Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2021.39

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 kwietnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 39
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 31 grudnia 2021 r.
w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wprowadza się do stosowania "Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych, w tym na drogowych obiektach inżynierskich", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Wytyczne, o których mowa w § 1, nie naruszają uregulowań zawartych w zarządzeniach:
1)
Nr 11 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie dokonywania objazdów dróg krajowych;
2)
Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 5 września 2017 r.

w sprawie wprowadzenia "Wytycznych zimowego utrzymania dróg".

§  3. 
Do dróg krajowych lub ich odcinków:
1)
dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia zawarto umowy na utrzymanie dróg, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone w tych umowach;
2)
dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia wszczęto i nie zakończono postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na ich utrzymanie, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone specyfikacjami istotnych warunków zamówienia, określone w tym postępowaniu.
§  4. 
Traci moc zarządzenie Nr 7 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1  

WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych, w tym na drogowych obiektach inżynierskich, stosuje się do działań mających na celu zapewnienie stanu technicznego drogi, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4 oraz sprawności wszystkich jej elementów. Działania te polegają na wykonywaniu robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "brd" i wygody ruchu użytkowników.
2. 
Do zadań zarządcy drogi w ramach bieżącego utrzymania należy w szczególności:
1)
utrzymanie czytelnego w dzień i w nocy oznakowania pionowego i poziomego dróg oraz urządzeń brd;
2)
utrzymanie nawierzchni jezdni, poboczy, ścieżek rowerowych i chodników;
3)
zapewnienie widoczności na skrzyżowaniach i łukach poziomych;
4)
utrzymanie elementów i urządzeń odwodnienia drogi oraz pasa drogowego;
5)
utrzymanie zieleni przydrożnej;
6)
utrzymanie drogowych obiektów inżynierskich;
7)
systematyczne utrzymanie czystości pasa drogowego;
8)
utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych;
9)
utrzymanie miejsc obsługi podróżnych zwanych MOP będących w zarządzie GDDKIA;
10)
utrzymanie inteligentnych systemów transportowych, zwanych dalej ITS.
3. 
Do działań, które należy wykonać w pierwszej kolejności należy:
1)
reagowanie na wszelkie uszkodzenia infrastruktury drogowej oraz elementów wyposażenia drogi (zauważone nieprawidłowości);
2)
likwidacja zdarzeń w trybie awaryjnym lub ich zabezpieczenie i oznakowanie;
3)
uzupełnienie ubytków, likwidacja powstałych uszkodzeń i spękań nawierzchni w technologiach właściwych dla danego typu nawierzchni. W przypadku wystąpienia ubytków w nawierzchni przekraczających dopuszczalne głębokości, odcinki drogi z ubytkami należy niezwłocznie zabezpieczyć, oznakować a następnie dokonać ich naprawy;
4)
zapewnienie kompletności, czytelności oraz widoczności oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń brd - zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu;
5)
wykonywanie prac porządkowych;
6)
oczyszczenie i udrożnienie lub odtworzenie systemów odwodnienia.
4. 
Wszystkie prace utrzymaniowe powinny być realizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

Rozdział  2

Roboty budowlane w pasie drogowym

§  2. 
1. 
W trakcie robót i prac budowlanych w pasie drogowym, zwanych dalej "robotami", w szczególności:
1)
dokonuje się kontroli zgodności oznakowania i zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną - harmonogramem oraz z zatwierdzonymi projektami czasowej organizacji ruchu;
2)
podejmuje się działania minimalizujące utrudnienia dla ruchu drogowego; roboty prowadzone w pasie drogowym są realizowane w możliwie najkrótszym czasie (wielozmianowo) i na możliwie najkrótszych odcinkach;
3)
aktualizuje się oznakowania dla ruchu z tytułu prowadzonych robót - po wykonaniu robót w dniu roboczym lub przerw w ich wykonywaniu, w przypadku braku utrudnień należy każdorazowo usuwać lub zasłaniać ustawione na czas robót oznakowanie.
2. 
W przypadku etapowego wykonywania poszczególnych warstw nawierzchni z dopuszczeniem na nich ruchu, w okresie przejściowym, między ułożeniem poszczególnych warstw, zapewnia się tymczasowe oznakowanie pionowe. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych np. dużym natężeniem ruchu, pogorszone warunki widoczności, inne uzasadnione sytuacje, a także kiedy okres przejściowy jest dłuższy niż 7 dni, zapewnia się tymczasowe oznakowanie poziome.

Rozdział  3

Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót

§  3. 
1. 
Przy opracowaniu harmonogramu robót utrzymaniowych oraz opracowywaniu organizacji ruchu na czas ich prowadzenia uwzględnia się:
1)
analizę ruchu w szczególności dobowy rozkład ruchu;
2)
okresy, w których występuje zwiększony ruch sezonowy lub weekendowy.
2. 
Z uwagi na wzmożony ruch weekendowy i świąteczny zaleca się takie planowanie robót, aby w piątki od godziny 14 do godziny 23, w poniedziałki od godziny 5 do godziny 9 oraz w okresach świątecznych nie wykonywać prac utrzymaniowych. W uzasadnionych przypadkach, kiedy na drogach (lokalnie) natężenie ruchu w weekendy spada, prowadzenie prac jest dopuszczalne.
3. 
Zaleca się, aby prace, których wykonanie w sposób szczególny wpływa na utrudnienia w ruchu, a technologicznie nie ma ograniczeń do wykonywania ich w porach zmniejszonego natężenia, były wykonywane w tych porach, w szczególności w porze nocnej, z zastrzeżeniem, że roboty nie będą powodować uciążliwości dla mieszkańców przyległych terenów spowodowane przekroczeniem norm hałasu.
4. 
Zaleca się, aby w porze nocnej, w terenie oświetlonym, wykonywane były prace niepowodujące nadmiernego hałasu w obrębie istniejącej zabudowy, takie jak:
1)
mechaniczne zamiatanie nawierzchni jezdni;
2)
wymiana barier, w szczególności w pasach rozdziału dróg klasy A i S;
3)
regulacje studzienek w jezdni i innych elementów dróg na jezdni dwupasowej;
4)
wykonywanie oznakowania poziomego nawierzchni;
5)
prace, których organizacja ruchu przewiduje zmniejszenie ilości pasów ruchu na drogach o SDR przekraczającym 20 000 pojazdów na dobę;
6)
inne prace porządkowe nie powodujące nadmiernego hałasu.
5. 
Zdarzeniem awaryjnym jest w szczególności:
1)
uszkodzenie drogi i jej elementów uniemożliwiające bezpieczne z niej korzystanie, w tym ubytki nawierzchni > 5 cm głębokości, uszkodzenia drogowych obiektów inżynierskich, uszkodzenia barier ochronnych i innych urządzeń mających zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego i korzystania z infrastruktury drogi, balustrad, poręczy, ekranów, znaków drogowych, urządzeń oświetlenia drogi, uszkodzenia ogrodzeń, rozmycia skarp i poboczy;
2)
uszkodzenie infrastruktury zlokalizowanej w sąsiedztwie drogi, które zagraża bezpieczeństwu na samej drodze;
3)
pozostawanie na drodze elementów obcych, w tym porzuconych przedmiotów, rozsypanych materiałów sypkich, rozlania cieczy bądź substancji mogących spowodować poślizg pojazdów, martwych zwierząt, połamanych gałęzi i pni powalonych drzew, uszkodzonych elementów drogi oraz innych elementów mogących stwarzać zagrożenie dla ruchu na drodze.
6. 
Prace wykonywane w trybie awaryjnym są realizowane w dwóch etapach:
1)
etap I - zabezpieczenia miejsca zdarzenia, które rozpoczyna się w czasie nie dłuższym niż 30 minut dla klasy drogi A i S oraz w czasie nie dłuższym niż 60 minut dla klasy GP i G, od momentu otrzymania zgłoszenia; zabezpieczenie jest wykonane w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu drogowego, bezpieczeństwo konstrukcji oraz bezpieczeństwo elementów pasa drogowego, do czasu, aż zagrożenie zostanie całkowicie usunięte;
2)
etap II - likwidacja zagrożenia, które jest dokonywane w czasie niezbędnym do jego realizacji i adekwatnym do skali awarii, i które polega na fizycznym usunięciu zagrożenia, w tym w szczególności:
a)
naprawie elementów drogi, które uległy zniszczeniu, uzupełnieniu ubytków lub usunięciu z jezdni, chodnika i innych części pasa drogi wszelkich elementów obcych mogących stworzyć zagrożenie dla użytkowników drogi oraz ich utylizacji,
b)
wymianie uszkodzonych elementów na elementy nowe.
7. 
Roboty konserwacyjne nawierzchni:
1)
roboty konserwacyjne - remonty cząstkowe, są wykonywane w ramach określonych przedmiarem zakresów i rodzajów robót, wskazanych w zakresie zaakceptowanym indywidualnie dla każdego Rejonu przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną przy czym roboty konserwacyjne - remonty cząstkowe (po okresie zimowym) - należy zakończyć do 15 czerwca każdego roku, a roboty konserwacyjne - remonty cząstkowe (przed okresem zimowym) należy zakończyć do 15 listopada każdego roku, przy czym:
a)
terminy mogą ulec przesunięciu w uzasadnionych przypadkach,
b)
roboty konserwacyjne - remonty cząstkowe, z wyjątkiem sytuacji, w których jest to szczególnie uzasadnione nie są prowadzone w okresie wakacyjnym,
c)
w każdym miesiącu poprzedzającym określony etap robót konserwacyjnych, w terminach ustalonych przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną, Oddział GDDKiA, wyspecyfikuje miejsca, w których powinny być wykonane roboty konserwacyjne - remonty cząstkowe oraz remonty doraźne;
2)
roboty konserwacyjne - remonty doraźne, wykonuje się na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3cm, a naprawy nawierzchni dokonuje się tak, aby ubytek został trwale uzupełniony, przy czym:
a)
do niezbędnych prac zabezpieczających przystępuje się bezzwłocznie, poprzez oznakowanie i ewentualnie niezbędne zabezpieczenie, np. masą mineralno-asfaltową na zimno, wykonane w terminie nie dłuższym niż 12 godzin od momentu stwierdzenia lub przekazania informacji wykonawcy,
b)
naprawy docelowe należy dokonywać masą na gorąco bezzwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych.
8. 
Prace związane z oznakowaniem poziomym realizuje się jako:
1)
niezbędną odnowę oznakowania poziomego - realizowaną po zakończeniu robót konserwacyjnych - remontów cząstkowych (po okresie zimowym), ale nie później niż do 15 czerwca każdego roku;
2)
całoroczne utrzymanie oznakowania poziomego, w tym naprawy gwarancyjne - realizowane w ciągu całego roku, w odniesieniu do widoczności oznakowania a także uzyskanych wyników badań luminescencji.
9. 
Wszystkie czynności wykonywane w ramach bieżącego utrzymania na drogach krajowych, w tym na obiektach inżynierskich, są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Rozdział  4

Wymagania dla czynności utrzymaniowych

§  4. 
Warunki realizacji i efekty do osiągnięcia wykonanych czynności utrzymaniowych określa poniższa tabela:
Lp.Nazwa czynności utrzymaniowejTermin realizacji czynności utrzymaniowejStandard utrzymania drogi
I. ROBOTY KONSERWACYJNE
1.Roboty konserwacyjne nawierzchni - Remonty cząstkowe1) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 czerwca;

2) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 listopada.

1) nawierzchnia jezdni na całej powierzchni utwardzonych elementów drogi oraz na drogowych obiektach inżynierskich jest pozbawiona ubytków, wykruszeń i spękań o głębokości ponad 3cm;

2) spękania są szczelnie wypełnione, krawędź łaty przylega do krawędzi istniejącej nawierzchni i została uszczelniona. Łata tworzy jedną płaszczyznę z sąsiadującą powierzchnią j ezdni.

2.Roboty konserwacyjne nawierzchni- Remonty doraźne.1) na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3cm;

2) zabezpieczenie np. masą mineralno- asfaltową na zimno w ciągu 12 godzin od momentu stwierdzenia ubytku;

3) naprawa docelowa wykonana niezwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych w terminie do 7 dni od powzięcia informacji.

1) ubytki trwale uzupełnione masą mineralno-asfaltową na zimno lub gorąco.
3.Roboty konserwacyjne nawierzchni chodników, ścieżek rowerowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) nawierzchnia chodnika, ścieżki rowerowej jest na całej powierzchni pozbawiona ubytków lub spękań zagrażających bezpieczeństwu użytkowników. Spękania są uszczelnione tak, aby uniemożliwić wnikanie wody w głąb konstrukcji;

2) Nawierzchnie z kostki równe, bez zaniżeń i ubytków. Braki uzupełnione.

4..Roboty konserwacyjne nawierzchni dodatkowych jezdni i pasów technologicznych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb;

2) zabezpieczone lub naprawione awaryjnie w terminie do 12h po uzyskaniu wiedzy o ich występowaniu a naprawy docelowe wykonane w terminie do 30 dni od momentu stwierdzenia nieprawidłowości w sprzyjających warunkach atmosferycznych.

1) wszelkie stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte;

2) zagrożenia występujące na nawierzchni zostały zabezpieczone.

II. UTRZYMANIE ELEMENTÓW PASA DROGOWEGO
1.Utrzymanie oznakowania poziomego.1) do 15 czerwca każdego roku;

2) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) oznakowanie czyste, czytelne, bez przetarć, dobrze widoczne w dzień i w nocy;

2) odnowione oznakowanie cienkowarstwowe oraz grubowarstwowe;

3) odnowione oznakowanie poziome w miejscach wytartych.

2.Utrzymanie punktowych elementów odblaskowych.l) Brakującą ilość należy uzupełnić na bieżąco przed okresem jesiennym i po okresie zimowym, w czasie nie dłuższym, niż 14 dni od stwierdzenia braków, przekraczających 10% stanu pierwotnego lub w przypadku braku1) Punktowe elementy odblaskowe na jezdni są kompletne, widoczne po zmroku, umiejscowione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu.
więcej niż 3 elementów w ciągu pod rząd.
3.Utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego: - znaki i tablice

- urządzenia brd.

1) na bieżąco w miarę potrzeb.1) oznakowanie jest kompletne, tzn. znaki i urządzenia brd ustawione zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu;

2) barwa i odblaskowość prawidłowa;

3) słupki znaków ustawione w pionie;

4) tarcze znaków na wymaganej wysokości;

5) od poziomu jezdni zachowana jest skrajnia pionowa i pozioma; wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową, w przypadku gdy jest dopuszczony ruch rowerowy, jest nie mniejsza niż 2,50 m, a w przypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m;

6) konstrukcje nośne zgodne z projektem wykonawczym, bez uszkodzeń, elementy mocujące nie są skorodowane;

7) w przypadku luster drogowych wolne od zabrudzeń i rosy.

4.Utrzymanie barier ochronnych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) bariery są ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu;

2) odcinki barier są ciągłe, nie dopuszcza się występowania przerw w ciągłości bariery spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym;

3) nie występują uszkodzone elementy, w tym elementy odblaskowe kompletne oraz elementy nie połączone ze sobą w sposób trwały;

4) bariery posiadają zachowany warunek równości geometrycznej, nie dopuszcza się odchylenia płaszczyzny barier;

5) bariery łatwo i szybko rozbieralne sprawne oraz zapewniające szybki demontaż;

6) Liny barier linowych są naciągnięte z siłą określoną w instrukcji ich stosowania.

5.Utrzymanie poduszek zderzeniowych i terminali zderzeniowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) wszystkie poduszki i terminale zderzeniowe są kompletne, bez śladów uszkodzeń mechanicznych;

2) elementy odblaskowe kompletne bez uszkodzeń, folia odblaskowa bez pęknięć, elementy metalowe bez śladów korozji, strefa mocowania urządzenia bez zabrudzeń utrzymujących wilgoć (piasek, sól drogowa).

6.Utrzymanie ekranów akustycznych i przeźroczystych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) ekrany bez ubytków, uszkodzeń, nie wykazują prześwitów między elementami wypełnień oraz pod podwaliną, z wyłączeniem przypadków gdy podwalina jest poniżej jezdni.
7.Utrzymanie osłon przeciwchlapaniowych, przeciwporażeniowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) osłony są kompletne, nieuszkodzone;

2) elementy osłon i ich mocowania bez widocznych śladów korozji.

8.Utrzymanie poręczy ochronnych i balustrad.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) poręcze i balustrady są kompletne i nie zdeformowane;

2) powłoki ochronne elementów stalowych są bez uszkodzeń i widocznych śladów korozji;

3) elementy mocujące kotwy kompletne, bez widocznych śladów korozji;

4) zabezpieczone ogniska korozji.

9.Utrzymanie wygrodzeń i ogrodzeń.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) ciąg wygrodzeń nie wykazuje wad, usterek lub ubytków, tworzy ciągłą barierę, bez przerw. Elementy ogrodzenia bez odchyleń od pionu.
10.Utrzymanie osłon przeciwolśnieniowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) ciągi osłon są kompletne, osłony są stabilnie zamocowane, proste i łącznie tworzące jednolitą efektywną powierzchnię ochrony przeciwolśnieniowej.
11.Utrzymanie punktów referencyjnych na jezdni.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) wszystkie punkty referencyjne są oznaczone w sposób prawidłowy.
12.Utrzymanie słupków referencyjnych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) wszystkie słupki referencyjne są prawidłowo oznaczone, system jest kompletny.
13.Utrzymanie punktów granicznych i świadków punktów granicznych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) punkty graniczne i świadki punktów granicznych pasa drogowego są kompletne (na odcinkach o wyznaczonej granicy pasa drogi);

2) punkty graniczne i świadki punktów granicznych są proste i trwale ustabilizowane w gruncie;

3) punkty graniczne nie są uszkodzone (uszkodzenia należy rozumieć jako: obicia, złamania, wykruszenia).

14.Utrzymanie osłon zabezpieczających U- 15.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) osłony są kompletne i w pełni sprawne technicznie.
15.Utrzymanie oznakowania m.in. wysepek kanalizujących ruch i azyli w ciągu dróg.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) oznakowanie m.in. wysepek kanalizujących ruch, azyli jest kompletne i prawidłowo zamocowane w nawierzchni.
16.Mycie istniejącego oznakowania pionowego - znaki i tablice.1) kompleksowe mycie jeden raz w roku oraz w miarę potrzeb.1) znaki i tablice znaków są czyste, czytelne, dobrze widoczne w dzień i w nocy;

2) konstrukcje czyste, bez graffiti;

3) lica znaków i tablic w okresie zimowym są odśnieżone i wolne od lodu.

17.Mycie ekranów akustycznych, barier i osłon przeciwchlapaniowych,1) w miarę potrzeb.1) ekrany, bariery i osłony przeciwchlapaniowe są estetyczne, pozbawione zabrudzeń, graffiti i elementów reklam.
18.Utrzymanie poboczy i korpusu drogowego.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) pobocza równe pozbawione rozmyć, zniszczeń i śladów rozjechania;

2) skarpy nasypu i wykopu bez widocznych uszkodzeń, rozmyć, osunięć;

3) wykonane umocnienie skarp kompletne bez ubytków i uszkodzeń elementów zabezpieczających.

19.Mycie poręczy ochronnych i balustrad.1) w miarę potrzeb.1) poręcze ochronne i balustrady czyste, pozbawione zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd i stan techniczny;

2) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali;

3) pozbawione błota, brudnych zacieków, przebarwień, soli, olejów, smarów oraz produktów korozji betonu i stali.

20.Mycie całej konstrukcji ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami.1) raz w roku, w terminie do 15 czerwca.1) konstrukcje ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami, czyste, pozbawione zanieczyszczeń;

2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd w tym graffiti;

3) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali.

21.Mycie elementów konstrukcyjnych i wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich.1) w miarę potrzeb.1) elementy konstrukcyjne i wyposażenie czyste, pozbawione szkodliwych zanieczyszczeń oraz korozji;

2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali;3) pozbawione produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu; 4) obiekty niewyposażone w krawężniki czyste, bez zacieków z pomostu.

22.Utrzymanie odwodnienia liniowego.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) elementy odwodnienia linowego są kompletne, nie posiadają uszkodzeń, a system w pełni spełnia funkcję odwadniania korpusu drogi;

2) ciągi odwodnienia są czyste, pozbawione zanieczyszczeń ograniczających spływ wody;

3) elementy pokryw studni i wpustów ulicznych są kompletne i całe;

4) elementy rowów pozbawione namułu i innych zanieczyszczeń ograniczających spływ wody;

5) wszystkie przepusty są drożne.

23.Czyszczenie urządzeń dylatacyjnych.1) dwa razy do roku przed i po okresie zimowym oraz na bieżąco w miarę potrzeb.1) w zależności od rodzaju urządzenia dylatacyjnego, brak zanieczyszczeń:

a) w bruzdach i zagłębieniach urządzenia dylatacyjnego strefy przejazdowej oraz strefy chodnikowej i wyniesionego pobocza technicznego,

b) we wszelkich szczelinach oraz wnękach dylatacyjnych,

c) w fartuchach, rynnach i rurach spustowych odwodnienia otwartych urządzeń dylatacyjnych (palczastych);

2) czyste blachy maskujące;

3) elementy podpór oraz elementy ustrojów nośnych czyste, bez brudnych zacieków tj. ewentualnych skutków wywołanych przeciekami wody przez nieszczelne urządzenia dylatacyjne;

4) szczeliny dylatacyjne oczyszczone pod blachami maskującymi;

5) wolne przestrzenie między ściankami zaplecznymi przyczółków i tylnymi (pionowymi) ścianami elementów ustrojów nośnych (poprzecznie, dźwigarów, płyt pomostu) oczyszczone;

6 wkładki gumowe dylatacji modułowych) przepłukane wodą pod ciśnieniem, oczyszczone z zanieczyszczeń i zakonserwowane;

7) w przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta.

24.Utrzymanie separatorów i piaskowników wraz z utylizacją zanieczyszczeń.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) separatory są czyste, drożne pozbawione zanieczyszczeń ograniczających efektywność systemu odwodnienia.
25.Utrzymanie zbiorników retencyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) zbiorniki retencyjne są czyste, pozbawione zanieczyszczeń.
26.Czyszczenie elementów konstrukcyjnych obiektu.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.l) Elementy konstrukcyjne obiektu bez produktów korozji ługującej (bez zacieków i wykwitów), bez ptasich odchodów oraz bez czynników mogących wywołać korozję biologiczną elementu, bez graffiti.
27.Usuwanie skutków zdarzeń awaryjnych- rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków samochodów.1) czas na usunięcie zagrożeń z jezdni i poboczy - w ciągu 24 godzin a zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji.1) pas drogowy wolny od skutków zdarzeń losowych - rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków z samochodów;

2) pas drogowy wolny od przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników ruchu. Powiadomione odpowiednie służby;

3) bezzwłocznie zabezpieczone i oznakowane do czasu przybycia odpowiednich służb lub sprzętu - przedmioty niemożliwe do natychmiastowego usunięcia;

4) usunięte przy użyciu odpowiednich środków, odpady i materiały ropopochodne (powstałe w wyniku zdarzeń drogowych i pozostawione przez służby ratownicze w pasie drogowym).

28.Zbieranie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z pasa drogowego wraz z utylizacją.1) niezwłocznie po zauważeniu lub otrzymaniu informacji, jednak nie później niż:

- z jezdni i poboczy w ciągu 24 godzin od otrzymania informacji lub zauważenia zdarzenia,

-z pozostałych elementów pasa drogowego bez zbędnej zwłoki;

2) Zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji.

1) Pas drogowy na całej szerokości wolny od zanieczyszczeń.
III. ZIELEŃ W PASIE DROGOWYM
1.Ręczne i mechaniczne koszenie roślinności niskiej, z wyłączeniem pnączy.1) jedno pełne koszenie całej szerokości pasa drogowego w ciągu roku oraz w miarę potrzeb.

Terminy i zakresy koszenia uzależnione od tempa wegetacji roślin oraz określane pod kątem zachowania odpowiedniego poziomu BRD, funkcjonowania infrastruktury drogowej i towarzyszącej oraz minimalizacji zjawiska suszy hydrogeologicznej.

1) zapewnione wymagane warunki widoczności, właściwe funkcjonowanie urządzeń odwadniających, zachowanie estetyki drogi i jej otoczenia, (z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierzyny strefa najść i migracji);

2) Skoszona trawa usunięta z jezdni, pobocza, chodników i ścieżek rowerowych;

3) skoszona trawa zebrana, wywieziona i zużytkowana albo odpowiednio zutylizowana:

a) w obrębie systemów odwodnienia - dla zapewnienia sprawnego ich funkcj ono wania,

b) na terenie miast i miejscowości oznaczonych tablicami D-42/43 oraz gęstej zabudowy mieszkaniowej z wyłączeniem obwodnic przebiegających przez obszar zabudowy- dla zachowania odpowiedniej estetyki pasa drogowego;

4) nie wymaga się zbierania i wywożenia skoszonej trawy na pozostałych obszarach objętych koszeniem pod warunkiem jej zmulczowania poprzez odpowiednie rozdrobnienie pokosu i jego równomierne rozprowadzenie;

5) nie wykasza się roślinności niskiej w strefach najść i migracji na przejściach górnych i dolnych w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt;

6) nie wykasza się roślinności nadbrzeżnej wzdłuż cieków, rzek.

2.Usuwanie oraz chemiczne zwalczanie roślinności niepożądanej (chwasty, samosiejki, itp.) z obszarów nasadzeń zieleni pełniącej funkcje ozdobne i ochronne.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

2) Stosowanie środków chemicznych tylko w przypadku takiej konieczności i w sposób oraz w ilościach zgodnych z instrukcją producenta.

1) powierzchnie nasadzeń zieleni bez skupisk chwastów i samosiejek.
3.Formowanie żywopłotów, odchwaszczanie podłoża z uporządkowaniem terenu i odwiezieniem gałęzi.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) powierzchnie żywopłotów uformowane i oczyszczone.
4.Zwalczenie gatunków inwazyjnych.l) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) brak gatunków inwazyjnych, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji).
5.Odmłodzenie lub formowanie korony drzew.1) czynności wykonuje się po zakończeniu sezonu wegetacyjnego i po zakończeniu sezonu lęgowego raz na 2-51at;

2) na bieżąco, w miarę potrzeb po uzyskaniu zgody właściwego organu.

1) uformowane w okresie spoczynku, w określonym zakresie drzewa, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji);

2) na przejściach dolnych - w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji):

roślinność drzewiastą należy usuwać w miejscach, gdzie jej pozostawienie mogłoby doprowadzić do naruszenia lub zawilgocenia obiektu, np. w okolicach podpór, stożków, bezpośrednie sąsiedztwa konstrukcji; należy ją kształtować w sposób zachowujący odpowiednią odległość korony drzewa od znajdującego się w jego sąsiedztwie obiektu.

W przypadku zadrzewień tworzących łącznie z konarami i liśćmi prześwit mniejszy niż 4-5 metrów od krawędzi gzymsu, należy wykonać zdecydowaną redukcję korony drzewa;

3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) dopuszcza się ogławianie, podcinanie, przycinanie oraz inne formy kształtowania wysokości i pokroju roślinności drzewiastej, tak aby ograniczyć jej wzrost - w zależności od miejscowych uwarunkowań i typu przejścia oraz ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg;

4) nie usuwa się z terenu przejść (w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji), materiału pochodzącego z wykoszeń, ogławiania, itp.

- dopuszcza się jego zrębkowanie, czy też rozrzucenie na powierzchni przejść lub układanie w niewielkie stosy.

6.Utrzymanie ciągów ogrodzeń ochronnych dla zwierząt.1) czynności wykonuje się w miarę zaistnienia potrzeby.1) utrzymane ciągi ogrodzeń ochronnych dla zwierząt;

2) ogrodzenia są ciągłe i doszczelnione;

3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wykasza się roślinność zielną w pasie o szerokości do 30 cm po obu stronach ogrodzenia.

IV. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W PASIE DROGOWYM
1.Utrzymanie czystości oraz estetyki.1) do dnia 15 czerwca oraz w miarę potrzeb.1) sprzątanie pozimowe:

Czyste elementy wyposażenia drogi m.in. w strefie przykrawężnikowej, elementy odwodnienia, zatoki postojowe i autobusowe, nawierzchnie na chodnikach, ścieżkach rowerowych

a) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń zabezpieczenia ruchu;

2) bieżące utrzymywanie czystości w pozostałym okresie;

a) na całej powierzchni pasa drogowego brak znaczących ilości piasku i innych zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych mających wpływ na bezpieczeństwo;

b) obiekty mostowe bez zanieczyszczeń nagromadzonych w załomach wystających elementów konstrukcji lub elementów wyposażenia mających wpływ na bezpieczeństwo.

V. UTRZYMANIE ELEMENTÓW DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH
1.Uzupełnienie lub naprawa uszczelnień styków między elementami.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) styki między krawężnikami oraz między krawężnikami

a elementami chodnikowymi i nawierzchnią, szczelne bez ubytków;

2) styki między prefabrykatami chodnikowymi, prefabrykatami gzymsowymi, szczelne, bez ubytków.

2.Likwidacja lokalnych ubytków i wykruszeń w elementach betonowych drogowych obiektów inżynierskich.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) elementy betonowe monolitycznych konstrukcji mostowych, belek gzymsowych, elementów podpór

i fundamentów bez wykruszeń i lokalnych ubytków.

3.Utrzymanie sprawności technicznej dylatacji mostowej.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) śruby mocujące elementy dylatacji kompletne, bez uszkodzeń, bez śladów korozji;

2) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne;

3) śruby w połączeniach dylatacji blokowych, modułowych i palczastych dokręcone, bez luzów; 4) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne;

5) styki elementów pomostu z elementami urządzeń dylatacyjnych szczelne, bez ubytków;

6) elementy systemu odwodnienia dylatacji palczastych (fartuchów oraz ich zakotwień) bez uszkodzeń;

7) styki urządzeń dylatacyjnych z warstwami nawierzchniowymi uszczelnione;

8) bitumiczne przykrycia dylatacyjne bez spękań i rozszczelnień.

W przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta.

4.Utrzymanie sprawności technicznej łożysk.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) łożyska toczne lub ślizgowe posmarowane;

2) połączenia śrubowe w konstrukcjach łożysk dokręcone, bez zbędnych luzów;

3) konstrukcja łożyska kompletna bez skorodowanych łączników;

4) wskaźniki położenia (przemieszczeń), tabliczki znamionowe, libelle, fartuchy ochronne kompletne, bez uszkodzeń.

5.Utrzymanie elementów odwodnienia obiektu.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) połączenia rur odwodnienia szczelne;

2) wpusty wyposażone w kratki ściekowe, kompletne (bądź doraźnie zabezpieczone);

3) kanalizacja deszczowa kompletna i bez uszkodzeń;

4) elementy prefabrykowanych skarpowych ścieków odwadniających bez wzajemnych przemieszczeń, bez uszkodzeń oraz bez ubytków

w uszczelnieniu pomiędzy nimi;

5) elementy odwodnienia na obiektach inżynierskich - wpusty, rurociągi, sączki itp. oczyszczone i udrożnione.

6.Utrzymanie skarp i stożków przy obiektowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) stożki i skarpy bez lokalnych wyrw, zapadlisk i ubytków ziemi;

2) elementy prefabrykowane umocnień stożków i skarp stanowią jedną płaszczyznę, bez uskoków

i nierówności;

3) elementy pełne umocnień skarp i stożków bez wegetacji mchów i innej roślinności;

4) styki między prefabrykatami umocnień i skarp uszczelnione i bez pęknięć;

5) elementy umocnień skarp i stożków bez śladów podmycia;

6) schody skarpowe oraz prefabrykaty konstrukcji oporowych betonowych bez lokalnych ubytków i wykruszeń;

7) siatki koszy i materace gabionowe z kompletnym wypełnieniem, bez uszkodzeń.

VI. INNE
1.Utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) stanowisko spełnia wszystkie wymagania dotyczące miejsc do ważenia pod kątem stanu nawierzchni, w tym równości nawierzchni, wnęk wagowych, malowania;

2) nawierzchnia parkingu pozbawiona jest ubytków, wykruszeń i spękań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego i wyłączających miejsce do ważenia z użytkowania (z punktu widzenia zgodności z warunkami określonymi w przepisach szczególnych);

3) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, koszenie są przepełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony.

2.Utrzymanie parkingów i MOP w zarządzie GDDKiA.1) na bieżąco, w miarę potrzeb.1) nawierzchnia parkingu, w części jezdni i elementów chodnikowych jest czysta;

2) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są wypełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony;

3) toalety czyste, opróżnione;

4) elementy wyposażenia bez uszkodzeń sprawne, kompletne, zakonserwowane;

5) środki czystości w pomieszczeniach sanitarnych dostępne;

6) ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne czyste;

7) place zabaw dla dzieci czyste. Wyposażenie placu zabaw sprawne, elementy metalowe nieskorodowane.

3.Utrzymanie systemów ITS.1) do dnia 15 czerwca oraz na bieżąco w miarę potrzeb.1) sprzątanie pozimowe:

a) czyste elementy wyposażenia systemów ITS,

b) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń;

2) przeglądy i kalibracje urządzeń;

3) utrzymywanie w ciągłej sprawności urządzeń oraz ciągłości transmisji danych.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 6 z dnia 11 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2022.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 2022 r.