Wyrok z dnia 27 sierpnia 2003 r. w sprawie z odwołania Spółdzielni Mieszkaniowej "Strzecha" w B. przeciwko Prezesowi Urzędu Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt I CKN 185/03.
Dz.Urz.UOKiK.2004.1.284
Akt indywidualnyWYROK
z dnia 27 sierpnia 2003 r.
w sprawie z odwołania Spółdzielni Mieszkaniowej "Strzecha" w B. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Sąd Najwyższy w sprawie z odwołania Spółdzielni Mieszkaniowej "Strzecha" w B. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy udziale zainteresowanych "AQUA" S.A. w B. i Śródmiejskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w B. o ochronę konkurencji i konsumentów, po rozpoznaniu w Izbie Cywilnej w dniu 27 sierpnia 2003 r., na rozprawie kasacji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 18 grudnia 2002 r., sygn. akt XVII Ama 69/02, uchyla zaskarżony wyrok w punkcie I i w tym zakresie przekazuje sprawę Sądowi Okręgowemu w Warszawie - Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach procesu w instancji kasacyjnej, oddala kasację w pozostałym zakresie.
Postępowanie w sprawie przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (zwanym dalej Prezesem Urzędu) zostało wszczęte na wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej "Strzecha" w B., która uzyskała informacje o przewidywanej podwyżce cen od dnia 1 stycznia 2001 r. za odprowadzanie ścieków komunalnych i dostarczanie czystej wody.
Delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w K. po przeprowadzeniu postępowania wydała w imieniu Prezesa tego Urzędu decyzję z dnia 22 marca 2002 r. nr RKT-06/02 w której zakazywała Spółce "AQUA" S.A. (określanej w dalszej części również jako Przedsiębiorstwo) prowadzącej przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Miasta B. działań ograniczających konkurencję przez wykorzystywanie pozycji dominującej polegających na narzucaniu cen rażąco wygórowanych za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki, nakładała na wymienione Przedsiębiorstwo karę pieniężną w wysokości odpowiadającej 30.000 euro i obciążyła je kosztami postępowania.
Prezes Urzędu po rozpoznaniu odwołania Przedsiębiorstwa decyzją z dnia 28 maja 2002 r., nr RKT-13/2002, uchylił zaskarżoną decyzję w całości i umorzył postępowanie, doszedł bowiem do wniosku, że wejście w życie od dnia 14 stycznia 2002 r. ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747) wywołało zmianę stanu prawnego co do ochrony konkurencji i konsumentów w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej polegającą, na pozbawieniu Prezesa Urzędu kompetencji do wydawania decyzji, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2003 r., Nr 86, poz. 804), zwanej dalej ustawą antymonopolową - w razie naruszenia zakazów określanych w art. 8 tej ustawy. Ustawa o zaopatrzeniu w wodę obarczyła bowiem organy właściwych gmin funkcją regulacyjną w zakresie cen dostarczanej wody i odprowadzania ścieków. Umarzając w całości postępowanie Prezes Urzędu dał wyraz zapatrywaniu, że utrata kompetencji obejmuje również działania Przedsiębiorstwa sprzed daty wejścia w życie ustawy o zaopatrzeniu w wodę.
Odwołanie od tej decyzji do Sądu Okręgowego - Sądu Antymonopolowego w Warszawie zwanego dalej Sądem wniosła powodowa Spółdzielnia Mieszkaniowa "Strzecha". Do jej stanowiska przyłączyła się Śródmiejska Spółdzielnia Mieszkaniowa w B., natomiast zainteresowana "AQUA" S.A. oraz Prezes Urzędu wnosili o oddalenie odwołania.
Sąd ten wyrokiem z dnia 18 grudnia 2002 r., orzekając już jako Sąd Okręgowy - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienił zaskarżoną decyzję w całości w ten sposób, że w punkcie I "nie stwierdził", że działania Przedsiębiorstwa stanowią praktykę ograniczającą konkurencję polegającą na nadużywaniu pozycji dominującej na rynku poprzez bezpośrednie narzucanie nadmiernie wygórowanych cen za odprowadzanie ścieków z gospodarstw domowych i za dostawę wody do gospodarstw domowych - w okresie do dnia 14 stycznia 2002 r., a w punkcie II sentencji umorzył postępowanie co do praktyk określonych w pkt I za okres po dniu 14 stycznia 2002 r.
W uzasadnieniu Sąd przytoczył następujące zasadnicze motywy rozstrzygnięcia:
1. Brak podstaw dla poglądu o przekazaniu kompetencji Prezesa Urzędu organom właściwych gmin.
2. Przekazanie radzie gminy uprawnienia do zatwierdzania taryf oznacza, że po wejściu w życie ustawy o zaopatrzeniu w wodę gmina może dopuszczać się praktyk monopolistycznych. W stosunku do niej powinno toczyć się postępowanie przed Prezesem Urzędu.
3. Nieuczestniczenie gminy w dotychczasowym postępowaniu wymaga umorzenia postępowania co do praktyk monopolistycznych po dniu 14 stycznia 2002 r.
4. Zmiana decyzji w punkcie I jest wynikiem nieudowodnienia przez Prezesa Urzędu stosowania przez naturalnego monopolistę, którym jest Przedsiębiorstwo cen nadmiernie wygórowanych.
Kasację od tego wyroku wniósł Prezes Urzędu. Domagał się w niej zmiany zaskarżonego wyroku przez:
1. orzeczenie, że działania Przedsiębiorstwa stanowiły praktykę ograniczającą konkurencję polegającą na nadużywaniu pozycji dominującej na rynku poprzez bezpośrednie narzucanie nadmiernie wygórowanych cen za doprowadzanie wody i odprowadzanie ścieków z gospodarstw domowych w okresie do dnia 14 stycznia 2002 r.,
2. oddalenie odwołania powodowej Spółdzielni Mieszkaniowej "Strzecha" w B. od decyzji pozwanego Prezesa Urzędu z dnia 28 maja 2002 r., nr RKT-13/2002, co do praktyk określonych w punkcie poprzedzającym w okresie po dniu 14 stycznia 2002 r.
Poza tym skarżący domagał się zasądzenia na jego rzecz kosztów procesu. Przytaczając obydwie (art. 3931 pkt 1 i 2 Kpc) podstawy kasacji skarżący wskazał następujące przepisy, których naruszenie usprawiedliwia zdaniem skarżącego jego wnioski:
W ramach podstawy pierwszej - błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 4 pkt 1, art. 8 ust. 2 pkt 1, i art. 26 pkt 2 ustawy antymonopolowej, art. 16, art. 18 pkt 5, art. 19, art. 20 i art. 29 ustawy o zaopatrzeniu w wodę, które określając rolę gminy w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków nie dają podstaw do uznania jej za przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie.
Drugą podstawę wypełnia według skarżącego naruszenie przepisów art. 233 § 1 oraz art. 47931 § 3 Kpc polegające na pominięciu okoliczności i dowodów zgromadzonych w sprawie oraz braku wskazania przyczyn odmowy wiarygodności dowodom przeprowadzonym przez pozwanego. Skarżący upatruje także naruszenie art. 235 w związku z art. 232 Kpc polegające na nieprzeprowadzeniu postępowania dowodowego przed sądem orzekającym.
Powodowa Spółdzielnia oraz zainteresowani "AQUA" S.A. w B. i Śródmiejska Spółdzielnia Mieszkaniowa w B. złożyli odpowiedzi na kasację. "AQUA" S.A domagała się jej oddalenia, natomiast powódka i pozostała uczestniczka przyłączyły się do kasacji w zakresie wniosku oznaczonego punktem 1. Poza tym powódka domagała się oddalenia kasacji natomiast uczestniczka Śródmiejska Spółdzielnia Mieszkaniowa w B. domagała się uwzględnienia odwołania SM "Strzecha".
Sąd Najwyższy zważył, co następuje: