Wyznaczenie dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu odpowiedzialnym za opracowanie aplikacji informatycznej "E-drewno".

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2006.6.28

Akt utracił moc
Wersja od: 7 czerwca 2006 r.

DECYZJA NR 27
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 7 czerwca 2006 r.
w sprawie wyznaczenia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu odpowiedzialnym za opracowanie aplikacji informatycznej "e-drewno"

OM-906-1-48/06

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu2, mając na względzie obowiązek prawny udzielania przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych pomocy dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych, o której mowa w art. 33, ust. 1 ustawy o lasach3 postanawiam, co następuje:

§  1.
W ramach prac nad opracowaniem, wdrożeniem i wprowadzeniem w życie nowych zasad sprzedaży drewna w Lasach Państwowych nakładam na pana mgr. inż. Piotra Grygiera - dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu obowiązek doprowadzenia do wytworzenia i posadowienia w środowisku szeroko rozumianej bazy danych Systemu Informatycznego Lasów Państwowych aplikacji informatycznej, pozwalającej na internetową sprzedaż licytacyjną drewna, które nie będzie znajdowało nabywcy w ramach procedur przewidzianych w projekcie nowych zasad sprzedaży drewna jako procedury podstawowe lub nie będzie odbierane przez nabywców po podpisaniu umów sprzedaży.
§  2.
Prace, o których mowa w § 1, mają być wykonane zgodnie z opisem, zawartym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia, a także z uwzględnieniem ustaleń roboczych, jakie w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych zapadły 1 czerwca 2006 r. podczas spotkania głównego analityka Lasów Państwowych z oddelegowanymi pracownikami regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu.
§  3.
Jeśli wykonanie zadania, o którym mowa w § 1 i 2, będzie wymagało korzystania z usług obcych i dostaw - wybór usługodawcy oraz dostawców powinien nastąpić zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.
§  4.
Zadanie to należy traktować jako do wykonania - pod kierownictwem dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu - przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Poznaniu, służące realizacji wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w rozumieniu art. 58, ust. 2 ustawy o lasach4, polegającego na opracowaniu, wdrożeniu i wprowadzeniu w życie nowych zasad sprzedaży drewna w Lasach Państwowych.
§  5.
Koszty zadania zostaną pokryte ze środków rezerwowych funduszu leśnego, po wykonaniu i protokolarnym przyjęciu zadania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
§  6.
Do roboczych kontaktów merytoryczno-konsultacyjnych w wykonaniu zadania wyznaczam Wydział Handlu i Marketingu oraz Wydział Informatyki Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
§  7.
Termin wykonania zadania, łącznie z testami wdrożeniowymi, wyznaczam na koniec sierpnia 2006 r.
§  8.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do niej, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych

2 W ust. 1, pkt. 5 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określił, że "dyrektor generalny LP ustala w szczególności (...) zasady sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe...".

3 Przepis art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tj. 05.48.438, ost. zm. 05.175.1462) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje dyrektor generalny LP przy pomocy dyrektorów regionalnych Lasów Państwowych".

4 Przepis art. 58, ust. 2, pkt. 1 ustawy o lasach stanowi, że środki funduszu leśnego mogą być przeznaczone (...) na (...) wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie gospodarki leśnej.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

OPIS FUNKCJONALNOŚCI ORAZ SPOSÓB POSŁUGIWANIA SIĘ APLIKACJĄ "E-DREWNO"

1. Aplikacja "e-drewno" jest programem informatycznym, współdziałającym z hurtownią danych i bazami danych poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

2. Aplikacja "e-drewno" może być używana w języku polskim lub angielskim.

3. Potencjalni nabywcy drewna stają się użytkownikami tego programu (mogą uczestniczyć w licytacji) po wykonaniu następujących czynności faktycznych:

a)
wejściu na stronę portalu leśno-drzewnego, o którym mowa w rozdziale II zarządzenia;
b)
uaktywnieniu ikony pod nazwą "Licytacja drewna w trybie "e-drewno";
c)
aktywizacji przycisku elektronicznego "Rejestracja w celu przystąpienia do licytacji elektronicznej";
d)
wybraniu właściwego przycisku elektronicznego, który zainstalowany jest w obrębie komunikatu, pojawiającego się po aktywizacji wymienionego przycisku elektronicznego "Rejestracja w celu przystąpienia do licytacji elektronicznej" (komunikat brzmi: "Licytacja elektroniczna jest dostępna dla osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych, które nie są obowiązane do stosowania zamówień publicznych w rozumieniu prawa polskiego, ani nie są związani podobnymi procedurami prawnymi, zawartymi w kraju prowadzenia działalności" - w obrębie tego komunikatu zainstalowane są dwa przyciski elektroniczne: przycisk nr 1 "Wycofuję się z rejestrowania", przycisk nr 2 "Kontynuuję rejestrowanie się";
e)
wybraniu jednego z dwóch przycisków elektronicznych, pojawiających się po aktywizacji wymienionego przycisku, "Kontynuuję rejestrowanie się":

* przycisk nr 1: "Czy jesteś już zarejestrowanym użytkownikiem portalu leśno-drzewnego, mającym swój identyfikator i hasło - TAK" (uwaga: ten przycisk elektroniczny wybierają użytkownicy portalu, którzy wcześniej zarejestrowali się w trybie § 2, ust. 2 i 3 zarządzenia, otrzymując drogą pocztową identyfikator oraz hasło, jak również ci użytkownicy portalu, którzy wcześniej zarejestrowali się wyłącznie na potrzeby uczestniczenia w licytacji elektronicznej, tj. posługują się identyfikatorem oraz hasłem wybranym przez siebie);

* przycisk nr 2: "Czy jesteś już zarejestrowanym użytkownikiem portalu leśno-drzewnego, mającym swój identyfikator i hasło - NIE";

f)
zaakceptowaniu regulaminu i warunków licytacji, który po wybraniu przycisku nr 1 lub przycisku nr 2 (lit. e) pojawia się w postaci komunikatu następującej treści: "Kontynuowanie rejestracji zależy od zaakceptowania regulaminu licytacji, treści następującej":
§  1.
Do niniejszej licytacji mogą przystąpić osoby fizyczne oraz te jednostki organizacyjne, które nie są obowiązane do stosowania zamówień publicznych w rozumieniu prawa polskiego lub zagranicznego.
§  2.
Zabezpieczenie, zainstalowane w programie "e-drewno" (program "e-drewno" służy do przeprowadzenia niniejszej licytacji elektronicznej) nie dopuszczą do niej tych licytantów, którzy w danym roku (do czasu niniejszej licytacji) przystąpili do trybu ofertowego, albo aukcji lub submisji (tryby będą opisane w zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, które zostanie zamieszczone na stronie portalu leśno-drzewnego), po czym (do czasu niniejszej licytacji) doprowadzili do przekazania drewna przez nadleśniczych lub kierowników zakładów Lasów Państwowych do sprzedaży za pomocą aplikacji "e-drewno" (nie przystąpili do umów kupna-sprzedaży po zakończeniu trybu ofertowego czy aukcyjnego, odstąpili lub doprowadzili do odstąpienia od umowy, albo naruszyli harmonogram odbioru drewna).
§  3.
Poprzez zaakceptowanie niniejszego regulaminu licytant oświadcza, że po jego stronie nie występują żadne przesłanki prawne i faktyczne, które sprzeciwiają się uczestniczeniu w stosunkach handlowo-prawnych z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych (szczególnie nie ma zaległości w uregulowaniu zobowiązań publiczno-prawnych).
§  4.
Uczestnicy licytacji przyjmują do wiadomości, że w przypadku, gdy na etapie spisywania umowy w odniesieniu do jej zwycięzców wyjdą na jaw przeszkody wymienionew § 3, kierownik właściwej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych ogłosi unieważnienie przetargu, zaś zwycięzcy ci będą w danym roku pozbawieni prawa do uczestniczenia w innych procedurach licytacyjnych, niezależnie od kar, których właściwy kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych jest obowiązany dochodzić w trybie kodeksowym.
§  5.
Uczestnicy licytacji przyjmują do akceptującej wiadomości, że termin zapłaty za drewno, zakupione w trybie licytacyjnym, nie może być dłuższy niż 30 dni.
§  6.
Przedmiotem licytacji jest pula drewna określonej grupy handlowej o podobnej charakterystyce szczegółowej, przeznaczona do sprzedaży licytacyjnej w danym nadleśnictwie lub zakładzie Lasów Państwowych. Sprzedaży licytacyjnej poddawane są partie drewna (tworzące pule), które w nadleśnictwie lub zakładzie nie znalazły nabywcy w trybach podstawowych, o których mowa w zarządzeniu przywołanym w § 2, a także drewno, które:
1)
musi być pozyskane poza planem ze względów sanitarnych i w przeciwdziałaniu deprecjacji surowca drzewnego na pniu;
2)
nie zostało "podjęte" przez nabywcę, pomimo podpisanej z nim umowy - w ogóle lub w części, wynikającej z harmonogramu sprzedaży.
§  7.
W ogłoszeniu o licytacji podaje się:
a)
szczegółową charakterystykę puli drewna danej grupy handlowej (gatunek, układ klas jakościowo-wymiarowych; czy drewno jest pozyskane czy przewidziane do pozyskania itd.),
b)
czas trwania licytacji,
c)
cenę wyjściową,
d)
cenę rażąco niską, poniżej której drewno danej puli nie będzie sprzedawane,
e)
minimalne postąpienie,
f)
ilość drewna do sprzedaży w ramach danej licytacji,
g)
wysokość wadium ryczałtowego, do wpłacenia którego obowiązany jest licytant przed przystąpieniem do licytacji.
§  8.
Cenę wyjściową ustala się jako cenę średnioważoną, uzyskaną w danym nadleśnictwie lub zakładzie Lasów Państwowych w wyniku rozpatrzenia ofert nabywców "lokalnych" (albo - w odniesieniu do drewna cennego - w następstwie przeprowadzonej aukcji lub licytacji). Cenę rażąco niską ustala się według zasad ujętych w zarządzeniu, o którym mowa w § 2.

Ceny podawane przez licytantów koryguje się według zasad określonych w § 13.

§  9.
W stosunkach prawno-handlowych, związanych z daną licytacją, jest pełnomocny odpowiednio nadleśniczy lub kierownik zakładu Lasów Państwowych.
§  10.
Licytacja przebiega według następujących reguł:
1)
pierwsi licytanci mogą podawać ceny (w rozumieniu cen skorygowanych, o których mowa w § 15) mniejsze lub większe od ceny wyjściowej;
2)
możliwość podawania ceny mniejszej od ceny wyjściowej kończy się w momencie obłożenia całości drewna, wystawionego do licytacji;
3)
każdy licytant w ramach danej odzywki podaje cenę drewna licytacyjną oraz może podawać cenę maksymalną;
4)
podanie przez licytanta A ceny maksymalnej ma taki skutek, że dopóki inni licytanci nie podadzą ceny licytacyjnej lub swojej ceny maksymalnej większej niż cena maksymalna licytanta A - licytant może być pewien zajmowania pierwszej pozycji w rozgrywce z ceną: "cena licytacyjna (lub maksymalna), podana przez innego licytanta, przebijająca dotychczasową największą cenę licytacyjną + postąpienie" (przykład 1: licytant A określoną ilość drewna danej puli obstawia ceną licytacyjną 210 zł, jednak nie wyższą niż cena 220 zł; licytant B obstawia tę samą ilość drewna ceną licytacyjną 212 zł, nie podając przy tym ceny maksymalnej; po drugiej odzywce w rozgrywce prowadzi licytant A z ceną 212 zł + postąpienie, gdyż jego cena maksymalna jest większa niż cena licytacyjna 212 zł, podana przez licytanta B; przykład 2: licytant A określoną ilość drewna danej puli obstawia ceną licytacyjną 210 zł, jednak nie wyższą niż cena 220 zł; licytant B obstawia tę samą ilość drewna ceną licytacyjną 212 zł, nie wyższą niż 219 zł; po drugiej odzywce w rozgrywce prowadzi licytant A z ceną 219 zł + postąpienie lub ze swoją ceną maksymalną 220 zł (jeśli cena 219 zł + postąpienie jest większa niż cena 220 zł); przykład 3: licytant A określoną ilość drewna danej puli obstawia ceną licytacyjną 210 zł, jednak nie wyższą niż cena 220 zł; licytant B obstawia tę samą ilość drewna ceną licytacyjną 212 zł, nie większą niż 220 zł; po drugiej odzywce w rozgrywce prowadzi licytant A ze swoją ceną maksymalną 220 zł (gdyż działa tu zasada pierwszeństwa zgłoszenia ceny maksymalnej; przykład 4: licytant A określoną ilość drewna danej puli obstawia ceną licytacyjną 210 zł, jednak nie wyższą niż cena 220 zł; licytant B obstawia tę samą ilość drewna ceną licytacyjną 212 zł, nie wyższą niż 221 zł; po drugiej odzywce w rozgrywce prowadzi licytant B z ceną 220 zł + postąpienie lub ze swoją ceną maksymalną 221 zł (jeśli jest ona mniejsza niż cena 220 zł + postąpienie);
3)
szczegółowy przebieg licytacji wyjaśnia następujący przykład:
a)
licytacja obejmuje 100 m3,
b)
cena wyjściowa wynosi 90 zł,
c)
pierwszy licytant zgłasza chęć zakupu 50 m3 po 210 zł za m3 (z ceną maksymalną 215 zł) oraz 30 m3 po 190 zł za m3 (z ceną maksymalną 195 zł),
d)
po pierwszej odzywce nieobstawionych pozostaje: 100 - (50 + 30) = 20 m3;
e)
po pierwszej odzywce mamy 50 m3 obłożonych ceną 210 zł, 30 m3 obłożonych ceną 190 zł oraz 20 m3 nieobłożonych;
f)
drugi licytant może przebić część lub całość drewna z 50 m3, obłożonych ceną po 210 zł, część lub całość z 30 m3 drewna obłożonego ceną po 190 zł, a ponadto może obłożyć ceną 20 m3 nieobstawionych;
g)
drugi licytant zgłasza chęć zakupu 30 m3 po 220 zł (maksymalnie 222 zł) oraz 10 m3 po 210 zł (maksymalnie 214 zł); przy takiej odzywce poczytuje się, że drugi licytant obłożył 20 m3, dotąd nieobstawionych, ceną 220 zł (maksymalnie 222 zł), przebił o (220 - 195) x 25 zł dziesięć m3 z trzydziestu m3, obłożonych dotąd po 190 zł (maksymalnie 195 zł) oraz przebił o (210 - 195) x 15 zł dziesięć m3 z trzydziestu m3, obłożonych dotąd ceną po 190 zł, maksymalnie 195 zł);
h)
po drugiej odzywce mamy sytuację obstawienia całości drewna przekazanego do danej licytacji, przy czym drugi licytant może liczyć na zakup 30 m3 po 220 zł oraz 10 m3 po 210 zł, zaś pierwszy licytant może liczyć na zakup 50 m3 po 210 zł oraz 10 m3 po 190 zł;
i)
przed trzecią odzywką mamy następujące obłożenie drewna: 303 m3 po 220 zł (maksymalnie 222 zł), 50 m3 po 210 zł (maksymalnie 215 zł), 10 m3 po 210 zł (maksymalnie 214 zł), 10 m3 po 190 zł (maksymalnie 195 zł);
j)
jeżeli po kolejnej odzywce dana ilość drewna została obstawiona po jednakowej cenie licytacyjnej oraz maksymalnej przez więcej niż jednego licytanta, zaś w następnej odzywce nastąpiło przebicie, jednak nie w odniesieniu do całej ilości drewna, obłożonego tą jednakową ceną licytacyjną (oraz maksymalną) - od dotychczasowych licytantów odbiera się ilość drewna przebitego odwrotnie proporcjonalnie do ich stanu "posiadania" przed tą kolejną odzywką.
§  11.
Każdy licytant ma nieograniczoną możliwość przebić i może obstawiać dowolną ilość drewna w danym nadleśnictwie lub zakładzie Lasów Państwowych.
§  12.
Licytant, korzystając ze stosownego raptularza, wypełnia następujące pola:
1)
minimalną ilość drewna do zakupu z danego nadleśnictwa (na przykład 10 m3),
2)
termin uregulowania należności,
3)
ilość drewna do zakupu po poszczególnych cenach przed korektą - z podziałem na cenę licytacyjną i maksymalną (na przykład 20 m3 po 220 zł, nie więcej niż po 240 zł oraz 40 m3 po 200 zł, nie więcej niż 215 zł).
§  13.
Każdy licytant może na bieżąco śledzić przebieg licytacji, mając do wglądu następujące informacje:
a)
hasło licytanta (hasła licytantów, uczestniczących w danej licytacji z tym, że dany licytant "widzi" siebie według hasła, które jest mu znane, jednak przez innego licytanta jest widziany pod hasłem zaszyfrowanym w ramach funkcji wewnętrznej aplikacji "e-drewno"),
b)
data i godzina przebicia (odzywki),
c)
aktualny stan rozstrzygnięcia licytacji.
§  14.
Minimalna ilość drewna do zakupu przez licytanta nie może być przez niego zmieniana w toku licytacji. Jeżeli po zakończeniu licytacji przy danym licytancie pozostaje ilość drewna poniżej minimalnej liczby go satysfakcjonującej, tę ilość drewna uznaje się za niezlicytowane.
§  15.
Cenę oferowaną przez licytanta koryguje się automatycznie w ten sposób, że przyjmuje się ją w wielkości zgłoszonej przez licytanta, gdy zgłosi gotowość regulowania należności według systemu przedpłat, jednak za każdy dzień kredytu kupieckiego, udzielonego przez Lasy Państwowe, cenę obniża się stosownie do oprocentowania środków funduszu leśnego uzyskiwanych przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych według stanu na dzień ogłoszenia licytacji. Informacja o wysokości stopy procentowej dostępna jest na stronie portalu dla wszystkich uczestników licytacji.
§  16.
Po zakończeniu licytacji, korzystając z funkcji portalu, licytanci mogą pobierać raporty o ostatecznych rozstrzygnięciach licytacji.
§  17.
Licytanci przyjmują do akceptującej wiadomości, że zabezpieczeniem wykonania umów policytacyjnych jest odpowiednio: zakup na przedpłaty, gwarancja bankowa legitymująca nabywcę drewna lub zgoda na zajęcie jego rachunku bankowego. Licytanci, którzy nie przystąpią do zawarcia umowy kupna-sprzedaży drewna, powinni liczyć się z utratą wadium.
§  18.
Wadium, o którym mowa w § 7 i § 17, może być regulowane elektronicznie z wykorzystaniem odpowiedniej funkcji aplikacji "e-drewno", albo dowodem zaświadczającym o uregulowaniu wadium, przedłożonym przez licytanta w najbliższej siedzibie dowolnego nadleśnictwa.

Przepadek wadium nie wyklucza dochodzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej, występującego w roli sprzedawcy, naprawienia szkody z wykorzystaniem przepisów prawa powszechnego.

§  19.
Kierownicy jednostek organizacyjnych, występujący w roli sprzedawcy, nie ponoszą odpowiedzialności za wadliwe funkcjonowanie sprzętu komputerowego nabywców oraz łączy internetowych.
§  20.
Po zapoznaniu się z powyższym regulaminem i warunkami licytacji potencjalni licytanci mogą wybrać przycisk "Rezygnuję z uczestnictwa w licytacji", albo "Akceptuję regulamin i warunki licytacji".
g)
wypełnieniu uproszczonego raptularza rejestracyjnego (jeśli wybrano przycisk NIE, o którym mowa w lit. e), a następnie przycisk "Akceptuję regulamin i warunki licytacji" poprzez zapełnienie następujących pól:

– nazwa firmy i adres firmy (lub nazwisko, imię oraz adres osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej, planującej zakup surowca drzewnego w trybie licytacyjnym);

– NIP i regon (ewentualnie PESEL - w odniesieniu do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej), albo oznaczenia identyfikacyjne, odpowiadające polskim identyfikatorom w kraju prowadzenia działalności gospodarczej lub stałego pobytu (jeśli rejestruje się firma z zagranicy lub osoba zamieszkująca za granicą);

– identyfikator, jakim będzie posługiwał się licytant;

– hasło, znane tylko licytantowi, jakim będzie posługiwał się licytant, korzystając z programu "e-drewno" (uwaga: jeśli z brzmienia NIP-u oraz regonu, a także nazwy firmy i jej adresu będzie wynikać, że dany klient ma już identyfikator oraz hasło, nadane mu w trybie § 2 ust. 2 i 3 zarządzenia lub ustalone przez klienta poprzez wypełnienie w przeszłości uproszczonego raptularza rejestrowego, o którym mowa w lit. g, powinien pojawić się stosowny komunikat, iż klient ten ma posługiwać się tym właśnie identyfikatorem i hasłem);

h)
wpisaniu identyfikatora oraz hasła, o których mowa w lit. g, w określonych polach raptularza z zagnieżdżonym przyciskiem elektronicznym "Przystępuję do licytacji".
4.
Po przystąpieniu do licytacji potencjalny licytant może wywołać raport pokazujący, czy i w jakich nadleśnictwach lub zakładach Lasów Państwowych odbywają się aktualnie licytacje drewna interesujących go grup handlowych; może też zobaczyć, jaki jest stan rozstrzygnięcia licytacji w danej chwili.
5.
W wyniku analizy trwających licytacji potencjalny licytant powinien sporządzić listę nadleśnictw lub zakładów Lasów Państwowych, które obstawi swoimi odzywkami. Licytant powinien przy tym mieć na względzie, że zgłosiwszy wolę zakupu określonej ilości drewna w poszczególnych nadleśnictwach lub zakładach Lasów Państwowych, nie może doprowadzić do sytuacji, w której okaże się zwycięzcą w większości z tych nadleśnictw lub zakładach ponad faktyczne jego zapotrzebowanie na drewno (ze skutkiem nieprzystąpienia do umów). Takim działaniem naraża się na sankcje, o których mowa w § 18 regulaminu.
6.
Sposób uczestniczenia w licytacji dostatecznie dokładnie opisuje przytoczony regulamin i warunki prowadzenia licytacji.