Zasady (polityki) rachunkowości dotyczącej dysponenta części 41 - Środowisko oraz szczegółowych zasad inwentaryzacji.
Dz.Urz.MŚ.2020.44
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 6 października 2020 r.
w sprawie "Zasad (polityki) rachunkowości dotyczącej dysponenta części 41 - Środowisko" oraz szczegółowych zasad inwentaryzacji
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
"Zasady (polityka) rachunkowości dotyczące dysponenta części 41 - Środowisko"
"Zasady (polityka) rachunkowości dotyczące dysponenta części 41 - Środowisko"
DZIAŁ I OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
Rozdział 2. Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
Rozdział 3. Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
Rozdział 4. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
Rozdział 5. Zasady ewidencji i kontroli dokumentacji finansowo-księgowej
Rozdział 6. Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych
DZIAŁ II METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Rozdział 1. Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów
Rozdział 2. Ustalanie wyniku finansowego
DZIAŁ III SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Rozdział 1. Zakładowy plan kont
Rozdział 2. Wykaz ksiąg rachunkowych
Rozdział 3. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych
Rozdział 4. Opis systemu komputerowego rachunkowości
DZIAŁ IV System ochrony danych w jednostce
Rozdział 1. Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
Rozdział 2. Przechowywanie zbiorów
Rozdział 3. Udostępnianie danych i dokumentów
DZIAŁ I
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2.
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych
Rozdział 3.
Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczych
Rozdział 4.
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych
Dziennik - przeznaczony do chronologicznego przedstawienia wszystkich operacji gospodarczych. Prowadzony jest w sposób następujący:
Księga główna (konta syntetyczne) przeznaczona do przedstawienia w określonym porządku obrotów na wybranych kontach. Prowadzona jest w sposób spełniający następujące zasady:
Księga główna na bieżąco zapisywana jest na dysku twardym na serwerze głównym Ministerstwa.
Księgi pomocnicze (konta analityczne) stanowią zapisy uszczegóławiające dla wybranych kont księgi głównej. Są prowadzone w ujęciu analitycznym, jako wyodrębniony system kartotek. W systemie finansowo-księgowym QUORUM księgami pomocniczymi są:
Zapisy na kontach analitycznych dokonywane są zgodnie z zasadą zapisu powtarzalnego. Ich forma dostosowana jest za każdym razem do przedmiotu ewidencji konta głównego. Konta ksiąg pomocniczych tworzy się w miarę istniejących potrzeb.
Zestawienie obrotów i sald można sporządzić automatycznie w programie finansowo-księgowym na dowolny dzień okresu obrotowego. Zestawienie obrotów i sald na koniec każdego miesiąca jest zgodne z zapisami na kontach księgi głównej. Obowiązkowo sporządza się zestawienie obrotów i sald na koniec roku, na koniec każdego okresu sprawozdawczego, nie rzadziej niż na koniec miesiąca lub w zależności od potrzeb i może być zapisywany w formie elektronicznej i przechowywany na elektronicznych nośnikach danych odpowiednio zabezpieczone przed ingerencją.
Zestawienie obrotów i sald księgi głównej zawiera:
Kopie zapasowe serwera bazodanowego wykonywane są za pośrednictwem oprogramowania w reżimie periodycznym (zapisywane na taśmach magnetycznych) i przechowywane w pomieszczeniu do tego celu przeznaczonym w celu zabezpieczenia danych finansowo-księgowych przed ich utratą. Zestawienie sald wszystkich kont księgowych (księgi pomocnicze) sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Rozdział 5.
Zasady ewidencji i kontroli dokumentacji finansowo-księgowej
Zasady ewidencji i kontroli dokumentacji finansowo-księgowej
Zakup elementów sprzętu komputerowego poniżej kwoty 10.000 zł traktowany jest jak zakup części składowych zespołu komputerowego i odpisuje się bezpośrednio w koszty z tym, że w przypadku wymiany monitora, stacji roboczej czy drukarki, itp. na skutek awarii i braku możliwości ich dalszego użytkowania, elementy te stanowią zespół komputerowy i stają się jego nieodzowną częścią (nadawany jest ten sam numer inwentarzowy). Bezużyteczna część zespołu komputerowego jest likwidowana na podstawie opinii komórki merytorycznej właściwej ds. informatyzacji MŚ oraz protokołu Komisji do Oceny Przydatności Sprzedaży i Likwidacji Zużytych i Zbędnych Składników Majątku, z którego jednoznacznie wynika, że naprawa tego elementu nie jest opłacalna lub element ten nie nadaje się do naprawy. Wydatki w zakresie zakupu elementów składowych zespołu komputerowego (monitor, stacja robocza, drukarka), akcesorii komputerowych (myszka, klawiatura, kable łączące, tusze do drukarek, tonery, itp.) dokonywane są z § 4210; natomiast wydatki za naprawę sprzętu komputerowego dokonywane są z § 4270;
Rozdział 6.
Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych
Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych
Ad 1) Spisowi z natury podlegają:
Spisem z natury objęte są także składniki aktywów należących do Ministerstwa, będące
w dyspozycji innych jednostek, powierzone tym jednostkom do używania na podstawie stosownych umów oraz porozumień.
Ad 2) Uzgodnienie stanu przez jego potwierdzenie ("potwierdzenie sald") polega na uzyskaniu pisemnego potwierdzenia informacji o stanie środków na rachunkach bankowych i stanie należności. Uzgodnienie stanu dotyczy:
Inwentaryzacji w formie potwierdzenia sald nie stosuje się w odniesieniu do:
Ad 3) Porównanie (weryfikacja) danych ewidencji z dokumentacją i ich analiza ma na celu zweryfikowanie stanu wynikającego z dokumentacji źródłowej, rejestrów, kontrolek i kartotek operacyjnych. Ta forma inwentaryzacji dotyczy:
DZIAŁ II
METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
Rozdział 1.
Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów
Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów
Rozdział 2.
Ustalanie wyniku finansowego
Ustalanie wyniku finansowego
DZIAŁ III
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Rozdział 1.
Zakładowy plan kont
Zakładowy plan kont
Rozdział 2.
Wykaz ksiąg rachunkowych
Wykaz ksiąg rachunkowych
Zespół 0 - "Majątek trwały"
011 - Środki trwałe
013 - Pozostałe środki trwałe w używaniu (wyposażenie)
015 - Mienie zlikwidowanych jednostek
016 - Dobra kultury
020 - Wartości niematerialne i prawne
071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia), wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych
080 - Środki trwałe w budowie (inwestycje)
081 - Wartości niematerialne i prawne w budowie (inwestycje)
Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
101 - Kasa waluty PLN
102 - Kasa walut obcych
130 - Rachunek bieżące jednostki budżetowej
131 - Rachunek VAT - mechanizm podzielonej płatności 135 - Rachunek środków ZFŚS
137 - Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
139 - Inne rachunki bankowe
141 - Środki pieniężne w drodze
Zespół 2 - "Rozrachunki i rozliczenia"
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
203 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami w walutach obcych - wydatki
204 - Rozrachunki z tytułu udzielonych pożyczek mieszkaniowych - (ZFŚS)
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
225 - Rozrachunki z budżetami
226 - Długoterminowe należności budżetowe
227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich
228 - Rozliczanie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne 231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
235 - Pozostałe rozrachunki z tytułu rozliczenia zagranicznych podróży służbowych 240 - Pozostałe rozrachunki - sumy depozytowe oraz sumy na zlecenie
242 - Rozrachunki wewnętrzne
243 - Rozliczenia otrzymanych środków pozabudżetowych
244 - Pozostałe rozrachunki - w walutach obcych
245 - Wpływy do wyjaśnienia
290 - Odpisy aktualizujące należności
Zespół 3 - "Materiały i towary"
300 - Rozliczenie zakupu
301 - Rozliczenie sprzedaży 310 - Materiały
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
400 - Amortyzacja
401 - Zużycie materiałów i energii
402 - Usługi obce
403 - Podatki i opłaty
404 - Wynagrodzenia
405 - Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 409 - Pozostałe koszty rodzajowe
490 - Rozliczenie kosztów
Zespół 6 - "Produkty"
640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Zespół 7 - "Przychody, dochody i koszty"
700 - Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 - Przychody finansowe
751 - Koszty finansowe
760 Pozostałe przychody operacyjne
761 - Pozostałe koszty operacyjne
Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów 851 - Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 855 - Fundusz mienia zlikwidowanych jednostek 860 - Wynik finansowy
900 - Rzeczowe środki obrotowe w ewidencji pozabilansowej
901 - Zwroty środków europejskich
902 - Długoterminowe należności budżetowe z tytułu umów warunkowych
903 - Plan dochodów
904 - Wydatki niekwalifikowane w projektach realizowanych z udziałem środków zagranicznych
905 - Zabezpieczenia - zawarte umowy poręczenia
906 - Podniesienie udziału środków UE w finansowaniu wydatków kwalifikowanych dla V osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i inne wydatki kwalifikowane w projektach realizowanych z udziałem środków zagranicznych
907 - Dowody księgowe do rozliczenia
908 - Plan wydatków środków pozabudżetowych
909 - Zaangażowanie środków pozabudżetowych
910 - Plan wydatków komórek
911 - Zaangażowanie środków pozabudżetowych na lata przyszłe
912 - Gwarancje bankowe i inne zabezpieczenia 962 - Obce środki trwałe w użytkowaniu
970 - Płatności ze środków europejskich
976 - Wzajemne rozliczenia między jednostkami
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
981 - Plan finansowy niewygasających wydatków
982 - Plan wydatków środków europejskich
983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego
984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat
986 - Zapewnienia finansowania (Budżetu Państwa) z klasyfikacją budżetową
987 - Zapewnienia finansowania (Budżet Środków Europejskich) z klasyfikacją budżetową
990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
991 - Zobowiązania z tytułu wydatków w układzie budżetu zadaniowego
992 - Zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa
993 - Zaangażowanie wydatków budżetowych na lata przyszłe w ramach udzielonych zapewnień finansowania
998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
ZESPÓŁ 0 - "MAJĄTEK TRWAŁY"
Na kontach zespołu "0" - Majątek trwały ewidencjonuje się w szczególności rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne, długoterminowe aktywa finansowe, umorzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, inwestycje (środki trwałe w budowie), odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe.
Konto 011 - "Środki trwałe"
Konto 011 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych sfinansowanych ze środków przewidzianych na inwestycje lub otrzymanych nieodpłatnie (wartość początkowa wyższa od określonej w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.)).
Na stronie Wn konta 011 ujmuje się w szczególności:
Na stronie Ma konta 011 ujmuje się w szczególności:
Dla konta 011 prowadzona jest ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie wartości początkowej poszczególnych grup środków trwałych. Obliczenie umorzenia poszczególnych środków trwałych, ustalenie komórek organizacyjnych Ministerstwa, w których znajdują się środki trwałe, lub pracowników, którzy ich używają, wynika ze szczegółowej ewidencji prowadzonej przez komórkę do spraw majątku w systemie QUORUM.
Datą, pod którą w ewidencji księgowej dokonuje się zmian w stanie i ruchu środków trwałych, jest:
Konto 011 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.
Środki trwałe w dniu przyjęcia do używania wycenia się w przypadku:
Na dzień bilansowy środki trwałe, z wyjątkiem gruntów, wycenia się w wartości netto.
Na potrzeby wyceny bilansowej wartość gruntów nie podlega aktualizacji.
Konto 013 - "Pozostałe środki trwałe w używaniu (wyposażenie)"
Na koncie 013 ewidencjonuje się pozostałe środki trwałe w używaniu (wyposażenie), które umarza się jednorazowo w miesiącu przyjęcia do używania i które finansowane są ze środków na wydatki bieżące. Na koncie 013 ewidencjonuje się stan oraz zwiększenia i zmniejszenia wartości pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia), jeśli podlegają one ewidencji ilościowo-wartościowej.
Na stronie Wn konta 013 ujmuje się w szczególności: zakup, nadwyżki, nieodpłatne otrzymanie pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia).
Na stronie Ma konta 013 ujmuje się w szczególności: wycofanie na skutek: likwidacji, zniszczenia, zużycia, sprzedaży, nieodpłatnego przekazania, ujawnienia niedoboru.
Do konta 013 prowadzona jest szczegółowa ewidencja ilościowo-wartościowa umożliwiająca ustalenie wartości początkowej pozostałych środków trwałych w używaniu. Ewidencja szczegółowa prowadzona jest przez pracownika komórki do spraw majątku w systemie QUORUM.
Dla pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia) przyjmuje się uproszczony schemat księgowań: przyjęcie Wn 013 Ma 201, dowód zakupu Wn 401 Ma 072.
Konto 013 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość początkową pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia).
Konto 015 - "Mienie zlikwidowanych jednostek"
Konto 015 służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń wartości mienia przyjętego przez Ministerstwo po zlikwidowanych jednostkach. Na stronie Wn konta 015 księguje się przyjęcie mienia zlikwidowanych jednostek według wartości wynikającej z bilansu likwidowanej jednostki, w korespondencji z kontem 855. Na stronie Ma konta 015 księguje się rozchód mienia pozostającego po zlikwidowanej jednostce z tytułu: sprzedaży, nieodpłatnego przekazania innym jednostkom na podstawie decyzji właściwego organu, przyjętego na własne cele (równoległy zapis Wn konto 011, 013, 020 i konto Ma 800) i likwidacji, w korespondencji z kontem 855.
Konto 016 - "Dobra kultury"
Konto 016 służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń wartości dóbr kultury. Na stronie Wn konta 016 ujmuje się w szczególności: przychód dóbr kultury pochodzących z zakupu lub nieodpłatnie otrzymanych, nadwyżki. Na stronie Ma konta 016 ujmuje się w szczególności: rozchód dóbr kultury na skutek likwidacji, sprzedaży lub nieodpłatnego przekazania, niedobory. Przychody i rozchody dóbr kultury wycenia się według cen nabycia. Przychody z tytułu nieodpłatnego otrzymania lub nadwyżki wycenia się zgodnie z komisyjnym oszacowaniem ich wartości. Zapisów na koncie 016 dokonuje się w korespondencji z kontami 300, 101, 201, 240 lub 800. Konto 016 na koniec roku może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość dóbr kultury znajdujących się Ministerstwie. Ewidencję szczegółową stanowi ewidencja ilościowo-wartościowa poszczególnych dóbr prowadzona przez pracownika komórki do spraw majątku w systemie QUORUM.
Konto 020 - "Wartości niematerialne i prawne"
Konto 020 służy do ewidencji stanu wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie lub zakupionych ze środków przewidzianych na wydatki majątkowe oraz wydatki bieżące.
Na stronie Wn konta 020 ujmuje się wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma konta 020 ujmuje się wszelkie zmniejszenia stanu wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na kontach 071 i 072. Wartości niematerialne i prawne, które ze względu na wartość początkową, nie wyższą od określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, umarza się w 100% w miesiącu oddania do używania oraz ujmuje się w ewidencji ilościowo-wartościowej na koncie 020. Dla wartości niematerialnych i prawnych o wartości mniejszej lub równej 10.000 PLN przyjmuje się uproszczony schemat księgowań: przyjęcie Wn 020 Ma 201, dowód zakupu Wn 401 Ma 072.
Konto 020 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej.
Konto 071 - "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"
Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej z tytułu umorzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają stopniowemu umorzeniu według stawek amortyzacyjnych określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na stronie Ma konta 071 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Wn konta 071 ujmuje się zmniejszenia umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Umorzenie księgowane na koncie 071 naliczane jest od wszystkich środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 (z wyjątkiem gruntów) oraz od tych wartości niematerialnych i prawnych, które są umarzane stopniowo. Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nalicza się od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przyjęcie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Dla umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyjmuje się metodę liniową. Okres umorzenia wartości niematerialnych i prawnych wynosi 24 miesiące. Umorzenie nalicza się od środków trwałych eksploatowanych i od nieczynnych (w zapasie lub w remoncie). Umorzenie nalicza się w okresach miesięcznych. Ewidencję szczegółową do konta 071 prowadzi pracownik komórki do spraw finansowych w systemie QUORUM, gdzie określa wysokość umorzenia dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ saldo konta 071 koryguje wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w bilansie Ministerstwa wykazuje się je w wartościach netto, to jest w wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe umorzenie. Odpisy umorzeniowe są dokonywane w korespondencji z kontem 400.
Konto 071 może wykazywać saldo Ma, które wyraża wartość umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Konto 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia), wartości niematerialnych i prawnych"
Konto 072 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej z tytułu jednorazowego umorzenia pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia) ewidencjonowanych na koncie 013 oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencjonowanych na koncie 020 o wartości nieprzekraczającej kwoty określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w miesiącu przyjęcia ich do używania.
Na stronie Ma konta 072 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Wn konta 072 ujmuje się zmniejszenia umorzenia.
Umorzenie to jest księgowane w korespondencji z kontem 400.
Konto 072 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia pozostałych środków trwałych w używaniu (wyposażenia), wartości niematerialnych i prawnych.
Konto 080 - "Środki trwałe w budowie (inwestycje)"
Konto 080 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz do rozliczenia tych kosztów na uzyskane efekty. Na koncie tym ewidencjonuje się ogół kosztów dotyczących realizowanych inwestycji poniesionych przez Ministerstwo na mające powstać nowe środki trwałe lub zwiększające wartość już istniejących środków trwałych.
Do inwestycji ujmowanych na stronie Wn konta 080 zalicza się w szczególności koszty:
Na stronie Ma konta 080 ujmuje się wartość uzyskanych efektów, a w szczególności wartość:
Na koncie 080 (Ma) księguje się również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych, w korespondencji z kontem 011.
Wartość powstałych w wyniku inwestycji składników majątku trwałego ustala się w wysokości kosztów ich wytworzenia lub ceny nabycia, łącznie z niepodlegającym odliczeniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty środków trwałych w budowie lub ich ulepszeń. Podstawę ewidencji środków trwałych w budowie stanowią dowody księgowe zewnętrzne obce i wewnętrzne.
Datą, pod którą dokonuje się przyjęcia środka trwałego z inwestycji do ewidencji środków trwałych, jest data zakończenia inwestycji, tj. protokolarnego przyjęcia środka do używania.
Konto 081 - "Wartości niematerialne i prawne w budowie (inwestycje)"
Konto 081 służy do ewidencji wydatków majątkowych na zakup wartości niematerialnych i prawnych w korespondencji z kontem 020.
Na stronie Wn konta 081 ewidencjonuje się ogół kosztów dotyczących realizowanych inwestycji poniesionych przez Ministerstwo na nowe wartości niematerialne i prawne.
Na stronie Ma konta 081 ujmuje się wartość uzyskanych efektów, a w szczególności wartości niematerialne i prawne w budowie.
Konto 081 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość kosztów poniesionych na zakup wartości niematerialnych i prawnych, które jeszcze nie zostały przyjęte do używania.
ZESPÓŁ 1 - "ŚRODKI PIENIĘŻNE I RACHUNKI BANKOWE"
Konta zespołu 1 służą do ewidencji:
Na kontach tego zespołu w jednostkach objętych "rozporządzeniem" ewidencjonuje się:
Zadaniem kont zespołu 1 jest odzwierciedlenie operacji pieniężnych oraz obrotów i stanów aktywów pieniężnych.
Konto 101 - "Kasa waluty PLN"
Konto 101 służy do ewidencji wartości pieniężnych znajdujących się w kasie Ministerstwa.
Na stronie Wn konta 101 ujmuje się wpływy wartości pieniężnych oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma konta 101 ujmuje się rozchody wartości pieniężnych i niedobory kasowe. Konto 101 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości pieniężnych, który musi być zgodny z saldem wynikającym z RK. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 umożliwia ustalenie stanu wartości pieniężnych w walucie polskiej, z podziałem na poszczególne rodzaje źródła pochodzenia środków, tj. na dochody i wydatki, ZFŚS i inne.
Konto 102 - "Kasa walut obcych"
Konto 102 służy do ewidencji walut obcych, które ujmuje się z podziałem na poszczególne waluty oraz w złotych polskich po przeliczeniu według kursu z dnia zakupu ogłoszonego przez Prezesa NBP. Przyjęte do kasy wartości pieniężne z rozliczenia zagranicznej podróży służbowej odprowadzane są do banku po dokonaniu ich przeliczenia według kursu z dnia dla skupu walut przez NBP. Na stronie Wn konta 102 ujmuje się wpływy wartości pieniężnych oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma konta 102 księguje się rozchody wartości pieniężnych i niedobory kasowe.
Wartość konta 102 koryguje się o różnice kursowe. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 102 umożliwia ustalenie stanu wartości pieniężnych w walucie obcej, wyrażonych w walucie polskiej i obcej z podziałem na poszczególne rodzaje walut obcych. Konto 102 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan walut obcych w kasie.
Konto 130 - "Rachunek bieżące jednostki budżetowej"
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym Ministerstwa z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym na dany rok budżetowy przy zastosowaniu podziałki klasyfikacji budżetowej.
Po stronie Wn konta 130 ujmuje się:
Po stronie Ma konta 130 ujmuje się:
Zapisy na koncie 130 dokonywane są na podstawie otrzymanych z banku wyciągów bankowych.
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt niewłaściwych wydatków wprowadza się dodatkowo ujemny zapis techniczny.
Konto 130 wykazuje saldo Wn, które oznacza stan środków budżetowych na rachunku bieżącym Ministerstwa.
Obroty strony Wn konta 130 oznaczają stan środków pieniężnych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych w danym roku budżetowym i są równe obrotom strony Ma konta 223.
Obroty strony Ma konta 130 - odzwierciedlają wykonanie wydatków budżetowych w danym roku.
Obroty strony Wn konta 130 oznaczają stan środków budżetowych z tytułu zrealizowanych dochodów w danym roku, natomiast obroty strony Ma - informują o przekazaniu środków do Budżetu Państwa i równe są obrotom strony Wn konta 222.
W okresie przejściowym saldo konta 130 ulega likwidacji poprzez:
Konto 131 - "Rachunek VAT - mechanizm podzielonej płatności"
Konto 131 służy do ewidencji środków, gdy Ministerstwo Środowiska otrzyma płatność za wykonane dostawy lub świadczenia w mechanizmie podzielonej płatności. Po stronie Wn konta 131 ujmuje się wpływ środków z rachunku VAT prowadzonego do centralnego rachunku rozliczenia VAT na przyszłe płatności VAT, wpływ VAT należnego z tytułu zapłaty faktury, zwrot środków z tytułu obniżenia podstawy opodatkowania VAT w fakturach korygujących dostawcy - wszystkie ww. wpływy w mechanizmie podzielonej płatności i korespondencji z kontem 130 Po stronie Ma konta 131 ujmuje się przekazanie środków na zapłatę kwoty VAT wykazanej w fakturze od dostawcy, którą jednostka będzie płacić z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, przekazanie, zwroty nadpłaconego lub zmniejszonego VAT w fakturach korygujących jednostki dla odbiorcy (obniżenie podstawy opodatkowania) w mechanizmie podzielonej płatności, przekazanie środków na rachunek bieżący, z którego zostaną opłacone podatki inne niż VAT i składki ZUS, których płatnikami jest jednostka, w korespondencji z kontem 130.
Konto 135 - "Rachunek środków ZFŚS
Konto 135 służy do ewidencji wartości pieniężnych funduszu specjalnego przeznaczenia, tj. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ewidencja szczegółowa do konta 135 umożliwia ustalenie stanu wartości pieniężnych funduszu przeznaczonego na cele socjalne i cele mieszkaniowe. Po stronie Wn konta 135 ujmuje się wpływy środków, a po stronie Ma - wypłaty środków z rachunku bankowego.
Konto 135 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym funduszu.
Konto 137 - "Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi"
Konto 137 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi innych niż środki europejskie.
Na koncie 137 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów pomiędzy Ministerstwem a bankiem.
Po stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływ tych środków na rachunek bankowy, a na stronie Ma wypływ tych środków.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 137 umożliwia ustalenie stanu środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.
Konto 138 - "Rachunek środków europejskich i krajowych na wypłaty w zakresie projektów finansowanych ze środków UE"
Konto 138 służy do ewidencji operacji dokonywanych na rachunkach bankowych, związanych z realizacją programów i projektów finansowanych ze środków europejskich. Na koncie 138 dokonuje się księgowań na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem. Na stronie Wn konta 138 ujmuje się w szczególności wpływy wartości pieniężnych w korespondencji z kontem 227, a na stronie Ma konta 138 ujmuje się wypłaty wartości pieniężnych na realizację programów i projektów finansowanych ze środków europejskich. Ewidencja do konta 138 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego i powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu poszczególnych wartości pieniężnych według źródeł ich pochodzenia. Ewidencja szczegółowa powinna dodatkowo zapewnić ustalenie stanu wartości pieniężnych odpowiednio w podziale na programy i projekty.
Konto 139 - "Inne rachunki bankowe"
Konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących wartości pieniężnych wydzielonych na
innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące. Na koncie 139 prowadzi się w szczególności ewidencję obrotów na wyodrębnionych rachunkach bankowych:
Na koncie 139 dokonuje się ewidencji księgowej wyłącznie na podstawie dowodów bankowych.
Po stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych z rachunków bieżących oraz sum depozytowych.
Po stronie Ma konta 139 ujmuje się wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa konta zapewnia ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego wydzielonego rachunku bankowego.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowych.
Konto 141 - "Środki pieniężne w drodze"
Konto 141 służy do ewidencji przepływów wartości pieniężnych, do których zalicza się w szczególności wartości pieniężne znajdujące się w drodze między kasą Ministerstwa a rachunkiem bankowym lub między rachunkami. Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia stanu wartości pieniężnych w drodze, a na stronie Ma zmniejszenia stanu wartości pieniężnych w drodze. Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości pieniężnych w drodze.
ZESPÓŁ 2 - "ROZRACHUNKI I ROZLICZENIA"
Konta zespołu "2" służą do ewidencji krajowych i zagranicznych rozrachunków oraz roszczeń.
Ponadto konta zespołu "2" służą do ewidencji rozliczeń środków budżetowych, wynagrodzeń, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich innych rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do kont zespołu "2" umożliwia wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń i roszczeń spornych, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz rozliczeń w walutach obcych - według rodzaju poszczególnych walut.
Przeliczenia wartości operacji z waluty obcej na walutę polską dokonuje się w sposób następujący:
Rozrachunki i roszczenia w walucie polskiej ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich powstania w wartości nominalnej. Na koniec kwartału oraz na dzień bilansowy należności wykazuje się w kwocie wymaganej zapłaty.
Na dzień bilansowy wycenia się wyrażone w walutach obcych należności i zobowiązania po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ustalonym dla danej waluty przez NBP.
Różnice kursowe z wyceny bieżącej i bilansowej odnosi się odpowiednio na przychody konto 750 lub koszty finansowe konto 751 lub na właściwe konto funduszy specjalnych - konto 851; w przypadku środków trwałych w budowie - konto 080.
Konto 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - wydatki"
Konto 201 służy do ewidencji wszelkich rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu opłat, dostaw towarów, robót budowlanych i usług, wyrażonych w walucie polskiej, w zakresie wydatków budżetowych (z wyłączeniem rozrachunków z tytułu należności zaliczanych do dochodów budżetowych, które ujmowane są na koncie 221).
Na stronie Wn konta 201 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Saldo Wn oznacza stan należności.
Ewidencja szczegółowa do konta 201 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej. Ewidencja zapewnia możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201 może posiadać salda. Saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma - stan zobowiązań.
Konto 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych"
Konto 221 służy do ewidencji należności Ministerstwa z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat z tytułu dochodów nienależnie wpłaconych lub orzeczonych do zwrotu. Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. W ewidencji szczegółowej do konta 221 wyodrębnia się rozrachunki z poszczególnymi dłużnikami według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów. Do ewidencji finansowo-księgowej wprowadzane są należności na podstawie oryginalnych dowodów (podpisane umowy, faktury, noty, rachunki, wykazy, informacje, polecenia księgowania, wyroki i postanowienia sądowe) lub bankowych dowodów wpłaty (przypis należności do nieprzypisanej wpłaty).
Należność z tytułu zwrotu wydatków poniesionych w latach ubiegłych (w związku z korektami dowodów zmniejszającymi koszty dotyczące lat ubiegłych) stanowi również przychód z tytułu dochodów budżetowych.
Na koncie 221 dokonuje się zapisu technicznego ujemnego w przypadku zwrotu nadpłaty w celu uzyskania czystości obrotów.
Konto 221 może wykazywać saldo Wn które oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, i saldo Ma oznaczające stan zobowiązań Ministerstwa z tytułu nadpłat. Nadpłaty mogą być zaliczane na poczet przyszłych zobowiązań dłużnika, lub są zwracane z tej samej podziałki klasyfikacji budżetowej dochodów.
Konto 222 - "Rozliczenie dochodów budżetowych"
Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez Ministerstwo dochodów budżetowych. Na stronie Wn konta 222 księguje się przelewy dochodów budżetowych przekazanych na rachunek budżetu państwa w Ministerstwie Finansów, w korespondencji z kontem 130. Na stronie Ma konta 222 księguje się roczne przeniesienie zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800, na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych. Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nie przekazanych do Ministerstwa Finansów. Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do Ministerstwa Finansów dochodów budżetowych pobranych, lecz nie przelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.
Konto 223 - "Rozliczenie wydatków budżetowych"
Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez Ministerstwo wydatków budżetowych przewidzianych w zatwierdzonym planie finansowym na dany rok budżetowy, w tym wydatków w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich. Na stronie Wn konta 223 ujmuje się roczne przeniesienia, na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych, zrealizowanych w ciągu roku wydatków budżetowych Ministerstwa, w tym wydatków budżetu państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, na konto 800 oraz zwrot na rachunek komórki ekonomicznej niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków otrzymanych na wydatki budżetowe w korespondencji z kontem 130.
Na stronie Ma księguje się wpływy środków budżetowych otrzymanych od dysponentów wyższego stopnia na pokrycie wydatków budżetowych Ministerstwa, w tym wydatków budżetu państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, w korespondencji z kontem 130.
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków budżetowych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku. Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek dysponenta wyższego stopnia środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.
Konto 224 - "Rozrachunki dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich"
Konto służy do rozliczenia dotacji budżetowych udzielonych z budżetu państwa przez Ministra Środowiska, płatności z budżetu środków europejskich przez Ministra Środowiska jako Instytucji Pośredniczącej dla POIiŚ 2014-2020. Na stronie Wn konta 224 ujmuje się w szczególności wartości dotacji przekazanych przez organ dotujący, w korespondencji z kontem 130, wartość płatności dokonanych przez BGK na podstawie zleceń płatności wystawionych przez Instytucje Wdrażające na rzecz beneficjentów, w korespondencji z kontem 227 (zapis automatyczny w momencie dokonania zapisu na stronie Ma konta 970). Na stronie Ma konta 224 ujmuje się w szczególności wartość dotacji udzielonych z budżetu państwa, uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810; wartość płatności z budżetu środków europejskich uznanych za rozliczone na podstawie sporządzonych przez Instytucję Pośredniczącą Poświadczeń i deklaracji oraz wniosków o płatność okresową w zakresie POIiŚ 2014-2020; wartość płatności refundacyjnych zrealizowanych z budżetu środków europejskich - na [podstawie informacji z systemu BGK-Zlecenia; wartość dotacji udzielonych z budżetu państwa, zwróconych w tym samym roku budżetowym,
z uwzględnieniem okresu przejściowego, w korespondencji z kontem 130; wartość płatności z budżetu środków europejskich, zwróconych przez beneficjentów POIiŚ, w korespondencji z kontem 227. Saldo Wn konta oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane z budżetu państwa oraz wartość nierozliczonych płatności przekazanych z budżetu środków europejskich. Na koniec roku budżetowego saldo konta Wn jest przenoszone na rok następny, w celu rozliczenia udzielonych dotacji oraz płatności.
W zakresie budżetu ze środków europejskich, salda Wn i Ma mogą zostać zniesione dowodem PK w przypadku otrzymania od IZ informacji o ostatecznym zamknięciu przez Komisję Europejską lub i inną właściwą instytucję danego programu operacyjnego.
Konto 225 - "Rozrachunki z budżetami"
Konto 225 służy do ewidencji rozrachunków z budżetem państwa z tytułu zobowiązań podatkowych wynikających z:
Do konta 225 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań wobec budżetu. Konto 225 może wykazywać saldo Wn oznaczające stan należności, saldo Ma - stan zobowiązań wobec budżetu.
Konto 225 służy również do ewidencji rozrachunków z budżetem państwa z tytułu: zobowiązań podatkowych (wynikających z funkcji płatnika) od świadczeń z ZFŚS - postawionych do dyspozycji osobom uprawnionym do korzystania z ZFŚS, przyznanych zgodnie z regulaminem ZFŚS. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń niewynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników, faktury, oryginały list wypłat dofinansowania do wypoczynku i list zapomóg oraz innych świadczeń wypłacanych ze środków ZFŚS, deklaracje, inne informacje, z których wynikają dane o należnych zobowiązaniach podatkowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 225 zapewnia ustalenie stanu należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie.
Konto 226 - "Długoterminowe należności budżetowe"
Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności budżetowych Ministerstwa z tytułu dochodów budżetowych, których termin zapłaty przypada na lata następujące po roku, w którym dokonywane są księgowania, z uwzględnieniem zasady kwalifikacji należności jako krótkoterminowych, tj. należności wymagalnych w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, które są księgowane na koncie 221.
Na stronie Wn konta 226 ujmuje się długoterminowe należności, w korespondencji z kontem 840.
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się: przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty należnej na dany rok budżetowy, w korespondencji z kontem 221.
W ewidencji szczegółowej do konta 226 wyodrębnia się rozrachunki z poszczególnymi dłużnikami według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów. Do ewidencji finansowo-księgowej należności długoterminowe wprowadzane są zgodnie z zasadami jak dla należności krótkoterminowych, które zostały zawarte przy opisie do konta 221.
Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość należności zaliczanych do długoterminowych.
Konto 227 - "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich"
Konto 227 służy do ewidencji i rozliczeń wydatków z budżetu środków europejskich ujętych w planie wydatków środków europejskich. Na stronie Wn konta 227 ujmuje się w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.
Na stronie Ma konta 227 ujmuje się w szczególności:
Konto 228 - "Rozliczanie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi"
Konto 228 służy do ewidencji i rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, innych niż środki europejskie.
Po stronie Wn konta 228 ujmuje się okresowe lub roczne przeniesienie zrealizowanych wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w korespondencji z kontem 800.
Po stronie Ma konta 228 ujmuje się wpływ środków otrzymanych na pokrycie wydatków realizowanych ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, innych niż środki europejskie w korespondencji z kontem 137.
Do konta 228 prowadzona jest ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie stanu rozliczeń środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi w podziale na źródła ich pochodzenia.
Konto 229 - "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne"
Konto 229 służy do ewidencji innych niż z budżetami rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Funduszu Pracy. Do konta 229 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która umożliwia ustalenie stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, z którymi dokonywane są rozliczenia. Na stronie Wn konta 229 ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych. Konto 229 może wykazywać saldo Wn oznaczające stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń niewynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników, deklaracje lub korekty ZUS, PFRON oraz wewnętrzne dowody księgowe, tj. polecenia księgowania (PK).
W przypadkach składanych korekt deklaracji do ZUS skutkujących powstaniem nadpłaty podlegającej zwrotowi na rachunek bankowy Ministerstwa, księgowanie należnej nadpłaty następuje w miesiącu, w którym zwrócono nadpłatę na rachunek, po pozytywnym rozpatrzeniu złożonych deklaracji korygujących wraz z wnioskiem o zwrot środków. Według tej samej zasady należy postąpić w przypadku złożenia korekty deklaracji PFRON.
Konto 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń"
Konto 231 służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami i innymi osobami fizycznymi z tytułu wypłat pieniężnych i świadczeń rzeczowych, zaliczonych zgodnie z odrębnymi przepisami do wynagrodzeń, a w szczególności: należności za pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło. Do konta 231 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która umożliwia ustalenie tytułu oraz podmiotu, z którym dokonywane są rozrachunki. Na stronie Wn ujmuje się w szczególności wypłaty pieniężne lub przelewy wynagrodzeń i potrącenia wynagrodzeń obciążające pracownika. Na stronie Ma konta 231 ujmuje się zobowiązania Ministerstwa z tytułu wynagrodzeń. Konto 231 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań Ministerstwa z tytułu wynagrodzeń. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń nie wynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników.
Konto 233 - "Rozrachunki z tytułu zaliczek związanych z walutami obcymi - podróże służbowe"
Konto 233 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników oraz osób obcych z tytułu zagranicznych podróży służbowych.
Po stronie Wn konta 233 ujmuje się w szczególności:
Po stronie Ma konta 233 ujmuje się w szczególności:
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 233 zapewnia ustalenie stanu należności, roszczeń i zobowiązań z poszczególnymi pracownikami oraz osobami nie będącymi pracownikami z tytułu podróży służbowych zagranicznych.
Konto 233 mogą wykazywać dwa salda. Saldo konta 233 Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma konta 233 - stan zobowiązań.
Konto 234 - "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
Konta 234 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia.
Po stronie Wn kont 234 ujmuje się w szczególności:
Po stronie Ma kont 234 ujmuje się w szczególności:
Ewidencja szczegółowa prowadzona do kont 234 zapewnia ustalenie stanu należności, roszczeń i zobowiązań z poszczególnymi pracownikami według tytułów rozrachunków.
Konta 234 mogą wykazywać dwa salda. Saldo konta 234 Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma konta 234 - stan zobowiązań wobec pracowników.
Konto 240 - "Pozostałe rozrachunki - sumy depozytowe oraz sumy na zlecenie"
Konto 240 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234, które dotyczą w szczególności rozrachunków z tytułu otrzymanych sum depozytowych (np. wadia, zabezpieczenie wykonania umowy) oraz sum na zlecenie. Na stronie Wn konta 240 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma konta 240 ujmuje się powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 zapewnia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów. Konto 240 może wykazywać dwa saldo Wn oznaczające stan należności i roszczeń i saldo Ma - stan zobowiązań. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są oryginały dowodów, w szczególności bankowe dowody wpłaty, pisemne polecenia kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące zwrotu wpłaconego wadium, zabezpieczenia wykonania umowy, faktury, rachunki.
Konto 245 - "Wpływy do wyjaśnienia"
Konto 245 służy do ewidencji wpłaconych, a niewyjaśnionych kwot należności dochodów budżetowych.
Po stronie Wn ujmuje się kwoty wyjaśnionych wpłat i ich zwroty, a po stronie Ma kwoty niewyjaśnionych wpłat.
Saldo Ma konta 245 oznacza stan niewyjaśnionych wpłat środków pieniężnych.
Konto 290 - "Odpisy aktualizujące należności"
Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartość należności. Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenia wartości odpisów aktualizujących należności, a na stronie Ma konta 290 ujmuje się zwiększenia wartości odpisów aktualizujących należności. Saldo konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.
Odpisy aktualizujące dokonuje się w odniesieniu do należności wątpliwych wymienionych w art. 35b Ustawy o rachunkowości.
Należności wątpliwe to należności, co do których jest prawdopodobne, że nie zostaną zapłacone w terminie i w pełnej wysokości, a nie można ich jeszcze uznać za nieściągalne. Zgodnie z zasadą ostrożności odpisy aktualizujące należności powinny uwzględniać także te przyczyny ich dokonania, które wystąpiły po dniu bilansowym, ale zostały ujawnione do dnia sporządzenia bilansu. Dokumenty stanowiące podstawę księgowania odpisu aktualizującego powinny szczegółowo określać przesłanki jego dokonania. Odpisy aktualizujące należności powinny być uzasadnione opisem okoliczności uprawdopodobniających ich nieściągalność oraz opisem czynności podjętych dla ściągnięcia należności. Odpisy aktualizujące wartość należności zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych, zależnie od tytułu należności, której dotyczy odpis aktualizacji.
W celu sporządzenia prawidłowych odpisów aktualizujących należy zgromadzić od właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa niezbędne informacje do oceny każdej należności wymagalnej pod względem możliwości spłaty, w szczególności należy uzyskać informacje dotyczące:
W przypadkach należności, co do których toczy się bezskuteczne postępowanie egzekucyjne oraz na dzień bilansowy upłynęły już dwa lata od terminu płatności, należy dokonać pełnego odpisu aktualizacyjnego.
Podstawą księgowania odpisów aktualizujących należności jest zestawienie należności wraz z dokumentacją uzasadniającą dokonanie odpisów, przygotowane przez pracowników komórki do spraw finansowych, zatwierdzone przez głównego księgowego Ministerstwa i kierującego komórką do spraw finansowych.
Po stronie Ma konta 290 księguje się odpisy aktualizujące należności wątpliwe związane z działalnością eksploatacyjną, w korespondencji z kontem 761, związane z operacjami finansowymi w korespondencji z kontem 751.
Odpisy aktualizujące należności z tytułu ZFŚS obciążają konto funduszu ZFŚS.
Na stronie Wn konta 290 księguje się:
Odpisy aktualizujące należności korygują wykazywane w bilansie należności, do których te odpisy zostały dokonane.
Należności nieściągalne, od których nie dokonano odpisów aktualizujących ich wartość lub dokonano odpisów w niepełnej wysokości, zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych.
Należności umorzone, przedawnione lub nieściągalne zmniejszają dokonane uprzednio odpisy aktualizujące ich wartość.
W przypadku braku informacji o sytuacji finansowej i majątkowej dłużnika lub bezskutecznym postępowaniu egzekucyjnym, wysokość odpisu aktualizującego ustala się poprzez zakwalifikowanie należności wymagalnej do przedziału czasowego zalegania z płatnością przyjmując zasadę, że jeśli na dzień bilansowy upłynęły już dwa lata od terminu płatności dokonuje się pełnego odpisu aktualizującego.
Wycenę należności w zakresie odpisów aktualizujących przeprowadza się raz w roku na dzień bilansowy.
ZESPÓŁ 3 - "MATERIAŁY I TOWARY"
Konto 310 - "Materiały"
Konto 310 służy do ewidencji zapasów materiałów znajdujących się w magazynie, których wartość zaliczana jest w koszty w momencie ich wydania do zużycia. Przychody, rozchody oraz stany zapasów materiałów na koncie 310 wycenia się według cen nabycia. Do konta 310 prowadzona jest ewidencja szczegółowa pozwalająca na ustalenie obrotów i stanu zapasów na koniec okresu sprawozdawczego i na każdy termin inwentaryzacji, według ich źródeł finansowania. Na stronie Wn konta 310 ujmuje się zwiększenie ilości i wartości stanu zapasów materiałów, a na stronie Ma konta 310 ujmuje się jego zmniejszenia. Konto 310 może wykazywać saldo Wn, które wyraża stan zapasów materiałów w cenach nabycia.
Inwentaryzacja zapasów magazynowych przeprowadzana jest co dwa lata na podstawie spisu z natury, natomiast w latach, w których nie przeprowadza się inwentaryzacji pełnej, dokonuje się weryfikacji sald w księgach rachunkowych na podstawie wydruku w postaci zestawienia stanu magazynowego z kontem 310 w księgach rachunkowych na ostatni dzień danego roku. Zestawienie podpisuje osoba materialnie odpowiedzialna za stan magazynowy oraz potwierdza pracownik komórki finansowej prowadzący ewidencję stanu magazynowego w księgach rachunkowych.
ZESPÓŁ 4 - "KOSZTY WEDŁUG RODZAJÓW ORAZ ICH ROZLICZENIE"
Konta zespołu "4" pozwalają na ustalenie, jakie koszty zostały poniesione przez Ministerstwo. Wszystkie koszty ujęte w układzie rodzajowym są kosztami prostymi, których nie da się rozłożyć na bardziej elementarne składniki.
Konta te mają charakter rozliczeniowy, co oznacza, że na koniec roku obrotowego konta te nie mogą wykazywać sald, a salda te muszą być przeksięgowane na inne konta.
Nie księguje się na kontach zespołu "4" kosztów finansowych - zgodnie z odrębnymi przepisami - z funduszy celowych i innych oraz kosztów inwestycji, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów operacji finansowych oraz kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.
Wykaz kont zespołu "4" w księdze głównej:
400 - Amortyzacja
401 - Zużycie materiałów i energii
402 - Usługi obce
403 - Podatki i opłaty
404 - Wynagrodzenia
405 - Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Konta syntetyczne zespołu "4" podlegają podziałowi na odpowiednie konta analityczne, które umożliwiają sporządzenie sprawozdań budżetowych - koszty ujmowane są według klasyfikacji budżetowej tzw. paragrafów obowiązujących w sprawozdawczości budżetowej. Konta analityczne do kosztów według rodzajów w zakresie podziałki klasyfikacji budżetowej są czterocyfrowe. Czwartą cyfrą w ewidencji klasyfikacji kosztów według rodzajów w Ministerstwie jest zero.
Konto 400 - "Amortyzacja"
Konto 400 służy do ewidencji kosztów amortyzacji od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według stawek amortyzacyjnych.
Na koncie 400 ujmuje się:
Konto 400 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Konto 401 - "Zużycie materiałów i energii"
Konto 401 służy do ewidencji kosztów zużycia wyposażenia materiałów i energii na cele działalności podstawowej, pomocniczej i ogólnego zarządu.
Na koncie 401 ujmuje się m.in.:
Na koncie 401 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Ewidencję szczegółową do konta 401 prowadzi się według podziałek klasyfikacji planu finansowego. Konto 401 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów z tytułu zużycia materiałów i energii. Saldo konta 401 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Konto 402 - "Usługi obce"
Konto 402 służy do ewidencji kosztów z tytułu usług obcych (remontowych, transportowych, projektowych, sprzątania, telekomunikacyjnych, doradztwa, najmu, dzierżawy, bankowych opłat manipulacyjnych, wywozu śmieci, ogłoszeń prasowych itp.) wykonywanych na rzecz działalności podstawowej Ministerstwa, w tym m.in. kosztów ujętych wg następującej klasyfikacji wydatków budżetowych: 427, 428, 430, 434, 436, 438, 439, 440.
Na koncie 402 ujmuje się:
Ewidencja szczegółowa do konta 402 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji planu finansowego. Konto 402 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość zakupionych kosztów usług obcych. Na koncie 402 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Saldo konta 402 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Konto 403 - "Podatki i opłaty"
Konto 403 służy do ewidencji w szczególności kosztów z tytułu podatku akcyzowego, podatku od nieruchomości i podatku od środków transportu, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłat o charakterze podatkowym, a także opłaty notarialnej, opłaty skarbowej i opłaty administracyjnej, w tym m.in.: opłaty, składki do organizacji międzynarodowych i podatki, ujęte wg następującej klasyfikacji wydatków budżetowych: 443, 448, 450, 451, 452, 453, 454, 469.
Na koncie 403 ujmuje się:
Po stronie Wn konta ujmuje się podatki i opłaty obciążające koszty działalności operacyjnej, podatki lokalne, w tym podatek od nieruchomości i od środków transportowych, opłaty urzędowe, jeżeli nie zwiększają ceny nabycia aktywów, w korespondencji z kontami 101, 130, 225,
Po stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenia poniesionych kosztów dotyczących podatków i opłat, w korespondencji z kontem 225, przeniesienie rocznej sumy kosztów na konto 860.
Na koncie 403 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Ewidencję szczegółową do konta 403 prowadzi się według podziałek klasyfikacji planu finansowego.
Konto 403 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów z tytułu podatków i opłat. Saldo konta 403 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Konto 404 - "Wynagrodzenia"
Konto 404 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń pracowników i innych osób fizycznych - z tytułu zawartych umów. Koszty ujęte wg następującej klasyfikacji wydatków budżetowych: 401, 402, 404, 405, 407, 409, 417.
Na koncie 404 księguje się:
Po stronie Wn konta ujmuje się wynagrodzenia z tytułu zawartych umów, w korespondencji z kontem 231,
Po stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów dotyczących wynagrodzeń, w korespondencji z kontem 231, przeniesienie rocznej sumy kosztów na konto 860.
Na koncie 404 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Ewidencja szczegółowa do konta 404 prowadzona jest wg podziałek klasyfikacji planu finansowego.
Konto 404 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów dotyczących wynagrodzeń. Saldo konta 404 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Konto 405 - "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"
Konto 405 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń. Koszty ujęte wg następującej klasyfikacji wydatków budżetowych: 302, 411, 412, 414, 428, 444, 455, 470, 430 (opłaty za naukę pracowników).
Na koncie Wn konta ujmuje się: świadczenia na rzecz pracowników niezaliczone do wynagrodzeń, obciążające koszty działalności operacyjnej w tym m.in. wydatki na szkolenia, kursy i dokształcanie oraz koszty świadczeń ponoszone na utrzymanie bezpieczeństwa i higieny pracy, opłaty na PFRON, w korespondencji z kontami: 101, 130, 201, 234, 300, naliczone składki na ubezpieczenia społeczne ciążące na pracodawcy, w korespondencji z kontem 229, odpisy na ZFŚS w korespondencji z kontem 851.
Na koncie Ma konta ujmuje się: zmniejszenie kosztów dotyczących ubezpieczeń społecznych, w korespondencji z kontem 229, zmniejszenie poniesionych kosztów dotyczących świadczeń na rzecz pracowników niezliczonych do wynagrodzeń, obciążających koszty działalności operacyjnej, w korespondencji z kontami 201, 234, zmniejszenie odpisów na ZFŚS, w korespondencji z kontem 851, przeniesienie rocznej sumy kosztów na konto 860. Na koncie 405 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Ewidencję szczegółową do konta 405 prowadzi się według podziałek klasyfikacji planu finansowego.
Konto 405 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń. W końcu roku obrotowego saldo konta 405 przenosi się na konto 860.
Konto 409 - "Pozostałe koszty rodzajowe"
Konto 409 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, które nie kwalifikuje się do ujęcia na kontach 400-405. Na koncie 409 ujmuje się w szczególności zwroty wydatków za używanie samochodów prywatnych pracowników do zadań służbowych, koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych, odprawy z tytułu wypadku przy pracy oraz inne koszty niezaliczane do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych, w tym m.in. koszty ujęte wg następującej klasyfikacji wydatków budżetowych: 303, 441, 442, 430, 442, 443, 461, 472 (w zakresie podróży służbowych osób niebędących pracownikami Ministerstwa.
Po stronie Wn konta ujmuje się m.in. koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych, w korespondencji z kontami: 101, 234, 235, Różne wydatki na rzecz osób fizycznych Po stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenia poniesionych pozostałych kosztów rodzajowych, przeniesienie rocznej sumy kosztów na konto 860.
Na koncie 409 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Ewidencję szczegółową do konta 409 prowadzi się według podziałek klasyfikacji planu finansowego.
Konto 409 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych pozostałych kosztów rodzajowych. Saldo konta 409 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
ZESPÓŁ 6 - "PRODUKTY"
Konto 640 - "Rozliczenie międzyokresowe kosztów"
Konto 640 służy do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne). Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów. Na stronie Ma konta 640 ujmuje się zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego kosztów poniesionych w okresach poprzednich. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta umożliwia ustalenie wysokości kosztów, które podlegają rozliczeniu w czasie, z podziałem według ich tytułów. Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów.
Nie stosuje się rozliczenia międzyokresowego kosztów, jeśli dotyczy to kosztów mało istotnych co do ich znaczenia lub kosztów przechodzących z roku na rok w przybliżonej wysokości i tego samego rodzaju (nie dokonuje się zapisów w przypadku, gdy koszt dotyczący tego samego zadania powtarza się cyklicznie w podobnych wielkościach np.: roczne opłaty z tytułu ubezpieczenia, prenumeraty, wsparcia programów komputerowych, dzierżawy, usług utrzymania domeny).
ZESPÓŁ 7 - "PRZYCHODY, DOCHODY I KOSZTY"
Konta zespołu "7" służą do ewidencji związanych z działalnością podstawową
Ewidencja szczegółowa prowadzona jest według pozycji planu finansowego z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej oraz stosownie do potrzeb analizy i sprawozdawczości.
Konto 720 - "Przychody z tytułu dochodów budżetowych"
Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio z podstawową działalnością Ministerstwa, w szczególności dochodów, do których zalicza się opłaty i inne dochody należne na podstawie odrębnych przepisów lub umów międzynarodowych.
Po stronie Wn konta ujmuje się odpisy i zmniejszenia przychodów z tytułu dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 221, przeniesienia na koniec roku osiągniętych przychodów z tytułu dochodów budżetowych na konto 860.
Po stronie Ma konta ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych w korespondencji z kontami 101, 130, 221.
Ewidencja szczegółowa do konta 720 prowadzona jest z wyodrębnieniem przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego dochodów.
W końcu roku obrotowego saldo konta 720 przenosi się na konto 860. Na koniec roku konto 720 nie wykazuje salda.
Konto 750 - "Przychody finansowe"
Konto 750 służy do ewidencji przychodów z tytułu operacji finansowych. Na stronie Ma konta 750 księguje się w szczególności: odsetki z tytułu zwłoki w zapłacie należności, dodatnie różnice kursowe. Na koniec roku przychody finansowe przenosi się na stronę Ma konta 860. Ewidencja analityczna do konta 750 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej. Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.
Konto 751 - "Koszty finansowe"
Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych Ministerstwa. Na stronie Wn konta 751 księguje się ujemne różnice kursowe, odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań dotyczących działalności operacyjnej w korespondencji z kontami 130, 201, 225, 234, 240, odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu operacji finansowych, w korespondencji z kontem 290, rezerwy na przyszłe zobowiązania w części dotyczącej odsetek, w korespondencji z kontem 840. W końcu roku obrotowego przenosi się koszty operacji finansowych na stronę Wn konta 860. Ewidencja analityczna do konta 751 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Konto 760 - "Pozostałe przychody operacyjne"
Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością Ministerstwa (niepodlegających ewidencji na kontach: 700, 720 i 750). W szczególności na stronie Ma konta 760 ujmuje się:
Do konta 760 prowadzona jest ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej. W końcu roku obrotowego przenosi się pozostałe przychody operacyjne na stronę Ma konta 860, w korespondencji ze stroną Wn konta 760. Konto 760 na koniec roku nie wykazuje salda.
Konto 761 - "Pozostałe koszty operacyjne"
Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością Ministerstwa, w szczególności na stronie Wn konta 761 ujmuje się:
Podstawą zapisów na koncie 761 mogą być polecenia pisemne kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa (wydane na podstawie np.: wyroku sądowego).
W końcu roku obrotowego saldo konta 761 (po stronie Ma) przenosi się na konto 860 (na stronę Wn). Na koniec roku konto 761 nie wykazuje salda. Ewidencja analityczna do konta 761 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej - wydatków.
ZESPÓŁ 8 - "FUNDUSZE, REZERWY I WYNIK FINANSOWY"
Konto 800 - "Fundusz jednostki"
Konto 800 służy do ewidencji zwiększeń i zmniejszeń funduszu Ministerstwa, który stanowi równowartość ujętych w ewidencji składników majątku trwałego i obrotowego w zakresie podstawowej działalności Ministerstwa. Do konta 800 prowadzona jest ewidencja analityczna pozwalająca na ustalenie stanu zmian w funduszu Ministerstwa oraz przygotowanie sprawozdania finansowego. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:
Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:
Fundusz jednostki może ulegać zmianom także z innych przyczyn, określonych każdorazowo w przepisach szczególnych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 zapewnia możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu Ministerstwa oraz funduszu inwestycyjnego.
Saldo konta 800 oznacza stan funduszu jednostki.
Konto 810 - "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje"
Konto 810 służy do ewidencji:
Na stronie Wn konta 810 ujmuje się:
Na stronie Wn konta 810 w Ministerstwie ujmuje się równowartość dokonanych wydatków na inwestycje.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800 "Fundusz jednostki".
Ewidencja analityczna do konta 810 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków.
Na konie roku konto 810 nie wykazuje salda.
Konto 840 - "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów"
Konto 840 służy do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów oraz innych rozliczeń międzyokresowych i rezerw na przyszłe zobowiązania.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się utworzenie i zwiększenie rezerwy oraz powstanie
i zwiększenia rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Na stronie Wn konta 840 ujmuje się zmniejszenie lub rozwiązanie rezerw, rozliczenie międzyokresowych przychodów poprzez zaliczenie ich do przychodów roku obrotowego lub przychodów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.
Ewidencja szczegółowa do konta 840 zapewnia ustalenie stanu rezerw na przyszłe zobowiązania, przychodów zaliczonych do przyszłych okresów według poszczególnych tytułów.
Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw na przyszłe zobowiązania i przychodów zaliczanych do przyszłych okresów.
Tworzy się rezerwy związane ze skutkami toczącego się postępowania sądowego, zgodnie z Ustawą o rachunkowości i Krajowym Standardem Rachunkowości nr 6. Rezerwę z tego tytułu tworzy się wówczas, gdy przeciwko Ministerstwu wniesiono pozew, a prawdopodobieństwo wyroku niekorzystnego dla Ministerstwa jest większe niż prawdopodobieństwo wyroku korzystnego. Podstawą oceny prawdopodobieństwa wyroku niekorzystnego może być przebieg postępowania sądowego oraz ocena komórki do spraw obsługi prawnej. Ustalając rezerwy uwzględnia się:
Komórka do spraw obsługi prawnej każdorazowo pisemnie informuje komórkę do spraw finansowych o wpływie pozwu przeciwko Ministerstwu, w stosunku do którego prawdopodobieństwo wyroku niekorzystnego dla Ministerstwa jest większe niż prawdopodobieństwo wyroku korzystnego. W przypadku gdy na skutek przebiegu toczącego się postępowania zmieniła się ocena prawdopodobieństwa wyroku korzystnego, komórka do spraw obsługi prawnej każdorazowo pisemnie informuje komórkę do spraw finansowych o zmianie tej oceny, informując o pozwie, w stosunku, do którego prawdopodobieństwo wyroku niekorzystnego dla Ministerstwa jest większe niż prawdopodobieństwo wyroku korzystnego. Po zakończeniu sprawy i uprawomocnieniu się orzeczenia sądu komórka do spraw obsługi prawnej na bieżąco informuje o wysokości zasądzonych kwot lub oddaleniu powództwa bądź o umorzeniu postępowania.
Konto 851 - "Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych"
Konto 851 służy do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Środki pieniężne tego funduszu, wyodrębnione na specjalnym rachunku bankowym, ujmuje się na koncie 135 "Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia". Pozostałe środki majątkowe ujmuje się na odpowiednich kontach działalności podstawowej Ministerstwa (z wyjątkiem kosztów i przychodów podlegających sfinansowaniu z funduszu).
Ewidencja szczegółowa do konta 851 pozwala na wyodrębnienie:
W ramach ewidencji analitycznej do konta 851 wyodrębniono:
Saldo Ma konta 851 wyraża stan Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Konto 855 - "Fundusz mienia zlikwidowanych jednostek"
Konto 855 służy do ewidencji równowartości przejętego przez Ministerstwo mienia zlikwidowanych jednostek. Na stronie Wn konta 855 księguje się zmniejszenie funduszu z tytułu sprzedaży, przekazania nieodpłatnego lub przejęcia mienia zlikwidowanych jednostek na własne potrzeby Ministerstwa, albo z tytułu jego likwidacji, a na stronie Ma konta 855 księguje się równowartość mienia przejętego przez Ministerstwo na podstawie bilansów likwidowanych jednostek. Wartość mienia ewidencjonuje się w korespondencji z kontem 015 zbiorczo na podstawie bilansów zlikwidowanych jednostek w wartości netto. Konto 855 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan funduszu mienia zlikwidowanych jednostek, które nie zostało jeszcze przekazane innym jednostkom, lub którego jeszcze nie przyjęto na własne potrzeby, a także wartość mienia sprzedanego, ale jeszcze niespłaconego.
Konto 860 - "Wynik finansowy"
Konto 860 służy do ustalenia wyniku finansowego jednostki.
W końcu roku obrotowego po stronie Wn ujmuje się:
Po stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego:
Konto 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki. Saldo Wn oznacza stratę netto, natomiast saldo Ma zysk netto.
Saldo konta 860 przenoszone jest w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800 "Fundusz jednostki".
Konta pozabilansowe
Konto 910 - "Zabezpieczenie należytego wykonania umowy - gwarancje"
Konto pozabilansowe 910 dotyczy ewidencji złożonych przez wykonawców gwarancji w formie innej niż pieniądz.
Na stronie Wn konta 910 ewidencjonuje się wartość gwarancji złożonych w Ministerstwie Sprawiedliwości przez wykonawców umów.
Na stronie Ma 910 konta ewidencjonuje się wartość zwrotu gwarancji, zaliczenia części zabezpieczenia na poczet zamawiającego.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy służy na pokrycie roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W przypadku, gdy wykonawca jest gwarantem, także na pokrycie roszczeń z tytułu gwarancji jakości. Jest rodzajem kaucji przekazywanej przez wykonawcę w celu zabezpieczenia roszczeń, które mogą powstać w trakcie realizacji umowy.
Wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą i który został wezwany do zawarcia umowy, ma prawo wyboru i to od jego decyzji zależy, w jakiej formie wniesie zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
Wykonawca może wnieść zabezpieczenie w jednej lub kilku następujących formach:
Konto 911 - "Należności warunkowe - weksle obce in blanco"
Konto pozabilansowe 911 służy do ewidencji należności warunkowych - weksli in blanco złożonych przez dłużnika jako zabezpieczenie udzielonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości pożyczek lub innych wierzytelności.
Po stronie Wn konta 911 ewidencjonuje się wartość weksli in blanco złożonych w Ministerstwie Sprawiedliwości przez dłużników. Wartość weksla jest określana na podstawie dokumentu, do którego został wystawiony, jako zabezpieczenie.
Po stronie Ma 911 konta ewidencjonuje się wartość zwróconych weksli in blanco lub zrealizowania określonej kwoty, jako gwarancji odzyskania części wierzytelności.
Do konta prowadzi się ewidencję analityczną umożliwiającą ustalenie należności od każdego kontrahenta.
Konto 970 - "Płatności ze środków europejskich"
Konto 970 służy do ewidencji płatności dokonywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków europejskich dysponenta z rachunku Ministra Finansów.
Na stronie Wn konta 970 ujmuje się wartości zleceń płatności przekazywanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty do Banku Gospodarstwa Krajowego celem realizacji wydatków ze środków europejskich.
Na stronie Ma konta 970 ujmuje się, na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (odbiorcy), równowartość zrealizowanych płatności.
Konto 970 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych przez instytucje lub inne upoważnione podmioty oczekujących na realizację przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Konto 976 - "Wzajemne rozliczenia między jednostkami"
Konto służy do ewidencji kwot wynikających z wzajemnych rozliczeń między jednostkami w celu sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego w ramach tej samej części budżetowej ustalonych na podstawie faktur, rachunków, decyzji administracyjnych i innych dokumentów.
Na stronie Wn konta 976 ujmuje się:
Na stronie Ma konta 976 ujmuje się:
Saldo Wn konta będzie oznaczało stan należności podlegających wyłączeniu w sprawozdaniu łącznym.
Saldo Ma konta będzie oznaczało stan zobowiązań podlegających wyłączeniu w sprawozdaniu łącznym.
Saldo konta 976 ulega likwidacji pod datą sporządzenia (zatwierdzenia) sprawozdania finansowego.
Konto 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych"
Konto służy w Ministerstwie do ewidencji wartości planu finansowego wydatków budżetowych jako dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 980 księguje się kwoty zatwierdzonego planu finansowego wydatków budżetowych oraz jego korekty, z tym że zwiększenia zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.
Na stronie Ma konta 980 księguje się:
Plan wydatków budżetowych ewidencjonowany jest zgodnie z podziałką klasyfikacji budżetowej wydatków.
Konto 980 na koniec roku nie wykazuje salda.
Konto 981 - "Plan finansowy niewygasających wydatków"
Na koncie pozabilansowym 981 ujmuje się kwoty ujęte w planach finansowych niewygasających wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 981 ewidencjonuje się wartości ujęte w zatwierdzonym na dany rok planie finansowym niewygasających wydatków Ministerstwa.
Na stronie Ma 981 ujmuje się równowartość zrealizowanych niewygasających wydatków budżetowych, które były zatwierdzone w planie na dany rok.
Wartość planowanych na dany rok niewygasających wydatków budżetowych w części niezrealizowanej lub wygasłej.
Konto 981 nie powinno wykazywać salda na koniec roku.
Konto 982 - "Plan wydatków środków europejskich"
Konto 982 służy w Ministerstwie do ewidencji planu wydatków środków europejskich Ministerstwa jako dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 982 ujmuje się plan wydatków środków europejskich oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 982 ujmuje się w szczególności:
Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona zgodnie z podziałką klasyfikacji budżetowej.
Konto 983 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego"
Konto 983 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich na dany rok budżetowy.
Na stronie Wn konta 983 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym.
Na stronie Ma konta 983 ujmuje się zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikłej z decyzji lub zawartych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w roku bieżącym.
Na koniec roku konto 983 nie wykazuje salda.
Konto 984 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat"
Konto 984 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich przyszłych lat.
Na stronie Wn konta 984 ujmuje się równowartość zaangażowanych wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego Ministerstwa przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.
Na stronie Ma konta 984 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków środków europejskich lat przyszłych.
Na koniec roku konto 984 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.
Konto 990 - "Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym"
Na koncie pozabilansowym po stronie Wn 990 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym. Na stronie Ma 990 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz wartość niezrealizowanego planu.
Ewidencja szczegółowa do konta 990 umożliwia sporządzenie sprawozdania z wykonania wydatków w układzie zadaniowym.
Konto 992 - "Zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa"
Konto 992 służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniach finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa.
Na koncie pozabilansowym po stronie Wn 992 ujmuje się kwoty udzielonego zapewnienia, na stronie Ma konta 992 ujmuje się przeniesienie kwot wynikających z ww. zapewnienia na konto 980.
Konto 998 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"
Konto 998 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych danego roku budżetowego.
Po stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie wydatków budżetowych bieżącego roku, czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność wydatkowania środków budżetowych w danym roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 prowadzona jest według podziałek klasyfikowanych zgodnie z planem finansowym na dany rok budżetowy. Na tym koncie ewidencjonowane są kwoty wydatków, które jednoznacznie zostały określone w umowie, porozumieniu, decyzji czy postanowienia. W przypadku, gdy w umowie nie określono wartości (np.: usługi telefoniczne) zaangażowanie wydatku z tego tytułu dokonywane jest na podstawie otrzymanej faktury.
W sytuacji niepełnego zrealizowania wydatków mimo zaangażowania, saldo konta 998, przeksięgowuje się 31 grudnia na konto 999, które stanowić będzie zaangażowanie przyszłych lat. Po tym przeksięgowaniu konto 998 nie będzie wykazywało salda na koniec roku.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.
Konto 999 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat"
Konto 999 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat.
Na stronie Wn konta 999 ujmuje się równowartość zaangażowania wydatków budżetowych dokonanych w latach poprzednich, a przewidzianych do realizacji w roku bieżącym lub wydatków niewygasających przewidzianych do realizacji w roku bieżącym (przeksięgowanie na początek roku na konto 998).
Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wartość przeksięgowanego z konta 998 zaangażowania wydatków, które były planowane na rok przeszły, a nie zostały wykonane w wyniku przesunięcia realizacji oraz zaangażowanie dotyczące lat przyszłych.
Ewidencja szczegółowa do konta 999 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Na koniec roku konto 999 wykazuje saldo po stronie Ma.
Rozdział 3.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych
Rozdział 4.
Opis systemu komputerowego rachunkowości
Opis systemu komputerowego rachunkowości
DZIAŁ IV
System ochrony danych w jednostce
System ochrony danych w jednostce
Rozdział 1.
Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
Ochrona zbiorów ksiąg rachunkowych
Rozdział 2.
Przechowywanie zbiorów
Przechowywanie zbiorów
Rozdział 3.
Udostępnianie danych i dokumentów
Udostępnianie danych i dokumentów
Udostępnianie sprawozdań finansowych i budżetowych oraz dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów z zakresu rachunkowości w Ministerstwie powinno następować w siedzibie Ministerstwa i po uzyskaniu zgody Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub upoważnionych osób.
Udostępnienie i wydanie dowodów księgowych zewnętrznym podmiotom, a w szczególności organom ścigania, sądom lub innym instytucjom, może nastąpić na podstawie upoważnienia organu żądającego dowodu, zapisów w umowie oraz za pisemną zgodą kierownika jednostki lub osobę przez niego upoważnioną i pod warunkiem pozostawienia w jednostce potwierdzonego spisu wypożyczonych dokumentów.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Szczegółowe zasady inwentaryzacji
Szczegółowe zasady inwentaryzacji
Zakończenie inwentaryzacji rocznej następuje do dnia 15 stycznia roku następnego.
Załącznik
Ministerstwo Środowiska w Warszawie | |||
PLAN INWENTARYZACJI na rok .......... | |||
PRZEDMIOT INWENTARYZACJI | SPOSÓB PRZEPROWADZENIA INWENTARYZACJI | USTAWOWY TERMIN INWENTARYZACJI | PROPONOWANY TERMIN INWENTARYZACJI |
1. Środki pieniężne w kasie | spis z natury | w dniu bilansowym | |
2. Środki na rachunkach bankowych MŚ oraz dysponenta części 41 budżetu państwa | potwierdzenie salda | na dzień bilansowy | |
3. Środki trwałe i pozostałe środki trwałe, jak również obce składnik mienia | spis z natury | raz na 4 lata | |
porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury, z wyłączeniem obcych składników mienia | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | ||
4. Zapasy materiałów objęte ewidencją ilościowo-wartościową: | |||
1) w magazynie materiałów biurowych | spis z natury | raz na 2 lata | |
porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | ||
2) w magazynie informatycznym | spis z natury | raz na 2 lata | |
porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | ||
3) z magazynie zabezpieczenia ochrony Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego | spis z natury | raz na dwa lata | |
porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | ||
5. Należności od odbiorców | potwierdzenie salda | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | |
6. Wartości niematerialne i prawne | porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami, w latach, w których nie dokonuje się spisu z natury | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | |
7. Należności sporne i wątpliwe, należności od osób nieprowadzących ksiąg, należności od pracowników oraz z tytułów cywilnoprawnych MŚ oraz dysponenta części 41 budżetu państwa | porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | |
8. Zobowiązania oraz pozostałe aktywa i pasywa nie podlegające spisowi z natury MŚ oraz dysponenta części 41 budżetu państwa | porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | |
9. Fundusze MŚ oraz dysponenta części 41 budżetu państwa | porównanie danych ewidencyjnych z dokumentami | w ciągu trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego i piętnastu pierwszych dni następnego roku obrotowego | |
Sporządził/a: ......................................................... | Zatwierdził/a: ......................................................... | ||
/imię i nazwisko/ | /imię i nazwisko/ |