Zasady i kryteria oceny zasadności korzystania Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z uprawnień prokuratora w sprawach cywilnych z zakresu publicznego obrotu papierami wartościowymi, oraz cele udziału Przewodniczącego Komisji w postępowaniach cywilnych w takich sprawach.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.2004.13.44

Akt utracił moc
Wersja od: 12 października 2004 r.

UCHWAŁA Nr 688/2004
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 12 października 2004 r.
w sprawie zasad i kryteriów oceny zasadności korzystania Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z uprawnień prokuratora w sprawach cywilnych z zakresu publicznego obrotu papierami wartościowymi, oraz celów udziału Przewodniczącego Komisji w postępowaniach cywilnych w takich sprawach

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447, Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774, Nr 124, poz. 1151, Nr 170, poz. 1651 i Nr 223, poz. 2216 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 871 i Nr 96, poz. 959) w związku z art. 17 ust. 1 tej ustawy, zważywszy że:
- Przewodniczący Komisji posiada uprawnienia prokuratora w sprawach cywilnych z zakresu publicznego obrotu, w zakresie określonym w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego,

- istota tych uprawnień zasadniczo sprowadza się do udziału w postępowaniach cywilnych w ww. zakresie, który polega na samodzielnym wytoczeniu powództwa albo przystąpieniu do toczącego się postępowania,

- uprawnienia procesowe przyznane Przewodniczącemu Komisji mają charakter szczególny, a korzystanie z nich powinno następować wyłącznie w szczególnie uzasadnionych wypadkach,

- wykonywanie uprawnień procesowych przyznanych Przewodniczącemu Komisji nie stanowi odrębnego zadania ustawowego realizowanego samodzielnie przez Przewodniczącego Komisji, lecz ma służyć realizacji ustawowych zadań Komisji,

- wzgląd na zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań Komisji w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obrotu, ochrony inwestorów i przestrzegania zasad uczciwego obrotu, uzasadnia potrzebę określenia celów udziału Przewodniczącego Komisji w postępowaniach cywilnych z zakresu publicznego obrotu oraz zasad i kryteriów umożliwiających ocenę zasadności tego udziału, które będą stanowić podstawę podejmowania przez Przewodniczącego Komisji decyzji w konkretnych przypadkach,

uchwala się, co następuje:

§  1.
Celami udziału Przewodniczącego Komisji w postępowaniu cywilnym w sprawach z zakresu publicznego obrotu są:
1)
zapewnienie prawidłowej praktyki oraz stosowania przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi w sprawach o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania i rozwoju rynku kapitałowego,
2)
udzielanie pomocy prawnej i poparcie stanowiska podmiotów, które ze względu na brak niezbędnych środków, zarówno finansowych na prowadzenie postępowania, jak i środków dowodowych lub niezbędnej wiedzy, nie są w stanie należycie bronić swoich interesów w sprawach, w których występuje naruszenie przepisów prawa dotyczących zasad działania podmiotów nadzorowanych w publicznym obrocie papierami wartościowymi,
3)
udzielenie poparcia procesowego podmiotom, które zwracają się o to w związku z rażącym naruszeniem prawa przez podmiot nadzorowany, jeżeli udział Przewodniczącego w postępowaniu może przyczynić się do przyspieszenia lub ułatwienia rozstrzygnięcia sprawy,
4)
ochrona interesu rynku kapitałowego w sytuacjach, w których interes rynku kapitałowego jest tożsamy z interesem określonego podmiotu lub grupy podmiotów.
§  2.
Cele określone w § 1 nie obejmują zastępowania działań uczestników rynku w zachowaniu lub obronie ich praw, a jedynie działanie w sytuacjach, w których normalne mechanizmy i środki dostępne uczestnikom obrotu nie są wystarczające do ochrony interesu rynku kapitałowego lub jego uczestników. Przewodniczący powinien interweniować jedynie w takich przypadkach, w których brak tej interwencji z dużym prawdopodobieństwem może spowodować istotne negatywne skutki dla funkcjonowania i rozwoju rynku kapitałowego lub doprowadzić do rażącego pokrzywdzenia jego uczestników.
§  3.
Decyzja Przewodniczącego Komisji o wszczęciu postępowania cywilnego lub o przystąpieniu do toczącego się postępowania powinna być poprzedzona zbadaniem, czy sprawa ma charakter cywilny i mieści się w zakresie publicznego obrotu wyznaczonym przepisami ustawy, z uwzględnieniem ich wykładni celowościowej i systemowej. Jeżeli konkretna sprawa spełnia ustawowe kryterium dopuszczalności udziału w postępowaniu cywilnym Przewodniczącego Komisji, rozważenia wymaga czy ewentualne wykonanie uprawnień prokuratorskich powinno polegać na wszczęciu postępowania, czy też na przystąpieniu do postępowania, które zostało już wszczęte przez uprawniony podmiot.
§  4.
1.
Wytoczenie przez Przewodniczącego Komisji powództwa w sprawie cywilnej z zakresu publicznego obrotu będzie uznawane za zasadne, jeżeli:
a)
łącznie są spełnione warunki podstawowe, o których mowa w § 5 ust. 1,
b)
spełnione są wszystkie warunki pomocnicze, o których mowa w § 5 ust. 2, jeżeli równocześnie został spełniony przynajmniej jeden z warunków podstawowych, o których mowa w § 5 ust. 1.
2.
W szczególnych przypadkach wytoczenie powództwa może być uzasadnione spełnieniem co najmniej jednego warunku podstawowego, o którym mowa w § 5 ust. 1 oraz co najmniej jednego warunku pomocniczego, o którym mowa w § 5 ust. 2.
§  5.
1.
Warunki podstawowe dotyczące wytoczenia przez Przewodniczącego Komisji powództwa w sprawie cywilnej z zakresu publicznego obrotu obejmują zaistnienie następujących okoliczności:
1)
posiadane przez urząd Komisji dokumenty lub informacje pozwalają na rzetelną ocenę stanu faktycznego sprawy i sporządzenie pozwu,
2)
brak rozstrzygnięcia sądowego może powodować zagrożenie istotnego interesu rynku kapitałowego lub za wytoczeniem powództwa przemawia precedensowość sprawy i potrzeba ukształtowania praktyki lub orzecznictwa sądów w danym zakresie,
3)
postępowanie nie zostało wszczęte, podmiot lub podmioty upoważnione wnoszą o wszczęcie postępowania przez Przewodniczącego Komisji, bądź według informacji posiadanych lub według dokonanej oceny wszczęcie postępowania przez podmiot uprawniony nie jest prawdopodobne, a brak rozstrzygnięcia sądowego powoduje zagrożenie istotnego interesu rynku kapitałowego lub za wytoczeniem powództwa przemawia precedensowość sprawy i potrzeba ukształtowania praktyki lub orzecznictwa sądów w danym zakresie,
4)
istnieje potrzeba udzielenia pomocy prawnej podmiotom, które ze względu na brak niezbędnych środków, zarówno finansowych na prowadzenie postępowania, jak i środków dowodowych lub niezbędnej wiedzy, nie są w stanie należycie dochodzić swoich interesów w sprawach, w których występuje naruszenie przepisów prawa dotyczących zasad działania podmiotów nadzorowanych w publicznym obrocie papierami wartościowymi,
5)
podmiot, który miałby być adresatem ewentualnych roszczeń jest beneficjentem zaistniałego naruszenia prawa.
2.
Warunki pomocnicze dotyczące wytoczenia przez Przewodniczącego Komisji powództwa w sprawie cywilnej z zakresu publicznego obrotu obejmują zaistnienie następujących okoliczności:
1)
naruszenie prawa będące ewentualną podstawą wszczęcia postępowania było rażące,
2)
odpowiedzialność podmiotu będącego adresatem ewentualnych roszczeń cywilnych jest możliwa do uzasadnienia na podstawie posiadanych informacji,
3)
występowanie jednorodnych podstaw faktycznych i prawnych w wypadku naruszenia interesów wielu podmiotów.
§  6.
Przystąpienie Przewodniczącego Komisji do toczącego się postępowania będzie uznawane za zasadne, jeżeli są spełnione łącznie warunki wstępne, o których mowa w § 7 ust. 1 oraz przynajmniej jeden z warunków podstawowych, o których mowa w § 7 ust. 2.
§  7.
1.
Warunki wstępne dotyczące przystąpienia Przewodniczącego Komisji do toczącego się postępowania obejmują zaistnienie następujących okoliczności:
1)
nastąpiło już wszczęcie postępowania,
2)
posiadane przez organ dokumenty lub informacje pozwalają na rzetelną ocenę stanu faktycznego sprawy i zajęcie stanowiska.
2.
Warunki dotyczące przystąpienia Przewodniczącego Komisji do toczącego się postępowania obejmują zaistnienie następujących okoliczności:
1)
istnieje poważne ryzyko zapadnięcia rozstrzygnięcia, które będzie miało istotny negatywny wpływ na funkcjonowanie lub rozwój rynku kapitałowego, a udział Przewodniczącego Komisji w postępowaniu może zapobiec zapadnięciu takiego rozstrzygnięcia,
2)
z wnioskiem o udzielenie poparcia procesowego zwracają się uczestnicy publicznego obrotu papierami wartościowymi w związku z rażącym naruszeniem prawa przez podmiot nadzorowany, a udział Przewodniczącego w postępowaniu może przyczynić się do prawidłowej ochrony interesów tych uczestników, albo do przyspieszenia lub ułatwienia rozstrzygnięcia sprawy,
3)
udział Przewodniczącego Komisji jest konieczny dla ochrony ważnego interesu rynku kapitałowego,
4)
za przystąpieniem do toczącego się postępowania przemawia precedensowość sprawy i potrzeba ukształtowania praktyki oraz orzecznictwa sądów w danym zakresie.
§  8.
1.
Decyzja o wytoczeniu powództwa lub przystąpieniu do toczącego się postępowania powinna być, w miarę możliwości przed wszczęciem lub przystąpieniem do postępowania, przedstawiona i omówiona na posiedzeniu Komisji. W przypadku niecierpiącym zwłoki dokonane wszczęcie lub przystąpienie do postępowania powinno zostać omówione na najbliższym posiedzeniu Komisji.
2.
Na podstawie rozpatrywanych przypadków Komisja może uzupełnić warunki określone w § 5 i § 7 w celu ujednolicenia stosowania zasad określonych w niniejszej uchwale.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.