Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych.
Dz.Urz.GDDKiA.2021.39
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 39
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 31 grudnia 2021 r.
w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych
w sprawie wprowadzenia "Wytycznych zimowego utrzymania dróg".
ZAŁĄCZNIK 1
WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH
WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Roboty budowlane w pasie drogowym
Roboty budowlane w pasie drogowym
Rozdział 3
Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót
Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót
Rozdział 4
Wymagania dla czynności utrzymaniowych
Wymagania dla czynności utrzymaniowych
Lp. | Nazwa czynności utrzymaniowej | Termin realizacji czynności utrzymaniowej | Standard utrzymania drogi |
I. ROBOTY KONSERWACYJNE | |||
1. | Roboty konserwacyjne nawierzchni - Remonty cząstkowe | 1) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 czerwca; 2) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 listopada. | 1) nawierzchnia jezdni na całej powierzchni utwardzonych elementów drogi oraz na drogowych obiektach inżynierskich jest pozbawiona ubytków, wykruszeń i spękań o głębokości ponad 3cm; 2) spękania są szczelnie wypełnione, krawędź łaty przylega do krawędzi istniejącej nawierzchni i została uszczelniona. Łata tworzy jedną płaszczyznę z sąsiadującą powierzchnią j ezdni. |
2. | Roboty konserwacyjne nawierzchni- Remonty doraźne. | 1) na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3cm; 2) zabezpieczenie np. masą mineralno- asfaltową na zimno w ciągu 12 godzin od momentu stwierdzenia ubytku; 3) naprawa docelowa wykonana niezwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych w terminie do 7 dni od powzięcia informacji. | 1) ubytki trwale uzupełnione masą mineralno-asfaltową na zimno lub gorąco. |
3. | Roboty konserwacyjne nawierzchni chodników, ścieżek rowerowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) nawierzchnia chodnika, ścieżki rowerowej jest na całej powierzchni pozbawiona ubytków lub spękań zagrażających bezpieczeństwu użytkowników. Spękania są uszczelnione tak, aby uniemożliwić wnikanie wody w głąb konstrukcji; 2) Nawierzchnie z kostki równe, bez zaniżeń i ubytków. Braki uzupełnione. |
4.. | Roboty konserwacyjne nawierzchni dodatkowych jezdni i pasów technologicznych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb; 2) zabezpieczone lub naprawione awaryjnie w terminie do 12h po uzyskaniu wiedzy o ich występowaniu a naprawy docelowe wykonane w terminie do 30 dni od momentu stwierdzenia nieprawidłowości w sprzyjających warunkach atmosferycznych. | 1) wszelkie stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte; 2) zagrożenia występujące na nawierzchni zostały zabezpieczone. |
II. UTRZYMANIE ELEMENTÓW PASA DROGOWEGO | |||
1. | Utrzymanie oznakowania poziomego. | 1) do 15 czerwca każdego roku; 2) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie czyste, czytelne, bez przetarć, dobrze widoczne w dzień i w nocy; 2) odnowione oznakowanie cienkowarstwowe oraz grubowarstwowe; 3) odnowione oznakowanie poziome w miejscach wytartych. |
2. | Utrzymanie punktowych elementów odblaskowych. | l) Brakującą ilość należy uzupełnić na bieżąco przed okresem jesiennym i po okresie zimowym, w czasie nie dłuższym, niż 14 dni od stwierdzenia braków, przekraczających 10% stanu pierwotnego lub w przypadku braku | 1) Punktowe elementy odblaskowe na jezdni są kompletne, widoczne po zmroku, umiejscowione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu. |
więcej niż 3 elementów w ciągu pod rząd. | |||
3. | Utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego: - znaki i tablice - urządzenia brd. | 1) na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie jest kompletne, tzn. znaki i urządzenia brd ustawione zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu; 2) barwa i odblaskowość prawidłowa; 3) słupki znaków ustawione w pionie; 4) tarcze znaków na wymaganej wysokości; 5) od poziomu jezdni zachowana jest skrajnia pionowa i pozioma; wysokość skrajni nad chodnikiem lub ścieżką rowerową, w przypadku gdy jest dopuszczony ruch rowerowy, jest nie mniejsza niż 2,50 m, a w przypadku ich przebudowy albo remontu może być zmniejszona do 2,20 m; 6) konstrukcje nośne zgodne z projektem wykonawczym, bez uszkodzeń, elementy mocujące nie są skorodowane; 7) w przypadku luster drogowych wolne od zabrudzeń i rosy. |
4. | Utrzymanie barier ochronnych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) bariery są ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu; 2) odcinki barier są ciągłe, nie dopuszcza się występowania przerw w ciągłości bariery spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym; 3) nie występują uszkodzone elementy, w tym elementy odblaskowe kompletne oraz elementy nie połączone ze sobą w sposób trwały; 4) bariery posiadają zachowany warunek równości geometrycznej, nie dopuszcza się odchylenia płaszczyzny barier; 5) bariery łatwo i szybko rozbieralne sprawne oraz zapewniające szybki demontaż; 6) Liny barier linowych są naciągnięte z siłą określoną w instrukcji ich stosowania. |
5. | Utrzymanie poduszek zderzeniowych i terminali zderzeniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie poduszki i terminale zderzeniowe są kompletne, bez śladów uszkodzeń mechanicznych; 2) elementy odblaskowe kompletne bez uszkodzeń, folia odblaskowa bez pęknięć, elementy metalowe bez śladów korozji, strefa mocowania urządzenia bez zabrudzeń utrzymujących wilgoć (piasek, sól drogowa). |
6. | Utrzymanie ekranów akustycznych i przeźroczystych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ekrany bez ubytków, uszkodzeń, nie wykazują prześwitów między elementami wypełnień oraz pod podwaliną, z wyłączeniem przypadków gdy podwalina jest poniżej jezdni. |
7. | Utrzymanie osłon przeciwchlapaniowych, przeciwporażeniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) osłony są kompletne, nieuszkodzone; 2) elementy osłon i ich mocowania bez widocznych śladów korozji. |
8. | Utrzymanie poręczy ochronnych i balustrad. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) poręcze i balustrady są kompletne i nie zdeformowane; 2) powłoki ochronne elementów stalowych są bez uszkodzeń i widocznych śladów korozji; 3) elementy mocujące kotwy kompletne, bez widocznych śladów korozji; 4) zabezpieczone ogniska korozji. |
9. | Utrzymanie wygrodzeń i ogrodzeń. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ciąg wygrodzeń nie wykazuje wad, usterek lub ubytków, tworzy ciągłą barierę, bez przerw. Elementy ogrodzenia bez odchyleń od pionu. |
10. | Utrzymanie osłon przeciwolśnieniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ciągi osłon są kompletne, osłony są stabilnie zamocowane, proste i łącznie tworzące jednolitą efektywną powierzchnię ochrony przeciwolśnieniowej. |
11. | Utrzymanie punktów referencyjnych na jezdni. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie punkty referencyjne są oznaczone w sposób prawidłowy. |
12. | Utrzymanie słupków referencyjnych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie słupki referencyjne są prawidłowo oznaczone, system jest kompletny. |
13. | Utrzymanie punktów granicznych i świadków punktów granicznych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) punkty graniczne i świadki punktów granicznych pasa drogowego są kompletne (na odcinkach o wyznaczonej granicy pasa drogi); 2) punkty graniczne i świadki punktów granicznych są proste i trwale ustabilizowane w gruncie; 3) punkty graniczne nie są uszkodzone (uszkodzenia należy rozumieć jako: obicia, złamania, wykruszenia). |
14. | Utrzymanie osłon zabezpieczających U- 15. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) osłony są kompletne i w pełni sprawne technicznie. |
15. | Utrzymanie oznakowania m.in. wysepek kanalizujących ruch i azyli w ciągu dróg. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie m.in. wysepek kanalizujących ruch, azyli jest kompletne i prawidłowo zamocowane w nawierzchni. |
16. | Mycie istniejącego oznakowania pionowego - znaki i tablice. | 1) kompleksowe mycie jeden raz w roku oraz w miarę potrzeb. | 1) znaki i tablice znaków są czyste, czytelne, dobrze widoczne w dzień i w nocy; 2) konstrukcje czyste, bez graffiti; 3) lica znaków i tablic w okresie zimowym są odśnieżone i wolne od lodu. |
17. | Mycie ekranów akustycznych, barier i osłon przeciwchlapaniowych, | 1) w miarę potrzeb. | 1) ekrany, bariery i osłony przeciwchlapaniowe są estetyczne, pozbawione zabrudzeń, graffiti i elementów reklam. |
18. | Utrzymanie poboczy i korpusu drogowego. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) pobocza równe pozbawione rozmyć, zniszczeń i śladów rozjechania; 2) skarpy nasypu i wykopu bez widocznych uszkodzeń, rozmyć, osunięć; 3) wykonane umocnienie skarp kompletne bez ubytków i uszkodzeń elementów zabezpieczających. |
19. | Mycie poręczy ochronnych i balustrad. | 1) w miarę potrzeb. | 1) poręcze ochronne i balustrady czyste, pozbawione zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd i stan techniczny; 2) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali; 3) pozbawione błota, brudnych zacieków, przebarwień, soli, olejów, smarów oraz produktów korozji betonu i stali. |
20. | Mycie całej konstrukcji ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami. | 1) raz w roku, w terminie do 15 czerwca. | 1) konstrukcje ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami, czyste, pozbawione zanieczyszczeń; 2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd w tym graffiti; 3) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali. |
21. | Mycie elementów konstrukcyjnych i wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich. | 1) w miarę potrzeb. | 1) elementy konstrukcyjne i wyposażenie czyste, pozbawione szkodliwych zanieczyszczeń oraz korozji; 2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali;3) pozbawione produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu; 4) obiekty niewyposażone w krawężniki czyste, bez zacieków z pomostu. |
22. | Utrzymanie odwodnienia liniowego. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) elementy odwodnienia linowego są kompletne, nie posiadają uszkodzeń, a system w pełni spełnia funkcję odwadniania korpusu drogi; 2) ciągi odwodnienia są czyste, pozbawione zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 3) elementy pokryw studni i wpustów ulicznych są kompletne i całe; 4) elementy rowów pozbawione namułu i innych zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 5) wszystkie przepusty są drożne. |
23. | Czyszczenie urządzeń dylatacyjnych. | 1) dwa razy do roku przed i po okresie zimowym oraz na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) w zależności od rodzaju urządzenia dylatacyjnego, brak zanieczyszczeń: a) w bruzdach i zagłębieniach urządzenia dylatacyjnego strefy przejazdowej oraz strefy chodnikowej i wyniesionego pobocza technicznego, b) we wszelkich szczelinach oraz wnękach dylatacyjnych, c) w fartuchach, rynnach i rurach spustowych odwodnienia otwartych urządzeń dylatacyjnych (palczastych); 2) czyste blachy maskujące; 3) elementy podpór oraz elementy ustrojów nośnych czyste, bez brudnych zacieków tj. ewentualnych skutków wywołanych przeciekami wody przez nieszczelne urządzenia dylatacyjne; 4) szczeliny dylatacyjne oczyszczone pod blachami maskującymi; 5) wolne przestrzenie między ściankami zaplecznymi przyczółków i tylnymi (pionowymi) ścianami elementów ustrojów nośnych (poprzecznie, dźwigarów, płyt pomostu) oczyszczone; 6 wkładki gumowe dylatacji modułowych) przepłukane wodą pod ciśnieniem, oczyszczone z zanieczyszczeń i zakonserwowane; 7) w przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta. |
24. | Utrzymanie separatorów i piaskowników wraz z utylizacją zanieczyszczeń. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) separatory są czyste, drożne pozbawione zanieczyszczeń ograniczających efektywność systemu odwodnienia. |
25. | Utrzymanie zbiorników retencyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) zbiorniki retencyjne są czyste, pozbawione zanieczyszczeń. |
26. | Czyszczenie elementów konstrukcyjnych obiektu. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | l) Elementy konstrukcyjne obiektu bez produktów korozji ługującej (bez zacieków i wykwitów), bez ptasich odchodów oraz bez czynników mogących wywołać korozję biologiczną elementu, bez graffiti. |
27. | Usuwanie skutków zdarzeń awaryjnych- rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków samochodów. | 1) czas na usunięcie zagrożeń z jezdni i poboczy - w ciągu 24 godzin a zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji. | 1) pas drogowy wolny od skutków zdarzeń losowych - rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków z samochodów; 2) pas drogowy wolny od przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników ruchu. Powiadomione odpowiednie służby; 3) bezzwłocznie zabezpieczone i oznakowane do czasu przybycia odpowiednich służb lub sprzętu - przedmioty niemożliwe do natychmiastowego usunięcia; 4) usunięte przy użyciu odpowiednich środków, odpady i materiały ropopochodne (powstałe w wyniku zdarzeń drogowych i pozostawione przez służby ratownicze w pasie drogowym). |
28. | Zbieranie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z pasa drogowego wraz z utylizacją. | 1) niezwłocznie po zauważeniu lub otrzymaniu informacji, jednak nie później niż: - z jezdni i poboczy w ciągu 24 godzin od otrzymania informacji lub zauważenia zdarzenia, -z pozostałych elementów pasa drogowego bez zbędnej zwłoki; 2) Zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji. | 1) Pas drogowy na całej szerokości wolny od zanieczyszczeń. |
III. ZIELEŃ W PASIE DROGOWYM | |||
1. | Ręczne i mechaniczne koszenie roślinności niskiej, z wyłączeniem pnączy. | 1) jedno pełne koszenie całej szerokości pasa drogowego w ciągu roku oraz w miarę potrzeb. Terminy i zakresy koszenia uzależnione od tempa wegetacji roślin oraz określane pod kątem zachowania odpowiedniego poziomu BRD, funkcjonowania infrastruktury drogowej i towarzyszącej oraz minimalizacji zjawiska suszy hydrogeologicznej. | 1) zapewnione wymagane warunki widoczności, właściwe funkcjonowanie urządzeń odwadniających, zachowanie estetyki drogi i jej otoczenia, (z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierzyny strefa najść i migracji); 2) Skoszona trawa usunięta z jezdni, pobocza, chodników i ścieżek rowerowych; 3) skoszona trawa zebrana, wywieziona i zużytkowana albo odpowiednio zutylizowana: a) w obrębie systemów odwodnienia - dla zapewnienia sprawnego ich funkcj ono wania, b) na terenie miast i miejscowości oznaczonych tablicami D-42/43 oraz gęstej zabudowy mieszkaniowej z wyłączeniem obwodnic przebiegających przez obszar zabudowy- dla zachowania odpowiedniej estetyki pasa drogowego; 4) nie wymaga się zbierania i wywożenia skoszonej trawy na pozostałych obszarach objętych koszeniem pod warunkiem jej zmulczowania poprzez odpowiednie rozdrobnienie pokosu i jego równomierne rozprowadzenie; 5) nie wykasza się roślinności niskiej w strefach najść i migracji na przejściach górnych i dolnych w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt; 6) nie wykasza się roślinności nadbrzeżnej wzdłuż cieków, rzek. |
2. | Usuwanie oraz chemiczne zwalczanie roślinności niepożądanej (chwasty, samosiejki, itp.) z obszarów nasadzeń zieleni pełniącej funkcje ozdobne i ochronne. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. 2) Stosowanie środków chemicznych tylko w przypadku takiej konieczności i w sposób oraz w ilościach zgodnych z instrukcją producenta. | 1) powierzchnie nasadzeń zieleni bez skupisk chwastów i samosiejek. |
3. | Formowanie żywopłotów, odchwaszczanie podłoża z uporządkowaniem terenu i odwiezieniem gałęzi. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) powierzchnie żywopłotów uformowane i oczyszczone. |
4. | Zwalczenie gatunków inwazyjnych. | l) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) brak gatunków inwazyjnych, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji). |
5. | Odmłodzenie lub formowanie korony drzew. | 1) czynności wykonuje się po zakończeniu sezonu wegetacyjnego i po zakończeniu sezonu lęgowego raz na 2-51at; 2) na bieżąco, w miarę potrzeb po uzyskaniu zgody właściwego organu. | 1) uformowane w okresie spoczynku, w określonym zakresie drzewa, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji); 2) na przejściach dolnych - w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji): roślinność drzewiastą należy usuwać w miejscach, gdzie jej pozostawienie mogłoby doprowadzić do naruszenia lub zawilgocenia obiektu, np. w okolicach podpór, stożków, bezpośrednie sąsiedztwa konstrukcji; należy ją kształtować w sposób zachowujący odpowiednią odległość korony drzewa od znajdującego się w jego sąsiedztwie obiektu. W przypadku zadrzewień tworzących łącznie z konarami i liśćmi prześwit mniejszy niż 4-5 metrów od krawędzi gzymsu, należy wykonać zdecydowaną redukcję korony drzewa; 3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) dopuszcza się ogławianie, podcinanie, przycinanie oraz inne formy kształtowania wysokości i pokroju roślinności drzewiastej, tak aby ograniczyć jej wzrost - w zależności od miejscowych uwarunkowań i typu przejścia oraz ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg; 4) nie usuwa się z terenu przejść (w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji), materiału pochodzącego z wykoszeń, ogławiania, itp. - dopuszcza się jego zrębkowanie, czy też rozrzucenie na powierzchni przejść lub układanie w niewielkie stosy. |
6. | Utrzymanie ciągów ogrodzeń ochronnych dla zwierząt. | 1) czynności wykonuje się w miarę zaistnienia potrzeby. | 1) utrzymane ciągi ogrodzeń ochronnych dla zwierząt; 2) ogrodzenia są ciągłe i doszczelnione; 3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wykasza się roślinność zielną w pasie o szerokości do 30 cm po obu stronach ogrodzenia. |
IV. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W PASIE DROGOWYM | |||
1. | Utrzymanie czystości oraz estetyki. | 1) do dnia 15 czerwca oraz w miarę potrzeb. | 1) sprzątanie pozimowe: Czyste elementy wyposażenia drogi m.in. w strefie przykrawężnikowej, elementy odwodnienia, zatoki postojowe i autobusowe, nawierzchnie na chodnikach, ścieżkach rowerowych a) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń zabezpieczenia ruchu; 2) bieżące utrzymywanie czystości w pozostałym okresie; a) na całej powierzchni pasa drogowego brak znaczących ilości piasku i innych zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych mających wpływ na bezpieczeństwo; b) obiekty mostowe bez zanieczyszczeń nagromadzonych w załomach wystających elementów konstrukcji lub elementów wyposażenia mających wpływ na bezpieczeństwo. |
V. UTRZYMANIE ELEMENTÓW DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH | |||
1. | Uzupełnienie lub naprawa uszczelnień styków między elementami. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) styki między krawężnikami oraz między krawężnikami a elementami chodnikowymi i nawierzchnią, szczelne bez ubytków; 2) styki między prefabrykatami chodnikowymi, prefabrykatami gzymsowymi, szczelne, bez ubytków. |
2. | Likwidacja lokalnych ubytków i wykruszeń w elementach betonowych drogowych obiektów inżynierskich. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) elementy betonowe monolitycznych konstrukcji mostowych, belek gzymsowych, elementów podpór i fundamentów bez wykruszeń i lokalnych ubytków. |
3. | Utrzymanie sprawności technicznej dylatacji mostowej. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) śruby mocujące elementy dylatacji kompletne, bez uszkodzeń, bez śladów korozji; 2) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne; 3) śruby w połączeniach dylatacji blokowych, modułowych i palczastych dokręcone, bez luzów; 4) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne; 5) styki elementów pomostu z elementami urządzeń dylatacyjnych szczelne, bez ubytków; 6) elementy systemu odwodnienia dylatacji palczastych (fartuchów oraz ich zakotwień) bez uszkodzeń; 7) styki urządzeń dylatacyjnych z warstwami nawierzchniowymi uszczelnione; 8) bitumiczne przykrycia dylatacyjne bez spękań i rozszczelnień. W przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta. |
4. | Utrzymanie sprawności technicznej łożysk. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) łożyska toczne lub ślizgowe posmarowane; 2) połączenia śrubowe w konstrukcjach łożysk dokręcone, bez zbędnych luzów; 3) konstrukcja łożyska kompletna bez skorodowanych łączników; 4) wskaźniki położenia (przemieszczeń), tabliczki znamionowe, libelle, fartuchy ochronne kompletne, bez uszkodzeń. |
5. | Utrzymanie elementów odwodnienia obiektu. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) połączenia rur odwodnienia szczelne; 2) wpusty wyposażone w kratki ściekowe, kompletne (bądź doraźnie zabezpieczone); 3) kanalizacja deszczowa kompletna i bez uszkodzeń; 4) elementy prefabrykowanych skarpowych ścieków odwadniających bez wzajemnych przemieszczeń, bez uszkodzeń oraz bez ubytków w uszczelnieniu pomiędzy nimi; 5) elementy odwodnienia na obiektach inżynierskich - wpusty, rurociągi, sączki itp. oczyszczone i udrożnione. |
6. | Utrzymanie skarp i stożków przy obiektowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) stożki i skarpy bez lokalnych wyrw, zapadlisk i ubytków ziemi; 2) elementy prefabrykowane umocnień stożków i skarp stanowią jedną płaszczyznę, bez uskoków i nierówności; 3) elementy pełne umocnień skarp i stożków bez wegetacji mchów i innej roślinności; 4) styki między prefabrykatami umocnień i skarp uszczelnione i bez pęknięć; 5) elementy umocnień skarp i stożków bez śladów podmycia; 6) schody skarpowe oraz prefabrykaty konstrukcji oporowych betonowych bez lokalnych ubytków i wykruszeń; 7) siatki koszy i materace gabionowe z kompletnym wypełnieniem, bez uszkodzeń. |
VI. INNE | |||
1. | Utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) stanowisko spełnia wszystkie wymagania dotyczące miejsc do ważenia pod kątem stanu nawierzchni, w tym równości nawierzchni, wnęk wagowych, malowania; 2) nawierzchnia parkingu pozbawiona jest ubytków, wykruszeń i spękań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego i wyłączających miejsce do ważenia z użytkowania (z punktu widzenia zgodności z warunkami określonymi w przepisach szczególnych); 3) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, koszenie są przepełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony. |
2. | Utrzymanie parkingów i MOP w zarządzie GDDKiA. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) nawierzchnia parkingu, w części jezdni i elementów chodnikowych jest czysta; 2) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są wypełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony; 3) toalety czyste, opróżnione; 4) elementy wyposażenia bez uszkodzeń sprawne, kompletne, zakonserwowane; 5) środki czystości w pomieszczeniach sanitarnych dostępne; 6) ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne czyste; 7) place zabaw dla dzieci czyste. Wyposażenie placu zabaw sprawne, elementy metalowe nieskorodowane. |
3. | Utrzymanie systemów ITS. | 1) do dnia 15 czerwca oraz na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) sprzątanie pozimowe: a) czyste elementy wyposażenia systemów ITS, b) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń; 2) przeglądy i kalibracje urządzeń; 3) utrzymywanie w ciągłej sprawności urządzeń oraz ciągłości transmisji danych. |