad zachowawczych zwierząt gospodarskich i stanowiących rezerwę genetyczną.

1)
Stada zachowawcze zwierząt gospodarskich:
a)
bydła - równowartość 2,7 tys. litrów mleka na 1 krowę stada podstawowego
b)
trzody chlewnej - równowartość 8,7 q jęczmienia do przetwórstwa na 1 lochę stada podstawowego
c)
kur - równowartość 1,0 q pszenicy na 1 kurę stada podstawowego
d)
indyków - równowartość 1,5 q pszenicy na 1 indyka stada podstawowego
e)
owiec - równowartość 7,5 q żyta na 1 matkę stada podstawowego
f)
koników i hucułów - równowartość 30 q owsa na 1 sztukę
2)
Stada stanowiące rezerwę genetyczną:
a)
bydła ras mięsnych - równowartość 2,7 tys. litrów mleka na 1 krowę stada podstawowego
b)
bydła ras mlecznych - równowartość 1,5 tys. litrów mleka na 1 krowę stada podstawowego
c)
drobiu:

- kaczek - równowartość 2,5 q pszenicy na 1 kaczkę stada podstawowego

- gęsi - równowartość 1,9 q pszenicy na 1 gęś stada podstawowego

- kur - równowartość 0,5 q pszenicy na 1 kurę stada podstawowego

d)
owiec ras mięsnych - równowartość 4,5 q żyta na 1 matkę stada podstawowego

Uwaga: należy przyjmować urzędowe ceny skupu zbóż o jakości podstawowej, tj. odpowiadającej drugiemu stopniowi czystości i wilgotności 16-17%, obowiązujących w danym okresie, a w mleku urzędową cenę skupu w danym miesiącu według I klasy jakości o 3,5% tłuszczu. We wszystkich przypadkach, w których jest mowa o urzędowych cenach skupu - rozumie się przez to:

- do dnia 16 kwietnia 1989 r. - urzędowe ceny skupu,

- od dnia 17 kwietnia 1989 r. - minimalne urzędowe ceny skupu.

4. Roczne stawki jednostkowe do obliczenia dotacji budżetowej na koszty utrzymania hodowli zarodowej koni, wymienionych w części I.

w q żyta na 1 sztukę

Lp.Grupa rasowaklacze elitarne według średniego stanu rocznegozakwalifikowane młode klacze do stanu matek według protokołuogiery odchowane zakwalifikowane do ZT i PSO według protokołuroczniaki zakwalifikowane do PTKW do treningu według protokołuźrebaki odsadzone i zakwalifikowane do dalszej hodowli według protokołu
1234567
1.Pełna krew angielska371481480-a

618-b

137-
2.Wielkopolska i

małopolska

27100247-c

123-d

247-e

-61
3.Śląska27100173-f

267-g

-61
4.Zimnokrwista2074173-f

197-g

-50

Uwaga: a) przysługuje za ogiery zakwalifikowane do PSO z przeznaczeniem do hodowli w pełnej krwi angielskiej,

b) przysługuje za ogiery zakwalifikowane do PSO z przeznaczeniem do użycia w hodowli półkrwi,

c) w momencie zakwalifikowania ogiera do ZT lub PSO,

d) po ukończeniu próby dzielności, za ogiery, które ukończyły próbę z oceną bardzo dobrą lub wybitną,

e) za ogiery wyróżnione po ukończeniu ZT medalami,

f) przysługuje za ogiery zakwalifikowane do PSO z bonitacją poniżej 80 punktów,

g) przysługuje za ogiery zakwalifikowane do PSO z bonitacją 80 punktów i wyższą.

Załącznik Nr 4

Zestawienie należnych dotacji.

Lp.Wyszczególnienie dotacjiKwota złotych

................................................. ................................................

Główny Księgowy Dyrektor