Zasady i tryb przyznawania dotacji celowych, subwencji budżetowych oraz rozliczeń z budżetem państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, państwowych gospodarstw rolnych i ich jednostek nadrzędnych, podległych Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej lub radom narodowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1981.13.32

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1981 r.

ZARZĄDZENIE Nr 95
MINISTRA FINANSÓW ORAZ MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 22 października 1981 r.
w sprawie zasad i trybu przyznawania dotacji celowych, subwencji budżetowych oraz rozliczeń z budżetem państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, państwowych gospodarstw rolnych i ich jednostek nadrzędnych, podległych Ministrowi Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej lub radom narodowym.

Na podstawie § 10 i 29 oraz w związku z § 27 ust. 1 uchwały Nr 114 Rady Ministrów z dnia 17 czerwca 1981 r. w sprawie systemu ekonomiczno-finansowego państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, państwowych gospodarstw rolnych oraz niektórych zjednoczeń resortu rolnictwa (Monitor Polski Nr 16, poz. 126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy jednostek:
1)
rozliczających się z budżetami terenowymi:
a)
wojewódzkich ośrodków postępu rolniczego,
b)
gospodarstw rolnych szkół rolniczych,
c)
państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i kombinatów rolnych,
2)
rozliczających się z budżetem centralnym:
a)
przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego oraz w Zjednoczeniu Hodowli i Obrotu Zwierzętami,
b)
przedsiębiorstw podporządkowanych instytutom naukowo-badawczym,
c)
gospodarstw pomocniczych Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych,
d)
państwowych gospodarstw rybackich,

– zwanych dalej przedsiębiorstwami.

2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o jednostkach rozliczających rozumie się przez to:
1)
terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, które są jednostkami rozliczającymi przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1, pkt 1,
2)
Zjednoczenia Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego oraz Hodowli i Obrotu Zwierzętami, instytuty naukowo-badawcze i Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, które są jednostkami rozliczającymi przedsiębiorstw zgrupowanych w tych zjednoczeniach.

Rozdział  1.

Zasady przyznawania dotacji.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwom produkującym mieszanki pasz treściwych według receptur obwiązujących w przemyśle paszowym, zwanych dalej "mieszankami" przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między łącznymi kosztami produkcji tych mieszanek a ich łączną wartością obliczoną według cen zbytu.
2.
Do kosztów produkcji mieszanek, stanowiących podstawę wyliczenia dotacji zalicza się:
1)
wartość surowców zużytych do produkcji mieszanek:
a)
zboża własne oraz zboża nabywane od innych przedsiębiorstw lub producentów rolnych - według obowiązujących cen skupu z uwzględnieniem dopłat do ceny i jakości zbóż w dniu przekazania do produkcji, po uprzednim doprowadzeniu tych zbóż do norm wilgotności umożliwiającej ich produkcję,
b)
zboża i śruty zbożowe nabywane od uspołecznionych jednostek obrotu według obowiązujących cen zakupu dla zbóż,
c)
susze roślin zielonych i okopowych - według obowiązujących cen zbytu,
d)
śruty zbożowe ze zbóż własnych, jak też nabywane od innych przedsiębiorstw lub producentów rolnych - według obowiązujących cen skupu zbóż,
e)
pozostałe komponenty nabywane od przedsiębiorstw przemysłu paszowego - według cen zakupu,
2)
zryczałtowane koszty pozasurowcowe obejmujące również koszty śrutowania zbóż oraz zryczałtowane stawki zysku w wysokości obowiązującej w przemyśle paszowym.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwom produkującym przetwory produktów rolniczych przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między kosztem produkcji tych produktów a ich ceną zbytu.
2.
Wysokość dotacji ustala Minister Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3.
Za przetwory produktów rolniczych uważa się w szczególności:
1)
przetwory mleczarskie, w tym również mleko o zawartości tłuszczu odpowiadającej normie, w butelkach lub w paczkach oraz mleko pasteryzowane,
2)
przetwory owocowo-warzywne,
3)
przetwory warzywno-mięsne.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwom prowadzącym urządzenia socjalne, a zwłaszcza żłobki, przedszkola, świetlice dziecięce, dziecińce, obiekty kolonijne, placówki kulturalno-oświatowe, obiekty sportowe, przysługuje dotacja na pokrycie części kosztów prowadzenia tych urządzeń.
2.
Podstawę określenia dotacji, o której mowa w ust. 1 stanowią ustalone na podstawie obowiązujących normatywów planowane koszty prowadzenia urządzeń socjalnych, zmniejszone o planowaną odpłatność osób korzystających z urządzeń socjalnych i o ewentualne dotacje otrzymane z innych źródeł.
3.
Do kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych, o których mowa w ust. 2 zalicza się:
1)
płace łącznie z obciążeniami (podatek od funduszu płac i składki na ubezpieczenia społeczne) pracowników placówek socjalnych,
2)
zakupy sprzętu i wyposażenia,
3)
remonty i konserwacje obiektów wyposażenia wykonane siłami własnymi i siłami obcymi,
4)
zużycie materiałów własnej i obcej produkcji na utrzymanie urządzeń socjalnych, przedmiotów nietrwałych oraz energii (oświetlenie, ogrzewanie itp.),
5)
zakup produktów żywnościowych oraz równowartość zużycia produktów własnych w granicach ustalonych norm żywieniowych,
6)
inne koszty bezpośrednie.
4.
Koszty prowadzenia urządzeń socjalnych nie pokryte dotacją finansowane są ze środków funduszu socjalnego.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwom posiadającym w administracji pałace i inne obiekty zabytkowe przysługuje dotacja na pokrycie kosztów remontów tych obiektów.
2.
Wysokość dotacji ustala każdego roku Minister Finansów oraz Minister Kultury i Sztuki na wniosek Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, sporządzony na podstawie zestawień przewidywanych nakładów na remonty pałaców i innych obiektów zabytkowych.
3.
Zestawienia dotacji sporządzają jednostki rozliczające na podstawie wniosków przedsiębiorstw, zaopiniowanych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków i przesyłają je do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - w terminie do dnia 15 kwietnia każdego roku.
4.
W ramach ogólnej kwoty dotacji, o której mowa w ust. 2 Minister Kultury i Sztuki określi kwotę dotacji dla jednostek rozliczających, które dokonają podziału tej kwoty dla podległych przedsiębiorstw - w terminie do dnia 15 maja każdego roku.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwom przysługuje dotacja na pokrycie kosztów utrzymania gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
2.
Podstawą ustalenia dotacji są normatywy określające koszt eksploatacji i remontów 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych. Normatywy te przyjmuje się w takiej wysokości jaka obowiązuje w miejskich zasobach mieszkaniowych w danym województwie.
3.
Do kosztów eksploatacji budynków mieszkalnych, objętych normatywem zalicza się również wywóz nieczystości i dostawę wody do lokali mieszkalnych.
4.
Dotację stanowi różnica między kosztami normatywnymi a dochodami z działalności gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, zwiększona o planowany wynik z działalności w zakresie usług centralnego ogrzewania i dostarczania ciepłej wody.
5.
Jeżeli bezpośrednie koszty utrzymania gospodarki komunalnej i mieszkaniowej są niższe od kosztów normatywnych, równowartość 30% różnicy pomiędzy tymi wielkościami zmniejsza wysokość należnej dotacji za dany rok. Pozostała część różnicy jest odprowadzana na oddzielny rachunek bankowy z przeznaczeniem na finansowanie remontów mieszkań i urządzeń komunalnych w latach następnych.
6.
Jeżeli bezpośrednie koszty utrzymania gospodarki komunalnej i mieszkaniowej są wyższe od kosztów normatywnych różnica obciąża koszty przedsiębiorstwa. W takich wypadkach koszty remontów budynków mieszkalnych i urządzeń komunalnych mogą być rozliczane w czasie na zasadach ogólnie obowiązujących, jeżeli nie mają one pokrycia w oszczędnościach, o których mowa w ust. 5.
7.
Do kosztów bezpośrednich, o których mowa w ust. 5 zalicza się:
1)
płace łącznie z obciążeniami pracowników zatrudnionych przy działalności komunalnej i mieszkaniowej,
2)
amortyzację środków trwałych użytkowanych przez działalność komunalną i mieszkaniową, bez amortyzacji zakładowych budynków mieszkalnych,
3)
zużycie materiałów własnej i obcej produkcji, przedmiotów nietrwałych oraz energii (oświetlenie, ogrzewanie),
4)
remonty i konserwacje urządzeń działalności komunalnej i mieszkaniowej wykonane siłami własnymi i siłami obcymi,
5)
transport własny i obcy świadczony na rzecz działalności komunalnej i mieszkaniowej z wyłączeniem świadczeń na rzecz użytkowników mieszkań - np, przeprowadzki - przeprowadzonych na ich koszt,
6)
inne koszty bezpośrednie.
8.
Do dochodów, o których mowa w ust. 4 zalicza się:
1)
sumę równowartości czynszów za lokale mieszkalne, obliczoną oddzielnie za każde mieszkanie, według najniższych stawek jakie obowiązują w mieszkaniach kwaterunkowych w danym województwie, nie więcej jednak niż równowartość ekwiwalentu pieniężnego z tytułu niekorzystania z mieszkania zakładowego, zgodnie z przepisami układu zbiorowego pracy dla państwowych przedsiębiorstw rolnych,
2)
wpływy z tytułu pełnej odpłatności użytkowników mieszkań,
3)
odsetki pobrane od obcych użytkowników za nieterminowe uiszczanie należności z tytułu najmu lokali.

Rozdział  2.

Zasady przyznawania subwencji budżetowych.

§  7.
1.
Przedsiębiorstwa zgrupowane w Zjednoczeniu Nasiennictwa Rolniczego i Ogrodniczego prowadzące hodowlę twórczą i zachowawczą w zakresie: roślin rolniczych i ogrodniczych, sadów zraźnikowych i matecznika borówki wysokiej otrzymują subwencje budżetowe na pokrycie kosztów tej hodowli.
2.
Subwencje budżetowe udzielane będą przez okres 5 lat, z tym, że w pierwszym roku działania systemu ekonomiczno-finansowego wynoszą 250 mln zł, a w każdym kolejnym roku ulegają zmniejszeniu o 50 mln zł w stosunku do ich wielkości ustalonej w roku poprzednim.
3.
Podziału dla poszczególnych przedsiębiorstw subwencji, o których mowa w ust. 2 dokonuje - w terminie do dnia 15 maja każdego roku - Dyrektor Zjednoczenia biorąc pod uwagę zakres prowadzonej hodowli twórczej i zachowawczej oraz warunki w jakich jest ona realizowana.
§  8.
1.
Gospodarstwa pomocnicze Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych prowadzące prace badawcze, doświadczalne i działalność atestacyjno-kontrolną w zakresie oceny odmian roślin uprawnych oraz upowszechnienia wiedzy o roślinach uprawnych otrzymują subwencję budżetową na pokrycie kosztów tej działalności.
2.
Podstawę ustalenia subwencji, o której mowa w ust. 1 stanowią planowane nie wyższe niż rzeczywiste koszty prac badawczych, doświadczalnych, atestacyjno-kontrolnych i upowszechnienia wiedzy o odmianach roślin uprawnych, zmniejszone o dochody uzyskane z tej działalności, oraz zwiększone o normatywną stawkę zysku wynoszącą 25% kosztów brutto zwiększonych o wartość produkcji ubocznej prac doświadczalnych.
3.
Do kosztów, o których mowa w ust. 2 zalicza się:
1)
płace pracowników zatrudnionych w działalności badawczej, doświadczalnej, atestacyjno-kontrolnej i upowszechnienia wiedzy rolniczej łącznie z obciążeniami (podatek od funduszu płac i składki na ubezpieczenia społeczne),
2)
zużycie nasion, sadzeniaków, nawozów, środków ochrony roślin, materiałów podstawowych, pomocniczych i paliwa oraz zakup przedmiotów nietrwałych,
3)
usługi materialne i niematerialne wykonane siłami własnymi i obcymi na rzecz prac badawczych i doświadczalnych, atestacyjno-kontrolnych i upowszechnienia wiedzy rolniczej,
4)
zużycie energii elektrycznej i cieplnej,
5)
amortyzację środków trwałych użytkowanych przez działalność badawczo-doświadczalną, atestacyjno-kontrolną i upowszechnienia wiedzy rolniczej,
6)
narzut kosztów ogólnogospodarczych,
7)
inne koszty bezpośrednie nie wymienione w pkt 1-5.
4.
Dyrektor Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych może dla zgrupowanych gospodarstw pomocniczych dokonywać redystrybucji subwencji w ramach ogólnej kwoty planowanej na dany rok w razie zmiany zakresu prac, o których mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego otrzymują subwencję budżetową na pokrycie kosztów prac doświadczalnych, wdrożeniowych, upowszechnieniowych i szkoleniowych.
2.
Podstawę ustalenia subwencji budżetowej, o której mowa w ust. 1 stanowią planowane koszty, nie wyższe od rzeczywistych zmniejszone o dochody uzyskane z działalności doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechnienia wiedzy rolniczej prowadzonej na podstawie rocznych planów zatwierdzanych w obowiązującym trybie przez wojewodę.
3.
Do kosztów, o których mowa w ust. 2 zalicza się:
1)
płace służby doradztwa specjalistycznego, pracowników ośrodków szkoleniowych oraz pozostałych pracowników zatrudnionych w działalności doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechnienia wiedzy rolniczej łącznie z obciążeniami (podatek od funduszu płac, składki na ubezpieczenia społeczne oraz narzuty na zakładowy fundusz nagród, zakładowe fundusze socjalny i mieszkaniowy),
2)
wynagrodzenia wykładowców oraz opiekunów i kierowników punktów konsultacyjnych dla zespołów przysposobienia rolniczego i komisji egzaminacyjnych,
3)
wynagrodzenia za prace związane z przygotowaniem i edycją wydawnictw nieperiodycznych, materiałów instruktażowych i szkoleniowych, wypłacane z funduszu honorariów,
4)
koszty krajowych podróży służbowych pracowników działalności doświadczalnej, wdrożeniowej, upowszechnieniowej i szkoleniowej, wykładowców oraz opiekunów i kierowników punktów konsultacyjnych dla zespołów przysposobienia rolniczego,
5)
zużycie nasion, sadzeniaków, nawozów, środków ochrony roślin i pasz - na prowadzenie prac doświadczalnych, wdrożeniowych i upowszechnienia nowych technologii,
6)
zużycie materiałów podstawowych, pomocniczych i paliwa, przez działalność doświadczalną, wdrożeniową, upowszechnienia wiedzy rolniczej i szkoleniową,
7)
zakup pomocy technicznych i dydaktycznych nie stanowiących środków trwałych oraz pozostałych przedmiotów nietrwałych służących do prowadzenia doświadczeń, wdrożeń, prac upowszechnieniowych i szkoleniowych,
8)
zakup wyposażenia dla ośrodków szkoleniowych i internatów, w tym również dla stołówek prowadzonych w ośrodkach szkoleniowych,
9)
zakup artykułów żywnościowych oraz równowartość zużycia produktów własnych w granicach norm żywieniowych,
10)
remonty i konserwacje obiektów i wyposażenia wykonane siłami własnymi i siłami obcymi,
11)
usługi materialne i niematerialne wykonane siłami własnymi lub obcymi,
12)
inne koszty bezpośrednie, w tym ekwiwalent za użytkowane grunty dla celów doświadczalnych i wdrożeniowych,
13)
amortyzację środków trwałych użytkowanych przez działalność doświadczalną, wdrożeniową, upowszechnienia wiedzy rolniczej i szkoleniowej,
14)
narzut kosztów ogólnogospodarczych.
§  10.
Państwowe stada ogierów zgrupowane w Zjednoczeniu Hodowli i Obrotu Zwierzętami otrzymują subwencję budżetową na normatywne koszty utrzymania ogierów w wysokości:
1)
107.000 zł rocznie - średnio na 1 ogiera kryjącego w Państwowym Stadzie Ogierów,
2)
140.000 zł rocznie na 1 ogiera przygotowanego do prób dzielności nie dłużej niż 1 rok.
§  11.
Państwowe stadniny koni zgrupowane w Zjednoczeniu Hodowli i Obrotu Zwierzętami otrzymują subwencję budżetową na:
1)
koszty utrzymania hodowli zarodowej koni według stawek określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia,
2)
koszty hodowli koni pełnej krwi angielskiej, które w danym sezonie wyścigowym zajmą w poszczególnych gonitwach miejsca od 1 do 4 według stawek określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  12.
Państwowe ośrodki hodowli zarodowej zgrupowane w Zjednoczeniu Hodowli i Obrotu Zwierzętami otrzymują subwencję budżetową na pokrycie kosztów utrzymania zachowawczych stad prymitywnych ras zwierząt hodowlanych w wysokości:
1)
równowartości 2.000 l mleka w ciągu roku od jednej krowy rasy polskiej czerwonej,
2)
równowartości 100 sztuk jaj II gatunku od każdej nioski rasy prymitywnej zielononóżki.
§  13.
Stawki przyjęte do obliczenia wysokości subwencji budżetowych, o których mowa w § 7-12 mogą ulec w poszczególnych latach korekcie - w wyniku wprowadzenia zmian cen produktów rolnych, zwierząt, pasz, materiałów, usług, płac i stawek amortyzacyjnych.
§  14.
1.
Wysokość planowanych zbiorczych kwot dotacji i subwencji, o których mowa w § 2-4 i § 6-12 dla przedsiębiorstw ustala każdego roku Minister Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, sporządzony na podstawie zestawień planowanych kwot na ten cel.
2.
Zestawienia planowanych zbiorczych dotacji i subwencji sporządzają jednostki rozliczające na podstawie wniosków przedsiębiorstw i przesyłają je do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku.

Rozdział  3.

Tryb i terminy przyznawania, przekazywania i rozliczania z budżetem dotacji celowych oraz subwencji budżetowych.

§  15.
1.
Podstawą przyznania dotacji celowych, subwencji budżetowych zwanych dalej "dotacjami" jest zestawienie należnych dotacji sporządzone przez przedsiębiorstwa według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia i przedkładane jednostkom rozliczającym.
2.
Jednostki rozliczające dokonują formalnej i merytorycznej kontroli zestawienia należnych dotacji i przekazują je do właściwego oddziału Banku Gospodarki Żywnościowej zwanego dalej "bankiem" w celu realizacji.
§  16.
1.
Dotacje przekazywane są przedsiębiorstwom w terminie 7 dni po złożeniu zestawienia należnych dotacji, przy czym:
1)
dotacje na wyrównanie różnicy między kosztem produkcji mieszanek a obowiązującą ceną zbytu w okresach miesięcznych - w wysokości wynikającej z zestawienia wynikowego rozliczenia faktycznie wyprodukowanych w danym miesiącu mieszanek,
2)
dotacje na wyrównanie różnicy między kosztem produkcji produktów przetwórstwa rolniczego a obowiązującą ceną zbytu w okresach miesięcznych - w wysokości wynikającej z zestawienia faktycznie wyprodukowanych w danym miesiącu produktów oraz obowiązujących stawek dotacji,
3)
pozostałe dotacje w okresach kwartalnych - w wysokości 25% rocznych sum wynikających z planu gospodarczo-finansowego na dany rok.
2.
Ostateczne rozliczenie należnych przedsiębiorstwom dotacji za okresy roczne dokonywane jest na podstawie rocznych zestawień należnych dotacji łącznie z drugą wersją rocznych sprawozdań finansowych.
3.
W razie stwierdzenia przez jednostki rozliczające w ostatecznym rozliczeniu przekroczenia wysokości należnych dotacji, kwoty przekroczenia podlegają zwrotowi do banku w ciągu 5 dni od daty zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Łącznie z tymi kwotami przekazywaniu podlegają odsetki liczone za okres od następnego dnia po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego do dnia przekazania w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
4.
W razie ujawnienia przez organa kontroli zewnętrznej przekroczenia wysokości należnych dotacji, po zatwierdzeniu zweryfikowanego rocznego sprawozdania finansowego, kwoty przekraczające wysokość należnych dotacji podlegają przekazaniu na rachunek dochodów budżetu centralnego właściwego okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej w terminie 3 dni od dnia wydania decyzji o przypisaniu do zwrotu nadmiernie pobranych dotacji.
5.
Łącznie z kwotami o których mowa w ust. 4, przekazaniu podlegają odsetki od tych kwot za okres od następnego dnia po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego do dnia przekazania w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
§  17.
Kwoty wypłaconych przez bank dotacji obciążają po zakończeniu rozliczeń rocznych:
1)
budżet centralny w części dotyczącej Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - w odniesieniu do jednostek rozliczających się z budżetem centralnym,
2)
budżety województw - w odniesieniu do jednostek rozliczających się z budżetami terenowymi.
§  18.
1.
Przedsiębiorstwa rozliczają bezpośrednio z budżetem we właściwym terytorialnie wydziale finansowym urzędu terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub we właściwym terytorialnie okręgowym zarządzie dochodów państwa i kontroli finansowej:
1)
zyski nieprawidłowe i dodatnie różnice budżetowe,
2)
podatki: obrotowy, od funduszu płac, oraz inne podatki i obciążenia z wyłączeniem świadczenia pieniężnego, o którym mowa w § 19.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1 odbywają się w terminach, na zasadach i w trybie określonych odrębnymi przepisami.
3.
Jeżeli akumulacja przedsiębiorstwa nie wystarcza na pokrycie świadczenia pieniężnego, o którym mowa w § 19 i podatku obrotowego, brakująca kwota obciąża fundusz statutowy przedsiębiorstwa w części dotyczącej środków obrotowych.

Rozdział  4.

Świadczenia pieniężne z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i wodami stojącymi.

§  19.
1.
Przedsiębiorstwa zobowiązane są do uiszczania za rok podatkowy świadczenia pieniężnego z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i wodami stojącymi - zwanego dalej "świadczeniem pieniężnym".
2.
Podstawę wymiaru świadczenia pieniężnego stanowi powierzchnia użytków rolnych i wód stojących według stanu na dzień 1 lipca danego roku gospodarczego.
§  20.
1.
Stawkę świadczenia pieniężnego z 1 ha użytków rolnych ustala terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, w wysokości przeciętnego obciążenia podatkiem gruntowym od przychodowości szacunkowej 1 ha użytków rolnych przypadającego od indywidualnych gospodarstw rolnych, położonych na terenie województwa, za dany rok podatkowy.
2.
Ustalone w sposób określony w ust. 1, stawki świadczenia pieniężnego z 1 ha użytków rolnych zmniejsza się z tytułu dodatkowego obniżenia z upraw z działów specjalnych w indywidualnych gospodarstwach rolnych w województwach i w granicach ustalonych w załączniku nr 4 do zarządzenia.
3.
Wysokość przeciętnego świadczenia pieniężnego z 1 ha użytków rolnych terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może dla poszczególnych przedsiębiorstw obniżać lub podwyższać w granicach do 20%.
4.
Obniżanie lub podwyższanie świadczenia pieniężnego nie może spowodować zmniejszenia przeciętnego obciążenia przedsiębiorstw w skali województwa w stosunku do przeciętnego podatku gruntowego wymierzanego od przychodowości szacunkowej z 1 ha użytków rolnych indywidualnym gospodarstwom rolnym.
5.
Przy obniżeniu lub podwyższeniu świadczenia pieniężnego powinny być brane pod uwagą w szczególności warunki ekonomiczne, glebowo-przyrodnicze i kierunki produkcji poszczególnych przedsiębiorstw.
6.
Ustalone dla poszczególnych przedsiębiorstw świadczenie pieniężne z 1 ha użytków rolnych terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego przekazuje przedsiębiorstwom - w terminie do dnia 28 lutego każdego roku.
7.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 6 przedsiębiorstwa obliczają należną kwotę świadczenia pieniężnego i odprowadzają do budżetu gminy, miasta, miasta i gminy lub dzielnicy właściwej według miejsca położenia gruntów za okres roku gospodarczego - w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
§  21.
1.
Zwalnia się od świadczenia pieniężnego:
1)
grunty klasy VI, RZ VI i PsZ VI oraz grunty położone w rejonach górskich i podgórskich,
2)
przedsiębiorstwa nowo powstałe - na okres 3 lat,
3)
grunty przyjęte w użytkowanie celem zwiększenia areału gruntów już pozostającego w zarządzie przedsiębiorstwa na okres 3 lat.
2.
Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 obniża się wysokość stawki kwotowej świadczenia pieniężnego w pierwszym roku o 75%, w drugim o 50% i w trzecim o 25%.
3.
Jeżeli klęska żywiołowa spowodowała istotne szkody w budynkach, ziemiopłodach, inwentarzu żywym lub martwym albo w drzewostanie, a przedsiębiorstwo nie otrzymało odszkodowania z tytułu ubezpieczenia, terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa może obniżyć przeciętną stawkę kwotową świadczenia pieniężnego za rok obrachunkowy, w którym wystąpiła klęska żywiołowa.
§  22.
1.
Przedsiębiorstwa prowadzące uprawy w działach specjalnych, niezależnie od świadczenia pieniężnego z tytułu zarządzania użytkami rolnymi i wodami stojącymi, uiszczają świadczenia pieniężne z tych działów.
2.
Za działy specjalne uważa się:
1)
uprawy pod osłonami (szklarnie inspekty jednospadowe i dwuspadowe),
2)
uprawy gruntowe kwiatów,
3)
sady w wieku ponad 10 lat na obszarze powyżej 0,5 ha gruntów.
3.
Podstawę wymiaru świadczenia pieniężnego stanowi przychód szacunkowy z powierzchni zajętej pod uprawy wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2.
4.
Normy przychodu szacunkowego z działów specjalnych ustala się:
1)
z uprawy pod szkłem - w wysokości 2.500 zł z każdych:
a)
100 m2 inspektów,
b)
50 m2 szklarni zimnej,
c)
25 m2 szklarni ogrzewanej,
2)
z uprawy gruntowej kwiatów oraz z uprawy kwiatów w tunelach foliowych zimnych i ogrzewanych - w wysokości 13.800 zł z 1 ha.
5.
Przy ustalaniu przychodu z upraw pod szkłem przyjmuje się:
1)
w inspektach - powierzchnię w m2 obliczoną według wewnętrznej długości ścian,
2)
w szklarniach - powierzchnię w m2 obliczoną według wewnętrznej długości ścian po wyłączeniu chodników, pomieszczeń zajętych pod urządzenia do ogrzewania oraz innych pomieszczeń nie nadających się do prowadzenia upraw szklarniowych.
6.
Stawka świadczenia pieniężnego stanowi 16,4% podstawy wymiaru świadczenia.
7.
Świadczenie pieniężne z każdego ara obszaru sadu w wieku ponad 10 lat i powyżej 0,5 ha wynosi 4 zł.

Rozdział  5.

Przepisy końcowe.

§  23.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 67 Ministra Rolnictwa z dnia 7 kwietnia 1976 r. w sprawie ustalania wysokości wpłat z tytułu renty gruntowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania w niektórych jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rolnictwa lub radom narodowym (Dz. Urz. Min. Rol. Nr 6, poz. 16),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 maja 1976 r. w sprawie rozliczeń z budżetem państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i państwowych gospodarstw rolnych oraz ich jednostek nadrzędnych (Monitor Polski Nr 22, poz. 100),
3)
zarządzenie nr 124 Ministra Rolnictwa z dnia 30 czerwca 1976 r. w sprawie zasad finansowania kosztów remontów pałaców, dworków i innych obiektów trwałych o charakterze zabytkowym przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa rolne podległe Ministrowi Rolnictwa lub radom narodowym (Dz. Urz. Min. Rol. Nr 10, poz. 37),
4)
zarządzenie nr 136 Ministra Rolnictwa z dnia 1 grudnia 1978 r. w sprawie ustalania wysokości dotacji, kryteriów ich przyznawania, wysokości stawek oraz trybu i terminów wypłacania dotacji państwowym przedsiębiorstwom gospodarki rolnej i państwowym gospodarstwom rolnym podległym Ministrowi Rolnictwa lub radom narodowym (Dz. Urz. Min. Rol. Nr 7, poz. 29, z 1980 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 8, poz. 25 oraz zarządzenie nr 105 z dnia 25 czerwca 1981 r.).
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 1981 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Roczne stawki jednostkowe do obliczenia subwencji budżetowej na koszty utrzymania hodowli zarodowej koni w państwowych stadninach koni

w złotych na 1 sztukę
Lp.Rasa/TypKlacze elitarneMłode klacze wyłączane do stanu matekOgiery odchowane kierowane do Zakładu Treningowego i do Państwowego Stada OgierówKonie roczne pełnej krwi angielskiej, dwuletnie czystej krwi arabskiejŹrebaki odsadzone od klaczy i zakwalifikowane do dalszej hodowli
1.pełna krew angielska24.00085.000250.00050.000-
2.czysta krew arabska5.000-250.00050.000-
3.wielkopolska21.00085.000125.000-21.000
4.małopolska21.00085.000125.000-21.000
5.śląska21.00085.000125.000-21.000
6.zimno-krwista pogrubiona14.00026.00050.000-8.000
7.hucuły i koniki prymitywne14.00018.000--5.000

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Roczne stawki jednostkowe do obliczenia subwencji budżetowej na koszty hodowli koni pełnej krwi angielskiej w państwowych stadninach koni

w złotych
Lp.Rodzaj gonitwyStawka na 1 konia za zajęte miejsce
IIIIIIIV
I. Na torach krajowych
1.Gonitwy klasyczne i otwarte60.00020.00012.0006.000
2.Inne gonitwy pozagrupowe30.00010.0006.0003.000
3.Gonitwy grupowe i handicapy10.0003.0002.0001.000
II. Na torach zagranicznych
4.Gonitwy w krajach demokracji ludowej100.00030.00020.00010.000
5.Gonitwy w krajach Europy Zachodniej200.00060.00040.00020.000

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

.....................

Nazwa jednostki

Zestawienie

należnych dotacji za okres od dnia 1 lipca 198... r. do dnia ........ 198... r.

Lp.Wyszczególnienie dotacjiKwota złotych
I.Dotacje akumulacyjne
1.Do produkcji mieszanek pasz treściwych.........................................
2.Do produkcji przetworów mleczarskich.........................................
3.Do produkcji przetworów owocowo-warzywnych.........................................
4.Do produkcji pozostałych przetworów rolniczych.........................................
5.Na pokrycie kosztów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.........................................
6.Na pokrycie kosztów remontów pałaców i innych obiektów zabytkowych.........................................
7.Razem (1 do 6) .........................................
II.Dotacje pozaakumulacyjne
8.Na pokrycie kosztów działalności socjalnej.........................................
III.Subwencje budżetowe
9.Na pokrycie kosztów hodowli roślin.........................................
10.Na pokrycie kosztów prac badawczych, doświadczalnych, atestacyjno-kontrolnych, wdrożeniowych, upowszechnionych i szkoleniowych.........................................
11.Na pokrycie kosztów utrzymania stad ogierów w Państwowym Stadzie Ogierów.........................................
12.Na pokrycie kosztów hodowli zarodowej koni.........................................
13.Na pokrycie kosztów utrzymania zachowawczych, stad prymit. ras zwierząt hodowlanych.........................................
IV.Ujemne różnice budżetowe
Ogółem (I+II+III+IV) .........................................

................ Główny Księgowy Dyrektor

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Tabela obniżki przeciętnej stawki świadczenia pieniężnego z 1 ha użytków rolnych z tytułu upraw z działów specjalnych
Województwo%
stołeczne warszawskie30
miejskie łódzkie20
częstochowskie, kaliskie,
poznańskie, leszczyńskie10
gdańskie, katowickie,
nowosądeckie, wrocławskie5