Zalecane metody spełnienia wymagań przepisu JAR-OPS 1.1255(c)(2) oraz Międzynarodowej Normy podanej w rozdziale 13, pkt 13.2.3(b) Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2005.2.14

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 marca 2005 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2005 r.
w sprawie zalecanych metod spełnienia wymagań przepisu JAR-OPS 1.1255(c)(2) oraz Międzynarodowej Normy podanej w rozdziale 13, pkt 13.2.3(b) Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym1)

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808, Nr 273, poz. 2703 i Nr 278, poz. 2755) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W celu spełnienia wymagania Międzynarodowej Normy podanej w rozdziale 13, pkt 13.2.3(b) Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC) powołała specjalną grupę zadaniową (ECAC Aviation Security Task Force-1), która opracowała wytyczne z dnia 8 grudnia 2003 r., które zostały przyjęte przez Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego (DG CAA) Państw Członkowskich ECAC, jako zalecane rozwiązanie. Wytyczne ECAC z dnia 8 grudnia 2003 r., są dostępne w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, za okazaniem poświadczenia bezpieczeństwa o klauzuli tajności, co najmniej "zastrzeżone".
§  2.
Z dniem 1 września 2004 r. Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) wprowadziło nowe wymaganie JAR-OPS 1.1255(c)(2), które nakłada na przewoźnika obowiązek zapewnienia środków umożliwiających z obu stanowisk pilota, monitorowanie przedsionka kabiny załogi w sposób zapewniający identyfikację osób chcących wejść do kabiny oraz wykrycie podejrzanego zachowania lub potencjalnego zagrożenia na każdym użytkowanym samolocie, którego certyfikowana maksymalna masa do startu (MCTOM) jest większa niż 45.500 kg, albo zatwierdzona maksymalna konfiguracja miejsc pasażerskich (MAPSC) jest większa niż 60. Obowiązek ten został także wprowadzony do przepisów polskich rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 262, poz. 2609).
§  3.
1.
Przewoźnicy użytkujący, przed dniem opublikowania niniejszego obwieszczenia, samoloty objęte obowiązkiem zapewnienia środków, o których mowa w § 2, wprowadzą, do dnia 1 kwietnia 2005 r., zmiany i uzupełnienia do Instrukcji Operacyjnej (w rozdziale 10), do programów szkolenia członków załóg oraz do MEL, które będą spełniać kryteria podane w wytycznych ECAC, o których mowa w § 1, w szczególności dotyczące procedur dostępu i ochrony kabiny załogi.
2.
Procedury, o których mowa w pkt. 1, muszą uwzględniać wykorzystywanie wszystkich znajdujących się na pokładzie samolotu środków technicznych oraz poufnych procedur wewnętrznych, właściwych tylko dla danego lotu i osobowego składu załogi.
3.
Do środków technicznych wykorzystywanych w proceduralnym systemie monitorowania przedsionka kabiny załogi zalicza się otwory lub wzierniki optyczne zamontowane w drzwiach kabiny załogi, a także peryskopy i inne urządzenia optyczne umożliwiające wzrokową obserwację przedsionka od strony kabiny załogi oraz wszelkie urządzenia łączności pokładowej członków załogi i sygnalizacji, niezależnie od natury ich działania.
4.
Do środków proceduralnych zalicza się procedury prowadzenia, przez personel pokładowy, obserwacji przedsionka kabiny załogi i informowania załogi o sytuacji oraz wszelkie inne działania tego personelu, które chronią dostęp do przedsionka.
5.
Pełne wdrożenie proceduralnych metod ochrony kabiny załogi, łącznie ze szkoleniami, należy zakończyć do dnia 1 maja 2005 r.
§  4.
Przewoźnicy, którzy zamierzają wprowadzić do eksploatacji, po dniu 1 maja 2005 r., samolot objęty obowiązkiem zapewnienia środków, o których mowa w § 2, powinni rozważyć wyposażenie go w techniczne środki obserwacji przedsionka kabiny załogi w postaci kamer telewizyjnych (CCTV), spełniających wymagania normy ED-123 lub tzw. elektronicznej walizki pilota (Electronic Flight Bag - EFB). Wyposażenie samolotu w takie urządzenia nie zwalnia przewoźnika z obowiązku stosowania wszystkich procedur opracowanych zgodnie z zasadami podanymi w § 3.
§  5.
Niniejsze obwieszczenie posiada status prawny Dyrektywy Operacyjnej, o której mowa w przepisie JAR-OPS 1.015 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych.

_________

1) Niniejsze obwieszczenie stanowi uzupełnienie obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 października 2003 r. w sprawie zastosowania odstępstw od Norm i Zalecanych Praktyk postępowania określonych w Załączniku 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, opublikowanego w Dzienniku Urzędowym ULC (Nr 6, poz. 26).