Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1992.7.32

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 1993 r.

ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 września 1992 r.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254)
zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113 oraz Nr 54, poz. 254),
2)
okresie - należy przez to rozumieć także semestr.
2.
Zarządzenie nie dotyczy szkół artystycznych oraz szkół specjalnych dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym.
§  2.
1.
Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia ma na celu:
1)
bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,
2)
pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień i zainteresowań,
3)
uświadamianie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie,
4)
wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
5)
ukierunkowywanie samodzielnej pracy ucznia,
6)
korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela,
7)
okresowe (roczne) podsumowywanie wiadomości i umiejętności oraz określanie na tej podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres (rok szkolny).
2.
Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny. Stopnie szkolne, o których mowa w ust. 4, są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Nauczyciel ustalając stopień szkolny powinien go - na prośbę ucznia lub jego rodziców - krótko uzasadnić. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne, uczeń - na własną prośbę lub prośbę jego rodziców - otrzymuje do domu na czas określony przez nauczyciela.
3.
Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych, zwanych dalej "stopniami", według następującej skali:
StopieńSkrót LiterowyOznaczenie Cyfrowe
CelującyCel.6
Bardzo DobryBdb.5
DobryDb.4
DostatecznyDst.3
MiernyMrn.2
NiedostatecznyNdst.1
4.
Oceny wyrażane w stopniach dzielą się na:
1)
cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania,
2)
okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany okres (rok szkolny); stopnie te nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
§  3.
1.
Stopień ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu, a ocenę zachowania - wychowawca klasy.
2.
Stopień ustalony przez nauczyciela i ocena zachowania ucznia ustalona przez wychowawcę zgodnie z postanowieniami zarządzenia, nie mogą być uchylone ani zmienione decyzją administracyjną.
§  4.
1.
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
1)
stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a)
posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

oraz

b)
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,

lub

c)
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2)
stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a)
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,

oraz

b)
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
3)
stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a)
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,

oraz

b)
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
4)
stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a)
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym,

oraz

b)
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
5)
stopień mierny otrzymuje uczeń, który:
a)
ma braki w opanowaniu minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,

oraz

b)
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności,
6)
stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a)
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,

oraz

b)
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
2.
Przy ustalaniu stopnia z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki - jeżeli nie są one przedmiotami kierunkowymi - należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych przedmiotów.
3. 1
Nauczyciel szkoły podstawowej i ponadpodstawowej może na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 67, poz. 322), obniżyć wymagania programowe z obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących - z wyjątkiem przedmiotów wiodących związanych z profilem nauczania w liceum ogólnokształcącym - w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym.
§  5.
1.
Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.
2.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1)
stopnie z przedmiotów nauczania,
2)
promocję lub ukończenie szkoły.
3.
Zachowanie ucznia ocenia się następująco:

wzorowe - wz.

bardzo dobre - bdb.

dobre - db.

nieodpowiednie - ndp.

naganne - ng.

4.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady jej ustalania oraz tryb odwoławczy ustala rada pedagogiczna po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
5.
W szkołach policealnych i pomaturalnych zachowania nie ocenia się.
§  6.
1.
Nauczyciele przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz wychowawcy klas ustalają w końcu każdego okresu w terminie określonym przez dyrektora szkoły okresowe stopnie oraz oceny zachowania.
2.
Stopnie (oceny zachowania) ustalone za ostatni okres roku szkolnego są stopniami (ocenami rocznymi) uwzględniającymi wiadomości i umiejętności (zachowanie) ucznia z poprzedniego okresu.
3.
W szkołach zawodowych, które organizują praktyczną naukę zawodu (zajęcia praktyczne) w zakładach pracy - okresowy i roczny stopień z tych zajęć ustala kierownik szkolenia praktycznego po uzgodnieniu stopnia z prowadzącym zajęcia praktyczne wtedy, kiedy prowadzącym te zajęcia nie jest nauczyciel praktycznej nauki zawodu. Stopień z praktyki zawodowej ustala opiekun praktyki w porozumieniu z osobami prowadzącymi te praktyki.
4.
Uczniowi pierwszej klasy szkoły podstawowej ustala się za I okres opisową ocenę zachowania i opisowy stopień ze wszystkich przedmiotów nauczania, a za rok szkolny - ocenę zachowania i jeden stopień ze wszystkich przedmiotów nauczania.
5.
Ustalony przez nauczyciela stopień okresowy (roczny) może być podwyższony jedynie w wyniku egzaminu sprawdzającego przeprowadzonego zgodnie z § 9.
§  7.
1.
Uczeń może być zwolniony z nauki następujących przedmiotów:
1)
wychowanie fizyczne,
2)
plastyka,
3)
technika,
4)
muzyka.
2.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów wymienionych w ust. 1, podejmuje dyrektor szkoły na podstawie:
1)
zaświadczenia lekarza specjalisty - w przypadku wychowania fizycznego,
2)
wniosku rodziców i zaświadczenia specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni wymienionej w art. 2 pkt 4 ustawy - w przypadku plastyki, techniki i muzyki.
3.
Dziecko obywatela polskiego powracającego z zagranicy, przyjęte do:
1)
klasy VI, VII lub VIII szkoły podstawowej albo do klasy II lub III szkoły zasadniczej, może być zwolnione - na wniosek rodziców - z nauki języka obcego,
2)
średniej szkoły zawodowej lub liceum ogólnokształcącego może być zwolnione - na wniosek rodziców - z nauki jednego języka obcego, jeżeli nie ma możliwości zastosowania przepisów § 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186).

Decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki języka obcego podejmuje dyrektor szkoły.

4.
Uczeń niedosłyszący może być zwolniony z nauki jednego języka obcego. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły na podstawie pisemnego wniosku rodziców ucznia i zaświadczenia specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni wymienionej w art. 2 pkt 4 ustawy oraz po uzyskaniu opinii logopedy i pedagoga szkolnego.
5.
Na pisemną prośbę rodziców ucznia lub na pisemną prośbę ucznia i w porozumieniu z jego rodzicami, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z tych części zajęć przysposobienia obronnego, na które uczeń nie może uczęszczać ze względu na jego przekonania religijne. W takim przypadku ocenia się wiadomości i umiejętności ucznia, z których nie został on zwolniony.
6.
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć jednego okresu, jednego roku szkolnego, kilku lat nauki, lub całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły. Zwolnienia, o których mowa w ust. 3 i 4, dotyczą całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły.
7.
W przypadku zwolnienia ucznia z określonego przedmiotu, zamiast oceny, należy w dokumentacji stwierdzającej przebieg nauki ucznia wpisać w odpowiedniej rubryce - "zwolniony".
§  8.
1.
Obowiązkiem wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania określonymi niniejszym zarządzeniem oraz z postanowieniami szczegółowymi przyjętymi przez szkołę.
2.
Rodzice uczniów mają prawo do uzyskiwania informacji o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci zgodnie z trybem ustalonym w statucie szkoły.
3. 2
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych). O przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym, należy poinformować - w formie ustalonej w statucie szkoły - ucznia i jego rodziców, na miesiąc przed zakończeniem okresu (rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych).
§  9.
1.
Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa (roczna) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
2.
Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie niedostateczne oceny okresowe (roczne) z obowiązkowych przedmiotów nauczania.
3.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym okresie (roku szkolnym). Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie (roku szkolnym).
4.
Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:
1)
dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą - jako przewodniczący komisji,
2)
nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator,
3)
nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.

W egzaminie sprawdzającym może uczestniczyć bez prawa głosu:

a)
przedstawiciel rady rodziców - na wniosek rodziców ucznia,
b)
doradca metodyczny - na wniosek egzaminatora,
c)
wychowawca klasy.
5.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego -przedmiotu z tej lub innej szkoły (w porozumieniu z dyrektorem innej szkoły).
6.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
7.
W szkołach zawodowych egzamin sprawdzający z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych, pracowni lub innych przedmiotów, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
8.
Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
9.
Komisja, o której mowa w ust. 4, może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:
a)
podwyższyć stopień - w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
b)
pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela - w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
10.
Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokółu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.

11.
Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu sprawdzającego, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
12.
Od ustalonego przez komisję stopnia niedostatecznego, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu sprawdzającego, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
13.
Organ wymieniony w ust. 12 rozpatruje odwołanie w ciągu 10 dni i postanawia:
1)
oddalić odwołanie podając uzasadnienie

lub

2) 3
wyznaczyć powtórny egzamin sprawdzający w wypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ust. 4 i 6-10.
14.
W przypadku wyznaczenia powtórnego egzaminu sprawdzającego, organ wymieniony w ust. 12, powołuje komisję egzaminacyjną w składzie:
1)
dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
2)
nauczyciel uczący danego przedmiotu - jako egzaminator,
3)
właściwy doradca metodyczny lub nauczyciel tego samego przedmiotu - jako członek komisji.

W pracach komisji uczestniczy ponadto - w charakterze obserwatora - przedstawiciel organu wymienionego w ust. 12.

15.
Powtórny egzamin sprawdzający przeprowadza się w szkole, do której uczęszcza dany uczeń. Egzamin ten należy przeprowadzić:
1)
w przypadku stopnia okresowego - w ciągu dwóch pierwszych tygodni następnego okresu,
2)
w przypadku stopnia rocznego - do końca danego roku szkolnego.
16.
Przy powtórnym egzaminie sprawdzającym stosuje się przepisy ust. 5-10.
17.
Jeżeli w wyniku pozytywnego powtórnego egzaminu sprawdzającego, uczeń spełnia warunki określone w § 11 ust. 1, rada pedagogiczna zobowiązana jest zmienić swoją uchwałę dotyczącą promocji (ukończenia szkoły) ucznia.
18.
Od stopnia ustalonego w wyniku powtórnego egzaminu sprawdzającego odwołanie nie przysługuje.
§  10.
1. 4
Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli zostały mu ustalone oceny okresowe (roczne) według skali stopni szkolnych wymienionej w § 2 ust. 3 i zgodnie z kryteriami stopni określonymi w § 4 - ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem przedmiotów i zajęć, z których na podstawie § 7 został zwolniony.
2.
Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności (co najmniej 50%) na zajęciach lekcyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich stopni okresowych (rocznych).
3.
Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) przedmiotu (przedmiotów) wyznacza - w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami - egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie (roku szkolnym). W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim okresie, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
4.
Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn nieusprawiedliwionych, rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
5. 5
Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczniowi ubiegającemu się o prawo zdawania ustnego egzaminu dojrzałości z języka obcego opanowanego poza szkołą, zgodnie z wymaganiami obowiązującego programu nauczania tego języka.
5a. 6
Dyrektor szkoły może wyznaczyć egzamin klasyfikacyjny uczniowi ubiegającemu się o przyjęcie w tej szkole do klasy bezpośrednio wyższej niż wynika to z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia, w wypadku dokonania przez ucznia zmiany kierunku kształcenia się związanej ze zmianą typu szkoły lub profilu nauczania w liceum ogólnokształcącym albo zmianą kierunku kształcenia zawodowego; w takim wypadku dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku składania egzaminów klasyfikacyjnych z tych przedmiotów i zajęć obowiązkowych, w których nie ma różnic programowych a z których uczeń otrzymał na świadectwie szkolnym stopnie co najmniej mierne.
6.
Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 3, 4 i 5, przeprawadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7.
Komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego dziecko spełniające zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o obowiązek szkolny poza szkołą:
1)
zostaje przyjęte do jednej z klas szkoły podstawowej,
2)
może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, wyznacza - w terminie uzgodnionym ,z tym dzieckiem i jego rodzicami - dyrektor szkoły, który wyraził zgodę na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
8.
Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w ust. 7, dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
1)
dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
2)
egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 9.

W egzaminie mogą uczestniczyć - w charakterze obserwatorów - rodzice dziecka.

9.
Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne.

Dziecku składającemu komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

10.
Tryb przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w ust. 7, a w szczególności liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
11.
Uczniom szkół zawodowych, którzy z przyczyn usprawiedliwionych nie zostali sklasyfikowani na koniec okresu lub roku szkolnego z zajęć praktycznych, szkoła organizuje w warsztatach szkolnych lub zakładach pracy zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania.
12.
Do egzaminów klasyfikacyjnych wymienionych w ust. 3-5 i 7 stosuje się odpowiednie przepisy § 9 ust. 6, 7 i 10.
13.
Pytania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala egzaminator, a w przypadku komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w ust. 7 - egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń) powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen wymienionych w § 4 ust. 1.
14.
Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator (egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji w przypadku komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w ust. 7) ustala stopień według skali stopni wymienionej w § 2 ust. 3.
15. 7
Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w ust. 3, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który powołuje komisję egzaminacyjną działającą w składzie i na zasadach określonych w § 9 ust. 4-7 i 10 oraz w § 10 ust. 13 i 14,

Od oceny ustalanej przez tę komisję odwołanie nie przysługuje.

16. 8
Od co najwyżej trzech ocen niedostatecznych ustalonych w wyniku komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w ust. 7, dziecko lub jego rodzice mogą odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, który stosuje zasady określone w § 9 ust. 6, 10 i 13-15 oraz w § 10 ust. 13 i 14. Od ocen ustalonych przez tę komisję odwołanie nie przysługuje.
§  11.
1. 9
Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, a w przypadku klasy programowo najwyższej - kończy szkołę, jeżeli otrzymał ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych określonych planem nauczania, z uwzględnieniem § 7 i § 10 ust. 9, roczne stopnie wyższe od stopnia niedostatecznego, a w przypadku ucznia pierwszej klasy szkoły podstawowej - jeden stopień roczny wyższy od stopnia niedostatecznego, natomiast w przypadku ucznia szkoły zawodowej - jeżeli zdał ponadto egzamin z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego.
2.
Uczeń, z zastrzeżeniem ust. 3, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 nie otrzymuje promocji (nie kończy szkoły) i pozostaje nadal w tej samej klasie.
3.
Uczeń szkoły zawodowej, który nie złożył egzaminu z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego, ma prawo do powtarzania klasy programowo najwyższej oraz do ponownego zdawania egzaminu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4. 10
Rada pedagogiczna szkoły podstawowej może podjąć uchwałę o warunkowym promowaniu ucznia, który otrzymał roczny stopień niedostateczny lub nie był klasyfikowany z jednego obowiązkowego przedmiotu nauczania, a z pozostałych przedmiotów otrzymał stopnie co najmniej mierne.
5.
Uczeń szkoły podstawowej może być promowany warunkowo tylko jeden raz w cyklu kształcenia.
6.
Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela oraz przedstawić w pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione, uczeń otrzymuje stopień niedostateczny, który może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznego stopnia okresowego.
7.
Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: "uchwałą rady pedagogicznej z dnia ............. promowany warunkowo do klasy ....".
8. 11
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej mogą być promowani uchwałą rady pedagogicznej do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem również w ciągu roku szkolnego, jeżeli ich rozwój psychiczny i fizyczny oraz zasób wiedzy i umiejętności odpowiada wymaganiom programowym klasy, do której mają być promowani. Wniosek o promowanie poza normalnym trybem może być złożony do dyrektora szkoły przez:

– rodziców ucznia,

– wychowawcę klasy lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną, za zgodą rodziców.

9. 12
Uczeń szkoły prowadzonej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub zakładzie poprawczym, uzyskujący co najmniej mierne stopnie ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych i rokujący opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwu klas, może być na podstawie uchwały rady pedagogicznej promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem również w ciągu roku szkolnego.
10. 13
Uczniowie klas I-VII szkoły podstawowej, którzy zostali zakwalifikowani do kształcenia specjalnego i mają co najmniej roczne opóźnienie w realizacji programu nauczania a którzy w szkole podstawowej specjalnej uzyskują co najmniej dostateczne stopnie ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz rokują opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwu klas, mogą być promowani uchwałą rady pedagogicznej do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem również w ciągu roku szkolnego.
11. 14
Promowanie poza normalnym trybem, o którym mowa w ust. 8, 9 i 10, odnotowuje się w arkuszu ocen ucznia przez zamieszczenie klauzuli: "uchwałą rady pedagogicznej z dnia ..... promowany poza normalnym trybem do klasy ....
§  12.
1.
Uczeń może otrzymać promocję (ukończyć szkołę) z wyróżnieniem.
2.
Warunki i zasady przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III szkoły podstawowej ustala rada pedagogiczna w porozumieniu z radą szkoły.
3. 15
Uczeń otrzymuje promocję (kończy szkołę) z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej (końcowej) klasyfikacji średnią stopni wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem "z wyróżnieniem".
3a. 16
Absolwent szkoły średniej otrzymuje świadectwo dojrzałości z wyróżnieniem, jeżeli spełnia warunki o których mowa w ust. 3 i ponadto uzyska średnią wszystkich stopni z egzaminu dojrzałości wynoszącą co najmniej 4,60. Wyróżniony absolwent otrzymuje świadectwo dojrzałości z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem "z wyróżnieniem".
4.
Rada szkoły może ustanowić odznaki dla uczniów wyróżniających się szczególnymi osiągnięciami w określonej dziedzinie, ustalając wzór odznaki oraz warunki jej uzyskania.
5.
Odznaki i wyróżnienia dla uczniów może także ustanowić kurator oświaty lub właściwy minister prowadzący szkoły.
§  13.
Nauczyciel prowadzący przedmioty (zajęcia) nadobowiązkowe, ustala - na prośbę ucznia - stopień z tych przedmiotów (zajęć) według skali stopni określonych w § 2 ust. 3.
§  14.
Traci moc zarządzenie Nr 25 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 35).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 1992 r.
1 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
2 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
3 § 9 ust. 13 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
4 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
5 § 10 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
6 § 10 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
7 § 10 ust. 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. d) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
8 § 10 ust. 16 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. e) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
9 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
10 § 11 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
11 § 11 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
12 § 11 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
13 § 11 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
14 § 11 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
15 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.
16 § 12 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 30 z dnia 12 października 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.10.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 października 1993 r.