Wyrok z dnia 9 marca 2004 r. w sprawie z odwołania Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze w W. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt III SK 19/04.
Dz.Urz.UOKiK.2004.3.314
Akt indywidualnyWyrok
z dnia 9 marca 2004 r.
w sprawie z odwołania Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze w W. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze w W. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o nałożenie kary pieniężnej, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 9 marca 2004 r., kasacji strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 10 lutego 2003 r., sygn. akt XVII Ama 39/02,
2. zasądza od powoda na rzecz pozwanego 900 zł (słownie: dziewięćset złotych) tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (zwany dalej Prezesem Urzędu) decyzją nr DDF-76/01 z dnia 11 grudnia 2001 r., wydaną na podstawie art. 104 Kpa oraz art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 zwaną dalej ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów), nałożył na Przedsiębiorstwo Państwowe 'Porty Lotnicze' w W. (zwane dalej PP 'Porty Lotnicze') karę pieniężną w kwocie 7.708,80 zł, wobec niewykonania w terminie obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji polegającego na przejęciu przez PP 'Porty Lotnicze' kontroli nad spółką Port Lotniczy Szczecin-Goleniów Sp. z o.o. (zwaną dalej PL Szczecin - Goleniów). W uzasadnieniu tej decyzji Prezes Urzędu stwierdził w szczególności, że: po pierwsze - w dniu 31 października 2000 r. PP 'Porty Lotnicze', stosownie do art. 11 obowiązującej wówczas (obowiązującej do dnia 31 marca 2001 r.) ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów (Dz. U. z 1999 r. Nr 52, poz. 547 ze zm. zwaną dalej ustawą o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym), zgłosiły Prezesowi Urzędu zamiar łączenia przedsiębiorców, polegający na objęciu przez PP 'Porty Lotnicze' udziałów w kapitale zakładowym spółki PL Szczecin - Goleniów w liczbie powodującej przekroczenie 50% głosów na zgromadzeniu wspólników i wobec tego zgłoszenia organ antymonopolowy nie zgłosił zastrzeżenia (art. 11a ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym); po drugie - następnie, w wyniku analizy dokumentów przedstawionych organowi antymonopolowemu przez PP 'Porty Lotnicze', okazało się, iż zamiar podwyższenia kapitału PL Szczecin - Goleniów został wyrażony w uchwale zgromadzenia wspólników tej spółki z dnia 15 czerwca 2000 r., czyli (zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym) w danym wypadku zgłoszenia do organu antymonopolowego należało dokonać najpóźniej w dniu 29 czerwca 2000 r.; oznaczało to, że zgłoszenie dokonane dopiero w dniu 31 października 2000 r. nastąpiło z naruszeniem wymaganego ustawą terminu; po trzecie - w tej sytuacji, mając na uwadze to, że: (a) w dniu 1 kwietnia 2001 r. weszła w życie ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów oraz to, że (b) zamiar objęcia przez PP 'Porty Lotnicze' udziałów w kapitale zakładowym PL Szczecin - Goleniów spełnia przesłanki art. 12 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, natomiast nie spełnia żadnej z przesłanek art. 13 tej ustawy, na podstawie których przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku dokonania w określonym terminie zgłoszenia o tym fakcie do organu antymonopolowego - Prezesa Urzędu na podstawie art. 44 w związku z art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wszczął wobec PP 'Portów Lotniczych' stosowne postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej za niewykonanie obowiązku dokonania zgłoszenia zamiaru koncentracji kapitału polegającego w danym wypadku na przejęciu kontroli nad PL Szczecin - Goleniów i karę tę na PP 'Porty Lotnicze' nałożył.
W odwołaniu PP 'Porty Lotnicze' od powyższej decyzji Prezesa Urzędu (nr DDF-76/01) z dnia 11 grudnia 2001 r. powód przyznał, że uchybił określonemu w przepisach uprzednio obowiązującej ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym obowiązkowi zgłoszenia zamiaru łączenia przedsiębiorstw, zarzucając równocześnie, że: po pierwsze - wobec utraty mocy obowiązującej tej ustawy w dniu 31 marca 2001 r. jedynie stosowna norma intertemporalna mogła zezwolić na wymierzenie kary na podstawie przepisów tej ustawy, a tymczasem norma taka nie została ustanowiona; po drugie - w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji został określony w sposób odmienny od analogicznego obowiązku zgłoszenia wynikającego z uprzednio obowiązującej ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym, a przy tym przepis art. 101 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wyraźnie stanowi, że karę nakłada się, gdy przedsiębiorca "nie wykonuje obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji, o którym mowa w art. 12 " (tej ustawy); w opinii odwołującego się wynika stąd, że nie jest możliwe nałożenie kary pieniężnej na podstawie art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów za niewykonanie przez przedsiębiorcę obowiązku zgłoszenia zamiaru łączenia przedsiębiorców, o którym była mowa w art. 11 poprzednio obowiązującej ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym; pogląd odmienny prowadziłby bowiem do wstecznego zastosowania art. 101 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a to byłoby sprzeczne z art. 2 Konstytucji RP.
Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyrokiem z dnia 10 lutego 2003 r. (XVII Ama 39/02) w wyniku rozpoznania powyższego odwołania PP 'Porty Lotnicze', zmienił zaskarżoną decyzję nr DDF-76/2001 r. z dnia 11 grudnia 2001 r. w ten sposób, że "otrzymuje on (winno być: 'ona' dop.) brzmienie: 'umorzyć postępowanie administracyjne' i zasądził od Skarbu Państwa - Prezesa Urzędu na rzecz PP 'Porty Lotnicze' koszty postępowania.
W uzasadnieniu tego wyroku Sąd Okręgowy stwierdził, że po pierwsze - hipoteza art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów: "nie zawiera zatem abstrakcyjnego opisu zachowania się (niewykonanie obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji), ale odnosi się do naruszenia obowiązku wynikającego z konkretnego przepisu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zastosowanie art. 101 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy jest więc możliwe wyłącznie w przypadku naruszenia art. 12 tej ustawy. Naruszenie zaś art. 12 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów możliwe było najwcześniej po wejściu w życie ustawy, a więc po dniu 1 kwietnia 2001 r. Kwestionowane przez pozwanego zachowanie się miało miejsce wcześniej."; po drugie - art. 118 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, że wchodzi ona w życie z dniem 1 kwietnia 2001 r. (z wyjątkiem art. 41, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.); ustawa nie przewiduje żadnych odstępstw od tej zasady - jedynie art. 113 tej ustawy stanowi, że "postępowania administracyjne wszczęte na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym prowadzi się na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów; po trzecie - Sąd podkreślił, iż: "Zważyć należało ponadto, że skoro w wyniku wejścia w życie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów uległy zmianie ustawowe granice wymiaru kary, to dla stosowania późniejszej ustawy do naruszeń przepisów ustawy poprzednio obowiązującej, które miało miejsce pod jej rządami, niezbędny byłby przepis przejściowy, zakazujący wymierzania kary surowszej od tej, którą można wymierzyć w czasie, gdy czyn zagrożony karą został popełniony. Obowiązek taki wynika bowiem z art. 7 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności" (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284).
W kasacji od powyższego wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 10 lutego 2002 r. Prezes Urzędu jako strona pozwana zarzucił: błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów "wskutek przyjęcia, że przepis ten nie może mieć zastosowania do stanów faktycznych zaistniałych przed wejściem w życie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, tj. przyjęcie, że nie stanowi on podstawy prawnej nałożenia kary pieniężnej z tytułu niedopełnienia przez przedsiębiorcę w terminie obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji, które miało miejsce w czasie obowiązywania ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym (...)".
Równocześnie, w opinii Prezesa Urzędu, okolicznościami uzasadniającymi przyjęcie kasacji do rozpoznania są występujące w niniejszej sprawie.
Po pierwsze - istotne zagadnienie prawne, które sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: "czy w istniejącym stanie prawnym, tj. pod rządami nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, istnieje podstawa prawna do nakładania kar pieniężnych z tytułu niezgłoszenia zamiaru koncentracji w terminie, które miało miejsce pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy antymonopolowej." Co więcej, skoro: "W nowej ustawie zamieszczono przepisy intertemporalne dotyczące zagadnień procesowych (w art. 113 tej ustawy), nie zamieszczono natomiast przepisów intertemporalnych dotyczących zagadnień materialnoprawnych.", to zasadne wydają się także i kolejne pytania o to: "czy funkcja norm intertemporalnych sprowadza się do rozstrzygania wyłącznie problematyki kolizji norm oraz ewentualnego pozostawiania w mocy poprzednio obowiązujących przepisów, czy też normy intertemporalne pełnią funkcję podstawy prawnej dla stosowania instytucji prawa materialnego (takich, jak np. w tej sprawie sankcji penalnych)?". W opinii Prezesa Urzędu: "niezamieszczenie w nowej ustawie przez ustawodawcę przepisów intertemporalnych dotyczących zagadnień materialnoprawnych nie może być interpretowane jako brak podstawy prawnej dla sankcjonowania naruszeń, które miały miejsce pod rządami poprzedniej ustawy (w sytuacji, gdy orzekanie ma miejsce w czasie obowiązywania już nowej ustawy). Przepisy intertemporalne nie stanowią podstawy rozstrzygnięcia. Są to jedynie przepisy wyrażające normy kolizyjne oraz ewentualnie - jeśli taka jest wola ustawodawcy - przesądzające o pozostawieniu w określonym zakresie w mocy poprzednio obowiązujących przepisów" (na co wskazują między innymi także dyspozycje § 30 ust. 2 pkt 3 oraz § 31 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie 'Zasad techniki prawodawczej' - (Dz. U. Nr 100, poz. 908). Niestety, podejmując rozstrzygnięcie w rozpoznawanej sprawie Sąd Gospodarczy wyraził w tej kwestii odmienny pogląd prawny, a przy tym "nie zajął się w ogóle porównaniem zakresu odpowiednich norm w obydwu ustawach określających granice obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji, a w konsekwencji też zbadaniem, czy fakt niezgłoszenia zamiaru koncentracji w sytuacji opisanej w decyzji Prezesa Urzędu należałoby ocenić jako bezprawne zaniechanie również w świetle nowej ustawy. W decyzji Prezesa Urzędu fakt takiej 'podwójnej' bezprawności, zarówno w świetle poprzedniej ustawy antymonopolowej, jak i nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów został wykazany". Sąd Okręgowy w ogóle nie rozważył przy tym kwestii: "czy w tej konkretnej sprawie - zastosowania przez Prezesa Urzędu kary pieniężnej wobec PP 'Porty Lotnicze' naruszyło zakaz, o którym mowa w art. 7 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. W niniejszej sprawie (...) nie doszło do naruszenia tej zasady (...)".
Po drugie - Potrzeba wykładni art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów czy wskazanie w tym przepisie na dyspozycję art. 12 tej ustawy "należy uznać (...) za przeszkodę dla nałożenia kary pieniężnej za naruszenie, które nastąpiło przed wejściem w życie tej ustawy, tj. pod rządami poprzedniej ustawy, w której granice obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji określone były w art. 11 ". W opinii Prezesa Urzędu: "Odesłanie w przepisie art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy do art. 12 nie może być interpretowane jako generalne wyłączenie (od momentu wejścia w życie nowej ustawy) możliwości nakładania kar pieniężnych z tytułu naruszeń obowiązku zgłoszenia zamiaru, jakie miały miejsce pod rządami poprzedniej ustawy. Porównanie przepisów obu ustaw (art. 11 poprzedniej i art. 12 nowej ustawy) wskazuje wyraźnie na ciągłość generalnej normy nakazującej - przy spełnieniu ustawowych przesłanek - zgłaszania zamiaru koncentracji. Fakt ten przesądza o błędnym charakterze stanowiska opartego na zanegowaniu podstaw dla nakładania kar pieniężnych po wejściu w życie nowej ustawy z tytułu naruszeń tego obowiązku zaistniałych pod rządami poprzedniej ustawy. Nic nie wskazuje na to, by intencją ustawodawcy było wprowadzenie swoistej abolicji czy amnestii w odniesieniu do naruszeń zaistniałych przed wejściem w życie nowej ustawy".
W uzasadnieniu kasacji Prezes Urzędu zwrócił ponadto uwagę i na to, że: po pierwsze - zarówno w świetle przepisów uprzednio obowiązującej ustawy (art. 11 ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym), jak i w świetle przepisów nowej ustawy (art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) PP 'Porty Lotnicze' miały obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji, zaś naruszenie tego obowiązku było zagrożone nałożeniem na przedsiębiorstwo kary pieniężnej (art. 15a ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym oraz art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów); po drugie - w orzecznictwie sądowym utrwalonym na gruncie uprzednio obowiązującego stanu prawnego sformułowany został pogląd prawny, w myśl którego nawet brak skutków danego łączenia na konkurencję nie jest okolicznością przemawiającą za powstrzymaniem się przez organ antymonopolowy od nałożenia kary pieniężnej za niezgłoszenie zamiaru łączenia (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 stycznia 1999 r. - I CKN 184/99); po trzecie - w rozpoznawanej sprawie na PP 'Porty Lotnicze' została nałożona kara pieniężna "w wysokości 7.708,80 zł, podczas gdy maksymalna kara pieniężna jaką na podstawie poprzedniej ustawy można było wymierzyć temu przedsiębiorcy z tytułu naruszenia, którego się dopuścił - przy uwzględnieniu zasad z art. 15 ust. 1 pkt 1 poprzedniej ustawy oraz wysokości przychodu osiągniętego przez tego przedsiębiorcę w roku poprzedzającym rok wydania decyzji. A zatem w żadnym razie nie można podzielić stanowiska, iż w niniejszej sprawie doszło do naruszenia zasady z art. 7 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka"; po czwarte - prowadzi to do wniosku, że: "W niniejszej sprawie nie doszło też do naruszenia zasady lex retro non agit", natomiast - zgodnie z dyspozycją art. 4 § 1 Kk - została zastosowana zasada działania ustawy z mocą wsteczną.
W konsekwencji, Prezes Urzędu wnosi o zmianę zaskarżonego wyroku w całości i oddalenie odwołania PP 'Porty Lotnicze' oraz zasądzenie kosztów postępowania na rzecz strony pozwanej, względnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi Okręgowemu w Warszawie do ponownego rozpoznania i o zasądzenie na rzecz strony pozwanej kosztów postępowania kasacyjnego.
W odpowiedzi na kasację PP 'Porty Lotnicze' wniosły o jej oddalenie i zasądzenie od strony pozwanej na rzecz powoda kosztów postępowania kasacyjnego.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje: