Zasady premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędną eksploatację opon samochodowych oraz premiowania niektórych pracowników zajmujących się magazynowaniem, klasyfikacją i skupem ogumienia nadającego się do regeneracji lub użycia w trakcji konnej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MPiPS.1974.4.7
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1974 r.
ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 3 stycznia 1974 r.
w sprawie zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędną eksploatację opon samochodowych oraz premiowania niektórych pracowników zajmujących się magazynowaniem, klasyfikacją i skupem ogumienia nadającego się do regeneracji lub użycia w trakcji konnej.
Na podstawie § 6 uchwały Nr 185 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie gospodarki ogumieniem trakcyjnym (Monitor Polski Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą: 1)
kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników, 2)
klasyfikatorów, kierowników magazynów, starszych magazynierów, referentów skupu i towaroznawców - zatrudnionych w jednostkach gospodarki uspołecznionej.2.
Przepisy zarządzenia określają zasady premiowania: 1)
pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - za oszczędną eksploatację ogumienia, 2)
pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - za prawidłowe wykonywanie zadań w zakresie skupu, sprzedaży oraz odpowiedniego magazynowania i klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) lub do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej.§ 2.
Kierowcy pojazdów samochodowych i ich pomocnicy mogą otrzymywać premię za oszczędną eksploatację opon samochodowych.Premia ta przysługuje:
1)
za opony podlegające odsprzedaży jednostkom skupu po osiągnięciu, określonej obowiązującymi przepisami normy przebiegu opony oraz:a)
po zakwalifikowaniu opony do regeneracji (bieżnikowania) w celu dalszego użytkowania w trakcji szybkobieżnej, lubb)
po zakwalifikowaniu opony regenerowanej (bieżnikowanej) do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej; 2)
za opony nie podlegające odsprzedaży jednostkom skupu - po stwierdzeniu, że opona osiągnęła normę przebiegu.§ 3.
1.
W razie eksploatowania opony po osiągnięciu normy przebiegu kierowcy przysługuje premia za każdy tysiąc kilometrów przebiegu ponad obowiązującą normę.2.
Premia, o której mowa w ust. 1, przysługuje: 1)
za opony podlegające odsprzedaży jednostkom skupu lub oddane do regeneracji (bieżnikowania) usługowym jednostkom gospodarki uspołecznionej:a)
po osiągnięciu przebiegu ponadnormatywnego orazb)
po spełnieniu warunku określonego w § 2, pkt 1 lit. a lub b, 2)
za opony nie podlegające odsprzedaży jednostkom skupu - po osiągnięciu przebiegu ponadnormatywnego.3.
Premia za przebiegi ponadnormatywnego przysługuje niezależnie od premii określonej w § 2.4.
Wycofanie opony z eksploatacji następuje na wniosek kierowcy lub osób nadzorujących stan techniczny pojazdu.§ 4.
1.
Premię, o której mowa w § 3 wypłaca się jednorazowo, łącznie z premią określoną w § 2.2.
Wypłata premii, o których mowa w § 2 pkt 1 oraz w § 3 ust. 2 pkt 1, może być dokonana po potwierdzeniu przez zakład wykonujący regenerację opon lub przez punkt skupu - przyjęcia dostaw ogumienia odpowiadającego warunkom technicznym, określającym przydatność opon do regeneracji (bieżnikowania) lub do dalszego użytkowania w trakcji szybkobieżnej, wolnobieżnej lub konnej.§ 5.
Wysokość premii, o których mowa w § 2 i 3, określa tabela stawek za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych, stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.§ 6.
1.
Normy przebiegu opon ustalają odrębne przepisy.2.
Osiągnięcie określonej normy przebiegu opony ustala się na podstawie zapisów w karcie opony, dokonanych w oparciu o kartę drogową pojazdu.3.
Stwierdzenia, że opona nadaje się do dalszej eksploatacji dokonuje komisja powołana przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której inwentarzu znajduje się pojazd samochodowy, jeżeli stan opony po osiągnięciu przez nią normy przebiegu gwarantuje bezpieczeństwo jazdy, a w szczególności opona odpowiada wymogom § 172 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych. (Dziennik Ustaw z 1968 r. Nr 27, poz. 183 i z 1972 r. Nr 55, poz. 382).4.
Zasady klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) albo do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej oraz wykaz opon podlegających odsprzedaży jednostkom skupu - regulują odrębne przepisy.§ 7.
1.
Jeżeli do wypracowania premii przyczyniło się kilku kierowców uzyskaną premię dzieli się między nich proporcjonalnie do liczby przejechanych kilometrów.2.
Pomocnik kierowcy otrzymuje premię w wysokości 20 % premii kierowcy, z którym współpracował, ustalonej w oparciu o ilość kilometrów przebiegu opony w czasie tej współpracy.§ 8.
Premie, o których mowa w § 2, 3 i 7 są wypłacane z osobowego funduszu płac poza planem tego funduszu.§ 9.
Premie wypłacane na podstawie niniejszego zarządzania podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących przy opodatkowaniu wynagrodzeń otrzymywanych od więcej niż jednego płatnika.§ 10.
1.
Na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu wypłaca się premie kierowcom za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych wydanych do eksploatacji po dniu wejścia w życie tego zarządzenia.2.
Premie za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych wydanych do eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia wypłaca się według zasad dotychczasowych.§ 11.
1.
Dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych zatrudniający klasyfikatorów; kierowników magazynów, st. magazynierów, magazynierów, referentów skupu i towaroznawców uzależnią wypłatę części lub całości premii przysługującej tym pracownikom za działalność podstawową od właściwego wykonywania przez nich zadań w zakresie skupu, sprzedaży oraz odpowiedniego magazynowania i klasyfikowania opon do regeneracji (bieżnikowania) albo do dalszego użytkowania w trakcji wolnobieżnej lub konnej.2.
Wypłata premii, o której mowa w ust. 1, może być dokonana po spełnieniu warunków określonych w § 4 ust. 2.§ 12.
Zaleca się centralnym organizacjom społecznym i spółdzielczym stosowanie określonych niniejszym zarządzeniem zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych.§ 13.
W związku z § 6 uchwały Nr 185 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie gospodarki ogumieniem (Monitor Polski Nr 29, poz. 193) straciła moc uchwała Nr 239 Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1959 r. w sprawie premiowania kierowców za zdanie opon nadających się do użytku w trakcji konnej lub do bieżnikowania (Monitor Polski Nr 56 poz. 270).§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 1974 r.ZAŁĄCZNIK
Tabela stawek za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych
Tabela stawek za oszczędne eksploatowanie opon samochodowych
Lp. | Grupa rozmiarów opon | Za osiągnięcie normy w przeliczeniu na 1000 km przebiegu | Za każde 1000 km przebiegu ponad normę | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Opony o średnicy osadzenia /wewnętrznej/ poniżej 20 cali angielskich lub 500 mm - bez względu na szerokość opony | a/ | 5,3 zł | 5,6 zł |
b/ | 6,4 zł | 6,8 zł | ||
2 | Opony o średnicy osadzenia /wewnętrznej/ 20 cali angielskich lub 500 mm i o szerokości opony do 9 cali angielskich lub 225 mm włącznie | a/ | 7,7 zł | 8,4 zł |
b/ | 9,4 zł | 10,1 zł | ||
3 | Opony nie wymienione w lp.1 i 2 | a/ | 12,8 zł | 14,7 zł |
b/ | 15,4 zł | 17,6 zł |
a/ do opon nowych produkcji krajowej i importowanych
b/ do opon bieżnikowych /regenerowanych/