Zasady podziału funduszu motywacyjnego oraz przyznawania premii motywacyjnej pracownikom działalności podstawowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1985.3.10

Akt utracił moc
Wersja od: 30 marca 1985 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 6 marca 1985 r.
w sprawie zasad podziału funduszu motywacyjnego oraz przyznawania premii motywacyjnej pracownikom działalności podstawowej.

Na podstawie § 15 ust. 2 rozporządzenia Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. Nr 18, poz. 86) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Fundusz motywacyjny jest przeznaczony wyłącznie na premie motywacyjne dla pracowników działalności podstawowej, którzy w okresie kwartału wykonali zlecone im zadania mające na celu usprawnienie i poprawienie działalności służby zdrowia. Zadania powinny być określane możliwie ściśle przy czym nie mogą być premiowane efekty niższe od dotychczas osiąganych.
2.
Indywidualna premia motywacyjna nie może być wyższa niż w wysokości 35% uposażenia zasadniczego pracownika.
3.
Wysokość premii indywidualnej powinna być zróżnicowana stosownie do złożoności, trudności oraz efektów wykonywanych zadań.
§  2.
1.
Premię motywacyjną przyznaje dyrektor (kierownik) zakładu.
2.
Dyrektorowi (kierownikowi) zakładu premię motywacyjną przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej.
§  3.
1.
Pracownikowi, który w okresie kwartału nie przepracował w pełni czasu pracy określonego w umowie o pracę, premię motywacyjną przyznaje się od uposażenia zasadniczego za czas faktycznie przepracowany w jednostce (komórce) organizacyjnej zakładu, w której realizuje zadania określone w regulaminie premiowania lub zadania wyznaczone mu indywidualnie.
2.
Regulamin premiowania może określić warunki i przypadki, w których pracownikowi przysługuje premia motywacyjna również za czas faktycznie przepracowany poza jednostką (komórką) organizacyjną zakładu, w której jest zatrudniony, z wyjątkiem oddelegowania na szkolenie trwające w okresie kwartału dłużej niż 10 dni; wyjątek ten nie dotyczy oddelegowania na szkolenie na pierwszy stopień specjalizacji w dziedzinie uznanej za podstawową dla danego stanowiska pracy.
3.
Na zasadach określonych w odrębnych przepisach kwoty premii motywacyjnej uwzględnia się przy obliczaniu wynagrodzenia za okres urlopu wypoczynkowego i innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, a także w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego i innych świadczeń.
§  4.
Pracownik traci prawo do premii motywacyjnej przez okres kwartału w razie:
1)
ukarania na podstawie art. 108 Kodeksu pracy,
2)
skazania prawomocnym orzeczeniem komisji kontroli zawodowej,
3)
uzasadnionej skargi pacjenta (podopiecznego).
§  5.
Wypłata premii motywacyjnej następuje z dołu po upływie kwartału.
§  6.
1.
Regulamin premiowania powinien określać zasady gospodarowania funduszem motywacyjnym i przyznawania premii motywacyjnej oraz zadania premiowe, zapewniające poprawę działalności zakładu.
2.
Regulamin premiowania powinien określać, że indywidualne premie motywacyjne w górnej wysokości przysługują pracownikom działalności podstawowej za wykonanie zadań związanych z usprawnieniem działalności podstawowej opieki zdrowotnej.
§  7.
Część ogólna regulaminu powinna określać:
1)
cele, które zakład powinien osiągnąć przy pomocy funduszu motywacyjnego,
2)
wysokość funduszu motywacyjnego,
3)
zasady podziału kwoty funduszu motywacyjnego na poszczególne jednostki organizacyjne (komórki) zakładu z zastosowaniem systemu preferencji dla jednostek (komórek) wykonujących zadania uznane za priorytetowe,
4)
zasady i tryb ustalania oraz aktualizowania zadań premiowych oraz określenia wysokości premii motywacyjnej za ich wykonanie,
5)
sposób informowania pracowników o zadaniach premiowych, ich wykonaniu oraz wysokości kwotowej premii motywacyjnej przyznanej poszczególnym pracowników,
6)
tryb kontroli wykonania zadań premiowych i wnioskowania premii motywacyjnej oraz jej przyznawania,
7)
zasady obniżenia lub pozbawienia pracownika premii motywacyjnej,
8)
terminy wypłaty premii motywacyjnej,
9)
upoważnienie dla dyrektora (kierownika) do zlecania indywidualnych zadań premiowych poza regulaminem oraz tryb postępowania w tych sprawach,
10)
inne postanowienia związane ze specyfiką zakładu.
§  8.
Przy określaniu szczegółowych zadań zapewniających osiągnięcie celów, o których mowa w § 7 pkt 1, należy uwzględnić poprawę działalności, dostępności, poziomu, zakresu i kultury świadczeń, a w szczególności:
1)
zapewnienie wszystkim pacjentom uzyskania porady ambulatoryjnej bądź domowej w dniu zgłoszenia we wszystkich placówkach podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania, pracy i nauki (premiowanie dodatkowych przyjęć ambulatoryjnych i wizyt domowych, przekraczających średnie miesięczne w województwie),
2)
zapewnienie dostępności świadczeń zdrowotnych w dodatkowe dni wolne od pracy,
3)
zwiększenie udziału społeczeństwa w kształtowaniu postaw i zachowań lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników, przez wprowadzenie systemów opiniowania ich pracy oraz wykorzystywania tych opinii przy określaniu wysokości indywidualnej premii motywacyjnej,
4)
udostępnianie świadczeń ambulatoryjnych w godzinach popołudniowych i wieczornych,
5)
poprawę opieki profilaktycznej, a w szczególności uzyskanie wyższych wskaźników:

- opieki profilaktycznej nad niemowlętami, dziećmi i młodzieżą,

- wczesnego objęcia pełną opieką kobiet ciężarnych i ciągłości opieki nad ciężarnymi,

- badań profilaktycznych w zakładach pracy,

6)
zwiększenie liczby dzieci i młodzieży szkolnej objętych fluorkową profilaktyką próchnicy zębów, profilaktyką ortodontyczną i wyleczonych w systemie planowej opieki stomatologicznej,
7)
skrócenie okresu pomiędzy wyznaczonymi terminami wizyt pacjentów leczonych przez lekarzy dentystów oraz okresu oczekiwania na leczenie protetyczne,
8)
skrócenie okresu oczekiwania na badania diagnostyczne,
9)
zwiększenie liczby chorych leczonych w szpitalu przez skrócenie okresu diagnozowania, odpowiednie przygotowanie do hospitalizacji oraz przez racjonalne wykorzystanie łóżek,
10)
zapewnienie ciągłości diagnozowania i leczenia w szpitalach we wszystkie dni w tygodniu,
11)
zwiększenie udziału pracowników szpitali w działalności konsultacyjnej na rzecz lecznictwa ambulatoryjnego,
12)
poprawę opieki nad leczonymi w szpitalach, sprawowanej przez pielęgniarki i salowe,
13)
zwiększenie dyspozycyjności pogotowia ratunkowego wyrażanej skróceniem czasu pomiędzy wezwaniem a wyjazdem do wypadków i zachorowań nagłych,
14)
lepszą gospodarkę lekiem, zwiększenie liczby sporządzanych leków recepturowych, produkowanych płynów infuzyjnych i innych wyrobów farmaceutycznych,
15)
zabezpieczenie odpowiednich warunków sanitarno-higienicznych w ramach nadzoru i kontroli wykonanych przez stacje sanitarno-epidemiologiczne,
16)
poprawę stanu sanitarno-higienicznego zakładów,
17)
poprawę organizacji pracy pozwalającą na pełniejsze wykorzystanie zasobów kadrowych oraz sprzętu, aparatury i innych urządzeń.
§  9.
1.
Szczegółowe zadania premiowe powinny zapewnić osiągnięcie celów zawartych w części ogólnej regulaminu.
2.
Zadania premiowe, w zależności od ich charakteru, określa się indywidualnie dla poszczególnych pracowników lub dla zespołów pracowniczych, jeżeli wyniki pracy są uzależnione od zespolonego działania albo dla całych komórek organizacyjnych.
3.
Dyrektor (kierownik) zakładu może w okresie kwartału zlecić pracownikowi lub zespołowi pracowników dodatkowe zadania premiowe, wynikające z bieżących zadań komórki organizacyjnej lub zakładu.
4.
Zadania premiowe dla dyrektorów (kierowników) zakładów określa kierownik jednostki nadrzędnej.
5.
Zadania premiowe powinny być bieżąco aktualizowane i dostosowywane do potrzeb wynikających z aktualnych zadań związanych z poprawą poszczególnych dziedzin działalności zakładu.
§  10.
Przez podstawową opiekę zdrowotną, o której mowa w § 6 ust. 2, rozumie się:
1)
poradnię ogólną i poradnię dla dzieci w przychodniach rejonowych,
2)
ośrodek zdrowia na wsi,
3)
poradnię rejonową przemysłowej i akademickiej służby zdrowia,
4)
poradnię szkolną,
5)
poradnię dla kobiet w przychodniach rejonowych oraz w przemysłowej i w akademickiej służbie zdrowia,
6)
poradnię stomatologiczną w przychodni rejonowej, ośrodku zdrowia, przychodni przemysłowej i akademickiej służbie zdrowia oraz poradnię stomatologiczną szkolną, międzyszkolną i przedszkolną.
§  11.
1.
Projekt regulaminu premiowania opracowuje dyrektor zakładu w porozumieniu z organizacjami społeczno-politycznymi i związkiem zawodowym działającymi w zakładzie pracy. Regulamin zatwierdza kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
Zmiany w regulaminie wprowadza się w trybie określonym w ust. 1.
3.
Postanowienia w regulaminie podaje się do wiadomości pracowników zakładu na 7 dni przed wprowadzeniem ich w życie.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 kwietnia 1985 r.