Zasady i tryb opracowania Kierunków działania Inspekcji Transportu Drogowego, Ramowego Planu Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego oraz Kierunków działania Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2017.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 lutego 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 10/2017
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 9 lutego 2017 r.
w sprawie zasad i trybu opracowania Kierunków działania Inspekcji Transportu Drogowego, Ramowego Planu Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego oraz Kierunków działania Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego

Na podstawie art. 54 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2016 r., poz. 1907, 1935 i 1948), zarządza się co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Kierunki ITD - należy przez to rozumieć Kierunki działania Inspekcji Transportu Drogowego, zawierające główne założenia działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego, opracowywane na rok kalendarzowy;
2)
RPK - należy przez to rozumieć Ramowy Plan Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego, będący planem kontroli Inspekcji Transportu Drogowego o charakterze rocznym, określającym liczbę kontroli dla wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w zakresie ustawowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego;
3)
Kierunki WITD - należy przez to rozumieć kierunki działania Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego, zawierające główne założenia kontrolne wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego, zgodne z Kierunkami ITD i RPK, zatwierdzane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Kierunki WITD mogą zawierać poszczególne wskaźniki kontroli wynikające z podziału zadań kontrolnych zawartych w RPK.
§  2.
Podstawą opracowania Kierunków ITD oraz RPK jest analiza wyników przeprowadzonych działań kontrolnych w latach ubiegłych.
§  3.
Przy opracowywaniu Kierunków ITD oraz RPK bierze się ponadto pod uwagę także inne uwarunkowania, w szczególności:
1)
założenia jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
2)
przewidywane zatrudnienie inspektorów transportu drogowego;
3)
nowelizacje ustaw dotyczących działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego;
4)
współpracę w ramach podpisanych porozumień, m.in. z Policją, Służbą Celną, Strażą Graniczną, Państwową Inspekcją Pracy, Inspekcją Weterynaryjną, Inspekcją Ochrony Środowiska, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Transportowym Dozorem Technicznym;
5)
przepisy dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 czerwca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz.Urz.UE.L102 z 11.4.2006, str. 35);
6)
zapewnienie obowiązkowego szkolenia dla inspektorów transportu drogowego;
7)
uwagi i wnioski organizacji zrzeszających przewoźników o zasięgu ogólnokrajowym;
8)
dane i propozycje przekazane przez komórki wskazane w § 7.
§  4.
1.
RPK opracowany jest w oparciu o podstawowy współczynnik dzienny kontroli, przypadający na każdego inspektora zatrudnionego w wojewódzkim inspektoracie transportu drogowego, na podstawie którego wyznaczana jest liczba kontroli drogowych dla poszczególnych wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego przy uwzględnieniu liczby dni pracy inspektorów.
2.
Ustalając w RPK liczbę dni kontroli na drodze, przypadających na każdego inspektora uwzględnia się między innymi:
1)
liczbę dni świątecznych;
2)
urlopy wynikające z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666);
3)
liczbę dni wymaganych do prowadzenia postępowań administracyjnych i mandatowych;
4)
liczbę dni szkolenia inspektorskiego;
5)
liczbę dni kontroli organów samorządowych w ramach nadzoru nad wydawaniem zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym oraz zaświadczeń na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy;
6)
liczbę dni kontroli ciśnieniowych urządzeń transportowych;
7)
liczbę dni kontroli w przedsiębiorstwie.
§  5.
Kierunki ITD oraz RPK służą skutecznej realizacji ustawowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego, w tym między innymi:
1)
poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2)
poprawie jakości świadczonych usług w transporcie drogowym;
3)
ochronie polskiego rynku transportowego oraz zwalczaniu szarej strefy;
4)
poprawie stanu infrastruktury drogowej;
5)
poprawie warunków pracy kierowców;
6)
poprawie rozwoju ekonomicznego oraz regulacji sektora transportowego;
7)
ochronie środowiska naturalnego;
8)
ugruntowaniu pozytywnego wizerunku Inspekcji Transportu Drogowego.

Rozdział  2

Procedura opracowywania Kierunków ITD oraz RPK

§  6.
Prace w zakresie opracowania RPK oraz Kierunków ITD rozpoczynają się od analizy wyników kontrolnych za lata ubiegłe, w szczególności dotyczących:
1)
kontroli drogowych;
2)
kontroli działalności gospodarczej w siedzibach przedsiębiorstw;
3)
kontroli przewozu towarów niebezpiecznych;
4)
kontroli przewozu osób;
5)
kontroli stanu technicznego pojazdów;
6)
kontroli masy, nacisków osi i wymiarów;
7)
stanu realizacji zadań wynikających z jednolitej krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
§  7.
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego występuje do komórek organizacyjnych Inspektoratu, tj. biur Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Gabinetu Głównego Inspektora oraz wojewódzkich inspektorów transportu drogowego najpóźniej do dnia 15 października roku poprzedzającego wprowadzenie RPK i Kierunków ITD z pisemną prośbą o przygotowanie wkładów merytorycznych dotyczących planowanych działań, istotnych z punktu widzenia opracowania tych dokumentów.
§  8.
Materiały, wnioski, stanowiska, analizy oraz dane stanowiące wkłady merytoryczne biur Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Gabinetu Głównego Inspektora oraz wojewódzkich inspektorów transportu drogowego przekazywane są do Biura Nadzoru Inspekcyjnego za pośrednictwem poczty lub na adres wskazanej elektronicznej skrzynki pocztowej najpóźniej w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego wprowadzenie RPK oraz Kierunków ITD. W przypadku przekazania ww. wkładów merytorycznych w formie papierowej za pośrednictwem poczty, obligatoryjnym jest dodatkowe przekazanie skanów tych wkładów za pośrednictwem poczty elektronicznej celem przyspieszenia analizy otrzymanej dokumentacji.
§  9.
Materiały do opracowania ww. dokumentów przekazane po dniu 31 października roku poprzedzającego obowiązywanie RPK i Kierunków ITD mogą nie zostać uwzględniane przez Biuro Nadzoru Inspekcyjnego.
§  10.
Projekt Kierunków ITD zostaje umieszczony na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego celem zgłaszania ewentualnych uwag przez organizacje zrzeszające przewoźników o zasięgu ogólnokrajowym.
§  11.
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego obowiązywanie Kierunków ITD i Ramowego Planu Kontroli opracowuje projekty tych dokumentów i przedstawia do akceptacji Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.
§  12.
Niezatwierdzone projekty opracowanych Kierunków ITD oraz RPK zostają przekazane drogą elektroniczną na skrzynki pocztowe właściwych wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego celem ich wykorzystania przy opracowywaniu projektów Kierunków WITD.
§  13.
Projekty Kierunków ITD oraz RPK mogą być omawiane podczas narad podsumowujących roczną działalność Inspekcji Transportu Drogowego.
§  14.
W terminie do dnia 31 grudnia podpisane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego dokumenty zostają przekazane w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach celem ich zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.
§  15.
Niezwłocznie po przekazaniu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw transportu RPK oraz Kierunków ITD, kopie tych dokumentów przekazywane są do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego celem opracowania Kierunków WITD.
§  16.
Wojewódzcy Inspektorzy Transportu Drogowego przekazują do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego projekty Kierunków WITD najpóźniej w ciągu 21 dni od chwili uzyskania na właściwe skrzynki pocztowe informacji o zatwierdzeniu Kierunków ITD oraz RPK przez ministra właściwego do spraw transportu.
§  17.
Zbieraniem oraz weryfikowaniem Kierunków WITD pod kątem ich zgodności z RPK i Kierunkami ITD zajmuje się Biuro Nadzoru Inspekcyjnego.
§  18.
Dwa jednobrzmiące oryginalne egzemplarze Kierunków WITD powinny zostać podpisane przez Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego na tytułowej stronie Kierunków WITD, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  19.
Podpisane Kierunki WITD zgodnie z § 18 przekazywane są w dwóch jednobrzmiących oryginalnych egzemplarzach za pośrednictwem poczty do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
§  20.
Kierunki WITD, które są zgodne z Kierunkami ITD oraz RPK, a także przesłane na wzorze strony tytułowej, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, przedkładane są do zatwierdzenia Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego. Jeden egzemplarz oryginału zatwierdzonych Kierunków WITD zostaje przekazany do właściwego wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego, a drugi pozostaje w aktach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
§  21.
Kierunki WITD niezgodne z Kierunkami ITD oraz RPK lub przekazane na niezgodnej ze wzorem stronie tytułowej niniejszego zarządzenia, pozostawiane są bez zatwierdzenia ad acta wraz z przekazaniem informacji właściwemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Transportu Drogowego o konieczności wprowadzenia zmian. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego przekazuje ponownie do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego za pośrednictwem poczty poprawione lub uzupełnione Kierunki WITD.
§  22.
W przypadku niezatwierdzenia RPK i Kierunków ITD do 31 grudnia roku poprzedzającego obowiązywanie tych dokumentów, podstawą działania wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w nowym roku są projekty Kierunków ITD i RPK.
§  23.
Traci moc zarządzenie nr 31/2013 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 października 2013 r.
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Kierunki Działania Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Łodzi w roku 2017

grafika

AKCEPTUJĘ ZATWIERDZAM

Wojewódzki Inspektor Główny Inspektor

Transportu Drogowego Transportu Drogowego