Wyrok z dnia 23 kwietnia 2001 r. w sprawie z odwołania Parafii Rzymsko-Katolickiej Podwyższenia Krzyża Świętego w Sławkowie przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt XVII Ama 49/00.
Dz.Urz.UOKiK.2001.1.11
Akt indywidualnyWYROK
z dnia 23 kwietnia 2001 r.
w sprawie z odwołania Parafii Rzymsko-Katolickiej Podwyższenia Krzyża Świętego w Sławkowie przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(sygn. akt XVII Ama 49/00)
2. zasądza od Parafii Rzymsko-Katolickiej Podwyższenia Krzyża Świętego w Sławkowie na rzecz Prezesa Urzędu Ochrony konkurencji i Konsumentów Delegatura w Krakowie kwotę 900 zł tytułem kosztów postępowania,
3. obciąża Skarb Państwa kwotą 700 zł z tytułu części wpisu od odwołania, od jakiej powód został zwolniony.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 1999 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (pozwany) działając na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich i przedsiębiorcy pogrzebowego Stanisława Grzesiaka (zainteresowanego) wszczął postępowanie administracyjne w sprawie nakazania zaniechania stosowania przez Zarząd Rzymskokatolickiej Parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Sławkowie (powód) praktyk monopolistycznych określonych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów (Dz. U. z 1999 r. Nr 52, poz. 547) - zwanej dalej ustawą o przeciwdziałaniu [...].
W toku przeprowadzonego postępowania administracyjnego organ antymonopolowy ustalił, iż powód jest właścicielem jedynego cmentarza na terenie miejscowości Sławków. Cmentarz ten jest obecnie głównym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 lokalnych przedsiębiorców pogrzebowych, tj. zainteresowanego, Juliana Drabika oraz Jerzego Kulawika.
Do 1992 r. zainteresowany wraz z Julianem Drabikiem byli zatrudnieni przez powoda w charakterze grabarzy. Do zakresu ich obowiązków należało m.in. wykopywanie grobów ziemnych (mogił), otwieranie i zamurowywanie grobowców oraz asysta przy pogrzebach. W dniu 21.02.1992 r. wyżej wymienieni wspólnie zarejestrowali działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych (k. 34-35 akt adm.), w ramach której - już jako przedsiębiorcy - nadal wykonywali dotychczasowe obowiązki grabarzy. Z uwagi na duży popyt na usługi betoniarsko-nagrobkowe, zainteresowany w dniu 27.04.1994 r. indywidualnie zgłosił - niezależnie od dotychczas prowadzonej - działalność gospodarczą w zakresie wykonywania nagrobków oraz produkcji i sprzedaży gotowych elementów do ich montażu (k. 36 akt adm.).
W dniu 7.07.1997 r. wspólna działalność gospodarcza zainteresowanego i Juliana Drabika została na ich prośbę wykreślona z ewidencji (k. 37 akt adm.), po czym w dniu 9.07.1997 r. zainteresowany zarejestrował - już samodzielnie - działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych polegających na: produkcji i sprzedaży elementów nagrobków, budowie piwnic, nagrobków i ich renowacji, posłudze przy pogrzebach, przygotowywaniu grobów ziemnych, otwieraniu i zamurowywaniu grobowców oraz usługach transportowych. Julian Drabik - właściciel Zakładu Usług Grabarskich - rozpoczął natomiast samodzielną działalność gospodarczą w zakresie takich usług pogrzebowych, jak: przygotowywanie grobów ziemnych, renowacja nagrobków oraz posługa przy pogrzebach.
W międzyczasie, pismem z dnia 20 czerwca 1997 r. powód zawiadomił zainteresowanego, że nie będzie korzystać z usług pogrzebowych jego firmy, sugerując jednocześnie możliwość ponownego zatrudnienia go na nowych warunkach pracy (k. 22 akt adm.).
Równocześnie w całym tym okresie, jak i obecnie, działalność gospodarczą w zakresie przygotowywania mogił ziemnych, otwierania i zamurowywania grobowców oraz betoniarstwa wykonywał i wykonuje Jerzy Kulawik - właściciel Zakładu Betoniarsko-Nagrobkowego w Sławkowie.
W dniu 1.01.1998 r. powód wprowadził w życie "Regulamin dla pracowników na cmentarzu w Sławkowie" - zwany dalej "Regulaminem" (k. 10-1 1 akt adm.), który stanowi między innymi, że:
- opiekę nad cmentarzem sprawuje grabarz i funkcję tę pełni jedna osoba, która za zgodą Zarządu może sobie dobrać jednego pomocnika (pkt III.1 i 2),
- do zakresu obowiązków grabarza należy wykopywanie mogił i utrzymywanie wokół nich porządku, wywiezienie ziemi, otwieranie grobów wcześniej przygotowanych, asysta przy pogrzebach, utrzymywanie porządku w Kaplicy i na cmentarzu, ekshumacje (pkt III.3),
- grabarz nie podejmuje żadnej decyzji bez zgody i wiedzy Zarządu (pkt IV.4),
- grabarz wykonuje także czynności związane z administrowaniem, polegające na wskazywaniu - za zgodą Zarządu - miejsc do pochówku, wypisywaniu kwitów na dzierżawę miejsc, pobieraniu opłat za miejsce - w wysokości ustalonej przez Zarząd (pkt V oraz pkt VI.3),
- od prac polegających na kopaniu mogił, ekshumacji i innych odprowadza się do Zarządu opłaty w wysokości 10-15% wartości prac (pkt VI.1), a wysokość opłat za kopanie mogił musi być ustalana z Zarządem (pkt VI.4),
- powód będzie faworyzował i popierał dwóch pracowników budujących piwniczki i pomniki, tj. Jerzego Kulawika oraz zainteresowanego i osoby te od wykonywanych prac odprowadzać będą na rzecz powoda - za pośrednictwem grabarza - należności w wysokości 15% ich wartości,
- zobowiązani są także do wykonywania prac związanych z funkcjonowaniem cmentarza oraz prac na plebanii (pkt VIII.1, 2 i 7).
Na podstawie przeprowadzonych przez organ antymonopolowy badań ankietowych organ antymonopolowy ustalił, że po wejściu w życie Regulaminu nastąpił znaczny spadek liczby usług wykonywanych przez zainteresowanego (k. 30, k. 47, k. 50, k. 58 akt adm.).
Ponadto ustalone zostało, iż po wprowadzeniu Regulaminu funkcję grabarza przejął przedsiębiorca Julian Drabik. Jemu jako grabarzowi powód powierzył czynności administrowania cmentarzem, tzn. utrzymania porządku, wskazywania miejsc do pochówku, wypisywania kwitów i pobieranie opłat. Co więcej, przyznał mu, na zasadzie wyłączności, prawo do wykopywania i zasypywania grobowców, tj. do czynności wchodzących w zakres usług pogrzebowych.
W oparciu o powyższe ustalenia organ antymonopolowy wydał w dniu 28 marca 2000 r. decyzję Nr RKR-5/2000 nakazującą zaniechania stosowania przez powoda praktyk monopolistycznych określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 ustawy o przeciwdziałaniu [...], a polegających na nadużywaniu pozycji zarządcy tego cmentarza poprzez: