Zasady premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędną eksploatację opon samochodowych oraz premiowania niektórych pracowników zajmujących się magazynowaniem, klasyfikacją i skupem ogumienia nadającego się do regeneracji lub użycia w trakcji konnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiPS.1974.4.7

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1974 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 3 stycznia 1974 r.
w sprawie zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędną eksploatację opon samochodowych oraz premiowania niektórych pracowników zajmujących się magazynowaniem, klasyfikacją i skupem ogumienia nadającego się do regeneracji lub użycia w trakcji konnej.

Na podstawie § 6 uchwały Nr 185 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie gospodarki ogumieniem trakcyjnym (Monitor Polski Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą:
1)
kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników,
2)
klasyfikatorów, kierowników magazynów, starszych magazynierów, referentów skupu i towaroznawców - zatrudnionych w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
2.
Przepisy zarządzenia określają zasady premiowania:
1)
pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - za oszczędną eksploatację ogumienia,
2)
pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - za prawidłowe wykonywanie zadań w zakresie skupu, sprzedaży oraz odpowiedniego magazynowania i klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) lub do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej.
§  2.
Kierowcy pojazdów samochodowych i ich pomocnicy mogą otrzymywać premię za oszczędną eksploatację opon samochodowych.

Premia ta przysługuje:

1)
za opony podlegające odsprzedaży jednostkom skupu po osiągnięciu, określonej obowiązującymi przepisami normy przebiegu opony oraz:
a)
po zakwalifikowaniu opony do regeneracji (bieżnikowania) w celu dalszego użytkowania w trakcji szybkobieżnej, lub
b)
po zakwalifikowaniu opony regenerowanej (bieżnikowanej) do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej;
2)
za opony nie podlegające odsprzedaży jednostkom skupu - po stwierdzeniu, że opona osiągnęła normę przebiegu.
§  3.
1.
W razie eksploatowania opony po osiągnięciu normy przebiegu kierowcy przysługuje premia za każdy tysiąc kilometrów przebiegu ponad obowiązującą normę.
2.
Premia, o której mowa w ust. 1, przysługuje:
1)
za opony podlegające odsprzedaży jednostkom skupu lub oddane do regeneracji (bieżnikowania) usługowym jednostkom gospodarki uspołecznionej:
a)
po osiągnięciu przebiegu ponadnormatywnego oraz
b)
po spełnieniu warunku określonego w § 2, pkt 1 lit. a lub b,
2)
za opony nie podlegające odsprzedaży jednostkom skupu - po osiągnięciu przebiegu ponadnormatywnego.
3.
Premia za przebiegi ponadnormatywnego przysługuje niezależnie od premii określonej w § 2.
4.
Wycofanie opony z eksploatacji następuje na wniosek kierowcy lub osób nadzorujących stan techniczny pojazdu.
§  4.
1.
Premię, o której mowa w § 3 wypłaca się jednorazowo, łącznie z premią określoną w § 2.
2.
Wypłata premii, o których mowa w § 2 pkt 1 oraz w § 3 ust. 2 pkt 1, może być dokonana po potwierdzeniu przez zakład wykonujący regenerację opon lub przez punkt skupu - przyjęcia dostaw ogumienia odpowiadającego warunkom technicznym, określającym przydatność opon do regeneracji (bieżnikowania) lub do dalszego użytkowania w trakcji szybkobieżnej, wolnobieżnej lub konnej.
§  5.
Wysokość premii, o których mowa w § 2 i 3, określa tabela stawek za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych, stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  6.
1.
Normy przebiegu opon ustalają odrębne przepisy.
2.
Osiągnięcie określonej normy przebiegu opony ustala się na podstawie zapisów w karcie opony, dokonanych w oparciu o kartę drogową pojazdu.
3.
Stwierdzenia, że opona nadaje się do dalszej eksploatacji dokonuje komisja powołana przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której inwentarzu znajduje się pojazd samochodowy, jeżeli stan opony po osiągnięciu przez nią normy przebiegu gwarantuje bezpieczeństwo jazdy, a w szczególności opona odpowiada wymogom § 172 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych. (Dziennik Ustaw z 1968 r. Nr 27, poz. 183 i z 1972 r. Nr 55, poz. 382).
4.
Zasady klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) albo do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej oraz wykaz opon podlegających odsprzedaży jednostkom skupu - regulują odrębne przepisy.
§  7.
1.
Jeżeli do wypracowania premii przyczyniło się kilku kierowców uzyskaną premię dzieli się między nich proporcjonalnie do liczby przejechanych kilometrów.
2.
Pomocnik kierowcy otrzymuje premię w wysokości 20 % premii kierowcy, z którym współpracował, ustalonej w oparciu o ilość kilometrów przebiegu opony w czasie tej współpracy.
§  8.
Premie, o których mowa w § 2, 3 i 7 są wypłacane z osobowego funduszu płac poza planem tego funduszu.
§  9.
Premie wypłacane na podstawie niniejszego zarządzania podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących przy opodatkowaniu wynagrodzeń otrzymywanych od więcej niż jednego płatnika.
§  10.
1.
Na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu wypłaca się premie kierowcom za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych wydanych do eksploatacji po dniu wejścia w życie tego zarządzenia.
2.
Premie za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych wydanych do eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia wypłaca się według zasad dotychczasowych.
§  11.
1.
Dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych zatrudniający klasyfikatorów; kierowników magazynów, st. magazynierów, magazynierów, referentów skupu i towaroznawców uzależnią wypłatę części lub całości premii przysługującej tym pracownikom za działalność podstawową od właściwego wykonywania przez nich zadań w zakresie skupu, sprzedaży oraz odpowiedniego magazynowania i klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) albo do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej.
2.
Wypłata premii, o której mowa w ust. 1, może być dokonana po spełnieniu warunków określonych w § 4 ust. 2.
§  12.
Zaleca się centralnym organizacjom społecznym i spółdzielczym stosowanie określonych niniejszym zarządzeniem zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych.
§  13.
W związku z § 6 uchwały Nr 185 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie gospodarki ogumieniem (Monitor Polski Nr 29, poz. 193) straciła moc uchwała Nr 239 Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1959 r. w sprawie premiowania kierowców za zdanie opon nadających się do użytku w trakcji konnej lub do bieżnikowania (Monitor Polski Nr 56 poz. 270).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 1974 r.

ZAŁĄCZNIK 

Tabela stawek za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych

Lp.Grupa rozmiarów oponZa osiągnięcie normy w przeliczeniu na 1000 km przebieguZa każde 1000 km przebiegu ponad normę
12345
1Opony o średnicy osadzenia

/wewnętrznej/ poniżej 20 cali angielskich lub 500 mm - bez względu na szerokość opony

a/5,3 zł5,6 zł
b/6,4 zł6,8 zł
2Opony o średnicy osadzenia /wewnętrznej/ 20 cali angielskich lub 500 mm i o szerokości opony do 9 cali angielskich lub 225 mm włączniea/7,7 zł8,4 zł
b/9,4 zł10,1 zł
3Opony nie wymienione w lp.1 i 2a/12,8 zł14,7 zł
b/15,4 zł17,6 zł
Powyższe stawki mają zastosowanie:

a/ do opon nowych produkcji krajowej i importowanych

b/ do opon bieżnikowych /regenerowanych/